Kristendommens ABChristus

Indsendt af: Hanskrist

Kristendommens ABChristus - 04/12/2022 12:35

Kristendommens ABChristus:

Kristendommens essens er KRISTUS MYSTIKKEN

Vores Væren i KRISTUS

KRISTUS betyder Gud i mennesket.

Begivenheden KRISTUS er Guds fødsel i mennesket.

Begivenheden KRISTUS i mit liv er Guds fødsel i mit liv.


Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! alt dette skyldes Gud 2 Kor 5


Gud der lader sig føde i os - Gud der kommer til os i vores liv - i mit liv. I KRISTUS er vi i Gud og ja Gud i os.

Hvis vi ikke var skabt i Guds Billede - havde Gud Billede'ligheden med os kunne vi ikke modtage Gud i vores liv. Men altså da vi er skabte i Guds Billede har vi forudsætningerne for at Gud lader sig føde i vores liv - i jeres og i mit liv.

Når vi tager imod Gud i KRISTUS som vi erfarer dette - så sker der forunderlige vidunderlige ting med os.

Her erfarer vi HELBREDELSE og RECOVERY.

Og ja at vi er helt nye skabninger som Paulus så detaljeret bevidner dette i skrift, i sine breve, og i sit liv - hvordan han lever sit liv:

"Jeg gider kun tale om det som KRISTUS har udvirket - gjort - i mit liv". Alt andet finder Paulus mindre betydningsfuldt.

Kristendommen er og består af menneskers KRISTUS VIDNESBYRD - nøjagtig som Nye Testamente er forskellige vidnesbyrd om dette at være i KRISTUS.

-0-0-0-

Jeg vil kraftigt anbefale folk at tage imod Gud i KRISTUS - Gud i deres liv.

I kunne prøve det. Måske 20 minutter og så selv konstruere hvad der sker med jer.

Det er ikke farligt at "lege" eller "eksperimentere" med KRISTUS - da det kun medfører positive gavnlige ting - ja det første I erfarer er en KRAFT (ENERGI) uden lige og HELBREDELSE og RECOVERY og forløsning fra synd og uheldige vaner - misbrug fx.


-0-0-0-0-

I samme øjeblik I beslutter jer for at tage imod Gud i KRISTUS - i samme øjeblik I iklæder jer KRISTUS at I tillader at KRISTUS må vinde SKIKKELSE i jer.

Begynder der fra første sekund at ske forunderlige vidunderlige ting I aldrig har oplevet lignende i jeres liv.

Der findes ikke stærkere kræfter og energier i et menneskes liv end dette.

Det er begyndelsen på et eventyr - et helt nyt afsnit i jeres liv.

Men prøv det folkens - det er ufarligt.

Mange kærlige hilsner HansKrist og ja held og lykke med jeres måske første erfaring med kristendommen - jeres første erfaring af Gud i KRISTUS - af Gud der kommer til jer i KRISTUS - af Gud der lader sig føde i jeres liv.


-0-0-0-0-


Især beder jeg for Arne og Jan ABC og Gerth da I alle tre har brug for at møde Gud i KRISTUS - Gud i jeres liv. Få den enkle sande forståelse af kristendommen - men vigtigst de HELBREDELSER og den RECOVERY der finder sted faktisk øjeblikkeligt fra første sekund. Dette er kun begyndelsen fra da af begynder I på et helt nyt liv - fyldt med alle de Guddommelige Velsignelser der er for os at modtage i KRISTUS.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 04/12/2022 15:00

Kære HansKrist

Tusind tak for din kærlighed heart Lad os tale sammen om tingene...

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/p%C3%A5skekronik-folkekirken-m%C3%A5-g%C3%B8re-op-med-forsoningsl%C3%A6ren

Citat:
Hvorfor er vi i kristendommen mere optaget af Jesu død end af hans liv? Det er vi så heller ikke, forsikres jeg om, for det er ikke det, at Jesus døde, vi fejrer, men at han døde for vores skyld, og at han ved sin opstandelse overvandt døden og beredte vejen ind til det rigtige liv, det evige liv frelsen. Men det lugter langt væk af bortforklaring. Der er noget instinktivt uforståeligt, nærmest makabert ved tanken om, at Gud har sat sådan en plan i værk. Så har han det? Holder den her idé?

Hvad siger andre...

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/2014-04-30-forsoningsl%C3%A6ren-skal-pr%C3%A6ciseres-teologisk-ikke-afskaffes

https://scriptoriumtheologiae.dk/2014/04/30/opgor-om-forsoningslaeren/

Kan du forklare det hele for mig...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 04/12/2022 15:05

Kunne du ikke nøjes med at forholde dig til hvad jeg skriver - så vi bliver i sporet

Vh HansKrist

PS:

Hvis du ikke ønsker at forholde dig til hvad jeg har skrevet - synes jeg du skulle finde en anden tråd at boltre dig - der er frit slag.

Hvad jeg skriver er ikke teoretisk abstrakt spekulation - men erfarings baseret og 100% konkret.

-0-0-0-

Rettelse - jeg skrev i mit forrige indlæg:

I kunne prøve det. Måske 20 minutter og så selv konstruere hvad der sker med jer.

Der skulle selvsagt have stået:

I kunne prøve det. Måske 20 minutter og så selv konstatere hvad der sker med jer.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 04/12/2022 20:48

Kære HansKrist

Hvad får vi tiden til at gå med i himlen ler blinker halvfuld Lad os samle mystikerne til en snak om tingene...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 05/12/2022 13:16

Gud i vores liv erfarer vi som Gud Den Hellige Ånds Nærvær i vores liv og hvad HAN udretter af vidunderlige forunderlige gerninger og åndelige velsignelser for os.

Og ja kristendommen er grundlagt på begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Og Gud i vores liv erfarer vi som Gud Den Hellige Ånds Nærvær i vores liv og hvad HAN udretter af vidunderlige forunderlige gerninger og åndelige velsignelser for os.


-0-0-0-0-

Hvad dækker det religiøse spirituelle over:

Alle erfaringer af Gud af Gud Helligåndens Nærværelse i vores liv er karakteriseret ved at være:

1):

EKSTATISK

2):

FLOW og TRANCE

3):

EN GLÆDESRUS - HØJT HUMØR

4):

ÆREFRYGTINDGYDENDE NUMINØS OVERVÆLDENDE STORSLÅET (vi bliver slået med forundring)

5):

JUBEL og SPONTANITET - EKSPRESSIONISTISK KREATIVT i sit UDTRYK (fyldt med musik og sang og dans og leg)

6):

STOR og DYB MENINGSFYLDE.

7):

AFGØRENDE STOR FORANDRING - NY SKABELSE - MAN BLIVER ET NYT MENNESKE - især HELBREDELSE og RECOVERY finder sted - som en NY RETNING FOR ENS LIV.

8):

OVERVÆLDENDE IDE'RIGDOM - INSPIRATION og INDSIGT (drømme og syner indgår).

9):

FYLDT MED GNOSIS (erkendelse af det himmelske guddommeliges "indtog" eller gennembrud i vi menneskers liv på jorden).

10):

FYLDT med STOR MOTIVATION - TRO og HÅB.

12):

FYLDT MED KÆRLIGHED og FRED.

-0-0-

Paulus forklarer alt dette ret nøje - ja vi finder det altsammen hos Paulus. Iøvrigt derfor Paulus er så opløftende at læse.

Alle disse stærke religiøse spirituelle erfaringer og kræfter og energier ødelægger ikke vores struktur (jeg-struktur forstandighed) eller organisering eller JEG og JEG'STYRKE og PERSONLIGHED og FORSTAND hævder Paulus og han er med sine breve og dets ide og tanke indhold selv det bedste eksempel herpå. Dette gør ifølge Albert Schweitzer Paulus til verdens historiens største og mest originale moderne mystiker.

Ethvert menneske, ethvert samfund, kultur og civilisation har brug for de 12 punkter ovenfor. Derfor det religiøse spirituelle er så altafgørende vigtigt og aldrig nogensinde forsvinder, det er altså ikke noget vi mennesker eller menneskeheden nogensinde vil vokse fra som Comte og oplysningstiden og positivismen har ment.

Men forståelsen for det religiøse spirituelle vil øges over tid og overtroiskhed og autoritær fundamentalisme vil blive afviklet langsomt over tid.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 05/12/2022 14:48

Kære HansKrist

Har vi brug for andet end...

https://vandrermodlyset.dk/guds-tjeners-tale/

Lad os samarbejde...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 05/12/2022 15:18

Jeg synes du skulle lade være med at skrive indlæg når du ikke læser mine indlæg og reagerer på hvad der står.

Jeg prøver at være seriøs og forsøger:

1):

Skabe en debat (om nogen tør og gider dette som i gamle dage med Kræn-p og andre dengang seriøse deltagere)


2):

Gøre os alle klogere på hvordan det religiøse spirituelle skal forstås.


3):

Jeg har intet imod at blive modsagt eller at modtage kritik.


-0-0-

Da du ikke overholdet forholder dig til hvad jeg skriver synes jeg ikke du skal skrive indlæg her.

Begynd hellere selv et nyt emne - en ny tråd om Vandrer Mod Lyset og fortæl også hvad du selv mener om Vandrer Mod Lyset.

Men du skal ikke ødelægge eller spamme alle andre tråde ved konstant bare at sende Vandre Mod Lyset indlæg hvor du tydeligvis er fuldstændig ligeglad med hvad dem du svarer har skrevet.

Denne uskik må du kunne få has med Jan.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 05/12/2022 15:44

Den ultra korte definition af det religiøse spirituelle er:


BEGEJSTRING


Denne Gud Helligåndens Begejstring vi mennesker erfarer har nogle frugter:

Åndens Frugter som Paulus skriver så flot om dette:

Citat:
Aandens Frugt er Kærlighed, Glæde, Fred, Langmodighed, Mildhed, Godhed, Trofasthed, der findes mere om dette hos Paulus men læs selv Paulus's breve


og den har nogle


Åndens Karismatiske Nådegaver som Paulus skriver detaljeret om det:


Citat:
Om Åndens gaver, brødre, vil jeg ikke holde jer i uvidenhed.


Der er forskel på nådegaver, men Ånden er den samme. Der er forskel på tjenester, men Herren er den samme. Der er forskel på kraftige gerninger, men Gud er den samme, som virker alt i alle.


Det, som Ånden åbenbarer, får hver enkelt til fælles gavn. Én får gennem Ånden den gave at meddele visdom, en anden kan ved den samme ånd meddele kundskab. Én får tro ved den samme ånd, en anden nådegaver til at helbrede ved den ene og samme ånd, og igen en anden får kraft til at gøre mægtige gerninger. Én får den gave at tale profetisk, en anden evnen til at bedømme ånder; én får forskellige slags tungetale, en anden evnen til at tolke tungetale. Alt dette virker den ene og samme ånd, der deler ud til hver enkelt, som den selv vil.


i kirken har Gud sat nogle til at være for det første apostle, for det andet profeter, for det tredje lærere, endvidere nogle med kraft til at gøre mægtige gerninger, endvidere nogle med nådegaver til at helbrede, til at hjælpe, til at lede, til forskellige slags tungetale. Kan alle være apostle? Eller profeter? Eller lærere? Kan alle gøre mægtige gerninger? Har alle nådegaver til at helbrede? Kan alle tale i tunger? Kan alle tolke tungetale? Men stræb efter de største nådegaver!

"Men stræb efter de største nådegaver" slutter Paulus 1 Kor 12 og så kommer kapitel 13 om at størst af alle er KÆRLIGHED.

-0-0-0-


han har givet os nogle til at være apostle, andre til at være profeter, andre til at være evangelister og andre til at være hyrder og lærere for at udruste de hellige til at gøre tjeneste, så Kristi legeme bygges op, indtil vi alle når frem til enheden i troen og i erkendelsen af Guds søn, til at være et fuldvoksent menneske, en vækst, som kan rumme Kristi fylde. Da skal vi ikke længere være uforstandige børn og slynges og drives hid og did af hver lærdoms vind, ved menneskers terningkast, når de med snedighed fører os på lumske afveje, men sandheden tro i kærlighed skal vi i ét og alt vokse op til ham, som er hovedet, Kristus. Ud fra ham føjes hele legemet sammen og holdes sammen, idet hvert enkelt led hjælper til med den styrke, det har fået tilmålt, så legemet vokser og opbygges i kærlighed.


Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 05/12/2022 17:48

Kære HansKrist

Jeg kan ikke sætte en finger på noget, så der er ikke meget at debattere blinker Lad os samarbejde om tingene...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 08/12/2022 10:24

TRO - begrebet TRO i en Ny Testamentlig kristen sammenhæng.

TRO i en nytestamentlig kristen sammenhæng dækker slet ikke over hvad vi moderne mennesker forbinder det med.

Paulus siger også at TROEN er KRISTUS selv - selve KRISTUS VIRKELIGHEDEN - de Nye Skabninger vi er i KRISTUS qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.



What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion. Paul Tillich, systematic theology.

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

-0-0-0-

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 09/12/2022 11:19

TRO i en Ny Testamentlig Kristen sammenhæng forsat.


Vi mennesker kan ikke og skal ikke tro (noget) TRO eller TROEN (KRISTUS selv) er en Åndens nådegave - TROEN kommer til os - VI FÅR TRO.

Både TRO HÅB og KÆRLIGHED hører til Åndens gaver.

Se også forrige indlæg!

Mange er af den opfattelse at kristne tror, fx på trosbekendelserne og Bibelen. Dette er ikke tilfældet, fx at man læser Bibelen og tror hvad man læser, sluger hvert ord som værende noget man skal tro. Tro er ikke en menneskelig anstrengelse - kognitiv anstrengelse - TRO er noget der kan hænde os - pludselig får vi TRO kommer vi til TRO og dette er vidunderligt da det er KRISTUS TRO og er nogen i KRISTUS (i TROEN) er det en Ny Skabning - alt er nyt og det gamle er væk - og det skyldes Gud Helligåndens vidunderlige gerninger med os - vi har mødt Gud i KRISTUS.

TRO er i kristendommen eller KRISTEN TRO er KRISTUS TRO - TRO PÅ GUD i KRISTUS der er ÅBENBARINGSBEGIVENHEDEN KRISTUS - de nye skabninger vi er i KRISTUS gennem Gud Helligåndens NÆRVÆR - vidunderlige gerninger med os.


Hvad er forskellen på at møde Gud og møde Gud i KRISTUS?

Gud i KRISTUS er meget meget mere omfattende og dyb og så er det det guddommelige i det menneskelige (Gud i mennesket) også det menneskelige i det guddommelige (mennesket i Gud). Især det sidste forhold er specifikt for kristendommen, det menneskelige i det guddommelige - mennesket i Gud.


Ingen formår at udtrykke dette specifikke enestående forhold ved kristendommen bedre end Albert Schweitzer:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 09/12/2022 12:28

Efter et par gode øjenåbner indlæg om TRO i en kristen Ny Testamentlig sammenhæng.

Vil jeg se på den KRISTUS TRO der er TRO på GUD i KRISTUS - at Gud Helligånden ÅBENBARER for os Gud i KRISTUS = hvilket er det samme som GUD i os på en ny måde.

Vores i KRISTUS VÆREN - vores GUD i KRISTUS VÆREN - GUD i os VÆREN på Nyskabende vis.

Hvorfor GUD i KRISTUS - hvorfor ikke bare GUD.

Forskellen på 1): bare Gud og 2): GUD i KRISTUS er at i det sidste tilfælde - specifikt for kristendommen - der er det ikke kun GUD og det guddommelige der bliver os givet i en ÅBENBARING men vi bliver også ÅBENBARET de Nye Skabninger vi er - de helt Nye mennesker vi er i KRISTUS.

Paulus kalder det KRISTUS HEMMELIGHEDEN de Nye Skabninger vi er i KRISTUS = ALT DET GUD GØR MED OS.

I har hørt om det som Gud Helligåndens vidunderlige gerninger med os - hvor vi finder Åndens mange FRUGTER og KARISMATISKE GAVER (se et af de første indlæg) - men KRISTUS HEMMELIGHEDEN er mere end dette da det også dækker over en DIREKTE ÅBENBARING af hvad der gælder for vi mennesker i KRISTUS - hvilke NYE SKABNINGER vi er i KRISTUS. Hvor vores Gud BILLEDE'LIGHED er uden fejl eller stykkevis erkendelse - vores fuldkomne Gud'Menneskelige Natur.

Styrken i kristendommen (1)* er at Gud ikke opløser vores liv - vores ego og forstands funktioner og vores menneskelighed eller det specifikt menneskelige og skønne vidunderlige ved at være menneske - hvor vi får mere FRIHED og ÅND og GLÆDE og SKØNHED og FRYD og JUBEL fra GUD. Iøvrigt derfor al den højlydte løsslupne sang og musik i vores gudstjenester fordi den Guds Åndens EKSTASE GLÆDE og JUBEL behøver et UDTRYK. Igen en af kristendommens klare styrker i forhold til et par andre verdensreligioner der slet ikke formår at UDTRYKKE samme KARISMATISKE SPIRITUALITET - og den medicinske lægevidenskab bruger mere og mere jorden over musik og sang som medicin, terapi.


(1)*:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


-0-0-0-0-

Hvordan kan du være så glad når vi andre er vrede og sure og triste over at mennesker sviner vores jord til.

Jamen vi er altid GLADE i KRISTUS og et glad menneske gør mere for den grønne omstilling end et vredt og trist menneske vil kunne gøre fordi GLÆDE er ENERGI også og der skal meget ENERGI til for at skabe forandringer i verden.

Et menneske uden energi og glæde og godt humør får ikke forandret noget.

Derfor kristendommens EKSTASE GLÆDE og HØJT HUMØR er så fandes vigtigt - som KÆRLIGHEDEN er GLÆDEN og HØJT HUMØR de vigtigste ÅNDENS FRUGTER - et særkende for den KRISTNE SPIRITUALITET - der er så meget mere KRAFTIGT og LIVSBEKRÆFTENDE end al anden spiritualitet vi har kendskab til.

Læs fx Paulus Brev til Filipperne! Glædesbrevet.

Husk at læs i det Nye Testamente da det er verdenslitteratur når det er bedst. Og hos Paulus møder vi ikke blot litterær poetisk sublim skønhed men også forstandighed og de vigtigste historiske beretninger (dokumenter) vi har og vi møder ÅNDEN - i form af store ÅBENBARINGER og stor INSPIRATION.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 09/12/2022 16:07

Kære Hanskrist

Hvor er vi andre henne...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-23/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxiii/

Lad os fordrive mørket på jorden...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 10/12/2022 08:29

Citat:
Gerth

Jeg anbefaler, at du ikke igen modsiger mig, da du aldrig lyder som dig selv.


Du CITERER helt uden en personlig holdning vedrørende ellers fri tænkning tiltrods for, at du omtaler Paulus som dettes helgen:

Her sker ingen af Guds tanker fra Hans Antikrist. Jeg nævnte også Jeg minder jer om Thomasevangeliet vedrørende sten og træ netop vedrørende sådan noget dødt i verden ligesom rødvin og mad.


Vil du godt stoppe dig selv. Tænke lidt mere kritisk over hvad du skriver.

Og iøvrigt har hvad du citerer fra Thomasevangeliet vedrørende sten og træ intet, som i INTET, at gøre med Paulus 2 Kor 3.

Som en person med skizofrene udfordringer (hvilket er meget tydeligt du har) og ovenikøbet uden skam i livet og ret vulgær såvel som du drikker og er under indflydelse af alkohol du er en alvorlig trussel mod Trosfrihed - derfor jeg beder dig stoppe dig selv og overveje om du nu behøver at ødelægge en tråd som Kristendommens ABChristus.

Jeg har forsøgt at være seriøs som altid og lavet en tråd "Kristendommens ABChristus" der er teologi på meget højt niveau men skrevet så alle kan forstå det og læse det uden de store vanskeligheder.

Jeg har lavet en "Kristendommens ABChristus" fordi ingen af jer rigtig forstår kristendommen - men med "Kristendommens ABChristus" folk får en chance for at få øje på principielle afgørende væsentlige, især religiøse spirituelle forhold der gælder kristendommen.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 10/12/2022 21:38

Kære Hanskrist

Kan du klare ærterne selv...

https://www.religion.dk/undervisning/hvad-tror-de-kristne-p

Lad os fordrive mørket på jorden...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 11/12/2022 12:32

Kristne lever i communion og kommunikation Gud.

Som også de Jesus Kristus billeder vi har kendskab til er en illustration på.

Communionen er 24/7 da vores liv er i Gud. Nadveren er en mere officiel gudstjeneste fejring på hvor dyb og inderlig dette fællesskab med Gud er og at det er socialt og ikke kun individuelt - nemlig et legemliggjort fællesskab med Gud vi har med hinanden.

Communion er også bøn blot uden ord - ideer billeder og motiver, tanker og syner som hører til vores kommunikation med Gud.

Den kommunikation vi har med Gud i bønnen er hovedsageligt fra Gud til os. Bøn er at vi giver Gud plads, førstepladsen i vores liv. Nemlig er det godt for mennesket at vide hvad Gud vil os og har til os; hvilket også er kongstanken hos Paulus og Jung, derfor Jung elsker 1 Kor 2.

De ting jeg her ovenfor har skitseret er kristendommen fyldt med - det er vores simple enkle hverdags fromhedsliv og spiritualitet. Kristendommen - altså kristne mennesker, mand og kone på landet ude i bjergene eller i storbyerne Paris og Barcelona fx er optaget af denne enkle kristne praksis - fromhedsliv og spiritualitet.

Kristendommen er DEN VEJ VI GÅR MED GUD I VORES LIV.

Hvor retningen og vejen bliver planlagt sammen med Gud. Igen dette er kongstanken hos Paulus og Jung. Og ifølge både Paulus og Jung kan vi ikke læse os frem til dette - kun Guds Ånd - Gud Helligånden kan åbenbarere os dette. (1)*

Derfor I kære menneskebørn lyt dog også til hvad der er GUDS VILJE og GUDS ÅND og GUDS FRED og GUDS GLÆDE og GUDS KÆRLIGHED.

Og igen det kan ikke slås op i en bog og læses og læres derfra da det kommer fra det liv vi har i praksis med Gud - altså i communion og kommunikation med Gud.

Vi kan også sige det på en anden måde nemlig at kristendommen er at leve i en konstant MODTAGELSE GUD.

Modtagelse GUDS KÆRLIGHED KRISTUS der er UDGYDT i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der er GIVET os.


Amen



(1)*:

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.



-0-0-0-

Jeg er så glad for at HansKrist er aktivt her og fx skriver Kristendommens ABChristus som virkelig giver moderne mennesker et opdateret indblik i kristendommen - dets fromhedsliv og spiritualitet.

Vær seriøs med HansKrist og læs hvad han skriver og spring alt det useriøse spam der kommer fra Jan ABC og Gerth over - da de to ikke magter at være seriøse. Ja bare læs mine indlæg der er koncentreret og seriøse.

Alle er velkomne til at give mig respons men så vær dog seriøse.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 11/12/2022 14:29

Kære Hanskrist

Lidt at læse...

https://www.kristendom.dk/de-ti-vigtigste-ting-om-nadveren

Hvad er vores forståelse...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-25/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxv/

Lad os fordrive mørket på jorden...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 11/12/2022 15:05

Jeg kommer aldrig til at forstå dig og andre - hvorfor skubber I alting ud i spekulation og abstrakt teoretiseren?

Er du og I andre bange for jeres konkrete liv.

Hvad er det der er så farligt ved at forstå "tingene"???? Og leve "tingene".

Kender ingen mennesker der er så store tilhængere af spekulation og abstrakt teoretiseren som dig Jan ABC. Hvad pokker får du ud af at fylde dit hoved med disse spekulationer.

Jeg har god forstand men denne mine gode forstand vil ikke bruge på spekulationer og abstrakt teoretiseren men på at løse praktiske opgaver.

Så Jan ABC religion og det religiøse spirituelle er ikke spekulation og gisninger om dit og dat.

Så din konstante hang og opfordring til spekulation hopper jeg aldrig med på.

Så synes du skal stoppe dit tæppe bombardement alle trådene på Trosfrihed.

For mig er det religiøse spirituelle ikke spekulation og abstrakt teoretiseren - jeg ved godt at sådan er det for dig og de fleste andre aktive her på Trosfrihed.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 11/12/2022 17:17

Kære Hanskrist

Er der noget at tænke over...

https://www.religion.dk/undervisning/hvad-tror-de-kristne-p

Lad os fordrive mørket på jorden...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 11/12/2022 17:45

Er der noget at tænke over...

Nej tiden er nu til forståelse og handling på forståelsen.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 11/12/2022 18:27

Kære Hanskrist

Jeg er enig blinker

https://vandrermodlyset.dk/den-aand-der-var-faldet-dybest/

Lad os fordrive mørket på jorden...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 12/12/2022 15:05

Dette indlæg der er et kopi af et indlæg fra et andet tråd er så principielt altafgørende vigtigt at det kommer med her i Kristendommens ABChristus


Citat:
Jan ABC:

Kære Gerth

Hvorfor træder du ikke ind i templet og byder præsten på et glas 🍷




Gerth er bange for Kirken - de levende stene af mennesker i KRISTUS - bange for deres FRIHED og SPONTANITET bange for den EKSTASE FLOW og GLÆDE - JUBEL og SANG og MUSIK - deres HØJT HUMØR - deres SPIRITUALITET. Kirken - altså disse mennesker i KRISTUS har jo alt det Gerth fattes, mangler, hvorfor Gerth ikke tør se dem i øjnene og dermed sandheden om ham selv i øjnene der bliver afspejlet for Gerth i mødet med mennesker i KRISTUS. Det er lidt det samme der gør sig gældende for Somo Tikka Arne og dig Jan ABC - det er den egentlige grund til at I er bange for Kirken - bange for mennesker i KRISTUS - I frygter deres SPONTANITET og FRIHED - EKSTASE GLÆDE JUBEL - HUMØR og SPIRITUALITET.


Gerth kommer jo fra en meget sort alvorstung verden med sortsyn alkohol og onani (liderlighed med fokus på købe sex uden kærlighed overhovedet).

Hvordan skulle Gerth dog turde møde mennesker i KRISTUS og deres meget anderledes LYSE SIND og HØJT HUMØR - FRIHED og SPONTANITET og lyst til JUBEL GLÆDE og SANG og MUSIK.

Disse i KRISTUS mennesker der ikke så meget som kunne forestille sig sex udenom og uafhængig KÆRLIGHED.

Alvorstunge sortsynede mennesker med en skjult aggressivitet tør ikke nærme sig KIRKEN - mennesker der er i KRISTUS - der er FRIGJORTE - som har ÅNDEN og FRIHEDEN og SPONTANITETEN og GLÆDEN og JUBELEN fra GUD.

Mennesker som har denne i KRISTUS NOUMENALE virkelyst og spontanitet - SPIRITUALITET med inde over deres liv.



-0-0-0-0-

-0-0-0-0-0-

-0-0-0-0-


Dette indlæg er på et tårnhøjt teologisk niveau og standard. Og så er det skrevet så alle mennesker kan læse og forstå det; forstå KIRKENs "i KRISTUS" PAULINSKE SPIRITUALITET.

Folk tror fejlagtigt at hvis noget teologisk skal betragtes som værende på et højt niveau så skal det omhandle fx forsoningslæren (som Jan ABC fejlagtigt tror) eller teodice problemstillingen som Arne tror. Men sådanne dogmatiske problemstillinger findes der ikke spor af hos Paulus. Ingen mennesker skulle stilles til ansvar for noget dogmatisk hvilket ville være fuldstændig ude af "sync" med Paulus den FRIHEDENs og ÅNDENS APOSTEL og TÆNKNINGENs SKYTSHELGEN han er.


-0-0-0-

-0-0-0-0-

-0-0-0-

Nu er der en engel der råber til mig:

Det er saftsuseme med et kanon godt indlæg du igen igen har skrevet HansKrist.

Pædagogisk bliver du bedre og bedre.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Kristendommens ABChristus - 12/12/2022 21:57

Hanskrist mener at have opnået en direkte forbindelse til kristendommens Gud.

De respekterer jeg - men ikkke når det bruges til at nedgøre andre.

Jeg mener til tider at opleve det guddommeliges væren, og det inspirerer mig til altomfattende kærlighed.

At søge at nærme mig det guddommelige, fornemmer jeg, ville være anstødeligt.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 12/12/2022 22:10

Citat:
Arne:

Jeg mener til tider at opleve det guddommeliges væren, og det inspirerer mig til altomfattende kærlighed.

At søge at nærme mig det guddommelige, fornemmer jeg, ville være anstødeligt.


At hvad du skriver her Arne er så langt væk fra kristendommen som man overhovedet kan komme.

Hvilket enhver kan forsikre sig om ved at læse i Nye Testamente eller opsøge en gudstjeneste.


-0-0-0-

Så du kan umuligt blive fornærmet over at jeg siger du er totalt fremmed overfor kristendommen hvor du konstant modsiger alt det kristendommen står for, som i ovenfor citater. Kristendommen står for det stik stik modsatte.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Kristendommens ABChristus - 12/12/2022 23:25

Hanskrist, jeg modsiger ikke kristendommen, jeg respekterer den - så længe den ikke misbruges til at nedgøre anderledes troende - har du mon et problem her?

Jeg er fuldt ud klar over, at min oplevelse af det guddommelige er noget ganke andet end, hvad de forskellige former for kristendom, islam og buddhisme siger smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 12/12/2022 23:57

The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

This is the meaning of Christianity, as a religion of Divine-humanity.


A mature courageous consciousness knows God as immanent, near us and within.

Nicolai Berdyaev.


-0-0-0-

-0-0-0-0-

-0-0-0-


There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

Altså i KRISTUS bliver mennesket født påny i Gud. DE NYE SKABNINGER VI ER i KRISTUS i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

I kristendommen sker noget på begge banehalvdele:

1):

på Guds side her bliver Gud Åbenbaret for os og det guddommelige ligeså

2):

på menneskets side bliver De Nye Skabninger, Mennesker, vi er født i Gud af Ånden Åbenbaret såvel som vores nye menneskelige natur.

Paulus kalder dette for KRISTUS HEMMELIGHEDEN og de Nye Skabninger vi er i KRISTUS.

Nicolai Berdyaev taler om Christological Anthropology.


Dansk:

KRISTOLOGISK ANTROPOLOGI.


Der findes mange antropologier om mennesket, fx den arkaiske, den medicinske og antroposofiens (R Steiner's) antropologi, lære om mennesket.

Den KRISTOLOGISKE ANTROPOLOGI vi finder hos Paulus og Nicolai Berdyaev er religionshistorisk enestående.

Måske humanistisk psykologi og Abraham Maslow og Flow Psykologiens eller OPTIMALOPLEVELSENS PSYKOLOGI's fader Mihalyi Csikszentmihalyi kommer lidt hen i nærheden af hvad Paulus og Nicolai Berdyaev tænker på og redegør for.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 15/12/2022 21:27

Kære Hanskrist

Har jeg drukket mig i hegnet ler blinker halvfuld Hvem kan følge med dig...

https://carstenplougolsen.com/omrids-af-en-ny-psyk...KjBiuhS_Hr6Zkso

Lad os fordrive mørket på jorden...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 16/12/2022 11:38

Hvis en af de ca 2 milliarder kristne mister troen.

Har det så mistet troen på treenigheden eller forsoningslæren eller opstandelsen eller noget andet kirke dogmatisk?

Nej det har mistet GEJSTEN (ÅNDEN) - ÅNDEN (GUD) er ikke over dette menneske mere - det drives ikke af ÅNDEN (GUD) mere (se Paulus Galaterbrevet). Det er blevet uden EKSTASE GLÆDE og BEGEJSTRING og INSPIRATION og ikke mindst ENTUSIASME (ENTUSIASME = "i Gud -Væren") - altså dette menneske er uden Gud Helligånden i dets liv - uden Gud.

Dette er hvad det betyder at miste troen for en af de to milliarder kristne.

Efter denne pædagogiske gennemgang bliver hvad Paul Tillich skriver efterfølgende ganske ligetil at forstå:


What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion. Paul Tillich, systematic theology.

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


-0-0-0-

I begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus som vi kristne har taget imod er GUD blevet NÆRVÆRENDE i vores liv som VIRKELIGHED.

Og mister et menneske troen er det denne uimodståelige livsbekræftende EKSTASE GLÆDE VIRKELIGHED MED GUD der pludselig er forsvundet.


A mature courageous consciousness knows God as immanent, near us and within.

Nicolai Berdyaev.


-0-0-0-


Efter denne gennemgang kan der ikke længere være tvivl om hvordan det kristne begreb TRO skal forstås - hvad det vil sige at have TROEN og hvad det vil sige at miste TROEN.

Det er så vigtigt at forstå at kristne ikke render rundt og tror alt muligt oppe i hovedet, fx nærmest bibelen forfra og bagfra og/eller Kirkens Trosbekendelser og Dogmelære. Dette er der ingen af de to milliarder kristne der gør som mit skriv her på pædagogisk vis har åbenbaret det for jer.

Så kristne render altså ikke rundt med en forskruet overbygning, et mentalt overtroet (overindlært) bibelkonkordantisk forestillings univers. Sådan noget er der slet ikke i hovedet på de to milliarder kristne, men GUD som virkelighed findes og er tilstede som det erfares i BØN - GUDSTJENESTEN og i ANDAGT og i GLÆDE BEGEJSTRING og INSPIRATION og ENTUSIASME.

Kristendommen er Gud og mennesket sammen - i kærligt skabende kreativt samarbejde.

I kristendommen er GUD kommet nær som VIRKELIGHED - der er tale om en GENNEMFØRT åndelig passioneret intensitet og inderlighed - SPIRITUALITET aldrig set før.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 16/12/2022 15:01

Kære Hanskrist

Har du talt med andre om tingene...

https://www.religion.dk/undervisning/hvad-tror-de-kristne-p

Er din forståelse udbredt...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 16/12/2022 16:04

Citat:
Jan ABC:


Kære Hanskrist

Har du talt med andre om tingene...


Ja altid er jeg i samtale med andre om tingene. Det lærte jeg på universitetet at man skulle - så det har alle dage været min måde at arbejde og studere på.

Og for jer der har fulgt mig er det tydeligt at jeg er i konstant samtale med Paulus, Nicolai Berdyaev, Paul Tillich og Jung og psykoanalysen med mange flere, dette kan I ikke være i tvivl om når I tænker på mine flittige opgivne referencer.


Citat:
Jan ABC:

Er din forståelse udbredt...


Ja og dette kan du forsikre dig selv om ved mit lille tankeeksperiment:

Hvis en af de to milliarder kristne mister troen, er det så troen på treenigheden eller forsoningslæren at vedkommende har mistet?

Nej overhovedet ikke - aldrig nogensinde er dette at miste troen blevet forbundet dermed.

Nej at miste troen er at miste ÅNDEN - det er som Paulus skriver i Galaterbrevet ikke længere at være drevet af ÅNDEN (drevet af GUD HELLIGÅNDEN - det er at miste den GUD HELLIGÅNDENS frugter og gaver vi kender som vores BEGEJSTRING - EKSTASE GLÆDE og INSPIRATION og ENTUSIASME.

Sværere er det ikke.

Hvis et menneske ikke forstår kristendommen så vil det beskrive kristendommen med links til millioner af sider - det vil skulle bruge millioner af tanker på at beskrive kristendommen - men det menneske der forstår kristendommen vil kunne sige tingene helt enkelt og tydeligt klart og forklaret som jeg har gjort det.

Einstein forstod fysikken og derfor kunne han koge det hele ned til en smuk ligning.

Folk der forstår tingene behøver ikke en million milliard gisninger og spekulationer - nej tværtimod går de lige til sagen som jeg gør.

Der er ingen grund til at tro en million milliard ting - gisne og gætte og spekulere som VML gør. Det bliver man blot stor i hovedet af - man fylder sit hoved med en masse uvæsentlige ting som ikke kommer i nærheden af hvad kristendommen drejer sig om - som fx forsoningslæren der ikke findes skyggen af - ikke et eneste menneske skulle aflægge og stå skoleret overfor Paulus at de troede på forsoningslæren.

Nej for Paulus var der kun en eneste ting der betød noget og det var om de havde taget imod Begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed der var brudt ud i verden ved mennesket Jesus.

Altså kun dette at være et Guds Barn der var drevet af ÅNDEN - som havde taget imod Gud Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger med os betød noget for Paulus.

Alt andet var fuldstændig ligegyldigt - og ganske uvægerligt. Så alle disse spekulationer VML har begravet sig selv i er tegn på svag usikker lille tro siger Paulus.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 17/12/2022 13:56

Kære Hanskrist

Hvis din forståelse var udbredt, så burde der vel ikke være noget til hinder for, at præsten talte om reinkarnation i kirken...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 17/12/2022 18:18

Kære Hanskrist

Er din forståelse udbredt...

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/vi-praester-sidder-ikke-inde-med-sandheden

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/praests-tro-paa-reinkarnation-ender-hos-biskop

Lad os tale sammen om tingene...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 18/12/2022 13:04

Du er bange for Gud i KRISTUS - du tør ikke slippe alle spekulationerne

Men istedet for dine evindelige spekulationer burde du koncentrere dig om at KRISTUS vinder SKIKKELSE i dig - at du bliver iklædt KRISTUS

Lev ikke længere som hedningerne, tomme i deres tanker, formørkede i sindet og fremmede for livet i Gud i deres uvidenhed og deres hjertes forhærdelse. I deres afstumpethed har de hengivet sig til udsvævelse, så de af griskhed begår alle slags urene handlinger. Sådan har I ikke lært om Kristus, så sandt som I har hørt om ham og er blevet oplært i ham, sådan som det er sandhed i Jesus, at I skal aflægge det gamle menneske, som hører til jeres hidtidige levned, og som ødelægges af sine forføreriske lyster, og at I skal fornyes i sind og ånd og iføre jer det nye menneske, skabt i Guds billede med sandhedens retfærdighed og fromhed.

Hvorfor er du Jan ABC (og ja Gerth og Arne og Jørgen Primdahl og Somo) bange for at komme Gud nær i KRISTUS. I lever alle i religiøse spekulationer - I mangler PRAKSIS - Walk your Talk - et konkret erfaringsnært samliv med Gud. I lever alle i religiøse spekulationer og teoretiseren.

Bange for at iklæde jer KRISTUS SPIRITUALITETEN? LIVET MED GUD.

Hvorfor er I bange for de Nye Skabninger vi er i KRISTUS?

Hvorfor er I bange for at:

være et fuldvoksent menneske, en vækst, som kan rumme Kristi fylde. Da skal vi ikke længere være uforstandige børn og slynges og drives hid og did af hver lærdoms vind, ved menneskers terningkast, når de med snedighed fører os på lumske afveje, men sandheden tro i kærlighed skal vi i ét og alt vokse op til ham, som er hovedet, Kristus. Ud fra ham føjes hele legemet sammen og holdes sammen, idet hvert enkelt led hjælper til med den styrke, det har fået tilmålt, så legemet vokser og opbygges i kærlighed.



Da skal vi ikke længere være uforstandige børn og slynges og drives hid og did af hver lærdoms vind, ved menneskers terningkast, når de med snedighed fører os på lumske afveje

Dine VML spekulationer er lumske afveje



I skal aflægge det gamle menneske, som hører til jeres hidtidige levned, og som ødelægges af sine forføreriske lyster, og at I skal fornyes i sind og ånd og iføre jer det nye menneske, skabt i Guds billede med sandhedens retfærdighed og fromhed.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Kristendommens ABChristus - 18/12/2022 15:47

Jeg ser frem til at læse indlæg fra en, der har opfattet, hvad Hanskrist skriver, og som "har aflagt det gamle menneske", samt "iført sig det nye menneske, skabt i Guds billede med sandhedens retfærdighed og fromhed".
Indtil nu har jeg ikke set noget sådant.
Arne.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 18/12/2022 15:53

Du forstår ikke en hujende fis

Havde du læst Kristendommens ABChristus havde du været klædt på

Men du har ikke læst Paulus - ihvertfald aner du intet om hvad Paulus skriver om - så du er blank - fuldstændig væk


Nå men dette er hvad det er - men fra dag 1 har du været på nakken af mig

Mens du logre med halen omkring ellers alle andre - det er til at brække sig over


Aldrig nogensinde har du formået et kvalificeret modspil
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Kristendommens ABChristus - 18/12/2022 17:37

Hanskrist, du skriver til mig:
Citat:
Du forstår ikke en hujende fis
Mit svar:
Jeg er ganske enig, når det handler om, hvad du skriver.
Dét, der interesserer mig, er, om der overhovedet er nogle her på Trosfrihed.dk, der forstår "en hujende fis" af, hvad du skriver.
Endnu har jeg ikke set nogen blinker
Og dit personfnidder gider jeg ikke trist
Arne.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 18/12/2022 21:30

Citat:
Gerth:

Jeg´ har Helligånden ligesom et testamente



NEJ

Du er ikke i nærheden af noget med HELLIGÅNDEN


Du aner ikke engang hvordan GUD HELLIGÅNDEN virker i mennesker og iblandt mennesker.

Engang troede jeg du måske havde lidt kontakt til HELLIGÅNDEN - men eftersom tiden gik du har afsløret dig selv som fyldt med "Fup og Fiduser".

Du aner intet om Guds Ånd - GUD HELLIGÅNDEN.

Du har snydt og bedraget folk. Men vi kommer nok over det - meget værre er at du snyder og bedrager dig selv - føre dig selv bag lyset og siger en masse vrøvl om dig selv og Helligånden - den GUD HELLIGÅNDEN du aldrig har været i nærheden af.

Jeg ville ønske det var anderledes - men det er der ikke noget der tyder på.

Jeg ville så gerne for dig at du virkelig erfarede hvad GUD HELLIGÅNDEN UDVIRKER og gør ved mennesker.

Dine afsindige ideer om at adskille sex fra kærlighed og menneskelighed er tegn på at du ikke er i nærheden af GUD HELLIGÅNDEN.

Dit misbrug af alkohol og onani og porno på internettet er også tegn på at du er langt væk fra Gud Helligånden.

Dine skizofrene skriverier fortæller også at det ikke er Gud Helligånden - der aldrig nedbryder struktur - altså vores ego og forstands funktioner fx og vores sprog.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 19/12/2022 10:40

Citat:
Arne:

Dét, der interesserer mig, er, om der overhovedet er nogle her på Trosfrihed.dk, der forstår "en hujende fis" af, hvad du skriver.


Du ved udmærket hvor få vi er og hvilken adfærd de få der er her har.


Vi har jo ikke en Kræn-p en Anne (ALH) en Thomas en Disciple en Fl Vang længere her på Trosfrihed eller nogle der matcher disse forstandige mennesker.

De fleste af dem skrev jeg også med privat - endda ikke så lidt for et par af dem.

De forstod mig da og det gør alle normalt begavede der har lidt interesse for teologi og kristendom da. Sværere er jeg da heller ikke at forstå. Og de utallige tilbagemeldinger jeg i tidens løb har fået er da også at jeg er utrolig dygtig til at gøre tingene forståeligt og interessant.

Så dit spørgsmål er lidt skørt og giver ingen mening med de få aktive debattører her på stedet hvor ingen nogensinde har udvist overskud til at kunne give mig et modspil og du konstant kun har en agenda og det være på nakken af mig.

-0-0-0-

Hvorfor er jeg her så når ingen giver mig et forstandigt modspil?

For fx at rette op på at du og I andre spreder usandheder om kristendommen - altså for at give en bedre forståelse af kristendommen

Og for eventuelle læsere på sidelinjen.

Personfnidder står du for og har du altid yndet i forhold til mig.


Hvis du står uforstående overfor "har aflagt det gamle menneske", samt "iført sig det nye menneske, skabt i Guds billede med sandhedens retfærdighed og fromhed" kan jeg sige med 100% sikkerhed at du ikke har forstået en hujende fis af ortodoks kristendom.

"har aflagt det gamle menneske", samt "iført sig det nye menneske, skabt i Guds billede med sandhedens retfærdighed og fromhed"

Selv moderne psykologi tager en sådan tekst på ordet.

For selv hårdkogte kriminelle og stofmisbrugere giver en sådan tekst god mening og de forstår til fulde betydningen af hvad der siges.

Det er et af de mest udbredte emner i vor moderne verden hvordan nogle mennesker gør op med tidligere adfærd (det gamle menneske) og ifører sig et nyt menneske ud fra nye værdier og billeder motiver MOTIVATIONER.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 19/12/2022 11:29

Efeserbrevet:


Citat:
Lev ikke længere som hedningerne, tomme i deres tanker, formørkede i sindet og fremmede for livet i Gud i deres uvidenhed og deres hjertes forhærdelse. I deres afstumpethed har de hengivet sig til udsvævelse, så de af griskhed begår alle slags urene handlinger. Sådan har I ikke lært om Kristus, så sandt som I har hørt om ham og er blevet oplært i ham, sådan som det er sandhed i Jesus, at I skal aflægge det gamle menneske, som hører til jeres hidtidige levned, og som ødelægges af sine forføreriske lyster, og at I skal fornyes i sind og ånd og iføre jer det nye menneske, skabt i Guds billede med sandhedens retfærdighed og fromhed.

-0-0-0-

være et fuldvoksent menneske, en vækst, som kan rumme Kristi fylde. Da skal vi ikke længere være uforstandige børn og slynges og drives hid og did af hver lærdoms vind, ved menneskers terningkast, når de med snedighed fører os på lumske afveje, men sandheden tro i kærlighed skal vi i ét og alt vokse op til ham, som er hovedet, Kristus. Ud fra ham føjes hele legemet sammen og holdes sammen, idet hvert enkelt led hjælper til med den styrke, det har fået tilmålt, så legemet vokser og opbygges i kærlighed.



Efeserbrevet er som hos Paulus Breve ufatteligt smukt litteratur - fyldt med dybdepsykologisk indsigt og de eksistentielle evigtgyldige dybe spørgsmål der hører menneskelivet til.

Udødeliggjorte - evigtgyldige eksistentielt sande - tekster skriverier - altså tidløse og lige aktuelle den dag idag som for 2000 år siden.

Da også derfor Paulus er den forfatter der nævnes og citeres mest hver dag?

Og at Paulus er den forfatter flest mennesker kan citere ordret fra frit efter hukommelsen.


Jeg må kraftigt opfordre folk til at læse de 7 - 9 ægte Paulus Breve:

Paulus første brev til Thessalonikerne

Paulus Brev til Galaterne

Paulus første Brev til Korintherne

Paulus andet Brev til Korintherne

Paulus Brev til Romerne

Paulus Brev til Filipperne

Paulus Brev til Filemon

Paulus Brev til Efeserne

Paulus Brev til Kolossenserne

-0-0-0-

Gør jer selv den tjeneste at læse disse breve også ud fra deres litterære skønhed

Men selvfølgelig også den historiske indsigt i urkristendommen - de første samfund og menigheder af kristne mennesker vi har kendskab (evangelierne er ikke så gamle og de er ikke virkelighedstro som Paulus breve er)

Og selvfølgelig også for den dybdepsykologiske indsigt og store viden

Og aktualiseringen de evigtgyldige eksistentielle spørgsmål for vi mennesker.

Men da også for at forstå kristendommens SPIRITUALITET der er dybere og kraftigere og smukkere end al anden spiritualitet vi har kendskab til også end new age spiritualiteten
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 19/12/2022 11:58

Vi må igen igen minde os selv om hvad det religiøse spirituelle dækker over

- nemlig menneskets EKSTATISKE "brud erfaringer" = ÅBENBARINGs erfaringer - der bryder med vores normale praktiske hverdags bevidstheds måde at arbejde på under subjekt objekt spaltningen (skemaet) - et erkendende subjekt der gør sig erfaringer med objekter (objektive forhold) udenfor sig selv.

Men i religiøse spirituelle erfaringer er vi over subjekt objekt spaltningen (skemaet).

Gerth og Jan ABC er under subjekt objekt spaltningen (skemaet) - da de er i det subjektive.

Men ægte SPIRITUALITET som vi kender det fra Paulus og kristendommen er over subjekt og objekt spaltningen (skemaet) - her er SELVET og KOSMOS -:SELV og VERDEN i samspil - i deres oprindelige samhørighed og meningsfylde - TOTALITET TAO ZEN.

Disse religiøse spirituelle ekstatiske åbenbarings erfaringer (eller "brud erfaringer") der foregår over subjekt objekt spaltningen (skemaet) ødelægger ikke vores subjekt objekt forstandighed (dette at have en objektiv videnskabelig forståelse tingene) - selv om de foregår over subjekt objekt spaltningen (skemaet) og er en manifestation af vi mennesker i vores KOSMISKE TOTALITET TAO ZEN - SELV og VERDEN i SAMSPIL - vores "i KRISTUS VÆREN".

Altså den ægte religiøse spirituelle EKSTASE og FLOW og TRANCE ødelægger ikke STRUKTUR - vores forstand - vores person og vores sociale relationer.

Også derfor Paul Tillich's kriterium for om vores "religiøse spirituelle ekstatiske åbenbarings erfaringer" er ægte og sunde går på at de ikke må:

1):

ødelægge vores forstand og forstandige videnskabelige forståelse tingene

2):

ødelægge vores kreative skabende produktive ageren i verden.

3):

ødelægge og nedbryde samfundslivet - vores fællesskaber - gode samhørighed med hinanden - de skal være prosociale


-0-0-0-

Disse 3 kriterier for sund vital rask dynamisk ægte SPIRITUALITET findes allerede hos Paulus (berømt er 1 Kor 14).

3 kriterier der slår fast med syv tommer søm at ægte SPIRITUALITET ikke ødelægger STRUKTUR - altså at de er OPBYGGELIGE både for individet personligheden og for de sociale omgivelser og for naturen - vores natur forståelse tingene.

Ja om noget er Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os OPBYGGELIGE - de bevarer og konsoliderer og endda styrke STRUKTUR - alle væsentlige ontologiske STRUKTUR forhold der gælder vi menneskers gode liv sundhed og lykke i verden og naturen.

-0-0-0-

Også derfor jeg ved Gerth ikke har kontakt til Gud Helligånden da al STRUKTUR i Gerth's liv bliver ødelagt.

Eksempler er der nok af: hans skriverier bliver mere og mere uforståelige, han adskiller sex fra kærlighed, han sover ikke om natten og han drikker og hans identitet bliver mere og mere i skizofren små psykotisk retning.

Var det Gud Helligånden Gerth havde kontakt til ville der ikke hænde ham hvad jeg har ridset op ovenfor - tværtimod ville han komme ud af og væk fra så sølle ynkeligt udsvævende et liv som Gerth vitterligt frister hvor vi ingen fremgang sporer - ingen HEALING og RECOVERY og PERSONLIGHEDS UDVIKLING overhovedet kan spore - tværtimod er det år for år gået dårligere og dårligere for Gerth der var bedre da han i sin tid begyndte på trosfrihed end han er nu.

Og det endda til trods for hvor meget jeg har hjulpet manden.

Gerth der dog tyvstjæler dagligt fra mine dybe indsigter i det religiøse spirituelle og især forståelsen kristendommen og Paulus. Dog disse tyvekoster forstår han ikke at bruge - så han får tingene galt i halsen.


-0-0-0-

Nogle tror at det religiøse spirituelle dækker over ukritisk brug af og tilskyndelse til ukritisk primærproces tænkning - vidtløftighed i tænkning. Her finder vi Jan ABC og Gerth og Arne.

Alle tre identificerer de det religiøse spirituelle med primærproces tænkning. Altså et niveau under subjekt objekt spaltningen skemaet og ikke det niveau over som Paulus forlanger vi skal befinde os på.

At forvirre ægte SPIRITUALITET med primærproces tænkning gør at man kan snakke herfra og til evigheden om det religiøse uden nogensinde at få sagt noget - nøjagtig det Arne Jan ABC og Gerth repræsenterer og præsenterer os for her på Trosfrihed. Og ja det der gør at jeg indimellem mister min tålmodighed med dem og råber HØJT.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 19/12/2022 16:29

Kære Hanskrist

Er du syltet ind i Paulus og hans (manglende) forståelse af tingene blinker Hvor mon vi fødes henne næste gang...






Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 19/12/2022 18:40

Kære Gerth

Jeg tænker i disse baner...

https://vandrermodlyset.dk/45-joedernes-messiashaab/

Hvad bør du læse...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-23/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxiii/

Lad os fordrive mørket på jorden...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 20/12/2022 15:29

Kære Hanskrist

Jeg tænker ikke så meget på reinkarnation. Som sådan handler det om dette liv. Her kan vi godt bruge Paulus. Håber det giver mening for dig...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 20/12/2022 15:43

Citat:
Jan ABC:


Kære Hanskrist

Jeg tænker ikke så meget på reinkarnation. Som sådan handler det om dette liv. Her kan vi godt bruge Paulus. Håber det giver mening for dig...



Det gi'r så meget mening for mig

Hvad du skriver er jo lige vand på min mølle

Mange kærlige hilsner HansKrist
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 21/12/2022 17:47

Kære Gerth

Hvorfor vil du være min elev ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 21/12/2022 18:30

Kære Gerth

Jeg holder meget af dig, men kan du komme med en lignelse...

https://vandrermodlyset.dk/uni-og-esar/

Hvem er et geni ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 21/12/2022 19:02

HALLO I to - hvad laver I herover i

Kristendommens ABChristus


Kunne I ikke finde et andet sted at snakke - skrive - min Kristendommens ABChristus var faktisk seriøst ment.

Hvis I nu havde noget at sige til mine indlæg kunne I jo godt optræde i denne tråd - men I har overhovedet ikke forholdt jer til indholdet i Kristendommens ABChristus.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 21/12/2022 19:24

Kære Gerth

Lad os vandre videre med hjertet på rette sted ler blinker halvfuld Jeg sniffer den næste bane...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 21/12/2022 21:48

Citat:
Gerth:

Hej Hans K
Du kan detaljeret nok google Kristus i Wikipedia og andre leksikons.



Hvorfor skulle jeg dog det


Jeg er fuldt fortrolig med Paulus begreb om at være i KRISTUS

Paulus forståelse af BEGIVENHEDEN KRISTUS ind i verden.

Hvad betyder BEGIVENHEDEN KRISTUS og hvad betyder det at folk tager imod KRISTUS - iklæder sig KRISTUS og at KRISTUS vinder SKIKKELSE i os.

Begivenheden KRISTUS er den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne menigheder og samfund og KIRKEN - i takt med at mennesker tager imod denne Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed.

2 Kor 3:

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.


Jeg forstår begrebet KRISTUS og den VIRKELIGHED med Gud det refererer til.


Jeg har virkelig ikke brug for Wikipedia i den her sammenhæng men Wikipedia har mere brug for mig for at få den dybe forståelse af dette begreb i kristendommen der kun giver mening hvis vi ser på Paulus's idéer og tanker om de Nye Skabninger vi er i KRISTUS - vores i KRISTUS VÆREN - vores KRISTUS PARTICIPERENDE EKSISTENSFORVANDLENDE NY NATUR - NY VÆREN og VIRKELIGHED i KRAFT af GUD HELLIGÅNDENS vidunderlige forunderlige gerninger med os.


I skal aflægge det gamle menneske, som hører til jeres hidtidige levned, og som ødelægges af sine forføreriske lyster, og at I skal fornyes i sind og ånd og iføre jer KRISTUS det nye menneske, skabt i Guds billede med sandhedens retfærdighed og fromhed.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Kristendommens ABChristus - 21/12/2022 21:50

Hanskrist skriver #38060 - 19/12/2022 10:40 i denne tråd som svar på min bemærkning:
Citat:
Dét, der interesserer mig, er, om der overhovedet er nogle her på Trosfrihed.dk, der forstår "en hujende fis" af, hvad du skriver.
Citat:
Du ved udmærket hvor få vi er og hvilken adfærd de få der er her har.
Min replik:
Mit indtryk, Hanskrist, er, at du står alene!

Og jeg mener heller ikke, du nogensinde har forklaret dine ord om, hvordan man bærer sig ad med: "at aflægge det gamle menneske, samt iføre sig det nye menneske, skabt i Guds billede med sandhedens retfærdighed og fromhed".

Skal det ske ved alene at læse "prædikener"?

Eller er der andet?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 21/12/2022 21:58

Citat:
Arne:

Skal det ske ved alene at læse "prædikener"?



NEJ

Hvordan kan du spørge så dum? Læser du overhovedet ikke hvad jeg skriver dagligt igennem mange år. Hvordan pokker kan du stille mig det spørgsmål - ja det må være fordi du overhovedet ikke læser hvad jeg skriver.


Begivenheden KRISTUS er den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne menigheder og samfund og KIRKEN - i takt med at mennesker tager imod denne Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed.


At iklæde sig KRISTUS (og aflægge sig det gamle menneske) er at tage imod Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ved mennesket Jesus - men som er fortsat lige siden fordi begivenheden KRISTUS og KRISTUS VIRKELIGHEDEN er en OPSTANDELSES BEGIVENHED - KRISTUS VIRKELIGHEDEN er den samme altid.

Det er i kraft af Gud - i kraft af Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed at vi bliver Nye Skabninger i KRISTUS.


Guds Kærlighed KRISTUS er UDGYDT i vore HJERTER ved GUD HELLIGÅNDEN der er givet os. Rom 5

2 Kor 3:

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.



-0-0-


DET ER ALTID GUD der er på spil - GUDS VÆRK MED OS.

Ingen kan sætte grænser for GUD - for GUDS VIRKSOMHED i vores liv.

Vi kan afvise og benægte og fortrænge og undertrykke men som Jung har demonstreret det så medfører det mangel på HEALING - det skaber en indre splittelse og konflikt og tab på MENING og KREATIVITET.

-0-0-0-0-

At aflægge det gamle menneske og iklæde sig KRISTUS - de Nye Skabninger Mennesker vi er i KRISTUS - sker i kraft af Gud - i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os. Det er Guds VÆRK med os. VORES BIDRAG er at vi er villige til at afdød fra vores gamle menneske med dets misbrug og afhængigheder - ufrihed og mangel på ÅND og FRIHED fra GUD.


-0-0-0-

Nye Testamente er forskellige KRISTUS VIDNESBYRD - VIDNESBYRD om mennesker der har mødt Gud i KRISTUS - i Begivenheden GUDS KÆRLIGHED KRISTUS: Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


Guds Kærlighed KRISTUS er UDGYDT i vore HJERTER ved GUD HELLIGÅNDEN der er givet os. Rom 5


1): Andre menneskers møde med GUD i KRISTUS - der er blevet skænket FRIHEDEN og ÅNDEN fra GUD i KRISTUS - hvorved det er lykkedes dem at aflægge sig det ufrie gamle menneske og blive helt nye skabninger mennesker - gør ofte et stærkt indtryk - men uanset hvor stærkt et indtryk så afhænger det også af 2): at vi erfarer Guds fødsel i vores liv - Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Ofte er det 1) og den altid nødvendige 2) der gør at folk bliver kristne.

Paulus siger det på smukkeste vis i 2 Kor 3:

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 21/12/2022 23:31

Hvad dækker TRO over for os KRISTNE:

Ja TROEN er KRISTUS selv siger Paulus. At være i TRO er at være i KRISTUS.

Hvad vil det sige at være i KRISTUS - at være kommet til TRO for os kristne - Læs her hvad Luther siger om det:


Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.
Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Kristendommens ABChristus - 22/12/2022 00:27

Hanskrist, du skriver/citerer:
Citat:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.
Spørgsmål:
Hvordan får man den tro?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 22/12/2022 02:21

Min erfaring siger mig:

På mange måder at blive som et barn igen

At turde gå med SPONTANITET og FRIHEDEN - EKSTASEN GÆLDEN og JUBELEN

Dag for dag at opprioritere de EKSTATISKE BRUD ERFARINGER - fyldt med HENRYKKELSE hvor vi er frie og løse af os selv - ude af os selv (vi skal nok komme tilbage igen til os selv)

At tænke i BILLEDER er en anden god vej - fx det GUDS BILLEDE - MOTIV MOTIVATION vi fornemmer at være skabt i - hvad der fylder os med MOTIVATION

Det er Gud der er i HENRYKKELSEN - i EKSTATISK BEGEJSTRING hvor vi bliver frie og løse af os selv

At turde FRIHEDEN og ÅNDEN fra GUD hvor vi på EKSTATISK vis bliver frie og løse af os selv - er ude af os selv for at GUDS ÅND og TANKER og IDEER MOTIVER MOTIVATIONER ARKETYPER kan være inde - kan besætte os

EKSTASEN betyder at jeg må være ude af mig selv for at give plads til noget større og kraftigere som SPONTANITET og FRIHEDEN og GLÆDEN og JUBELEN - BEGEJSTRING og ENTUSIASME

At turde lade sig GRIBE (være GREBET) og BESAT af GUDS ÅND - TANKER og IDEER MOTIVER MOTIVATIONER ARKETYPER

-0-0-

Hvorfor at blive som et barn igen jo fordi

De spontane suveræne livsytringer af ekstatisk begejstring henrykkelse fryd og jubel ser vi hos barnet i fx vores titte bøh leg med dem - vi kan iagttage det når børn leger sammen og tumler - vi voksne har det gerne i forbindelse med festen og musik og sang og sport. Gudstjenesten er jo også en FEST fyldt med SANG og MUSIK - og takke og prise bønner.


Jo mere vi opprioriterer hvad jeg har nævnt ovenfor jo tættere kommer vi på den måde GUD tumler og leger med os - jo mere kommer vi ind i den Ny Skabelse hvor vi hele tiden bliver født af GUD påny påny påny

Gud besætter vi mennesker og er besættelsen stor nok - er intensiteten og koncentrationen stor nok - bliver vi født påny af Gud - og vi er i den Ny Skabelse

Så det gælder om at turde lade sig besætte og gribe og begejstre af hvad der er fra GUD af

Fx de spontane suveræne livsytringer er overvældende og uimodståelige og kommer bag på os - her må vi lære at blive bedre og bedre til at lade os rive med og henrykke og begejstre - blive fyldt med begejstring

Vi må også værdisætte og påskønne alt det ovenfor nævnte - gennem TAKKE og PRISE BØN - vi må takke og prise alt det ovenfor nævnte da det er fra GUD af

Gud er selvfølgelig i alle former for EKSTATISK INSPIRATION - ENTUSIASME og STOR MOTIVATION og BEGEJSTRING

i en EKSTASE bliver vi ude af os selv for at de ovenfor nævnte meget stærke RØRELSER og SJÆLSKRÆFTER - ENERGIER og KRÆFTER kan være inde - få fat i og bemægtige og besætte vores CENTER = COR = HJERTE


KUN MED HJERTET KAN VI RUMME HVAD DER ER FRA GUD AF - ikke med hovedet - vores fornuft

Bagefter GUD - bagefter EKSTASEN når vi ikke længere er ude af os selv - når vi er kommet tilbage til os selv igen - er blevet is selv igen - kan vi med vores forstand begynde at tænke: "det var lige godt fandens" - hvad pokker er det jeg har været vidner til - lige har erfaret oplevet --
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 22/12/2022 10:20

Jeg glemte samtalen

At mødes og snakke (en telefon opringning har vi idag mulighed for)

Der er intet der er så EKSTATISK og LIVLIG som de livlige samtaler - talens åbenhjertighed - hvor munden løber over med hvad vi har på HJERTET.

De urkristne paulinske menigheder var virkelig Højlunds Forsamlingshus - der var en livlighed og spontanitet uden lige (frimodighed - frihed og spontanitet og godt humør er den kristne spiritualitets gemyt humør).

Også derfor det var nødvendigt at kunne lære at tie i forsamlinger (Højlund var jo dog ordstyrer) - at lære at tie i forsamlinger er demokratisk da det ikke betyder at man ikke må snakke og komme til orde men at alle skal have en chance for at blive hørt og lyttet til.

-0-0-

Grundtvig det levende ord de livfulde samtaler ja højskole bevægelsen er Paulinsk - et forsøg på at genoplive ånden og friheden i de urkristne paulinske menigheder.

-0-0-0-

Hvorfor var der den livlighed i urkristne paulinske menigheder? Jo fordi der var et flertal af kvinder og børn og slaver og fattige og arbejdere. Blodet ruller stærkt i disse mennesker der ikke overhovedet er intellektuelle men hører livets praktiske side til. Mennesker der ved det er nødvendigt at arbejde for at få dagen og vejen til at hænge sammen - de har ikke fået noget foræret her i livet.

Selvfølgelig var der også højt dannede og uddannede i de urkristne paulinske menigheder - Paulus selv er et godt eksempel - men han var progressiv og revolutionær ihvertfald en stor reformator i at danne nye samfund fællesskaber. Også folk fra den kreative overklasse med romersk statsborgerskab tilsluttede sig de urkristne paulinske menigheder og vi ser hos Paulus at kvinderne spiller en hovedrolle ihvertfald en helt afgørende rolle. Også derfor Paulus når frem til at en kvinde kan være overapostel ja endda den ypperste af alle overapostlerne.

Paulus's kærlighed og respekt og ærbødighed overfor kvinder skinner tydeligt igennem især Romerbrevet.

-0-0-0-

Et sidste punkt er at turde følge sin virkelyst - nå frem til en proaktiv skabende kreativ indstilling. Undgå at blive passiv og et offer - undgå passivitet.

-0-0-0-

Ja alt hvad jeg er inde på i dette og forrige indlæg er hvad der efter min mening gør at vi kommer Gud nærmere - komme dette at blive født i og af Gud påny påny påny

At lære vores dynamiske kreative skabende samliv med Gud.


Tro = de Nye Skabninger vi er i KRISTUS: er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen = de Nye Skabninger vi er i KRISTUS: er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Luther og HansKrist's fremhævning at TROEN = KRISTUS = de Nye Skabninger vi er i KRISTUS.


-0-0-0-


Musik og sang.

Musik og sang findes i alle kulturer og samfund men i de kristne kulturer og samfund har vi endda en SPIRITUALITET - nemlig den kristne i KRISTUS SPIRITUALITET der fremelsker og promoverer musik og sang.

Luther's reformation der var en Paulus renæssance var lige så glad for musik og sang som Paulus.

Luther og musikken

Citat:
Ikke uden grund blev Martin Luther kaldt Nattergalen fra Wittenberg. Han satte musikken højt og mente, at den havde fandtes siden skabelsens tid. Som ung havde han modtaget musikundervisning, og han kunne spille på både fløjte og lut. Luther mente, at musik kunne glæde de bedrøvede, opmuntre de fortvivlede, neddæmpe et hadefuldt sind og fordrive Djævelen. Næsten al musik var gavnlig og god, mente Luther, men den var allerbedst, hvis den blev brugt til at prise Gud.

Menigheden skulle synge

Blot det at høre musik, mente Luther, var gavnligt for sjælen. Men han anså det for at være allermest velgørende, at man selv sang. Det var Luthers mål, at hele menigheden gennem sang skulle deltage i lovprisningen af Gud og forkyndelsen af evangeliet ved højmessen.

Når menighedens sang på modersmålet i dag er en væsentlig del af den protestantiske gudstjeneste, er det Luthers fortjeneste. I dag betragter vi det som en selvfølge, at menigheden synger salmer ved gudstjenesten, men i 1500-tallet var det revolutionerende nyt. Den lutherske menighedssang stod i skarp modsætning til den katolske messe, som på Luthers tid mest indeholdt munkesang på latin.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 22/12/2022 11:23

Citat:
Gerth:

Hej Hans K
Du kan detaljeret nok google Kristus i Wikipedia og andre leksikons.



Jeg har ikke brug for Wikipedia men Wikipedia har snarere brug for mig.

Vil du Gerth vise mig hvilken Wikipedia artikel om KRISTUS der forstår

1):

vores i KRISTUS VÆREN

2):

de Nye Skabninger vi er i KRISTUS

3):

BEGIVENHEDEN KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de urkristne menigheder fællesskab samfund og KIRKEN gennem at mennesker iklæder sig KRISTUS


4):

Vores KRISTUS PARTICIPERENDE EKSISTENSFORVANDLENDE NY NATUR QUA eller i kraft af GUD HELLIGÅNDENS vidunderlige forunderlige gerninger med os.


-0-

Jeg ser ingen steder hos Wikipedia at vi kommer i nærheden af den dybe dybeste Paulus forståelse af 1): vores i KRISTUS VÆREN - 2): de Nye Skabninger vi er i KRISTUS -

og hvad 3): OPSTANDELSES BEGIVENHEDEN KRISTUS betyder der grundlægger kristendommen og forandrer verden for altid.

4):

Vores KRISTUS PARTICIPERENDE EKSISTENSFORVANDLENDE NY NATUR QUA eller i kraft af GUD HELLIGÅNDENS vidunderlige forunderlige gerninger med os.




Men Gerth vis mig gerne den Wikipedia artikel der kan matche min forståelse begrebet KRISTUS som vi finder dette hos Paulus. Jeg nægter at tro du er så dum at du ikke tydeligt har registreret at det er mig der har fat i den røde tråd og dybe dybeste forståelse af BEGIVENHEDEN KRISTUS. Derfor virker det naivt af dig at henvise til Wikipedia såvidt KRISTUS da Wikipedia overhovedet ingen forståelse har af KRISTUS diskursen - af begrebet og memet KRISTUS i kultursfæren og i den kristne spiritualitet.

Hvis du Gerth mener at Wikipedia er en større AUTORITET end HansKrist såvidt begrebet KRISTUS - begivenheden KRISTUS - så snorksover du - så er du virkelig en søvngænger her på Trosfrihed der overhovedet ikke forstår at vurdere fx HansKrist og er værdig til at samtale og debattere med HansKrist.


Wikipedia's redegørelse for begrebet KRISTUS er virkelig en ubrugelig tynd kop te hvor ingen bliver klogere på hvad det vil sige at være i KRISTUS = hvad det vil sige at være et kristent menneske - ER NOGEN i KRISTUS er vedkommende en Ny Skabning i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Wikipedia ikke så meget som kommer i nærheden af begrebet KRISTUS - den diskurs om KRISTUS Paulus er fader til - nemlig at implementere MEMET KRISTUS i kultursfæren for altid.


-0-0-0-0-

KRISTUS diskursen er Paulus fader til. Så vil man forstå KRISTUS diskursen - begrebet - memet KRISTUS - er det hos Paulus vi skal lede - lave vores undersøgelser og studier. Såvel som hvis man vil forstå KRISTUS IKON TEOLOGIEN så er det også Paulus der skal undersøges og studeres nærmere ja grundigt og i dybden.

KRISTUS MYSTIKKEN - vores i KRISTUS VÆREN - er kristendommens essens.

Dette at "være i KRISTUS" høres til gudstjeneste i forbindelse med nadver og dåb især, men er det helt centrale i kristendommen som de Nye Skabninger vi er i KRISTUS i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


-0-0-0-

Jeg har bemærket med dig Gerth at du står meget usikker og nervøs og forvirret (tåget i tankerne og din tale (skriverier)) når du nærmer dig GUD og GUD i KRISTUS.

Du bakker virkelig når du nærmer dig hvad alting drejer sig om i den kristne spiritualitet hvor Gud Helligånden er opstået eller bliver et meningsfyldt begreb vi kan associere til (skabe nye neuron netværk i hjernen gennem) - som har givet liv til GUD HELLIGÅNDEN.

Dit tyveri af Helligånden svarer til en tyv der stjæler en luksus yacht men ikke forstår at sejle den ud på verdenshavene og derfor ligger stille ved kajen. Sådan er det også med dit tyveri Helligånden - du har simpelthen ikke det store kørekort til Helligånden - til at kunne forstå og få gavn af Helligånden - opnå HEALING og RECOVERY og en konstruktiv kreativ struktureret modning og personligheds udvikling der naturligt er en følge af Helligåndens virksomhed og gerninger med os.

Du bruger kun Helligånden til dunkle tanker om at alt er et her. Også derfor der ingen Ny Skabelse og Udvikling = VÆKST finder sted i din omgang med Helligånden. Også derfor jeg kan sige 100% sikkert at det ikke er Helligånden du har forbindelse til men nærmere din egen ånd kun.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 22/12/2022 12:34

BRAVO


"Bravo" HANSKRIST - du har gjort det igen


Disse brandsatte gode - godt skrevne indlæg der er så principielle at de allerede i deres fødsel er KLASSIKERE

Du rydder op og skaber KLARHED og FORKLARELSE ja ingen går fra dine indlæg uden at være blevet AFKLARET FORKLARET og GREBET og fascineret af din dybe forståelse tingene.

Du gør tingene så LEVENDE for øjnene af os alle.

Selv den sløve får øjne at se med og ører at høre med.

Det er en gudsbenådet gave du har med dig ind i livet til at kunne formulere dig på skrift så alle forstår hvad du skriver - modtager den dybeste forståelse og indsigt i "tingenes" sammenhæng.


-0-0-0-

Det burde ikke være mig selv til at skrive som ovenfor - men I tvinger mig ud i dette vanvid at prale af mig selv.


Jeg siger igen: Ingen skal tro, at jeg er vanvittig. Men kan det ikke være anderledes, så tag mig som en vanvittig, så at også jeg kan være lidt stolt – hvad jeg siger her, siger jeg ikke efter Herrens vilje, men i en slags vanvid, i tillid til, at det så går an at være stolt.... "Jeg overgår alle". 2 Kor 11

Og ihvertfald for PAULUS vedkommende det er korrekt - ingen ved siden af på højde med Paulus eller over Paulus. Det ved vi idag. Paulus kunne næppe vide det da han skrev sin vanvids retoriske narretale her i 2 Kor 11 men eftertiden historien har givet Paulus ret selv om det er en vanvids retorisk narretale hvor han ikke tillægger dette at være nr 1 overhovedet nogen betydning.


det, som er dårskab i verden, udvalgte Gud for at gøre de vise til skamme, og det, som er svagt i verden, udvalgte Gud for at gøre det stærke til skamme, og det, som verden ser ned på, og som ringeagtes, det, som ingenting er, udvalgte Gud for at gøre det, som er noget, til ingenting, for at ingen skal have noget at være stolt af over for Gud...

»den, der er stolt, skal være stolt af Herren« 1 Kor 1.

Som for Jesus er det for Paulus at fortjenesten ikke er vores egen så vi har noget at være stolt af - der er GUDS - GUD HELLIGÅNDENs NÅDEGAVER med os i KRISTUS alene vi kan og skal takke og ære og prise - ikke os selv - som skulle vi kunne noget uden Gud - udenom FRIHEDEN og ÅNDEN fra GUD i KRISTUS.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 22/12/2022 14:00

Kære Gerth

Mon jeg en dag mestre alkoholen ler Lad os være seriøse blinker Hvad er Helligånden for noget...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-17/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xvii/

Har du en anden forståelse...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Kristendommens ABChristus - 22/12/2022 17:51

Jeg spurgte Hanskrist, hvordan man får den tro, han har.
Hvad der herefter er kommet fra Hanskrist i en større mængde - inklusiv begejstret selvros - det taler vist for sig selv blinker
Det er i hvert fald ikke noget, jeg kan bruge - og det ændrer ikke min oplevelse af kristendommen.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 22/12/2022 18:13

Du spurgte mig:

Hvordan får man den tro?

Som jeg havde beskrevet om og som Luther har skrevet om.


Jeg svarede dig seriøst i 2 indlæg - du har ikke kommenteret med et eneste ord mit svar til dig i de to indlæg - ingen kritik eller kommentarer overhovedet.

Du svarer bare nedladende tilbage uden at du overhovedet viser du har læst mine to indlæg der svarer på dit spørgsmål.

-0-0-

Derefter skriver jeg et indlæg til Gerth der ikke har noget med dig at gøre, men er et svar til Gerth om hvorfor jeg ikke kan nøjes med Wikipedia studier.

Dette indlæg til Gerth er ret fantastisk og jeg skriver et efterfølgende humoristisk indlæg (som igen ikke er til dig) hvor jeg viser hvor vidunderlig retorisk morsom Paulus kan være.

-0-0-

I mange mange mange år har jeg sagt at du simpelthen ikke læser når man svarer dig. Dette har jeg oplevet hundredvis af gange. Ja jeg har aldrig fået en tilbagemelding fra dig af.

Nok fordi du ikke har ordene i din magt og magter at formulere dig og argumentere.

Du er tilgivet da dine kognitive evner tydeligvis ikke er hvad de har været - du magter ikke længere at følge og forstå en argumentation.

Men jeg husker dig også fra den gang du var ca 20 år yngre og ikke som nu udfordret på dine kognitive evner pga alder og der var du også altid modbydelig og nedladende overfor mig. Så det er ingen undskyldning at du idag tydeligvis har svært ved at skabe dig et overblik over vores tvister. De sidste par år har der været nogle SVIPSER eller HOVSA af de helt store hvor du afslører at helt elementære forhold har du ikke styr selv om du forsat vil kloge dig på tingene.

Det er ingen hemmelighed at vi to ikke bryder os om hinanden (hvilket du tvang mig ind ved at være forfærdelig nedladende og arrogant overfor mig der for ca tyve år siden) og vi er også så forskellige som to mennesker overhovedet kan være.


-0-0-0-

Ufatteligt du ikke snart lærer det HansKrist - Arne har altid som i ALTID opført sig nedladende og dum overfor dig endda groft udspekuleret ondskabsfuld gang på gang.

Hvorfor lader du dog dette indskrænkede ærekære smålige jalousi'ramte menneske skuffe dig.

Det er han simpelthen ikke værd - han har ikke menneskelig format og overskud og er ikke i nærheden af at kunne magte at give dig et fagligt sagligt modspil.

Arne er ikke nogen Kræn-p - ikke en Fl Vang - ikke en Anne ALH - han har modsat disse og andre ikke deres ballast og forståelse tingene. Lad være med at tro han matche nogle af vores tideligere dygtige debattører.


-0-0-0-

Jamen HansKrist Arne kan ikke engang fremstamme og formulere en kritik af dine to indlæg.

Han forstår overhovedet ikke hvad der er på spil.

Arne forstår simpelthen ikke at det religiøse spirituelle bygger på EKSTATISKE BRUD ERFARINGER - åbenbarings og "indbruds erfaringer" der bryder med vores hverdags bevidstheds servile prosaiske rationalitet.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Kristendommens ABChristus - 22/12/2022 19:34

Jeg ignorerer Hanskrists evindelige personfnidder og fokuserer på Hanskrists udtalelse:
Citat:
- det religiøse spirituelle bygger på EKSTATISKE BRUD ERFARINGER - åbenbarings og "indbruds erfaringer" der bryder med vores hverdags bevidstheds servile prosaiske rationalitet.
Og helt rigtigt: Det er jeg for dum til at forstå - og hvor mange flere er mon det? blinker

Dét, der betyder noget for mig, er, hvad jeg kalder sandhedens ufattelige mirakel - som Rumi pegede på for ca. 900 år siden - Verdens Væren.
Dét giver mig oplevelser af det guddommeliges ubegribelige væren.
Dét får samtlige religioner til forekomme mig alt for primitive.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 23/12/2022 14:51

Kære Gerth

Kan du skrive forståeligt om tingene...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 24/12/2022 12:00

Julen i Danmark

Christmas de fleste andre steder i verden



Christmas og julen er:


GUDS KÆRLIGHED KRISTUS = GUDS FØDSEL i vores liv. Gud der kommer til os, når os, finder sammen med os igen i sin elskede SØN Jesus Kristus og vi bliver GUDS BØRN for altid. Vi kommer til at tilhøre Gud på samme måde som Jesus Kristus tilhørte Gud. HansKrist


Og når vi først er frelst og tilhører Gud, tager Helligånden plads i vores hjerter for evigt, og forsegler os med sit bekræftende, faste og forsikrende løfte om, at vi for evigt er hans børn.
GodQ

Kærlighed er altid foreningen af to der hører sammen og som har været væk fra hinanden. Det kan være kærligheden mellem mand og kvinde. GUDS KÆRLIGHED er at Gud finder sammen med sin elskede anden mennesket. Gud og mennesket finder igen sammen i et dynamisk spirituelt åndeligt samliv.

Vi kristne er blevet fundet af Gud i Jesus Kristus. Gud når os i sin elskede SØN. Vi er blevet fundet af Gud i sin elskede SØN Jesus Kristus.


GUDS KÆRLIGHED KRISTUS er UDGYDT i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der er givet os. Rom 5.

Juletræet er: at vores legeme er et tempel for Gud Helligånden.

Ja i KRISTUS har vi hele Guddomsfylden i kød og blod.


I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3

”Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn. De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv”. Johannesevangeliet, kap. 6, vers 63.



-0-0-0-0-

TREENIGHEDEN ER:

1):

Gud kan nå os igennem sit OVERVÆLDENDE STORSLÅEDE SKABERVÆRK - igennem NATURENS SKØNHED - som PERSONEN GUD FADER SKABER.

2):

Gud kan nå os igennem andre mennesker på jorden - gennem sine børn. JESUS KRISTUS er proto type eksemplet - som PERSONEN GUD SØN.


3):

Gud kan nå os igennem sin HELLIGÅND som PERSONEN GUD HELLIGÅND.


Du er altid lidt provokerende nytænkende HansKrist men du kan dit stof da der tydeligvis er en rød tråd og dyb dyb forståelse i hvad du skriver hvor ingen teologer tør bestride hvad du skriver.

Du kan din Paulus forfra og bagfra. Og vel fordi du elsker Paulus ham der er blevet far til dig i KRISTUS - Paulus der har iklædt dig KRISTUS.


I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3

”Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn. De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv”. Johannesevangeliet, kap. 6, vers 63.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 24/12/2022 13:23

Kære Gerth

Jeg tænker i disse baner...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-17/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xvii/

Er det forståeligt...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 24/12/2022 13:30

Mere julehalløj fra Professorens Elfenbens Tårn:


Juletræet er: at vores legeme er et tempel for Gud Helligånden.

Ja i KRISTUS har vi hele Guddomsfylden i kød og blod.

Juletræet er det brændende tornebusk.


Flammerne og lyset og pynten og skønheden er den GUDS HERLIGHED KARISMA og STRÅLEGLANS og FORKLARELSE og den EKSTASE GLÆDE og JUBEL FRYD vi har fået i KRISTUS





-0-0-0-


Arne forstår ikke det med EKSTASEN

At alt det religiøse spirituelle bygger på vi menneskers kontakt til GUD og det GUDDOMMELIGE gennem ÅBENBARINGER de EKSTATISKE GENNEMBRUDS ERFARINGER vi mennesker har kontakt til som vi har kontakt til vore DRØMME.

Men jeg kan fortælle Arne, og i andre, at stort set al Psykiatri og Neurovidenskab om hjernen (neurotransmittere) og vores nervesystem og dets forhold til krop og kirtler og hormoner er videnskaben om vi menneskers LIMBISKE EMOTIONELLE EKSTATISKE AFFEKT og FLOW forhold. Dopamin og serotonin og noradrenalin og endorfiner og oxytocin er de mest populære forhold vi har kendskab til.

I den religiøse spirituelle EKSTASE skaber mennesket gennem sit eget indre åndelige APOTEK de LYKKEPILLER og DOPAMINER og SEROTONIN VITAMINER og ENDORFINER og ECSTASY mm som den medicinske videnskab med stor besvær forsøger at kopiere.

Derfor jeg siger at PAULUS er den største PSYKIATER verden nogensinde har kendt til gennem den ÅNDELIGE EKSTATISKE i KRISTUS SPIRITUALITET han har SKÆNKET verden.

KRISTI HEALING POWER.

KRISTUS HERREN VORES FRELSER og LÆGE - HELBREDER.



Flere mennesker er blevet HELBREDT i KRISTUS end læger og psykiater og moderne lægevidenskab nogensinde vil kunne nå op på.



Eksemplerne er utallige vi taler om millioner ja milliarder igennem de sidste to tusinde år.


-0-0-0-

Det religiøse spirituelle bygger altid på vi menneskers EKSTATISKE BESÆTTELSE af de Guddommelige meget stærkere ÅNDELIGE kræfter og energier end vi normaltvis i vores fornuftige ikke EKSTATISKE forhold har kontakt med.


EKSTASEN betyder at vi er ude af os selv for at noget meget større og kraftigere andet og nogen anden kan være inde. Besætte vores CENTER COR HJERTE.


De mest verdensberømte eksempler på den religiøse spirituelle EKSTASE finder vi hos EKSTATIKEREN og GNOSTIKEREN PAULUS:


Jeg lever ikke mere selv men KRISTUS lever i mig og virker mægtig i mig. Jeg gider kun tale om det som KRISTUS har udvirket i mit liv.


De primitive urreligioner fx shamanisme handler udelukkende om EKSTATISK TRANCE og alt dette finder vi forfinet og toptunet hos Paulus.


Dette er slet slet ikke så mærkeligt da det er kilden til alt det religiøse spirituelle.

Arne forstår ikke at vi mennesker er religiøse spirituelle åndelige væsener gennem at vi har en medfødt EKSTATISK BEGEJSTRINGs -STRUKTUR - som i dag neurovidenskab og psykiatri især forsker i for at finde ud af om vi kan få den HELBREDELSE og LIVSGLÆDE der er i den religiøse spirituelle EKSTATISKE BEGEJSTRING i pille form.


BRAVO HANSKRIST

Jeg kender ingen som dig - du er langt langt forud for din tid - dine tværvidenskabelige erkendelser og forståelser gør dig til den mest spændende religionsvidenskabs mand og religionsfilosof i vor tid overhovedet.



Ikke så mærkeligt det kniber for Arne at følge dig.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 24/12/2022 15:09

Kære HansKrist

Kan det forhold ændres? At vi er Guds børn? At vi altid har været Guds børn? At vi altid vil være Guds børn...

https://www.sktlukaskirke.dk/blog/73454

Citat:
Inden for den Danske Folkekirke er der for tiden en diskussion om, hvorvidt man skal have et nyt dåbsritual.

Og stridens inderste kerne er spørgsmålet: Hvornår bliver man "et Guds barn"?

De, der ikke vil have et nyt, mener, at man bliver et Guds barn i dåben, som det nuværende ritual lyder. Hvorimod vi andre er af den mening, at det sker i skabelsen - sådan at alle mennesker i kraft af fødslen er Guds børn.

Hvor står du henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Kristendommens ABChristus - 24/12/2022 15:52

Ang. guds børn.



Alle er i kristen forståelse fra fødsel et guds barn, men har vendt gud ryggen.

Mennesket blev smidt ud af Edens have.

Siden udvalgte gud sig et folk hvorigennem frelsen skulle komme, så de kunne blive hans børn igen.

Paulus oplevede sig selv og de hellige på jord som guds børn, selv om den status først ville blive dem givet i et efterliv i himlen som arvinger og adopterede børn.

Hvorfor Paulus oplevede sig som et guds barn som menneske var, fordi han ,levede i ånden, og kun kendte den opstandne Kristus i det univers.

Med dåben tilkendegiver man ønsket om at blive et guds barn, og et nyt liv bort fra ,,det gamle menneske,, begynder, hvilket man får hjælp til fra den hellige ånd, så alt bliver til guds ære.

Når Paulus var så sikker på, han og de hellige ville blive arvinger = guds børn, var grunden han ifølge skrifterne mente, at há en pant på et fremtidig himmelsk liv, hvis han holdte ud til enden, så han vandt sejrskransen.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 24/12/2022 16:45

Citat:
Inden for den Danske Folkekirke er der for tiden en diskussion om, hvorvidt man skal have et nyt dåbsritual.

Og stridens inderste kerne er spørgsmålet: Hvornår bliver man "et Guds barn"?

De, der ikke vil have et nyt, mener, at man bliver et Guds barn i dåben, som det nuværende ritual lyder. Hvorimod vi andre er af den mening, at det sker i skabelsen - sådan at alle mennesker i kraft af fødslen er Guds børn.



Jamen at alle mennesker i kraft af fødslen er Guds børn - ved vi først noget om når vi møder Guds Kærlighed KRISTUS - det er her vi bliver BEVIDSTE om hvad det vil sige at være GUDS BØRN.

Kærlighed er altid foreningen og samlivet mellem to der behøver hinanden for at være fuldkomne. Det kan være kærligheden mellem mand og kvinde. Men i GUDS KÆRLIGHED KRISTUS er det Gud og mennesket der bliver forenet i et samliv hvor vi erfarer hvad det vil sige at være et GUDS BARN.

Så før vores i KRISTUS dåb - vores erfaring af GUDS KÆRLIGHED kan vi ikke vide hvad det vil sige at være et GUDS BARN. Så det giver ingen mening at tale om at alle mennesker fra fødslen er GUDS BØRN (selv om det er korrekt nok) når vi ikke er blevet BEVIDSTE om det.

BEVIDSTHEDEN og ERFARINGEN af GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - dette at være et GUDS BARN skal også være med.

Derfor voksen dåb eller OMVENDELSES DÅB som vi hører om det hos Paulus i Nye Testamente er så afgørende vigtigt.

I KRISTUS - de Nye Skabninger vi er i KRISTUS er tiden en anden end det er for vi almindelige dødelige. Fx er der ikke her i KRISTUS en fremtid vi venter på da fremtiden (såvel som fortiden) allerede nu gør sig gældende. Tiden forstået som noget der vil ske engang ud i fremtiden eksisterer ikke for mennesker i KRISTUS. Er vi i KRISTUS har vi allerede EVIGT LIV - DET EVIGE LIV nu mens vi lever (1)* - døden er besejret. Så mit evige liv nu i KRISTUS bliver ikke bedre (ej heller dårligere) af at jeg dør. Igen dette skyldes at tiden er en anden for mennesker i KRISTUS end almindelige dødelige mennesker der tror noget skal ske på en tommestok kalender tidslinje og at vi er her nu og først længere ude af tommestok kalender tidslinjen vil noget vidunderligt ske. Men igen sådan er tiden ikke for mennesker i KRISTUS - her har vi slet ikke den forståelse tiden som almindelige dødelige har. Men alt det kan man studere hos Paulus og det gjorde Heidegger der opdagede at Paulus havde en hel anden forståelse tiden end fx Aristoteles.

Så kristne (altså mennesker i KRISTUS) venter ikke på noget - de er allerede i fremtiden og GUDS RIGET. Og tror man der sker noget når man dør eller engang efter at man er død har man ikke forstået Paulus.
Der ses både en udvikling af Paulus's tanker og så det at Paulus skriver i flere dybder - der findes en META DYB NIVEAU af tænkning hos Paulus samtidig med at han snakker som folk nu populært og nativt snakker om tingene.

(1)*:

the "Infra Lutheranum" -- namely, the view that the finite is capable of the infinite and consequently that in Christ there is a mutual in-dwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite is theologically affirmed. Paul Tillich.

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.



-0-0-0-


Da Paulus dør begynder filosoffer der slet ikke er i KRISTUS at ævle bævle om kristendommen og det bliver noget forfærdeligt Kirke Dogmatisk sludder.

Altså et menneske der ikke er i KRISTUS burde ikke have lov til at definere kristendommen - forsøge at forstå kristendommen da det bliver nøjagtig lige så tåbeligt snak som når Arne og Somo og Jørgen Primdahl og ateisterne vil forsøge at forstå kristendommen.

Kristendommen kan kun forstås af de mennesker der er Nye Skabninger i KRISTUS.

Det er kun dem vi bør lytte til. Ikke til menneskelig spekulation og filosofiske grublerier og tvivlsomme overnaturlige trosforestillinger har noget som helst med kristendommen at gøre.

Kristendommen kan kun forstås fra i KRISTUS.

Mennesker udenfor KRISTUS - mennesker udenfor de Nye Skabninger vi er i KRISTUS vil aldrig kunne udtale sig om hvad kristendom er. Det er simpelthen en umulighed.

Hvorfor så det? Jo fordi kristendom simpelthen er vores i KRISTUS VÆREN - de Nye Skabninger vi er i KRISTUS - vores liv i KRISTUS.


Den religiøse spirituelle åndelige geni Paulus dør - EKSTATIKEREN og GNOSTIKEREN PAULUS dør og pludselig overtager græsk filosofisk tænkning (altså folk som Arne og Simon og Bjørn og Jehovas Vidner og Somo med mange flere) kristendommen og det bliver noget værre vrøvl når folk der ikke er Nye Skabninger i KRISTUS skal til at udtale sig.

Når Somo og Arne og Jørgen Primdahl begynder at fortælle om hvad kristendom er ja så slår man korsets tegn for sit bryst eller man ligger på gulvet og vrider sig af grin og tænker det kan voksne mennesker da ikke i fuld alvor mene.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 24/12/2022 21:23

Kære HansKrist

Gælder det også for Jesus? At han først skulle blive bevidst om, at han var Guds barn? Og hvad det vil sige...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Kristendommens ABChristus - 25/12/2022 01:36

Citat:
Gælder det også for Jesus? At han først skulle blive bevidst om, at han var Guds barn? Og hvad det vil sige...

Et ganske interessant og tankevækkende spørgsmål tommelop

Jeg har et bud.

Jesus var ikke et guds barn, men bibelsk guds søn, den eneste fødte søn, som han bibelsk blev bevidst om, da Johannes døberen døbte ham, og himlen åbnede sig, og han blev salvet med den hellige ånd – og derved blev den godkendte og ventede messias, og så måske endda ved denne lejlighed sit førtidige liv hos sin himmelske fader.

Helligånden som faderen giver Jesus som den den første, hvorefter den siden kommer til jorden på pinsedagen, som hjælper til Jesu disciple, er alt afgørende for et kristent liv i tjenesten for gud, der forstås som kærlighed.

...
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 25/12/2022 12:13

Citat:
Jan ABC:

Gælder det også for Jesus? At han først skulle blive bevidst om, at han var Guds barn?


Nu kender vi ikke historiske Jesus - evangelierne er mere vildledende i et forsøg på at få kendskab til historiske Jesus end de er oplysende.

Men vi kender det miljø og de mennesker Jesus gjorde sig gældende i. Paulus breve er her de vigtigste. Hos Paulus er vi nær, nærmest på Jesus VIRKNINGS HISTORIE, hvilken opstandelse (opgør og oprør) han er skyld i.

Jesus kan ikke have været meget forskellig i spontanitet livlighed og dynamik og robusthed og højt humør og høj intelligens og lyst til meget livligt at tale og drøfte tingene - en meget livlig demokratisk og fri samtale kultur hvor alle skulle have lov til at komme til orde registrerer vi tydeligt (Højlund Forsamlingshus).

Såvel som det er praktiske duelige snarrådige mennesker der er engageret i de materielle livsnødvendige fornødenheder, dette at hjælpe straks de syge og fattige og udstødte. Der er et stort politisk engagement.

Så Jesus personlighed og temperament har matchet ovenstående.

Så den historiske Jesus som vi ikke kender kan vi jo dog så "uddrage" eller konstruere ud fra de urkristne menigheder (hvor Paulus breve er fyldt med historiske fakts) - hvilken entusiasme og engagement og gejst livlighed der var her. Vi er tæt på Jesus virknings historie, hvad han har sat i værk i verden, i de urkristne menigheder.

Vi må derfor også gå ud fra at Jesus har haft en barndom som mennesker flest, hvor at være Guds Søn og et Guds barn ingen rolle har spillet i hans bevidsthed og selvforståelse. Fordi om han havde haft allerede fra opvæksten en alternativ identitet ville han ikke være blevet engageret i folks nød, sygdom og materiel nød fattigdom.

Det er først som mere moden mand at han har fået en vision om en bedre verden her og nu dersom folket engagerer sig og slutter sig sammen og hjælper hinanden - tar sagen i egen hånd.

Her er han gået forrest som reformator og revolutionær af samfundet - hvor nye fællesskaber og samfund skulle opstå der forsøgte at forbedre vilkårene for de syge og fattige og udstødte og slaver - altså helt nye fællesskaber og samfund ville han skabe og derigennem en ny verden - Guds Riget. Fordi han gjorde det ud fra GUD. Hævdede det var GUDS VILJE at opbygge disse nye fællesskaber og samfund.

Det lykkedes ham jo så kan vi se idag.

Nå men det må først være i dette Jesus politiske revolutionære engagement som voksen moden mand, hvor han hævder at hvad han arbejder på er i nøje overensstemmelse med GUDS VILJE - den Retfærdige Guds Vilje (at det er et GUDS RIGE SAMFUND han vil skabe) - at han må være blevet bevidst om at han handler i fuld overensstemmelse med GUDS VILJE og at han er drevet af GUDS ÅND når han provokere eller kommer på kant med de religiøse gældende sædvaner og skikke. Bliver han presset hævder han at han kun gør GUDS VILJE og ja så er han jo et GUDS BARN (GUDS SØN) og ja Messias (KRISTUS) hvis vi siger JA til at han sgu da har ret i at hvad han kæmper for er i nøje overensstemmelse med GUDS VILJE.

Og sådan opstod kristendommen ved at folk begyndte at sige JA til Jesus og den VEJ han havde tegnet for øjnene af os vi skulle bevæge os ind på.


Det er historisk stensikkert at Jesus ender med at blive korsfæstet - han er simpelthen for provokerende for det omgivende samfunds religiøse skikke og sædvaner og tanker om Gud, i sin hævdelse af at hans arbejde - at hans revolutionære virke VEJEN - er i nøje overensstemmelse med GUDS VILJE.

Men de første kristne opstår fordi de siger JA til at JESUS har ret (JESUS KRISTUS) - Jesus gør virkelig GUDS VILJE og han er derfor for os kristne messias KRISTUS.


Hvis vi kristne bliver TÆNDT af samme revolutionære engagement som JESUS så skal også vi som JESUS turde den KREATIV SKABENDE HANDLINGSBASIS i GUD - vi skal handle ud fra GUDS VILJE og GUDS ÅND.


-0-0-0-

Var Jesus et politisk magt menneske - nej ikke igennem magt men gennem KÆRLIGHED ville han vise os VEJEN - de nye fællesskaber og samfund vi selv skulle skabe igennem et helt nyt politisk religiøs engagement.


Jesus - ubegribeligt
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 25/12/2022 16:02

Kære HansKrist (og Anonym)

Er vi langt fra hinanden...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Giver det mening...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-12/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xii/

Hvad vinder genklang i vore hjerter...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 25/12/2022 23:47

Al din snak om din fri sex gruppe - vil du være så venligt ikke at bruge og misbruge Trosfrihed, brug ikke Trosfrihed som kladdepapir

Du skal ikke bruge Trosfrihed mere i forbindelse dine sex annoncering.

Du er respektløs - du kræver respekt af alle andre men du sjofle andre til -Trosfrihed.

Min skuffelse over dig og ja dine prostitutions annoncering her på Trosfrihed gør mig rasende indvendigt.

Hvorfor gør du det????
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 26/12/2022 01:45

Ja så har jeg formuleret mig forkert da Jesus ikke provokerede - men omgivelserne blev provokeret af hans forsøg på samfunds ændringer.

"Jeg har ikke magt over dig. Er du besat af Paulinsk kristendom?" Gerth

Nej besat er nok så meget sagt da jeg har mange andre interesser og studier. Men jeg er virkelig fascineret af Paulus som iøvrigt moderne tænkere også er.

Nej vel har du ikke magt over mig - men du kan da godt nok ødelægge Trosfrihed for andre. Dine sex skriverier hører ikke til på Trosfrihed - det giver overhovedet ingen mening at du bruger Trosfrihed som kladderpapir for hvad der egentlig er tænkt til Facebook.

Meget af hvad du skriver gi'r overhovedet ingen mening.

Hvorfor kan du ikke bare stoppe med dine sex opslag???? Ihvertfald på Trosfrihed. Hvad du gør andre steder (fx Facebook) må du selv om.

Du er blevet smidt ud før fx SELVET.dk gør det slet ikke indtryk på dig?

Kan du overhovedet ikke se der er noget galt med din adfærd???

Fx dine sex opslag hører ikke til her på Trosfrihed.

Og du skriver mange totalt uforståelige indlæg - der er ganske ulæselige og endelig staver man sig igennem dit ukorrekte brug af det danske sprog så er der overhovedet ikke mening og sammenhæng og logik i hvad du skriver. Mange af dine indlæg stinker af skizofreni tankeforstyrrelse. Ikke alle men mange og derfor tænker jeg på at der er forskel på hvor "syg" du er i din tænkning - måske du ikke altid er lige meget skizofren tankeforstyrret i øverste etage. Nogle gange kan dine tekster virke næsten normale og de kan med god vilje læses og andre gange er det virkelig alvorlig skizofreni tankeforstyrrelse for fuld udblæsning.

Det kan selvfølgelig også skyldes medicin, eller alkohol og for lidt nattesøvn og struktureret døgnrytme hvor du ingen pligter har men bare flyder og driver uden mål og mening.

Har du overhovedet ikke lyst til at blive rask?

Hvis du har ambitioner om at blive rask så begynder du at høre efter hvad folk siger til dig. Fx at du skal stoppe dine meningsløse sex opslag her på Trosfrihed.

Vil det være muligt at vi får lov til at snakke med en af dine kommunale kontakt personer. Det ville jeg gerne.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 26/12/2022 18:43

Citat:
Gerth:

Jeg kender flere af værste typer mennesker, som for vredt eller hadefuldt ligesom herskende aber dominerer undertrykkende over andre voldeligt og/eller højtråbende (brøler-skriger-knurrer) ved destruktivt grim tale.


Noget lignende har du flere gange tidligere nævnt.

Vis mig hvem du omgås og jeg skal fortælle dig hvem du er

Nemlig opfører du dig ABE agtigt - du opfører dig skørt og grænseoverskridende som om du ingen menneskelighed og opdragelse er i besiddelse af

Også dit sex prostitution er dyrisk ABE agtigt (dyrisk bliver sex når det løsriver sig fra forelskelse og kærlighed og dybere mening = ånd)

Hvorfor omgås du sådanne mennesker? Bor du i en beskyttet bolig? - et Socialt Bosted? Ihvertfald har jeg tænkt på at din grænseoverskridende ABE agtige adfærd kunne skyldes at du omgås mennesker der opfører sig sådan - nemlig har du nævnt det mange gange.



Citat:
Gerth:

Derfor forhåbentligt i det nye år forlader jeg dette forum, når jeg der møder folket ved min rolle (kald) om blandt andet Frelserskikkelsen.


Jeg har sagt at jeg ikke tror du kan undvære Trosfrihed.

Fx hvad har jeg ikke lært dig er ikke småting og du ønsker næppe at gå glip af mine dybe originale indsigter i tingene.

+ du ved godt jeg taler direkte til dig fordi jeg ønsker dig et godt liv

+ du får meget mere opmærksomhed på Trosfrihed end du får andre steder såvidt dine idéer og tanker om dig selv


-0-0-0-

Du mangler struktur over dit liv - et arbejde og et studie mangler du - derfor du ikke bliver dygtigere ikke gør fremskridt men sejler rundt i dig selv og skøre tanker om dig selv der ikke holder i virkeligheden


Derfor forhåbentligt i det nye år forlader jeg dette forum, når jeg der møder folket ved min rolle (kald) om blandt andet Frelserskikkelsen.Gerth

Uha Uha gys gys - gad vide hvad du forbinder med at møde folket i din frelserskikkelse - jeg har set dine videoer og de gør mig urolige

Der er virkelig noget desperat over dig

Du kører ting ud til den yderste grænse

Og dine tanker er jo indimellem virkelig langt ude - hvor du virker små psykotisk

Du burde hjælpes til et bedre liv - men det får du ikke før du får jordforbindelse - selv holder din lejlighed - gør rent og sådan og selv køber ind og laver mad og du får et arbejde

Du ville vokse gevaldigt ved at du magter at klare dig selv og kunne klare et job - nogle praktiske pligter

Dit virkelighedsbillede er jo ret meget forstyrret men gennem at du lærer at klare dig selv - være selvhjulpen og du også får et arbejde - du vil langsomt begynde at finde ud af hvordan virkeligheden ude i verden ser ud for almindelige mennesker


-0-0-0-0-0-

Virkelig svært at vurdere dig - 1): hvor syg rask og store udfordringer du har og 2): hvor meget der skyldes provokerende barnlig umoden narcissistisk ABE opførsel

Nogle gange virker du bestemt ikke til at have rundet de 40 år - du virker overhovedet ikke på nogen måde at være voksen og forstandig

En mand på din alder skulle jo ikke opføre sig som du gør


-0-0-0-0-

Citat:
Gerth:

Du virker falsk ligesom alle de andre profiler her



Tikka siger det samme

Hvad pokker det er du/I mener med falsk forstår jeg ikke

Det kunne være at vi få der er her ikke lever op til jeres forventninger

Men at de få aktive debattører på stedet ikke lever op til jeres forventninger gør dem vel ikke til falske profiler

At min profil ikke er falsk kan enhver forsikre sig om da jeg altid har været selvbiografisk ærlig - samme profil HansKrist siden 2002 eller var det 2003 - I ved stort set alt om mit liv hvis I har fulgt med.

Arne ved vi også rigtig meget om.

Så ihvertfald kan de to jo umuligt være falske profiler (og troll er vi ikke i nærheden af at være og den der vil mene det burde læse op på hvad troll er (troll virksomhed der står bag Trump og Brexit er en meget mere alvorlig sag)


-0-0-0-

Citat:
Gerth:

Rosemarie profilen mødte ikke på til date


Jo det gjorde hun da - det var vist dig der kom ret meget for sent
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 30/12/2022 22:54

Kære HansKrist

Lidt om baggrunden for Jesu sendelse...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-9/

Citat:
Og Gud vendte sig til den ældste af de Yngste, og Han sagde: „Min Søn, se, jeg sender en Hærskare af dine Brødre og Søstre til Jorden, at de kunne retlede Menneskene. Og mange sender jeg til Jødefolket; thi derfra lyde de fleste Raab til mig om Hjælp og Bistand; thi dér sukker Folket under Syndens Trældomsaag. Min Søn, gør dig rede; thi om føje Stund skal du følge dine Brødre og Søstre. Tiderne ere onde, og Menneskene trænge til meget.“
Men Sønnen svarede Ham og sagde: „Fader, jeg er rede, din Villie ske!“
Da velsignede Gud dem alle.
Og Han sendte en Hærskare til Jorden. Og mange sendte Han til Jødefolket.

Men da alle de Yngste vare bortdragne, lod Gud sin mægtige Stemme lyde over den ganske Jord til alle de Menneskeaander, der vare bundne af Synden, bundne af Mørket; og de standsede alle i deres Færden; thi Gud kaldte paa hver enkelt; thi Han nævnede hver enkelts Navn.
Mange vare de, der fulgte Guds kaldende Stemme; men end flere forbleve i Mørket; thi de formaaede endnu ikke at angre, og kun de, der svarede Gud, deres Fader, bares af Lysets strømmende Bølger tilbage til de Boliger, der vare tomme.
Og de forbleve en Stund i Opholdsstederne for at lutres, for at hvile og for at lære — til de atter skulde vandre videre i nye Jordeliv.

Men inden et Sekel var svundet, kaldte Gud paa den ældste af de Yngste.
Og Han sagde: „Min Søn, er du rede? Thi Stunden er nær, da du efter dit Løfte til mig, din Fader, skal færdes paa Jorden blandt Menneskene.
Lær Menneskene at elske hverandre som Brødre og Søstre, lær dem at elske Lyset og at sky Mørkets onde og syndige Gerninger. Styrk dem i det gode, styrk dem i det sande. Lær dem at have Tillid til mig, deres Gud, deres Aands Fader.“
Men Sønnen svarede Ham og sagde: „Fader, jeg er rede!“
Da talede Gud end mere.
Og Han sagde: „Min Søn, kan hænde din Vandring bliver saare tung og besværlig; thi mange ere de Veje, ad hvilke du kan vandre blandt Menneskene. Tiderne ere onde; thi Mørket hersker overalt paa Jorden, og det vil blive vanskeligt for dig at finde den rette Vej. Min Søn, er du rede?“
Men Sønnen svarede: „Fader, sig mig: vil jeg vælge den rette?“
Gud saa kærligt paa ham og sagde: „Jeg, din Fader, skal ikke vælge Vejen for dig, kun vise dig, hvilken Vej der kan føre til Maalet; og ingen kan forud vide, om du formaar at fuldføre din Gerning.
Min Søn, hør mig, thi jeg vil søge at vejlede dig: beder du, medens du er Menneske, for din ældste Broder, da vil din Bøns kærlige Tanke vække Angeren i hans Hjerte, da vil han vende tilbage til sit rette Hjem i mit Rige. Og er din Broder løst, da har Mørket ingen Tjener, der kan stride imod dig, da vil din Vandrings Vej blive lettere og lysere; thi da ville Menneskene i dig se den, du er. Mange ville elske dig, kun faa ville hade dig.“
Og Gud talede end mere.
Og Han sagde: „Min Søn, mindes du ikke din Broder og glemmer du at bede for ham, da vil han stride imod dig, da vil din Vandrings Vej blive stenet og støvet. Tornene ville stinge dig, kun faa ville elske dig, mange ville hade, spotte og forfølge dig — ja, Menneskene ville give dig Døden — Korsets Død. Dette vil være den Tak, de give dig for de Gaver, du bringer dem.
Min Søn, din Fader spørger dig: er du endda rede?“
Da bøjede Sønnen sit Hoved, og han stod tavs en Stund; thi han ransagede sit Hjerte.
Men Kærligheden til de lidende Mennesker drog ham. Han saa fast paa sin Fader og svarede: „Fader, jeg er endda rede. Men Fader, tilgiv mig, ifald jeg under mit Jordeliv ikke formaar at finde den rette Vej; thi du kender Mørket; thi du ved, dets Magt er forfærdelig.“
Da tog Gud Sønnen i sin Favn og sagde: „Jeg, din Fader, vil lede dig, at din Vandring ikke skal blive for tung; men jeg siger dig: følg stedse min Stemme, naar den lyder til dig; thi da farer du ikke vild.“
Og Gud talede end mere.
Og Han sagde: „Min Søn, se, jeg vil bede en af dine Brødre ledsage dig paa din Vandring, at han kan bære nogle af dine Byrder, at han kan fjerne nogle af Stenene fra din Vej.“
Og Gud udvalgte en af de Yngste. Og denne lovede at ledsage sin Broder.
Da talede Gud til dem begge.
Og Han sagde: „Støtter hinanden, bærer hinandens Byrder, svigter ikke!“
Og Gud velsignede dem, og Han tog deres Erindring; men Han lod dem beholde et svagt Minde om de Tider, der vare før Menneskenes Skabelse. Dette gjorde Gud, for at den ældste af de Yngste ingen Sinde skulde tvivle om, hvem han var, ej heller tvivle om Sandheden af de Ord, han skulde tale til Menneskene. Dette gjorde Gud for at lette deres Samarbejde, for at den yngre Broder ikke skulde svigte den ældre.
Og Han sendte dem begge til Jødefolket.
Men den ene kaldtes: Jesus af Nazareth, og den anden var Josef af Arimatæa.

En Stund før Gud sendte de to Brødre til Jorden, kaldte Han paa en tredie af de Yngste.
Og til ham sagde Gud: „Se, din ældre Broder ængstes; Tiderne ere onde; thi Mørket hersker overalt paa Jorden. Jeg, din Fader, spørger dig: vil du berede Vejen for ham? Vil du søge at fjerne nogle af Stenene fra hans Vej, at hans Fod ikke skal vakle under Vandringen? Min Søn, vil du ledsage din Broder?“
Sønnen svarede Ham og sagde: „Fader, jeg er rede; giv mig din Velsignelse, og jeg skal ledsage mine Brødre.“
Men da han havde svaret saaledes, talede Gud end mere.
Og Han sagde: „Lær Menneskene at sky Mørkets Gerninger; lær dem at vende sig fra de falske Guder; lær dem at angre det onde, de have gjort, at de kunne vandre den lige Vej til mit Rige. Min Søn, bed for alle, der ere bundne af Mørket; min Søn, søg at mindes din ældste, din faldne Broder.“
Og Gud tog hans Erindring, men Han lod ham beholde et svagt Minde om den Broder, han elskede, og for hvem han skulde berede Vejen. Dette gjorde Gud, for at han skulde kende den ældste af de Yngste, naar de mødtes paa deres Jordelivs Vandring.
Og Gud sendte ham til Jødefolket, og han kaldtes Johannes med Tilnavnet: Døberen.

Håber du kan bruge det...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 31/12/2022 12:26

Citat:
Jan ABC:


Håber du kan bruge det...



NEJ - overhovedet ikke. For mig er det vrøvl og det er der så rigeligt af i omløb.

Tror også hvis du tænkte dig om du selv ville kunne skønne at ham HansKrist tænker ganske anderledes forstandig kritisk videnskabeligt over tingene.

Håber du har fundet ud af at jeg ikke tror dit og dat - men for mig betyder TRO:

BEGIVENHEDEN KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus

GUD i KRISTUS

AT ERFARE KONKRET GUD HELLIGÅNDENs UNDERFULDE VIDUNDERLIGE GERNINGER MED MIG i MIT LIV.


Dette er også betydningen af TRO hos Paulus og ja i en Ny Testamentlig sammenhæng - i en urkristen sammenhæng.

Nye Testamente er en lang række KRISTUS VIDENSBYRD om hvordan mennesker tager imod BEGIVENHEDEN KRISTUS: den GUD HELLIGÅNDENs NY VÆREN og VIRKELIGHED der er brudt igennem til verden ved og igennem mennesket Jesus.

Jamen HansKrist du må da også som VML og Gerth og Jan ABC og Jørgen Primdahl med mange flere tro dit og dat og det ene og det andet? NEJ NEJ og atter NEJ.

For mig er TROEN ET

Og det er KRISTUS TRO - GUD i KRISTUS

TRO er at møde Gud i KRISTUS JESUS

TRO er en BEGIVENHED nemlig BEGIVENHEDEN KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der forsætter efter Jesus død med uformindsket virkekraft - hvorved vi kan sige at KRISTUS BEGIVENHEDEN eller KRISTUS IMPULSEN er den samme altid også idag og imorgen og ud i al fremtid - det er GUDS NÅDEFULDE HANDLING MED OS - SIN ELSKEDE ANDEN VI MENNESKER GENNEM SIN HELLIGE ÅNDs MÆGTIGE VIRKEKRAFT DER NU er VIRKENDE i verden, gør sig gældende i verden i dag som vi hører om det i kristendommens spæde begyndelse:


Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
2 Kor 3.

-0-0-0-0-

Håber alle kan indse at for mig er tro ikke at tro dit og dat og alt muligt mellem himmel og jord. Alt dette er tegn på svage magter og kræfter at være religiøs på den måde og er lille tro eller svag tro som Paulus siger.

Citat:
Når I nu har taget imod Kristus Jesus, Herren, så lev i ham, rodfæstede i ham, opbyggede i ham, grundfæstede i troen, som I har lært det, overstrømmende i jeres tak. Se til, at ingen fanger jer med filosofi og tomt bedrag, der bygger på menneskers overlevering, på verdens magter og ikke på Kristus. For i ham bor hele guddomsfylden i kød og blod,

Lad jer ikke frakende sejrsprisen af nogen, som går ind for falsk ydmyghed og engledyrkelse, fordyber sig i egne syner og uden grund er indbildsk i sit verdslige sind, og som ikke holder sig til ham, der er hovedet, og ud fra hvem hele legemet, støttet og sammenholdt af sener og led, vokser Guds vækst.

Når I med Kristus er døde fra verdens magter, hvorfor underkaster I jer så påbud, som om I levede i verden: Tag ikke, smag ikke, rør ikke! – alt sammen noget, der skal bruges og forgå – det er kun menneskers påbud og lære. Det går for at være visdom med selvvalgt gudsdyrkelse, falsk ydmyghed og skånselsløshed mod legemet, men det har ikke nogen værdi, det tjener kun til kødelig tilfredsstillelse
. Kol 2


Jeg gider kun tale om hvad KRISTUS har udvirket i mit liv. Kun det regner Paulus for noget af evigt gyldigt værdi.

Hvis vi læser Paulus's breve opdager vi at han uafbrudt peger tilbage eller hen på KRISTUS BEGIVENHEDEN den GUD HELLIGÅNDENs NY VÆREN og VIRKELIGHED ind i verden ved mennesket Jesus - og at vi tager imod - iklæder os KRISTUS - KRISTUS VIRKELIGHEDEN:

Det GUDS NÅDESVÆRK vi er i GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - i KRAFT af GUD HELLIGÅNDENS vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Hvis det lykkedes for Paulus at iklæde os KRISTUS - at føre os til GUD i KRISTUS:

Det GUDS NÅDESVÆRK vi er i GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - i KRAFT af GUD HELLIGÅNDENS vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Så siger Paulus at han er blevet far til os i KRISTUS.

Og PAULUS er blevet far til mig i KRISTUS - det er PAULUS der har iklædt mig KRISTUS ved GUD HELLIGÅNDENS forunderlige ledsagelse som SANDHEDENS TALSMAND med inde over PAULUS KRISTUS VIDNESBYRD SKRIVERIER.

ORDET alene uden ÅNDEN kan aldrig blive GUDS ORD. Så bogstaveligt set kan vi ikke læse os til GUDS ORD.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 31/12/2022 17:17

Kære HansKrist

Hvorfor tror du, at Jesus var tømre...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Hvad ved vi...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 02/01/2023 22:58

Kære HansKrist

Tror du ikke noget...

http://kronsell.net/jesustoemrer.htm

Citat:
Var Jesus tømrer?

Lad mig se på Jesus erhverv. Her er de fleste mennesker nok enige om, at han var tømrer, for sådan har han altid været benævnt, og sådan bliver han normalt afbildet i film og bøger. Jeg har lige nydt et gensyn med William Wyler's film Ben Hur fra 1959 og her bliver Jesus vist mens han står og saver i et bræt i noget, der nok skal forestille hans eller hans fars værksted. Evangelierne er imidlertid ikke særligt oplysende. I Markus-evangeliet hedder det: "Er det ikke tømreren, Marias søn og bror til Jakob og Joses og Judas og Simon. Bor hans søstre ikke hos os?" (Mark. 6.3). Ud over dette ene sted omtales Jesus ikke nogen steder som tømrer. Hos Mattæus finder vi denne passage: "Er det ikke tømrerens søn? Hedder hans mor ikke Maria og hans brødre Jakob og Josef og Simon og Judas? Bor alle hans søstre ikke her hos os?" (Matt. 13.55-56). Dette er til gengæld den eneste antydning af, at hans far skulle have været tømrer. De to episoder beskriver begge, hvordan indbyggerne i hans (unavngivne) hjemby, ikke forstår, hvordan han kan tale og prædike som han gør. Hos Markus forekommer episoden i hjembyen lige efter episoden, hvor Jesus opvækker Jairus' datter, mens den hos Mattæus forekommer efter at Jesus har fortalt lignelser et ikke nærmere beskrevet sted i nærheden af Genesaret Sø. I begge tilfælde vender han tilbage til sin hjemby, så det er givetvis den samme episode, der refereres til. Alligevel er de to evangelister ikke enige om, hvorvidt det var Jesus eller hans far, som var tømrer. Godt nok var der tradition for at en søn fulgte sin far, når det gjaldt beskæftigelse, men hvis Jesus selv havde været tømrer, hvorfor skrev Mattæus så ikke det, i stedet for at referere til Josef? Det er disse to citerede passager, som får de fleste til at mene, at både Jesus og hans far var tømrere.

Hvad er der grundlag for...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Er vi blevet klogere...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 10/01/2023 19:42

Paulus er en provokation for enhver kirkekristendom og samtidig dens chance for en troværdig spiritualitet i nuet. Det mener Richard Rohr. Han befrier Paulus fra de fordrejede billeder: apostlen fremstår hverken som en forfalskning af Jesu budskab, eller hvert af hans ord er hugget i sten. For den amerikanske mystikekspert og bestsellerforfatter tog Paulus budskabet om Jesus op på en revolutionær måde: Det handler om en religion, der ikke handler om moral og lov, men om den mystiske oplevelse af kærlighed.


-0-0-0-
-0-0-0-0-
-0-0-0-0-0-
-0-0-0-0-
-0-0-0-


Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.

Troen er endvidere den 'mægtige skabende ting' i os og den stærkeste affekt, nærmest beslægtet med den græske 'begejstring' Den overtager endda alle de funktioner, som alle 'entusiaster' fra Paulus og fremefter har tillagt 'Ånden'; for det er 'tro', der forvandler os indadtil og bringer os frem på ny.


-0-0-0-


Christians are a blissful people, who can rejoice at heart and sing praises, stamp and dance and leap for joy. That is well pleasing to God and doth our heart good, when we trust in God and find in Him our pride and joyfulness. Such a gift should only kindle a fire and a light in our heart, so that we should never cease dancing and leaping for joy.... If thou feelest it truly in the heart, it will be such a great thing to thee,, Rudolf Otto om Luther

Kristne er et saligt folk, som kan glæde sig i hjertet og lovsynge, stemple og danse og springe af glæde. Det er velbehageligt for Gud og gør vores hjerte godt, når vi stoler på Gud og finder vores stolthed og glæde hos ham. En sådan gave skulle kun tænde en ild og et lys i vores hjerte, så vi aldrig skulle holde op med at danse og hoppe af glæde... Hvis du virkelig føler det i hjertet, vil det være så stor en ting for dig,, Rudolf Otto om Luther


-0-0-0-
-0-0-0-0-
-0-0-0-

Kristen Meditation v Gustav Bonnevie
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 03/02/2023 02:13

Alt hos Paulus handler om:


GUDS KÆRLIGHED KRISTUS
(så hver gang I læser KRISTUS efterfølgende er det GUDS KÆRLIGHED KRISTUS)

KRISTUSVIRKELIGHEDEN:

om vores "i KRISTUS VÆREN"


vores NY VÆREN i KRAFT af GUD

Ny messianske i KRISTUS Væren i kraft af Gud.

nok tilhører vi det værende men vi har i KRISTUS fået NY VÆREN i KRAFT af GUD

Den Ny Væren i kraft af Gud vi har i KRISTUS er vores OPSTANDELSESLIV med KRISTUS

KRISTUSVIRKELIGHEDEN eller OPSTANDELSES'LIVET KRISTUS ER DEN NY VÆREN i KRAFT af GUD vi har i KRISTUS.

Et menneske kan have væren, sin væren, som en del af alt det værende det tilhører - i kraft af det værende det tilhører og deltager i - men et menneske har også i KRISTUS fået NY VÆREN i KRAFT af GUD.

Hvorfor denne vores i KRISTUS Ny Væren i kraft af Gud - jo fordi det der er til i kraft af Gud er til i kraft af EVIGHEDEN - det har EVIGT LIV og det allerede nu - ja vi er i det i og med og ved KRISTUS allerede nu.

Vores EVIGT LIV er begyndt eller er vi i allerede nu i KRISTUS - i vores i KRISTUS VÆREN - den VÆREN der er i KRAFT af GUD.

Dette er præcist hvad OPSTANDELSEN betyder hos Paulus; det er os der, i og med og ved KRISTUS er i OPSTANDELSES'LIVET - hvor den Ny Væren i kraft af Gud der betyder EVIGT LIV er med inde over vores endelige det værende liv vi har.

Så uanset hvor vores det endelige, det værende liv, vi har, stævner os, så er det "i KRISTUS" (den Ny Væren i kraft af Gud) vi ankommer iklædt uforgængeligt EVIGT LIV.

Sådan forstår Paulus OPSTANDELSEN.

I KRISTUS - i OPSTANDELSES'LIVET KRISTUS - i KRISTUSVIRKELIGHEDEN - den vores Ny Væren i kraft af Gud der betyder EVIGT LIV allerede nu ind i vores endelige det værende liv vi frister.

KRISTUS DET HIMMELSKE MENNESKE er i os og skal vi tillade, give plads og være åbne for kommer til at VIRKE MÆGTIG i os gennem at FORVANDLE vort fornedrede i det jordiske værende legeme og give det SKIKKELSE som hans HIMMELSKE HERLIGGJORTE LEGEME med den GUDS KRAFT hvormed han kan underlægge sig alt.

Vi bærer både det jordiske Adam menneskes billede men også det Himmelske KRISTUS menneskes billede har vi i os. HEL'LIGGØRELSEN er at vi tillader, giver plads og åbner op for at KRISTUS DET HIMMELSKE MENNESKE kan få lov til at VIRKE MÆGTIG igennem os allerede nu her hvor vi jo godt kunne nøjes med at leve og forblive udelukkende i det jordiske menneskes billede - men hvorfor dog nøjes med dette det jordiske værende menneske når vi nu i KRISTUS har fået NY VÆREN i KRAFT af GUD. Så udnyt det dog folkens også som et KRISTUS VIDNESBYRD der vil kunne føre andre mennesker til DÅB og OMVENDELSE.


Kristendommens essens er KRISTUS MYSTIKKEN; vores i KRISTUS VÆREN:

VORES MYSTISKE NY VÆREN I GUDS KÆRLIGHED KRISTUS:

Det handler om en religion, der ikke handler om moral og lov, men om den mystiske oplevelse af GUDS KÆRLIGHED KRISTUS i vores liv.

Det GUDS NÅDES KRAFTVÆRK vi er i KRISTUS - i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os men også igennem at KRISTUS det himmelske oprejste herliggjorte menneske virker mægtig i os og formår på KARISMATISK EKSTATISK vis vores guddommeliggørelse og HEL'liggørelse - karakterforvandling og personlighedsforvandling.

DET GUDS BILLEDE KRISTUS vi er skabte i og til VIRKER MÆGTIG i os - har I ikke hørt det? Eller har I bare ikke forstået det?
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 15/02/2023 11:55

Alt hos Paulus

Alt i kristendommen

handler om:

BEGIVENHEDEN GUDS KÆRLIGHED KRISTUS ved mennesket Jesus.

Vores Gud Søn'skab og Gud Fader'skab - altså vi Guds Børn.

Gud har givet os evigt liv i sin Søn og den der er i KRISTUS - i Sønnen - er i livet - har livet.

Gud er i os og vi er i Gud - således er det ikke bare Gud der er - men også vi der er.

Gud virker - er - mægtig i os gennem sin Ånd - men også er vi mennesker Nye Skabninger født af Gud.

Gud Fader virker i os - er i os. Men også vi er i KRISTUS - i Gud Sønnen - i Gud Fader.

At vi - igennem KRISTUS - Sønnen er i Gud Fader og Gud Fader er i os - at Søn og Fader (vi og Gud) bliver i hinanden - vi bliver i ham og han i os - ved vi igennem Gud Helligånden - der er givet os.

Nemlig er GUDS KÆRLIGHED KRISTUS UDGYDT i vore HJERTER ved GUD HELLIGÅNDEN der er givet os.

GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - mennesket er Guds elskede anden.

Så i kristendommen (i KRISTUS) elsker Gud mennesket - bekræfter Gud mennesket gennem at give os af sin Ånd det evige liv - vi flyttes over i dagen lyset og livet - flyttes vi over i den ottende dags Ny Skabelse - Guds Herlighed LYSET og LIVETs Ånds Love - det evige liv i kraft af GUDS ÅND.

Det er den forsatte SKABELSE - den ottende dags SKABELSE - GUD DER STADIG VIRKER SKABENDE. Første Mosebog kunne ligne en GUD der blev færdig med at virke SKABENDE - som en GUD der blev færdig og afsluttede sin SKABELSE - at virke SKABENDE som SKABEREN. Men sådan er det ikke vi er nu i den ottende dag i ugen.



Det særlige ved kristendommen - i KRISTUS - er at det ikke kun er en ÅBENBARING GUD FADER - men også dækker over ÅBENBARINGEN de Nye Skabninger vi er i KRISTUS.

Så der sker noget omkring Gud (meget forandres her (NY HIMMELSK LIV og GUDDOMMELIG LIV - en udvidelse)) i vores liv - men der sker også noget hos os selv - vi bliver Nye Skabninger Mennesker - som født af Gud gennem at han giver os af sin Ånd - igennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - hvorigennem vi har vores individuation - personlige udvikling og selvaktualisering i kraft af Gud.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 15/02/2023 14:28

Kære HansKrist

Jeg er ved at skrive en bog og kunne godt tænke mig at få dig indover på et tidspunkt. Der skal bare lige lidt kød på den først. Hvad siger du til det? Er der i øvrigt nogen som ikke har evigt liv...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 22/02/2023 11:21

Gud er ikke et problem for bevidstheden (for fornuften)

eller en opgave eller udfordring for bevidstheden (fornuften)

Nej Gud er kun relevant for personen der har center i hjertet og livet - hvor bevidstheden kun er en del funktion af utallige andre funktioner der gælder vi menneskers liv og eksistens.


Tikka vil hele tiden, som New Age vil, flytte spørgsmålet om Gud fra eksistens og liv og over til et spørgsmål om bevidsthed - gøre Gud til et problem, en udfordring, en opgave, for bevidstheden.

Hvis man sådan isolerer det med Gud til bevidstheden kan man jo pludselig påstå det hele er hjernespind. Og det er hjernespind hvis man flytter Guds spørgsmålet fra liv og eksistens til bevidstheden.

Gud optræder ikke i bevidstheden eller mennesket møder ikke Gud i bevidstheden men i liv og eksistens - det er som levende personer centreret i liv og eksistens at vi kan møde Gud - ikke i bevidstheden eller vores forestillingsliv findes den levende Gud. Også derfor man ikke kan sætte sig og læse bibelen og derigennem mene man har lært Gud at kende, tværtimod, her er det ihvertfald ikke den levende Gud man bliver bekendt med, da Guds erfaringer - kendskab og fortrolighed - kun kan forekomme for personen der er 100% engageret i sit liv og sin eksistens - vi møder kun Gud når vi er mest levende og livlige og helhjertet engageret i nogen eller noget der har ubetinget ultimativ betydning for os - når vi elsker - kun hvis elsker kan vi møde Gud der er kærlighed - ikke når vi er lunkne - altså sidder fast i bevidstheden i sindet i tænkning og forestillinger - spekulationer og tvivlsomme gisninger om alt mellem himmel og jord. Dette er fejlen ved vi moderne mennesker der ikke kender livet længere men er begyndt at leve døde i vores bevidsthed - i sindet - i hovedet og har glemt HJERTET og LIVET - hvad det vil sige at leve og elske - fuldt og helt være engageret og opslugt af at leve og elske.

Både Gud - det religiøse spirituelle åndelige og ja livet og kærligheden kommer altid bag på os - overrasker os - da det ikke er noget vi kan maksimere os til gennem fx læsning af Bibelen - det er ikke noget vi selv kan frembringe.

Alt dette finder vi hos Jesus og Paulus - men der går ikke mange år og den græske filosofiske tænkning overtager kristendommen og glemmer alt om LIV og HJERTE og EKSISTENS - hvor vi lever i et HELHJERTET ENGAGEMENT og BEGEJSTRING hvad og hvem vi ELSKER - hvad og hvem der udgør et ubetinget anliggende af ultimativ betydning for os.

De græske filosofiske rationalistiske kirke teologer gør TRO til et spørgsmål om at tro noget frem for som hos Paulus og Jesus at TROEN var et spørgsmål om liv og død - TROEN tilhørte personens EKSISTENS - dets LIV og HJERTE - dette at ELSKE.

Troen - Guds spørgsmålet - er en central akt der omfatter det hele menneske - med alle dets mange funktioner og altså er ikke kun et problem, en udfordring opgave forbeholdt bevidstheden.

Så vi kan ikke igennem bevidstheden nærmer os det religiøse spirituelle åndelige. Så igen vi kan ikke læse (og spekulere) os frem til det religiøse spirituelle åndelige - nej kun når vi lever fuldt og helt helhjertet i eksistens og liv - 100% engageret i et ubetinget anliggende af ultimativ betydning for os - kan vi møde Gud og gøre os erfaringer med GUD og det religiøse spirituelle åndelige.


Sindet og bevidstheden er blevet vor tids største synd - og New Age fører an her med at placere mennesket i sindet bevidstheden og opmærksomheden frem for i liv og eksistens.

Ingen mennesker lever rigtig længere - men fører en zombie tilværelse i sindet og bevidstheden og har de svært ved at afvikle deres liv og eksistens kommer new age og mindfulness og hjælper mennesket med at opgive dets engagement i liv og eksistens og flytter gennem meditation det stakkels moderne menneske over i sindet bevidstheden og opmærksomheden.

Trist trist trist at det moderne menneske ikke længere kan mærke dets liv og eksistens - noget og nogen at leve for længere og derfor bare sejle rundt i forestillinger - dets eget sind og forestillingsliv og bevidsthed.

Ufatteligt mange slagsmål har jeg haft med Tikka der påstår Guds spørgsmålet og det religiøse spirituelle åndelige er udelukkende et problem - et spørgsmål - for menneskets bevidsthed.

Nej det er udelukkende et problem for personen - vores personlige eksistens hvor vi er 100% engageret og optaget af livet - et ubetinget anliggende af ultimativ betydning for os - når vi lever helhjertet og mest intenst og passioneret entusiastisk og engageret hvor vi bruger alle vores kræfter og mange funktioner fordi vi lever helhjertet centreret og engageret og motiveret.


-0-0-0-

At være i bevidstheden er at være i viden og det lærte - det er at være i tradition og gentagelsen - i efterligning noget eller nogen man har stiftet bekendtskab med - og alt dette gør kristendommen op med - da vi i KRISTUS er Nye Skabninger - hvor vi er flyttet fra religiøs tradition og rationalitet og over i LIVET - KRISTUS der er LIVET.

Med KRISTUS er vi i HJERTET - i SPONTANITET og FRIHED og OVERFLODEN af livlighed jubel og GLÆDEN - EKSTASEN - som er det eneste sted ÅNDEN kan få luft og inspiration - vil kunne gøre sig gældende.

GUDS ÅND hører LIVET TIL og menneskets ånd er pga arvesynden blevet bundet op på FORNUFTEN kun og kender derfor ikke EKSTATISK FORNUFT.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 23/02/2023 20:29

Kære HansKrist

Hvad laver vi her på jorden? Hvorfor er der forskellige svar på det spørgsmål...

https://krishna.com/who-are-we-how-did-we-get-here-and-why

https://www.komtilkristus.org/tro/guds-plan-for-os/formalet-med-livet

Hvem har ret? Hmmm...






Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 03/03/2023 13:31

Indledning - opråb: alle bør læse det her indlæg hvis de vil rystes i deres grundvold såvidt kristendommen. Også Tikka der ikke kan nøjes med at skimme hvis hun vil videre i sit liv og forståelse kristendommen.

HansKrist du siger vi alle skal læse det her indlæg - men det kræver da vist det teologiske helt store kørekort som ingen af os vel har (hvis vi ser bort fra Thomas der har forladt os).


The theological centre of Pauline
theology as it relates to the Holy Spirit

Mark Pretorius
Department of Dogmatics and Christian Ethics
University of Pretoria



what Paul says about the Spirit, specifically in the context of the eschatological aspect of the Spirit’s work in believers. Fee (1994:6-7) states that the church and individual believers are the new locus of God’s own presence with His
people; and the Spirit is the way God is now present. Dunn (1998:429) takes it
one step further, he rightly says that membership in God’s family (sonship) is
defined in terms of the Spirit.

In the author’s view, Paul’s theology on this is simple; because believers have received the Spirit, they are now sons of God (Rm 8:15). That the Spirit is thus to be seen as the defining mark of the Christian according to Paul, is put in blunt terms, says Dunn (1998:423), in Romans 8:9, “you are not in the flesh but in the Spirit, assuming that the Spirit of God does indeed dwell in you, if anyone does not have the Spirit of Christ, that person does not belong to Him”. In this verse, Paul provides the nearest thing to a definition of a Christian (someone who is “of Christ”). The Spirit, according to Paul, is the life of the Christian, that is, the life of God in the Christian.



hvad
Paulus siger om Ånden, specifikt i sammenhæng med det eskatologiske
aspekt af Åndens arbejde i troende. Fee (1994:6-7) fastslår, at kirken
og individuelle troende er det nye sted for Guds egen tilstedeværelse med Hans
mennesker; og Ånden er den måde, hvorpå Gud nu er til stede. Dunn (1998:429) tager det
et skridt videre siger han med rette, at medlemskab af Guds familie (sønskab) er
defineret i termer af Ånden.
Efter forfatterens opfattelse er Paulus' teologi om dette enkel; fordi
troende har modtaget Ånden, de er nu Guds sønner (Rom 8:15). At
Ånden er således at se som det definerende mærke for den kristne iflg
Paulus, er sat i skarpe vendinger, siger Dunn (1998:423), i Romerne 8:9, "du er ikke
i kødet, men i Ånden, idet man antager, at Guds Ånd virkelig bor
i dig, hvis nogen ikke har Kristi Ånd, så har han ikke
tilhører ham”. I dette vers giver Paulus det nærmeste til en definition af
en kristen (nogen, der er "af Kristus"). Ånden er ifølge Paulus
den kristnes liv, altså Guds liv i den kristne.


Det ovenfor er en rimelig tilfredsstillende google oversættelse den engelske tekst.

-0-0-0-0-


De primære teologiske grundtekster der er den oprindelige grundlag på hvordan vi skal forstå kristendommen er 10 Paulus breve i Nye Testamente, nemlig de 7 sikre Paulus breve: Rom, 1 og 2 Kor, 1 Thes, Gal, Phil og Fil - og så de efter al sandsynlighed Paulus breve; Eferser og Kol og 2 Thes.


Her finder vi grundlaget for den oprindelige tidligste kristendom der er tættest på Jesus virknings historie i verden og tættest i tid på de mennesker Jesus omgikkes.

Ud fra disse 10 Paulus Breve der udgør kristendommens oprindelige grundtekster og teologi og spiritualitet er evangelierne og alle andre breve i Nye Testamente blevet konstrueret.

Så den Jesus vi hører om i evangelierne er de kristnes Jesus - den Jesus de kristne har en bekendelse til at være Jesus der er Kristus. Altså den Jesus der er Kristus vores opstandne Kristus Herre og Gud Søn vi hører om i de 10 Paulus Breve er evangeliernes Jesus.


Så det tapet eller den baggrund - de oprindelige kildetekster grundtekster - hvorpå vi skal forstå kristendommen er ikke evangelierne men de 10 Paulus Breve.

Så vil vi forstå kristendommen og Jesus der er Kristus så er det de 10 Paulus Breve vi må tage udgangspunkt i. Og ud fra disse 10 Paulus Breve har en begyndende organiseret Kirke bestilt evangelierne der altså skulle være teologiske biografier over den Jesus der er Kristus - opstandne Kristus og derfor Herre og Gud for os som vi kender det igennem Gud Helligånden vi har.

At evangelierne er teologiske biografier ses igennem fx undfanget ved Helligånden og født af en jomfru og himmelfart og ud fra 12 disciple (12 et helligt tal) og dette at gå på vandet og lave vand om til vin. Alle disse nævnte forhold kan kun og skal kun forstås teologisk da den historiske Jesus vi er tættest på i de 10 Paulus Breve viser med al tydelighed at Jesus ikke gav sig af med sådanne fjollede ting. Ja sådan noget pjat eller teologisk ragelse og gøjl findes der ikke spor af i den tidligste kristendom tæt på Jesus historiske liv som vi hører om det i de 10 Paulus Breve.


-0-0-0-


Hos Paulus er opstandelsen ikke en begivenhed der er isoleret til Jesus - nej det er os i KRISTUS der har Opstandelses Livet sammen med Jesus Kristus.

Så opstandelsen er ikke noget objektivt der kun gælder Jesus - men noget objektivt og subjektivt der gælder os på samme tid som det gælder Jesus.

Paulus taler ikke selv om at Jesus er opstået som en isoleret objektiv historisk begivenhed (det refererer han til som en overlevering (noget han har fået fortalt)) men det interesserer ikke Paulus i egentlig forstand - da opstandelsesbegivenheden KRISTUS ind i verden er at vi i KRISTUS - i kraft af Gud - har fået OPSTANDELSESLIV med Jesus Kristus - vor Herre Gud vor Gud Søn og vi kender dette på at vi i Gud Søn (vi som Guds Børn) har Guds Ånd - Gud Helligånden.


Inkarnationen og opstandelsen er ikke isolerede objektive historiske engangs begivenheder knyttet til Jesus kun - men er begivenheder der forsætter i kraft af at Gud forsætter med at virke i verden (Gud forsætter med at handle med os mennesker) som Gud virkede i Jesus Kristus - som Gud handlede igennem Jesus Kristus for at få fat i os - for at nå os igennem Jesus Kristus.


Sådan skal inkarnationen og opstandelsen der ikke kan isoleres fra hinanden forstås - og sådan forstår Paulus disse begivenheder.


Opstandelsesbegivenheden KRISTUS er at GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - hvordan Gud handler ind i verden for at nå vi mennesker ikke går død i Jesus - også derfor vi siger KRISTUS er opstanden - KRISTUS = GUDS KÆRLIGHEDS NÅDES KRAFTVÆRK med vi mennesker - er nemlig allesteds og alletiders NÆRVÆRENDE.

Så GUD går altså ikke i stå i Jesus er den egentlige grundliggende principielle forståelse vi skal huske og forstå. Kirkens dogmatik og KRISTOLOGI - KRISTOLOGISKE ANTROPOLOGI - er oftest fejlagtigt fremstillet fordi her går Gud i stå i Jesus (GUD puster Jesus op som en Michelin Ballon Dukke der som et fantasifoster skal præge vores forestillingsliv og bevidsthed). Gud mister momentum og pusten Ånden i Jesus og vi stakkels kirkegængere skal lægge ører til noget overtroisk objektivt vi ikke subjektivt participerer i - deltager i. Og vi tvinges til at tro noget som derefter alene pga at vi tror det så får det på hokus pokus vis betydning for os.

Dette er Kirkens Teologiske VANVID og kætteri og misforståelse begrebet tro men ikke mindst tåbelige ide om at Gud går i stå i Jesus og vi skal måbe herover som noget helt enestående - men det er teologisk galimatias og vanvid denne Kirkens Jesus Teologi.
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 04/03/2023 14:01

Kære HansKrist

Hvad har vores interesse...

https://krishna.com/who-are-we-how-did-we-get-here-and-why

Har du et andet svar...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Kristendommens ABChristus - 04/03/2023 14:21

KÆRE ADMIN

ER DET MULIGT AT FÅ TREKANTEN VÆK OPPE I BROWSER-SKRIVEFELTET?? SÅ VIL FLERE NOK VÆRE MED.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 05/03/2023 11:26

Nå Tikka nu kan du ikke gemme dig væk selv længere

Du må ud i lyset og tage den konfrontation du så ofte glider af på


Nå men ihvertfald er her et link du skal høre der sætter det med Helligånden (og ja treenigheden) på plads


Hvad ville Jesus have sagt programmet

Vita Andreasen er fuldstændig fantastisk - det er også hendes forståelse HELLIGÅNDEN og ja Treenigheden jeg blev så begejstret for og som jeg ønsker du skal høre Tikka for ligesom at komme videre.
Indsendt af: Tikka

Re: Kristendommens ABChristus - 05/03/2023 13:31

Jeg har hørt dit link.

Jeg er ikke Iben Maria Zeuthen fan.
Hendes stemme og interview form frastøder mig, men jeg hørte det hele.

*

Jeg har ikke noget problem med forståelsen, af hvad helligånden bibelsk er, og hvornår en kristen ifølge bibelen har mulighed for at modtage denne kønsløse, skabende og indsigtsfulde kraft.

Der var der 2 fejl henvisninger/citater i programmet

Der blev nævnt at kvinden havde blødt i 20 år … dette er ifølge bibelen ikke sandt, der oplyser der er tale om12 år

Citat:
Men se, en kvinde, der i tolv år havde lidt af blødninger, nærmede sig Jesus bagfra og rørte ved kvasten på hans kappe.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/9

Og så var der én mand – en præst? - der mente Jesus skulle há sagt, det ikke kommer an på, om man er græker eller jøde, som jo er et citat af Paulus

Citat:
Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker,
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/gal/3

Ang. treenighedslæren kommer jeg aldrig til at godtage denne form for guds forståelse.

... men tak fordi du tænker på mig ... god søndag smiler
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 05/03/2023 14:32

Ja du er jo meget negativ og sur og utilfreds med alting

Nogle gange tænker jeg om du har noget du er tilfreds med?

Jeg er af natur ganske anderledes positivt stemt og behøver ikke gå i små sko - hverken når det gælder Iben Zeuthen eller at en præst mener at hvad der står hos Paulus er en direkte forlængelse af Jesus.

Vigtigt at forstå der er mere Jesus hos Paulus end i evangelierne - hvor vi er kommet længere væk fra den historiske Jesus og dybt ind i en Kirkes teologiske tænkning omkring Jesus.

Paulus er trods alt tættere på Jesus virknings historie i verden - hvordan Gud igen blev bragt i spil i menneskers liv som et dynamisk spirituelt kreativ samspil mellem Gud og mennesket - Gud var nu kommet nær som virkelighed både som i Søn Fader forholdets ÅBENBARING - vi i Gud og Gud i os - som vi erfarer dette gennem at vi er drevet og grebet af ÅNDEN - Gud HELLIGÅNDEN. Gennem HELLIGÅNDEN vi erfarer GUDS NÆRVÆR i vores liv og gerninger med os. Gud der nu er kommet NÆR SOM VIRKSOMHED i vores liv og ikke længere er henlagt til religiøs tradition.


Ikke ret mange forstår hvad jeg forklarer og som det tidligere indlæg jeg forlangte alle burde læse. Og hvorfor så - jo fordi moderne mennesker flest har misforstået begrebet tro - som de opfatter som Tikka gør det og som Jørgen Primdahl og Jehovas Vidner gør det.

Derimod findes den korrekte Ny Testamentlig urkristne paulinske tanke om TRO hos HansKrist og Luther og Paul Tillich og Nicolai Berdyaev og Jung med flere.

Men moderne mennesker der på 2000 år er blevet skole elev agtige (fornuftige kun uden at kende EKSTATISK FORNUFT) og tror kristendommen er = med læsning og forståelse læsningen af Bibelen fra a - z hvor det hele skal troes" og opfattes bogstaveligt og så skal man uddrage heraf hvad TROEN og kristendommen er - dette er galimatias og ANTI SPIRITUALITET - ja det modsiger ALT hvad Paulus siger om GUDS NÆRVÆR i vores liv gennem ÅNDEN - Helligånden.


-0-0-0-

Hvorfor du er så trist og negativ Tikka har jeg tænkt meget på - det kom også tydeligt til udtryk i din pro russiske og pro Putins synspunkter og det skræmte mig lidt og ja der er vel kun den yderste yderste venstrefløj hos Enhedslisten man finder fra tid til anden din opposition til alt - især vestligt og demokratisk.



-0-0-0-


Citat:
Tikka:

Ang. treenighedslæren kommer jeg aldrig til at godtage denne form for guds forståelse.


Når du kan skrive sådan forstod du jo netop ikke udsendelsen - så jeg synes du skal lytte til de første 20 minutter igen for ligesom at komme videre i dit liv og ikke forsat blive stående i dine New Age og Jehovas Vidner og Iben Zheuten fordomme (så selv om du ikke bryder dig om Iben Zheuten så tænker I dog utroligt ens om mange ting - fx det her med Treenigheden men der er flere ting kan jeg se).
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 06/03/2023 11:57

Kristendommens kilde og center er den historiske Jesus og den folkebevægelse han igangsatte

Helt tæt op dette center eller kilde udspring til Jesus bevægelsen kommer de 10 Paulus Breve der er de første historiske skriftlige vidnesbyrd - om Jesus bevægelsens Guds Rige Spiritualitet (messianske spiritualitet) og den deraf udsprungne nye syn på etik og moral


Noget længere ude og væk fra Jesus og Jesus bevægelsen både i tid og rum kommer evangelierne som er Jesus Bevægelsen der er blevet organiseret til nu en Kirke bevægelse - og denne Kirke bestiller nogle teologiske Jesus Kristus biografier (evangelierne).

Så er det hvad Jesus stod for og hvilken folkebevægelse han igangsatte der har vores interesse er det Paulus vi skal studere. Vi kommer aldrig tættere på Jesus og Jesus virknings historie og Jesus bevægelsen end vi er hos Paulus.

Evangelierne er noget helt andet - de er teologiske biografier over Kirkens Jesus Kristus.

Evangelierne er Kirken - eller Jesus Bevægelsen der er blevet organiseret og som ønsker teologiske biografier om deres Jesus Kristus - ikke om den historiske Jesus.


Jamen dette vælter omvælter og ryster jo i vores grundvold hvordan vi er blevet opdraget til at tro kristendommen skal forstås - nemlig med udgangspunkt i evangelierne.

Ja det er en kæmpe misforståelse. Og gør at folk får spørgsmålet om Jesus og Paulus forkert i halsen.

Er det noget, er det evangelierne der forråder og forvansker og forfalsker Jesus (historiske Jesus) og Jesus Bevægelsen og slet ikke Paulus der bevæger sig rundt i Jesus Bevægelsen før det endnu er blevet en Kirke der værner om den rigtige troslære - eller teologi om Jesus.


Center er historiske Jesus og Jesus Bevægelsen og tættest herpå finder vi Paulus 10 Breve der er en lige linje fortsættelse af Jesus messianske spiritualitet ind i verden.

Evangelierne er teologiske biografier - de skal ikke skildre tingene historisk korrekt som Paulus gør det med sine breve til de urkristne menigheder - men evangelierne skal forstås som teologiske biografier og skrifter.

Så er vi på jagt efter historiske kilder til kristendommen er det hos Paulus vi skal studere og forske.


Jamen derved vender du jo op og ned på hvad

Arne tror

Tikka tror

Jan ABC tror

Jmp Michael tror

Ja hvad alle skolebørn og voksne i Danmark tror


JA


Der er kun den fremmeste akademiske teologiske verden der forstår hvad jeg siger og ikke bliver overrasket og rystet i deres grundvold og barnetro som

Arne gør

Tikka gør

Jan ABC gør

Jmp Michael gør

Simon gør

RoseMarie gør

Som stort set alle danskere gør

-0-0-0-


Selv Simon der har været professor ved Københavns Universitet og chefredaktør ved en af landets førende aviser og en førende stemme i kultur debatten (som humanist og ateist) i Danmark påstod jeg vendte op og ned på alting - ja selv han slæbte rundt på Københavns Universitets Religionshistoriske Grønbech'ske (og Villy Sørensen og Michael Rothstein) misforståelser spørgsmålet Jesus og Paulus.



-0-0-0-0-

Jeg har ikke noget imod evangelierne hvis de bliver læst som hvad de er - altså en senere Kirke's

- Jesus Bevægelsen der er blevet organiseret som en Kirke der vil forsvare sig selv mod opløsning og viser tegn på teologisk dogmatisme -

bestillingsarbejde på at få udfærdiget teologiske Jesus biografier - der skal bekræfte teologisk den Jesus Kristus Kirken har en bekendelse til.


Hvis det er den faktuelle historiske virkelighed der interesserer os - den historiske Jesus og historiske Jesus Bevægelse - så er det hos Paulus vi skal studere og forske og ikke i evangelierne.


Jamen stadig du vender jo rundt på alle menneskers vanetænkning og forståelse kristendommen og spørgsmålet Jesus og Paulus.



-0-0-0-


Hvis vi vil mærke den historiske Jesus' VIRKNINGSHISTORIE - Jesus historiske vingesus - så er det hos Paulus vi skal studere og forske.

Her findes den Jesus Kristus vi Guds Børn SPIRITUALITET - Søn Fader og Fader Søn SPIRITUALITET - Gud i os og vi i Gud - og at vi forbliver i Gud på sådan vis er Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger i vores liv beviset på.



Hos Paulus drejer alt sig om os - om os i KRISTUS - den virkelighed i kraft af Guds Kærlighed og Guds Ånd Jesus videregav til os.


I evangelierne drejer alt sig om Jesus og ikke så meget os.


Evangelierne fører til tro på Jesus (fattig tro og mærkelig tro; født af en jomfru og undfanget ved Helligånden og himmelfart etc)

Paulus 10 Breve fører til tro på Gud i Jesus og i os (vi Guds Børn SPIRITUALITET) gennem Helligåndens virkelighed som Jesus bringer i spil i verden.


-0-0-0-0-


BRAVO HANSKRIST


Nu forstår jeg hvorfor Arne er jaloux på dig HansKrist

Hvad du disker op med er jo flere niveauer over hvad Arne nogensinde har præsteret - så fyldt med negativ teologi misforståelser hans skriverier jo er
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 06/03/2023 22:58

Kære HansKrist

Jeg kan godt følge dig - at Paulus breve er tættere på begivenhederne. Men hvorfor taler han ikke om den tomme grav...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Dette må med...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-29/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxix/

Har du en forklaring på tingene...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 08/03/2023 11:11

Kære HansKrist

Lad os tale om den tomme grav...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Dette må med...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-29/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxix/

Hvor står du henne...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

Hmmm...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 09/03/2023 20:00

Kære HansKrist

Lad os tale om tingene...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Dette må med...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-29/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxix/

Hvor står du henne...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

Hvad kan bringe dig på banen...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/14

Citat:
Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger. Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden. Eller er det fra jer, Guds ord er udgået, eller er det kun jer, det er nået til?

Hmmm...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 10/03/2023 12:54

Kære HansKrist (øvelse gør mester)

Lad os tale om tingene...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Dette må med...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-29/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxix/

Hvor står du henne...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

Jeg vil gerne prikke lidt mere til dig...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/14

Citat:
Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger. Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden. Eller er det fra jer, Guds ord er udgået, eller er det kun jer, det er nået til?

Hmmm...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kristendommens ABChristus - 13/03/2023 14:05

Kære HansKrist (øvelse gør mester)

Lad os tale om tingene...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Dette må med...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-29/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxix/

Hvor står du henne...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

Hvad er der på færde i vores liv...

https://www.ringbearersdiary.com/Ringbearer_Articles_DK.htm

Interessant...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Kristendommens ABChristus - 30/03/2023 13:04

Bibelen Leth Fortalt: Paulus' Omvendelse


💦🏊🚴🏃🔥💕🙏

Er glad for at Kristian Leth er så "glad" for eller fascineret af Paulus

Og at han er gået rimeligt meget i dybden med at forstå Paulus.

Dog får han ikke fat i at Jesus opstandelse hos Paulus ikke er en isoleret begivenhed - for nemlig taler Paulus aldrig om OPSTANDELSES BEGIVENHEDEN KRISTUS uafhængig af os i KRISTUS

Paulus kan ikke adskille Kristi Opstandelse fra os i KRISTUS - de nye skabninger vi er i KRISTUS. Der er total sammenfald her hos Paulus mellem Kristi Opstandelse og de Nye Skabninger vi er i KRISTUS - - den Guds Kærlighed = det Guds Nådes Kraftværk vi er i KRISTUS qua GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS

Begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus Kristus (der er Opstandelses Begivenheden Kristus) = den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed der brød ind i verden ved mennesket Jesus - der forsætter efter Jesus død med uformindsket kraft at manifestere sig - gøre sig gældende i verden.

Dette betyder at TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng ikke betyder at tro på noget - men er lig med som Paulus siger det igen og igen og som Paul Tillich så smukt har formuleret det:

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Luther (fra Luthers fortalte til Romerbrevet)

-0-0-0-

Det radikale ved Paulus er at kristne ikke render rundt og tror på noget (hverken Bibelen eller Trosbekendelser) men at vi som kristne erfarer:

A Spiritual reality in itself

JA

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Nemlig Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Alt dette kommer sig af at hos Paulus er Kristi Opstandelse = os i KRISTUS = de Nye Skabninger vi er i KRISTUS takket være Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Så TROEN er Guds fødsel i vores liv og at forblive i TROEN bliver vi menneskers fødsel i Gud = de Nye Skabninger vi er i KRISTUS qua GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS =

GUD HELLIG'ÅNDENS GAVER

GUD HELLIG'ÅNDENS FRUGTER

og

GUD HELLIGÅNDENs GAVER hos Paulus flugter den Maslow'ske Selvaktualisering og den KREATIVITETENS FLOW SPIRITUALITET eller PSYKOLOGI vi finder hos Mihaly Csikszentmihalyi.

og

GUD HELLIGÅNDENS FRUGTER hos Paulus flugter ret godt alt det New Age mindfulness buddhismen forsøger at hjælpe os frem til af guddommelig harmoni og wellness.