1
registreret Arne Thomsen
40
gæster og
289
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Diverse
|
Min idé med denne tråd var at skabe et overblik over, hvad vi mennesker åndeligt står for, samt at finde ud af, hvordan vi kan forholde os til hinandens standpunkter. Min vision var at se menneskehedens åndelige verden som en smuk buket blomste...
Se mere
|
|
Diverse
|
Citat:Arne: Men hvis det er vigtigt for dig at gøre mig til "dogme-mager" så gerne for mig. Jeg vil dog tilføje, et jeg er imod dogmer. Jeg opfagtter dem som en slags tros-tvang Du har så mange dogmer men da du ikke tror på Gud og ej...
Se mere
|
|
Diverse
|
Jeg kan jo ikke gøre andet end at være så ærlig og så præcis, som det er mig muligt. Også en god aften og nat ønsker jeg dig Arne ...
Se mere
|
|
Diverse
|
Jeg har ikke gjort dig til dogme-mager. Du har selv fremsat en bekendelse, der rummer et dogme. Og dét står klart! – uanset hvad du kalder det! God aften og nat ....
Se mere
|
|
Diverse
|
Hej Tikka. Det er jo mig, der fremsætter en påstand - om hvad jeg har opfattet fra Kristus Ikonen. Jeg er ikke en autoritet og har derfor ikke adgang til at udbrede dogmer, som kristne skal rette sig efter. Men hvis det er vigtigt for dig at gøre...
Se mere
|
|
Diverse
|
Citat:Arne: Jeg mener, det står klart, at et dogme er en påstand fremsat af en religiøs autoritet, Korrekt – og dét tager du til dig. Du siger, Kristus sagde til dig, at du ikke skal tage dogmerne alvorligt. Men det forudsætter, at Kristus...
Se mere
|
|
Diverse
|
Citat:Arne: Og det hele kommer til at stå mere klart, når jeg forsøger at beskrive det - her på Trosfrihed.dk - som det neop nu skete igen Tak for at du gav mig muligheden Tikka. Ja der kom sandheden, nemlig at skrive (uanset om det man skri...
Se mere
|
|
Diverse
|
Hej Tikka, du skriver: Citat:Når du taler om Kristus som en levende, nærværende skikkelse, du har kontakt med – så bekender du faktisk selv et dogme, uanset om du vil det eller ej. Du kan ikke tale om en Kristus uden at stå i det kristne trosr...
Se mere
|
|
Diverse
|
Indsendt af: Arne ThomsenCitat:Så den opstandne Kristus har indsigt i dig og giver dig omsorg? Hvordan kan han få denne indsigt og hvorfor skal han ha den, samt hvilken omsorg er der tale om?Mit svar: Jeg har ikke "forstand på det guddommeli...
Se mere
|
|
Diverse
|
Fandt lidt om folkekirken og ikoner skrevet af en dansk ortodoks præst. Jeg er jo ikke ortodoks kristen, men denne form for kristendom er den, jeg har færrest indvendinger imod. Arnw ...
Se mere
|
|
Diverse
|
Citat:Arne: Den Danske Folkekirke er vel fortsat tilhænger af ikonoklasmen Hvad er der dog sket med dig - hvor meget har den danske folkekirke ikke gjort for at få overmalede billeder tilbage. Kristendommen kan ihvertfald ud fra Paulus ikke være...
Se mere
|
|
Diverse
|
Tilføjelse. Om dogmer Citat:RELIGION grundlæggende trossætning som er fastsat af en kirkelig autoritet, og hvis rigtighed ikke betvivlesMen Kristeligt Dagblad har jo vist at tvivlerne er mange - her i Danmark. Og hvor mange slags motivatio...
Se mere
|
|
Diverse
|
Citat:Arne: Jeg har mødt Kristus ansigt til ansigt Du lyver jo mand - er du fuld? Der findes ingen Gudløs Jesus Kristus Og du har skrevet: Citat:Arne: Personlig kommunikation dialog og proces med Gud, som du vist hævder at opleve, det kend...
Se mere
|
|
Diverse
|
Hej Tikka. Citat:Så den opstandne Kristus har indsigt i dig og giver dig omsorg? Hvordan kan han få denne indsigt og hvorfor skal han ha den, samt hvilken omsorg er der tale om?Mit svar: Jeg har ikke "forstand på det guddommelige" og tr...
Se mere
|
|
Diverse
|
Citat:Citat:Men du kan måske forklare, hvordan din Kristus blev Kristus, når der ingen Gud er. Citat:Har jeg kun svaret: Det ved jeg ikke!, samt at dét, jeg har imod ordet/begrebet: Gud, er, at det for mig er alt for småt - som om vi mennesker...
Se mere
|
|
Diverse
|
Citat:2. Her gælder stort set det samme. Jeg kan kun beskrive, hvad jeg oplevede/oplever: Indsigt i mig og omsorg. Så den opstandne Kristus har indsigt i dig og giver dig omsorg? Hvordan kan han få denne indsigt og hvorfor skal han ha den, samt...
Se mere
|
|
Diverse
|
Hej Tikka. Du spørger: Citat:1. Hvilken universel gud er der tale om? og 2. Hvilken guddommelig kristen kærlighed er der tale om som opleves Mine svar: 1. At beskrive det absolut overordnede guddommelige svarer nærmest til at besvare spørgsmålet...
Se mere
|
|
Diverse
|
Citat:Arne: Jeg føler ikke, at jeg blev kontaktet. Vi mødtes - til min totale overraskelse - og det var og er for mig universets guddommeligheds kærlighed (indsigt - omsorg) her til os mennesker - netop her til mig - via Kristus - en meget, meget...
Se mere
|
|
Diverse
|
Indsendt af: Arne ThomsenCitat:Ja, så må jeg jo bøje mig, og se det som, at den Gud du ikke anerkender åbenbart kontakter dig.Min kommentar: Jeg føler ikke, at jeg blev kontaktet. Vi mødtes - til min totale overraskelse - og det var og er for ...
Se mere
|
|
Diverse
|
Citat:Ja, så må jeg jo bøje mig, og se det som, at den Gud du ikke anerkender åbenbart kontakter dig. Citat:Arne tror ikke på Gud ,,,, Det jo ingen hemmelighed. Derfor kunne det også være interessant, at få forklaret, hvordan man kon...
Se mere
|
|
|
|