annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15659804
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380304
Et andet syn 1989662
Jesu ord 1522485
Åndelig Føde 1515215
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 353 gæster og 36 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19552 - 09/08/2015 19:03 ateisme eller teisme...
Anonym
Uregistreret

Kære Arne

Tak for opfordringen blinker

Jeg vil gerne dele nogle tanker med dig omkring ateisme og teisme.

Finder ateisterne det ikke problematisk, at de kan slå andre mennesker ihjel, uden at blive stillet til ansvar for deres handlinger?

Hvorfor skulle vi lægge vores eksistens i hænderne på mennesker?

Skal morderer (syge mennesker) have lov til at bestemme om vi skal eksisterer eller ej?

Er det ikke det ateisterne (eller ateismen) forlanger af os...at vi lægger vores eksistens i hænderne på morderer (syge mennesker)?

Hvis vi ikke kan lægge vores eksistens i hænderne på Gud, så tvinges vi til at lægge vores eksistens i hænderne på galninge, og det er simpelthen en uacceptabel tanke, som vil gøre, at vi mister lysten til at sætte børn i verden.

Er det helt skudt ved siden af?

Det kan også siges på en mere guddommelig måde...Jeg overlader ikke mit barns eksistens til hans/hendes søskendes forgodtbefindende.

Hvad ønsker Gud af os?

Hvad ønsker forældre af deres børn?

Hvad skal vi med beviser på Guds eksistens, når det er så åbenlyst, at vi ikke kan lægge vores eksistens i hænderne på andre end Gud?

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#19555 - 10/08/2015 12:32 Re: ateisme eller teisme... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Som jeg læser dig, er det centrale i dine ord:
Citat:
Hvis vi ikke kan lægge vores eksistens i hænderne på Gud, så tvinges vi til -
og det, vi tvinges til, finder du ikke acceptabelt.

Det får mig til at tænke/ane, at du måske her er inde på noget af det allermest basale i religiøsitet, det at "lægge sin eksistens i hænderne på" NOGET - som så bliver til ordet/idéen/begrebet: Gud.

Andre forkaster dén idé at "lægge egen skæbne i hænderne på" andet end sig selv, men bøjer sig dog for - tilbeder? - i stedet TILFÆLDET - tilfældigheden - suppleret med fornuft og naturvidenskab.

Hvad moral og etik angår, mener jeg at vide, at ateister ofte bekender sig til idéen: Du skal være mod andre, som du ønsker, de skal være mod dig - og dertil behøver de jo ingen gudstro.

Nogle tror, at stadig større kendskab til naturlovene er vejen frem til kontrol over egen eksistens/skæbne.
Det synes jeg ikke, man kan afvise, men min tillid har det ikke.
Så jeg lægger i stedet min skæbne i hænderne på "NOGET" - som jeg dog ikke bilder mig ind, at jeg kan fatte - samtidig med at jeg opfatter min - og altings - eksistens som et "kærtegn fra ukendt afsender" blinker

Og det er skønt, synes jeg, at vi mennesker har så mange idéer/overbevisninger/opfattelser/overbevisninger - hér, hvor vores viden ikke slår til - når blot vi undlader at "slå hinanden oven i hovedet" dermed blinker

Men det er jo så bare min holdning - andre har uden tvivl andre - og hvad siger du til min? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19558 - 11/08/2015 17:12 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Det er en svær opgave det her.

Mon vi kan løse den sammen...ateisme eller teisme?

Ateisterne (siger du) taler om at lægge vores eksistens (eller skæbne) i hænderne på os selv, men kan vi gøre det, uden at henvise til Gud?

Er det ikke kun Gud som kan lægge vores eksistens (eller skæbne) i hænderne på os selv?

I denne forbindelse vil jeg lige sige, at lige så snart vi indfører Gud (den evige) i regnestykket, så overvinder vi døden...døden blev altså overvundet for længe, længe siden.

Altså længe før jødedommen, kristendommen og islam så dagens lys.

Jeg finder det desuden interessant at talrækken har en begyndelse, men ikke nogen ende.

Mon Gud har en begyndelse ligesom talrækken (012345...)?

Ifølge bogen "Vandrer mod Lyset!" har Gud en begyndelse, et startpunkt, et balancepunkt, eller hvad vi nu vil kalde det.

Det finder jeg logisk på mange måder.

Hvor kom Gud fra?

Han har altid været der, hører man de religiøse sige, men...hvad lavede Gud før han skabte universet?

Hvis han foretog sig noget, så kan vi sætte tid på ham....så gjorde han det og så gjorde han det og så skabte han universet.

Ved at indfører en begyndelse, et startpunkt, et balancepunkt, så slipper vi for denne uendelige historie bagud i tiden.

Samtidig kan Gud så foretage sig ting inden han skaber universet...f.eks realiserer sig selv.

Kærlig hilsen

ABC

PS.

Mht. din holdning om ikke at "slå hinanden oven i hovedet", så er det vist en meget sund holdning blinker
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19559 - 12/08/2015 12:50 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Jeg glæder mig over din tilslutning til ikke at "slå hinanden oven i hovedet", når vi har forskellige meninger om det samme emne.

Den situation ser det ud til, at vi er i, når det handler om den Gud, du skriver om.

Du tillægger "din" Gud nogle egenskaber - såsom (gengivet med mine ord hvis jeg har opfattet dig rigtigt):
- Gud er "han".
- Gud bestemmer vores skæbne.
- Gud lader os overvinde døden.
- Gud er "den første årsag".
- Gud har skabt universet.
- Gud kan have foretaget sig ting, inden "han" skabte universet - for eksempel "realiseret sig selv".

Det er - som jeg ser det - vidunderligt stort og smukt, og jeg respekterer det, som et udtryk for din tro.

Men det er ikke min.
For mig er både gudstro og afvisning af gudstro noget, jeg ikke kan tilslutte mig.

Jeg har i mig en tro på, "hvad der må ligge bag den observerbare verdens væren", men som jeg ikke på nogen måde vover at søge at definere - også fordi jeg er overbevist om, at vi menneskers evner på ingen måde magter noget sådant.

Der er måske nogle - vi kalder dem jo mystikere - som aner lidt mere end os andre, men det er for mig også alt.

Jeg når således ikke længere end til at opfatte verdens - herunder også min - eksistens som "et kærtegn fra, hvad der er bag verdens væren".
Et kærtegn, som føder kærlighed i mig - til livet - til verden.

Og dét er for mig alt rigeligt - og vidunderligt blinker

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Uden Trosfrihed.dk var jeg nok ikke nået dertil blinker
Top Svar Citer
#19560 - 12/08/2015 18:11 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Du skriver lidt om min gudsforståelse, og der må jeg sige, at den er præget af bogen "Vandrer mod Lyset!".

Ifølge denne bog er Gud en personlighed.

Gud bestemmer vores skæbne...måske er det bedre at sige, at Gud bestemmer OVER vores skæbne...vi kan altså (frivilligt) vælge en vej...og hvis Gud ikke griber ind, så sker der det og det.

Hvorfor går menneskene i krig med hinanden? Hvornår lærer menneskene at leve i fred med hinanden? Hvad skal Gud gøre? Tvinge menneskene?

Mht. døden, så er det bare en simpel måde at sige det på...at vi overvinder døden ved at indfører Gud i regnestykket.

Med andre ord...hvis Gud eksisterer, så eksisterer der en åndelig verden, og dermed et sted at opholde sig efter døden osv.

Gud er den "første årsag"....det må man sige...der er dog mere til historien ifølge "Vandrer mod Lyset!", for den beskriver et urkosmos med fire principper...tanke, vilje, lys og mørke.

Gud har skabt universet...hvis universet ikke er opstået af sig selv, så må det være skabt af en eller anden.

Giver universet mening? Giver det mening med en stjernehimmel? Ville det ikke være "kedeligt" uden en stjernehimmel?

Du skriver:

"Jeg har i mig en tro på, "hvad der må ligge bag den observerbare verdens væren", men som jeg ikke på nogen måde vover at søge at definere - også fordi jeg er overbevist om, at vi menneskers evner på ingen måde magter noget sådant."


Hvad så med bogen "Vandrer mod Lyset!"...den siger om sig selv, at den er et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden.

De åndelige intelligenser må da vide hvad de taler om?

Eller hvad med det som ligger "bag den observerbare verdens væren"...kan det ikke kommunikere med dig?

Er vi midlertidige væsner eller evige væsner? Er der en åndelig verden? Hvad sker der når vi dør?

Skal vi sætte børn i verden? Måske bliver vores børn mordere? Måske bliver vores børn myrdet? Har vi ikke et ansvar?

Hvad skal vi bygge vores liv på?

Hjælppppp blinker

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19562 - 13/08/2015 10:24 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Hvad så med bogen "Vandrer mod Lyset!"...den siger om sig selv, at den er et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden.

De åndelige intelligenser må da vide hvad de taler om?
Mit svar:
Denne bog (klik på bog), som Wikipedia beskriver, kan man jo tro på - eller ikke blinker

Der er jo "mange om buddet" når det handler om "det spirituelle", og jeg ser at Wikipedia bl.a. skriver om Vandrer mod Lyset:
Citat:
Vandrer mod Lyset! er ikke en nytolkning af kristendommens budskab, værket tager kraftig afstand fra forsoningslæren – grundsøjlen i kristendommen.

Ifølge Vandrer mod Lyset! havde Jesus først og fremmest til opgave bede for den ældste af de ældste, når denne fristede ham. Hvis Jesus glemte dette "... da vil din Vandrings Vej blive stenet og støvet. Tornene ville stinge dig, kun faa ville elske dig, mange ville hade, spotte og forfølge dig – ja, Menneskene ville give dig Døden – Korsets død. Dette vil være den tak, de give dig for de Gaver, du bringer dem." (Vandrer mod Lyset! side 30)

Jesu lidelse og død på korset er altså udtryk for hans fiasko. Den ældste af de ældste, Ardor, Satan, giver den korrekte gengivelse af det kristne evangelium. Dogmet om jomfrufødslen afvises (side 31), de gammeltestamentlige skrifter afvises, kirkens sakramenter afvises (side 47ff og 55ff), Jesu tale om fortabelse og helvede ligeledes (side 37ff), dogmet om Jesu fysiske opstandelse afvises (Josef af Arimatæa fjernede nemlig angiveligt liget og gravede det ned i sin have) (side 60ff). Apokalypsen, den johanæiske "åbenbaring", siges at stamme fra Ardors tanker fra dengang han endnu var mørkets øverste repræsentant om den dom og straf der ventede ham og dem der faldt med ham. Apokalypsen afvises således også fuldstændigt.

Alle disse fejlagtige gengivelser af Jesu lære stammer ifølge Vandrer mod Lyset! fra hans disciple (side 66 og 67), der modtog formørkede tanker af Ardor. Forvanskningerne blev udbygget af Paulus, og især i kraft af dennes forsoningslære (side 67ff). I det hele taget fremstår Bibelen og Kristendommen i "Vandrer mod Lyset!" som formørkede gudsvisioner.

Hvad der "fænger" i ens sind, når det handler om "det spirituelle", det er jo forskelligt fra menneske til menneske (vi bestemmer jo heller ikke selv, om f.eks. jordbær smager bedre end melon - eller det er omvendt blinker ).

Men ingen har jo "patent på sandheden", og det er netop derfor, jeg mener, vi bør respektere vore forskelligheder.

Den smule af budskabet i Vandre mod Lyset, som jeg har opfattet, finder jeg meget inspirerende, og der er sikkert også megen sandhed deri - som jeg også tror, der er i de mange andre religioner - men selve sandheden, det tror jeg ikke, nogen af dem er blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19563 - 13/08/2015 23:58 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Du skriver noget interessant..." men selve sandheden, det tror jeg ikke, nogen af dem er blinker "

Selve sandheden? Sandheden om hvad? Menneskets tilblivelse? Hvor mange muligheder er der?

Ifølge "Vandrer mod Lyset!" blev menneskelegemet skabt for ca. 5 millioner år siden af nogle af Guds faldne børn - den skabning som de skabte var uden tanke og vilje - uden bevidsthed - var altså ligesom dyrene. På et tidspunkt knytter Gud så tanke og vilje til disse skabninge og mennesket ser dagens lys.

Ovenstående er en nedkogt beskrivelse...måske for nedkogt?

Der findes sikkert mange andre teistiske beskrivelser, men vel ikke særlig mange ateistiske beskrivelser?

Ateisme eller teisme...det er spørgsmålet blinker

Hvad skal vi bygge vores liv på?

Sandheden?

Skal vi sætte børn i verden? Måske bliver vores børn mordere? Måske bliver vores børn myrdet? Har vi ikke et ansvar?

Hvis jeg bliver kidnappet, tortureret og myrdet, og der ikke er noget efter denne oplevelse...mon jeg så vil takke mine forældre for livet?

Er de ikke den første/sidste årsag - det første/sidste led i kæden?

Hvad skal jeg takke dem for?

At de satte mig ind i en verden fyldt med galninge?

Hvor sender vi vores børn hen?

Jeg rejser gerne gennem helvede for at komme til himlen, men intetheden...hvem fanden gider dog rejse gennem helvede for at komme til intetheden?

Øh...galningene?

Jeg spiser ateister til morgenmad og teister til aftensmad...noget skal man jo leve af, sagde den store stygge ulv...haps griner

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#19564 - 14/08/2015 02:49 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

En væsentlig rettelse, for jeg fik skrevet:

"Ifølge "Vandrer mod Lyset!" blev menneskelegemet skabt for ca. 5 millioner år siden af nogle af Guds faldne børn - den skabning som de skabte var uden tanke og vilje - uden bevidsthed - var altså ligesom dyrene. På et tidspunkt knytter Gud så tanke og vilje til disse skabninge og mennesket ser dagens lys."

Der burde selvfølgelig stå...

Ifølge "Vandrer mod Lyset!" blev menneskelegemet skabt for ca. 5 millioner år siden af Guds faldne børn - den skabning som de skabte var uden tanke og vilje - uden bevidsthed - var altså ligesom dyrene. På et tidspunkt knyttede Gud så tanke og vilje til disse skabninge og mennesket så dagens lys.

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#19566 - 14/08/2015 12:49 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Jeg skrev - om verdens mange forskellige religioner - at "selve sandheden, det tror jeg ikke, nogen af dem er".
Og du svarede:
Citat:
Selve sandheden? Sandheden om hvad? Menneskets tilblivelse? Hvor mange muligheder er der?
Min replik:
Det, jeg mener med udtrykket "selve sandheden", er: Den altomfattende sandhed om verdens væren.

Her bekender du dig så øjensynlig til Johanne Agerskov.
Det er jo fair nok, men jeg ser ingen begrundelse for, at jeg skulle gøre det samme!

Du skriver også:
Citat:
Ateisme eller teisme...det er spørgsmålet blinker
Min replik:
Dét er det ikke for mig!
Jeg tror ikke på hverken ateisme eller teisme.
Jeg tror ikke, vi mennesker har mulighed for "at gøre os kloge" her.

Det minder mig om et 7-800 år gammelt digt af Rumi:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

Det er jo tydeligt, at du og jeg oplever verden på hver vores måde.
Jeg respekterer din, og jeg håber, du også respekterer min.

Jeg er ganske meget enig med Jalal al-Din Rumi, og jeg oplever verden - og mig selv - som et kærtegn, jeg ikke ved - eller drister mig til at gætte på - hvor kommer fra blinker
Det føder kærlighed i mig - og så har jeg ikke behov for mere yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19567 - 14/08/2015 16:31 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Jeg søger ikke andet end sandheden...bare så du ikke misforstår mig.

Hvad mener du med "den altomfattende sandhed om verdens væren"...???

Du føler at din eksistens er et kærtegn fra et eller andet som du ikke kan/vil sætte ord på...og det er fint med mig.

Men kan vi bygge vores liv på dette kærtegn som du føler?

Skal der ikke lidt mere kød på, før vi sætter børn ind i denne verden?

Kommer dit kærtegn fra et evigt sted eller en evig afsender?

Du skriver:

"Jeg tror ikke, vi mennesker har mulighed for "at gøre os kloge" her."

Hvad mener du med det?

Mange tak for henvisningen til Rumi og hans digt...hvordan skal det forstås? Hvordan forstår du det?

Og selvfølgelig respekterer jeg dig, Arne...men jeg er nok bare ikke enig med dig i mangt og meget kunne jeg forestille mig blinker
Hvad har vi behov for? En evig dansepartner yeah

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19569 - 15/08/2015 08:40 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Hvad mener du med "den altomfattende sandhed om verdens væren"...???
Mit svar: Dét, der står. Det er da vist ikke til at misforstå blinker

Du skriver:
Citat:
Du føler at din eksistens er et kærtegn fra et eller andet som du ikke kan/vil sætte ord på...og det er fint med mig.
Men kan vi bygge vores liv på dette kærtegn som du føler?
Mit svar: Jeg kan.

Du skriver:
Citat:
Kommer dit kærtegn fra et evigt sted eller en evig afsender?
Mit svar: Det har jeg ingen anelse om - og det ved du jo godt!

Du skriver:
Citat:
"Jeg tror ikke, vi mennesker har mulighed for "at gøre os kloge" her."
Hvad mener du med det?
Mit svar: Som jeg ser det, er det menneskeligt storhedsvanvid at tro, at vi mennesker på denne lille klode i dette univers skulle have sådanne evner.

Du skriver:
Citat:
- Rumi og hans digt...hvordan skal det forstås? Hvordan forstår du det?
Mit svar: Jeg kan ikke se, der er noget at misforstå.

Du skriver:
Citat:
Hvad har vi behov for? En evig dansepartner yeah
Mit svar: Du synes at have dette behov. yeah er mig selv - begejstret over at jeg eksisterer - i en eksisterende verden smiler

Mit spørgsmål til dig:
Hvad er det, der får dig til at tro på netop Johanne Agerskov?

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (15/08/2015 08:42)
Top Svar Citer
#19572 - 17/08/2015 10:52 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Jeg vil hellere sige, at jeg tror på "Vandrer mod Lyset!".

For mig er det interessante ikke Johanne Agerskov, men derimod "Vandrer mod Lyset!"...altså det der står i dette værk.

Jeg forstår desuden godt din begejstring over eksistensen, at du eksisterer og alt det her, men hvor længe holder din begejstring, hvis du (eller dit barn) bliver kidnappet, tortureret og myrdet?

I denne verden kan dine brødre og søstre gøre dig fortræd...men de kan ikke stoppe din eksistens og du kan ikke stoppe deres eksistens.

Hvad skal vi bygge vores liv på? Ateisme? Hvilken form? Min vilje ske? Din vilje ske? Vores vilje ske? Hvad er vores vilje?

Ateisterne vil til højre og teisterne vil til venstre blinker

Hvad skal børnene lærer i skolerne? At de er midlertidige væsner? At de er sendt ud på en rejse til intetheden? Hvor er børnene på vej hen? Det er ikke lige til at sige...måske er de på vej i armene på en galning?

Vi kan ikke allesammen være heldige, siger ateisterne, og forsætter med at sætte uheldige børn i verden.

Ja, de er sgu lidt skøre de ateister griner

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19574 - 18/08/2015 09:00 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Jeg vil hellere sige, at jeg tror på "Vandrer mod Lyset!".
For mig er det interessante ikke Johanne Agerskov, men derimod "Vandrer mod Lyset!"...altså det der står i dette værk.
"Vandrer mod lyset" er kort beskrevet her, og jeg citerer:
Citat:
På basis af en lang række spørgsmål stillede af seancekredsens deltagere ved flere seancer i perioden 1913-14, fremkom værket "Vandrer mod Lyset!". Mediet virkede kun som et intuitivt-inspiratorisk redskab for de manifesterende intelligenser, uden selv hverken at slette eller lægge noget til de givne meddelelser.
Værket fremtræder således som en direkte åbenbaring fra menneskehedens åndelige ledere. De, der giver sig i kast med at studere værket, må hverken dømme eller fordømme, før alle værkets tanker er nøje gennemtænkte. /Forlaget
Hjemmesiden har også et link til en "Samlende og afsluttende Oversigt", og dét, der står dér, må vel så være dét du tror på?

Hvis det er sandt, så respekterer jeg det naturligvis fuldt ud.
Men det overbeviser ikke mig.

Min opfattelse er jo den, at vi hér forsøger at "gøre os kloge" på noget, der ligger langt udover vi menneskers evner.
Jeg nøjes med oplevelsen af eksistens - som modsætning til det endnu mere ufattelige: ikke-eksistens.

Det fylder mig med begejstring - og kærlighed.
Og det er denne altomfattende kærlighed, der er min inspirator og vejviser i tilværelsen.
Mere behøver jeg ikke - mere gør jeg mig ikke noget håb om.

Mit spørgsmål til dig:
Hvad er det, der får dig til at tro på "Vandrer mod Lyset"?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19575 - 18/08/2015 19:17 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Har du læst forordet til "Vandrer mod Lyset!"...?

Hvem er det som kommer med en historisk fremstilling?

Hvem spørger og hvem svarer?

Kunne denne altomfattende kærlighed som du taler om ikke være årsag til "Vandrer mod Lyset!"...?

Hvordan finder du ud af det?

Hvad med at få lidt kød på eksistensen...stil spørgsmål...få nogle svar...gør noget...mediter...læs bøger...tal med andre...stå op af graven...leg med ordene...dans som en stjerne yeah

Hvorfor tror jeg på "Vandrer mod Lyset!"...?

Jeg har altid troet på, at jeg er evig...at der er en åndelig verden...at livet er godt...og alt det bekræftiger "Vandrer mod Lyset!" mig i.

Samtidig har jeg så fået svar på en masse spørgsmål...svar som jeg kan leve og have det godt med.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19577 - 19/08/2015 13:52 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du spørger om jeg har læst forordet til "Vandrer mod Lyset!".

Det må være dette:
Citat:
I 1908 blev et jordisk medium kontaktet af intelligenser fra den åndelige verden. Årsagen var at man fra oversanselig side ønskede at gøre menneskeheden bekendt med en række forhold vedrørende dens oprindelse, Guds forhold til den og kampen mellem Lyset og Mørket - det gode og det onde. Man ønskede også at meddele Kristi sande lære, befriet for århundreders tildigtninger og forvanskninger samt nogle af de guddommelige love der gælder for alle levende væsener i universet.

På basis af en lang række spørgsmål stillede af seancekredsens deltagere ved flere seancer i perioden 1913-14, fremkom værket "Vandrer mod Lyset!". Mediet virkede kun som et intuitivt-inspiratorisk redskab for de manifesterende intelligenser, uden selv hverken at slette eller lægge noget til de givne meddelelser.

Værket fremtræder således som en direkte åbenbaring fra menneskehedens åndelige ledere. De, der giver sig i kast med at studere værket, må hverken dømme eller fordømme, før alle værkets tanker er nøje gennemtænkte. /Forlaget
Det har jeg jo netop ovenfor citeret - dog ikke det første afsnit.

Og med dine ledende spørgsmål får jeg det indtryk, at du søger at missionere til at tro på de drastiske - og ikke på nogen måde underbyggede - påstande fra "Vandrer mod Lyset" om, at være blevet "kontaktet af intelligenser fra den åndelige verden".
Det er jo frit i luften svævende påstande, der efter min mening lige så godt kan være løgn som sandhed.

Man kan vælge at tro på det, hvis ens sind er indrettet dertil, og det er jo fair nok, men for mig ligner sådanne påstande åndeligt hovmod - og især da, hvis man søger at pådutte andre at "omvende sig".

For mig er den slags kimen til alle de frygtelige religionskrige, menneskeheden har oplevet - og stadig oplever.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19579 - 19/08/2015 20:56 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Det du citerer er forlagets beskrivelse - det er ikke forordet.

Forordet finder du her http://www.vandrermodlyset.dk/m-f02.htm

Den første bog som udkom var iøvrigt "Hilsen til Danmark", dernæst "Vandrer mod Lyset!", herefter "Forsoningslæren og Genvejen" og tilsidst kom så "Spørgsmål og Svar" første og andet supplement til "Vandrer mod Lyset!".

Du finder alle bøgerne herinde http://menu.vandrermodlyset.dk/

Du skriver:

"Det er jo frit i luften svævende påstande, der efter min mening lige så godt kan være løgn som sandhed."

Det må du selv undersøge og afgøre.

Du skriver:

"Man kan vælge at tro på det, hvis ens sind er indrettet dertil, og det er jo fair nok, men for mig ligner sådanne påstande åndeligt hovmod - og især da, hvis man søger at pådutte andre at "omvende sig"."

Du taler om en altomfattende kærlighed, og jeg spørger dig så, om denne altomfattende kærlighed ikke kunne være årsag til "Vandrer mod Lyset!"...?

Herefter stiller jeg så et relevant spørgsmål...hvordan finder du ud af det?

Du skriver:

"For mig er den slags kimen til alle de frygtelige religionskrige, menneskeheden har oplevet - og stadig oplever."

Vi sidder vist bare og taler sammen, Arne.

Måske kommer du med noget som jeg kan bruge...måske kommer jeg med noget som du kan bruge.

Længere er den ikke for mig.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19580 - 20/08/2015 09:30 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Jeg skrev til dig:
Citat:
Det er jo frit i luften svævende påstande, der efter min mening lige så godt kan være løgn som sandhed.
og du svarede:
Citat:
Det må du selv undersøge og afgøre.
Det har jeg jo gjort! blinker

Du skriver:
Citat:
Du taler om en altomfattende kærlighed, og jeg spørger dig så, om denne altomfattende kærlighed ikke kunne være årsag til "Vandrer mod Lyset!"...?
Mit svar:
Jeg ser ingen som helst sammenhæng her. For mig ligner dit spørgsmål ret så meget noget i retning af spørgsmålet: "Tæver du stadig din kone - eller er du holdt op?"

I jeres sekt opererer I med en kæmpemæssig stor dogmatisk overbygning, hvor jeg alene har, som min opfattelse: "Hvad der måtte ligge bag verdens væren."

Og tillige siger I:
Citat:
Efter Ønske fra oversanselig Side skal en Advarsel fremsættes til alle, der faar Bogen i Hænde: De, der læser det her meddelte, maa ikke dømme eller fordømme, før alle Bogens Tanker er nøje gennemtænkte.
Men jeg modtager ikke "ordrer" fra jeres påståede "oversanselige side"!

Jeg respekterer fuldt ud, at I - i jeres sekt - har et helt trossystem opbygget på basis af et enkelt menneskes intuitive oplevelser.
Men den tro har jeg ikke - for mig ligner det "spirituelt storhedsvanvid" - og at I næsten aggressivt missionerer denne tro, det forstærker for mig blot dette indtryk.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19581 - 21/08/2015 00:35 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Jeg havde håbet, at du ville besinde dig, og tænke lidt over tingene, men du buldre bare derudaf med dine små kanonkugle.

Hvad har du sat dig ind i?

Kan vi ikke modtage budskaber fra den oversanselige verden?

Det ved jeg ikke, kan jeg høre dig sige.

Hvad kan jeg bruge din hjemmestrikkede forestilling om verden til, nå, nej, du har ikke nogen forestilling om verden...verden er der bare.

Hvor kommer mennesket fra?

Du kan tage Rumi og stikke ham skråt op i røven...hvad fanden vidste han?

Hvad skal vi bygge vores liv på?

Det må vi selv om, ja, netop, det må vi selv om...og som vi sår høster vi.

Hvem er det som lider af åndeligt hovmod?

Det er selvfølgelig ikke dig, vel griner

Nu skal jeg nok lade være med at komme med advarsler til dig, for sådan noget bryder du dig jo ikke om.

Med andre ord...fortsæt du bare ud over skrænten blinker

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19582 - 21/08/2015 09:11 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Det er sandelig en "kærlig" hilsen, du her sender mig blinker

Du og dine i "Vandrer mod Lyset" har opbygget et helt religiøst system baseret på "budskaber fra den oversanselige verden".
Det respekterer jeg.
Men det er ikke min tro.

Jeg nøjes med "hvad der måtte ligge bag verdens væren"
Jeg bilder mig ikke ind, at det er noget, jeg på nogen måde kan opfatte, men min "væren" i "det værende" fylder mig med fryd og begejstring.
Det føder i mig en "alt omfattende kærlighed".
Den styrer mit liv smiler
Det kan du/I øjensynligt ikke respektere.
En sådan holdning ser jeg som "roden til meget ondt".

Arne smiler
Top Svar Citer
#19583 - 21/08/2015 11:28 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Den man tugter elsker man blinker

Hvorfor fortsætter du med dine små kanonkugler?

Tag nu en kop kaffe og slap lidt af...

Der er ingen som vil tage din "altomfattende kærlighed" fra dig smiler

Jeg stiller bare en masse spørgsmål.

Hvor kommer mennesket fra? Er vi midlertidige væsner eller evige væsner?

Men sådanne ting interesserer åbenbart ikke dig griner

Kærlig Hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19584 - 21/08/2015 12:47 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
ABC
Citat:
Den man tugter elsker man blinker
For mig en besynderlig arrogant og bedrevidende form for "kærlighed".
Citat:
Hvorfor fortsætter du med dine små kanonkugler?
"Kanonkugler"?
Citat:
Jeg stiller bare en masse spørgsmål.
Som du åbenbart tror, du har svar på - hvad jeg ikke tror, du har - og som jeg jo erkender, at jeg heller ikke har.
Citat:
Men sådanne ting interesserer åbenbart ikke dig griner
Alle ontologiske og eksistentielle emner interesserer mig rigtig meget - og jeg forsøger - i sandhedens interesse - at undgå illusioner.

Arne smiler
Top Svar Citer
#19585 - 22/08/2015 00:19 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Lad os hviske tavlen ren og starte forfra.

Du skrev tidligere (i tidernes morgen blinker ):

"Og med dine ledende spørgsmål får jeg det indtryk, at du søger at missionere til at tro på de drastiske - og ikke på nogen måde underbyggede - påstande fra "Vandrer mod Lyset" om, at være blevet "kontaktet af intelligenser fra den åndelige verden".

Det er jo frit i luften svævende påstande, der efter min mening lige så godt kan være løgn som sandhed."


Har du undersøgt om det er "frit i luften svævende påstande"? Hvori bestod din undersøgelse? Læste du bøgerne? Underbygges påstandene?

Hvis vi skulle gå lidt videnskabeligt frem, så må det første vel være, at få fastslået, om der er en oversanselig verden.

Når vi har gjort det, og såfremt der er en oversanselig verden, så kan vi begynde at muge ud i vores forestillinger om den oversanselige verden.

Her ville det nok være meget rart med lidt hjælp fra den oversanselige verden.

Ifølge "Vandrer mod Lyset!" er der ikke noget evigt helvede, men der har dog været en helvedesfære på et tidspunkt, som nu er blevet tømt for indbyggere...hvoraf den sidste var Ardor (den faldne engel/djævlen).

Det ser jeg som udtryk for en altomfattende kærlighed...noget som du må kunne relaterer til med din tilgang til livet.

Som jeg læser "Vandrer mod Lyset!" er det en opfordring til alle om at elske alle.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19586 - 22/08/2015 08:36 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
ABC.
Citat:
Hvis vi skulle gå lidt videnskabeligt frem, så må det første vel være, at få fastslået, om der er en oversanselig verden.

Når vi har gjort det, og såfremt der er en oversanselig verden, så kan vi begynde at muge ud i vores forestillinger om den oversanselige verden.

Her ville det nok være meget rart med lidt hjælp fra den oversanselige verden.
Du "beviser", at der er en "oversanselig verden" ved at påstå, at der er en "oversanselig verden".
Det er jo dét, man kalder en cirkelslutning.

Din påstand om, at der er en "oversanselig verden", er tro - ikke viden!

Din yderligere påstand om, at mennesker skulle kunne kommunikere med en sådan påstået "oversanselig verden", er mere endnu "af samme skuffe".

Og det kalder du "at gå videnskabeligt frem" blinker

Det er da fair nok at tro noget, men at kalde det videnskabeligt, det er da "at pynte sin missionsvirksomhed med lånte fjer" blinker

Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (22/08/2015 09:09)
Top Svar Citer
#19588 - 22/08/2015 11:21 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Du er jo helt rundtosset...kan du ikke læse længere?

Prøv lige at læse ovenstående igen griner

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19589 - 22/08/2015 12:24 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
ABC.
Citat:
Du er jo helt rundtosset...kan du ikke læse længere?
Næh - så nemt slipper du ikke!

Hvad er det i mit sidste svar, du mener, der er misforstået?

Det er jo trods alt dig og din sekt, der forsøger at belære andre - mens jeg blot skriver om, hvordan jeg oplever verden - og bliver "forelsket" i den - verden - ikke kun i os mennesker.

Kan du ikke begrunde dine "belærende påstande", tror jeg, at du - ikke blot i mine, men også i mange andres øjne - helt mister din troværdighed.

Arne smiler
Top Svar Citer
#19590 - 22/08/2015 14:24 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Supergod ide...lad os blande andre mennesker ind i tingene griner

https://www.youtube.com/watch?v=kYtGl1dX5qI&list=PLTm3Tmu47SCN29npyh-5CXJ4oEyJ2B2jT

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19591 - 22/08/2015 19:30 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
ABC
Du skriver:
Citat:
Supergod ide...lad os blande andre mennesker ind i tingene griner
Er du virkelig ikke klar over, at sådan har det været hele tiden? blinker

#19562 - 13/08/2015 10:24 - i denne tråd - skrev jeg:
Citat:
Den smule af budskabet i Vandre mod Lyset, som jeg har opfattet, finder jeg meget inspirerende, og der er sikkert også megen sandhed deri - som jeg også tror, der er i de mange andre religioner - men selve sandheden, det tror jeg ikke, nogen af dem er blinker

Den måde, du nu fremfører budskabet fra "Vandrer mod Lyset" på i denne tråd, tvivler jeg på, at dine trosfæller billiger.
Jeg gør i hvert fald ikke blinker

Det er så jeres sag - ikke min blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#19592 - 22/08/2015 22:53 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære Arne

Mon der er nogen som har noget imod lidt musik på vejen blinker

https://www.youtube.com/watch?v=58T0NlhNweA

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Mand, der satte ild til sig selv i New Y..
20/04/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk