2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
69
gæster og
293
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#45170 - 04/07/2025 12:51
DE TOBENEDE ABER
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Der var engang nogle aber – på en lille planet (som de kaldte: Jorden), der kredsede om en af de nærmest utallige stjerner (som de kaldte: Solen) i en af de nærmest utallige galakser (som de kaldte: Mælkevejen) i dette univers, der udvider sig med stigende hastighed, og som disse aber ikke ved, om universet har ydre grænser, og heller ikke ved, om det er skabt eller evigt, men dog har fundet ud af, at det består af masse og energi – og dertil tillige af ubegribelig mørk masse og endnu mere ubegribelig mørk energi.
Disse aber gik på kun to ben, og hvad der tidligere havde været forbenene var nu udviklet sammen med hjernen til alskens tekniske færdigheder, som at lave våben, værktøj og ild samt masser af stadig kraftigere ”våben” til at beherske kloden.
Nu er det gået op for disse tobenede aber, at deres magt over denne klode – utilsigtet – er i gang med at gøre den ubeboelig for dem. Nogle af disse abers ældgamle idé om at leve i harmoni med kloden, begynder langsomt at styrkes – nu ikke blot som en vidunderlig smuk religiøs idé – men som eneste mulighed for fortsat eksistens.
Men har disse tobenede aber mon medfødte evner for harmonisk livskvalitet? Og hvordan er egentlig en sådan kvalitet?
De har opfundet et ”værktøj”, der gør det lettere indbyrdes at udveksle genstande og tjenesteydelser: Penge. Det har gjort disse aber dybt underlagt markedsføring, en påvirkning, en kraft, som lokker dem til begær i stedet for harmoni.
Hvad er der, som kunne lokke dem fra begær til ro og harmoni? Nogle få af deres religioner kan, men globalt evner de ikke at påvirke de tobenede aber tilstrækkeligt.
Nå ja, jeg er jo en af disse tobenede aber. Jeg har en smule kendskab til østens daoisme, og husker Bibelens beretning om Moses og guldkalven, samt ordene fra Jesus: "I kan ikke tjene både Gud og Mammon." – men jeg mener, at vi på forhånd har tabt enhver krig mod Mammons grådige jagt på rigdom – omringet, som vi jo er – nærmest døgnet rundt – af Mammons griske og magtfulde markedsføring, som vi ikke begrænser.
Måske især her i vores vestlige verden har vi jo end ikke visionen af en livskvalitet præget af ro, harmoni og lykkefølelse. I stedet mener vi, at vi skal kæmpe mod ”det onde”, og idéen om at ”det gode” og ”det onde” er to sider af det samme – Yin-Yang – ”køber” vi ikke, hvilket måske er temmelig uklogt.
Er vi genetisk grådigt afsporede og dermed fordømt til selvudryddelse? Det kunne se sådan ud. Men kosmisk stråling er jo kendt for at skabe mutationer – hvoraf de fleste er uduelige – men hvor enkelte har udviklet os til, hvad vi er nu – og måske fremover kunne hjælpe os til bedre at evne ro, harmoni og lykkefølelse.
Sker det ikke, og vi fortsætter grådigheden, har vi vel egentlig heller ikke fortjent at overleve.
Under alle omstændigheder slutter alt liv på denne klode jo den dag om rigtig lang tid, hvor vores stjerne løber tør for brint til sin atomfusionsenergi, og svulmer op – ”æder” denne klode – og bliver inaktiv.
Jeg er gammel, så det er nemmere for mig at falde til ro – og nyde det ufattelige og vidunderlige mirakel: Verdens Væren – mens Ragnarok nærmer sig.
Arne
Redigeret af Arne Thomsen (04/07/2025 16:34)
|
|
Svar
|
|
|
#45171 - 04/07/2025 18:05
Re: DE TOBENEDE ABER
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Under alle omstændigheder slutter alt liv på denne klode jo den dag om rigtig lang tid, hvor vores stjerne løber tør for brint til sin atomfusionsenergi, og svulmer op – ”æder” denne klode – og bliver inaktiv. Hvis både liv, bevidsthed og vores planet forsvinder i sidste ende, hvad bliver der så af ideer om inkarnation, sjælevandring — og af Gud selv? .
|
|
Svar
|
|
|
#45172 - 04/07/2025 19:57
[Re: Tikka]
|
veteran
|
|
|
Hej Tikka. Hvis du vil vide mere om vores Sol - og om hvor sikker vores viden er, så se dette link.
Og vore religioner passer jo ikke ind i det!
Skal vi så kassere vores naturvidenskab eller vore nuværende religioner.
Ateister gør jo det sidste - uanset at de ikke kan forklare Verdens Væren.
Og præsteskaber, der kasserer naturvidenskaben, er det umuligt for mig at tro på.
Jeg opfatter kristendommens grundtone som kærlighed til alt værende (Yin såvel som Yang) - værd at leve efter. Og jeg opfatter livets afslutning som noget, der ligner buddhismens nærmest totale udslettelse Nirvana.
For mig er det guddommeligt - og totalt ufatteligt
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45173 - 04/07/2025 22:14
|
veteran
|
|
|
Hej Tikka, jeg ser nu, at jeg eegentlig ikke fik svaret på dine ord:
Hvis både liv, bevidsthed og vores planet forsvinder i sidste ende, hvad bliver der så af ideer om inkarnation, sjælevandring — og af Gud selv? Mit svar er: Værens modsætning: Intethed - som det jo er sket for ganske mange arter af levende væsner på denne klode: De eksisterer ikke mere, kommer aldrig igen. Det samme gælder jo de enkelte individer - og spørgsmålet er vel så: Hvorfor skulle Homo sapiens være en undtagelse? Er det ikke bare en hovmodig ønskedrøm?
Den eneste undtagelse, jeg tror på som evig, er den guddommelige kærlighed, jeg fornemmer, der ligger bag - og er i - Verdens Væren.
Det fører mig til at opgive alle religiøse ønskedrømme, for i stedet at bruge den begrænsede levetid til fuldt ud at elske dette ufattelige, guddommelige og kærlige mirakel, som man jo selv i nogle få år er en ganske lile del af
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45174 - 04/07/2025 22:25
|
bor her
|
|
|
Den eneste undtagelse, jeg tror på som evig, er den guddommelige kærlighed, jeg fornemmer, der ligger bag - og er i - Verdens Væren. … og hvad mener du så, den kærlighed skal bruges til, når der ellers derudover ikke er noget liv, og hvad med frelseren, hvorfor skulle han frelse ,,os,, hvis ikke Gudsriget vil bestå? .
|
|
Svar
|
|
|
#45176 - 05/07/2025 11:58
|
veteran
|
|
|
Hej Tikka. Du skriver:
… og hvad mener du så, den kærlighed skal bruges til, når der ellers derudover ikke er noget liv, og hvad med frelseren, hvorfor skulle han frelse ,,os,, hvis ikke Gudsriget vil bestå?
Mit svar: Beretningen om den barmhjertige samaritaner siger jo: Næstekærlighed. Men for mig er det tillige: Kærlighed til Verdens Væren, jeg inspireres til.
Og med ordet kærlighed mener jeg jo ikke begær, men bedst mulige indsigt, medfølelse og omsorg. Dét, tror jeg, er Gudsriget, som Frelseren pegede på
Det er jo ikke altid nemt at være næstekærlig. Hvordan kunne man f.eks. være næstekærlig overfor Adolf Hitler, mens han levede? Jeg mener, at fokus på hans nedarvede karaktertæk samt psykoanalyse - også af barndommen - måske kunne have været en vej til hans frelse. I stedet begik han de grusomste forbrydelser - og endte med at begå selvmord. Kort sagt: Alene at straffe krimminelle, det er hverken indsigt, medfølelse eller omsorg.
Og at vi begærligt plyndrer Gudsriget på denne klode vil Frelseren nok ikke tilråde
For mig er aktiv kærlighed til alt vejen til Gudsriget - og meningen med livet 
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45177 - 06/07/2025 15:22
|
bor her
|
|
|
Hej Tikka. Du skriver:
… og hvad mener du så, den kærlighed skal bruges til, når der ellers derudover ikke er noget liv, og hvad med frelseren, hvorfor skulle han frelse ,,os,, hvis ikke Gudsriget vil bestå?
Mit svar: Beretningen om den barmhjertige samaritaner siger jo: Næstekærlighed. Men for mig er det tillige: Kærlighed til Verdens Væren, jeg inspireres til.
Og med ordet kærlighed mener jeg jo ikke begær, men bedst mulige indsigt, medfølelse og omsorg. Dét, tror jeg, er Gudsriget, som Frelseren pegede på
Det er jo ikke altid nemt at være næstekærlig. Hvordan kunne man f.eks. være næstekærlig overfor Adolf Hitler, mens han levede? Jeg mener, at fokus på hans nedarvede karaktertæk samt psykoanalyse - også af barndommen - måske kunne have været en vej til hans frelse. I stedet begik han de grusomste forbrydelser - og endte med at begå selvmord. Kort sagt: Alene at straffe krimminelle, det er hverken indsigt, medfølelse eller omsorg.
Og at vi begærligt plyndrer Gudsriget på denne klode vil Frelseren nok ikke tilråde
For mig er aktiv kærlighed til alt vejen til Gudsriget - og meningen med livet 
Hvad du svarer, er vel ikke en mulighed. Solen og menneskene er døde, ikke sandt? Derfor var mit spørgsmål også: … og hvad mener du så, den kærlighed skal bruges til, når der ellers derudover ikke er noget liv, og hvad med frelseren, hvorfor skulle han frelse ,,os,, hvis ikke Gudsriget vil bestå?Et ekstra spørgsmål kunne være. Hvor mener du denne kærlighed vil befinde sig på tidspunktet efter solens død? .
|
|
Svar
|
|
|
#45179 - 06/07/2025 18:22
Den evige Guddommelige kærlighed
|
bor her
|
|
|
Hej Tikka. Nu ser jeg - omsider - at jeg ikke forstod dig, og at dét du fokuserer på, er al tings død og udslettelse - senest når Solen "brænder ud". (At stjerner "brænder ud" er jo iflg. naturvidenskaben nærmest en dagligdags begivenhed. Og hvad med et univers, der udvider sig ned stigende hastighed? Det ser jo heller ikke just stabilt ud.)
Jeg kan ikke se andet end, at vi bliver nødt til at acceptere al tings udslettelse, og på denne baggrund følge Piet Hein:
Husk at leve mens du gør det. Husk at elske, mens du tør det. Og Gudsriget, tror jeg, er her og nu. Religioners løfter om evighed er - tror jeg - "trosflæsk" - på samme måde som politikeres løfter ofte er "valgflæsk".
Håber meget, du vil kommentere.
Arne Når du skrev: Den eneste undtagelse, jeg tror på som evig, er den guddommelige kærlighed, jeg fornemmer, der ligger bag - og er i - Verdens Væren.
… så vil jeg gerne har svar på denne din påstand. Derfor spørger jeg igen - og for sidste gang: … og hvad mener du så, den kærlighed skal bruges til, når der ellers derudover ikke er noget liv, og hvad med frelseren, hvorfor skulle han frelse ,,os,, hvis ikke Gudsriget vil bestå?Et ekstra spørgsmål kunne være. Hvor mener du, denne evige kærlighed vil befinde sig på tidspunktet efter solens død? *** Indlæg hvorfra jeg citerer dig - med min fremhævning: Hej Tikka, jeg ser nu, at jeg eegentlig ikke fik svaret på dine ord: Citat: Hvis både liv, bevidsthed og vores planet forsvinder i sidste ende, hvad bliver der så af ideer om inkarnation, sjælevandring — og af Gud selv? Mit svar er: Værens modsætning: Intethed - som det jo er sket for ganske mange arter af levende væsner på denne klode: De eksisterer ikke mere, kommer aldrig igen. Det samme gælder jo de enkelte individer - og spørgsmålet er vel så: Hvorfor skulle Homo sapiens være en undtagelse? Er det ikke bare en hovmodig ønskedrøm?
Den eneste undtagelse, jeg tror på som evig, er den guddommelige kærlighed, jeg fornemmer, der ligger bag - og er i - Verdens Væren.
Det fører mig til at opgive alle religiøse ønskedrømme, for i stedet at bruge den begrænsede levetid til fuldt ud at elske dette ufattelige, guddommelige og kærlige mirakel, som man jo selv i nogle få år er en ganske lile del af Jeg ser, du i dit sidste skriv minsandten tror på Gudsriget: ,,Og Gudsriget, tror jeg, er her og nu,,
Se, dét må du også gerne uddybe! - og vær nu lidt seriøs ,,, ikke noget pjat og humor ,,, syntes du måske skal flytte tråd over i et andet forum. .
Redigeret af Tikka (06/07/2025 18:28)
|
|
Svar
|
|
|
#45180 - 07/07/2025 12:19
Re: Den evige Guddommelige kærlighed
|
veteran
|
|
|
Hej Tikka. Du har ændret overskriften i denne tråd, så gør det vel ikke så meget, at der også bliver plads til lidt humor - forstået på den måde, at det da er meget begrænset, hvad vi "tobenede aber" kan finde ud af.
Jeg har søgt at blive lidt klogere på, hvad der menes med Guds Rige. Wikipedia siger blandt meget andet:
Hos Paulus findes det nærmeste, der kommes på en egentlig definition af Guds rige i denne åndelige betydning: "For Guds rige er ikke mad og drikke, men retfærdighed og fred og glæde i Helligånden." (Romerbrevet, 14,17) Og om Helligånden siger Wikipedia:
I klassisk kristendom knyttes Helligånden tæt sammen med en formidlingsrolle mellem Gud og mennesker og er den, der giver mennesker troen på kristendommens sandhed. Hvis jeg endelig har forstået dig ret, når du skriver:
hvad mener du så, den kærlighed skal bruges til, når der ellers derudover ikke er noget liv, og hvad med frelseren, hvorfor skulle han frelse ,,os,, hvis ikke Gudsriget vil bestå?
og:
Hvor mener du, denne evige kærlighed vil befinde sig på tidspunktet efter solens død? så er mine svar: Jeg opfatter det guddommeliges kærlighed rettet til hele dette univers - herunder også, hvad vi kalder Solen og Jorden i denne galakse - herunder også uddøde arter af levende væsener. Om der også er andre universer, og om de får det guddommeliges kærlighed, magter jeg end ikke at tænke på.
Klart nok kan vi mennesker ikke "bruge" guddommelig kærlighed, når vi er uddøde, men min fornemmelse er, at den stadig er der - i det guddommelige.
Jeg erkender, at det er vanskeligt at undgå at være selvcentreret, sådan at det alene er en selv, ens nærmeste og ens nærmeste del af verden, det hele drejer sig om, og det er så her, jeg - ikke ret godt, men dog - forsøger mig med bredere perspektiver, såsom en fornemmelse af totalt ufattelig guddommelig kærlighed bag - og i - dette univers
(Har jeg - omsider - svaret dig?)
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45181 - 08/07/2025 15:24
|
veteran
|
|
|
|
|
Svar
|
|
|
#45183 - 12/07/2025 12:15
|
veteran
|
|
|
Tilføjelse: Nu er det jo ikke lige i morgen, at Solen brænder ud. Naturvidenskaben mener at det sker om ca 5 milliarder år. Så vi har god tid til at gøre "vores" klode ubeboelig for os selv Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45184 - 13/07/2025 10:49
|
veteran
|
|
|
Overvejelse: Har vi "tobenede aber" af arten Homo sapiens evner til at finde harmoni med de omgivelser, vi jo er en del af. Hvis vi ikke har, så er det jo ikke vores skyld, men så er vi jo blot nogle griske misfostre, der ikke egner sig til fortsat eksistens.
Jeg synes dog godt, jeg kan mærke længslen efter en tilværelse, hvor ro, harmoni og lykkefølelse er grundlaget, og mon ikke mange andre har det ligeså. Hvem tænder gnisten i os? Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45186 - 14/07/2025 12:15
|
veteran
|
|
|
Første gang, jeg oplevede den indre ro, var en sommereftermiddag på en café i græske Thessaloniki.
Det var en ældre mand, der sad ved et udendørs cafébord, som vi café-gæster jo alle gjorde.
Han sad alene og så ud over omgivlserne. Lidt efter så jeg på ham igen - og det var helt det samme.
Jeg fik en tydelig fornemmelse af, at han ikke så på noget, og at han ikke tænkte på noget - så hvad gjorde han? Ingenting!
Men han så ud til at have det godt
En del år senere - også på en græsk café oplevede jeg selv det samme - tror jeg, det var Indre ro, indre harmoni og indre velbehag.
Det kom helt af sig selv - ikke med vilje.
For mig er dèt livskvalitet - det er der jo meget andet, der også er. Men i vores Mammon-verden er det jo ikke just populært.
Imidlertid får det mig til at drømme om, hvordan man på en ikke-merkantil TV-kanal kunne fremme en sådan behagelig indre ro og harmoni med et roligt baggrundsbillede, en helt stilfærdig rolig baggrundsmusik og langsom, dæmpet og rolig tale 
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45188 - 14/07/2025 17:44
|
veteran
|
|
|
Jeg glemte at tilføje: Selvfølgelig kan man ikke opnå ro, harmoni og velbehag, hvis man har presserende problemer, der kræver handling - eller hvis man lader sig lokke af Mammon-Verdenens Markeds-skrig Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45189 - 14/07/2025 18:24
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Selvfølgelig kan man ikke opnå ro, harmoni og velbehag, hvis man har presserende problemer, der kræver handling Livet kræver handling og magter man ikke dette kommer kommunen måske og hjælper en. Ihvertfald den dag man ikke magter at handle (udføre de helt nødvendige daglige gøremål, handlinger, for at være selvhjulpen, kunne klare sig selv) så kommer kommunen en til undsætning. Som det er i Danmark. Selvfølgelig er der altid mennesker der ønsker mere hjælp end kommunen eller samfundet kan yde dem. Læs fx mit svar til Thomas i dag. Mennesket er iøvrigt født med en nysgerrighed og kreativ virkelyst som er helt nødvendigt for at samfundet fungerer. Den paulinske urkristne SPIRITUALITET er fyldt med samfunds engagement og kreativ virkelyst og kærlig omsorg for de mennesker der ikke kan klare sig selv af den ene eller anden grund. Eller som skal have hjælp i en periode for med tiden at blive istand til at være selvhjulpne hvor de måske ovenikøbet bliver i stand til at hjælpe andre som de selv fik hjælp. Mange tror at det religiøse hører ind under en fuldstændig apatisk passiv tilstand og religion har at gøre med de forestillinger der dukker op når man ikke har flere pligter og praktisk ansvar. Kristendommens SPIRITUALITET er dynamisk kreativ og fyldt med en kærlig omsorgs struktur hvor man arbejder for et bedre samfund. Hvor alle inkluderes og hvor man tager sig af de der af den ene eller anden grund ikke er i stand til at tage vare på sig selv. Noget af det helt essentielle i enhver religion er engageret handlekraft. Dette betyder ikke at religion ikke også forstår dette at holde arbejdsfri eller hviledag. For Einstein er det religion der sætter os i bevægelse - får os til at handle. Videnskab er godt nok seende men den er handlings lammet og det er religion der får os til at handle. "Videnskab uden religion er lam, religion uden videnskab er blind". Det er vores religiøsitet eller SPIRITUALITET der sætter os i bevægelse - får os til at handle og arbejde. Det er det vi tror på der får os ud af sengen og op på arbejde. Det er igennem vores entusiasme og Ekstatiske Begejstring at vi kan forlade os - blive os selv frie og løse - blive løs og fri af os selv - for at være og leve for noget andet og nogle andre - - dette at kunne arbejde og elske som Freud beregnede som psykisk modenhed - eller sundhed. 🌳🐸🌳 Den største eller mest omfattende ro og harmoni og velbehag ved man er forbundet med handlinger eller arbejde, eller fysiske kropslige idrætslige store udfordringer og præstationer. Den ro og harmoni og velbehag der indfinder sig efter handlinger eller aktiviteter skyldes hjernens belønnings system. Hjernen belønner os simpelthen med ro og harmoni og velbehag (lyst og tilfredshed) efter vel udført gerning. Det nyeste er den ro og harmoni og velbehag man oplever i forbindelse med arbejde, håndværk og ens daglige arbejde og gerninger. Men ingen tvivl om at nogle arbejder for meget og andre for lidt.
|
Svar
|
|
|
#45190 - 15/07/2025 10:56
|
veteran
|
|
|
Moses "slagtede" Guldkalven. Men den overlevede som Penge - det så nyttige værktøj, der desværre udviklede sig til et uhyre, som dominerer "de tobenede abers verden" med begær, magt og katastrofal økonomisk vækst. Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45192 - 15/07/2025 15:19
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
|
|
Hanskrist, dit forsøg på at "opdrage" mig - "Manden i stedet for Bolden" - godtager jeg ikke
At vi ikke stammer direkte fra de nulevende aber, det er næppe en nyhed for ret mange, men at de nulevende aber er dem, der i dag artsmæssigt ligger os nærmest, ser jeg som væsentligt på vejen til global harmoni
Mere end det samme gælder - for mig - dét, at "værktøjet" - som vi jo selv har opfundet - Penge, helt har taget magten fra os og spærrer Vejen til Ro, Harmoni og Velbehag
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45194 - 15/07/2025 18:46
|
veteran
|
|
|
Jo, penge er problemet! De er praktiske, når man har noget og vil bytte til noget andet. Men de kan desværre meget mere end det: De kan bruges til at skabe profit - ved at låne dem ud (renter), og ved at kapitalejere investerer i vareproduktion - og tjenesteydelser - samt i markedsføring og salg. Det eneste, der betyder noget, er, om salget giver profit.
Vi er nærmest omringet af fri markedsføring - i al den tid vi er vågne. En markedsføring fra det private erhvervsliv, der jo lokker os til globalt kriminelt overforbrug- og som ingen søger at begrænse.
Samtidig er der næsten ingen, der peger på en - ind imellem - opnåelig livskvalitet i fred for markedsbrølet og i afslappet ro, harmoni og velbehag, der kunne føre til oplevelse af miraklet: Livet - elske det - og leve det i kærlighed (For mig at se et oplagt emne for DR-TV)
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45196 - 16/07/2025 10:54
|
veteran
|
|
|
Hanskrist, jeg vil mene, at enhver, der læser denne tråd, kan se, at det slet ikke er emnet, der interesserer dig. Dét, du ønsker, er tydeligvis at nedgøre mig. Det lyser jo ud af næsten hver eneste sætning, du skriver 
Du går endda så vidt som at ignorere, hvad jeg skrev i denne tråd: #45186 - 14/07/2025 12:15.
Og du vil have mig til at investere penge mod penges dominans, men siger ikke hvor.
En sådan adfærd fortjener efter min mening ikke svar
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45197 - 16/07/2025 11:56
|
veteran
|
|
|
Arne:
Og du vil have mig til at investere penge mod penges dominans, men siger ikke hvor. Jeg har flere gange opfordret dig til medlemsskab i Andelsgårde og uden tvivl er der en Andelsgård i nærheden af hvor du bor. Men du afviser bare fordi du kun gider kritisere og råbe højt om at det er de andres skyld. Men det er nu din og min skyld også - vi har et ansvar for den økonomiske og samfundsmæssige udvikling. Vi kan ændre den udvikling gennem vores forbrug og investeringer. Jan ABC tegnede et medlemskab af Andelsgårde mens du som altid var negativ og hellere ville have dine penge stående hvor de betyder større og større udledning af drivhusgasser og ødelæggelse af naturen. Andelsgårde Og med din Bibel avisen Information og med dine svadaer om hvordan vi sviner jorden/naturen til du må da vide hvem Rasmus Willig er. Din generation er højt lønnede sparegrise der ikke tør investere i en bæredygtig grøn udvikling men I har passivt jeres penge stående hvor det fremmer en større og større udledning af drivhusgasser og ødelæggelse af naturen. Gør dog noget mand - pengene er sgu da dine og du bestemmer hvad de skal investeres i og bruges til. Du kunne gøre så mange ting. Og du vil ovenikøbet med egne øjne kunne se hvad du får skabt af grønne initiativer. Hvilket burde glæde ethvert menneske at gøre en forskel her på jorden. På 2 år kunne du gøre dig selv og måske nogle naboer selvforsynende med sprøjtegift frie grøntsager og frugter fra haven eller et stykke jord. Dette vil betyde en helt enormt bidrag til den bæredygtige grønne omstilling og udvikling. Du kunne blive selvstændig og med dine penge styre udviklingen i den rigtige retning. Nej nej HansKrist sådan gør vi akademikere fra min generation ikke - vi investerer ikke selv fordi vi er opdraget til at være sparegrise der har pengene godt placeret hvor de bidrager mest til udledning af drivhusgasser og ødelæggelse af naturen. Vi vil hellere være passive der bare skriver og råber op om at det er de andres skyld - især de kristnes skyld. Det er sgu sølle med jer - den generation af alle der har bidraget gennem forbrug og jeres investeringer mest til udledning af drivhusgasser og ødelæggelse af naturen. Men du fortsætter og fortsætter med at det er de andres skyld. Du forstår ikke at samfundet og økonomien også er dig. Du tilhører samfundet og økonomien derfor har vi alle et ansvar.
|
Svar
|
|
|
#45198 - 16/07/2025 13:35
|
veteran
|
|
|
Jeg er 92, bor naturskønt i gældfri villa - dog med lidt gæld til min nærvarme - og har kun nødvendige penge til uforudsete udgifter.
Mit energi- og vareforbrug er på minimum.
Når jeg oftest ikke har praktiske problemer, er naturen omkring mig min inspiration til en ro, harmoni og lykkefølelse, som jeg oplever som en del af det guddommelige.
Dine aggressive ytringer mod mig stinker og jeg tænker af og til på, hvilke følelser i dig, det er, der driver dig, men erkender, at jeg ikke har hverken evner eller muligheder for at hjælpe dig.
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45199 - 16/07/2025 17:50
|
veteran
|
|
|
Jeg har netop sendt følgende til DR og Dansk Psykoterapeutforening:
Overskrift: Forslag: Fem ninutters ro Tekst: Hej Jesper Termansen. Jeg skriver til dig – ikke for at klage – men fordi jeg har et forslag til en TV-udsendelse. Hvis det ikke er dig, jeg skal henvende mig til, håber jeg, du vil videresende til rette vedkommende, og jeg håber også, du da vil orientere mig herom.
Det drejer sig om en idé a la fortidens Kaptajn Jespersens Morgengymnastik – nu på TV og med fokus på sindet i stedet for kroppen.
Dét, jeg vil foreslå, er en hyppigt gentaget helt kort udsendelse på TV, som modvirker stress og fremmer afslappet velbehag.
Vi paces mere og mere til hurtigere og hurtigere at overkomme mere og mere, så nogle få minutters fredelig ro og harmoni ville nok være en lise for sindet.
Jeg har ikke undersøgt det, men jeg gætter, at Dansk Psykoterapeutforening kunne være interesseret i et samarbejde med DR om en rigtig god kort og hyppigt gentaget udsendelse: ”Fem minutters ro” – eller hvad den nu skulle hedde.
Jeg forestiller mig umiddelbart: Et stillestående smukt og harmonisk baggrundsbillede, som er behageligt at se på. En dæmpet og rolig baggrundsmusik, som er behagelig at lytte til. En dæmpet og langsom stemme, der leder frem til afslappet harmoni og velbehag.
M.v.h. Arne Thomsen Det bliver jo meget muligt ignoreret, men jeg synes, det er et forsøg værd 
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45200 - 16/07/2025 18:11
|
veteran
|
|
|
Dine aggressive ytringer mod mig stinker og jeg tænker af og til på, hvilke følelser i dig, det er, der driver dig Sådan har jeg det med dig - dine konstante igennem årene angreb på de kristne fx - må jo skyldes at du overhovedet ikke er Harmoni hverken med dig selv eller dine omgivelser. Dit store behov for at angribe alle andre - konstant finde nogle at give skylden for alverdens ulykker har jeg aldrig forstået. Og hvad du skriver om din økonomi kan du stikke skråt op. Det er jo ikke sandt - men sådan har din generation altid sendt røgslør ud i verden om jeres økonomiske status. Hvis I ville og en som dig virkelig mente hvad du skriver - så har du masser af økonomiske muskler til at gennemføre ihvertfald nogle bæredygtige grønne projekter. Men nu ved vi at du aldrig kunne finde på at WALK YOUR TALK Det er samfundets skyld - især de kristnes skyld - at verden ser ud som den gør.
|
Svar
|
|
|
#45201 - 16/07/2025 19:34
|
veteran
|
|
|
|
|
Svar
|
|
|
#45202 - 17/07/2025 10:33
|
veteran
|
|
|
Både DR og psykoterapeutforeningen har nu takket for mit forslag - og meget muligt sker der jo så ikke mere Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45203 - 17/07/2025 19:06
|
veteran
|
|
|
Faldt over den her: En måned før hendes bortgang i 2017, Louise L. Hay skrev noget, der stadig vækker dybt genklang: "Jeg fylder 90 år på lørdag. Mine unge år var fyldt med frygt, men nu er mine dage fyldt med tillid og selvtillid. Mit liv begyndte ikke rigtig at give mening før midt i 40'erne. Som 50-årig begyndte jeg at skrive - i meget lille skala. Mit første år tjente jeg bare $42. Som 55-årig vovede jeg mig ind i computerverdenen, som skræmte mig, men jeg tog timer og overvandt min frygt. I dag ejer jeg tre computere og rejser overalt med min iPad og iPhone. Som 60 år plantede jeg min første have. Omkring den tid gik jeg med i børnekunst og begyndte at male. I 70'erne og 80'erne blev jeg endnu mere kreativ, og mit liv blev bare rigere og mere tilfredsstillende. Jeg skriver stadig, taler og underviser ved et godt eksempel. Jeg læser, lærer og vokser altid. Jeg driver et succesfuldt forlag og to nonprofitorganisationer. Jeg er en ivrig økologisk gartner og dyrker det meste af min egen mad. Jeg elsker mennesker og fester, har mange kærlige venner, og har rejst verden rundt. Jeg maler stadig og tager timer. Mit liv er blevet en skat af oplevelser. Jeg vil gerne opfordre dig til bevidst at forme dine senere år og indse, at de kan være det mest givende kapitel i dit liv. Din fremtid er altid lys, uanset din alder. Lad disse år blive dine skatteår. " Med kærlighed, Louise Hay Mange kærlige hilsner HansKrist Louise var altid positiv og konstruktiv - rakkede aldrig andre mennesker ned som Arne konstant gør. Arne ved vi nu ikke vil foretage sig noget her i livet selv om han har de økonomiske muskler der skal til for at igangsætte en bæredygtig grøn udvikling, så nægter han at foretage sig andet end at give andre skylden. Han ser ikke sig selv som samfundsborger som en del af samfundet, den politiske og økonomiske udvikling. Håber ikke folk lader sig påvirke af Arne's ide om at vi ikke kan gøre en forskel. Det kan vi. Vi kan alle gøre en forskel og jo ældre vi bliver jo nemmere bliver det for de fleste, hvis vi ser bort fra Arne. Husk folkens - I bestemmer selv over hvad jeres penge skal gå til, investeres i og bruges til at opbygge af bæredygtige grønne projekter. Jeg opfordrer alle til at komme igang. Sålænge I tænker over hvad jeres bæredygtige grønne projekt skal være kan I støtte Andelsgårde. Tjek lige her: Andelsgårde Den største ødelæggelse af jorden stammer fra vores industrielle fødevarer produktion, måden vi fremstiller fødevarer på. Det gør Andelsgårde noget ved.
|
Svar
|
|
|
#45204 - 17/07/2025 22:55
|
veteran
|
|
|
Interessante påstande fra ham, der kalder sig Hanskrist, om mig. Hvad mon det er, der driver ham? jeg har mine anelser, men jeg er jo ikke psykoterapeut  Arne
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|