annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15810923
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394358
Et andet syn 2000135
Åndelig Føde 1571492
Jesu ord 1530964
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
0 registrerede 193 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#40525 - 01/08/2023 15:25 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram HansKrist

Sikke en sygehistorie - godt at du har fået det bedre heart Glæder mig ikke til at blive gammel ler Men jeg skal nok komme gennem det og forhåbentligt uden alle mulige sygdomme blinker Her er noget at glæde sig over efter sådan en omgang...

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?t=40949

Så enkelt og ligetil kan tingene stilles op. Men lad os tale om Paulus - dit ynglingsemne - for hvad troede han på? Troede han på historien om Adam og Eva? Syndfloden? Moses? Jesu kødelige opstandelse? Noget må han da have troet på? Han var jo ikke ligesom os andre? Fyldt med viden? Han havde det gamle testamente at forholde sig til og tale ud fra? Jeg har dette at forholde mig til og tale ud fra...

https://en.wikipedia.org/wiki/Toward_the_Light

Det er mit ynglingsemne. Men jeg er kun bundet til sandheden = kærlighed, barmhjertighed og retfærdighed. Lad mig runde af med noget vi begge elsker...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40535 - 02/08/2023 21:03 Re: Mennesket i verden [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Gerth

Hvorfor bliver du ved med at tosse rundt herinde ler Har du ikke andet at lave blinker Kommer du nogen vejne med dine frelserdrømme heart Hvad med at danse lidt rundt og glæde dig over livet...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40545 - 02/08/2023 23:02 Re: Mennesket i verden [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Gerth

Hvorfor sætter du dig så ikke ind i tingene ler Der er mange andre som har viet deres liv til åndeligt arbejde blinker Kom nu ud på dansegulvet og glæd dig over livet...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40557 - 03/08/2023 14:23 Re: Mennesket i verden [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

Men lad os tale om Paulus - dit ynglingsemne - for hvad troede han på? Troede han på historien om Adam og Eva? Syndfloden? Moses? Jesu kødelige opstandelse? Noget må han da have troet på? Han var jo ikke ligesom os andre?



Troede han på historien om Adam og Eva?

Ja som en metafor - ikke bogstaveligt - han brugte det selv i sine breve som metafor.

Tro hos Paulus betyder ikke tro som vi moderne mennesker eller bibelfundamentalister opfatter tro.

TROEN hos Paulus betyder ikke at rende rundt og have Gammel Testamentlige trosforestillinger i hovedet. TROEN er jo også ældre end GT - det er mennesker der har TRO som Guds TRO - TRO på GUDSVÆRK med os gennem at vi har GUDS ÅND - at vi er grebet af ÅNDEN og ÅNDEN er over os og vi er drevet af ÅNDEN.

Hvordan TRO skal retteligen forstås hos Paulus kan vi også læse om hos Paul Tillich og Luther og R Otto:

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.



-0-0-0-

Iøvrigt har jeg redegjort herfor tusindvis af gange men det preller åbenbart af på dig som vand på en gås.

Er du ikke i stand til at lære nyt


TRO i en Ny Testamentlig sammenhæng er ikke identisk overhovedet med vi moderne menneskers opfattelse begrebet tro.

Det er os moderne mennesker der ikke forstår TRO i en Ny Testamentlig sammenhæng som et religiøst SPIRITUELT begreb (læs ovenfor hvad Paul Tillich Luther og R Otto skrev).

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40559 - 03/08/2023 15:33 Re: Mennesket i verden [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram HansKrist

Hvad vil du gerne lære mig heart Jeg finder din forståelse interessant på den måde, at det ikke handler om tro, som vi normalt forstår det, men om noget andet. Talte Jesus om den form for tro? At have tro som et sennepsfrø? Troede Paulus på Moses? Hvad med Jesu kødelige opstandelse? Hvorfor slår bogstaven ihjel? Kan du forklare tingene...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
Forslag om at vippe formand for Repræse..
09/05/2024 00:18
Lav efterspørsel: AstraZeneca fjerner c..
08/05/2024 23:13
Kong Charles har ikke tid til at møde p..
08/05/2024 21:32
Hakket oksekød tilbagekaldes efter fund..
08/05/2024 21:19
Kroatiens konservative danner regering m..
08/05/2024 20:59
Nyheder fra Religion.dk