annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 479 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15559 - 25/04/2013 16:58 Her begynder og finder I min tro
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Hej treram du stillede mig forleden, ude på chatten (findes her (1)*) efterfølgende spørgsmål endnu engang, ja det er ikke første gang du har efterlyst et svar fra mig desangående:



Du stillede mig dette ret enkle spørgsmål skulle man synes:


Citat:
kan du ikke med almindelige ord forklare om du er religiøs, troende, ateist eller een der bare laver grin med borgermusikken. Jeg tror det vil hjælpe lidt på forståelsen her, hvis du var i stand til det, eller vil du bare være mystisk hele tiden?





Jeg svarede på chatten (1)*:



Citat:
""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell".



Tillich taler om at vi mennesker har fornuft, men vi råder også over ekstatisk fornuft, som på numinøs spontan vis fra tid til anden gennembryder og rammer os, ryster os, uden at disse forhold overhovedet ødelægger vores gode fornuft.


Disse øjeblikke af Åndens ekstatiske nærvær i vores liv, hvor vi der gerne vil gribe og begribe også bliver grebet og båret af ny mening, kraft og liv, betydning, afgørelse, fordi vi befries fra fornuftens indelukkethed og vores bevidstheds begrænsninger, er nøjagtig her min tro begynder. Disse forhold kan undersøges af videnskaben om hjernen; af psykologien; og filosofien og religionerne har været beskæftiget med disse forhold i mange tusinder år og beskrevet eller becifret disse begivenheder i menneskets liv på smukkeste vis.


Paulus er for mig en nøglefigur, såvidt disse forhold Åndens ekstatiske spontane emergente manifestationer og gennembrud i vores liv, og jeg finder at jeg forstår hvert et ord paulus skriver, lidt som Badiou også gør det.


I den forstand som jeg beskriver det hellige ovenfor er jeg troende, ja jeg mener altså at det Hellige (Ånden) hele tiden bryder ind i vores liv, individuelle såvel som historiske, menneskehedens liv, og gør sig gældende overfor profanitet, meningsløshed.


Mennesket har ånd som fornuft, og mennesket har Ånd som ekstatisk fornuft, og der er altså ikke taler om Ånder (dette er spiritisme).



punkt 1) du finder mig her: ""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell"


Jeg gentar, jeg kunne lige så vel være ateist som troende såvidt disse forhold som videnskaben om menneskehjernen og psykiatrien og psykologien er mindst lige så interesseret i som religionerne er det!


Eksistentialismen er den filosofiske bevægelse vi også finder nøjagtig her, hvorfor jeg også vil betegne mig selv som kristen eksistentialistisk troende, med rod i den paulinske spiritualitet (ekstatiske fornuft), som Tillich og Berdyaev.


Den risiko der nu er for at blive skudt alverdens tåbeligheder i skoene af ateister der ikke kan følge mig, den må jeg risikere (Badiou er inde på samme forhold i forbindelse hans viste interesse for teologien og da især Paulus). Men det er jo her vi har debatten, samtalen, kritikken, den frugtbare diskurs og kritik, såvidt vores virkeligheds syn, og syn på mennesket og samfundslivet, og historiens gang.



Jeg tilføjer nu:


A):


Vi mennesker er ikke historie eller kulturløse, eller traditionsløse, men vi står altid i en fortløbende kommunikation og nyfortolkning vores fælles fortid, traditionen, kulturen og historien, også Paulus og urkristendommen, som A. Schweitzer; Tillich; Barth; Heidegger og Badiou har gjort det på ypperligste vis. Ikke som en anakronistisk forbistring og indlevelse en fortid uden nutidig relevans og hensyn til vores moderne intellektuelle integritet og naturvidenskabelige virkelighedsforståelse, verdensbillede. Det er altså en kritik og destruktion af især kristendommens og Kirkens overleverede forståelse af Paulus og urkristendommen jeg er ude i med Schwseitzer; Tillich; Barth; Heidegger og Badiou mfl andre. Kun derved, at stå i en kritisk samtale traditionen, overleveringen, kan vi forstå vores egen nutidige situation. Dette gælder jo ikke bare mht Paulus og urkristendommen som jeg har megen fokus på, det gælder også grækerne, Platon og Aristoteles, som den græske filosofi før dem og det gælder mere nutidige forekomster som renæssancen; reformationen; den amerikanske uafhængighedserklæring og den franske revolution og den kommunistiske revolution og de nationalsocialistiske mmfl..



B):


"Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell".


Da dette citat ovenfor er helt essentiel for at finde ind til hvor min tro begynder, for at forstå hvor min tro begynder og hvad den bygger på, vil jeg belyse det lidt mere:


Citat:
Det er imidlertid rigtigt, at friheden er vort væsens levende kilde. Kun når selv de mest genstridige ydre betingelser skifter ansigt ved at blive gennemtrængt af denne spontanitets magi, bliver en handling menneskelig.


Jeg bliver ikke fri ved simpelthen at lade det spontane i mig folde sig ud; jeg bliver fri ved at give det spontane retning mod en frigørelse, det vil sige en personliggørelse af verden og mig selv.



Begge ovenfor anførte citater fra Emmanuel Mounier "Personalismen" side 74; 76.




Det spontane og friheden, kreativ frihed (ånden), bliver også behandlet under begrebet det numinøse:


Citat:
A Supremacy over being belongs to freedom.


There would be no freedom if appearances were the very things-in-themselves, if the noumenal exhausted itself in the phenomena. Nor would there be any freedom if there were absolutely no acitivity of the noumenal in phenomena.


Noumenal freedom, is able to break in upon the causal sequence of appearances,,, the one world can invade the other and act creatively within it. Man as a creatively active and free being, as at spiritual being, is not merely phenomenon.


Spirit can upset and change the "natural" order.


Newness presupposes time; it makes its appearance in time. Without time there is no change.... True creative newness is achieved in existential time, time which is not objecitified, that is to say it happens in the vertical and not the horizontal. But creative acts which are accomplished in the vertical are projected upon a plane and are accepted as accomplished in historical time. Thus it is that meta-history enters into history.


Berdyaev, fra bogen "the beginning and the end" side 154 og nogle sider frem.



Eksistentialismen er fokuseret på at forstå mennesket ud fra tiden, dets tidslighed, som værende et tidsbestemt og historisk væsen, med fortid og nutid og fremtid. Og dermed siger de fra overfor at forstå mennesket som tingsliggjort, en ting, et objekt, i rummet, da mennesket aldrig på den måde kan fastfryses, tingsliggøres og objektiveres for nogen, ej heller for videnskabernes analyse og blik, fiktive øjebliksbillede. Altså så længe der er liv er der håb og mennesket kan hele tiden forandre sig, udvikle sig og begynde forfra.


C):


Du spør om jeg bare vil være mystisk hele tiden Treram.


Nej jeg er ikke mystisk på den måde at jeg benægter den ydre materielle virkeligheds primat. Jeg benægter ikke evolutionsbiologi eller astrofysik, ja jeg er i et og alt tilhænger af eksakt naturvidenskab.


Personen er helt og holdent rodfæstet i naturen. Legemet har samme rang som ånden, mennesket er helt og holdent "legeme" og helt og holdent "ånd".


” I mennesket er intet ”blot biologisk” eller ”blot åndeligt”. Hver eneste celle i menneskets krop participerer i menneskets frihed og åndelighed.” Paul Tillich; Mod Til Livet.


Den faste akse, som den kristne tanke drejer om, er forestillingen om en uopløselig forbindelse mellem sjæl og legeme. "Sjæl" og "legeme" eller "stof" i ordenes moderne betydning opfattes ikke som modsætninger. "Sjælen", forstået i den moderne spiritualismens sammensatte betydning, det vil sige som betegnende på een gang tanken, psyken og selve livsprincippet, er i den konkrete existens støbt sammen med legemet. Emmanuel Mounier "Personalismen" side 18.



At tale om Guds eksistens er nonsense siger Paul Tillich og jeg er ganske enig. Men at tale om Gud som Åndens ekstatiske nærvær og spontanitet, som det på emergent vis fra tid til anden viser sig i vores liv, er at tale om Gud som konkret numinøs virkelighed gældende vores liv som vi alle har kendskab til.


Og vi er igen her:


"Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell".


Det forhold som Paul Tillich behandler under at vi mennesker ikke blot har fornuft men at vi også fra tid til anden har erfaringer fra ekstatisk fornuft, se mit andet indlæg i filosofisk hjernegymnastik. (2)*




jeg vil slutte nu, og jeg ved godt at en og anden herre nu vil brække sig over mig endnu engang og få røde knopper og blive gul og grøn af xxxxxxxxxx, fordi jeg tar dit spørgsmål seriøst og forsøger at give dig et svar treram. Manden hader mig indædt, og ønsker mig ud af denne verden, ihvertfald ryster det ham dybt om nogen gider lægge øren til hvad jeg siger, om nogen overhovedet gider have en samtale med mig, da dette vælter hans eget verdensbillede at jeg skulle være værd at lytte til.



Venlig hilsen HansKrist.









(1)*:




treram: du er nu noget svær at debattere med Hanskrist, jeg tror ikke at ret mange ved hvad du egentlig står for, om du i det hele taget tror på noget, du henviser hele tiden til dine ynglingsfilofupsoffe r, og de er ikke interresante for ret mange af os, jeg har

treram: også i årevis undret mig over dine indlæg, jeg forstår ikke meget af det skrevne, men gider så ikke læse de gamle filosoffers bøger, det er livet ski for kort til, jeg vil debattere livet her og nu uden en masse sære mystiske ord som ikke mange kender til

treram: kan du ikke med almindelige ord forklare om du er religiøs, troende, ateist eller een der bare laver grin med borgermusikken. Jeg tror det vil hjælpe lidt på forståelsen her, hvis du var i stand til det, eller vil du bare være mystisk hele tiden? kristend

treram: ommen har udviklet sig til et professorat i forståelsen af gamle filosoffer, hvad der ikke er skrevet af ord op og ned, bare fordi en gud absolut skulle voldtage en stakkels kone for at føde hans "søn" , at tro på sådan noget nonsens kræver en helt spe

treram: ciel hjerne, en hjerne som ejerpersonen ikke er i stand til at styre, som lader sig styre af de vrøvlehistorier som biblen blabber ud med og hvad præsterne fortæller, løgn og latin det er rigtig gudesnak og masserne falder for det, det må sku da være rig

treram: tigt når så mange tror på det, rend og hop.



-o-o-o-



Hanskrist: det er ikke første gang du har stillet mig dette ret enkle spørgsmål, skulle man synes, og jeg har også levet med det i baghovedet, ruger på det, men inkubationstiden er åbenbart flere måneder,,, måske jeg skulle lave en fremprovokeret abort,
[x]Hanskrist: nå men, lige kort om hvor min tro begynder: ""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell"

[x]Hanskrist: Tillich taler om at vi mennesker har fornuft, men vi råder også over ekstatisk fornuft, som på numinøs spontan vis fra tid til anden gennembryder og rammer os, ryster os, uden at disse forhold overhovedet ødelægger vores gode fornuft

[x]Hanskrist: disse øjeblikke af Åndens ekstatiske nærvær i vores liv, hvor vi der gerne vil gribe og begribe også bliver grebet og båret af ny mening, kraft og liv, betydning, afgørelse, fordi vi befries fra fornuftens indelukkethed og vores bevidstheds begrænsninger

[x]Hanskrist: er nøjagtig her min tro begynder. Disse forhold kan undersøges af videnskaben om hjernen; af psykologien; og filosofien og religionerne har været beskæftiget med disse forhold i mange tusinder år og beskrevet eller becifret disse begivenheder i menneskets

[x]Hanskrist: liv på smukkeste vis,

[x]Hanskrist: Paulus er for mig en nøglefigur, såvidt disse forhold Åndens ekstatiske spontane emergente manifestationer og gennembrud i vores liv, og jeg finder at jeg forstår hvert et ord paulus skriver, lidt som Badiou også gør det

[x]Hanskrist: i den forstand som jeg beskriver det hellige ovenfor er jeg troende, ja jeg mener altså at det Hellige (Ånden) hele tiden bryder ind i vores liv, individuelle såvel som historiske, menneskehedens liv, og gør sig gældende overfor profanitet, meningsløshed

[x]Hanskrist: mennesket har ånd som fornuft, og mennesket har Ånd som ekstatisk fornuft, og der er altså ikke taler om Ånder (dette er spiritisme)

[x]Hanskrist: punkt 1) du finder mig her: ""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell"

[x]Hanskrist: jeg gentar, jeg kunne lige så vel være ateist som troende såvidt disse forhold som videnskaben om menneskehjernen og psykiatrien og psykologien er mindst lige så interesseret i som religionerne er det

[x]Hanskrist: eksistentialismen er den filosofiske bevægelse vi også finder nøjagtig her, hvorfor jeg også vil betegne mig selv som kristen eksistentialistisk troende, med rod i den paulinske spiritualitet (ekstatiske fornuft), som Tillich og Berdyaev

[x]Hanskrist: den risiko der nu er for at blive skudt alverdens tåbeligheder i skoene af ateister der ikke kan følge mig, den må jeg risikere (Badiou er inde på samme forhold i forbindelse hans viste interesse for teologien og da især Paulus)

[x]Hanskrist: men det er jo her vi har debatten, samtalen, kritikken, den frugtbare diskurs og kritik, såvidt vores virkeligheds syn, og syn på mennesket og samfundslivet, og historiens gang




(2)*:



Citat:
By "numinous astonishment" is meant a feeling of being grip of the mystery (of existence (ontological shock) (1)*) yet elated with awe (2)*. This kind of experiences Tillich calls ecstacy; he does not mean a state of emotional excitement, though it may include this, but a state in which reason goes beyond its normal uses. This normal use is described as "the subject-object structure". Presumably the kind of reason which "goes outside this" is some state of immediate awareness in which we are not conscious of a gap between our thought forms and that of which we are aware. Something of this kind of immediacy happens in a low form of sense perception. Tillich is, I think, trying to describe an analogue of this in a spiritual nonsensory experience. Ecstatic reason is not the destruction of reason, but reason raised to a more creative level, in which the breach between theoretical detachment and affective union is overcome. So he says elsewhere that ecstatic reason in the practical sphere can be called grace, and in the theoretical, inspiration. However we may describe it, many would, I think, agree that something like what Tillich calls the ecstatic reason is a genuine experience. How much cognitive value has it? Tillich says that the ecstatic reason is the subjective side of a situation in which some event occurs which evokes it, and which can be called a "sign event", and in this sense a miracle. Revelation is the occurence of this whole situation (1)*. By relating revelation to the ecstatic reason, Tillich can speak of it in terms which do not demand a distinction of natural and supernatural. The vehicle of revelation is an experience, but it is an experience which has become charged with a sense of the depth and mystery of existence.


Taget fra Dorothy M. Emmet; i bogen "The Theology of Paul Tillich" i hendes artikel: "Epsitemology and the idea of revelation" følgende (dog er paranteserne mine).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15560 - 25/04/2013 22:59 Re: Her begynder og finder I min tro [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Der er ingen grund til at bruge km af spalteplads på spm. Treram stiller; det rækker at fortælle du tror på gud ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#15561 - 26/04/2013 04:51 Re: Her begynder og finder I min tro [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Hej Treram, her kommer lektion 2, eller mit svar nr 2 til dit spørgsmål:

kan du ikke med almindelige ord forklare om du er religiøs, troende, ateist eller een der bare laver grin med borgermusikken. Jeg tror det vil hjælpe lidt på forståelsen her, hvis du var i stand til det, eller vil du bare være mystisk hele tiden?


et menneske kan da ikke tro på Gud, da dette ville betyder der skulle være en Gud at tro på, eksistere en Gud at tro på. Og enhver tale om Guds eksistens er nonsense, det gir overhovedet ingen mening og viser at folk slet ikke er fortrolige med teologien.


tro har aldrig været at tro noget endsige på noget (tro er ikke belief som Tillich siger), troen dækker over den bevidsthedsmæssige, åndelige og spirituelle virkelighed der fra tid til anden overvælder os og åbner os op og bryder (1)* os (bryder ind med nye frihedsgrader og nye handlemuligheder og ny "gejst", ofte gør dette møde med åndens ekstatiske emergente manifestationer i vores liv, os til helt andre mennesker, gir os og vores liv en hel ny og uventet retning og drive). Troen gælder denne virkelighed som visse mennesker har sans for og det er altså Gud forstået som åndens ekstatiske nærvær i vores liv, hvor vi åbnes, overvældes og gribes og opløftes ud over vores normale daglige bevidsthedsliv og dets horisont, udsyn, begrænsninger og snæversyn. Således er omtalte ånd og friheden også uløseligt sammenknyttet (som Paulus siger, der hvor ånden er, er også friheden).

Ovenfor er set bort fra at det også rammer os emotionelt, følelsesmæssigt, og det rammer os i viljes og karakterlivet, vores mod og vilje på livet, eller mod og vilje i det hele taget. Nemlig er Åndens attrå livet som Paulus siger.


Vi kan også sige at det er mødet med det hellige, noumenon verdenen, eller det numinøse, som Rudolf Otto har beskrevet det:


mysterium tremendum et fascinans. As mysterium, the numinous is "wholly other"-- entirely different from anything we experience in ordinary life. citat slut.


Vi kan også sige med Berdyaev:

(1)* (eksempler på brud, at vi brydes, er fremhævet med fed tekst efterfølgende):

What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order.


There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found.


Og nu kommer det allervigtigste nok, igen fra Berdyaev:


God's world only breaks through into this world, the light of it shines through only in that which really exists, in living beings and in their existence.


Dermed, med sidste citat, er udelukket en Gud, en tro på Gud, som værende årsag til universet eller som værende årsag til tsunamier og jordskælv eller grædende madonna ikoner og andet gøgl fra den katolske kirke der mangler ægte tro, eller ekstatisk kreativ åndelig virksomhed og fornuft.




Hvis man først har helt styr på ovennævnte forhold kan man begynde at åbne bøger om teologi.


At sige man tror på Gud sender den forkerte association afsted til modtageren, at det skulle være noget man går og tror, forestiller sig, en forestilling som man holder oppe (hypostasere) for sig selv (og andre), men ingen ægte troende, eller teologer, går rundt og holder nogle forestillinger oppe som de så igen skulle være så latterlige at tro på, det viser at man slet ikke har forstået hvad talen, eller sagen, drejer sig om, nemlig om den åndens eller den ekstatiske kreative fornufts virkelighed jeg ovenfor omtalte. Det er denne virkelighed alene som er på tale vi har del i fra tid til anden. Og noget man participerer i, som er en så uløselig del af ens liv og åndedræt og tænkning, det går man ikke rundt og tror på endsige tror noget om. Man undersøge sagen, og dette er teologiens område, og er en ganske sober videnskab, der skal være i overensstemmelse med naturvidenskab.

Jeg kan ikke sige at jeg tror på Gud, for Gud (Ånden, 'bevidstheden') ER til som virkelighed for mig som jeg selv er det, for det er heri, i Ånden, jeg lever, røres og er til. "Gud er mig nærmere end jeg er mig selv" (Augustin). Vi kan også kalde den inkarnerede Gud, altså Kristus for min JEG-hed som Böhmer siger eller for mit JEG-legeme som R. Steiner siger det. Eller som tyskerne omkring Hegel, der betragtede de kristne mennesker, som de første moderne mennesker på verdens scenen, det modernes indtog på verdens scenen.


med venlig hilsen HansKrist



PS:

fremragende Hans, intet mindre end fremragende tommelop tommelop tommelop tommelop tommelop tommelop . Nu tror jeg selv det vil begynde at dæmre for Arne hvor mit ståsted er at finde.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15563 - 26/04/2013 09:45 Re: Her begynder og finder I min tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Citat:
Nu tror jeg selv det vil begynde at dæmre for Arne hvor mit ståsted er at finde.
skriver Hanskrist.

Men på mig virker alle disse fine og, synes jeg, underligt kunstige ord som forvirret og forvirrende tankespind, der søger at ophøje vores dyreart til mere end, hvad jeg tror, "bukserne kan holde til" blinker

Og når jeg Googler på Heidegger (klik), bliver det ikke bedre.
Det samme gælder Tillich (klik), og såmænd også Berdyaev (klik).

Alle disse for mig at se højttravende tanker - og tænkere - kan da sikkert være udmærkede, men de ligger milevidt fra dét, der for alvor betyder noget for mig: den intuitive direkte oplevelse af verdens væren - og dermed også af egen væren.

En oplevelse, jeg tror lettes, hvis man søger at skippe frås, begær og grådighed til fordel for mådehold, ren kærlighed og gavmildhed; ligeså i stedet for vrede, nedtrykthed og åndelig ligegyldighed vender sig mod mildhed, glæde og åndelig bevidsthed; og endelig fravælger forfængelighed og hovmod og i stedet søger mod storsind og ydmyghed.

Mine erfaringer i den retning, som jeg tilfældigt - og ikke villet - dumpede ind i - udenom forstanden - siger i hvert fald mig, at ikke bare mennesket, men verden (som vi mennesker jo er en meget lille del af) er noget ufatteligt og vidunderligt - som vækker min kærlighed - og det er alt rigeligt for mig smiler

Det er derfor, jeg meget hurtigt bliver træt, når jeg læser om "de fine herrers intellektuelle univers" blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15564 - 26/04/2013 11:04 Re: Her begynder og finder I min tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Hej Arne,,

jeg har bemærket at mine indlæg trætter dig (og endda virker uforståelige og som forvirret tankespind på dig), heldigvis gælder dette ikke alle, selv om jeg da ikke her på stedet er populær, men det gør ej heller noget, jeg ønsker blot at være her som et alternativ, det har jeg påpeget siden min debat aktivitet begyndte i 2003. Et alternativ for et yngre begavet menneske der skulle komme surfende forbi og i den sammenhæng glæder det mig med anne og thomas. For anne's vedkommende blev det til et frugtbart inspirerende teologisk ping pong spil (om hvilken retning at gå for at få kød/substans på teologien, den teologiske tænkning), gennem et par meget vigtige år af hendes teologi studie (hvor hun skovlede 12 taller hjem og hendes speciale var efterspurgt før den kom ud af trykken). Og Thomas fornemmer jeg forstår hvad jeg siger, til trods at han selv for mesten dels stiller sig lidt anderledes end jeg gør i det spirituelle landskab. Og så er der fl vang som virkelig formår at give mig et stort med og modspil, og virkelig formår at skatte det jeg skriver, og han er en af de mest kompetente debattører vi overhovedet har i danmark. Sidst men ikke mindst de private mails jeg har fået gennem tiderne, ofte fra fagfolk, og de fleste af disse har netop ikke været troende. Dette er altsammen mere end nok for mig, men havde jeg ikke fået disse skulderklap, ville mine skriverier nøjagtig have været de samme, for det jeg har på hjertet løber min mund over med, uanset hvilken medfart det jeg skriver får. Som intet kan stoppe mit løb (minimum 120 km om ugen og så en længere løbetur hver eneste dag) selv ikke en slem influenza her i vinters kunnne forhindre mig i at løbe hver eneste dag og endda holde mine 120 km om ugen; så set i det lys er der selvfølgelig ej heller noget der kan stoppe mig i at skrive, da de to forhold er uløseligt forbundet med min karakter, neurobiologiske karakterstruktur og biologiske kondition.

Det er blot fordi du har efterlyst at jeg gjorde mit ståsted klart og tydeligt, at jeg nævner dig her i forbindelse med at Treram har efterlyst lidt det samme, og at jeg nu mener at det er lykkedes mig at forklare det på en ganske klar måde. Men det må vel også være vigtig for dig i det mindste at kunne fornemme vi står så langt fra hinanden, hvor du dog kun forstår dit eget ståsted, og stadig ikke kan grade min helt præcist, da det på dig virker som tankespind.


Arne du skriver:

Citat:
Mine erfaringer i den retning, som jeg tilfældigt - og ikke villet - dumpede ind i - udenom forstanden


Nøjagtig her finder vi den store forskel mellem din position og min position og ingen formår bedre end Jung at beskrive hvori denne forskel er at finde, som fx følgende her:

Citat:
Det må vurderes som en katastrofe, hvis jeget assimileres af eller assimilerer Selvet (Jung, ”Aion”).


For os er bevidsthed utænkelig uden et Jeg. Bevidsthed er lig med indholds relation til Jeget. Hvis der ikke eksisterer et Jeg, er der ingen til stede, der kan være bevidst om noget. Jeget er derfor uundværlig for bevidstgørelsesprocessen. For den østlige ånd er det derimod ikke svært at forestille sig en bevidsthed uden Jeg. Man mener, at bevidstheden er i stand til at nå ud over Jeg-tilstanden; i denne ”højere” tilstand forsvinder Jeget sågar fuldstændig. En sådan Jeg-løs sindstilstand kan for os kun være ubevidst, fordi der ganske enkelt ikke ville være et vidne til stede. Jeg betvivler ikke eksistensen af åndelige tilstande, som går ud over bevidstheden. Men bevidstheden aftager i den grad, som tilstanden går ud over den. Jeg kan ikke forestille mig en bevidst åndelig tilstand, der ikke er relateret til et subjekt, dvs. til et Jeg. (C. G. Jung, “Psychologischer Kommentar zu Das tibetanische Buch der grossen Befreiung“).



Jeg har påpeget det igennem årevis overfor jer andre at min spiritualitet ikke er under forstandens niveau eller udenom forstanden, ikke er udenom forhjernen, præ frontale cortex, ikke er udenom fornuften og forstanden, men at denne er inddraget (forklaret, gennembrydes, opløftes og oplives, vitaliseres og intentionaliseres etc) uden at den ødelægges, lider nogen former for overlast, mister i skarphed og intelligens.

Citat:
Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18


At du arne med millioner og atter millioner af mennesker i dag, har jeres religiøsitet i en form for sensualisme (a low form of sense perception (1)*) under forstandens niveau, fornuftens subjekt objekt struktur, skyldes at new age er østlig inspireret, hvor tanken betragtes som en forhindring der skal overvindes, frem for en klar styrke og fortrin, i forbindelse vores spiritualitet og intelligens som vi tydeligt ser hos Tillich og den moderne vestlige spiritualitet.


med venlig hilsen HansKrist


PS:

nu googler jeg ikke Berdyaev; Tillich eller Heidegger (eller wiki studerer disse), men studerer deres hovedværker, bøger, hvor jeg stort set har hele deres forfatterskab, og nok som den eneste i danmark har jeg hele Berdyaev's forfatterskab på engelsk, og ikke nok med dette, jeg har læst og nærstuderet bøgerne. Jeg kan varmt anbefale Berdyaev og Tillich, til trods for at det er svært tilgængeligt stof at trænge ind i uden visse filosofiske forkundskaber eller ihærdigt flittigt hårdt arbejde gennem et par år. Det der kommer let går også let, men med det der er svært, er belønningen også bagefter så meget desto større. Jeg elsker at udfordre mig selv med svært intellektuelt arbejde der strækker sig over mange år.


PPS:

nu synes jeg ikke vi skal koge mere suppe på den høne eller det ben, der har som tema vores indbyrdes divergenser. Jeg ønsker ikke al den fokus på min person, og jeg ser ikke mig selv som en debattør der skal farve og præge stedet her, for som jeg altid har sagt, lige siden min begyndelse i 2003, jeg er her som et alternativ, og skulle nogen kunne skatte og værdsætte og blive inspireret af det jeg skriver, så er det fint. Det sidste jeg nogensinde har ønsket er at jeg skulle gå hen og blive toneangivende eller præge og farve debatten med mine synspunkter, igen, jeg opfatter mig selv som et alternativ der gives især den unge begavede surfer, strejfer, som har brug for noget fagligt i sin bagage på sin videre færd igennem livet.





(1)*:

Citat:
By "numinous astonishment" is meant a feeling of being grip of the mystery of existence, (ontological shock) yet elated with awe. This kind of experiences Tillich calls ecstacy; he does not mean a state of emotional excitement, though it may include this, but a state in which reason goes beyond its normal uses. This normal use is described as "the subject-object structure". Presumably the kind of reason which "goes outside this" is some state of immediate awareness in which we are not conscious of a gap between our thought forms and that of which we are aware. Something of this kind of immediacy happens in a low form of sense perception. Tillich is, I think, trying to describe an analogue of this in a spiritual nonsensory experience. Ecstatic reason is not the destruction of reason, but reason raised to a more creative level, in which the breach between theoretical detachment and affective union is overcome. So he says elsewhere that ecstatic reason in the practical sphere can be called grace, and in the theoretical, inspiration. However we may describe it, many would, I think, agree that something like what Tillich calls the ecstatic reason is a genuine experience. How much cognitive value has it? Tillich says that the ecstatic reason is the subjective side of a situation in which some event occurs which evokes it, and which can be called a "sign event", and in this sense a miracle. Revelation is the occurence of this whole situation. By relating revelation to the ecstatic reason, Tillich can speak of it in terms which do not demand a distinction of natural and supernatural. The vehicle of revelation is an experience, but it is an experience which has become charged with a sense of the depth and mystery of existence.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Nyheder fra Religion.dk