annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
0 registrerede 558 gæster og 206 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13411 - 23/07/2012 06:43 Mange præster går ned med stress.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Mange præster klager over de har for meget arbejde, blir mobbet, er ensomme o.s.v.

Deres arbejdsdag er belastet af dåbssamtaler, dåb, begravelser, bryllupper, konfirmationer, minikonfirmation og sjælesorg, jamen det er da intet problem, de kan jo bare skippe minikonfirmation og konfirmationer incl.forberedelser til samme, så gør de de unge en tjeneste, de er for vel for hovedparten fuldstændige ligeglade med kirken og lad så de måske 20% der vil/skal konfirmeres blive det, det skulle lette lidt på arbejdsbyrden, ligesom deres konfirmationsrejser nok kunne undværes, men de er jo selv ude om sig, de udvider jo selv repertoiret med både det ene og andet.

Hvad ensomheden angår, så påstår de kære præster, at de har både gud og Jesus som de taler med, så hvad er det for noget nonsens med ensomheden, nu ved jeg ikke lige hvem der mobber dem, men måske de mener kirkeministeren, der tvinger dem til forskellige gøremål de ikke bryder sig om, eller er det ateister der mobber dem, det må de så finde sig i, de er vel ikke tøsedrenge.

Og når alt kommer til alt , så har de jo selv valgt deres erhverv, selvom vi ateister ikke ser det som noget rigtigt/fornuftigt erhverv, men de kunne jo have læst videre og blevet håndværkere.

Hvad kirkeministeren vil stille op med deres stress, bliver spændende at høre, måske de bare skal have nogle lykkepiller lykken er åbenbart ikke den at være præst, det var ikke som i gamle dage, hvor præsten nærmest var byens øverste, stående på sin piedestal, det er måske det de savner allermest, men det kan de godt glemme alt om, den tid er forbi.

Færre bliver døbt, konfirmeret, gift i kirken og begravet i kirkens regi, så det lyder helt forkert at de er stressede, nu må de sku tage sig sammen, eller smide kjolen.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13412 - 23/07/2012 09:25 Re: Mange præster går ned med stress. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7237
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, jeg havde jo ventet, at du ville gribe denne "nyhed" som dagbladet Politiken har skabt ved at foretatage en rundspørge:
http://www.information.dk/telegram/306522

Og du har jo ret i, at det er latterligt, at folkekirken, der har eksisteret i så mange år stadig ikke har en god ledelsesstruktur.
Som ritzau skriver:
Citat:
En del af årsagen til problemerne skyldes ledelsesstrukturen i kirkerne. Det er nemlig sådan, at præsten er ansat af kirkeministeriet og refererer til provsten og biskoppen, mens menighedsrådet, hvor præsten også er medlem, er arbejdsgiver for de øvrige ansatte.

- Det er almindelig organisatorisk viden, at en sammensat ledelsesstruktur øger risikoen for uklarheder og dermed dårligt psykisk arbejdsmiljø, siger tilsynschef i Arbejdstilsynets Taskforce for Psykisk Arbejdsmiljø, Lill Palmblad, til Politiken.
At præsterne i deres tjenestemandsstillinger og med egen fagforening så benytter lejligheden til at klynke til et dagblad øger jo ikke respekten for dem.

Jeg fortalte engang vores lokale folkekirkepræst, at jeg foretrak, at stat og kirke blev adskilt.
Dertil svarede præsten, at så ville han ikke længere være præst.
Han klamrede sig åbenbart til tjenestemandsstillingens rettigheder og skulle ikke nyde noget af at have menighedsrådet som arbejdsgiver.
I virkeligheden dyrker præsterne jo en slags statsstøttet teologisk enevælde overfor den menighed, de er ansat til at betjene.

Nu er du jo nok ikke just religiøst anlagt, og kan jo så bare more dig over jammeren, men der findes jo mennesker, der føler sig som en del af noget, der er ufatteligt meget større end dem selv, og som af den grund tilslutter sig den lokalt forhåndenværende religiøse institution - og de bliver jo svigtet af denne statsstøttede bureaukratiske teologiske enevælde.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13414 - 24/07/2012 07:27 Re: Mange præster går ned med stress. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nej der skal da ikke herske tvivl om jeg overhovedet ikke er religiøst anlagt, jeg anser religionerne som et overflødigt element i en moderne OPLYST verden.

Og du mener at præsterne føler sig som en del af noget der er større end dem selv, ja de mener velsagtens det er et kald at blive præst, hvem så end har kaldt på dem, det må være sket i et mareridt.
Men nu ser det ud som om at kaldet helt har forladt dem og de er nede på jorden på højde med andre dødelige mennesker, med de samme krav til både dit og dat, piedestalen er endelig blevet slået væk under dem, selvom de nok inderst inde føler stadig føler sig hævet over os almindelige mennesker, det er nok svært at glemme magten de "gejstlige" amøber havde i gamle dage, men de kan være helt sikker på at den ikke kommer tilbage, deres dage er talte.

De har snart kun deres gud og ham Jesus der vil "lytte" til dem, det er sku da også synd for dem haha, men måske de kan få et ophold på en institution for evnesvage, så de kan få deres selvtillid tilbage.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13415 - 24/07/2012 09:34 Re: Mange præster går ned med stress. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7237
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver bl.a.:
"Og du mener at præsterne føler sig som en del af noget der er større end dem selv -"
Nej - det var ikke dét, jeg skrev.
Jeg skrev:
"- der findes jo mennesker, der føler sig som en del af noget, der er ufatteligt meget større end dem selv, og som af den grund tilslutter sig den lokalt forhåndenværende religiøse institution - og de bliver jo svigtet af denne statsstøttede bureaukratiske teologiske enevælde."

Det var altså ikke, hvad præsterne føler eller ikke føler, jeg fokuserede på; det var på, hvordan det er for ganske almindelige mennesker som dig og mig, og hvor jeg her tænkte på de ganske mange, der nok ligesom du og jeg respekterer og glæder sig over naturvidenskab og "sund fornuft", men som tillige er betaget af universets storhed, tilværelsen og skæbnen.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13416 - 24/07/2012 10:14 Re: Mange præster går ned med stress. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Arne, du skrev:
Citat:
"- der findes jo mennesker, der føler sig som en del af noget, der er ufatteligt meget større end dem selv, og som af den grund tilslutter sig den lokalt forhåndenværende religiøse institution - og de bliver jo svigtet af denne statsstøttede bureaukratiske teologiske enevælde."

Du tager ganske fejl. Der er ingen, der af den grund tilslutter sig den lokale religion. De gør det, fordi de er indoktrinerede med det fra barndommen, eller på grund af socialt pres, eller fordi de ikke kender til andre religioner, eller fordi deres ægtefælle kræver det, eller fordi det gavner deres karriere og position i samfundet, eller fordi de er naive og usikre og derfor ønsker at blive vejledt, eller af helt andre grunde.

De mennesker, der virkelig føler sig integrerede i et ufatteligt univers, forkaster samtlige religioner som utilstrækkelige forklaringer, og søger i stedet en ateistisk naturvidenskabelig forståelse. Det er min erfaring med alle de mennesker, jeg har mødt gennem et langt liv.

Din forståelse af, hvad der foregår i andre menneskers tanker, kan vist ligge et meget lille sted, Arne. Det er resultatet af, at fokusere for meget på, hvad man selv føler.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Israelsk militær om dræbt FN-arbejder:..
14/05/2024 02:37
Universitet i Amsterdam lukker i to dage..
14/05/2024 00:45
Trods protester: Udskældt lov er ét sk..
13/05/2024 22:10
Bakken Bears bringer sig foran med 2-0 i..
13/05/2024 21:44
En FN-medarbejder er blevet dræbt i ang..
13/05/2024 21:32
Nyheder fra Religion.dk