annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 437 gæster og 45 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#40444 - 23/07/2023 12:52 Mennesket i verden
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Det er jo især religionerne, der ser på dette - og jo tillige filosofferne.
Religionerne ser for det meste verden med en topfigur, der ligner et menneske: Odin, Zeus, Brahma - og underguder som Thor, Apollon, Vishnu, der står i et forhold til Loke, Dionysos, Shiva, og i kristendommen har vi jo på lignende vis Faderen, Sønnen, Helligånden.

Bemærkelseværdigt er det, synes jeg, at de alle ligner mennesker, og det giver mig mistanke om snæversyn - at vi ikke kan se længere frem end til vores egen næsetip.

Men det er jo ikke alle religioner, der har det sådan.
I buddhismen er der ingen Guds-person men i stedet noget, de kalder Nirvana, og i daoismen/taoismen har man vist end ikke et ord, men taler i stedet om "vejen":
Citat:
Taoismen lærer, at man bør leve et liv i overensstemmelse med tao, den naturlige dynamik i verden; at man bør udnytte denne dynamik i stedet for at stille sig i vejen for den. Dette konkretiseres i princippet om wu wei, opnåelse gennem ikke-handlen. Universet udfolder sig harmonisk ifølge sine egne love og udøvelsen af menneskelig vilje i mod denne udfoldelse forstyrrer denne naturlige harmoni. I stedet bør man lære at fornemme den tao, der flyder gennem alle ting, og handle i overensstemmelse med den.

Dét gør det endnu mere klart for mig, hvor håbløst primitivt og indskrænkende, det er, når jeg bruger udtrykket: "det guddommelige" om det unævnelige, som jeg fornemmer er i alt - er alt - og som leder til ydmyghed og kærlighed smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#40446 - 23/07/2023 16:09 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Arne

Du burde udfordre dig selv lidt...

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?t=40906

Fortsat god søndag...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40448 - 23/07/2023 22:13 Re: Mennesket i verden [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hvorfor mon jeg kom i tanker om dette? blinker

Citat:
1. Overvej, hvad du vil kendes for
Internettet glemmer ikke. Det, du skriver i dag, står der også om 5, 10 og måske 50 år.

2. Sig det højt
Kan din kommentar tåle at blive læst højt – for din mormor, dit barn, din chef eller barnebarn? Hvis ikke så, skriv den om.

3. Mindre arrighed giver mere respekt
Flertallet synes ikke, det er god stil at skrive grimt og hadefuldt på nettet. Din holdning tages mere seriøst, hvis den står uden had og grov tone – uanset hvor frustrerende det end kan føles.

4. Forstå kommentaren, inden du svarer
Tag dig tid til at forstå andres kommentarer. Mange fejllæser eller fejlfortolker, hvilket gør skrift til et hårdt og konfliktoptrappende medie.

5. Hold dig for god til personangreb
Synes du, at din hudfarve, seksualitet, religion eller dit køn gør dig mindre værdig til at debattere? Nej, vel? Hold dig til diskussionens indhold.

6. Bidrag på oplyst grundlag
Er du sikker på fakta i det, du skriver? Læs mere end overskrifter, inden du kommenterer.

7. Tør du blive klogere?
Uenighed er ikke farligt. Vær nysgerrig og stil spørgsmål til de holdninger, du ikke forstår.

8. Sig fra!
Hvis du oplever noget voldsomt eller stødende i en debat, så sig fra. Din kommentar bliver måske ikke et afgørende wake-up call for hadtaleren, men i hvert fald opbakning til den angrebne. Du kan også opfordre administratoren til at reagere.

9. Vælg dine kampe
Brug din debat-energi, hvor der er fremskridt – eller "lad dem hænge". lkke alle deltager med udgangspunkt i at finde fælles fodslag eller blive klogere.

10. Beløn den gode dialog
Husk at give en positiv kommentar eller et like med på vejen til dem, der gør det godt i debatten. På den måde kan du være med til at bidrage til en god dialog.

(De 10 guidelines er lånt med tilladelse fra Dansk Ungdoms Fællesråd)

Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler
Top Svar Citer
#40450 - 24/07/2023 01:10 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Dét gør det endnu mere klart for mig, hvor håbløst primitivt og indskrænkende, det er, når jeg bruger udtrykket: "det guddommelige" om det unævnelige, som jeg fornemmer er i alt - er alt - og som leder til ydmyghed og kærlighed


Ja, underligt du benytter ordene "det guddommelige" når du ikke tror på en gud.

Derved kan der jo for dig vel ikke være noget, som er guddommeligt.

Det ”noget” du fornemmer stammer fra din hjerne, vil jeg tro, som omsættes til følelser/oplevelser.

Din indre virkelighed er årsag til, hvordan den ydre virkelighed opleves, også derfor vi ikke kan opleve virkeligheden ens.

Som jeg før har skrevet: Vi kan blive enige om at græsset er grønt. Det har vi lært … men oplevelsen af det grønne græs er vores egen.

… og jeg kommer i hu, du er glad for Thomas evangeliet … dette eksempelvis:

Citat:
Jesus sagde: ”Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt
er kommet til mig. Kløv træet: Jeg er der’; Løft stenen op, og I skal finde mig der’.”

http://www.setnedefra.dk/wp-content/Thomas-Evangeliet.pdf

… og så er der jo ikke langt til at kalde alt ”det guddommelige” hvis du mener, at Jesus er lyset, alt er udgået fra … men det gør du jo mig bekendt ikke … så underligt dette leder dig til: ydmyghed og kærlighed … ???
.
Top Svar Citer
#40457 - 24/07/2023 11:57 Re: Mennesket i verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tak for din kommentar smiler
Ja, du har jo ret i dine ord:
Citat:
Din indre virkelighed er årsag til, hvordan den ydre virkelighed opleves, også derfor vi ikke kan opleve virkeligheden ens.
Og de gælder vel os alle? blinker

Du får mig til at genoverveje:
Det er ikke sådan, at jeg fornægter, hvad vi kalder Gud, men for mig er det utilstrækkeligt at gøre Gud til en person af hankøn, der befinder sig et bestemt sted.
For mig er Gud noget større, der befinder sig overalt i den værende verden - og nok også over den.

Det var nok sufien Rumi's ord om verden som "Sandhedens Mirakel", der satte mig i gang - sammen med dit citat fra Thomas Evangeliet smiler

Så det er ikke sådan, at jeg afviser kristendom og andre religioner. Det er mere en fornemmelse af, at det er nødvendigt også "at kikke højere op".

Din kommentar får mig til igen at bruge udtrykkene: "det guddommelige" og "Gud" - velvidende at det er forskelligt, hvad disse udtryk betyder for hver enkelt af os smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#40459 - 24/07/2023 12:58 Re: Mennesket i verden [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jo højere, jeg "kikker op", jo mere ydmyg bliver jeg.

Når du skriver:
Citat:
- jeg og Det guddommelige er lige her og nu som væren et med du -
så mærker jeg det ikke - men jeg respekterer din religiøsitet og din placering af dig selv.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#40466 - 24/07/2023 17:13 Re: Mennesket i verden [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Ja, jeg er enig med dig i, at mange religiøse ledere "puster sig op", og jeg ser jo også, at det gør du ikke.
Dét, der bare er uklart for mig, er indholdet af din religiøsitet.
Men jeg erkender, at sådant er vanskeligt at udtrykke.
M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#40469 - 24/07/2023 19:17 Re: Mennesket i verden [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg kan ikke finde mening i, hvad du skriver om din venstre hånd m.m. For mig er det forvirrende forvirret
Arne smiler
Top Svar Citer
#40473 - 24/07/2023 23:46 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Din kommentar får mig til igen at bruge udtrykkene: "det guddommelige" og "Gud" - velvidende at det er forskelligt, hvad disse udtryk betyder for hver enkelt af os

Jamen så er den ged jo barberet, så mangler der blot en forklaring på hvordan

”det guddommelige" som du fornemmer er i alt - er alt – leder til ydmyghed og kærlighed, og ikke mindst hvordan du vil beskrive, hvordan denne din ydmyghed og kærlighed viser sig, når det lykkes?

Jeg tænker jo man ikke er bevidst om egen kærlighed og ydmyghed hvis det er en del af ens personlighed, for ellers er bevidstheden vel en medspiller hvor et selvisk motiv er drivkraft … i øvrigt afspejler forståelsen af hvad kærlighed og ydmyghed er vel den kultur man er rundet af og for vores vedkommende den kristne påvirkning og biblens fortællinger om dette …

.
Top Svar Citer
#40475 - 25/07/2023 16:05 Re: Mennesket i verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Dit skarpsyn imponerer mig - og inspirerer mig smiler
Du efterlyser - hvis jeg forstår dig ret - en beskrivelse af, hvordan min oplevelse af det guddommelige fører til ydmyghed og kærlighed, samt hvordan det viser sig.
Og du tlføjer:
Citat:
Jeg tænker jo man ikke er bevidst om egen kærlighed og ydmyghed hvis det er en del af ens personlighed, for ellers er bevidstheden vel en medspiller hvor et selvisk motiv er drivkraft … i øvrigt afspejler forståelsen af hvad kærlighed og ydmyghed er vel den kultur man er rundet af og for vores vedkommende den kristne påvirkning og biblens fortællinger om dette …
Mit svar:
Jeg bilder mig ikke ind at kunne forstå og forklare årsagssammenhængen mellem oplevelsen af det guddommelige og så de to følelser: ydmyghed og kærlighed.
Følelser er jo noget, der kommer og går, og som vi jo ikke selv er herre over.
Men det er vist ikke usædvanligt, at når man oplever, at noget er vidunderligt - her "Sandhedens mirakel - Den værende verden" - så vil man have svært ved at undgå at elske det.
Og når man samtidig oplever hvor ufattelig stort, det er - og hvor lille man selv er - så er ydmygheden vel nærmest uundgåelig.
Så det er - som jeg ser det - ikke noget, ens personlighed vælger. Det er noget, der er uundgåeligt.

Og hvordan viser det sig?
Min erfaring er trangen til indsigt og omsorg (Mennesker i nød, natur i nød, klode i nød).
Andre har udtrykt det som: Uselvisk kærlighed.

Og bevidstheden om kun at have få års eksistens på en planet, der menes endnu at have ca. 4 millioner års eksistens (til det tidspunkt, hvor "vores" stjerne: solen har opbrugt sin brintbeholdning) i et univers (hvor størstedelen består af ukendt "mørk Masse" og ukendt "mørk energi"), der udvider sig med stadig større hastighed - på denne planet, hvor vi mennesker endnu ikke har fundet ud af at leve i harnoni med den og dens (øvrige) natur - den bevidsthed kan vel ikke undgå at føre til at føle ydmyghed.

Kristendommen har givet os mennesker den vidunderlige kærlighed mellem Gud og mennesker samt mennesker imellem.
Da dét gik op for mig, ændrede det mit liv.
Men kristendommen svigter - synes jeg - når det gælder vi menneskers kærlighd til verden (Kan ikke lade være at håbe, at kristendommen lod sig inspirere af daoismen).

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#40477 - 26/07/2023 13:42 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Men det er vist ikke usædvanligt, at når man oplever, at noget er vidunderligt - her "Sandhedens mirakel - Den værende verden" - så vil man have svært ved at undgå at elske det.
Og når man samtidig oplever hvor ufattelig stort, det er - og hvor lille man selv er - så er ydmygheden vel nærmest uundgåelig.
Så det er - som jeg ser det - ikke noget, ens personlighed vælger. Det er noget, der er uundgåeligt.

At opleve livet som vidunderligt og som et mirakel så man ledes til kærlighed og ydmyghed viser vel blot det endnu ikke afspejler ens personlighed, men blot er en slags taknemlighed man kan udvise så længe man syntes alting er vidunderligt. For det er jo ofte sådan, at når mennesket presses af en eller anden grund ændre ens verdenssyn og overskud til at være noget for andre, med mindre man ikke vil give slip på fornemmelse af guds tilstedeværelse.

Nu inddrager du også ”Sandhedens mirakel”, og det betyder vel, at at du også inddrager gud som skaber, dog defineres ordet mirakel som noget der griber ind i naturens orden og hvordan kan det lade sig gøre hvis gud forstås som livets skaber … var der en naturens orden før livet opstod???
https://denstoredanske.lex.dk/mirakel


Citat:
Kristendommen har givet os mennesker den vidunderlige kærlighed mellem Gud og mennesker samt mennesker imellem.

Se det er da en påstand smiler

Gud er en forestilling. Et billede mennesket har skabt … så gud er kun tilstede i menneskets bevidsthed, men denne forestilling kan sagtens løfte bevidstheden ud over dagligdagen og være drivkraft til, at mennesket udvikler sig til det bedre, og i øvrigt berige det enkelte menneske og give en følelsen af ikke at være alene …

… men underligt du fremhæver dette, når du ikke vil vedkende dig den kristne menneskelignende gud. Derved fraskriver du vel også Jesus som Gud og frelser og så kan han – hans ånd – jo ikke være tilstede overalt og i alt.


Citat:
Jesus sagde: ”Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt
er kommet til mig. Kløv træet: Jeg er der’; Løft stenen op, og I skal finde mig der’.”

http://www.setnedefra.dk/wp-content/Thomas-Evangeliet.pdf


.
Top Svar Citer
#40481 - 27/07/2023 12:09 Re: Mennesket i verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka, jeg vil forsøge at svare dig.
Du skriver:
Citat:
At opleve livet som vidunderligt og som et mirakel så man ledes til kærlighed og ydmyghed viser vel blot det endnu ikke afspejler ens personlighed, men blot er en slags taknemlighed man kan udvise så længe man syntes alting er vidunderligt. For det er jo ofte sådan, at når mennesket presses af en eller anden grund ændre ens verdenssyn og overskud til at være noget for andre, med mindre man ikke vil give slip på fornemmelse af guds tilstedeværelse.
Mit svar:
Jo, jeg er enig med dig i, at hvis man selv er alvorligt presset, så har man ikke overskud til at være noget for andre.
Og jeg tvivler på, at der eksisterer mennesker med en "personlighed", som kan ignorere at være under pres og fortsat kan vedligeholde aktiv næstekærlighed, kærlighed til naturen og kærlighed til planeten, men bevidstheden om miraklet forsvinder jo ikke af den grund.

Og du skriver:
Citat:
Nu inddrager du også ”Sandhedens mirakel”, og det betyder vel, at at du også inddrager gud som skaber, dog defineres ordet mirakel som noget der griber ind i naturens orden og hvordan kan det lade sig gøre hvis gud forstås som livets skaber … var der en naturens orden før livet opstod???
https://denstoredanske.lex.dk/mirakel
Mit svar:
Dit leksikon siger:
Citat:
Et mirakel er en betegnelse for en begivenhed, der tilskrives guddommelig magt eller overnaturlige kræfter. Miraklet griber ind i naturens orden og kan ikke forklares ud fra hverken logik, fornuft eller menneskelig erfaring.
De siger mig, at miraklet: verdens væren er så stort, at dette leksikon ikke kan rumme det.

At kristendommen har givet os kærlighed mellem Gud og mennesker - og mennesker imellem - kalder du en påstand.
Er du uenig?
Det er ellers, som jeg opfatter det, det mest karakteristiske ved kristendommen, når man ser den i forhold til andre religioner.

Du skriver også:
Citat:
Gud er en forestilling. Et billede mennesket har skabt … så gud er kun tilstede i menneskets bevidsthed, men denne forestilling kan sagtens løfte bevidstheden ud over dagligdagen og være drivkraft til, at mennesket udvikler sig til det bedre, og i øvrigt berige det enkelte menneske og give en følelsen af ikke at være alene …
Mit svar:
Dette er for mig primitiv og smålig ønsketænkning.
For mig er Sandhedens Gud noget meget større og totalt ufatteligt.

Dine sidste ord om Jesus og Helligånden (må det jo være, selvom du ikke bruger ordet) som værende overalt indeholder - tror jeg - megen sandhed. Blot er disse to - tror jeg - en del af noget ufattelig meget større.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#40483 - 27/07/2023 14:51 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Og jeg tvivler på, at der eksisterer mennesker med en "personlighed", som kan ignorere at være under pres og fortsat kan vedligeholde aktiv næstekærlighed, kærlighed til naturen

Jesus står vel som eksempel og forbillede på, at det kan lade sig gøre.

»Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør.«

OG
Og Jesus sagde til ham: »Sandelig siger jeg dig: I dag skal du være med mig i Paradis.«

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/luk/23

I øvrigt gik han vel i døden for vores skyld, i følge skrifterne (?)

*

Bevidstheden kan rumme forskelligt, og er den vi bibelsk fik ved syndefaldet. Bevidstheden om godt og ondt, og denne bevidstheds opvågnen er jo årsag til Jesus skal frelse os fra synd og død. Jesus som ifølge skrifterne mente han var guds billede og derved fik guds ånd, og da jeg mener, gud er et menneskeskabt billede er helligånden det selvfølgeligt også, men vi kan jo sagtens stræbe mod at blive en bedre udgave af os selv, hvis vi har sådanne billeder, men hvorfor ønsker vi det, når vi også har lært vi ikke må ophøje os selv.

*

Citat:
De siger mig, at miraklet: verdens væren er så stort, at dette leksikon ikke kan rumme det.

Jeg forstår, du gerne vil beholde dine mirakler, så livet er et mirakel hvor helligånden er tilstede i alt og overalt og denne helligånd repræsenterer Gud skaberen/Jesus …


… og gud og Jesus vil du ophøje til noget andet, end det vi læser i bibelen. (Det må du gerne forklare) … men ikke usædvanligt du har egne ideer og billeder til dit trosliv. Det har de fleste.

Alle danner deres egne billeder, også nok derfor der blandt andet er så mange forskellige kristne trosretninger, og så kan man jo spørge hvilken ”vej” der er tale om i citatet: Jeg er vejen sandheden og livet.

Citat:
At kristendommen har givet os kærlighed mellem Gud og mennesker - og mennesker imellem - kalder du en påstand.
Er du uenig?

Den kristne gud kan ikke give kærlighed til menneskene, hvis ikke han eksisterer, hvad enten man tror på en gud fader, eller tror på den opstandne Jesus som Gud, der skal straffe de ugudelige. Læs Johannes åbenbaring ang. straf.
Det er indbildning, men kan sagtens blive den troendes virkelighed som fakta, de vil gå i døden for, for mange ser himlens gud og den opstandne Jesus som kærlig, og vil gerne tro på noget hinsides, for det er jo der, vores ånd kan komme hen, når vi dør, tror mange.

Kristendommen er en døds religion med undergangs fantasier, en jødisk trosretning Jesus og Johannes døberen missionerede for, så "vi" – de frelste - kunne/kan få et efterliv i det nye Jerusalem ...

… men det er jo kun hvis du tror, og handler derefter du kan modtage denne forret og kærlighed ifølge skrifterne.

Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/7

Så som synder, som vi alle er født, skal du ændre sind og blive på den smalle vej, hvis du ønsker endnu et liv i kærlighed til gud … først her elsker gud mennesket … dog han elske også synderne nu, når han ser dem gennem Jesu offer - men - det betyder du skal tro:

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket frem for lyset, fordi deres gerninger var onde.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/3

Et citat som kommer efter dette, det at blive født på ny med vand og ånd.

Så ens personlighed ændre sig, når man tror og handler derefter så meget, at man vil dø for troen, som skriften beretter Jesus gjorde ... og sådan styrer bevidstheden vor virkelighed og liv

.
Top Svar Citer
#40485 - 28/07/2023 13:11 Re: Mennesket i verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du har "mange bolde i luften" og jeg vi forsøge, om jeg kan svare dig.
Dog først: Der er virkelig store forskelle imellem os, og det vil jeg respektere, når jeg forsøger at klarlægge, hvor jeg befinder mig.

Du nævner Jesus som eksempel på et menneske, der kan fortsætte sin kærlighed under pres.
Nu er Jesus jo ikke hvem som helst, og videnskaben har jo opdaget, at vi i pressede situationer styres af vores krybdyrhjerne, der alene satser på overlevelse, samt at dette foregår i vores underbevidsthed, og som vi derfor ikke kender til - ikke er bevidste om.

Når du skriver:
Citat:
Bevidstheden kan rumme forskelligt, og er den vi bibelsk fik ved syndefaldet. Bevidstheden om godt og ondt, og denne bevidstheds opvågnen er jo årsag til Jesus skal frelse os fra synd og død. Jesus som ifølge skrifterne mente han var guds billede og derved fik guds ånd, og da jeg mener, gud er et menneskeskabt billede er helligånden det selvfølgeligt også, men vi kan jo sagtens stræbe mod at blive en bedre udgave af os selv, hvis vi har sådanne billeder, men hvorfor ønsker vi det, når vi også har lært vi ikke må ophøje os selv.
så tror jeg ikke på "frelse fra synd og død", men på at skulle bruge de os givne evner bedst muligt - mens vi er her - og efter døden tror jeg ikke på, at der er noget (I ortodoks kristendom fremhæves "metanoia" - "at få noget bedre i sinde" i steder for at drukne i anger - og i det hele taget at stræbe efter at blive "det fuldkomne menneske".

Du skriver:
Citat:
Jeg forstår, du gerne vil beholde dine mirakler, så livet er et mirakel hvor helligånden er tilstede i alt og overalt og denne helligånd repræsenterer Gud skaberen/Jesus …
Min kommentar:
For mig er miraklet: Verdens Væren.
Det er ufatteligt - og grundlaget for alt.
Om verden er evig, eller den er skabt, ved vi intet om.
Og når talen er om dette univers, ved vi end ikke, om det har en ydre grænse.
På en stjernes planet eksisterer der, hvad vi kalder biologisk liv med mange arter levende væsener, og blandt disse er også - for tiden - Homo sapiens - med teknologiske evner, hvis ændrnger af kloden denne art ikke har styr på.

Men lige nu - i dette øjeblik - eksisterer verden - og jeg oplever det som en slags velsignelse.

Hvordan vi mennesker har udviklet vore mange religioner, kan der arbejdes meget med og kan der tages stilling til på mange forskellige måder.

Kristendommen siger meget forskellig, men jeg hæfter mig ved Johannes Evangeliets kapitel 3 vers 16:
Citat:
For således elskede Gud verden -
Desværre glemmer Johannes straks efter "verden" og fokuserer alene på os selv - vi mennesker trist

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#40487 - 29/07/2023 01:28 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Du har "mange bolde i luften"

Du kaster boldene smiler

Du er jo lidt svær at tale med, når dine ord dækker andet, end det som er gængs, og du samtidig både forkaster gængs opfattelse af den kristne gud, Jesus, ordet mirakel og hvad der er muligt for et menneske under pres.

Livet er er jo en kendsgerning grundet vor bevidsthed, og derfor vi ikke lever i evigheden, da vort liv mest består af levet liv i fortiden og fremtiden i nuet.


Citat:
Du nævner Jesus som eksempel på et menneske, der kan fortsætte sin kærlighed under pres.
Nu er Jesus jo ikke hvem som helst,

Han var vel et menneske hvis bevidsthed fik ham til at tro, han var guds søn, som havde levet før, og jeg kan af egen erfaring skrive under på, at tro kan ”flytte bjerge” og hvis ikke man kan klare presset er troen ikke noget man vil dø for, og det er jo dét den kristne tro lægger op til.
Du kan læse det i bibelen. De første kristen gik i døden for deres tro, fordi Gud skal sættes højere end alt andet.



Citat:
så tror jeg ikke på "frelse fra synd og død",

Jeg tror heller ikke på beretningen om syndefaldet, og er derfor ej kristen, da jeg heller ikke tror på opstandelsen og det evige liv, men det gjorde den historiske Jesus, mener de som studere den slags.
Jesu var en lovtro jøde og en apokalyptisk profet, som troede på opstandelsen, og jeg tror han var super troende, så meget at han mente, han afspejlede guds væsen, men intet menneske kan blive fuldkommen. Vi kan lære af vores fejl, og det kan vi gøre livet igennem.


Citat:
Citat:
For således elskede Gud verden -

Desværre glemmer Johannes straks efter "verden" og fokuserer alene på os selv - vi mennesker

Den kristne gud kan ikke elske, når han kun findes i menneskets bevidsthed, men ellers er den kristne gud menneskenes gud, som de skal tilbede i ånd og sandhed – gud vil tilbedes … og det er forklaringen på der ikke fokuseres på ”verden”, da en sten og andet ikke kan tilbede gud, og dennes guds ånd ej heller er i naturen, selv om livet tilskrives som guds skaberværk, men man kan jo definere begrebet gud = liv/livets skaber og så kan man tilbede naturen - som vi selv er en del af - som var den af gud, se, og så kan livet kaldes guddommeligt, men har ikke noget med kristendom at gøre.


.
Top Svar Citer
#40489 - 29/07/2023 17:55 Re: Mennesket i verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver til mig:
Citat:
Du er jo lidt svær at tale med, når dine ord dækker andet, end det som er gængs, og du samtidig både forkaster gængs opfattelse af den kristne gud, Jesus, ordet mirakel og hvad der er muligt for et menneske under pres.
Min replik:
Jeg kan jo ikke andet end at udtrykke mig så ærligt, som det er mig muligt, og er der uklarhed, håber jeg, vi kan hjæles ad med opklaring.

Og du skriver:
Citat:
Livet er er jo en kendsgerning grundet vor bevidsthed, og derfor vi ikke lever i evigheden, da vort liv mest består af levet liv i fortiden og fremtiden i nuet.
Mit svar:
For mig er det fundamentale ikke "livet" men "verden", og den opfatter jeg som totalt uafhængig af vi menneskers bevidsthed - og iøvrigt totalt ufattelig.
Jeg er i øvrigt ret forbeholden overfor begrebet bevidsthed - først og fremmest, fordi det for mig er uklart, men også fordi det kan lokke til at glemme det ikke bevidste - det ubevidste eller det underbevidste, som jeg mener i høj grad styrer os.

Om Jesus skriver du:
Citat:
Han var vel et menneske hvis bevidsthed fik ham til at tro, han var guds søn, som havde levet før, og jeg kan af egen erfaring skrive under på, at tro kan ”flytte bjerge” og hvis ikke man kan klare presset er troen ikke noget man vil dø for, og det er jo dét den kristne tro lægger op til.
Du kan læse det i bibelen. De første kristen gik i døden for deres tro, fordi Gud skal sættes højere end alt andet.
Mit svar:
Jeg har ikke et klart billede af Jesus. Hvad er kun fortælling og hvad er sandt? Jeg kan kun støtte mig til min egen oplevelse af Jesus Kristus som en kærlig kraft - og jeg behøver egentlig ikke at vide mere.
Hvad forskellige mennesker har skrevet, og som er samlet i Bibelen, tror jeg ikke er den fuldkomne sandhed.

Du skriver til sidst:
Citat:
Den kristne gud kan ikke elske, når han kun findes i menneskets bevidsthed, men ellers er den kristne gud menneskenes gud, som de skal tilbede i ånd og sandhed – gud vil tilbedes … og det er forklaringen på der ikke fokuseres på ”verden”, da en sten og andet ikke kan tilbede gud, og dennes guds ånd ej heller er i naturen, selv om livet tilskrives som guds skaberværk, men man kan jo definere begrebet gud = liv/livets skaber og så kan man tilbede naturen - som vi selv er en del af - som var den af gud, se, og så kan livet kaldes guddommeligt, men har ikke noget med kristendom at gøre.
Mit svar:
Jeg er langt hen ad vejen enig med dig i din hårde dom over kristendommens dogmer, men jeg kan ikke - uanset al slags logik - benægte en kærlighed, som vist ikke findes i andre religioner.
Jeg tænker på sådan noget som beretningen om den barmhjertige samaritaner, bjergprædikenens saligprisninger og kvinden, der ikke blev stenet - og så har jeg jo mine egne oplevelser foran Kristus Ikonen.
Jeg fornemmer, at det vr den samme kærlighed, jeg mødte, da jeg første gang oplevede det ufattelige og ubeskrivelige: Verden er ikke en selvfølge. Verden er et mirakel.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#40496 - 30/07/2023 19:32 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg har været så engageret i at svare dig så klart og så ærligt, som jeg kan, at jeg ikke har fået reageret på udtalelser fra dig, såsom denne: #40477 - 26/07/2023 13:42:
Citat:
Gud er en forestilling. Et billede mennesket har skabt … så gud er kun tilstede i menneskets bevidsthed, men denne forestilling kan sagtens løfte bevidstheden ud over dagligdagen og være drivkraft til, at mennesket udvikler sig til det bedre, og i øvrigt berige det enkelte menneske og give en følelsen af ikke at være alene …
Det får mig til at tro, at du mener, at Gud blot er noget, som mennesker foresiller sig, som kan give dem tryghed m.m.

Hvis det er rigtigt forstået, så er der ikke - ikke længere - en sådan Gud for dig. Det er der jo heller ikkke for mig.
Dét rejser jo spørgsmålet: Hvad er der så for dig?

Det er naturligvis dit valg, om du vil svare, men hvis du gør, vil jeg læse det med meget stor opmærksomhed.

Bedste hilsner.
Arne.
Top Svar Citer
#40498 - 30/07/2023 23:43 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
For mig er det fundamentale ikke "livet" men "verden", og den opfatter jeg som totalt uafhængig af vi menneskers bevidsthed - og iøvrigt totalt ufattelig.
Jeg er i øvrigt ret forbeholden overfor begrebet bevidsthed - først og fremmest, fordi det for mig er uklart, men også fordi det kan lokke til at glemme det ikke bevidste - det ubevidste eller det underbevidste, som jeg mener i høj grad styrer os.

At være bevidst om verden/livet som en virkelighed og agere i den med valg er kun muligt i kraft af vores hjerne, og så er dette underordnet på hvilke plan bevidstheden arbejder, men det er klart, at livet/verden kan jo godt eksistere uden mennesket har en bevidsthed … men bevidstheden er jo det som kendetegner os som mennesker … og de input vi får fra fødsel og gennem livet og egne evner til at bearbejde og forvalte dette giver os den virkelighed vi oplever.

Mister man eksempelvis troen, kommer ens verden til at se anderledes ud, og dette påvirker jo også følelserne, men at tro på ånder – Jesu ånd som skaberen under hver sten og i kløvet træ er langt ude, men godt man har respekt for livet og den verden vi bevæger os rundt i. Det er trods alt den som vi lever i og af, men vi behøver vel ikke blande Jesus ind i dette.

****
… så ydmyghed - og respekt … Erindre en læst tekst fra min ungdom før pc tiderne.
Går man for at samle urter eller andet – frø – vil man hilse på de 2 første forekomster og først tage dets liv ved et tredje møde af det man søger.
Denne måde gør man ikke udrydder liv

****
Citat:
Jeg kan kun støtte mig til min egen oplevelse af Jesus Kristus som en kærlig kraft - og jeg behøver egentlig ikke at vide mere.

Døde mennesker udsender ikke nogen kærlig kraft, anden en den du selv tilskriver dem.


Citat:
jeg kan ikke - uanset al slags logik - benægte en kærlighed, som vist ikke findes i andre religioner.
Jeg tænker på sådan noget som beretningen om den barmhjertige samaritaner, bjergprædikenens saligprisninger og kvinden, der ikke blev stenet - og så har jeg jo mine egne oplevelser foran Kristus Ikonen.

Kvinden der ikke blev stenet er vist et kristen falskneri, og som vi ellers læser i bibelen er Jesus meget imod utroskab. Bare det at tænke på en anden mands hustru er = ægteskabsbrud.

Og lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
Den lovkyndige jøde skal elske gud og næsten som sig selv, for at arve evigt liv … og ja det er da kærligt, at hjælpe ham til at forstå, hvad der skal til for at blive frelst.

Bjergprædiken som er i 2 forskellige versioner, ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene om, men der jo tale om undervisning til disciplene, og om hvordan Jesus ser disciplene, og hvad han lover dem, hvis de følger ham trods trængsler (?)

Citat:
Jeg fornemmer, at det vr den samme kærlighed, jeg mødte, da jeg første gang oplevede det ufattelige og ubeskrivelige: Verden er ikke en selvfølge. Verden er et mirakel.

Det må du gerne forklare, hvilken: samme kærlighed du taler om
.

Top Svar Citer
#40501 - 31/07/2023 11:49 Re: Mennesket i verden [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
TROEN er ikke at tro noget

TROEN i en urkristen paulinsk betydning:

TROEN er at ERFARE Gud Helligåndens NÆRVÆRELSE - det er at være drevet og grebet af ÅNDEN = ENTUSIASME BEGEJSTRING og GLÆDE

Har et menneske mistet TROEN har det mistet den GLÆDE og BEGEJSTRING og ENTUSIASME (i Gud Væren) vi har erfaringer med når vi på EKSTATISK vis er drevet af ÅNDEN og ÅNDEN er over os - er i os - er med os - som når vort legeme er tempel for Den Hellige Guds Ånd.

TROEN = erfaringer af GLÆDE (glæde = ekstase) og EKSTATISK BEGEJSTRING og ENTUSIASME er ikke et bevidstheds produkt - men skal undersøges og forstås ud fra vores erfaringer med ENTUSIASME BEGEJSTRING og GLÆDE (HUMØR) - at vi på EKSTATISK vis er drevet og grebet af ÅNDEN og at ÅNDEN er over os - ja altså den ÅND der altid manifesterer sig på EKSTATISK VIS altså har ÅBENBARINGS KARAKTER (altså som ikke kommer fra vores sind og bevidsthed) (1)* - Den Guds Hellige Ånd der som sagt fylder os med BEGEJSTRING og ENTUSIASME og GLÆDE og KÆRLIGHED.

Skal man have hørt og læst herom for at kunne have eller gøre sig disse ovenfor beskrevne SPIRITUELLE ERFARINGER?

Nej

Nej disse EKSTATISKE ERFARINGER hvor vi bliver GREBET af vældige store KRÆFTER - KRAFT og ENERGIER er fra før mennesket fik sproglig bevidsthed - de er før kulturelle og suveræne og spontane EKSTATISKE - ja disse erfaringer stammer fra en vores evolutions biologiske fortid lang tid før alfabetet og den skriftlige sproglige bevidsthed vi benytter os så meget af idag.

Altså den SPIRITUALITET vi taler om er FØR KULTURELLE almen menneskelige erfaringer.

Men vi kan snakke om det - skrive om det og drøfte det med hinanden - som vi også kan med forelskelse og kærlighed - men det betyder ikke at forelskelse og kærlighed er et produkt af vores bevidsthed - som SPIRITUALITET altså ej heller på nogen måder kan være et produkt af vores bevidsthed.

Som forældre kan snakke med deres børn om kærlighed og forelskelse - så kan vi også snakke med vores børn om SPIRITUALITET - men som de kloge forældre vi er så nævner vi overfor vores børn at vi kan snakke herfra og til evigheden derom (og de kan læse tusindvis af bøger om emnet) uden at de kommer spørgsmålet nærmere - for det er en eksistentiel livserfaring de før eller siden vil erfare og komme til at stå i - og hvis ikke kan det altsammen være lige meget.

Vi kan altså ikke læse os frem til hvad forelskelse og kærlighed dækker over som vi ej heller kan læse os frem til hvad Gud og SPIRITUALITET dækker over. Men vi kan have en snak med hinanden herom, om forelskelse og kærlighed ud fra vores erfaringer hermed og ud fra de konkrete ÅNDELIGE EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER vi er bekendt med fortrolige med kan vi drøfte SPIRITUALITET med hinanden, fx den paulinske urkristne SPIRITUALITET.

Det er takket være vores fysiske biologiske kropslige sanselige i verden værens TOTALITET eller eksistens eller tilstedeværelse (DASEIN (Heidegger)) at vi kan gøre os erfaringer med forelskelse og kærlighed og SPIRITUALITET.

Så der er altså et resultat af vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens TOTALITET eller eksistens eller tilstedeværelse (DASEIN) at vi har disse erfaringer med SPIRITUALITET som al religion stammer fra i sit udspring og oprindelse.

Det er noget vi erfarer igennem vores i verden værens TOTALITET og ENGAGEMENT - ENTUSIASME hvor vi som HELE MENNESKER er til i EKSTATISK KÆRLIGHED BEGEJSTRING og GLÆDE - som elskende og elskede - som GLADE HUMØRFYLDTE JUBLENDE TRIUMFERENDE JORDENS BØRN - der priser og lovsynger alle disse spirituelle spontane - dvs EKSTATISKE - suveræne (altså før kulturelle) livsytringer.



(1)*:

At noget har EKSTATISK ÅBENBARINGS KARAKTER betyder at det ikke kommer fra vores sind eller bevidsthed.

Og pr definition har al SPIRITUALITET EKSTATISK ÅBENBARINGS KARAKTER - eller kendetegn over sig.

Det er ikke noget mennesket selv kan forgøgle sig gennem tænkning og trosforestillinger - det er nemlig noget der overgår os eller hænder os. På nøjagtig samme måde som en forelskelse ej heller er et produkt af kun vores bevidsthed eller forestillinger. Spørg biologerne herom - de ville kunne redegøre for i detaljer hvor store kræfter der er på spil som ikke stammer fra vores bevidsthed.


-0-0-0-

Der findes ikke en Gud uafhængig mennesker.

Gud er ikke menneskeløs - Gud og mennesker sameksisterer og hører uløseligt sammen - således kan vi ikke tale om Gud uafhængig mennesker.

Der findes nok Gudløse (Åndløse) mennesker men der findes ikke en menneskeløs Gud - Gud udenom mennesket - Guds elskede anden - og gør der er det en afgud.

Det er iøvrigt det inkarnations tanken KRISTUS slår fast. At Gud og mennesket er samhørende eller sameksisterende fra tidernes morgen.


-0-0-0-0-


HUMØR og HUMØR forhold og SPIRITUALITET kommer ud på det samme. Eller SPIRITUALITET og fx dette at forstå Paulus her skal vi kigge på HUMØR.

Hvis et menneske er i dårligt humør har det ikke ÅNDEN er det ikke drevet af ÅNDEN.

Aha nu begynder vi at forstå hvor meget Paulus er optaget af glæde og ekstatisk begejstring og hvidglødende entusiasme i sine breve. De "stinker" jo heraf - ja denne liflige duft og jubel og triumf er brevene jo gennemsyret af.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40503 - 31/07/2023 12:48 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram HansKrist

Hallelujah ler Nu kommer der gang i samtalerne blinker Hvad arbejder vi kristne på...

https://carstenplougolsen.com/2023/07/06/fred-i-gud-herrens-navn/

Her er lidt at tænke over...

https://carstenplougolsen.com/tanken-om-tanken/

Hvem er alvidende...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40505 - 31/07/2023 13:59 Re: Mennesket i verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du citerer mig:
Citat:
Jeg fornemmer, at det vr den samme kærlighed, jeg mødte, da jeg første gang oplevede det ufattelige og ubeskrivelige: Verden er ikke en selvfølge. Verden er et mirakel.
og du svarer:
Citat:
Det må du gerne forklare, hvilken: samme kærlighed du taler om
.
Min replik:
Jeg var nærmest ateist - i hvert fald ikke kristen - da jeg første gang foran en Kristus Ikon mærkede kærligheden, og jeg husker stadig, at jeg lige efter - ude i sollyset - søgte en forklaring - og straks stoppede mig selv:
Det frydefulde skulle ikke "dissekeres sønder og sammen", det skulle leves smiler

Det var faktisk lidt det samme, der skete for mig, da jeg første gang - og ligeså sidenhen - oplevede den værende verden som et mirakel.

Og hvis jeg søger at "dissekere" den værende verden, ved jeg jo godt, at jeg aldrig vil kunne nå til en forklaring, at dét ligger ud over vi menneskers evner, og at det giver mere mening, at jeg ydmygt erkender, at jeg er en meget, meget lille, men dog en del, af miraklet - og at stræbe efter at udleve de givne evner til kærlighed - så længe jeg er her smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#40508 - 31/07/2023 14:31 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hvad mennesket med Gud - hvad mennesket med Guds Ånd (den Hellige Guds Ånd eller Helligånden) kan udrette er ikke småting

Det skal undersøges da det er erfarings baseret - så man skal ikke stoppe op som om man ikke kan træde indenfor på et begyndende vidunderligt eventyr hvor vores Guds forhold og SPIRITUALITET bliver den store drivkraft i udformningen af vores liv.

Hvor inderligt og stærkt berigende forholdet er kan kun den daglige praksis og "samtale" eller BØN vi har gennem Guds Ånd manifestere og demonstrere og ja åbenbare for os dag for dag.


Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.



Der er virkelig tale om store KRÆFTER og ENERGIER vi får del i og som vækker os og styrker os i vores vej igennem livet.

Disse KRÆFTER og ENERGIER er fyldt med HEALING POWER - er vores LÆGE og HELBREDER os fra de sygdomme vi kan blive ramt af.

Gud Helligåndens KRÆFTER og ENERGIER - ARKETYPER KRÆFTER vil ALTID kunne HELBREDE OS.


Derfor søg Gud - Guds Ånd - Gud Helligåndens mirakuløse stærke kræfter og energier.

Søg søg søg eller bøn bøn bøn - der er ALTID en SPIRITUEL løsning på vores vanskeligheder og sygdomme.

Man skal ikke give op - fordi der er ALTID en SPIRITUEL eller ÅNDELIG løsning på vores problemer og sygdomme.


-0-0-0-0-


3 gange i mit liv har jeg været alvorlig udfordret af noget sygdom og alle 3 gange har jeg opnået en SPIRITUEL eller ÅNDELIG løsning og helbredelse.

Første gang ved at læse en tekst i Christian Science hovedværk - og derefter meditere på hvad jeg lige havde læst - lade det synke ind og starte en gærings proces. 3 gange 20 minutter om dagen arbejdede jeg således.

Anden gang indlevede jeg mig selv i betydningen Soul Body Fusion. Også dette arbejdede jeg på 3 gange 20 minutter om dagen.

Sidste gang for ikke så lang tid siden (her i vinters) måtte jeg i trance overgive mig til Guds Ånd. Også dette arbejdede jeg med 3 gange 20 minutter om dagen.


Hver gang nåede lægerne ikke at komme til med medicinsk behandling - fordi jeg den vej som beskrevet ovenfor selv formåede via min egen SPIRITUALITETs praksis at opnå fuldkommen helbredelse.

Var jeg så syg? Ja dette kan bevidnes i alle 3 eksempler og her i vinters har jeg nogle blodprøver der var meget alarmerende og som gjorde at min læge frygtede alvorligt for mit liv. Det gjorde jeg egentlig også selv, for ellers henvender jeg mig ikke til min læge (hun havde ikke set mig i 15 år og det var bare øredråber jeg havde henvendt mig om for femten år siden) - nemlig skal der meget til at drive mig til lægen. Mine blodprøver var så elendige og skræmmende at jeg skulle undergå CT SCANNING med kontrast væske og MR SCANNING med kontrast væske. Der slog jeg hælen i - sådanne undersøgelser kunne jeg aldrig finde på at gå med til. Og da min læge så følte sig forhindret i at få undersøgt hvad jeg fejlede kunne hun ikke vide hvilken medicin og behandling jeg skulle have - så jeg fik ikke nogen former for behandling - og ja så måtte jeg jo igang med det trance bønsliv jeg kender fra Paulus hvor jeg i trance overgiver min egen ånd til Guds Ånd og så begyndte udviklingen at vende og den blodprøve jeg fik taget den 18 april på min fødselsdag skulle vise sig at være en rigtig fødselsdagsgave - nu var alle de utallige mål og talværdier pludselig indenfor normal området. Og vi fandt aldrig ud af hvad jeg dog havde fejlet men det vigtigste var også at blive rask igen. Min egen teori er neuroborreliose i tredje stadie - men hvem fanden vidste at det kunne man død af og blive så invalid af.


Det er vigtigt at vi er lige så udogmatiske som Paulus - for hvor ÅNDEN er (Guds Ånd er) der er også altid FRIHEDEN.

Det vil sige vi må ikke sætte grænser for hvad Gud kan udrette i vores liv. Alle disse dogmatiske grænser med at dette kan vi ikke have erfaringer med må udryddes - vi skal netop lade Gud komme os nær som vi kan da vi jo har Guds Ånd - således at vi kan få del i hvad Gud har lige til os. Nøjagtig som Paulus fortæller det i 1 Kor 2 og i alle de ægte Paulus breve.

Prøv at læse Paulus ud fra den "i KRISTUS SPIRITUALITET" vi finder i brevene.

Nøglen til at forstå Paulus og kristendommen er at forstå vores i KRISTUS VÆREN - den SPIRITUALITET der her gemmer sig.

Hvad vil det sige at være i KRISTUS.

Alle mennesker vil blive HELBREDT øjeblikkeligt hvis de bare tør være åbne og stille sig selv i KRISTUS.

Der er så store åndelige energier og kræfter i at være i KRISTUS. Fordi her har vi Guds Ånd og alle Guds KRÆFTER og ENERGIER samlet i mennesket - i os også ifølge Paulus - ikke bare i Jesus ifølge Paulus.

Det er teologerne der dogmatiserer om at det der gælder Jesus ikke gælder os - men Paulus siger stik modsat, at hvad der gælder mennesket Jesus også fuldt ud gælder os. Det er hemmeligheden i KRISTUS SPIRITUALITETEN i KRISTUS MYSTIKKEN. Guds Hemmelighed KRISTUS.

Vi må ikke dogmatisere omkring Jesus eller projicerer ind i Jesus hvad der ifølge Paulus tilhører retteligen os i lige så høj grad.



-0-0-0-0-

Erfaring erfaring erfaring - ja da det altsammen er erfarings baseret - og skal opleves på egen krop så at sige - så vær eksperimenterende - eksperimenter eksperimenter eksperimenter!!!

Træd ud i det - udforsk den SPIRITUALITET der helt åbenlyst er tale om hos Paulus og som er fuldstændig udogmatisk for som Paulus siger der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40510 - 31/07/2023 16:11 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
At være Gudløs - at leve uden Gud - er at være ideløs og humør forladt (glædesløs) som også er lig med at være Åndløs - ikke at være grebet af ÅNDEN - Guds Ånd - Gud Helligånden.


Så simpelt og enkelt er det.


Derfor ingen kan tillade sig at leve kun åh så menneskeligt uden Gud.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40512 - 31/07/2023 17:23 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram HansKrist

Hvem er alvidende ler Hvorfor har du svært ved at tænke i andre baner blinker Hvad med at lytte lidt til...

https://vandrermodlyset.dk/kristi-tale/

Jeg sidder og drikker øller og er opmærksom på dette...

Citat:
Jeg taler til eder, I unge Mænd, og til eder, I unge Kvinder. Hører mig, thi jeg taler til eder alle, hvilket Land, Samfund eller Folk I end tilhøre!
Elsker, ærer og agter dem, der gave eder Livet. Følger de Raad og de Formaninger, der gives eder, til den Stund kommer, da I selv maa tage Ansvaret for alle eders Handlinger.
Værer overbærende og ærbødige mod de gamle, at den Slægt, der kommer efter eder, kan være overbærende og ærbødig mod eder, naar I stunde mod Graven.
Hengiver eder ikke til syndige og urene Lyster. Sælger ingen Sinde eders Legemer til Utugt.
I Mænd, voldtager og forfører ingen Sinde!
I Kvinder, dræber ikke de Børn, I føde! Tilintetgører ej heller med velberaad Hu det Liv, I have undfanget; thi jeg siger eder: alt sligt er af det onde! og I skabe eder selv mange Lidelser derved.

Værer barmhjertige mod Dyrene; piner dem ingen Sinde, jager og udrydder dem ikke, naar det ikke gøres behov.
Værer varsomme med alle rusende Drikke og sløvende Gifte; thi I skulle vide, at I selv fuldtud maa bære Ansvaret for de taabelige, onde og slette Handlinger, I udøve, naar I, ved Uagtsomhed eller slet Vane, miste Herredømmet over eders Forstand og eders Villie.
Søger til alle Tider at berige eders Aand ved nyttige og belærende Kundskaber. Og naar I engang træde ud i Livet, da bryder ingen Sinde Sandhedens og Retfærdighedens Love, hvilke Stillinger I end beklæde, hvilket Arbejde der end er eders, hvad enten I da tælles blandt de lovgivende, styrende eller dømmende Myndigheder, eller eders Gerning ligger paa andre Omraader; og handler ingen Sinde mod eders Samvittighed.
Paalægger ikke eders undergivne større Byrder38, end de formaa at bære; og lønner38 deres Arbejde med den Løn, I selv vilde kræve, hvis I vare i deres Sted.
Værer trofaste og paalidelige i al eders Færd. Blive I utilfredse med den Gerning, der er eders, og forlade I det Arbejde, I have paataget eder, da tvinger ingen Sinde eders Fæller til at følge eder; thi derved krænke I den frie Villies Ret og paatage eder et stort Ansvar39.
Erhverve I eder Rigdomme ved eders Aands Tanker, eders Hænders Gerning, ved Arv eller paa anden ærlig Vis, da tilkomme de eder med Rette; men jeg beder eder tænke paa og støtte dem, der have lidet eller intet.
Og til eder, der have lidet eller intet af denne Verdens Goder, siger jeg: misunder ikke dem, der ere bedre stillede, thi deres Ansvar er langt større end eders; og kræver ingen Sinde at faa Lod og Del i andres retmæssige Ejendomme; thi I have ingen Ret til at stille slige Krav. Glæder eder over det, der er eders, og over det, der gives eder, men kræver ingen Sinde, hvad der ikke tilkommer eder.
Samle I Rigdomme ved Aager eller Bedrag, ved Tyveri eller Rov, da skulle I visseligen i eders kommende Jordeliv give alt tilbage til de rette Ejere — ja, sandelig, I skulle give alt tilbage med Renter og Renters Rente!
Fryder eder over alt, hvad der er skønt og herligt i Verden, udnytter paa mangfoldig Vis de mange Gaver, der ere givne eder af vor Fader, og samler eder alle om det Maal: i Fællig og god Forstaaelse at bane Vej for en evigvarende, ubrydelig Fred mellem Jordens mange Riger og Lande.

Ja, hører mig, I unge Mænd og I unge Kvinder! Gennemtænker nøje hvad jeg her har talet til eder; thi I skulle erindre: I ere Fremtidens Skabere, Fremtidens Bærere.
Beder vor Fader støtte og hjælpe eder, at I under hans Vejledning kunne nedlægge de første Stene til den nye Verdensbygning. Ja, beder vor Fader være med eder, at de kommende Slægter med inderlig Glæde kunne se tilbage paa den Tid, der var eders, og takke eder for det gode, I have udrettet.

Er det ikke langt bedre end Paulus og alle hans breve? Jeg har ikke brug for andet end kærlighed, barmhjertighed og retfærdighed heart Håber på en god samtale om det hele...




Your friend forever

Jan


Redigeret af ABC (31/07/2023 17:31)
Top Svar Citer
#40514 - 31/07/2023 18:04 Re: Mennesket i verden [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Jeg lytter ikke til andre før de taler klart og tydeligt om tingene

Jeg vil ikke vikles ind i noget

For mig er SPIRITUALITET såre enkelt

Godt HUMØR eller GLÆDE og store KRÆFTER og ENERGIER er det forbundet med at være i Gud - er vores i Gud Væren - vores ENTUSIASME og EKSTATISKE BEGEJSTRING forbundet med.

Vi bør ikke vikle os selv ind i spekulation - men vi må gerne fortælle andre om hvor godt det går og hvor skønt det er at være i Gud, i KRISTUS - at være grebet af ÅNDEN - Guds Ånd.

Vi burde fortælle hinanden hvordan det er at være i Gud og hvor meget godt det skaber for os - gør os.

Og at vi ikke kan få nok - at vi ønsker det mere og mere og vi derfor hengiver os mere og mere lidenskabeligt intenst og inderligt - inderligt helligt - til Gud og Guds Ideer ENERGIER og KRÆFTER som vi har adgang til fordi vi som Paulus siger jo har Guds Ånd og hvor vidunderligt og glædesfyldt og livsbekræftende dette er skal vi tale med hinanden om.


-0-0-0-

Noget så vidunderligt som det liv vi har i Gud skal der tales enkelt klart og tydeligt om.

Vi skal eksperimentere fordi det er erfarings baseret. Og eksperimentere skal vi fordi der hvor ÅNDEN er, der er også FRIHEDEN.

Der er ikke noget tungt eller tvunget over det.

Godt HUMØR eller GLÆDE - STOR BEGEJSTRING er vores i Gud Væren kendetegnet ved.

Dette - denne hvidglødende SPIRITUALITET eller ENTUSIASME skal ikke bruges til at fortælle røverhistorier - vikle andre mennesker ind i tvivlsomme spekulationer - men det skal bruges til lykke og fremskridt for os - hver enkelt af os i vores liv.

Gud er til for os og ja vi for Gud.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40516 - 31/07/2023 19:30 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram HansKrist

Tales der ikke klart og tydeligt om tingene ler Har du lyttet til andre end Paulus blinker Hvad troede han på? Adam og Eva? Noas ark? Udvandringen fra Egypten? Kødelig eller åndelig opstandelse? Jeg finder mere inspiration hos Rumi...

Citat:
Come back my soul,
How much longer will
You linger in the garden of deceit?
I have sent you a hundred messages
I have shown you a hundred ways
Either you never read them
Or you ignore my advice.
Come back my soul, do not waste
Time with the cold-hearted
They do not know your worth.
Why do you seek water When you are the stream?
Have you forgotten?
You are the king's falcon,
You are a ray of the Beloved,
A divine wonder!
Rumi heart

Hvordan sætte gang i tænkningen...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40518 - 31/07/2023 19:59 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du skriver:
Citat:
- her i vinters har jeg nogle blodprøver der var meget alarmerende og som gjorde at min læge frygtede alvorligt for mit liv.
Spørgsmål:
Hvad var dine symptomer, som fik dig til at søge læge?
Ved du, hvad der var så alarmerende i dine blodprøver?
Er dine blodprøver nu normale igen - eller er det ikke undersøgt?
M.v.h. Arne.


Top Svar Citer
#40520 - 31/07/2023 21:03 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Det begyndte som nakkestivhed hvis jeg tænker lidt længere tilbage men det der gjorde at jeg vidste jeg var syg eller noget var galt fat var at jeg pludselig havde svært ved at gå. Og hver gang jeg skulle sove og/eller hvile fik jeg det dårligt - udviklede feber og fik smerter. Så kommer der tydeligvis betændelse i begge mine knæer og jeg kan kun "gå" (om man kan kalde det at gå) ved at hænge og støtte mig på møbler og det gør forfærdeligt ondt.

Pludselig er jeg ikke klar over om jeg kan klare mig selv. Så derfor kontakter jeg min læge - hvordan skal det gå en mand der bor alene og ikke vil have hjælp.

Jeg får en vældig lang konsultation - hun kender mig jo overhovedet ikke rigtig da jeg ikke går til lægen. Så hun gav sig rigtig go tid og hun sluttede med blodprøver. De viste sig at have et utal af værdier der lå langt udenfor normal området. Og hun kontakter mig igen fordi hun skal have mere blod til yderligere undersøgelser prøver.

Jeg husker antistoffer var vildt høje værdier og CRP tallet 83. Og en masse andre tal mål værdier der lå udenfor normal området.

Hun ville have mig til CT SCANNING med kontrast væske og MR SCANNING med kontrast væske. Og jeg blev også henvist til Reumatologisk Afdeling Ålborg Nord Sygehus.

Jeg sprang fra CT SCANNING med kontrast væske - ringede og meldte afbud og fik meget "skæld ud" af både min egen privat praktiserende læge og af min gigtlæge på Reumatologisk Afdeling for at have meldt afbud.

Min gigtlæge kunne konstatere betændelse i mine knæer og øget væske ansamling med betændelse i. Og så fandt hun at jeg led af Morbus Bechterews Sygdom hvilket jeg selv hele tiden havde påstået var tilfældet - har haft det stort set hele mit voksne liv. Jeg er 100% sikker på du har Morbus Bechterews Sygdom sagde hun efter de sidste prøver af min bindevævstype og efter at have set mine røntgenbilleder af min rygrad. Og hun sagde, det betyder at du bliver visiteret til vederlagsfri gratis fysioterapi behandling resten af dit liv mindst en gang om ugen hvis du ønsker det.

Så jeg fik i en tre fire måneder min egen personlige fysioterapeut.

Men at jeg var så syg som jeg var og at mine blodprøver var så alarmerende kunne Morbus Bechterews Sygdommen dog ikke forklare.

Jeg levede af smertestillende ibuprofen og panodiler - alt det jeg måtte tage tre gange om dagen. Og min læge var bekymret for om min mave kunne tåle al den ibuprofen - men det synes jeg nu gik udmærket.

Da det var værst med smerter og manden her i stor nød og fortvivlelse over hvad det her dog skulle ende med - måtte jeg i min fortvivlelse gribe til det sidste jeg kendte nemlig i trance at overgive min ånd - slippe min egen ånd og håbe på at Guds Ånd stod klar for at tage over og gribe mig. Det er en bøns praksis jeg har fundet hos Paulus (Rom 8; 26 - 27) og som jeg har gjort mig selv fortrolig med.

Jeg bragte mig selv i denne form for bøns trance 3 gange 20 minutter om dagen.

Det lindrede øjeblikkeligt på mine smerter eller gjorde dem til at holde ud, og efter nogle dage forekommer det mig at jeg har fundet trøst og smerterne er aftagende og også at jeg måske begynder at få det bedre.

Nu havde jeg haft fået taget blodprøver tre gange med nogle foruroligende unormale værdier og så den 18 april blev jeg kaldt op til min læge igen fordi min gigtlæge ville have en blodprøve.

Da hun ser mit cpr nummer udbryder hun - jamen tillykke med fødselsdagen. Og vi snakkede om at nu måtte vi se om denne blodprøve blev en god fødselsdagsgave.

Et par dage efter kom resultatet og nu var samtlige de mange målte værdier indenfor normal området - antistofferne var normale og CRP tallet (infektionstal) der hidtil havde været 83 var nu godt under 10. Der var også andre værdier der nu lå i normal området.

Jeg må sige jeg blev meget positivt overrasket også fordi jeg sagde til min læge at jeg kun følte mig på vej til at blive rask.

Jeg er 187 cm høj og vejede 67 kg så meget havde jeg tabt mig det halve års tid det havde stået på. Alle mine benmuskler var stort set forsvundet og mine knæer var store især i den periode med den værste betændelse i dem.

Spurgte mange gange min læge hvorfor det var så slemt eller altid blev så slemt når jeg skulle sove eller hvile. Altid i den sammenhæng jeg udviklede feber og smerter i kroppen - især nederste del af ryggen og mine ben og knæene. I mange måneder sov jeg højst et kvarters tid af gangen og så vågnede smerterne mig. Så natten var et helvede at komme igennem fordi jeg ikke kunne sove igennem. Det var et smertehelvede at komme igennem natten. Og det sled hårdt på mig ikke at kunne sove igennem - ud over smerterne blev jeg jo også træt og udkørt.

Husker første gang jeg opdagede at have sovet næsten to timer hvor lettet og lykkelig jeg blev - nye tider - næsten to timers uafbrudt søvn.

Nå men vi fandt aldrig ud af hvad jeg fejlede (dog som en sidegevinst kunne min gigtlæge sige med 100% sikkerhed at jeg har Morbus Bechterews Sygdom og derfor har krav på vederlagsfri fysioterapi behandling resten af mit liv).

Nu er det jo ej heller nemt at finde ud af hvad jeg fejler når jeg modsatte mig CT SCANNING med kontrast væske og MR SCANNING med kontrast væske. Tror, ja jeg ved, at min læge læge var bange for at de 83 i infektionstal skulle skyldes kræft.

Jeg er selv 100% sikker på at det var neuroborreliose i tredje stadie jeg var ramt af.

Jeg er begyndt at kunne løbe igen - forleden dag løb jeg 70 minutter med god fart på løbebåndet. Og mine knæsmerter der var værst i venstre knæ disse er næsten forsvundet - ellers kunne jeg nok ej heller løbe 70 minutter på løbebåndet.




-0-0-0-


Til historien - min sygehistorie hører at da det så småt var begyndt at gå bedre med mig og jeg på vej fremad - hvad skete så? Jo jeg fik sgu corona og det var virkelig en rigtig slem omgang for mig - pyha hvor blev jeg træt og syg (jeg er ikke vaccineret).

3 - 4 uger var det slemt - og da jeg så endelig kom fri af det corona så begyndte det igen at gå fremad.

Jeg døjer stadig med nogle muskelsmerter når jeg skal hvile mig liggende på ryggen. Men hvis jeg sover på siden nu så er jeg begyndt at kunne sove igennem - igen at kunne få min uafbrudte nattesøvn er virkelig skønt. Så nu er det skønt igen at gå i seng for at sove - fyldt med velvære og nydelse.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40522 - 01/08/2023 13:13 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Som du fortæller, ser det jo ud til, at der især var to sygdomme i spil:
Borreliose som følge af skovflåtbid, en sygdom, der - også ubehandlet - langsomt går over af sig selv.
Morbus Becterew en gigtsygdom, som er vanskeligat diagnosticere, men hvor en CT-scanning og en vævstypeundersøgelse kan afklare.
Du har så åbenbart den særligt modtagelige vævstype - og meget sandsynligt dermed også sygdommen.

Borreliosen synes - som forventeligt - at være ved at være overstået, og om Morbus Becterew læser jeg i mit link:
Citat:
Hos de fleste personer kan sygdommen således bringes under kontrol.

Det er vel meget sandsynligt, at du har begge sygdomme.

Lidt ærgerligt, synes jeg, at du afviste CT-scanningen, som jo er smertefri, men nu hvor det hele igen går godt, kunne det vel være værd at overveje en undskyldning til lægen og at bede om CT-scanningen.

Så ville du da være bedre stillet fremover.

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#40523 - 01/08/2023 14:07 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Ja Arne du har forstået tingene meget præcist

Citat:
Du har så åbenbart den særligt modtagelige vævstype - og meget sandsynligt dermed også sygdommen.


Ja jeg havde den modtagelige vævstype og har haft regnbuehinde betændelse i øjnene et utal af gange da jeg var i 20 og 30 - årene (regnbuehinde betændelse optræder hyppigt hos folk med Morbus Bechterews). Men det der gjorde at min gigtlæge var 100% overbevist var røntgenbillederne - de afslørede at hun var 100% sikker på jeg havde Morbus Bechterews Sygdom.

Noget jeg altid har hævdet overfor lægerne og min omgangskreds at jeg har.

Og dermed er det forståeligt hvor meget træner og instruktører i Yoga og svømning (crawl) og i golf har været efter mig fordi jeg ikke gjorde tingene korrekt. Jeg kan ikke pga manglende smidighed i rygsøjlen.

Så derfor har jeg altid gjort tingene på min måde.

Jeg har levet med Morbus Bechterews hele mit voksne liv og jeg har ikke taget hensyn dertil - fx har jeg løbet vildt mange kilometer hver dag og nu er jeg 67 år og vil stadig gøre det.

Men det forklarer da hvorfor jeg er dårlig til smidigheds krævende øvelser bevægelser.

Nå men nu fik jeg diagnosen og dermed har jeg krav på vederlagsfri fysioterapi behandling resten af mit liv.

Fornemt at have en personlig fysioterapeut træner - mine venner der selv skal til lommerne er lidt misundelige. Om jeg vil benytte mig af det yderlig i fremtiden mere end de 3 - 4 måneder jeg allerede har gået til fysioterapeut behandling ved jeg ikke endnu.


-0-0-0-
-0-0-0-


SSI:

Borreliose (borreliainfektion)
Borreliose skyldes infektion med bakterien Borrelia burgdorferi. Bakterien overføres fra dyr til mennesker via skovflåtbid.


Borreliose kan give forskellige symptomer. Den tidlige infektion, første stadie, viser sig inden for uger med et karakteristisk rødligt velafgrænset hududslæt omkring bidstedet, der spreder sig (erythema migrans).

I andet stadie kan infektionen sprede sig fra bidstedet til andre organer, som fx hjernen (neuroborreliose). Neuroborreliose præsenterer sig typisk som hovedpine, udstrålende nervesmerter og muskellammelser, typisk i ansigtet.

Der findes også andre mere sjældne og langvarige sygdomsforløb af andet stadium af borreliose som fx ledbetændelse (som jeg jo fik i alvorlig grad i begge mine knæer)


Borreliose kan i alle stadier behandles effektivt med antibiotika, men de skader, der er opstået som følge af infektionen, kan i sjældne tilfælde blive kroniske.



-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-

SUNDHED DK:

Stadium 2 (Tidlig dissemineret infektion) ses 2 uger til 3 måneder efter smitte
I det andet stadium af sygdommen kan du få mange forskellige symptomer, som skyldes at bakterier er spredt til forskellige organer via blodet.


Bevægeapparatet:

Lyme artritis ses sjældent i Europa, men er hyppigere i USA. Det viser sig som ledbetændelse i eller flere af de store led, hyppigst knæled.

Centralnervesystemet:

Neuroborreliose viser sig ved nervesmerter, typisk mellem skulderbladene. Påvirkning af kranienerver med lammelse, hyppigst af ansigtsnerven (facialisparese)
Ved rygmarvsprøve findes tegn på meningitis.
Hjertet

Borrelia carditis rammer hjertets ledningssystem og kan medføre hjerterytmeforstyrrelser, specielt langsom puls og tilfælde af besvimelse.


Stadium 3 (Sen dissemineret infektion) ses over 6 måneder efter smitte
Stadium tre kan opstå måneder til år efter, at du er blevet smittet. Det kan vise sig som smerter i led (kronisk lyme artritis), hukommelsestab, humørsvingninger, søvnforstyrrelser (kronisk neuroborrliose) og udslæt på huden (acrodermatitis chronicum atroficans)



-0-0-0-

Meget sjovt før jeg havde læst om de her symptomer da talte jeg med mine venner om at jeg havde fået nogle cognitive udfordringer og jeg havde så meget nakkestivhed at jeg kunne tro jeg havde meningitis. Og mit bevægeapparatet virkede som om jeg begyndte at blive lammet så jeg var bekymret for om jeg havde fået sclerose af en slags - at mit nervesystem var begyndt at degenere.

Disse symptomer var der nogle måneder før jeg fik den voldsomme betændelse i mine knæer.

Da jeg så læste om neuroborreliose var der pludselig en forklaring på mine cognitive udfordringer og på at jeg følte jeg havde meningitis og måske Sclerose - at noget var galt i mit nervesystem.

Jeg forklarede endda min læge at jeg følte de der smerte og feberanfald de begyndte fra nederste del af min rygmarv.


Langsom puls og tilfælde af besvimelse havde jeg i flere måneder ret så ofte. Tænkte jeg måtte være syg, fejle noget siden jeg havde det sådan. To gange røg jeg på køkkengulvet men så lærte jeg at have en stol i nærheden jeg hurtigt kunne sætte mig på.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40525 - 01/08/2023 15:25 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram HansKrist

Sikke en sygehistorie - godt at du har fået det bedre heart Glæder mig ikke til at blive gammel ler Men jeg skal nok komme gennem det og forhåbentligt uden alle mulige sygdomme blinker Her er noget at glæde sig over efter sådan en omgang...

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?t=40949

Så enkelt og ligetil kan tingene stilles op. Men lad os tale om Paulus - dit ynglingsemne - for hvad troede han på? Troede han på historien om Adam og Eva? Syndfloden? Moses? Jesu kødelige opstandelse? Noget må han da have troet på? Han var jo ikke ligesom os andre? Fyldt med viden? Han havde det gamle testamente at forholde sig til og tale ud fra? Jeg har dette at forholde mig til og tale ud fra...

https://en.wikipedia.org/wiki/Toward_the_Light

Det er mit ynglingsemne. Men jeg er kun bundet til sandheden = kærlighed, barmhjertighed og retfærdighed. Lad mig runde af med noget vi begge elsker...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40535 - 02/08/2023 21:03 Re: Mennesket i verden [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Gerth

Hvorfor bliver du ved med at tosse rundt herinde ler Har du ikke andet at lave blinker Kommer du nogen vejne med dine frelserdrømme heart Hvad med at danse lidt rundt og glæde dig over livet...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40545 - 02/08/2023 23:02 Re: Mennesket i verden [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Gerth

Hvorfor sætter du dig så ikke ind i tingene ler Der er mange andre som har viet deres liv til åndeligt arbejde blinker Kom nu ud på dansegulvet og glæd dig over livet...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40557 - 03/08/2023 14:23 Re: Mennesket i verden [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

Men lad os tale om Paulus - dit ynglingsemne - for hvad troede han på? Troede han på historien om Adam og Eva? Syndfloden? Moses? Jesu kødelige opstandelse? Noget må han da have troet på? Han var jo ikke ligesom os andre?



Troede han på historien om Adam og Eva?

Ja som en metafor - ikke bogstaveligt - han brugte det selv i sine breve som metafor.

Tro hos Paulus betyder ikke tro som vi moderne mennesker eller bibelfundamentalister opfatter tro.

TROEN hos Paulus betyder ikke at rende rundt og have Gammel Testamentlige trosforestillinger i hovedet. TROEN er jo også ældre end GT - det er mennesker der har TRO som Guds TRO - TRO på GUDSVÆRK med os gennem at vi har GUDS ÅND - at vi er grebet af ÅNDEN og ÅNDEN er over os og vi er drevet af ÅNDEN.

Hvordan TRO skal retteligen forstås hos Paulus kan vi også læse om hos Paul Tillich og Luther og R Otto:

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.



-0-0-0-

Iøvrigt har jeg redegjort herfor tusindvis af gange men det preller åbenbart af på dig som vand på en gås.

Er du ikke i stand til at lære nyt


TRO i en Ny Testamentlig sammenhæng er ikke identisk overhovedet med vi moderne menneskers opfattelse begrebet tro.

Det er os moderne mennesker der ikke forstår TRO i en Ny Testamentlig sammenhæng som et religiøst SPIRITUELT begreb (læs ovenfor hvad Paul Tillich Luther og R Otto skrev).

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40559 - 03/08/2023 15:33 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram HansKrist

Hvad vil du gerne lære mig heart Jeg finder din forståelse interessant på den måde, at det ikke handler om tro, som vi normalt forstår det, men om noget andet. Talte Jesus om den form for tro? At have tro som et sennepsfrø? Troede Paulus på Moses? Hvad med Jesu kødelige opstandelse? Hvorfor slår bogstaven ihjel? Kan du forklare tingene...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40561 - 03/08/2023 23:23 Re: Mennesket i verden [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram HansKrist

Kan vi lære noget af hinanden heart Er det nye testamente den bedste kilde til Jesu liv og lære? Hvad med Vandrer mod Lyset? Finder du ikke dette troværdigt...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Hvorfor vil du ikke gerne have mere information om Jesu liv og lære? Paulus havde aldrig mødt Jesus, så hvad kan vi bruge ham til? Evangelisterne er heller ikke meget bevendte? Hvor er sandheden henne? Kan Gud ikke åbenbare den for os? Mener du, at Kristus lever og kan kommunikere med os? Hvad med Paulus? Findes der en åndeverden? Hvad sker der, når vi dør? Ved du noget? Mon ikke Gud har styr på tingene? Det er ikke bare islam der skal reformeres/transformeres...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-35/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxxiv-xxxv/

Men også kristendommen...

Citat:
Hvorfor er Jesus enkle kjærlighetslære blitt borte i de kristne religionene?

Først og fremst fordi mennesket lever i en verden som er formørket av det forgjengelige. Mange mennesker tror bare på det de ser og opplever daglig. Det som egentlig binder oss sammen, den åndelige virkeligheten lærer vi ingenting om, selv om dette var Jesu hovedbudskap; kjærligheten til og fra Gud, kjærligheten til våre medmennesker! Den er en åndelig virkelighet som vi kan erfare også her i møte med våre medmennesker.
Den ytre tilbedelsen ble viktigere enn den indre. Hvordan og når vi ber ble viktigere enn selve møtet i et åndelig fellesskap. For vi trenger ingen kirkebygning for å henvende oss til Gud, Vi trenger ikke prester som ikke kjenner sannheten, men står og gjentar århundrers løgner om Gud som ofret sin sønn for å redde oss andre fra fortapelsen. De som ennå tror på disse eventyrene som kirkens falske tjenere forteller om Gud og Jesu liv, blir lurt og lar seg lure og er hjernevasket til å tro at de ikke selv har ansvar for alt de gjør! Ja, hvilken far lar en av sine barn lide for hva de andre barna gjør!
Kirkene og religionene er til for å ha makt over mennesket, ikke for å fortelle sannheter om vår åndelige virkelighet. Men disse sannheter finnes tilgjengelig for alle som søker med et ærlig ønske om å forstå sammenhengene om hvorfor mennesket lever i denne lidelsens verden i en fysiske dødelig kropp.
Kirken og religionene har utspilt sin rolle for opplyste mennesker som søker sannheten utenfor eventyrenes og overtroens domene.
Jesu annet komme har skjedd, hans tale til menneskeheten finnes i budskapet «Vandre mot Lyset!» og alle som ærlig søker svar på hvorfor mennesket lever her på Jorden, ja, hvorfor jordelivet arter seg som det gjør, vil finne sannheten der!
https://thelight.net/nedlasting.htm

Hvorfor kan vi leve med alt som sker med vores børn? Fordi der er liv efter døden og reinkarnation? Fordi der er kærlighed, barmhjertighed og retfærdighed? Fordi der er en guddommelig plan? Jeg føler mig inspireret...

https://vandrermodlyset.dk/oversigten/

Citat:
Guds Børn — de Ældste, de Yngste og Menneskeaanderne — der er fremgaaede af Hans Faderskød, har alle modtaget det evige Liv som en Gave; men da Gud ingen Sinde paatvinger nogen sine Gaver, har Han tillige udrustet enhver skabt Aand med en fri Villie, Selvbestemmelsesretten; men derved har Han begrænset sin egen Villie og Viden. Ved Selvbestemmelsesretten kan alle Guds Børn, efter som de er naaet til en vis Grad af Modenhed, selv afgøre, om de ønsker at modtage det evige Livs Gave eller foretrækker at synke tilbage i Guds Faderskød.

Denne Sandhed er paa en fejlagtig Maade anvendt i den buddhistiske Lære, hvor Menneskeaanden, efter nogles Udlægning, naar den er naaet til den højeste Fuldkommenhed, hensynker i „Nirwana“ — synker tilbage i Guddommen. Buddha selv lærte oprindelig, at Menneskeaanden, naar den gennem talrige Genfødsler var naaet til en fuldkommen Frigørelse fra al jordisk Paavirkning og alle jordiske Ønsker, vendte tilbage til sit Udspring — Guddommen — hvorfra den var udgaaet. Denne Opgaaen eller Tilbagevenden blev af Buddha ikke ment som en Bortslettelse af den enkeltes Individualitet, men som en uløselig Forbindelse med det guddommelige, hvor den, der var vendt tilbage, i kontemplativ Ro og Beskuen fulgte det jordiske Skuespil. Denne Opgaaen i Guddommen kunde af enkelte vidt fremskredne Aander glimtvis erkendes i den menneskelige TiIværelse og var da Tegnet paa, at Aanden gennemlevede sin sidste Inkarnation.

Håber du vælger at leve videre, så vi en dag kan mødes i de himmelske boliger, og glæde os sammen over Gud og det evige liv...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40563 - 04/08/2023 14:34 Re: Mennesket i verden [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram HansKrist

Lad mig forbedre teksten lidt heart Er det nye testamente den bedste kilde til Jesu liv og lære? Hvad med Vandrer mod Lyset? Finder du ikke dette troværdigt...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Vil du ikke gerne have mere information om Jesu liv og lære? Paulus havde aldrig mødt Jesus, så hvad kan vi bruge ham til? Evangelisterne er heller ikke meget bevendte? Hvor er sandheden henne? Kan Gud ikke åbenbare den for os? Lever Kristus og kan han kommunikere med os? Hvad sker der, når vi dør? Ved du noget? Mon ikke Gud har styr på tingene? Det er ikke bare islam der skal reformeres/transformeres...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-35/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxxiv-xxxv/

Men også kristendommen...

Citat:
Hvorfor er Jesus enkle kjærlighetslære blitt borte i de kristne religionene?

Først og fremst fordi mennesket lever i en verden som er formørket av det forgjengelige. Mange mennesker tror bare på det de ser og opplever daglig. Det som egentlig binder oss sammen, den åndelige virkeligheten lærer vi ingenting om, selv om dette var Jesu hovedbudskap; kjærligheten til og fra Gud, kjærligheten til våre medmennesker! Den er en åndelig virkelighet som vi kan erfare også her i møte med våre medmennesker.
Den ytre tilbedelsen ble viktigere enn den indre. Hvordan og når vi ber ble viktigere enn selve møtet i et åndelig fellesskap. For vi trenger ingen kirkebygning for å henvende oss til Gud, Vi trenger ikke prester som ikke kjenner sannheten, men står og gjentar århundrers løgner om Gud som ofret sin sønn for å redde oss andre fra fortapelsen. De som ennå tror på disse eventyrene som kirkens falske tjenere forteller om Gud og Jesu liv, blir lurt og lar seg lure og er hjernevasket til å tro at de ikke selv har ansvar for alt de gjør! Ja, hvilken far lar en av sine barn lide for hva de andre barna gjør!
Kirkene og religionene er til for å ha makt over mennesket, ikke for å fortelle sannheter om vår åndelige virkelighet. Men disse sannheter finnes tilgjengelig for alle som søker med et ærlig ønske om å forstå sammenhengene om hvorfor mennesket lever i denne lidelsens verden i en fysiske dødelig kropp.
Kirken og religionene har utspilt sin rolle for opplyste mennesker som søker sannheten utenfor eventyrenes og overtroens domene.
Jesu annet komme har skjedd, hans tale til menneskeheten finnes i budskapet «Vandre mot Lyset!» og alle som ærlig søker svar på hvorfor mennesket lever her på Jorden, ja, hvorfor jordelivet arter seg som det gjør, vil finne sannheten der!
https://thelight.net/nedlasting.htm

Hvorfor kan vi leve med alt som sker med vores børn? Fordi der er liv efter døden og reinkarnation? Fordi der er kærlighed, barmhjertighed og retfærdighed? Fordi der er en guddommelig plan? Jeg føler mig inspireret...

https://vandrermodlyset.dk/oversigten/

Citat:
Guds Børn — de Ældste, de Yngste og Menneskeaanderne — der er fremgaaede af Hans Faderskød, har alle modtaget det evige Liv som en Gave; men da Gud ingen Sinde paatvinger nogen sine Gaver, har Han tillige udrustet enhver skabt Aand med en fri Villie, Selvbestemmelsesretten; men derved har Han begrænset sin egen Villie og Viden. Ved Selvbestemmelsesretten kan alle Guds Børn, efter som de er naaet til en vis Grad af Modenhed, selv afgøre, om de ønsker at modtage det evige Livs Gave eller foretrækker at synke tilbage i Guds Faderskød.

Denne Sandhed er paa en fejlagtig Maade anvendt i den buddhistiske Lære, hvor Menneskeaanden, efter nogles Udlægning, naar den er naaet til den højeste Fuldkommenhed, hensynker i „Nirwana“ — synker tilbage i Guddommen. Buddha selv lærte oprindelig, at Menneskeaanden, naar den gennem talrige Genfødsler var naaet til en fuldkommen Frigørelse fra al jordisk Paavirkning og alle jordiske Ønsker, vendte tilbage til sit Udspring — Guddommen — hvorfra den var udgaaet. Denne Opgaaen eller Tilbagevenden blev af Buddha ikke ment som en Bortslettelse af den enkeltes Individualitet, men som en uløselig Forbindelse med det guddommelige, hvor den, der var vendt tilbage, i kontemplativ Ro og Beskuen fulgte det jordiske Skuespil. Denne Opgaaen i Guddommen kunde af enkelte vidt fremskredne Aander glimtvis erkendes i den menneskelige TiIværelse og var da Tegnet paa, at Aanden gennemlevede sin sidste Inkarnation.

Håber du vælger at leve videre, så vi en dag kan mødes i de himmelske boliger, og sammen glæde os over Gud og det evige liv...




Your friend forever

Jan


Redigeret af ABC (04/08/2023 15:07)
Top Svar Citer
#40579 - 04/08/2023 23:02 Re: Mennesket i verden [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram HansKrist

Har passet på børnene for dig ler Nu må du overtage igen blinker Håber på en masse interessante og inspirerende samtaler heart Lad os synge og danse og være glade for livet...








Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40584 - 04/08/2023 23:50 Re: Mennesket i verden [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Gerth

Hvad er din diagnose? Hvorfor har du fået førtidspension? Hvordan får vi dig på ret køl igen heart Jeg anbefaler sang og dans til alle...








Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40592 - 05/08/2023 13:27 Re: Mennesket i verden [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Gerth

Hvad er din diagnose? Hvorfor har du fået førtidspension? Hvordan får vi dig på højkant igen heart Jeg er overbevist om, at du har en vrangforestilling, og har brug for hjælp til at komme ud af den. Det er helt i orden at have frelserdrømme - at ville frelse verden - men det gøres altså ikke med et kostume og forkerte forestillinger om tingene. Jeg vil ikke tage dine frelserdrømme fra dig, men komme med noget inspirerende...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Hvad tænker du om dette...

https://harekrishna.dk/fire-gode-regler/

Hvem er jeg ler Det kan der sikkert skrives bøger om blinker En frelser er født...










Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40601 - 07/08/2023 11:43 Re: Mennesket i verden [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka til Arne:


a):

Han var vel et menneske hvis bevidsthed fik ham til at tro, han var guds søn, som havde levet før, og jeg kan af egen erfaring skrive under på, at tro kan ”flytte bjerge”


b):

Jeg tror heller ikke på beretningen om syndefaldet, og er derfor ej kristen, da jeg heller ikke tror på opstandelsen og det evige liv, men det gjorde den historiske Jesus, mener de som studere den slags.
Jesu var en lovtro jøde og en apokalyptisk profet, som troede på opstandelsen, og jeg tror han var super troende, så meget at han mente, han afspejlede guds væsen, men intet menneske kan blive fuldkommen. Vi kan lære af vores fejl, og det kan vi gøre livet igennem.


c):

Den kristne gud kan ikke elske, når han kun findes i menneskets bevidsthed, men ellers er den kristne gud menneskenes gud, som de skal tilbede i ånd og sandhed – gud vil tilbedes … og det er forklaringen på der ikke fokuseres på ”verden”, da en sten og andet ikke kan tilbede gud, og dennes guds ånd ej heller er i naturen, selv om livet tilskrives som guds skaberværk, men man kan jo definere begrebet gud = liv/livets skaber og så kan man tilbede naturen - som vi selv er en del af - som var den af gud, se, og så kan livet kaldes guddommeligt, men har ikke noget med kristendom at gøre.



Der hvor Tikka og ja faktisk millioner andre moderne mennesker går fejl i byen er deres forståelse TROEN som gøres til alene noget der foregår i menneskets sind og bevidsthed som noget man tror (overtror) - som trosforestillinger.

Men TROEN i en Ny Testamentlig Urkristen Paulinsk sammenhæng er SPIRITUALITET - se længere nede hvordan TRO og/eller TROEN skal retteligen forstås (1)*.


Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3


Se ovenfor 2 Kor 3 - det er ikke et produkt af vores bevidsthed - som kom det fra os selv - noget vi selv har udtænkt og "trosforestillet" og holdt op i hovedet for os selv og derefter overtænker og overtror fordi det står i Bibelen.


Altså igen, lige her går Tikka og ateisterne og bibelfundamentalisterne galt i byen:


Han var vel et menneske hvis bevidsthed fik ham til at tro, han var guds søn Tikka


Jesu var en lovtro jøde og en apokalyptisk profet, som troede på opstandelsen, og jeg tror han var super troende Tikka


Den kristne gud kan ikke elske, når han kun findes i menneskets bevidsthed Tikka


Hvad Tikka her hævder tar ikke hensyn til at med eksistentialismen har vi forladt det synspunkt at mennesket skulle være fanget i sin egen subjektivisme - sind og bevidsthed.

Eksistentialismen begyndende med Karl Marx og Heidegger især gør rede for at mennesket eksisterer i verden - at menneskets eksistens eller tilstedeværelse (DASEIN Heidegger) er en i verden værens eksistens. Vores tilstedeværelse (DASEIN) er i verden - mennesket og verden (naturen, miljøet, omgivelserne, omverdenen) sameksisterer eller er til - er en sameksisterende realitet der går forud for vores bevidsthed. Vi er i verden allerede før vores bevidsthed begynder at teoretisere herover.

Vi taler om vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens TOTALITET tilstedeværelse eksistens - hvor subjekt og objekt ikke er adskilt.

Alt SPIRITUALITET (religion) bunder i EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER - og at de er EKSTATISKE betyder at vi er ude af os selv (vores sind og bevidsthed) - nemlig er subjekt og objekt ikke adskilt - selv og verden ikke adskilt - men vi er i vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens TOTALITET tilstedeværelse eksistens - vi er hele mennesker der er i verden og altså ikke i os selv - ikke i vores sind og bevidsthed - ikke i vores subjektivitet kun - for subjekt og objekt er ikke adskilt - mennesket og verden (naturen) er ikke adskilt.


Det er det hele menneske - mennesket i dets center og totalitet - i dets i verden værens eksistens der har SPIRITUALITET gør sig åndelige religiøse erfaringer. Derfor pr definition at alle religiøse spirituelle erfaringer er EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER.


Det er noget der kommer til os på overvældende suveræn vis i forbindelse med at vi er til i vores center og totalitet - vores i verden værens eksistens totalitet.

Altså igen det er ikke noget vi selv udtænker som Paulus siger (2 Kor 3) - som skulle det komme fra os selv.

EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER betyder at vi er til i vores IKKE ADSKILTHED. Synd ifølge 1 Mosebog betyder at blive ADSKILT vores hjem og omgivelser - Edens Have - altså NATUREN (vores oprindelige naturlige omgivelser og vi bliver ADSKILT HIN'ANDEN altså vores næste). Vi kommer ud af ressonans og samtale med vores omgivelser og HIN'ANDEN (næsten) - Gud og Guds Natur Skabelse (naturen og næsten vores medmennesker) siger os ikke længere noget - vi er ikke i ressonans og samtale med Gud og Naturen og HIN'ANDEN længere - der ikke længere siger os noget. Gennem at vi spiste af kundskabets træ om ondt og godt (moral) blev vi adskilt (synd) Livets Træ og Gud og HIN'ANDEN - adskilt Gud og HIN'ANDEN og Livets Ånds Love og ja meningen med vores liv som jo netop er det synd betyder.



-0-0-0-

-0-0-0-

-0-0-0-


(1)*:

Tro hos Paulus betyder ikke tro som vi moderne mennesker eller bibelfundamentalister opfatter tro.

TROEN hos Paulus betyder ikke at rende rundt og have Gammel Testamentlige trosforestillinger i hovedet. TROEN er jo også ældre end GT - det er mennesker der har TRO som Guds TRO - TRO på GUDSVÆRK med os gennem at vi har GUDS ÅND - at vi er grebet af ÅNDEN og ÅNDEN er over os og vi er drevet af ÅNDEN.

Hvordan TRO skal retteligen forstås hos Paulus kan vi også læse om hos Paul Tillich og Luther og R Otto:

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40606 - 07/08/2023 13:50 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Vores "IKKE ADSKILTHED" er ikke en meditativ lotus stillings opnået bevidstheds tilstand.

Vores IKKE ADSKILTHED indfinder sig når vi arbejder; jager og samler og dyrker jorden, sår og høster og sylter og tilbereder maden og spiser sammen. Når vi bygger boliger. Når vi er sammen i gensidig kærlighed og venlighed og hjælpsomhed hinanden. Når vi synger - glædes og jubler sammen som alene er en gudstjeneste værdig ifølge Paulus.

Det er her vi erfarer vores IKKE ADSKILTHED - det er her vi erfarer at vi er ude over vores adskilthed synden - at vi er ude over vores isolation og ensomhed (fremmedgørelse (Marx)). For her er vi til i Kærlighed HIN'ANDEN - i Kærlighed til Gud og os selv fordi vi bruger vores kræfter i forbindelse med at vi arbejder for HIN'ANDEN.


Den kristne SPIRITUALITET er vital og entreprenant - gør mennesket aktive og virksomme - arbejdende og virkelystne i verden. Og når arbejdsdagen går på hæld kan vi meditere over, eftertænke, reflektere, over dagens dont - men først og fremmest koble fra og restituere i familien og hjemmet så vi kan blive friske til endnu en omgang livtag med virkeligheden - hvad der kræver os for at vi kan holde et godt samfund fællesskab kørende.

Både sult tørst og kulde skal holdes fra døren.

Såvel som HUMØRET - vores SPIRITUALITET - skal holdes HØJT - holdes OPPE.

Vores ENGAGEMENT og EKSTATISKE BEGEJSTRING - GLÆDE og ENTUSIASME = ÅNDEN vi vandrer i - skal vedligeholdes gennem vores Gudstjenester vores SPIRITUALITET.


At være religiøs eller SPIRITUEL er ikke at være alternativ begavet - at rumme en masse sære tanker om ting vi egentlig ikke kan vide noget om. Det er at være ved godt mod og i godt humør og være aktiv engageret i vores omgivelser og HIN'ANDEN - altså være arbejdsduelige, virksomme i de opgaver der altid er i forbindelse med at opretholde et godt og sundt samfund fællesskab.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40612 - 07/08/2023 17:32 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram HansKrist

Hvem er alvidende ler Hvorfor har du svært ved at tænke i andre baner blinker Hvad med at udvide din horisont lidt...

https://vandrermodlyset.dk/kristi-tale/

Hvordan kommunikerer Gud og Kristus og alle de andre ånder med os? Jeg har endnu ikke set noget interessant og inspirerende fra din hånd? Kan du forklare livet for os (i dine øjne) uvidende mennesker? Hvor begynde henne? Her er lidt inspiration...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Jeg er helt med på det gode humør, og vil ikke tage Paulus fra dig, men han har altså ikke min store interesse, som du nok kan forstå...
















Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 11:38
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ge..
27/04/2024 10:29
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Nyheder fra Religion.dk