annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703557
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383558
Et andet syn 1992840
Åndelig Føde 1529234
Jesu ord 1524620
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 428 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#40444 - 23/07/2023 12:52 Mennesket i verden
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Det er jo især religionerne, der ser på dette - og jo tillige filosofferne.
Religionerne ser for det meste verden med en topfigur, der ligner et menneske: Odin, Zeus, Brahma - og underguder som Thor, Apollon, Vishnu, der står i et forhold til Loke, Dionysos, Shiva, og i kristendommen har vi jo på lignende vis Faderen, Sønnen, Helligånden.

Bemærkelseværdigt er det, synes jeg, at de alle ligner mennesker, og det giver mig mistanke om snæversyn - at vi ikke kan se længere frem end til vores egen næsetip.

Men det er jo ikke alle religioner, der har det sådan.
I buddhismen er der ingen Guds-person men i stedet noget, de kalder Nirvana, og i daoismen/taoismen har man vist end ikke et ord, men taler i stedet om "vejen":
Citat:
Taoismen lærer, at man bør leve et liv i overensstemmelse med tao, den naturlige dynamik i verden; at man bør udnytte denne dynamik i stedet for at stille sig i vejen for den. Dette konkretiseres i princippet om wu wei, opnåelse gennem ikke-handlen. Universet udfolder sig harmonisk ifølge sine egne love og udøvelsen af menneskelig vilje i mod denne udfoldelse forstyrrer denne naturlige harmoni. I stedet bør man lære at fornemme den tao, der flyder gennem alle ting, og handle i overensstemmelse med den.

Dét gør det endnu mere klart for mig, hvor håbløst primitivt og indskrænkende, det er, når jeg bruger udtrykket: "det guddommelige" om det unævnelige, som jeg fornemmer er i alt - er alt - og som leder til ydmyghed og kærlighed smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#40446 - 23/07/2023 16:09 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Arne

Du burde udfordre dig selv lidt...

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?t=40906

Fortsat god søndag...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40448 - 23/07/2023 22:13 Re: Mennesket i verden [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hvorfor mon jeg kom i tanker om dette? blinker

Citat:
1. Overvej, hvad du vil kendes for
Internettet glemmer ikke. Det, du skriver i dag, står der også om 5, 10 og måske 50 år.

2. Sig det højt
Kan din kommentar tåle at blive læst højt – for din mormor, dit barn, din chef eller barnebarn? Hvis ikke så, skriv den om.

3. Mindre arrighed giver mere respekt
Flertallet synes ikke, det er god stil at skrive grimt og hadefuldt på nettet. Din holdning tages mere seriøst, hvis den står uden had og grov tone – uanset hvor frustrerende det end kan føles.

4. Forstå kommentaren, inden du svarer
Tag dig tid til at forstå andres kommentarer. Mange fejllæser eller fejlfortolker, hvilket gør skrift til et hårdt og konfliktoptrappende medie.

5. Hold dig for god til personangreb
Synes du, at din hudfarve, seksualitet, religion eller dit køn gør dig mindre værdig til at debattere? Nej, vel? Hold dig til diskussionens indhold.

6. Bidrag på oplyst grundlag
Er du sikker på fakta i det, du skriver? Læs mere end overskrifter, inden du kommenterer.

7. Tør du blive klogere?
Uenighed er ikke farligt. Vær nysgerrig og stil spørgsmål til de holdninger, du ikke forstår.

8. Sig fra!
Hvis du oplever noget voldsomt eller stødende i en debat, så sig fra. Din kommentar bliver måske ikke et afgørende wake-up call for hadtaleren, men i hvert fald opbakning til den angrebne. Du kan også opfordre administratoren til at reagere.

9. Vælg dine kampe
Brug din debat-energi, hvor der er fremskridt – eller "lad dem hænge". lkke alle deltager med udgangspunkt i at finde fælles fodslag eller blive klogere.

10. Beløn den gode dialog
Husk at give en positiv kommentar eller et like med på vejen til dem, der gør det godt i debatten. På den måde kan du være med til at bidrage til en god dialog.

(De 10 guidelines er lånt med tilladelse fra Dansk Ungdoms Fællesråd)

Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler
Top Svar Citer
#40450 - 24/07/2023 01:10 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Dét gør det endnu mere klart for mig, hvor håbløst primitivt og indskrænkende, det er, når jeg bruger udtrykket: "det guddommelige" om det unævnelige, som jeg fornemmer er i alt - er alt - og som leder til ydmyghed og kærlighed


Ja, underligt du benytter ordene "det guddommelige" når du ikke tror på en gud.

Derved kan der jo for dig vel ikke være noget, som er guddommeligt.

Det ”noget” du fornemmer stammer fra din hjerne, vil jeg tro, som omsættes til følelser/oplevelser.

Din indre virkelighed er årsag til, hvordan den ydre virkelighed opleves, også derfor vi ikke kan opleve virkeligheden ens.

Som jeg før har skrevet: Vi kan blive enige om at græsset er grønt. Det har vi lært … men oplevelsen af det grønne græs er vores egen.

… og jeg kommer i hu, du er glad for Thomas evangeliet … dette eksempelvis:

Citat:
Jesus sagde: ”Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt
er kommet til mig. Kløv træet: Jeg er der’; Løft stenen op, og I skal finde mig der’.”

http://www.setnedefra.dk/wp-content/Thomas-Evangeliet.pdf

… og så er der jo ikke langt til at kalde alt ”det guddommelige” hvis du mener, at Jesus er lyset, alt er udgået fra … men det gør du jo mig bekendt ikke … så underligt dette leder dig til: ydmyghed og kærlighed … ???
.
Top Svar Citer
#40457 - 24/07/2023 11:57 Re: Mennesket i verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tak for din kommentar smiler
Ja, du har jo ret i dine ord:
Citat:
Din indre virkelighed er årsag til, hvordan den ydre virkelighed opleves, også derfor vi ikke kan opleve virkeligheden ens.
Og de gælder vel os alle? blinker

Du får mig til at genoverveje:
Det er ikke sådan, at jeg fornægter, hvad vi kalder Gud, men for mig er det utilstrækkeligt at gøre Gud til en person af hankøn, der befinder sig et bestemt sted.
For mig er Gud noget større, der befinder sig overalt i den værende verden - og nok også over den.

Det var nok sufien Rumi's ord om verden som "Sandhedens Mirakel", der satte mig i gang - sammen med dit citat fra Thomas Evangeliet smiler

Så det er ikke sådan, at jeg afviser kristendom og andre religioner. Det er mere en fornemmelse af, at det er nødvendigt også "at kikke højere op".

Din kommentar får mig til igen at bruge udtrykkene: "det guddommelige" og "Gud" - velvidende at det er forskelligt, hvad disse udtryk betyder for hver enkelt af os smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ge..
27/04/2024 10:29
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Grøn-billetter udsolgt på rekordtid
27/04/2024 09:29
Københavnske skoler skal have hjælp ti..
27/04/2024 09:13
Nyheder fra Religion.dk