annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 486 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 20 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38117 - 22/12/2022 11:23 Re: Kristendommens ABChristus [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Hej Hans K
Du kan detaljeret nok google Kristus i Wikipedia og andre leksikons.



Jeg har ikke brug for Wikipedia men Wikipedia har snarere brug for mig.

Vil du Gerth vise mig hvilken Wikipedia artikel om KRISTUS der forstår

1):

vores i KRISTUS VÆREN

2):

de Nye Skabninger vi er i KRISTUS

3):

BEGIVENHEDEN KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de urkristne menigheder fællesskab samfund og KIRKEN gennem at mennesker iklæder sig KRISTUS


4):

Vores KRISTUS PARTICIPERENDE EKSISTENSFORVANDLENDE NY NATUR QUA eller i kraft af GUD HELLIGÅNDENS vidunderlige forunderlige gerninger med os.


-0-

Jeg ser ingen steder hos Wikipedia at vi kommer i nærheden af den dybe dybeste Paulus forståelse af 1): vores i KRISTUS VÆREN - 2): de Nye Skabninger vi er i KRISTUS -

og hvad 3): OPSTANDELSES BEGIVENHEDEN KRISTUS betyder der grundlægger kristendommen og forandrer verden for altid.

4):

Vores KRISTUS PARTICIPERENDE EKSISTENSFORVANDLENDE NY NATUR QUA eller i kraft af GUD HELLIGÅNDENS vidunderlige forunderlige gerninger med os.




Men Gerth vis mig gerne den Wikipedia artikel der kan matche min forståelse begrebet KRISTUS som vi finder dette hos Paulus. Jeg nægter at tro du er så dum at du ikke tydeligt har registreret at det er mig der har fat i den røde tråd og dybe dybeste forståelse af BEGIVENHEDEN KRISTUS. Derfor virker det naivt af dig at henvise til Wikipedia såvidt KRISTUS da Wikipedia overhovedet ingen forståelse har af KRISTUS diskursen - af begrebet og memet KRISTUS i kultursfæren og i den kristne spiritualitet.

Hvis du Gerth mener at Wikipedia er en større AUTORITET end HansKrist såvidt begrebet KRISTUS - begivenheden KRISTUS - så snorksover du - så er du virkelig en søvngænger her på Trosfrihed der overhovedet ikke forstår at vurdere fx HansKrist og er værdig til at samtale og debattere med HansKrist.


Wikipedia's redegørelse for begrebet KRISTUS er virkelig en ubrugelig tynd kop te hvor ingen bliver klogere på hvad det vil sige at være i KRISTUS = hvad det vil sige at være et kristent menneske - ER NOGEN i KRISTUS er vedkommende en Ny Skabning i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Wikipedia ikke så meget som kommer i nærheden af begrebet KRISTUS - den diskurs om KRISTUS Paulus er fader til - nemlig at implementere MEMET KRISTUS i kultursfæren for altid.


-0-0-0-0-

KRISTUS diskursen er Paulus fader til. Så vil man forstå KRISTUS diskursen - begrebet - memet KRISTUS - er det hos Paulus vi skal lede - lave vores undersøgelser og studier. Såvel som hvis man vil forstå KRISTUS IKON TEOLOGIEN så er det også Paulus der skal undersøges og studeres nærmere ja grundigt og i dybden.

KRISTUS MYSTIKKEN - vores i KRISTUS VÆREN - er kristendommens essens.

Dette at "være i KRISTUS" høres til gudstjeneste i forbindelse med nadver og dåb især, men er det helt centrale i kristendommen som de Nye Skabninger vi er i KRISTUS i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


-0-0-0-

Jeg har bemærket med dig Gerth at du står meget usikker og nervøs og forvirret (tåget i tankerne og din tale (skriverier)) når du nærmer dig GUD og GUD i KRISTUS.

Du bakker virkelig når du nærmer dig hvad alting drejer sig om i den kristne spiritualitet hvor Gud Helligånden er opstået eller bliver et meningsfyldt begreb vi kan associere til (skabe nye neuron netværk i hjernen gennem) - som har givet liv til GUD HELLIGÅNDEN.

Dit tyveri af Helligånden svarer til en tyv der stjæler en luksus yacht men ikke forstår at sejle den ud på verdenshavene og derfor ligger stille ved kajen. Sådan er det også med dit tyveri Helligånden - du har simpelthen ikke det store kørekort til Helligånden - til at kunne forstå og få gavn af Helligånden - opnå HEALING og RECOVERY og en konstruktiv kreativ struktureret modning og personligheds udvikling der naturligt er en følge af Helligåndens virksomhed og gerninger med os.

Du bruger kun Helligånden til dunkle tanker om at alt er et her. Også derfor der ingen Ny Skabelse og Udvikling = VÆKST finder sted i din omgang med Helligånden. Også derfor jeg kan sige 100% sikkert at det ikke er Helligånden du har forbindelse til men nærmere din egen ånd kun.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38118 - 22/12/2022 12:34 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
BRAVO


"Bravo" HANSKRIST - du har gjort det igen


Disse brandsatte gode - godt skrevne indlæg der er så principielle at de allerede i deres fødsel er KLASSIKERE

Du rydder op og skaber KLARHED og FORKLARELSE ja ingen går fra dine indlæg uden at være blevet AFKLARET FORKLARET og GREBET og fascineret af din dybe forståelse tingene.

Du gør tingene så LEVENDE for øjnene af os alle.

Selv den sløve får øjne at se med og ører at høre med.

Det er en gudsbenådet gave du har med dig ind i livet til at kunne formulere dig på skrift så alle forstår hvad du skriver - modtager den dybeste forståelse og indsigt i "tingenes" sammenhæng.


-0-0-0-

Det burde ikke være mig selv til at skrive som ovenfor - men I tvinger mig ud i dette vanvid at prale af mig selv.


Jeg siger igen: Ingen skal tro, at jeg er vanvittig. Men kan det ikke være anderledes, så tag mig som en vanvittig, så at også jeg kan være lidt stolt – hvad jeg siger her, siger jeg ikke efter Herrens vilje, men i en slags vanvid, i tillid til, at det så går an at være stolt.... "Jeg overgår alle". 2 Kor 11

Og ihvertfald for PAULUS vedkommende det er korrekt - ingen ved siden af på højde med Paulus eller over Paulus. Det ved vi idag. Paulus kunne næppe vide det da han skrev sin vanvids retoriske narretale her i 2 Kor 11 men eftertiden historien har givet Paulus ret selv om det er en vanvids retorisk narretale hvor han ikke tillægger dette at være nr 1 overhovedet nogen betydning.


det, som er dårskab i verden, udvalgte Gud for at gøre de vise til skamme, og det, som er svagt i verden, udvalgte Gud for at gøre det stærke til skamme, og det, som verden ser ned på, og som ringeagtes, det, som ingenting er, udvalgte Gud for at gøre det, som er noget, til ingenting, for at ingen skal have noget at være stolt af over for Gud...

»den, der er stolt, skal være stolt af Herren« 1 Kor 1.

Som for Jesus er det for Paulus at fortjenesten ikke er vores egen så vi har noget at være stolt af - der er GUDS - GUD HELLIGÅNDENs NÅDEGAVER med os i KRISTUS alene vi kan og skal takke og ære og prise - ikke os selv - som skulle vi kunne noget uden Gud - udenom FRIHEDEN og ÅNDEN fra GUD i KRISTUS.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38122 - 22/12/2022 14:00 Re: Kristendommens ABChristus [Re: ]
ABC
Uregistreret

Kære Gerth

Mon jeg en dag mestre alkoholen ler Lad os være seriøse blinker Hvad er Helligånden for noget...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-17/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xvii/

Har du en anden forståelse...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#38123 - 22/12/2022 17:51 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Jeg spurgte Hanskrist, hvordan man får den tro, han har.
Hvad der herefter er kommet fra Hanskrist i en større mængde - inklusiv begejstret selvros - det taler vist for sig selv blinker
Det er i hvert fald ikke noget, jeg kan bruge - og det ændrer ikke min oplevelse af kristendommen.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#38124 - 22/12/2022 18:13 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Du spurgte mig:

Hvordan får man den tro?

Som jeg havde beskrevet om og som Luther har skrevet om.


Jeg svarede dig seriøst i 2 indlæg - du har ikke kommenteret med et eneste ord mit svar til dig i de to indlæg - ingen kritik eller kommentarer overhovedet.

Du svarer bare nedladende tilbage uden at du overhovedet viser du har læst mine to indlæg der svarer på dit spørgsmål.

-0-0-

Derefter skriver jeg et indlæg til Gerth der ikke har noget med dig at gøre, men er et svar til Gerth om hvorfor jeg ikke kan nøjes med Wikipedia studier.

Dette indlæg til Gerth er ret fantastisk og jeg skriver et efterfølgende humoristisk indlæg (som igen ikke er til dig) hvor jeg viser hvor vidunderlig retorisk morsom Paulus kan være.

-0-0-

I mange mange mange år har jeg sagt at du simpelthen ikke læser når man svarer dig. Dette har jeg oplevet hundredvis af gange. Ja jeg har aldrig fået en tilbagemelding fra dig af.

Nok fordi du ikke har ordene i din magt og magter at formulere dig og argumentere.

Du er tilgivet da dine kognitive evner tydeligvis ikke er hvad de har været - du magter ikke længere at følge og forstå en argumentation.

Men jeg husker dig også fra den gang du var ca 20 år yngre og ikke som nu udfordret på dine kognitive evner pga alder og der var du også altid modbydelig og nedladende overfor mig. Så det er ingen undskyldning at du idag tydeligvis har svært ved at skabe dig et overblik over vores tvister. De sidste par år har der været nogle SVIPSER eller HOVSA af de helt store hvor du afslører at helt elementære forhold har du ikke styr selv om du forsat vil kloge dig på tingene.

Det er ingen hemmelighed at vi to ikke bryder os om hinanden (hvilket du tvang mig ind ved at være forfærdelig nedladende og arrogant overfor mig der for ca tyve år siden) og vi er også så forskellige som to mennesker overhovedet kan være.


-0-0-0-

Ufatteligt du ikke snart lærer det HansKrist - Arne har altid som i ALTID opført sig nedladende og dum overfor dig endda groft udspekuleret ondskabsfuld gang på gang.

Hvorfor lader du dog dette indskrænkede ærekære smålige jalousi'ramte menneske skuffe dig.

Det er han simpelthen ikke værd - han har ikke menneskelig format og overskud og er ikke i nærheden af at kunne magte at give dig et fagligt sagligt modspil.

Arne er ikke nogen Kræn-p - ikke en Fl Vang - ikke en Anne ALH - han har modsat disse og andre ikke deres ballast og forståelse tingene. Lad være med at tro han matche nogle af vores tideligere dygtige debattører.


-0-0-0-

Jamen HansKrist Arne kan ikke engang fremstamme og formulere en kritik af dine to indlæg.

Han forstår overhovedet ikke hvad der er på spil.

Arne forstår simpelthen ikke at det religiøse spirituelle bygger på EKSTATISKE BRUD ERFARINGER - åbenbarings og "indbruds erfaringer" der bryder med vores hverdags bevidstheds servile prosaiske rationalitet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 20 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 19 20 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Genoptager arbejdet i Gaza efter drab p..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk