annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19562 - 13/08/2015 10:24 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Hvad så med bogen "Vandrer mod Lyset!"...den siger om sig selv, at den er et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden.

De åndelige intelligenser må da vide hvad de taler om?
Mit svar:
Denne bog (klik på bog), som Wikipedia beskriver, kan man jo tro på - eller ikke blinker

Der er jo "mange om buddet" når det handler om "det spirituelle", og jeg ser at Wikipedia bl.a. skriver om Vandrer mod Lyset:
Citat:
Vandrer mod Lyset! er ikke en nytolkning af kristendommens budskab, værket tager kraftig afstand fra forsoningslæren – grundsøjlen i kristendommen.

Ifølge Vandrer mod Lyset! havde Jesus først og fremmest til opgave bede for den ældste af de ældste, når denne fristede ham. Hvis Jesus glemte dette "... da vil din Vandrings Vej blive stenet og støvet. Tornene ville stinge dig, kun faa ville elske dig, mange ville hade, spotte og forfølge dig – ja, Menneskene ville give dig Døden – Korsets død. Dette vil være den tak, de give dig for de Gaver, du bringer dem." (Vandrer mod Lyset! side 30)

Jesu lidelse og død på korset er altså udtryk for hans fiasko. Den ældste af de ældste, Ardor, Satan, giver den korrekte gengivelse af det kristne evangelium. Dogmet om jomfrufødslen afvises (side 31), de gammeltestamentlige skrifter afvises, kirkens sakramenter afvises (side 47ff og 55ff), Jesu tale om fortabelse og helvede ligeledes (side 37ff), dogmet om Jesu fysiske opstandelse afvises (Josef af Arimatæa fjernede nemlig angiveligt liget og gravede det ned i sin have) (side 60ff). Apokalypsen, den johanæiske "åbenbaring", siges at stamme fra Ardors tanker fra dengang han endnu var mørkets øverste repræsentant om den dom og straf der ventede ham og dem der faldt med ham. Apokalypsen afvises således også fuldstændigt.

Alle disse fejlagtige gengivelser af Jesu lære stammer ifølge Vandrer mod Lyset! fra hans disciple (side 66 og 67), der modtog formørkede tanker af Ardor. Forvanskningerne blev udbygget af Paulus, og især i kraft af dennes forsoningslære (side 67ff). I det hele taget fremstår Bibelen og Kristendommen i "Vandrer mod Lyset!" som formørkede gudsvisioner.

Hvad der "fænger" i ens sind, når det handler om "det spirituelle", det er jo forskelligt fra menneske til menneske (vi bestemmer jo heller ikke selv, om f.eks. jordbær smager bedre end melon - eller det er omvendt blinker ).

Men ingen har jo "patent på sandheden", og det er netop derfor, jeg mener, vi bør respektere vore forskelligheder.

Den smule af budskabet i Vandre mod Lyset, som jeg har opfattet, finder jeg meget inspirerende, og der er sikkert også megen sandhed deri - som jeg også tror, der er i de mange andre religioner - men selve sandheden, det tror jeg ikke, nogen af dem er blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19563 - 13/08/2015 23:58 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære Arne

Du skriver noget interessant..." men selve sandheden, det tror jeg ikke, nogen af dem er blinker "

Selve sandheden? Sandheden om hvad? Menneskets tilblivelse? Hvor mange muligheder er der?

Ifølge "Vandrer mod Lyset!" blev menneskelegemet skabt for ca. 5 millioner år siden af nogle af Guds faldne børn - den skabning som de skabte var uden tanke og vilje - uden bevidsthed - var altså ligesom dyrene. På et tidspunkt knytter Gud så tanke og vilje til disse skabninge og mennesket ser dagens lys.

Ovenstående er en nedkogt beskrivelse...måske for nedkogt?

Der findes sikkert mange andre teistiske beskrivelser, men vel ikke særlig mange ateistiske beskrivelser?

Ateisme eller teisme...det er spørgsmålet blinker

Hvad skal vi bygge vores liv på?

Sandheden?

Skal vi sætte børn i verden? Måske bliver vores børn mordere? Måske bliver vores børn myrdet? Har vi ikke et ansvar?

Hvis jeg bliver kidnappet, tortureret og myrdet, og der ikke er noget efter denne oplevelse...mon jeg så vil takke mine forældre for livet?

Er de ikke den første/sidste årsag - det første/sidste led i kæden?

Hvad skal jeg takke dem for?

At de satte mig ind i en verden fyldt med galninge?

Hvor sender vi vores børn hen?

Jeg rejser gerne gennem helvede for at komme til himlen, men intetheden...hvem fanden gider dog rejse gennem helvede for at komme til intetheden?

Øh...galningene?

Jeg spiser ateister til morgenmad og teister til aftensmad...noget skal man jo leve af, sagde den store stygge ulv...haps griner

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#19564 - 14/08/2015 02:49 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære Arne

En væsentlig rettelse, for jeg fik skrevet:

"Ifølge "Vandrer mod Lyset!" blev menneskelegemet skabt for ca. 5 millioner år siden af nogle af Guds faldne børn - den skabning som de skabte var uden tanke og vilje - uden bevidsthed - var altså ligesom dyrene. På et tidspunkt knytter Gud så tanke og vilje til disse skabninge og mennesket ser dagens lys."

Der burde selvfølgelig stå...

Ifølge "Vandrer mod Lyset!" blev menneskelegemet skabt for ca. 5 millioner år siden af Guds faldne børn - den skabning som de skabte var uden tanke og vilje - uden bevidsthed - var altså ligesom dyrene. På et tidspunkt knyttede Gud så tanke og vilje til disse skabninge og mennesket så dagens lys.

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#19566 - 14/08/2015 12:49 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Jeg skrev - om verdens mange forskellige religioner - at "selve sandheden, det tror jeg ikke, nogen af dem er".
Og du svarede:
Citat:
Selve sandheden? Sandheden om hvad? Menneskets tilblivelse? Hvor mange muligheder er der?
Min replik:
Det, jeg mener med udtrykket "selve sandheden", er: Den altomfattende sandhed om verdens væren.

Her bekender du dig så øjensynlig til Johanne Agerskov.
Det er jo fair nok, men jeg ser ingen begrundelse for, at jeg skulle gøre det samme!

Du skriver også:
Citat:
Ateisme eller teisme...det er spørgsmålet blinker
Min replik:
Dét er det ikke for mig!
Jeg tror ikke på hverken ateisme eller teisme.
Jeg tror ikke, vi mennesker har mulighed for "at gøre os kloge" her.

Det minder mig om et 7-800 år gammelt digt af Rumi:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

Det er jo tydeligt, at du og jeg oplever verden på hver vores måde.
Jeg respekterer din, og jeg håber, du også respekterer min.

Jeg er ganske meget enig med Jalal al-Din Rumi, og jeg oplever verden - og mig selv - som et kærtegn, jeg ikke ved - eller drister mig til at gætte på - hvor kommer fra blinker
Det føder kærlighed i mig - og så har jeg ikke behov for mere yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19567 - 14/08/2015 16:31 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære Arne

Jeg søger ikke andet end sandheden...bare så du ikke misforstår mig.

Hvad mener du med "den altomfattende sandhed om verdens væren"...???

Du føler at din eksistens er et kærtegn fra et eller andet som du ikke kan/vil sætte ord på...og det er fint med mig.

Men kan vi bygge vores liv på dette kærtegn som du føler?

Skal der ikke lidt mere kød på, før vi sætter børn ind i denne verden?

Kommer dit kærtegn fra et evigt sted eller en evig afsender?

Du skriver:

"Jeg tror ikke, vi mennesker har mulighed for "at gøre os kloge" her."

Hvad mener du med det?

Mange tak for henvisningen til Rumi og hans digt...hvordan skal det forstås? Hvordan forstår du det?

Og selvfølgelig respekterer jeg dig, Arne...men jeg er nok bare ikke enig med dig i mangt og meget kunne jeg forestille mig blinker
Hvad har vi behov for? En evig dansepartner yeah

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk