annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15895354
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400557
Et andet syn 2004870
Åndelig Føde 1608942
Jesu ord 1535036
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 587 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 11 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42854 - 10/02/2024 14:30 Re: En døgnflue ... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvem arbejder du for ler Kom op på bjerget blinker Hvorfor har vi taget dette til os...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Hvornår forlader mennesket jorden? Hvor længe gider vi være her? Hvorfor ikke lægge os til at dø? Har Gud en plan...

https://www.youtube.com/@vandrermodlysetforum1912/videos








Your friend forever

Krishna

PS: Findes der andre mennesker end Paulus...


Top Svar Citer
#42856 - 10/02/2024 17:23 Re: En døgnflue ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Det er sørgeligt hvor dårligt du forstår Paulus

Du er fundamentalist i din kristendoms forståelse - og du har læst Paulus fejlagtigt, som om han også, som du og de fundamentalistiske kristne du er blevet hjernevasket hos, skulle være fundamentalist -- men det er Paulus ikke siger alle de største Paulus eksperter.

Du forstår simpelthen ikke Paulus - og det er jeg ikke bange for at sige.

Og netop på min 10 km løbetur for en times tid siden, i al den nyfaldne sne, tænkte jeg på hvorfor du ikke magter at læse og forstå Paulus.

Og pludselig kunne jeg se hvad der var sket. Hvis man læser Paulus uden overblik - men bogstaveligt nede på linjerne og ikke har overblik over det hele og ikke har nøglen til at åbne Corpus Paulus eller Corpus Paulinum; som er begivenheden Kristus - så får man hvad han skriver galt i halsen.

Og du præsenterer jo netop Paulus for os andre på samme måde som de bibelfundamentalister du er oplært hos.

Men ingen andre kendere af Paulus gengiver ham som du gør.

Han bliver af alle betragtet som Frihedens Apostel og Tænkningens Skytshelgen ud over at han er Åndens Apostel over alle som sin elev forfatteren til Johannes Evangeliet.

Paulus er endda med i en "kanon" fra tænkere der har banet vejen for demokrati tolerance og frihed. Men hvad hjælper alt dette når du ikke kan forstå hvad Paulus skriver.

Og når du er i dårligt humør og mørk i sindet kan du slet ikke styre hvad du skriver - du bliver irrationel fanget som du er i dine følelsers vold. Og du kan ikke sige andet end dine BOM BOM BASTA SÅDAN ER DET AT VÆRE KRISTEN OG SÅDAN ER PAULUS. Men ingen fagfolk vil holde med dig i nogen af delene. Hvorfor gider du ikke være objektiv og nøgtern? Hvorfor studerer du ikke Paulus og hvorfor reagerer du aldrig på de utallige steder hos Paulus hvor han hævder nøjagtig det modsatte af hvad du fremfører om ham?

Så er det meningsløst at drøfte med dig.

Hvorfor er der rigtig mange af de vigtigste og største kapitler hos Paulus du aldrig citerer fra og et par breve du også går udenom???

Det er sgu da underligt med al din Cherry Picking.

Og henviser man dig til disse steder reagerer du nu på tiende år med tavshed.

Du vil kun forholde dig til din fundamentalistiske forståelse ikke bare Paulus men også kristendommen.

Jeg troede du vidste en masse om kristendommen da du begyndte at debattere. Umiddelbart kunne det godt se sådan ud. Første gang jeg fik en anelse om at du nok ikke kendte ret meget til kristendommen, var da du fortalte du ikke kendte noget til Paul Tillich og sidste gang jeg for alvor fandt ud af at du var ret så blank, på bar bund, var omkring Bibelen Leth Fortalt - her afslørede du at meget af hvad du her hørte vidste du slet ikke noget om - det var for dig ny viden.

Det undrede mig rigtig meget og jeg blev lidt rystet - da jeg troede det var almen dannelse hvis man ville gøre sig klog på kristendommen.

Men det der er så specielt ved dig er at det eneste du forstår er den bibelfundamentalisme du er blevet hjernevasket med. Ud over det har du aldrig hørt noget andet og din evne til at læse en Bibelsk tekst selvstændigt tror jeg er ødelagt for altid af den bibelfundamentalistiske sekt der har hjernevasket dig. Men du er jo selv skyld heri - et og andet sted må du jo være naiv ja måske ligefrem dårligt begavet eller også må du være af den opfattelse at kristendom og religion handler om noget overtroisk vi ikke kan vide noget om.

Det der er mærkeligt er at du siger det modsatte om Paulus end hvad den store flok af Paulus eksperter siger.


Jeg har et spørgsmål til dig - som kom på min løbetur i sneen.

Og det er, synger du?

Jeg fik et meget stærkt billede af et menneske der ikke synger.

Men overrask mig gerne.

Og selv om du har været bibelfundamentalist i en årrække så fornemmer jeg du ikke er kommet ret meget i kirken i den periode.

Overrask mig gerne.


Dine useriøse skriverier om Paulus som fortsætter og altid er værst når du er i dårlig humør - synes jeg efterhånden er trættende at høre på. Jeg har også en ide om at du ikke engang selv tror på at hvad du skriver om Paulus holder vand.

Men det skyldes din personlige aversion i forhold til manden og så det at du er bibelfundamentalistisk hjernevasket omkring kristendom - ja du forstår ikke engang at de kristne fagfolk og teologer kalder din kristendoms forståelse for et klart kætteri.


-0-0-0-

-0-0-0-0-

-0-0-0-


Citat:
Tikka om Paulus:


--- og så er det jo sådan, at et troende menneske - altså ikke en der tror, han tror, men en troende – uden tvivl. En fanatisk/fundamentalist - så er dennes tro ikke til diskussion.

Dette kan for andre mennesker virke tiltrækkende, hvis de søger sandheden og ser den repræsenteret gennem den fundamentalistiske troende, særligt hvis denne er karismatisk og eller har personligheds træk og eller attraktive egenskaber, og måske kan tilbyde forhold som virker lokkende – helbredelse mm.

Tilmed er det sådan, at dennes tiltrækningskraft forstærkes jo flere som tilslutter sig, hvor nogle bliver lige så fanatiske og andre ”blot” glider med, som i kejserens nye klæder, fordi et tilhørs forhold er vigtigt for mennesker og måske man også finder andet end troen i gruppen.

Denne tilslutning fra andre, påvirker også lederen og styrker dennes tro på egen autoritet.


😂😂😂


Det er netop sådan Paulus overhovedet ikke er - det er ikke hvad han står for - hvad han som person repræsenterer eller hvad han præsenterer os for i sine breve.

Han står for det stik modsatte.

Hvordan pokker kan du få hvad han skriver så galt i halsen???

Hvor går det galt????

Luther og Albert Schweitzer og Rudolf Steiner og Karl Barth og Paul Tillich og Alain Badiou og et hav af andre Paulus eksperter har læst ham stik modsat som du præsenterer Paulus.


Alt det du hævder ovenfor i citationsboks er nøjagtig hvad Paulus bekæmper mere end noget andet. Han kalder det endda menneskefrygt som vi ikke skal underkaste os og han har intet til overs for en sådan organisering og opbygning af menigheden. Jeg kunne komme med et hav af citater - læs dog selv Paulus - sæt dig roligt ned og læs hele Corpus Paulus i ro og mag uden Cherry Picking.


Citat:
Tikka:

Det med tro og ånd er jeg ikke i tvivl om er en virkelighed for mennesker.

Når man knytter sin tro og håb til en levende gud, og tror denne giver noget af sin ånd retur i gave for tilbedelsen, så tror jeg også, mennesker kan tro det, og at det bliver deres virkelighed....



NEJ NEJ NEJ - DU HAR MISFORSTÅET TINGENE TIKKA - det er slet og ret hjernespind og hjerne fabrikation du taler om.

Du misforstår ordet tro - du er af den overbevisning at TRO og TROEN i Nye Testamente (som iøvrigt er en helt ny i verden aldrig set før diskurs om begrebet TRO og TROEN som Paulus har søsat italesat (ovenikøbet en SEENDE og TÆNKENDE TRO - aldrig blind tro og trostvang finder vi hos Paulus))) at dette skal forstås som tro - som du bruger ordet tro - men det er en kæmpe misforståelse hvad TRO og TROEN dækker over i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.

Det er ikke trosforestillinger og da slet ikke induktive trosforestillinger som du tror.

Du må lære at sætte dig ind i hvad TRO og TROEN betyder i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.

Måden du bruger tro på medfører hjernespind og hjerne fabrikation og uanset du påstår det bliver til en virkelig virkelighed så er det stadig positiv tænkning - autosugestion - påduttet indbildning og ja hjernespind og hjerne fabrikation.

Men dette er ikke hvad TRO og TROEN dækker over i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.

Men at mennesket stilles frit i deres forhold til Gud - ja ikke nok med det - de tilgives endda deres fortids karma bindinger. De får fri taleret og tænkning overfor Gud - frimodighed overfor Gud - de bliver levende mennesker overfor Gud - hvilket vil sige de bevarer deres spontanitet og suveræne livsytringer og personlighed.



Citat:
Tikka:

Denne tilstand at opleve guds ånd, mener jeg alle kan, uden der er tale om en guds ånd.

Derfra hvor vi henter ånden i os er tilgængeligt ved troen på muligheden, men også ved at være tidløs i den måde man ser verden på.

Altså man korsfæster sig selv billedligt, som Paulus skrev, og så lever man for noget højere/andet end ens egen egoisme og lever for andre.




Her betræder du tydeligvis nyt territorium (du famler dig lidt frem i blinde - det er nyt land for dig) og du forsøger at nærme dig hvad du har hørt igen og igen og igen fra HansKrist - som du forsøger at skyde dig ind på og forstå pludselig nu med din åndelige erfaring og intelligens - men HansKrist har det fra Paulus og Jung og Paul Tillich og Nicolai Berdyaev med mange flere. Men det du der afslører du mener pludselig at have forstået af den religiøse spirituelle åndelige dimension stammer egentlig fra Paulus (hvilket du også selv en dag vil erkende).

Så du forsøger at tage højde for 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Rom 8 og mange andre steder.

Men held og lykke med at betræde dette nye territorium af det religiøse spirituelle åndelige og jeg kan sige dig at den dag du begynder at forstå hvad det dækker over (om det bliver igennem hjælp og støtte fra Jung eller HansKrist) du vender tilbage til Paulus og læser ham med nye øjne

og du vil erklære - hvordan pokker kunne jeg i så mange år have misforstået og fået Paulus så meget galt i halsen.

Du er tydeligvis lige begyndt på at betræde forsigtigt hvad den religiøse spirituelle åndelige dimension skal dække over hvis det ikke skal være hjernespind og hjerne fabrikation.



Den dag du bliver fortrolig med den religiøse spirituelle åndelige dimension

(igennem HansKrist (en af verdens dygtigste på området, oplært og inspireret som han er blevet af Nicolai Berdyaev og Paul Tillich og Jung og Rudolf Steiner med mange flere - men mest skyldes det at jeg har medfødte anlæg for usædvanligt høj åndelig spirituel intelligens (hvilket der går mange sjove historier om fra min barndom og ungdom og senere i voksenlivet))

ja den dag du rigtig får fat i hvad det religiøse spirituelle åndelige dækker over i menneskers liv - ja da vender du som sagt tilbage til Paulus

Du får din Damaskus Oplevelse og du bliver øjeblikkeligt kvit din bibelfundamentalistiske opfattelse kristendommen.

Jeg ville sådan ønske for dig at du når at erfare dette vidunderlige største af alt

Men du kommer ikke udenom HUMØR og SPONTANITET - og EKSTATISK BEGEJSTRING og HENRYKKELSE og ENTUSIASME

Du kommer ikke udenom at HansKrist virkelig har noget væsentligt at sige og ja nu for tredje gang jeg gentager mig selv - du vender tilbage til Paulus - Corpus Paulus - den dag du kan læse ham med friske øjne fordi tingene nu vender rigtigt i dit hoved.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42857 - 10/02/2024 19:53 Re: En døgnflue ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
PS:

Citat:
Tikka:

Der vil altid være folk der udnytter andre (og dit ”i Kristus” er der vist ikke mange som dyrker)

Dette kan for andre mennesker virke tiltrækkende, hvis de søger sandheden og ser den repræsenteret gennem den fundamentalistiske troende, særligt hvis denne er karismatisk og eller har personligheds træk og eller attraktive egenskaber, og måske kan tilbyde forhold som virker lokkende – helbredelse mm.


den mirakuløse HEL'bredelse jeg erfarede som endda er indskrevet i min lægejournal og som har varet livet ud - erfarede jeg en del år før Paulus blev mig bekendt.

Det var igennem Christian Science - Kristen Videnskab - hvor jeg kom en hel del i deres Kristen Videnskabs Læsesal i Hans Broges Gade i Århus. Nøjagtig som Einstein 30 år før mine besøg i Boston også ofte kom i Kristen Videnskabs Læsesal derover.

Sjovt at vi to, Einstein og HansKrist, begge med kun godt 30 års mellemrum har siddet i læsesal tilhørende samme Kirke og religiøse retning, Kristen Videnskab, og læst de samme tekster, bøger og artikler og tidsskrifter. Lidt fedt at tænke på.



"Der vil altid være folk der udnytter andre"

Ingen mennesker kommer nogensinde til at udnytte mig - der står sort på hvidt i min realskole udtalelse at jeg er usædvanlig selvstændig tænkende og som person at være. Overhovedet ikke er påvirkelig overfor flokmentalitet og dette træk var så udtalt i folkeskolen at jeg ligefrem blev berygtet herfor og ofte risikerede korporlig afstraffelse fra de elever der var ældre end mig selv.

Min selvstændighed og moralske integritet er/var jeg berygtet for og du drømmer ikke om hvor ofte jeg har sat mig selv på spil overfor flokkens normer, selv de voksne. Min far var så bekymret for dette personlighedstræk at han mente jeg kunne risikere at blive slået til plukfisk igennem fysiske afstraffelse når jeg satte mig for højrøstet op overfor autoriteter og talte dem direkte imod. Jeg kunne ikke andet - det var bare noget der boede i mig - nej et instinkt - og jeg skævede aldrig til flokkens billigelse og misbilligelse og det er egentlig utroligt jeg ikke har fået ørerne mere i maskinen end jeg fik fra tid til anden. Altid stod jeg på de svages side - de der blev udskammet og udstødt og mobbet. Og jeg fik da også indimellem ørerne i maskinen og havnede i slagsmål.

Så ingen kan udnytte mig - jeg har medfødte personlighedstræk der forhindrer dette forhold. 5 år gammel var jeg sagde min mor, hvor min selvstændighed var hverken til at hugge eller stikke i. Min tænkning og mening om tingene lå fuldstændig på plads.

Jeg troede alle mennesker var sådan - men når jeg ser tilbage kan jeg godt se jeg skilte mig ud. Urokkeligt stolende på min egen dømmekraft har jeg altid været. Og tror også det er det samme jeg tiltrækkes af ved Paulus.

Paulus er også fuldstændig ligeglad med menneskefrygt - hvilke konsekvenser det kan få at han forfølger sagen selv - sandheden selv - uanset om det ikke flugter traditionen og flokkens eller autoriteternes mening om tingene.

Dette kan ligne fundamentalisme - men det er hos Paulus det modsatte - han vogter over hvert enkelt menneskes frihed i Kristus for at lære Jesu Kristi Kærlige Barmhjertige Nådefyldte Tilgivende Gud Fader at kende. Der kan han virke kompromisløs og ubøjelig og som en mægtig og frygtløs stridsmand.

Ikke så mærkeligt at Markion, der hævdede at Nye Testamentes Gud - Jesu Kristi Gud Fader ikke var det Gamle Testamentes Gud, næsten kun ville have Paulus breve med i Nye Testamente. Og han blev da også kaldt Paulinist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42858 - 10/02/2024 20:42 Re: En døgnflue ... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

For dem der vil videre med deres liv...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Op med humøret ler Kongen står oppe på bjerget blinker Hvorfor har vi taget dette til os...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Hvem arbejder du for...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Kom ind i kampen...




Your friend forever

Krishna

PS: Går det hele som planlagt...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk


Top Svar Citer
#42859 - 10/02/2024 22:08 Re: En døgnflue ... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919

Citat:
Men ingen andre kendere af Paulus gengiver ham som du gør.

Paulus var jødisk fundamentalist som senere blev kristen fundamentalist.

Dette er jeg enig med Kristian Leth i.

Han søgte jo netop den rette/sande måde begge steder, at være henholdsvis jøde og kristen på, og det er jo klart, at hvis ikke Paulus havde en egen tro på sit virke, og andre troede på ham, havde han ikke fået den autoritet, der var nødvendig for at fremme egne synspunkter med billigelse.

I øvrigt er det lidt spøjst, hvad du har fået ud af mit skriv, der som sådan ikke omhandler Paulus personligt.



Citat:
eller også må du være af den opfattelse at kristendom og religion handler om noget overtroisk vi ikke kan vide noget om.


Min opfattelse af kristendommen har været en rejse, hvor jeg senere indsatte den gud jeg tvivlede, men håbede på ind i biblens univers.

Ja, jeg opfattede det ikke engang som kristendom, men noget med fortællinger og en Jesus der kunne gå på vandet - og den slags - begrebet gud har altid været det centrale og så det at forstå menneskenes handlinger mm.

Faktisk sagde det mig ikke så meget trosmæssigt, og jeg tog rundt i andre trosopfattelser med min gud, uden at finde noget som det passede ind i.

Derimod lærte jeg, hvordan folk udøvede deres tro, og hvorfra den kom, og ligeledes hvordan man praktiserer udøvelsen af en ny trosmåde, ved at kende et eller flere mennesker der ”trækker” en ind i deres tro, som man så ”besøger” af venlighed og nysgerrighed eller kærlighed ect.

Først og fremmest er der jo tale om kultur, men også mennesker og fællesskab - og så er der dem som elsker ritualer – sang, Kirtan og andet.

Citat:
Citat:
Denne tilstand at opleve guds ånd, mener jeg alle kan, uden der er tale om en guds ånd.

Derfra hvor vi henter ånden i os er tilgængeligt ved troen på muligheden, men også ved at være tidløs i den måde man ser verden på.

Altså man korsfæster sig selv billedligt, som Paulus skrev, og så lever man for noget højere/andet end ens egen egoisme og lever for andre.


Citat:
Her betræder du tydeligvis nyt territorium


Nej det gør jeg ikke.

Dette sted har jeg kendt, fra jeg var barn, men måtte holde det nede, senere ”udslette” det, fordi min mor blev vred, og sagde jeg tog fejl af det jeg så - ja hun forbød mig truende at gentage min virkelighed.

Frustrerende, men også en mulighed for at se opleve ”virkeligheden” som folk flest lever i med løgne, forestillinger, fortielser og fjendskab alt imens der er store smil, og har selv praktiseret det, når det var nødvendigt ... (en talemåde dukker op - I krig og kærlighed gælder alle kneb) ... og dette praktiserede Paulus også, ved at være som dem, han var sammen med))

… men jeg ved stedet findes og bruges til forskelligt ud over at se klart, opleve og erfare – herunder udøve kunst mm som man hengiver sig til med indlevelse --- i øvrigt også der tidsoplevelsen ophører og når man ”kommer tilbage” er der gået 4 timer eller mere - derfor tidsløst.


Ang. Paulus eller resten af bibelen, så læser jeg den som sådan ikke, med mindre jeg skal se i hvilken kontekst oplyst eller husket bibelstof befinder sig i, så jeg får aldrig en Damaskus omvendelse, da den gud Paulus troede på, ikke er min gud, og så tror jeg jo ikke på opstandelsen, og at Jesus er i himlen, som Stefanus gik i døden for, men kan sagtens bruge metaforerne korsfæstelse, født på ny og andet til eget brug.

… men tro - sand tro er stærk når den er uden tvivl, men - forhindre også en i at se ”nye veje”

''''''''
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 11 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 11 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Landsholdsspilleren O'Riley scorer dobbe..
15/05/2024 22:50
Slovakiets vicepremierminister: Jeg tror..
15/05/2024 22:38
Det færøske lagting forkaster forslag ..
15/05/2024 22:13
To fremtrædende medlemmer af Nye Borger..
15/05/2024 21:46
Partier indkaldes til møde om brugen af..
15/05/2024 20:54
Nyheder fra Religion.dk