annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 1156 gæster og 1032 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: ateisme eller teisme...

Hej ABC.

Jeg glæder mig over din tilslutning til ikke at "slå hinanden oven i hovedet", når vi har forskellige meninger om det samme emne.

Den situation ser det ud til, at vi er i, når det handler om den Gud, du skriver om.

Du tillægger "din" Gud nogle egenskaber - såsom (gengivet med mine ord hvis jeg har opfattet dig rigtigt):
- Gud er "han".
- Gud bestemmer vores skæbne.
- Gud lader os overvinde døden.
- Gud er "den første årsag".
- Gud har skabt universet.
- Gud kan have foretaget sig ting, inden "han" skabte universet - for eksempel "realiseret sig selv".

Det er - som jeg ser det - vidunderligt stort og smukt, og jeg respekterer det, som et udtryk for din tro.

Men det er ikke min.
For mig er både gudstro og afvisning af gudstro noget, jeg ikke kan tilslutte mig.

Jeg har i mig en tro på, "hvad der må ligge bag den observerbare verdens væren", men som jeg ikke på nogen måde vover at søge at definere - også fordi jeg er overbevist om, at vi menneskers evner på ingen måde magter noget sådant.

Der er måske nogle - vi kalder dem jo mystikere - som aner lidt mere end os andre, men det er for mig også alt.

Jeg når således ikke længere end til at opfatte verdens - herunder også min - eksistens som "et kærtegn fra, hvad der er bag verdens væren".
Et kærtegn, som føder kærlighed i mig - til livet - til verden.

Og dét er for mig alt rigeligt - og vidunderligt blinker

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Uden Trosfrihed.dk var jeg nok ikke nået dertil blinker
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
20-årig mand varetægtsfængslet efter ..
24/06/2026 21:42
OL-atleter kan fremover søge om at få ..
24/06/2026 19:09
Tre busser stjålet indenfor en uge i Ho..
24/06/2026 18:51
Naboer på villavej vil mindes dræbt kv..
24/06/2026 17:42
Sigtet for vanvidskørsel med studenter
24/06/2026 17:41
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trump-administrationen beder om milliard..
24/06/2026 21:50
Trump til Mark Rutte: Vi blev svigtet af..
24/06/2026 21:11
20-årig mand sigtes efter dødsulykke i..
24/06/2026 19:40
Netanyahu afslutter forklaring i korrupt..
24/06/2026 19:02
Dom fastholder afslag på fertilitetsbeh..
24/06/2026 18:15