annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13329 - 29/06/2012 11:26 lad os gå til sagen selv
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
lad os gå til sagen selv, og droppe alle disse ørkesløse fordummende pseudodebatter


når jeg læser hvordan kristendom og i det hele taget det religiøse opfattes så skuffes jeg, som om ingen overhovedet er i nærheden af hvad sagen drejer sig om, hverken dem der er positivt stemt eller dem der stiller sig kritisk eller afvisende.

det hellige og det religiøse har alene at gøre med fænomener der bryder med den vores trivielle servile hverdag, hverdagsagtighed (dødelighed) og samfundets konservative love og moralske sædvaner der er fremmedgørende for mennesket. Fænomenet er begejstring, at være ekstatisk beruset; grebet af åndens ekstatiske nærvær og manifestationer (ses i en lang række tilfælde som fx helbredelser; omvendelser (ny kurs og personligheds dannelse, ny karakterstruktur); forelskelser; nye politiske sociale kreative frie omgangsformer og "love" (revolutionerne) mmm). Hvad så med Gud, jamen Gud er Ånd, Ånden, den begejstring (Ånd) vi bliver grebet af og som forandrer vores prosaiske trivielle servile hverdag, denne vores hverdagsbevidsthed og væren, væren til, og vores personlighed og skaber en ny personlighed og karakter -struktur (neurosehelbredelse), der stikker så dybt ind i vores biologi (natur (og ja inderste vilje)) at helbredelser af sygdomme og dårlige vaner som destruktiv livsførelse, er et umiskendeligt kendetegn ved denne Ånd (Åndens ekstatiske nærvær og manifestationer) som vi læser om det igen og igen hos Paulus og i evangelierne (helbredelserne og omvendelserne), men selvsagt også åndelige etiske karaktermæssige sygdomme helbredes, mennesket finder igen sig selv og deres vej her i livet.



Da jeg begyndte i 2003 på religionsdebatten følte jeg mig ensom (følte ikke der var nogen der overhovedet havde forstået emnet eller sagen selv), ja det var rent faktisk derfor jeg begyndte at skrive, nemlig primært for mig selv et og andet sted og for måske at lykkes med at udbrede kendskabet til hvad teologi og religion, det religiøse og kristendommen specifikt, dækker over. Alle ved hvem (af debattørerne) og hvor få der har ladet sig inspirere af mig, så målt sådan har det ikke været den store succes, men målt i forhold til de e-mails og henvendelser jeg har fået fra folk har det ikke været så dårlig igen.

Hvis man ønsker at forstå det religiøse og hellige som dette at være grebet af ånden og havende åndens kreative ekstatiske manifestationer i sit liv så er det følgende personer der skal konsulteres:

Paulus; Luther (når han bliver frigjort fra de dogmatiske Lutheraner og tidehverv fx); det er om noget Berdyaev og Tillich (en dyb grundig og tilegnet forståelse af Kant, Fichte, Schelling og Hegel er at finde hos Berdyaev og Tillich) og Barth (selv om Barth er svær). Derudover er det tværvidenskabelig relevant at beskæftige sig med Carl Gustav Jung, Francesco Alberoni; Alain Badiou, Edgar Morin, Daniel Stern, og moderne neurovidenskab og sundhedsvidenskab (lægevidenskab om sundhed og sygdom bredt forstået), men ikke mindst psykiatri og klinisk psykologi (terapi i al almindelighed).

Det religiøse, og da især kristendommen, har alle dage været dette ekstatisk at være grebet af og modtager af Ånden (Paulus Nye Testamente), denne ekstatiske begejstring og besathed og beruselse, eksceptionelle undtagelsestilstand eller ekstraordinære tilstand, som alle kunstnere og kreative mennesker kender, også de naturvidenskabelige af slagsen. Al teologi er bygget op heromkring, det er kernen hvorudfra der tænkes i ethvert teologisk værk. Kender de dødelige/dorske og åndssløve, ikke sammensatte mennesker også forholdet, ja de kender forholdet som fænomenet forelskelse, hvor den sociale gruppedannelse der altid er en ledsager af at være begejstret og ekstatiske beruset af Ånden, dog kun består af to personer, de elskende.

Paulus kan kun forstås ud fra denne begejstring, hvor man er grebet af Ånden (ånden er over én); Kristus (inkarnationen, hvor vores legemer er tempel for Helligånden, Åndens ekstatiske manifestationer i vores liv), og hvilke kreative nyskabende konsekvenser dette får for den enkelte og for det omgivende samfund, politisk.

At tro på Gud er "blot" at tro på (at have tillid og turde leve på) denne virkelighed, åndens kreative ekstatiske nærvær og manifestationer (gøren sig gældende) i ens liv, som eksempel, forelskelsen, men der er andre, som fx ikke mindst urkristendommens dannelse, eller menighedsdannelsen, det nye fællesskab før den (Kirken) bliver institutionaliseret og mister og taber Ånden, denne Ånd, i hypostatisk metafysisk vrøvl og den kreativitet og nytænkning og begejstring vi ser hos Paulus forsvinder. Men der er også alle politiske bevægelser.

Hvis man først en gang har erfaret dette fænomen med Åndens ekstatiske nærvær og manifestationer i ens liv, da forstår man at Dawkins og hans tilhænger her på debatten fx fører pseudodebatter (ja det er en kamp imod deres egne fordomme for en stor del de fører) og kun har relevans for bibelbælte usa og bogstavstroende fundamentalister, som der stort set ikke findes nogen af her i europa, ihvertfald meget sjældent at møde en teolog der i den grad har misforstået sagen selv.

De dawkins tilhænger der har en vis akademisk dannelse og intelligens, burde studere Tillich's "Systematic Theology", og bagefter vil de ydmyg komme og give en undskyldning for at have spredt forvirring og have værende skyld i at føre så mange pseudodebatter, hvor sagen selv mistes af syne, forbipasses.


mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Nok meget min nye forelskelse og store kærlighed der pludselig gjorde at jeg blev uendelig træt af disse pseudodebatter, der intet konstruktivt har over sig på den lange bane, men blot består i at æres i nuet og begrave sig selv i dumhed og ørkesløshed (tidsfordriv).

Derudover passer jeg mine studier (mest moderne psykoanalyse (neuroaffektiv udviklingspsykologi) og neurovidenskab og jeg passer mine skriverier (og jeg har mine dedikerede ganske få læsere, og jeg ønsker ej heller flere) og ja haven og så meget andet, mit nye sociale netværk fra kvinden i mit liv.

Og min bedre halvdel og mig, vi løber sammen og cykler Moutainbike.

Og ja jeg passer mit eget løb (løbeprojekt, hvor dette at løbe gøres til en livsstil), hvor minimum er 10 km om dagen, men ofte løber jeg 20 km og derover i meget kuperet terræn. Nu har jeg løbet hver eneste dag i et ½ år, noget der kom sig af at jeg flækkede min knæskal midt over og ødelagde mit korsbånd slemt i efteråret 2011, hvor der i denne længere skadespause modnedes en indædt beslutning om at jeg ville tilbage og være fit for fight og så løbe hver eneste dag resten af mit liv (klog af skade blev jeg må man sige). Utålmodig som jeg er begyndte jeg nok lidt for tidligt, hvorfor mit venstre ben først nu er begyndt helt at komme sig.

Og ja erotikken og de mange muligheder for derigennem at transfigurere, forvandle og give hinanden et nyt ansigt, et nyt SYN (om noget amygdala og hippocampus er involveret som den gamle lugtehjerne er det underliggende), ny ENERGI, udstråling, karisma, lys og humør, denne forklarelse der bryder med den trivielle servile hverdag betyder meget for mig, for os, og vores omgivelser. Som det er kongevejen til sundhed og kreativitet, et kreativt virksomt liv.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#13330 - 29/06/2012 11:49 Re: lad os gå til sagen selv [Re: Hanskrist]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
VELKOMMEN tilbage, min Tigerven ler rockon griner yeah griner

... og jeg vender tilbage til dit indlæg lidt senere, for lige nu kalder skoven på mig og hundene ... nu hvor tordenvejret er ovre ...

Vi ses senere ... og nu smutter du ikke, min fine ven bank

Flere bank fra RoseMarie ler



Redigeret af RoseMarie (29/06/2012 11:52)
Top Svar Citer
#13331 - 30/06/2012 14:33 Re: lad os gå til sagen selv [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Hans..

”At tro på Gud er "blot" at tro på (at have tillid og turde leve på) denne virkelighed, åndens kreative ekstatiske nærvær og manifestationer (gøren sig gældende) i ens liv”.

- Problemet er, at ”psykiske realiteter” fra den troendes eget oplevelses- og fantasirum, ingen virkelighedsforankring har. Så dette er m.a.o. ikke en særlig tillidsvækkende måde at forklare noget om virkeligheden eller vores fælles verden på. At metoden tilbage i div. kultursamfund var accepteret og anerkendt i troendes egne kredse, er en anden men også fuldt forklarlig historie.

Fænomeners evne til eksistens og deres forankring i virkelighedsrummet er imidlertid ikke resultatet af menneskelig indbildning, mens guders indføring, ved en ”partitionering” af menneskets tænkeevne opdelt i ”ånd” og ”sjæl”, netop er en følge af en sådan indbildning. Vi ser fx. hvordan religiøse troende ad denne vej tillægger sig særlige færdigheder som følge af tænkemåden. De er fx. ”spirituelle”, ”clairvoyanter”, ”kristne”, ”buddhister”, men tilfører alle virkeligheden og vore fælles verden deres tænkte fænomener ved troen alene. Men ikke nok med det, de forklarer alle sammen sig og mennesket selv, med henvisning til overnaturlig tro. Gudefænomener afgrænses til ”åndelige oplevelser” alene ved hjælp af selve tænkemåden, men også fordi tankefænomenerne slet ikke formår at optræde i selve virkeligheden. Fx. tilbyder virkeligheden en oplevelse, som den troende så tolker ind i en parallel virkelighedsanskuelse, hvormed virkeligheden så ”opkvalificeres” og værdisættes, men igen alene p.a. tænkemåden – virkeligheden selv gør ingen indvendinger, den er indifferent som naturen selv.
Problemet med en sådan måde at blande fantasier og virkelighed sammen, må være indlysende for mennesker flest, ellers ville ingen udvikling være sket. At tiltænke naturen og dens fænomener evner og betydning ved kun troen, er så væsensforskellig fra det at forklare naturens fænomener og hvad disse måtte evne og formå – og derved skabe en forståelse af sig selv. M.a.o. er religiøs overtro uanset arten ingen tillidsvækkende metode at værdsætte mennesket som individ med, for mennesket evner jo desuden at tænke sig fri af religioners overtro, og er ergo religioner overlegne.

Man ka’ vælge at se religioner som delmængder i en fortsat udviklingsfase i menneskehedens historie, hvor også den indbyggede etik og moral selvfølgelig undergår forandringer. Tilbage står en sund fornuft, en form for videns-sekvens fra kulturers forløb i et øjeblik, en akkumulation, indarbejdet helt ned i individets selvforståelse, hvor sammenhængende forklaringer, kan være højst nyttige og fremmende for ethvert individ i dets kultur.
Men det blir altså lidt svært at få øje på, hvad kristendommen har at tilbyde fremtidens mennesker, andet end et tilbageblik på mennesker der tænkte tanker, som havde deres præcise relationer til en samtids præcise problemer. Her forekommer det, at kristne troende kigger på fremtiden gennem et sentimentalt tilbageblik på deres ikoner/idoler - som i stedet for at være plakater på væggen, nu er klistret fast i deres panderynker - hvorudfra de bedyrer, at de så sandelig intet håb ser for fremtidens mennesker, at disse vil være helt fortabte, fattige i "ånden", uden netop deres livssyn til efterlevelse. Men også dette er sket mange gange før i udviklingsfasen, tilmed er måske 99% af menneskehedens akkumulerede oplevelser gået i glemmebogen – vi er m.a.o. ret forglemmelige små mennesker, der naturligvis fastholder vores minder og erindringer, ja vore kæreste venner og familiemedlemmer, i erindringsbanken/hukommelsen. Man ka’ ligefrem få dårlig samvittighed over ikke at betænke og værdsætte mennesker der lever, den gælder også den anden vej rundt, for dem der ikke længere lever. Følelser knytter sig meget til menneskets erindringer, derfor også til fastholdelsen af erindringer. Og det er her vi kan slå så dybe rødder i tilbageblikket, at vi nærmest afvikler fremtiden for efterkommere, med div. kulturværdier – der jo endnu ikke knytter sig til endnu ikke fødte mennesker. Der må m.a.o. forekomme en selektion, der må sorteres i også kulturværdier, for vi kan næppe tillade os at skrive de endnu ikke fødtes ind i vore egne sentimentale tilbageblik. Og det er lidt her religioner har det med at tromle mennesker ned, og har gjort det i årtusinder, med alle mulige intentioner om at fastholde en tro (med enorm kærlighed her, dér og allevegne), men som endnu ikke har vist sin evne til at vise noget om virkeligheden udenfor mennesket. At tro noget, kan i sig selv være en midlertidig syntese, en øjeblikkets anskuelse på ringe præmisser. Her afventer man, venter at komme noget lidt nærmere en forklaring, for derfor at være uden mening, uden tro i den forstand religiøse mennesker tillægger ordet betydning – og da i særlig grad Kierkegaard, som anbragte troen som resultatet af det sublimeste valg. Men i dette lys, blir troen som antagelse ikke særlig relevant for øjeblikket, og den blir altså ikke mere relevant, fordi man anskuer selve livet og sin rolle i sociale forhold, alene ved det, at man ka’ tro noget i et afgrænset metafysisk tankerum – som slet ikke er beskrivende for virkeligheden selv, men kun for selve tankekonstruktionen.

Så jeg ved ærlig talt ikke hvad kvalifikationer alene med tro sku’ tilskrives, andet end som midlertidig synspunkt. Man ku’ jo fx. flytte synsvinklen – hvorfor troen som sådan, blir sagen lidt uvedkommende..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (30/06/2012 14:46)
Top Svar Citer
#13332 - 30/06/2012 14:41 Re: lad os gå til sagen selv [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
jeg havde skrevet:

”At tro på Gud er "blot" at tro på (at have tillid og turde leve på) denne virkelighed, åndens kreative ekstatiske nærvær og manifestationer (gøren sig gældende) i ens liv”.

"åndens kreative ekstatiske nærvær og manifestationer"


Hvortil simon svarer:

- Problemet er, at ”psykiske realiteter” fra den troendes eget oplevelses- og fantasirum, ingen virkelighedsforankring har.


Hvor dum kan man være spør jeg,, dermed findes hverken neurovidenskab eller psykologien. Alle ved i dag at entusiasme, ekstatisk begejstring, har at gøre med hjernekemi og funktion. Igen det kendes fra forelskelsen. At påstå dette ikke er virkelighedsforankret, så er man sgu for DUM.

åh det er bare for meget, manden (simon) aner ikke hvad han taler om.


Men det er ikke første gang at simon afslører sig selv i ikke at kunne omsætte videnskabelige diskurser til en forståelse af hvordan den er relateret til virkeligheden.

"manden" skriver videre:

Fænomeners evne til eksistens og deres forankring i virkelighedsrummet er imidlertid ikke resultatet af menneskelig indbildning, mens guders indføring

jamen for pokker, der er ikke indført guder. At tale om bevidsthed og bevidsthedstilstande er ikke at indføre guder.

simon det er under niveau,, du behersker ingenting. Prøv dog for pokker at gøre dig anstrengelse med at læse hvad jeg skriver. Kan du overhovedet læse en tekst???????????????????


Simon skriver:

Fx. tilbyder virkeligheden en oplevelse, som den troende så tolker ind i en parallel virkelighedsanskuelse

nej og atter nej,, den troende (teologerne) skaber eller hypostasere ikke en parallel virkelighedsanskuelse. Hvad er dette dog for noget sludder mand. Lige som du i min tekst ikke et eneste sted finder eksempel derpå.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#13333 - 30/06/2012 14:56 Re: lad os gå til sagen selv [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"Hvor dum kan man være spør jeg".

- Den slags følelsesmæssige udbrud ka' vi ikke heller tillægge værdi.

Men du ka' jo starte med at kvalificere begrebet "ånd" - for faktisk formår mennesker at forstå sig selv uden brug af så diffust og nytteløst et begreb - som netop bare relaterer sig til en lige så diffus (overnaturlig) kristen tro.

Jeg synes du sku' tænke dig lidt bedre om, inden du farer i blækhuset - det ville alene være en forandring..;)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk