En døgnflue ...

Indsendt af: Tikka

En døgnflue ... - 05/02/2024 16:07

Tiden venter ikke.

En sætning der har kørt i min bevidsthed som en døgnflue en tid.

Mange kender nok dette med en melodi man har hørt, som hele tiden ”afspilles”.

Sætningen har bragt mig til at tænke på tid, fortid, nutid, fremtid og evighed, som bevidstheden skaber, og hvordan bevidstheden kan styres ved at fokusere, enten mod eller væk fra noget, med mindre tankerne besætter en, så som smertefulde erindringer og/eller euforiske hændelser eller andet som fastholder.

Det spøjse er jo, at det oplevede vi kalder erindringer ikke mere findes – andet end i bevidstheden.


Så er det jeg tænker om begrebet evigheden, som af nogle forbindes med håb - håbet som noget de fleste nok har i deres liv i forskellige udgaver, at - når det er bevidstheden, der har skabt begrebet evigheden, hvilke håb kan mennesket så há at se frem til, hvis det da behøves, men - en eller anden drivkraft skal der jo til, med mindre man kan klare sig med en sætning som: At i morgen står solen også op.

Selv om det kan give håb om noget bedre i morgen, indbefatter sætningen ikke tanken om døden, men netop evigheden -

... dog mener jeg håbet, det at se frem til noget kan styrke og give energi – selv om det også hvis håbet ikke indfries kan skuffe.


At føle sig elsket og vide man selv kan give kærlighed videre, minimere håbets tilstedeværelse i ens liv, dog kan man jo stadig håbe på mere fred og bedre vilkår for alle verdens mennesker og arbejde derfor, som jo også er et kærligheds udtryk.


Den anden dag fortalte en kvinde mig, det vigtigste var at være/gøre noget for andre. Derved hjalp man sig selv og den anden, og håbet ville derved spire hos begge mens vi venter på døden.

.

Indsendt af: Arne Thomsen

Re: En døgnflue ... - 05/02/2024 19:33

Hej Tikka.
Dine slutord gør indtryk på mig smiler
Citat:
Den anden dag fortalte en kvinde mig, det vigtigste var at være/gøre noget for andre. Derved hjalp man sig selv og den anden, og håbet ville derved spire hos begge mens vi venter på døden.
Jeg er enig med dig - og med den, du citerer - i, at det vigtigste er at være/gøre noget for andre.
Jeg oplever, at det giver både mening i tilværelsen - og lykke - at bruge de evner, man her, dertil bedst muligt - så længe man har dem blinker
Og nuet er jo egentlig det eneste, der eksisterer blinker
Min tro er, at døden er udslettelse, og det er - fornemmer jeg - harmonisk smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 05/02/2024 20:02

Dagen begyndte lidt uheldigt for mig, ja jeg vågnede desværre, nåh så må jeg tage en dag mere 😂 en omgang mere - måske jeg ikke vågner imorgen - man har da lov til at håbe.

Nå pjat

Viktor Frankl og HansKrist kan måske hjælpe Tikka og vi andre til at få tingene vendt rigtig oppe i hovedet på os.

Ihvertfald følger her et ganske anderledes syn på tiden og dermed også fortiden.


Viktor Frankl's fortids-optimisme og fremtids-kreativisme:

Timeglasset, her er sandskornene øverst oppe fremtiden, som vore muligheder, den snævre passage i timeglasset er når vi handler kreativt, nuet som øjeblikke vi selv skaber hvor vi virkeliggør vore muligheder gennem kærlighed til en anden person eller gennem dygtiggørelse såvidt et håndværk - tilegnet ny færdighed (eller køb af sommerhus eller jord og kolonihavehus).

Timeglasset nederst er fortiden som det eneste virkelige (vores liv og virkelighed, livserfaring og livshistorie), nemlig de vore muligheder vi har virkeliggjort, realiseret (også det, den krop og hjerne, vi har spist og trænet, arbejdet og studeret os til (at jeg kan bygge et hus og skrive et spændende indlæg om Paulus og er dygtig til husgerning og dygtig til madlavning skyldes min fortid - min erfaring og uddannelse)). Alt i fortiden bliver bevaret, og ikke kun det vi er bevidste om og kan generindre men også det vores bevidsthed ikke har adgang til er bevaret.

Erindringer er lige med erfaringer - og at have livserfaring er et gode - er fyldt med livskvalitet.

Mange tænker at fortiden er slut og borte, væk for altid, men fortiden er det eneste virkelige fordi det rummer hvad vi er lykkedes med at virkeliggøre, realisere. Fortiden forbliver altid hos os, glider os aldrig af hænde, af krop, i hjertet skrives kærlighed og lidelser ind og i hjernen klogskab og visdom - livserfaringer. Når vi ser et ældre menneske bør vi have stor respekt, grundet de ufattelige lidelser og sorg som hører kærligheden til, dette at elske til. Mange unge kan slet ikke klare lidelserne og de sprænger sig selv og andre i luften eller begår selvmord eller smadre deres liv med rusmidler og stoffer, et misbrug.

Det vil sige at vores liv ikke består af dage der som blade der bliver revet ud af vores livskalender - livstid - og smidt i skralderen, men bladene/dagene oppebevares og ordnes sirligt og omhyggeligt i en bunke med endda masse af tilføjede notater på (vi ændrer nemlig hele tiden kreativt på vores fortid = levede liv - ja hver dag føjer vi noget nyt til vores fortid - levede liv). Denne bunke, som er vores fortid er det eneste virkelige og det sikreste af alt vi ejer, et menneske kan eje, nemlig vores liv, vidunderlige skæbne og kunstværk, vores unikke person og personlighed, der rummer så forbandet meget.

Fortiden fx rummer vores heroiske ungdom og vovemod og er bestemt ikke død fortid men kan gøre sig gældende igen igen - vores potentialer for at handle stammer fra vores livserfaringer.

De fleste mennesker vender forkert og stirrer ind i falske forhåbninger om liv og hvor evigt liv er. Det er retteligen i vores fortid, spørgsmålet er blot om hvad, hvor meget mere og hvem vi vil have indskibet i fortidens sikre havn.

I samme grad et menneske konstant gør op med og afviser sin fortid, i samme grad er det i konflikt med sig selv og sit liv. Jo mere godt fortid et menneske har jo bedre handle det kreativt, fordi vi altid handler på fortiden, eller ved hjælp af fortiden, vores liv og erfaring.
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 05/02/2024 21:59

Du: "I samme grad et menneske konstant gør op med og afviser sin fortid, i samme grad er det i konflikt med sig selv og sit liv. Jo mere godt fortid et menneske har jo bedre handle det kreativt, fordi vi altid handler på fortiden, eller ved hjælp af fortiden, vores liv og erfaring."

Nej, frelsen frigør mennesket fra fortidens ´lidelse´ af forkerte mønstre, hvilke ikke var af kærlighed.
Men, idag hjælper jeg en person, jo mere mere de ´forstår´ baggrunden og kommende anderledes muligheder. Nuet minder om evigheden vedrørende min identitet som, jeg er!
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 05/02/2024 22:09

P.s.
Ifølge min opfattelse havde flertallet af profeter ikke en let start, men igennem prøvelse ende deres kald godt.
Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 05/02/2024 22:42

Citat:
Dagen begyndte lidt uheldigt for mig, ja jeg vågnede desværre, nåh så må jeg tage en dag mere ? en omgang mere - måske jeg ikke vågner imorgen - man har da lov til at håbe.

Nå pjat

En tid af mit liv havde jeg det sådan, at når jeg sov registrerede jeg intet.
Normalt ved jeg, jeg sover, men ikke i den periode jeg beskriver, så når jeg vågnede var oplevelse en slags overraskelse over at være levende, og jeg forbandt det med det at opstå fra de døde.


I forhold til at tidens erindringer også er dagens erfaringer, kan jeg kun være enig i, dog ændre det ikke på, at bevidstheden er medvirkende til tidssættelsen, da mennesket defineres som et bevidst væsen, der kan tænke abstrakt mm … og vel også derfor det at tro og være religiøs kan være en mulighed alt efter hvilke påvirkninger/kultur og andet der taler til en.

Det som optager mig pt er, at uden menneskets bevidsthed ville tidsfornemmelse - opdelingen af tid - være anderledes, men klart vi skal bruge de evner vi har … og kan man fantasere om evigheden - hvis eksistens vel ikke kan bevises – kan man jo fantasere sig til andet ikke beviseligt.

Når det er sagt, er det jo ikke sikkert, at det ubeviselige ikke kunne bevises, hvis vores bevidsthed og evner var anderledes end som nu.

Så når tiden ikke venter – den tid mennesket selv har skabt - betyder det jo netop, vi skal leve livet mens vi har det, og så kan vi lægge det i livet, som vi er sat i og som vi drømmer om, fordi vi ved, vi skal dø.

.
Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 06/02/2024 13:28

Citat:
Det som optager mig pt er, at uden menneskets bevidsthed ville tidsfornemmelse - opdelingen af tid - være anderledes,,,,

Så når tiden ikke venter – den tid mennesket selv har skabt -



Historisk tid - hvor vi i den vestlige verden har før og efter Kristi Fødsel. Og så ellers en kalender hvor et år er jordens tur rundt om solen ☀️ og et døgn er jordens rotation om sig selv. For at få dette til at gå op så forårsjævndøgn ikke forrykker sig i kalenderen må vi hvert fjerde år have 366 dage i et år mod ellers de 365 dage. Og denne ekstra dag gør at februar får 29 dage i skudår (år med 366 dage) mod ellers de normale 28 dage. Døgnrytmen der også er biologisk indlejret i stort set alle levende væsener (søvn og vågen rytme (nat og dag -dyr)) og man har med det vi forstår ved urets tid inddelt døgnet i 24 timer for at vi således kan navigere i fællesskab med hinanden rundt i et døgn.

Mennesket i historisk tid bruger kalenderen og uret til at navigere rundt i tiden - således at vi kan planlægge vores tid/fremtid med hinanden i henhold til ur og kalender.

Søn og Helligdage, kl 7 kører toget fra Næstved station og bussen fra Banegården i Ålborg. Gudstjeneste kl 10 og OL i Paris 2024 etc etc.

Så den historiske tid (som er menneskeskabt) har måttet tage hensyn til astronomiske cyklusser som et år (jordens tur omkring solen) og et døgn (jordens rotation eller snurren om sig selv).

Citat:
Forhistorisk tid er fra før de skriftlige kilder - så det vi kalder historisk tid dækker den tid vi har haft skriftlige kilder. Således er vores viden fra forhistorisk tid især fra bygninger, bopladser og redskaber og skeletter.

Forhistorisk tid dækker reelt set stenalderperioden, inden skriftsproget bliver opfundet. Forhistorien ophører derfor på forskellige tidspunkter forskellige steder i verden. Forhistorisk tid bliver for første gang til historisk tid i Mesopotamien med sumernes opfindelse af kileskriften omkring 3500 f.Kr.



Geologi inddeler jordens forhistorie i

Citat:
Palæozoikum er en æra og opdeles i perioderne:

Perm, (299 til 251 millioner år siden).
Kultiden, (359 til 299 mio. år siden).
Devon, (416 til 359 mio. år siden).
Silur, (443 til 416 mio. år siden).
Ordovicium, (488 til 443 mio. år siden).
Kambrium, (542 til 488 mio. år siden).


Og den nyeste periode er ANTROPOCÆN - den tid vi er i nu, hvor mennesket har forstyrret og ændret alt naturligt miljø på hele jordkloden. Al luften (atmosfære) er forurenet og alt vand (fra oceaner til grundvand) og al jord er nu forurenet og ændret radikalt skyldende menneskelig industriel aktivitet. Ja selv alle menneskers væv organer og celler er påvirket af menneskelig industriel kemi lige fra tungmetaller til PFAS.

Citat:
Hvad er PFAS?
PFAS er en forkortelse for perfluorerede alkylsyrer og er en samlet betegnelse for en stor gruppe fluorholdige stoffer. Der findes flere typer af forbindelser som f.eks. PFOS, PFOSA, PFOA m.v. Stofferne er fremstillet industrielt og nedbrydes ikke i naturen. Nogle af stofferne er kendt som værende kræftfremkaldende. PFOS kan påvirke reproduktionen og er mistænkt for at være hormon- og immunforstyrrende.


Citat:
Antropocæn er et forslag til et navn for den geologiske periode eller epoke fra midten af 1900-tallet og frem. Forslaget er stillet på baggrund af, at menneskets aktiviteter nu påvirker Jorden i en så høj en grad, at det medfører globale ændringer i Jordens tilstand.



Biologer og Zoologer inddeler uden tvivl også vores fortid i perioder - for hvilket liv og dyr der tilhører de forskellige perioder.

-0-0-0-

Nå men der er en tid jeg ikke har nævnt og det er det enkelte individs tid fra fødslen til død. Fra foster til nyfødt over spædbarn til lille barn og stort barn til puberteten (kønsmodning) til fuldt voksen over moden mand kvinde til ældre mand kvinde til olding om vi må være så bramfri i vores sprogbrug.

Vi har fået livet i form af tid - livstid. Og Erik H Eriksson har inddelt vores liv i forskellige udviklingstrin eller faser:

De 8 psykosociale faser:


Citat:
Tillid kontra mistillid (0-1½)
Selvstændig vilje kontra skam og tvivl (1½-3 år)
Initiativ kontra skyldfølelse (3-5 år)
Flid og skaberevne kontra mindreværd (6-12 år)
Identitet kontra identitetsforvirring (12-20 år)
Intimitet kontra isolation (20-30 år)
Forplantning kontra stagnation (30-50 år)
Jeg-integritet kontra fortvivlelse (50 år-)



-0-0-0-

Citat:
Alting har en tid,
for alt, hvad der sker under himlen, er der et tidspunkt.

En tid til at fødes, en tid til at dø.
En tid til at plante, en tid til at rydde.

En tid til at slå ihjel, en tid til at helbrede.

En tid til at rive ned, en tid til at bygge op.

En tid til at græde, en tid til at le.
En tid til at holde klage, en tid til at danse.

En tid til at sprede sten, en tid til at samle sten.

En tid til at omfavne, en tid til ikke at omfavne.

En tid til at opsøge, en tid til at miste.
En tid til at gemme hen, en tid til at kaste bort.

En tid til at rive itu, en tid til at sy sammen.

En tid til at tie, en tid til at tale.

En tid til at elske, en tid til at hade.
En tid til krig, en tid til fred.



Psykoanalysen har forsket i det enkelte individs fortid - ontogenesen taler vi om. Ovenfor så vi et eksempel på Erik H Eriksson's menneskelivets forskellige udviklingsfaser (hvor nogle faser er mere biologiske bestemte end andre).

Og med Jung blev der også lagt stor vægt på vores den fylogenetiske fortid - menneskeslægtens fortid - menneskehedens historiske kulturelle fortid og forhistoriske fortid og ja helt tilbage til primater og endda længere tilbage som små pattedyr vi var der gemte os i jordhuler for ikke at blive spist af dinosaurer der totalt dominerede jorden for mere end 60 millioner år siden - og forudsætningerne for vi mange store forskellige pattedyr som vi har kendskab til i dag skyldes at dinosaurerne uddøde for der ca 60 millioner år siden.

Evolutionspsykologien er beskæftiget med hvordan vores biologiske genetiske arvemateriale gennem vores slægts millioner af års overlevelse af de bedst tilpasningsdygtige på vej til os i dag, stadig styrer og sætter sit præg på vores adfærd og bevidsthed (frygt aggressioner empati kærlighed mmm) og biologi (fx sundhed sygdom). Meget af den menneskelige adfærd kan forstås ud fra hvad vi har biologisk genetisk arvet fra vore slægts forfædre endda mange millioner år tilbage i tiden.


Det helt utrolige er hvor meget hjernen har udviklet sig i størrelse hos vores slægt. Dette er gået i en utrolig hastighed. Og igen da hjernen for ca 100000 år siden når frem til at blive som vores idag illustreret med det tankeeksperiment at vi bortadopterer en nyfødt baby født for 100000 år siden og flytter vedkommende op til et par forældre i vores nutid - så vil vedkommende kunne indgå på lige fod med alle andre børn og blive student og derefter blive fx ingeniør eller læge. Dette er hypotesen for at illustrere at hjernen på en nyfødt for 100000 år siden rummer de samme potentialer som på nyfødte idag. Går vi længere tilbage - fx ca 2 millioner år tilbage og laver samme adoptions eksperiment vil det være tydeligt at barnets hjerne slet ikke er tilsvarende vores tids hjerner for børn og unge og voksne - og vedkommende vil ej heller kunne begå sig i skolen.


Tid er godt nok den altafgørende vigtigste størrelse til at forstå et levende væsens liv - et biologisk individs liv og da især for vi menneskers vedkommende hvor vi fødes hjælpeløse og derfor er afhængige af forældre og andre vigtige personer i omgivelserne, deres pleje og opdragelse og skoling af os.

Vores videnskabelige civilisation og kulturelle formåen skyldes at vi præges og udvikles og modnes igennem mange år efter fødslen. Var vi stort set færdigudviklede og kunne stå på egne ben ved fødslen ville vores evner for at begå os bero på medfødte nedarvede egenskaber - men som det er for os er det de tillærte færdigheder der totalt dominerer vores fornuftige adfærd mere end de nedarvede - selv om de nedarvede selvfølgelig ligger nedenunder og understøtter alt vi bygger ovenpå disse.

Hvorfor hjernen i vores fortidige Homo slægt er blevet så uhyggeligt meget større på få år - fra ca 2 - 2,5 millioner år siden til idag hvor den er vokset med en faktor 3 - 4 gange størrelse - er noget videnskab stadig slås med helt at forstå hvordan evolutionsbiologisk er gået for sig.

Den sociale intelligens og hakkeorden og gruppe tilhørsforhold - størrelsen af grupperne vi tilhører og hvordan vi forstår hinanden gennem udtryk og tegn og fagter og lyde har stor betydning. Så kommer redskaber og med dette nye kalorie og næringsrige fødevarer fra levende dyr og odsler der kan tilgodese den stadig større hjernes krævende store næring og energi forbrug.

Hvorfor er det vores primat slægt der er gået mod større og større hjerner mens andre primater hurtigt har nået et max og så blevet stående ved denne størrelse.

At vi kan imiterer hinandens adfærd igennem spejlneuroner gør at hvad det enkelte individ ved en tilfældighed i en flok lykkes med igennem tusindvis af forsøg og fejl nu straks kan kopieres af de andre i flokken har haft en afgørende betydning for at lære nyt. Og hvis evnen til at imitere og dermed lære nyt beror på større og større hjerner og de der formår at lære mest nyt igennem opvæksten også er de der får flest afkom, er der jo sket en evolutionsbiologisk udvælgelse imod stadig større og større hjerner.

Og jo mere ny nyttig viden og læring - som fx brug af redskaber og sproglighed til at øge samarbejdet i gruppen - der er i gruppen jo bedre fødevarer formår gruppen at komme i nærheden af såvel som at undgå fjender som rovdyr. Dette kræver jo klogskab og viden som er i gruppen og som kan kommunikeres videre til næste generation. Og så har vi kultur og ligefrem konturerne af civilisation.


At det hele tager stor fart for 50000 - 30000 år siden skyldes agerbrug. Der skal landbrug (tam dyrehold) og agerbrug til for at de store bysamfund kan opstå for ca 30000 år siden. Disse skal være organiseret igennem slaveri (arbejdere - at arbejde for andre - de der har magten) og igennem lov og magthavere gennem våbenstyrke til at håndhæve loven. Og samtidig får vi skriftsproget og dermed (de store bysamfund 10000 mennesker) og skriftsproget så begynder den kulturelle udvikling at gå uhyggeligt stærkt og igen noget der ligner civilisation. Den menneskelige bevidsthed ændrer sig vildt meget på de sidste 30000 år. Hvor skriftsproget nok er det vigtigste fremskridt for denne bevidsthedsudvikling også fordi nu kommer logik og matematik og en lang række beregninger af at veje korn og fødevarer til skat og forrådskammer.



Tiden er tilværelsens hjerte ❤️

og store gåde


Jeg/vi mangler Ole Bjørn - men også han faldt for tidens tand og gang

Alt hvad jeg forsøger at redegøre for her ville han kunne i den grad hjælpe til med at få styr på.

-0-0-0-

Ideen om nye samfund hvor hvert enkelt menneske kommer til sin fulde ret i at få lov til at realisere alle dets potentialer og evne anlæg i et retfærdigt samfund hvor der ikke gøres forskel på kvinder og mænd - træl og fri - jøder og græker - er den paulinske kristne spiritualitet og det har i de sidste to tusinde år spillet den altafgørende største rolle for samfundsudviklingen i vesten og hele verdens ungdom vil have del heri - kristendommen er ungdom eller ungdommens religion og spiritualitet. Og det fordi for ungdommen er der intet større end retfærdighed og frihed og lighed mennesker imellem.

Kina og Rusland og Iran med flere andre stater modsætter sig hvad den kristne paulinske ungdoms religiøsitet og spiritualitet ellers har sået i verden som et "i Kristus" frø - der for altid vil spire og vokse og før eller siden bringes til fuld vækst og blomstring.

"I Kristus" er det frø - det begreb - den ide - der er lagt i kultursfæren ideesfæren noosfæren for al fremtid og aldrig vil uddø da det har del i de evige gyldige sandheder der gælder for et muligt Guds Rige her på jorden.

Hvorfor vil den paulinske "i Kristus" kristne spiritualitet og religiøsitet til sidst sejre? Jo fordi den ikke bygger på magt overhovedet men på kærlighed og så frihed og lighed. Eneste grænse Paulus sætter for frihed er at den ikke må forvolde næsten ondt (eller bringe en svagt troende broder og søster til fald) - i så fald må friheden som vi ellers har vores fulde ret til at benytte os af ifølge Paulus - lige begrænses under visse sociale omstændigheder og træde i kraft så i andre sociale netværk.

Paulus er uhyre optaget af at vi alle trods vores forskellige tro kan lykkes med at finde godt ud af det med hinanden indbyrdes. Personligt synes jeg han går for langt i at være diplomatisk og kompromis søgende. Men for at forstå dette skal man forstå hvor højt Paulus sætter kærligheden - så højt at meget frisindede mennesker med en stærk tro uden spor af overtro skal tage hensyn til folk med en svagere tro - folk der har det vi frie "i Kristus" ville kalde overtro. Så altså ud fra forståelsen af KÆRLIGHEDEN hos Paulus må vi forstå at Paulus har respekt for alle forskellige religiøse tilhørsforhold.
Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 06/02/2024 19:32

Beklager at jeg daterede agerbrugs samfund der muliggør større by kulturer til for 30000 år siden. Det er mere præcist kun 11000 år siden. Se fx følgende link:


Agerbrugs samfund og by kultur

Hvad der er sket siden agerbrugs samfundene og til i dag er nærmest ganske uforståeligt.

Det er gået stærkt med kultur og civilisation på disse 11000 år.


En sjov oplysning:

Damaskus (Arabisk: دمشق, Dimashq) er hovedstaden og den næststørste by i Syrien efter Aleppo. Byen er grundlagt ca. 5000 f.Kr., og regnes for at være verdens ældste kontinuerligt beboede by. Damaskus har et anslået indbyggertal på 1.711.000 (2009).
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 06/02/2024 19:36

Namaskaram...

Det er godt at have styr på tiden tommelop Jeg har altid opfattet mig selv som værende evig ler Hvad med jer andre blinker For hinduerne gælder det om at slippe ud af cyklusen af fødsel og død...

https://da.wikipedia.org/wiki/Moksha
Hvornår forlader menneskene jorden? Om 3 millioner år? Har Gud en plan? Sålænge der er brug for min støtte og hjælp, så inkarnerer jeg på jorden yeah Hvem har besejret mørket...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topi....html#Post42804

Ifølge VML blev mennesket skabt for ca. 5 millioner år siden af nogle faldne engle. Gud knyttede så efterfølgende en ånd til mennesket. Længere historie. Gud har selvfølgeligt ikke villet denne verden af sygdom, lidelse og død. Vi ved at mennesket har udviklet sig fra noget dyrisk. Denne udvikling skyldes ånden der er blevet knyttet til mennesket. Uden den ville mennesket bare være et dyr og ikke have udviklet sig. Aberne har ikke nogen ånd knyttet til sig. Faktisk nedstammer de fra menneskers parring med dyr for flere millioner år siden. Sådan noget kan vi ikke læse om hos Paulus. Eller andre steder for den sags skyld. Kun i VML. Det bliver interessant om videnskaben kan bevise/bekræftige tingene. Hvilke muligheder er der? Hvordan hænger det hele sammen? Kan eleverne selv finde ud af det...

Your friend forever

Krishna

PS: Engang for længe siden...


Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 07/02/2024 12:52

Citat:
Jan ABC:

Aberne har ikke nogen ånd knyttet til sig. Faktisk nedstammer de fra menneskers parring med dyr for flere millioner år siden. Sådan noget kan vi ikke læse om hos Paulus. Eller andre steder for den sags skyld. Kun i VML. Det bliver interessant om videnskaben kan bevise/bekræftige tingene.


Jeg er meget glad for at vi hos Paulus ikke finder sådanne helt uvidenskabelige spekulationer som VML er fyldt med. Hvilket også er grunden til at VML ikke kan fange min interesse da der er alt alt for mange uvidenskabelige og ufrugtbare spekulationer som blot nedbryder langsomt vores forstand og dømmekraft hvis man altså kunne finde på at tage disse dumheder til sig.

"Aberne har ikke nogen ånd knyttet til sig. Faktisk nedstammer de fra menneskers parring med dyr for flere millioner år siden"

Mennesker fandtes ikke for millioner af år siden.

Og ældste fund af mennesker ca som os er 300000 år tilbage og de kunne ikke parre sig med dyr (endsige aber) og få afkom. Så hvorfor skriver VML sådan noget???


-0-0-0-

Citat:
HansKrist:

Hvad ved man om Homo Sapiens Sapiens og ældste fund af Homo Sapiens? Er ældste fund af Homo Sapiens 300000 år tilbage og til et skelet i Marokko? Eller er det stadig ca 200000 år tilbage og knyttet til fund i Øst Afrika?

Hvordan er forbindelsen fra Homo Erectus og frem til Homo Sapiens? Hvornår uddøde Homo Erectus?

AI CHAT:

Den moderne menneskeart, Homo sapiens sapiens, er den eneste overlevende art af Homo-slægten. Det menes, at Homo sapiens opstod i Afrika for omkring 300.000-350.000 år siden. De ældste fund af Homo sapiens, der er blevet fundet i Marokko, er omkring 315.000 år gamle. I Østafrika er der også fundet fossiler, der er omkring 200.000 år gamle, hvilket indikerer muligheden for, at Homo sapiens udviklede sig i flere områder samtidigt.

Forbindelsen fra Homo erectus til Homo sapiens er ikke fuldt ud forstået. Homo erectus var en tidlig menneskeart, der levede for omkring 1,9 millioner til 140.000 år siden. De tidligste Homo sapiens var sandsynligvis evolutionære efterkommere af tidligere Homo-arter som Homo heidelbergensis, der udviklede sig for omkring 700.000 år siden.

Homo sapiens udviklede sig gradvist med forskellige træk, såsom større hjernekapacitet og ansigtsanatomi, der adskilte dem fra tidligere menneskearter. Migreringen og spredningen af Homo sapiens fra Afrika til resten af verden skete for omkring 60.000 til 70.000 år siden.

Nogle kilder hævder, at Homo erectus uddøde for omkring 140.000 år siden, mens andre mener, at de muligvis har overlevet lidt længere. Der er stadig en del usikkerhed og debat omkring deres uddøenstidspunkt, da menneskearters evolution og uddøen generelt er komplekse processer, der kan være svære at fastslå præcist.



Fra Homo Sapiens til Homo Sapiens Sapiens - os idag


Spørgsmål om vores nedstamning


Parring - sex mellem Homo Sapiens og Neandertalerne
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 07/02/2024 17:57

Namaskaram...

Du må jo sætte dig ind i tingene. Kan menneskene føres ca. 5 millioner år tilbage til urmennesket? Er videnskaben på vildspor ler Det er set før blinker Jeg ville ikke udelukke noget på nuværende tidspunkt, men undersøge om det forholder sig som beskrevet i bogen engel Hvordan tænker VMLere...

https://www.youtube.com/@vandrermodlysetforum1912/videos




Your friend forever

Krishna

PS: Har Gud villet denne mørkeverden? Det kræver vist en forklaring fra din side? Hvornår forlader mennesket jorden? Hvor længe gider vi være her? Hvorfor ikke lægge os til at dø? Skal der filosoferes...




PPS: Kom nu op i omdrejninger og drøm om noget opløftende...




PPPS: Kongen lever...


Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 07/02/2024 19:38

Citat:
Jan ABC:

Du må jo sætte dig ind i tingene. Kan menneskene føres ca. 5 millioner år tilbage til urmennesket? Er videnskaben på vildspor



Homo Sapiens er urmennesket til os idag der kaldes Homo Sapiens Sapiens. Og Homo Sapiens kan vi føre ca 315000 år tilbage i tiden, ihvertfald det ældste fund fra Marokko og så er der en hel del fund i ØstAfrika der er ca 200000 år gamle.

Vi stammer ikke fra de tre menneskeaber vi kender i dag; Gorilla og den almindelige Chimpanser og Bonobo -- MEN for 6-8 millioner år siden har vi haft fælles forfædre med de tre nulevende ovenfor nævnte menneskeaber.

Så går vi mennesker Homo Sapiens Sapiens og Gorilla og den almindelige Chimpanse og Bonobo (der alle er ret så forskellige) 6-8 millioner tilbage på hver vores stamtavlegren af forfædre møder vi vores dengang for 6-8 millioner år siden fælles forfader. Hvorfra de fire arter har differentieret sig ud fra i hver deres retning.

Går vi ca 65 millioner år tilbage var vores forfædre en lille træspidsmus der kunne skjule sig for dinosaurerne rovdyrene. Men da så dinosaurerne uddøde for ca 65 millioner år siden kommer alle de små pattedyr der skjulte sig ved at bo i jorden frem og scenen blev pludselig deres og slægterne til de mange store pattedyr vi kender idag begynder at udvikle sig fra den der træspidsmus (Purgatorius) som også er vores forfader som den er abernes og løvenes og bjørnenes og hundene og grisene og køernes og giraffens forfædre.

Purgatorius var et lille pattedyr på størrelsen med en rotte, som menes at have set ud som en mellemting mellem en halvabe og en spidsmus. Den levede for ca. 65 millioner år siden, og er altså dukket op kort tid efter, at de sidste ikke-flyvende dinosaurer var forsvundet fra jorden.


Nå tilbage på sporet af Homo:

Vi skal helt op til for 2 - 2,5 millioner år siden før vi kan tale om Homo slægten eller Homininerne (så din snak om et urmenneske for 5 millioner år siden giver overhovedet ingen mening).

Homininerne for 2 - 2,5 millioner år siden opdeler man i 3 slægter 1): Ardipithecus og 2): Australopithecus ("syd"aben) de kaldes populært for abemennesker der dog alle er uddøde (og Lucy (Beatles sangen) er den mest berømte Australopithecus) så 3): Homo slægten - hvor vi finder fx med tiden Homo Rudolfenis og Homo Ergaster og længere oppe i tid kommer Homo Erectus der var den første Homo art der udvandrede fra Afrika for ca 1,8 millioner år siden - den første udvandring fra Afrika taler man om.

På Homo Erectus linjen finder vi senere Homo Heidelbergensis og Homo Neanderthalensis udenfor Afrika. Neandertalernes kerneområde omfattede Europa syd for den 55. breddegrad, Mellemøsten og dele af det sydlige Sibirien. De er gradvist – over en periode på 2-300.000 år – udviklet fra Homo heidelbergensis i Europa. Neandertalerne er således en europæisk ”opfindelse”, og de har aldrig levet i Afrika. Homo Heidelbergensis anses at være fælles forfader til både Homo Sapiens og Homo Neanderthalensis.

Den anden udvandring fra Afrika er Homo Heidelbergensis for ca 500000 år siden.

Så for 100000 år siden har vi den tredje store udvandring fra Afrika og det er Homo Sapiens - som fx møder fx Homo Neanderthalensis i Europa og Centralasien. Homo Sapiens har været i Afrika i siden for godt 300000 år siden - ældste Homo Sapiens fund er i Marokko der er 315000 år gammel.

Homo Sapiens der udvandrer fra Afrika for 100000 år siden møder altså Homo Neanderthalensis - de betragtes som to forskellige arter, men de formår at parre sig med hinanden og få afkom hvilket betyder at der i gennemsnit er ca 2% genetisk spor af Neanderthalensis i alle os moderne nulevende mennesker.

Nulevende menneskers DNA afslører, at vores forfædre ikke bare havde sex med neandertalerne, men også med den mere mystiske art, denisovaen.

Arvematerialet fra Denisovaen afslører, at den er en søsterart til neandertalere – nogle kalder dem ‘østlige neandertalere’, som levede i Asien, men præcis hvor udbredt den var, og hvor længe den levede, ved man ikke.


-0-0-0-

Hvordan kan du være så ukritisk at du bruger VML til at forstå Paulus og forstå Homo slægtens udvikling frem til idag Homo Sapiens Sapiens?
Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 07/02/2024 21:25


Citat:
Tid er godt nok den altafgørende vigtigste størrelse til at forstå et levende væsens liv

At forstå et andet menneske er ikke altid lige nemt, hvis ikke man er fortroelige, men i forhold til en skrevet tekst, er det afgjort en fordel at kende tid og sted der beskrives mm

Billedet af eksempelvis Paulus der var jøde bliver udvidet ved, at vide han var en diaspora jøde, der var opvokset og levede i et hellenistisk samfund, før han kom til Jerusalem for at studerer skrifterne, men også dette at hans tekster i NT er de ældste.


Angående dine Paulus tanker og guds rige på jord, er jeg ikke enig.

Der vil altid være folk der udnytter andre, og dit ”i Kristus” er der vist ikke mange som dyrker, og når jeg tænker på, at der oprindeligt er tale om en jødisk apokalyptisk trosretning, der endnu venter på Kristus genkomst, så er der nok mange der er stået af, selv om de fleste nok gerne vil fremme retfærdighed og kærlighed, men det betinger jo man er indstillet på, at starte med sig selv og fortsætte sin dannelse selv om dét man møder, er det modsatte.


Citat:
Paulus er uhyre optaget af at vi alle trods vores forskellige tro kan lykkes med at finde godt ud af det med hinanden indbyrdes. Personligt synes jeg han går for langt i at være diplomatisk og kompromis søgende. Men for at forstå dette skal man forstå hvor højt Paulus sætter kærligheden -

så højt at meget frisindede mennesker med en stærk tro uden spor af overtro skal tage hensyn til folk med en svagere tro - folk der har det vi frie "i Kristus" ville kalde overtro. Så altså ud fra forståelsen af KÆRLIGHEDEN hos Paulus må vi forstå at Paulus har respekt for alle forskellige religiøse tilhørsforhold.


Der er ikke tale om mennesker, eller vi alle, men om troende – Kristus troende, dem som ikke havde en jødisk baggrund, men en baggrund med forskellige tro og mange guder - og så jøderne - de svage i troen - der ville forsætte med at være jøder, samtidig med de så Jesus som den af skrifterne ventede messias -

... og de var vel nærmere Jesu lære end den Paulus forkyndte.

Faktisk er det jo lidt frækt, at kalde sine oprindelige trosfæller for svage i troen og overtroiske, fordi han gerne vil være fri for loven der fortalte ham, han var en synder.

Dette blev han så fri for, da Jesu korsfæstelse sonede hans syndere, og tilmed ved tro gav evigt liv, modsat loven der ikke gav et efterliv, og hvor man var en evig synder.

Nå, nok om det.


Jeg syntes, Paulus er en sammensat person, der ville há sin vilje og fik det, og alt efter situationen han befandt sig i, brugte han de virkemidler han kunne, for at overbevise og udbrede sit evangelium – den nye pagt - som han opfattede som det eneste sande -

... men det er klart, at prædiker han kærlighed, må han jo selv være et forbillede … og ud over hans forkastelige fortid - og som jøde kendte han jo de 2 største bud og vidste, at gud elskede først, så der skal noget til for at være troværdig trods det, han kunne fortælle han havde direkte kontakt men den opstandne Kristus, og at hans kaldelse var en gave fra gud, men som han også brugte som et argument for, at han havde guds ånd og derved var apostel.

Jeg kommer nok aldrig til at forstå hans motivation for sin omvendelse.


Jeg er i dag blevet bekendt med, at de jøder der kaldtes Vejen eksisterede 30 år ca. før Paulus omvendelse. Det overraskede mig.



Ang Paulus´s respekt og kærlighed for alle forskellige religiøse tilhørsforhold, skal vi jo ikke glemme hans ide om et himmels efterliv som dommer, noget han længtes efter … og dette kendetegner ikke kærlighed i mit univers ... kærligheden tror, håber og udholder alt.
men der er måske forskel på jordisk og himmels kærlighed


Citat:
Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/13


Citat:
Hvordan kan nogen af jer, der har en sag imod en broder, vove at bringe den for retten hos de uretfærdige og ikke hos de hellige?  Eller ved I ikke, at de hellige skal dømme verden? Og når verden dømmes af jer, er I så ikke gode nok til at dømme i ubetydelige sager?  Ved I ikke, at vi skal dømme engle, for slet ikke at tale om jordiske forhold?  Men når I nu har sådanne sager, hvordan kan I så sætte folk, som menigheden foragter, til at være dommere?  Det siger jeg til skam for jer. Er der da ingen blandt jer, som har visdom nok til at afgøre sager mellem brødre?  I stedet for fører broder sag mod broder, og det for ikke-troende!

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/6


Nå ikke mer Paulus.

.
Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 07/02/2024 21:38

Citat:
Og nuet er jo egentlig det eneste, der eksisterer


Nuet er vel et begreb, og hvad der eksisterer for os, afgøres vel af vores bevidsthed, og - men hvem siger den fortæller os sandheden -

... men når mennesket forståes som et væsen med en bevidsthed, der er i stand til at tænke abstrakt, herunder gøre sig tanker om tid, så vil de fleste nok, hvis de observerer deres tankegang erfare, at bevidstheden enten befinder sig i fortiden eller i fremtiden, alt imens vi er værende, i det vi kalder nuet med vores forskellige gøremål, og derved kan betegnes som fraværende i det vi kalder nuet -

... altså nærværende ved at være fraværende i det der kaldes nuet, så spørgsmålet er vel hvad der eksisterer, men ok vi bærer fortiden ind i fremtiden, og derfor vi kan planlægge eksempelvis -

... og meningen med livet er vel at ville det – give det den mening der gør, at vi lever det, med fortiden erindringer og fremtidens erfaringer – på godt og ondt.

.


Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 07/02/2024 22:05

Namaskaram...

Hvorfor skulle jeg udelukke noget på nuværende tidspunkt ler Fordi videnskaben har nogle idéer om tingene blinker Hvordan hænger det hele sammen? Kan billedet ændre sig? Hvad ved du? Jeg kan kun opfordre andre til at læse VML...

https://vandrer-mod-lyset.dk/

https://vandrer-mod-lyset.dk/e-boeger/#page-content

Har Gud villet denne mørkeverden? Det kræver vist en forklaring fra din side? Hvornår forlader mennesket jorden? Hvor længe gider vi være her? Hvorfor ikke lægge os til at dø? Skal der filosoferes...

Your friend forever

Krishna

PS: Kongen støtter og hjælper alle...


Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 08/02/2024 01:05

Citat:
Tikka:

Angående dine Paulus tanker og guds rige på jord, er jeg ikke enig.

Der vil altid være folk der udnytter andre, og dit ”i Kristus” er der vist ikke mange som dyrker,


Jeg er lidt ligeglad med om du er enig med mig i Paulus da du ikke har forstået Paulus. Du er ikke i nærheden af at have forstået hvad han skriver.

Hvorfor du er så langt fra at forstå Paulus har jeg ofte undret mig over - men det skyldes følgende har jeg fundet ud af:

Du går meget op i Gamle Testamente

Du er Bibelfundamentalist og så kommer man aldrig i nærheden af at forstå Paulus

Og der er masser af de største kapitler vi finder hos Paulus som du springer over og endda flere af hans breve du aldrig citerer fra - og hvorfor? Jo fordi her siger han noget helt andet end det du hævder han siger. Cherry Picking kaldes det, husker du nok.

"dit ”i Kristus” er der vist ikke mange som dyrker"

Jo alle de største teologiske tænkere er optaget af vores KristusParticpetende EksistensForvandlende Ny Natur.

Og alle døbte er døbte ind i Kristus. Så at vi er i Kristus er kernen i kristendommen - er kristendommens essens som Albert Schweitzer siger. Det er Mysterium Spiritualitet af de smukkeste mest sublime og den stærkeste mest kraftfulde SPIRITUALITET nogensinde set i verden. Det er nerven og sjælen i det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER ved Helligånden der er givet os (2 Kor 3)

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: Jesus Kristi SØN'FADER JEG'DU dynamiske dialogiske BØNS samspils virkelighed med GUD

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirkerne.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

I Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed og vi kender fra nu af kun Gud igennem vores erfaringer af Guds Nærvær i vores liv givet fx igennem Helligånden.

Hvorfor kristendommen består af forskellige vidnesbyrd derom - vidnesbyrd om de erfaringer vi har af Gud i vores liv gennem Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

Således er kristendommen ikke spekulation og ej heller bibelfundamentalisme men liv med Gud igennem Guds Kærlighed Kristus vi tager imod hvor det himmelske og jordiske er forligt forenet og Gud og mennesket er forligt forenet.

-0-0-

For de kristne der har taget imod Gud i Kristus og lever livet skjult med KRISTUS i Gud (og som siger ikke jeg lever mere men KRISTUS lever i mig) er PARUSIEN der betyder NÆRVÆRELSE eller TILSYNEKOMST allerede en realitet men dog endnu er Kristus ikke blevet alt i alle.

KRISTUS er HERRE af den grund at det er i Kristus at Guds Riget Etableres eller Gud opretter sit Rige.

Og alle kristne er i Kristus ellers er de ikke døbt og alle kristne er jo døbte.

At være i Kristus er INSTINKTIVT SPIRITUALITET for kristne der ikke er bibelfundamentalistiske i deres kætterske tilgang til kristendommen.

De Nye Skabninger Mennesker vi er i Kristus - vi er som kristne betyder alt.

Læs alle de største teologer og du vil komme ud af din depression og hjernespind og hjerne fabrikation - så sandelig jeg har aldrig mødt et menneske som Tikka for hvem det gælder at Bogstaven slår ihjel. Du er totalt gået død i din bevidsthed - din menneskelige ånd og du har aldrig nogensinde vidnet om at du er grebet af ÅNDEN - GUDS ÅND.

Hvilket altsammen skyldes at din tilgang til hvad der er Guds Ord er hvad du kan læse dig til i Bibelen og som du blot skal tro på udenom at det bliver dig åbenbaret af Gud Helligånden virkelig at være Guds Ord og så er der en hel anden betydning i ordene end at læse dem giver hvor det jo er hjerne fabrikation og hjernespind - altså et lille mentalt trosforestillings øvelse du laver i dit eget hoved bevidsthed sind.

Du har været naiv og dum fra dag 1 og det klogeste du har sagt er at den bibelfundamentalisme du har underkastet dig selv er hjernespind og hjerne fabrikation - for dermed siger du nøjagtig det samme som Paulus Luther Tillich og ja alle store teologer der alle advarer imod din bibelfundamentalistiske tilgang til kristendommen - bibelfundamentalisme er et kætteri og har aldrig været i nærheden af noget med kristendommen at gøre.

Du siger du forstår hvad begreberne dækker over i Nye Testamente - dette er så groft en løgn - alt alt for store ord du der tog i din mund - for ikke en eneste gang de mange år jeg har læst dig har du afsløret at du forstår tingene i dets åndelige betydning - hvad ordene og hvad der står dækker over for vi mennesker.

At du som muslimerne ikke bryder dig om Paulus giver sig selv - da I begge hold er skrift fundamentalister og ikke ejer humør og SPIRITUALITET. Gudsforladte og Humørforladte og Ideforladte som I der holder jer til bogstaverne er - hvor "virkeligheden" er hjernespind og hjerne fabrikation som I skaber gennem naivt at tro hvad I læser uden at forstå et ord af det hele. Og uden at I spørger jer selv, stemmer hvad jeg her læser nu også med virkeligheden.

Mennesket skal ikke leve i bevidstheden og sindet som du gør. Alle psykologer advarer mod dette. Og hvis der var noget Paulus ikke gjorde så var det at lukke sig selv inde i bevidstheden og sindet. At være beskæftiget med bevidstheden og sindet er fuldstændig fremmed for Jesus og Paulus - det er new age mindfulness buddhisme der har fået mange mennesker idag til at søge ind i hovedet og bevidstheden og sindet på sig selv.

Men det er nu engang ikke i hovedet og bevidstheden at livet foregår.

Hjernen har vi fået til at tænke med - ikke til at flytte ind i. Og jo mere intelligent et menneske er jo mindre er det i bevidstheden og sindet. Hvorfor, jo fordi de bruger hjernen til at løse de spændende opgaver og udfordringer livet konstant byder på.
Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 08/02/2024 01:23

Hold da op du er langt ude for tiden mand.

Hvad er der dog sket i dit liv.

Om det drejer sig om at forstå menneskets oprindelse eller Paulus så bombarderer du os med VML og skider på alt hvad den nyeste videnskab siger om tingene.

Det er altså skørt - virkelig skørt - det er hjernevask.

Jeg opgiver - men jeg håber da der var nogle der gad læse hvad jeg skrev om menneskets oprindelse og evolutionsbiologiske udvikling op til idag.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: En døgnflue ... - 08/02/2024 12:53

Hej Tikka.
Jeg har læst dit respons til mig: #42816 - 07/02/2024 21:38, og jeg kan godt følge, hvad du skriver, men undrede mig over, at nu'et for mig er noget andet.
Og så gik det omsider op for mig:
Dit nu er dit personlige nu.
Mit nu er universets - miraklets - nu.
Det er jo to meget forskellige slags nu - og begge fuldt berettigede, synes jeg blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 08/02/2024 13:18

Namaskaram...

Jeg går ind for forskning ler Hvad med dig blinker Har Gud villet denne mørkeverden? Det kræver vist en forklaring fra din side? Hvornår forlader mennesket jorden? Hvor længe gider vi være her? Hvorfor ikke lægge os til at dø? Skal der filosoferes...

Your friend forever

Krishna

PS: Kongen står oppe på bjerget og glæder sig over udsigten...






Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 08/02/2024 14:25

Har Gud villet denne mørkeverden? Det kræver vist en forklaring fra din side?

Du kan jo bare læse mit seneste indlæg og du får klart svar

Og du går af alle ikke ind for forskning - den videnskabelige forskning - men konstant gør du det modsatte nemlig at forvirre alting med religiøs spekulation.

Du har misforstået det religiøse spirituelle som iøvrigt mange andre mennesker - hvor I mister jordforbindelsen og styrter jer selv ud i ÅND uden LEGEME - uden nogen jordisk holdbar forklaring på noget som helst.

Vi skal bare acceptere jeres åndelige religiøse fantasier helt uden nogen legemlighed Skabelse og jordiskhed og menneskelighed.

Det er for langt ude - grænsende til noget psykotisk skizofrent - så meget mangler der jordforbindelsen og det forstandige - det er så videnskabeligt som noget kan være.

Og forskningsresultater om Paulus eller om menneskets oprindelse og evolutionsbiologiske udvikling stamtræ interesser dig overhovedet ikke - blot fordi en kvinde har påstået at mennesker har parret sig med dyr for 5 millioner år siden og sådan opstod aberne. Det er så meget gak gak og giver overhovedet ingen mening.

Hvad der er sket med dig og hvorfor kan jeg kun gætte mig til - men en stor forandring er sket med dig og dit liv her på det seneste - og i disse perioder er du udenfor pædagogisk rækkevidde. God dialog og forstandige samtaler om tingene kan man ikke få endsige gøre sig håb om når du er i den tilstand du er nu.

Samtalen og dialogen og enhver appel til forskning og forstandighed og forståelse med ind over kan vi lige så godt glemme når du har det som du har det nu.

Det er ikke os du snakker med - om du har en forstandig fornuftig snak dialog samtale med andre mennesker vil jeg et og andet sted håbe.

Har du ikke brug for RO og OVERBLIK og FORSTANDS'KRAFT i dit liv. Eller kan du være frit flyvende i det religiøse spirituelle uden nogen som helst jordforbindelse og sund legemlighed - kropslighed.

Hvordan har I VML tilhængere det når I forlader legemet og kroppen og forstanden - enhver grounding og jordforbindelse. Det er jo symptomatisk tegn på skizofreni ikke at kunne rumme og forstå hvad man snakker om - bevare sin grounding og jordforbindelse - forstandighed og sunde kropslighed.

Vi skal kunne tale med hinanden om tingene på en forstandig måde siger Paulus for ellers tror folk der iagttager os at vi er tossede i hovedet.

Er vi ude af os selv er det uden at vi har mistet os selv.

Er vi ude af os selv for at Kristus kan være vores JEG foregår dette uden at vi har mistet os selv - tværtimod bliver vi JEG STYRKET og BERIGET.

KRISTUS ER VORES NYE JEG'LEGEME - et stærkere JEG og SELVSTÆNDIGHEDS LEGEME i verden end tidligere.

Så TRO er ikke et alternativ til VIDEN - til videnskabelighed forskning og forstandighed.

I KRISTUS er vi mere fysisk end fysisk - det er en ny stærk jordforbindelse og legemlighed - nyt og stærkere forhold til Skabelsen - som vores eget legeme og naturen hører Guds Skabelse til.

Det er Gud og det himmelske der er gået ind i jorden - det er en ny og stærkere og sundere og mere forstandig legemliggørelsens virkelighed vi tager imod i KRISTUS

Så kære Jan ABC - du bliver STÆRKERE og SUNDERE og får en meget bedre JORDFORBINDELSE.

Håber du modtager de gode kræfter der er i Kristus jeg her lige har sendt dig.


Gud er jo ikke forvirringens Gud.

Vi må være stærke så vi kan undgå djævelens snigløb imod os. Holde fast ved Kristus der er hovedet ud fra hvem hele legemet, støttet og sammenholdt af sener og led, vokser Guds vækst.

Citat:
Lad jer ikke frakende sejrsprisen af nogen, som går ind for falsk ydmyghed og engledyrkelse, fordyber sig i egne syner og uden grund er indbildsk i sit verdslige sind, og som ikke holder sig til ham, der er hovedet, og ud fra hvem hele legemet, støttet og sammenholdt af sener og led, vokser Guds vækst.
Når I med Kristus er døde fra verdens magter, hvorfor underkaster I jer så påbud, som om I levede i verden: Tag ikke, smag ikke, rør ikke! – alt sammen noget, der skal bruges og forgå – det er kun menneskers påbud og lære. Det går for at være visdom med selvvalgt gudsdyrkelse, falsk ydmyghed og skånselsløshed mod legemet, men det har ikke nogen værdi, det tjener kun til kødelig tilfredsstillelse


Til dig og Carsten
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 08/02/2024 15:40

Namaskaram...

Det er menneskeligt at fejle...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Hvorfor kan du ikke følge med os andre ler Hvem ved blinker Her er lidt støtte og hjælp til din udvikling...




Your friend forever

Krishna

PS: Kom nu op på bjerget...






Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 08/02/2024 19:55


Citat:
Jeg har læst dit respons til mig: #42816 - 07/02/2024 21:38, og jeg kan godt følge, hvad du skriver, men undrede mig over, at nu'et for mig er noget andet.
Og så gik det omsider op for mig:
Dit nu er dit personlige nu.
Mit nu er universets - miraklets - nu.
Det er jo to meget forskellige slags nu - og begge fuldt berettigede, synes jeg blinker


Man siger ofte, at undren er begyndelsen til visdom.


Hvad ord betyder for den enkelte, kan dække en anden betydning for en anden, og jeg hører da gerne om betydningen for dig af ordet nuet, når du skriver:
Citat:
Mit nu er universets - miraklets – nu.”
... selv om vi vel ikke kommer uden om, at lige meget hvor nuet – begrebet nuet befinder sig, ville de ikke eksistere, hvis mennesket ikke havde en bevidsthed.

.
Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 08/02/2024 20:59

Citat:
Tikka:

selv om vi vel ikke kommer uden om, at lige meget hvor nuet – begrebet nuet befinder sig, ville de ikke eksistere, hvis mennesket ikke havde en bevidsthed.



Nemt at svare på. Hvis der ingen bevidsthed var ville der kun være nuet.

Altid en orientering mod her og nu.

Men takket være bevidstheden er vi ikke prisgivet nuet - fordi med bevidstheden kommer erfaringen (hukommelse og læring) og forestillingen om en ny og anderledes fremtid - hvis vi gør sådan og sådan istedet for som vi altid har gjort.

Det er bevidstheden der gør at vi ikke er prisgivet nuet.

Nuet er ingenting (andet end tiden der går og vi der er passive tilskuere). Selv og verden er alt. Det er vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens engagerede eksistens der betyder alt. Hvad er det vi vil??

Vil vi være aktive i den grønne omstilling. Og om aftenen bringe klarhed over at forstå fx den paulinske i Kristus SPIRITUALITET.

Alle mennesker har et kald - der er en mening med alle menneskers liv. Og dette selvfølgelig set i forhold til evner og anlæg og ønsker og drømme.

Nuet er for uvirksomme mennesker der ikke aner hvad de skal bruge tiden på = deres liv på - få det til at gå med - og det fordi de ikke har fundet deres kald og meningen med deres liv.

Selvfølgelig har specialiseret og dog monoton lønslave arbejde været skyld i at folk er blevet magelige forbrugere der ikke aner hvordan de skal få deres megen fritid slået ihjel. En af måderne er at at gøre sig selv livløs - fjerne alle emotionelle motivationelle rørelser og følelser og så opleve noget nogen kalder nuet.

Det moderne menneske aner ikke hvad det skal gøre ved sine indre meget store sjælskræfter og emotionelle motivationelle rørelser og store kræfter og energier. Og mange har helt opgivet at finde ud af hvad vi huser af indre drivkræfter og derfor bruger man istedet sin tid fra morgen til aften at gøre sig selv livløs - uden emotionelle motivationelle rørelser og drivkræfter - fordi man skal være så død at man kan opleve ro og være i nuet.

Denne luksus skyldes selvfølgelig at man i vores moderne samfund ikke behøver arbejde for føden og husly længere. Så tiden - at få den slået ihjel er det helt store problem. At gøre sig selv så død som muligt er den medicinske bedøvelsesmiddel og afslapningsmiddel folk anvender for at slå sig selv ihjel.

Ingen moderne mennesker tør konfrontere sig selv med at vi huser så enorme store sjælskræfter emotionelle motivationelle drivkræfter og at vi via en kontakt til disse har et kald der gerne skulle stå mål med vore evner og være i overensstemmelse med vore drømme og ønsker.

Moderne mennesker undersøger ikke deres drømme som ellers er kongevejen til os selv - vores kald her i livet.

Mennesket er sig selv nærværende ved at være fraværende det vi kalder nuet og det fordi nuet intet betydningsfuldt er ved siden af det meget mere betydningsfulde nemlig at være sig selv og sin i verden værens engagement og kald her i livet nærværende.

Det moderne menneske er fanget i et vakuum, i et tomrum, i meningsløshed og det aner ikke hvad det skal få tiden til at gå med.

New Age anbefaler at gøre sig selv livløs - døv overfor alle følelser og emotionelle motivationelle drivkræfter i sjælelivet. Og så havne i et tomt nu af væren.

Det småborgerlige samfund tilbyder forbrug og nydelsessyge forlystelser og oplevelser.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: En døgnflue ... - 08/02/2024 21:08

Hej Tikka.
Du konkluderer:
Citat:
... selv om vi vel ikke kommer uden om, at lige meget hvor nuet – begrebet nuet befinder sig, ville de ikke eksistere, hvis mennesket ikke havde en bevidsthed.
Og jeg svarer:
For mig er tid - og dermed nu'et - noget, der eksisterer uafhængigt af, om vi mennesker stadig eksisterer på denne klode - på linje med rum, masse og energi - i det "hellige" univers smiler
Om det er sandt, ved jeg ikke, men det er min tro.
Jeg prøvede at google på tid - men det øgede kun forvirringen blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 08/02/2024 21:37


Du konkluderer:
Citat:
... selv om vi vel ikke kommer uden om, at lige meget hvor nuet – begrebet nuet befinder sig, ville de ikke eksistere, hvis mennesket ikke havde en bevidsthed.
Citat:
Og jeg svarer:
For mig er tid - og dermed nu'et - noget, der eksisterer uafhængigt af, om vi mennesker stadig eksisterer på denne klode - på linje med rum, masse og energi - i det "hellige" univers smiler
Om det er sandt, ved jeg ikke, men det er min tro.
Jeg prøvede at google på tid - men det øgede kun forvirringen blinker


Begrebet nuet er vel menneskeskabt, grundet vor bevidsthed, og ville vi ingen bevidsthed ha, så vi kunne tænke abstrakt, ville man jo på ingen måde vide noget om nuet – for befinder man sig uden vores bevidsthed, træder instinkterne ikraft i forhold til overlevelse.

Så når du skriver at nuet eksisterer uanset … så er det vel en påstand, der ikke kan bevises og i øvrigt slet ikke er relevant, fordi ”alt har sin gang” uden menneskets mening om tid.

*

Jeg savner et svar på dit:
Citat:
Mit nu er universets - miraklets – nu.”

.
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 08/02/2024 21:56

Namaskaram...

Hvordan går det med bjergbestigeren ler Hvem ved blinker Findes der andre mennesker end Paulus...




Your friend forever

Krishna

PS: Er du træt af at fejle...

https://vandrer-mod-lyset.dk/

https://vandrer-mod-lyset.dk/e-boeger/
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: En døgnflue ... - 08/02/2024 23:33

Hej Tikka.
Jeg forstår, at jeg ikke har givet dig et for dig tilfredsstillende svar på min "trosbekendelse":
Citat:
Mit nu er universets - miraklets – nu.

Og du har jo ret i, at det er tænkt af mennesker, og i at det er baseret på vores naturvidenskabs forskning af universet - men jeg vil tilføje, at det er uafhængigt af mennesker.

For disse forskningresultater kan man slvfølgelig betvivle, men hvis de blot er nogenlunde rigtige, så eksisterer der jo til enhver tid et nu i universet - og en fortid - og en fremtid - i hvert fald så længe universet eksisterer - helt uafhængigt af om vores art fortsat eksisterer eller er uddød- og helt uanset om vores stjerne, solen, er brændt ud efter at have brugt al sin brint - og alene afhængigt af, om universet fortsat eksisterer.
Er du uenig her?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 09/02/2024 10:19

Citat:
Jeg forstår, at jeg ikke har givet dig et for dig tilfredsstillende svar på min "trosbekendelse":
Citat:
Mit nu er universets - miraklets – nu.

Og du har jo ret i, at det er tænkt af mennesker, og i at det er baseret på vores naturvidenskabs forskning af universet - men jeg vil tilføje, at det er uafhængigt af mennesker.

For disse forskningresultater kan man slvfølgelig betvivle, men hvis de blot er nogenlunde rigtige, så eksisterer der jo til enhver tid et nu i universet - og en fortid - og en fremtid - i hvert fald så længe universet eksisterer - helt uafhængigt af om vores art fortsat eksisterer eller er uddød- og helt uanset om vores stjerne, solen, er brændt ud efter at have brugt al sin brint - og alene afhængigt af, om universet fortsat eksisterer.
Er du uenig her?


Universet har vel ikke et nu, da det vel ikke har en bevidsthed og kan tænke abstrakt og derfor er der ingen planlagning – ”alting går sin gang”

Hvad videnskaben finder ud af, er jo grundet mennesket bevidsthed, evner - eller mangel på samme, diverse teleskoper og hvad ved jeg, viden som jo hele tiden ændre sig … ny viden … og opdagelser der ikke kan forklares -

… og dit udsagn om at universet er helligt er jo som guds, helligånds og evigheds tanken jo også menneskeskabt -

Når vi kommer til dit ”det hellige univers” i nuet - eller er det nuet, der er i det hellige univers, så har det jo intet med tiden at gøre andet end fra et menneskeligt synspunkt/forestilling.

Hvorfor du gør universet helligt - forbinder det med noget guddommeligt - noget fra gud – måske gud skabt – (miraklets nu) - begriber jeg ikke, men det kan du måske forklare.

.
Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 09/02/2024 10:23

"Time is real" Aristotele

"Time is an illusion of the mind" Immanuel Kant

"Time was invented by clock companies to sell more clocks" Karl Marx 😂


Karl Marx har nu en hel anden forståelse af tid - nemlig som oprør og opgør med småborgerlig konservativ samfundsorden statisk tid og orden og sætter i stedet for dynamisk tid og samfundsudvikling nøjagtig som Paulus. Så tid ses som mulighed for forandring nøjagtig som Paulus, også for ham var tiden muligheden for forandring. Men herfra skilles så også deres veje for hvordan den samfundsforandring og udvikling skulle drives frem, for Paulus skulle det ske i Kristus uden vold og magt anvendelse. Idag er de marxistiske tænkere meget optaget af Paulus's diskurs om Begivenheden Guds Kærlighed Kristus ind i verden.

Jøderne og de kristne er kendt for at have fokus på historien og tiden gennem hvordan Gud handler ind i historien. Altså bestemt ikke en Deistisk gudsforståelse men en Theistisk.

For grækerne er det mere den kosmiske orden og ligefrem fornuft og væren - mest som uforstyrret væren der er sagen.

For Paulus er Tidens Fylde - Kairos - Begivenheden Kristus - Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - tegn på eller indvarslingen af en NY ÆRA - NY EPOCHE:

Den Messianske Æra hvor Guds Riget bliver oprettet i KRISTUS - i takt med at Kristus bliver alt i alle.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ❤️ ved Helligånden der er givet os er her hvor tid og evighed, menneske og Gud mødes i et samspil, som finder sted i tidens og rummets verden. Guds komme former sig som et samspil, hvori både Gud og menneske har et indspil.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er Guds Nedstigen til tidens og det værendes verden i Kristus.

Gud der i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus opretter en bolig i tidens verden - hvor Gud og menneske kan bo sammen. Det er Guds Nærvær i Kristus som vi erfarer det i bøn og Gudstjenesten - i salmesangen der åbner os for jubelen over dette livs skønhed og for kærlighedens omsorg for at alt og alle kan udfolde deres værens muligheder.

Jesus Kristi Gud frelser ikke bare
enkeltpersoner og forberede dem til himlen; snarere skaber han et folk på jorden blandt hvem han virker lever og bor og HELLIGgør og HEL'breder os - det er om noget legemet og jorden (naturen) der som Guds Skabelse skal frelses - der skal igen åbnes for os ind til LIVETS TRÆ midt i Edens Have - Paradis er her på jorden - som Troels Kløvedal sagde som noget af det sidste til sin søn vores allesammens kære Mikkel - Mikkel Beha Erichsen.

Frelsen i Kristus må aldrig skilles fra Skabelse - hverken os som skabninger eller naturen som skabelsen. Det er en forløsning af skabelsen og os skabninger og ikke en forløsning fra skabelsen og os skabninger, ja hvis ikke Gud selv lader Jesus liv, død og opstandelse gælder for mennesker også, må denne "skat" ligge ubrugt, spildt og begravet, siger Luther med henvisning til Galaterbrevet.

😱😱😱😱😱

💕✝️💘☦️💕

🔥🔥🔥🔥🔥


Kære HansKrist mange af dine indlæg er jo prædikener af en sjælden skønhed og visdom og klogskab.

Du er en meget sjælden blomst 🌹 her på Trosfrihed.

Nogle af dine indlæg er jo prædikener der som træer vokser ind i himlen og at dette kan lade sig gøre skyldes dine rødders vidde forgreninger der stikker dybt ned i undergrunden. Din dybe grundige forståelse tingene også tværvidenskabeligt - det er ikke kun kristendom og teologi - det er også religionsfilosofi og psykoanalysen og Jungiansk Psykologi dybdepsykologien og neurovidenskab og psykiatri og psykologi og den medicinske naturvidenskab med meget mere.

Du skiller dig ud og synd du ikke når ud til en større læsekreds for her på Trosfrihed bliver du ignoreret - jo bedre du skriver jo færre respons og opmærksomhed får dine indlæg.

Hvorfor mon?

Der er selvfølgelig flere grunde. Men en af grundene er at du er eneste hard core kristne debattør der aldrig har været flov over at bekende dig til Gud i Kristus.

Tikka der er bibelfundamentalistisk opdraget til at forstå kristendommen og ikke kirke vant påstår i sin uvidenhed at stort set ingen kristne er beskæftiget med Gud i Kristus.

😂😂😂

Viser med al tydelighed hvor lidt hun/han har forstået kristendommen. Han fordi Tikka aldrig har fået hendes animus sjæl (maskuline modsatkønnethed) vel integreret gennem midtvejs livets nødvendige individuations opgave for kvinder. Hvorimod du HansKrist er lykkedes til overmål med din Anima Sjælelige kontakt til det kvindelige.

Alt Kirke -liv og -gudstjeneste og alle kristne pædagogiske lærebøger om kristendom og al kristen teologi og religionsfilosofi drejer sig ikke om andet end vi mennesker der er blevet fundet af Gud i Kristus - i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus som jeg så smukt poetisk har beskrevet og jublet og besunget det ovenfor.

👏👌👏💪👊

Knockout indlæg igen - endnu engang - sad lige i øjet 👁️👁️
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: En døgnflue ... - 09/02/2024 13:30

Hej Tikka.
For mig ser det ud, som om du mener, at universet dårligt nok eksisterede, hvis ikke vi mennesker havde en bevidsthed derom smiler
Og jeg påstår jo heller ikke, at universet oplever nuet, men jeg påstår, at universet er i nuet.

Tiden: Fortid, nutid og fremtid opfatter jeg som altomfattende - medregnet at fremtid jo kun omfatter det fortsat eksisterende.
Du skriver:
Citat:
Hvorfor du gør universet helligt - forbinder det med noget guddommeligt - noget fra gud – måske gud skabt – (miraklets nu) - begriber jeg ikke, men det kan du måske forklare.
Mit svar:
Det var, da jeg søgte at opfatte ikke-eksistens af verden, at verdens eksistens overvældede mig som et ufatteligt og vidunderligt mirakel yeah

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 09/02/2024 13:54

Namaskaram...

Hvordan går det med bjergbestigningen ler Hvad kan forandres blinker Er du træt af at fejle...

https://vandrermodlyset.dk/guds-tjeners-tale/

Hvornår forlader mennesket jorden? Hvor længe gider vi være her? Hvorfor ikke lægge os til at dø? Har Gud en plan...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Hvem arbejder du for...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Kom ind i kampen...




Your friend forever

Krishna

PS: Kongen står fast...


Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 09/02/2024 20:32


Man kan ikke mene universet befinder sig i nuet, hvis man ikke selv er til, ej heller hvis man er -

... Begrebet Nuet er menneskeskabt

... men du har da ret, man kan forestille sig meget, imens man er til, eksempelvis at det Nu universet befinder sig i er helligt, og at dette er et mirakel, men begrebet nuet er mennesketid –

At du er glad for livet og betegner det som et ufatteligt og vidunderligt mirakel, forstår jeg giver dit liv mening -

... og ja, det er tankevækkende alt det der med livet, men et mirakel.

Det tænker jeg ikke over, da et mirakel for mig er forbundet med noget guds skabt - og gud er jo død - Gud er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne -

... men tanken og livet med gud giver også menneskene indhold i deres tilværelse, som så meget andet menneskene kan kaste sig over mens tid er.

.
Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 09/02/2024 21:30

Citat:
Tikka:

gud er jo død - Gud er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne


Gud er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne

Biologi er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne

Neurovidenskab er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne

Fysik er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne

Medicin er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne

Fordi noget er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne - er det jo fordi der er noget om snakken - de diskurser og hypoteser og teorier og de begreber disse forskellige discipliner anvender er om noget - diskurserne og hypoteserne og teorierne og de begreber der anvendes dækker over en konkret virkelighed vi kan gøre os erfaringer med.


De religiøse spirituelle åndelige erfaringer mennesker igennem mange mange tusinde år har haft sætter de selvfølgelig ord på

Nøjagtig som der bliver sat ord på forelskelse og kærlighed - for den sags skyld jalousi og vrede og tristhed - sorg og depression

Det religiøse spirituelle åndelige er at Homo Sapiens igennem nogle 100000 år har haft erfaringer af usædvanlige store sjælskræfter - igennem emotionelle motivationelle ekstatiske affekter, er de blevet kastet ud af sig selv, mens de nævnte sjælskræfter har grebet dem i deres center cor HJERTE ❤️ og gjort dem til helt andre mennesker - Nye Skabninger - takket være Guden - Ånden - Helligånden

Nøjagtig som Paulus siger: "ikke jeg lever længere men Kristus lever i mig".

Vanvid er skønnere end fornuft ifølge de gamles vidnesbyrd, eftersom vanviddet kommer fra guderne, mens fornuften er menneskeværk. Platon

Netop er vanvid ikke menneskeskabt - ja vores emotionelle motivationelle ekstatiske affekter er religiøse spirituelle åndelige muligheder vi er i besiddelse af grundet vores biologi - især vores nervesystem og hjernen (som dog ikke kan isoleres fra resten af kroppens biologi). Som nøjagtig noget kan tænde kærlighed jalousi og vrede og lykke jubel og glæde - at vi er i den syvende himmel. Og det skyldes eller er altid forårsaget af noget og nogen vi gennem eksistens står i forbindelse og forhold til (bare lige for at påpege det ikke er hjernespind og hjerne fabrikation).

Hvad der er død og hjernespind og hjerne fabrikation er din bibelfundamentalisme også derfor Paulus og Luther og ja alle dygtige teologer benægter bibelfundamentalisme som værende kristendom - det er et kætteri og det er som du selv måtte sande efter nogle år, hjernespind og hjerne fabrikation. Har virkelig ondt af dig, men på den anden side er det jo selvforskyldt autoritetstro menneskefrygt og naivitet og dumhed - så du har selv været ude om det. Men se at komme videre - det er sørgeligt at være vidne til dit sortsyn og triste mørke og aggressive humør konstant. Bliv nu voksen for helvede.


Uden disse religiøse spirituelle åndelige erfaringer ville kultur og bevidsthedslivet aldrig have set dagens lys

Endnu har man ikke fundet kultur uden at der også er tydelige tegn på religiøse spirituelle åndelige aktiviteter

Uden Religiøs Åndelig Ekstatisk Begejstring og Entusiasme og Engagement var det aldrig lykkedes Homo Sapiens at nå frem til Homo Sapiens Sapiens og igen uden at vi Homo Sapiens Sapiens holder fast i den religiøse spirituelle åndelige dimension vil vi mennesker her på jorden aldrig kunne forstå hvem vi og næsten er og hvordan vi tilhører ja ligefrem høre hjemme i harmoni og resonans med skabelsen naturen.

En anden måde, end min ovenfor, at forstå den religiøse spirituelle åndelige dimension er Jungiansk Psykologi eller som her efterfølgende Edgar Morin's redegørelse herfor som holder vand neurovidenskabeligt set:

Citat:
Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.
Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit (lateraliseringen: højre venstre hjernehalvdels arbejdsdeling og differentiering via den kulturelle sproglige skoling og opdragelse næste generation); Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin (parentesen er dog min).

Arkeånden.
De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.
Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse. Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.

1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
- repræsentationen smelter sammen med den repræsenterede ting (som det er en oversættelse af);

- sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin.
Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 10/02/2024 13:00

Citat:
Tikka:

Jeg syntes, Paulus er en sammensat person, der ville há sin vilje og fik det, og alt efter situationen han befandt sig i, brugte han de virkemidler han kunne, for at overbevise og udbrede sit evangelium – den nye pagt - som han opfattede som det eneste sande -

... men det er klart, at prædiker han kærlighed, må han jo selv være et forbillede … og ud over hans forkastelige fortid - og som jøde kendte han jo de 2 største bud og vidste, at gud elskede først, så der skal noget til for at være troværdig trods det, han kunne fortælle han havde direkte kontakt men den opstandne Kristus, og at hans kaldelse var en gave fra gud, men som han også brugte som et argument for, at han havde guds ånd og derved var apostel.


Nej ikke kun Paulus - men vi har alle Guds Ånd og Kristi Ånd, 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Rom 8 og Galaterbrevet og et utal af andre steder.

I retfærdiggørelse af TRO bliver vi stillet i et frit forhold til Gud - et umiddelbart og uformidlet og ubetinget frit og spontant forhold til Gud uanset vores fortid (forløst af fortidens synder og dumheder). Vi stilles i Jesu Kristi Fader'Søn JEG'DU dynamiske dialogiske samspils virkelighed med Gud gennem Helligånden. I retfærdiggørelse af TRO - vores retfærdiggørelse i Kristus - har vi Guds Ånd til at erkende hvad der bor i Gud og hvad Gud har til os af nådegaver - Guds Hemmelighed Kristus og beskrevet som det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver.

Dette forhold vælter alle mennesker med deres religiøse spirituelle åndelige instinkter og intelligens i behold omkuld:

Citat:
Ovre i Amerika sad den gudfrygtige og sortklædte Johnny Cash og komponerede sange om tilværelsens mørke sider – kriminalitet, druk og stofmisbrug. Han var en modtager næsten 2000 år efter brevenes afsendelse og blev væltet omkuld af Paulus og hans breve.


Johnny Cash væltet omkuld af Paulus Breve


Citat:
Det gav mening at læse den gamle apostels vejvisere til Jesus, for Paulus kendte selv til dæmonen i os og skrev allerede i sit Brev til Romerne kapitel 7, vers 19: »I stedet for at gøre det gode, jeg gerne vil, gør jeg det onde, jeg ikke vil.«

The Man in Black skrev så en roman om Paulus med titlen Man in White; bemærk den ubestemte form: Mand i hvidt, for det er en vigtig pointe, at vi alle både rummer mørke og lyse sider.

Var det ikke, fordi Paulus var sat i kristendommens store bog, ville vi med nutidens måle- og gabestok have sat ham i skammekrogen for alle de mørke sider. Selv tog han det som et Guds under, at han som forfølger af kristne blev sat til at sprede evangeliet i verden, samtidig med at han følte sig særlig udvalgt fra allerhøjeste sted.

Som teolog er den uværdige apostel da heller ikke til at komme uden om som en vigtig grundsten til kristendommens udbredelse – og dermed til vestlig tænkning og kultur – og hans breve skal læses af samme grund, som vi læser Hamsun og Céline: Værket er større end forfatteren.



Ufatteligt mange mennesker har fået deres livs Turning Point og er blevet genfødt af deres møde med Paulus Brevene - Luther er kendt men vi kunne nævne Karl Barth (Teologiens Einstein) Paul Tillich og Rudolf Steiner og David Suchet og Johnny Cash og HansKrist. Men vi taler om millioner af mennesker som Paulus er blevet far til - som Paulus har iklædt Kristus.

De mennesker der forstår Paulus bliver aldrig de samme mennesker efter deres møde med Paulus - de bliver Nye Skabninger i Kristus. Og det fordi han gør vores forhold til Gud Frit eller han stiller os i Kristus i et frit forhold til Gud. For hvor ÅNDEN er, der er også altid FRIHEDEN - alt andet er menneskeværk.

Har et menneske sine religiøse spirituelle åndelige instinkter i behold - er et menneske i besiddelse af sin religiøse spirituelle åndelige INTELLIGENS så begynder et eventyr: ikke jeg lever længere men Kristus lever i mig - Kristus virker mægtig i mig etc etc etc - det er Guds Kraft og Ånd til frelse HELbredelse og HELLIGgørelse.

Det er om noget den virkelighed med Gud Jesus virkede ud fra i verden - nemlig Jesu Kristi Fader'Søn JEG'DU dynamiske dialogiske BØNS samspils virkelighed med Gud igennem Helligånden hvor vi lever i samhørighed Guds Ord og dets mægtige virkekraft.

Vi kender kun Gud fra vores erfaringer med Gud - gennem Guds Ånd - Gud Helligåndens Virksomhed i vores liv - Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver - ja i Kristus er vi velsignet med alle Himmelske Åndelige Velsignelser - Guds Visdom - og ja vi ejer hele Guds Herligheds Stråleglans i ansigtet fra tid til anden.

Alt dette har millioner og atter millioner af mennesker i hver eneste generation de sidste to tusinde år kunnet bevidne sandheden i.

Gud i Kristus - her er Gud kommet nær som virkelighed - er Gud en nærværende virkelighed vi har - vi lever vores liv erfaringsnært til Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger i vores liv - Grebet af Ånden som vi er i Kristus.

Kristendommen lever og eksisterer udelukkende på grund af personlige vidnesbyrd om hvad jeg beskrev lige ovenfor og dette bliver bekræftet af Kirken.

Uden HansKrist og Johnny Cash og Luther og Steiner 's med millioner af andre menneskers vidnesbyrd - Kristus Vidnesbyrd - Vidnesbyrd om de Nye Skabninger vi er i Kristus ville der ingen kristendom eller Kirke være.



💕☦️💘✝️💕

🔥🔥🔥🔥🔥


For Paulus er Tidens Fylde - Kairos - Historiens Omdrejningspunkt - Begivenheden Kristus - Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - tegn på eller indvarslingen af en NY ÆRA - NY EPOCHE - hvor Guds Rigets Komme er at Kristus bliver alt i alle - altså i takt med at flere og flere mennesker i klæder sig Kristus. Så Kristi Genkomst er her allerede virkende - og parusi betyder da også nærværelse og tilsynekomst - og netop er Kristus vi kristne nærværende som Kristus var for Paulus. Det er jo præcist hvad OPSTANDELSEN betyder - ellers er der jo ingen opstandelse hvis ikke Kristus virker mægtig i vores liv og er og en erfarings nærværende virkelighed i vores. Så parusien Kristi Genkomst betyder ikke at vi kan pege og sige se der - det er en gærrings proces i menneskehedens historiske liv hvor Guds Riget ved Jesus Kristus liv realiseres i takt med at Kristus bliver alt i alle.

Parusien der hænger uløseligt sammen med opstandelsen - har Paulus 2 lidt forskellige diskurser om - den for de der kun forstår tingene bogstaveligt og for de der forstår tingene i dets åndelige rette betydning som jeg forklarede ovenfor - læs fx hele 1 Kor 15.

Den Messianske Æra hvor Guds Riget bliver oprettet i KRISTUS - i takt med at Kristus bliver alt i alle.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ❤️ ved Helligånden der er givet os er her hvor tid og evighed, menneske og Gud mødes i et samspil, som finder sted i tidens og rummets verden. Guds komme former sig som et samspil, hvori både Gud og menneske har et indspil.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er Guds Nedstigen til tidens og det værendes verden i Kristus.

Gud der i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus opretter en bolig i tidens verden - hvor Gud og menneske kan bo sammen. Det er Guds Nærvær i Kristus som vi erfarer det i bøn og Gudstjenesten - i salmesangen der åbner os for jubelen over dette livs skønhed og for kærlighedens omsorg for at alt og alle kan udfolde deres værens muligheder.

Jesus Kristi Gud frelser ikke bare
enkeltpersoner og forberede dem til himlen; snarere skaber han et folk på jorden blandt hvem han virker lever og bor og HELLIGgør og HEL'breder os - det er om noget legemet og jorden (naturen) der som Guds Skabelse skal frelses - der skal igen åbnes for os ind til LIVETS TRÆ midt i Edens Have - Paradis er her på jorden - som Troels Kløvedal sagde som noget af det sidste til sin søn vores allesammens kære Mikkel - Mikkel Beha Erichsen.

Frelsen i Kristus må aldrig skilles fra Skabelse - hverken os som skabninger eller naturen som skabelsen. Det er en forløsning af skabelsen og os skabninger og ikke en forløsning fra skabelsen og os skabninger, ja hvis ikke Gud selv lader Jesus liv, død og opstandelse gælder for mennesker også, må denne "skat" ligge ubrugt, spildt og begravet, siger Luther med henvisning til Galaterbrevet.
Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 10/02/2024 14:19

Citat:
Nej ikke kun Paulus - men vi har alle Guds Ånd og Kristi Ånd, 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Rom 8 og Galaterbrevet og et utal af andre steder.


Alle? -

Det er jo sådan, at Paulus mente, hans ord var Kristi ord, med mindre han pointerede, der var tale om hans egen ånd -

… og så er det jo sådan, at et troende menneske - altså ikke en der tror, han tror, men en troende – uden tvivl. En fanatisk/fundamentalist - så er dennes tro ikke til diskussion.

Dette kan for andre mennesker virke tiltrækkende, hvis de søger sandheden og ser den repræsenteret gennem den fundamentalistiske troende, særligt hvis denne er karismatisk og eller har personligheds træk og eller attraktive egenskaber, og måske kan tilbyde forhold som virker lokkende – helbredelse mm.

Tilmed er det sådan, at dennes tiltrækningskraft forstærkes jo flere som tilslutter sig, hvor nogle bliver lige så fanatiske og andre ”blot” glider med, som i kejserens nye klæder, fordi et tilhørs forhold er vigtigt for mennesker og måske man også finder andet end troen i gruppen.

Denne tilslutning fra andre, påvirker også lederen og styrker dennes tro på egen autoritet.


Det med tro og ånd er jeg ikke i tvivl om er en virkelighed for mennesker.

Når man knytter sin tro og håb til en levende gud, og tror denne giver noget af sin ånd retur i gave for tilbedelsen, så tror jeg også, mennesker kan tro det, og at det bliver deres virkelighed....

Denne tilstand at opleve guds ånd, mener jeg alle kan, uden der er tale om en guds ånd.

Derfra hvor vi henter ånden i os er tilgængeligt ved troen på muligheden, men også ved at være tidløs i den måde man ser verden på.

Altså man korsfæster sig selv billedligt, som Paulus skrev, og så lever man for noget højere/andet end ens egen egoisme og lever for andre.

.
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 10/02/2024 14:30

Namaskaram...

Hvem arbejder du for ler Kom op på bjerget blinker Hvorfor har vi taget dette til os...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Hvornår forlader mennesket jorden? Hvor længe gider vi være her? Hvorfor ikke lægge os til at dø? Har Gud en plan...

https://www.youtube.com/@vandrermodlysetforum1912/videos








Your friend forever

Krishna

PS: Findes der andre mennesker end Paulus...


Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 10/02/2024 17:23

Det er sørgeligt hvor dårligt du forstår Paulus

Du er fundamentalist i din kristendoms forståelse - og du har læst Paulus fejlagtigt, som om han også, som du og de fundamentalistiske kristne du er blevet hjernevasket hos, skulle være fundamentalist -- men det er Paulus ikke siger alle de største Paulus eksperter.

Du forstår simpelthen ikke Paulus - og det er jeg ikke bange for at sige.

Og netop på min 10 km løbetur for en times tid siden, i al den nyfaldne sne, tænkte jeg på hvorfor du ikke magter at læse og forstå Paulus.

Og pludselig kunne jeg se hvad der var sket. Hvis man læser Paulus uden overblik - men bogstaveligt nede på linjerne og ikke har overblik over det hele og ikke har nøglen til at åbne Corpus Paulus eller Corpus Paulinum; som er begivenheden Kristus - så får man hvad han skriver galt i halsen.

Og du præsenterer jo netop Paulus for os andre på samme måde som de bibelfundamentalister du er oplært hos.

Men ingen andre kendere af Paulus gengiver ham som du gør.

Han bliver af alle betragtet som Frihedens Apostel og Tænkningens Skytshelgen ud over at han er Åndens Apostel over alle som sin elev forfatteren til Johannes Evangeliet.

Paulus er endda med i en "kanon" fra tænkere der har banet vejen for demokrati tolerance og frihed. Men hvad hjælper alt dette når du ikke kan forstå hvad Paulus skriver.

Og når du er i dårligt humør og mørk i sindet kan du slet ikke styre hvad du skriver - du bliver irrationel fanget som du er i dine følelsers vold. Og du kan ikke sige andet end dine BOM BOM BASTA SÅDAN ER DET AT VÆRE KRISTEN OG SÅDAN ER PAULUS. Men ingen fagfolk vil holde med dig i nogen af delene. Hvorfor gider du ikke være objektiv og nøgtern? Hvorfor studerer du ikke Paulus og hvorfor reagerer du aldrig på de utallige steder hos Paulus hvor han hævder nøjagtig det modsatte af hvad du fremfører om ham?

Så er det meningsløst at drøfte med dig.

Hvorfor er der rigtig mange af de vigtigste og største kapitler hos Paulus du aldrig citerer fra og et par breve du også går udenom???

Det er sgu da underligt med al din Cherry Picking.

Og henviser man dig til disse steder reagerer du nu på tiende år med tavshed.

Du vil kun forholde dig til din fundamentalistiske forståelse ikke bare Paulus men også kristendommen.

Jeg troede du vidste en masse om kristendommen da du begyndte at debattere. Umiddelbart kunne det godt se sådan ud. Første gang jeg fik en anelse om at du nok ikke kendte ret meget til kristendommen, var da du fortalte du ikke kendte noget til Paul Tillich og sidste gang jeg for alvor fandt ud af at du var ret så blank, på bar bund, var omkring Bibelen Leth Fortalt - her afslørede du at meget af hvad du her hørte vidste du slet ikke noget om - det var for dig ny viden.

Det undrede mig rigtig meget og jeg blev lidt rystet - da jeg troede det var almen dannelse hvis man ville gøre sig klog på kristendommen.

Men det der er så specielt ved dig er at det eneste du forstår er den bibelfundamentalisme du er blevet hjernevasket med. Ud over det har du aldrig hørt noget andet og din evne til at læse en Bibelsk tekst selvstændigt tror jeg er ødelagt for altid af den bibelfundamentalistiske sekt der har hjernevasket dig. Men du er jo selv skyld heri - et og andet sted må du jo være naiv ja måske ligefrem dårligt begavet eller også må du være af den opfattelse at kristendom og religion handler om noget overtroisk vi ikke kan vide noget om.

Det der er mærkeligt er at du siger det modsatte om Paulus end hvad den store flok af Paulus eksperter siger.


Jeg har et spørgsmål til dig - som kom på min løbetur i sneen.

Og det er, synger du?

Jeg fik et meget stærkt billede af et menneske der ikke synger.

Men overrask mig gerne.

Og selv om du har været bibelfundamentalist i en årrække så fornemmer jeg du ikke er kommet ret meget i kirken i den periode.

Overrask mig gerne.


Dine useriøse skriverier om Paulus som fortsætter og altid er værst når du er i dårlig humør - synes jeg efterhånden er trættende at høre på. Jeg har også en ide om at du ikke engang selv tror på at hvad du skriver om Paulus holder vand.

Men det skyldes din personlige aversion i forhold til manden og så det at du er bibelfundamentalistisk hjernevasket omkring kristendom - ja du forstår ikke engang at de kristne fagfolk og teologer kalder din kristendoms forståelse for et klart kætteri.


-0-0-0-

-0-0-0-0-

-0-0-0-


Citat:
Tikka om Paulus:


--- og så er det jo sådan, at et troende menneske - altså ikke en der tror, han tror, men en troende – uden tvivl. En fanatisk/fundamentalist - så er dennes tro ikke til diskussion.

Dette kan for andre mennesker virke tiltrækkende, hvis de søger sandheden og ser den repræsenteret gennem den fundamentalistiske troende, særligt hvis denne er karismatisk og eller har personligheds træk og eller attraktive egenskaber, og måske kan tilbyde forhold som virker lokkende – helbredelse mm.

Tilmed er det sådan, at dennes tiltrækningskraft forstærkes jo flere som tilslutter sig, hvor nogle bliver lige så fanatiske og andre ”blot” glider med, som i kejserens nye klæder, fordi et tilhørs forhold er vigtigt for mennesker og måske man også finder andet end troen i gruppen.

Denne tilslutning fra andre, påvirker også lederen og styrker dennes tro på egen autoritet.


😂😂😂


Det er netop sådan Paulus overhovedet ikke er - det er ikke hvad han står for - hvad han som person repræsenterer eller hvad han præsenterer os for i sine breve.

Han står for det stik modsatte.

Hvordan pokker kan du få hvad han skriver så galt i halsen???

Hvor går det galt????

Luther og Albert Schweitzer og Rudolf Steiner og Karl Barth og Paul Tillich og Alain Badiou og et hav af andre Paulus eksperter har læst ham stik modsat som du præsenterer Paulus.


Alt det du hævder ovenfor i citationsboks er nøjagtig hvad Paulus bekæmper mere end noget andet. Han kalder det endda menneskefrygt som vi ikke skal underkaste os og han har intet til overs for en sådan organisering og opbygning af menigheden. Jeg kunne komme med et hav af citater - læs dog selv Paulus - sæt dig roligt ned og læs hele Corpus Paulus i ro og mag uden Cherry Picking.


Citat:
Tikka:

Det med tro og ånd er jeg ikke i tvivl om er en virkelighed for mennesker.

Når man knytter sin tro og håb til en levende gud, og tror denne giver noget af sin ånd retur i gave for tilbedelsen, så tror jeg også, mennesker kan tro det, og at det bliver deres virkelighed....



NEJ NEJ NEJ - DU HAR MISFORSTÅET TINGENE TIKKA - det er slet og ret hjernespind og hjerne fabrikation du taler om.

Du misforstår ordet tro - du er af den overbevisning at TRO og TROEN i Nye Testamente (som iøvrigt er en helt ny i verden aldrig set før diskurs om begrebet TRO og TROEN som Paulus har søsat italesat (ovenikøbet en SEENDE og TÆNKENDE TRO - aldrig blind tro og trostvang finder vi hos Paulus))) at dette skal forstås som tro - som du bruger ordet tro - men det er en kæmpe misforståelse hvad TRO og TROEN dækker over i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.

Det er ikke trosforestillinger og da slet ikke induktive trosforestillinger som du tror.

Du må lære at sætte dig ind i hvad TRO og TROEN betyder i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.

Måden du bruger tro på medfører hjernespind og hjerne fabrikation og uanset du påstår det bliver til en virkelig virkelighed så er det stadig positiv tænkning - autosugestion - påduttet indbildning og ja hjernespind og hjerne fabrikation.

Men dette er ikke hvad TRO og TROEN dækker over i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.

Men at mennesket stilles frit i deres forhold til Gud - ja ikke nok med det - de tilgives endda deres fortids karma bindinger. De får fri taleret og tænkning overfor Gud - frimodighed overfor Gud - de bliver levende mennesker overfor Gud - hvilket vil sige de bevarer deres spontanitet og suveræne livsytringer og personlighed.



Citat:
Tikka:

Denne tilstand at opleve guds ånd, mener jeg alle kan, uden der er tale om en guds ånd.

Derfra hvor vi henter ånden i os er tilgængeligt ved troen på muligheden, men også ved at være tidløs i den måde man ser verden på.

Altså man korsfæster sig selv billedligt, som Paulus skrev, og så lever man for noget højere/andet end ens egen egoisme og lever for andre.




Her betræder du tydeligvis nyt territorium (du famler dig lidt frem i blinde - det er nyt land for dig) og du forsøger at nærme dig hvad du har hørt igen og igen og igen fra HansKrist - som du forsøger at skyde dig ind på og forstå pludselig nu med din åndelige erfaring og intelligens - men HansKrist har det fra Paulus og Jung og Paul Tillich og Nicolai Berdyaev med mange flere. Men det du der afslører du mener pludselig at have forstået af den religiøse spirituelle åndelige dimension stammer egentlig fra Paulus (hvilket du også selv en dag vil erkende).

Så du forsøger at tage højde for 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Rom 8 og mange andre steder.

Men held og lykke med at betræde dette nye territorium af det religiøse spirituelle åndelige og jeg kan sige dig at den dag du begynder at forstå hvad det dækker over (om det bliver igennem hjælp og støtte fra Jung eller HansKrist) du vender tilbage til Paulus og læser ham med nye øjne

og du vil erklære - hvordan pokker kunne jeg i så mange år have misforstået og fået Paulus så meget galt i halsen.

Du er tydeligvis lige begyndt på at betræde forsigtigt hvad den religiøse spirituelle åndelige dimension skal dække over hvis det ikke skal være hjernespind og hjerne fabrikation.



Den dag du bliver fortrolig med den religiøse spirituelle åndelige dimension

(igennem HansKrist (en af verdens dygtigste på området, oplært og inspireret som han er blevet af Nicolai Berdyaev og Paul Tillich og Jung og Rudolf Steiner med mange flere - men mest skyldes det at jeg har medfødte anlæg for usædvanligt høj åndelig spirituel intelligens (hvilket der går mange sjove historier om fra min barndom og ungdom og senere i voksenlivet))

ja den dag du rigtig får fat i hvad det religiøse spirituelle åndelige dækker over i menneskers liv - ja da vender du som sagt tilbage til Paulus

Du får din Damaskus Oplevelse og du bliver øjeblikkeligt kvit din bibelfundamentalistiske opfattelse kristendommen.

Jeg ville sådan ønske for dig at du når at erfare dette vidunderlige største af alt

Men du kommer ikke udenom HUMØR og SPONTANITET - og EKSTATISK BEGEJSTRING og HENRYKKELSE og ENTUSIASME

Du kommer ikke udenom at HansKrist virkelig har noget væsentligt at sige og ja nu for tredje gang jeg gentager mig selv - du vender tilbage til Paulus - Corpus Paulus - den dag du kan læse ham med friske øjne fordi tingene nu vender rigtigt i dit hoved.
Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 10/02/2024 19:53

PS:

Citat:
Tikka:

Der vil altid være folk der udnytter andre (og dit ”i Kristus” er der vist ikke mange som dyrker)

Dette kan for andre mennesker virke tiltrækkende, hvis de søger sandheden og ser den repræsenteret gennem den fundamentalistiske troende, særligt hvis denne er karismatisk og eller har personligheds træk og eller attraktive egenskaber, og måske kan tilbyde forhold som virker lokkende – helbredelse mm.


den mirakuløse HEL'bredelse jeg erfarede som endda er indskrevet i min lægejournal og som har varet livet ud - erfarede jeg en del år før Paulus blev mig bekendt.

Det var igennem Christian Science - Kristen Videnskab - hvor jeg kom en hel del i deres Kristen Videnskabs Læsesal i Hans Broges Gade i Århus. Nøjagtig som Einstein 30 år før mine besøg i Boston også ofte kom i Kristen Videnskabs Læsesal derover.

Sjovt at vi to, Einstein og HansKrist, begge med kun godt 30 års mellemrum har siddet i læsesal tilhørende samme Kirke og religiøse retning, Kristen Videnskab, og læst de samme tekster, bøger og artikler og tidsskrifter. Lidt fedt at tænke på.



"Der vil altid være folk der udnytter andre"

Ingen mennesker kommer nogensinde til at udnytte mig - der står sort på hvidt i min realskole udtalelse at jeg er usædvanlig selvstændig tænkende og som person at være. Overhovedet ikke er påvirkelig overfor flokmentalitet og dette træk var så udtalt i folkeskolen at jeg ligefrem blev berygtet herfor og ofte risikerede korporlig afstraffelse fra de elever der var ældre end mig selv.

Min selvstændighed og moralske integritet er/var jeg berygtet for og du drømmer ikke om hvor ofte jeg har sat mig selv på spil overfor flokkens normer, selv de voksne. Min far var så bekymret for dette personlighedstræk at han mente jeg kunne risikere at blive slået til plukfisk igennem fysiske afstraffelse når jeg satte mig for højrøstet op overfor autoriteter og talte dem direkte imod. Jeg kunne ikke andet - det var bare noget der boede i mig - nej et instinkt - og jeg skævede aldrig til flokkens billigelse og misbilligelse og det er egentlig utroligt jeg ikke har fået ørerne mere i maskinen end jeg fik fra tid til anden. Altid stod jeg på de svages side - de der blev udskammet og udstødt og mobbet. Og jeg fik da også indimellem ørerne i maskinen og havnede i slagsmål.

Så ingen kan udnytte mig - jeg har medfødte personlighedstræk der forhindrer dette forhold. 5 år gammel var jeg sagde min mor, hvor min selvstændighed var hverken til at hugge eller stikke i. Min tænkning og mening om tingene lå fuldstændig på plads.

Jeg troede alle mennesker var sådan - men når jeg ser tilbage kan jeg godt se jeg skilte mig ud. Urokkeligt stolende på min egen dømmekraft har jeg altid været. Og tror også det er det samme jeg tiltrækkes af ved Paulus.

Paulus er også fuldstændig ligeglad med menneskefrygt - hvilke konsekvenser det kan få at han forfølger sagen selv - sandheden selv - uanset om det ikke flugter traditionen og flokkens eller autoriteternes mening om tingene.

Dette kan ligne fundamentalisme - men det er hos Paulus det modsatte - han vogter over hvert enkelt menneskes frihed i Kristus for at lære Jesu Kristi Kærlige Barmhjertige Nådefyldte Tilgivende Gud Fader at kende. Der kan han virke kompromisløs og ubøjelig og som en mægtig og frygtløs stridsmand.

Ikke så mærkeligt at Markion, der hævdede at Nye Testamentes Gud - Jesu Kristi Gud Fader ikke var det Gamle Testamentes Gud, næsten kun ville have Paulus breve med i Nye Testamente. Og han blev da også kaldt Paulinist.
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 10/02/2024 20:42

Namaskaram...

For dem der vil videre med deres liv...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Op med humøret ler Kongen står oppe på bjerget blinker Hvorfor har vi taget dette til os...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Hvem arbejder du for...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Kom ind i kampen...




Your friend forever

Krishna

PS: Går det hele som planlagt...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk


Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 10/02/2024 22:08


Citat:
Men ingen andre kendere af Paulus gengiver ham som du gør.

Paulus var jødisk fundamentalist som senere blev kristen fundamentalist.

Dette er jeg enig med Kristian Leth i.

Han søgte jo netop den rette/sande måde begge steder, at være henholdsvis jøde og kristen på, og det er jo klart, at hvis ikke Paulus havde en egen tro på sit virke, og andre troede på ham, havde han ikke fået den autoritet, der var nødvendig for at fremme egne synspunkter med billigelse.

I øvrigt er det lidt spøjst, hvad du har fået ud af mit skriv, der som sådan ikke omhandler Paulus personligt.



Citat:
eller også må du være af den opfattelse at kristendom og religion handler om noget overtroisk vi ikke kan vide noget om.


Min opfattelse af kristendommen har været en rejse, hvor jeg senere indsatte den gud jeg tvivlede, men håbede på ind i biblens univers.

Ja, jeg opfattede det ikke engang som kristendom, men noget med fortællinger og en Jesus der kunne gå på vandet - og den slags - begrebet gud har altid været det centrale og så det at forstå menneskenes handlinger mm.

Faktisk sagde det mig ikke så meget trosmæssigt, og jeg tog rundt i andre trosopfattelser med min gud, uden at finde noget som det passede ind i.

Derimod lærte jeg, hvordan folk udøvede deres tro, og hvorfra den kom, og ligeledes hvordan man praktiserer udøvelsen af en ny trosmåde, ved at kende et eller flere mennesker der ”trækker” en ind i deres tro, som man så ”besøger” af venlighed og nysgerrighed eller kærlighed ect.

Først og fremmest er der jo tale om kultur, men også mennesker og fællesskab - og så er der dem som elsker ritualer – sang, Kirtan og andet.

Citat:
Citat:
Denne tilstand at opleve guds ånd, mener jeg alle kan, uden der er tale om en guds ånd.

Derfra hvor vi henter ånden i os er tilgængeligt ved troen på muligheden, men også ved at være tidløs i den måde man ser verden på.

Altså man korsfæster sig selv billedligt, som Paulus skrev, og så lever man for noget højere/andet end ens egen egoisme og lever for andre.


Citat:
Her betræder du tydeligvis nyt territorium


Nej det gør jeg ikke.

Dette sted har jeg kendt, fra jeg var barn, men måtte holde det nede, senere ”udslette” det, fordi min mor blev vred, og sagde jeg tog fejl af det jeg så - ja hun forbød mig truende at gentage min virkelighed.

Frustrerende, men også en mulighed for at se opleve ”virkeligheden” som folk flest lever i med løgne, forestillinger, fortielser og fjendskab alt imens der er store smil, og har selv praktiseret det, når det var nødvendigt ... (en talemåde dukker op - I krig og kærlighed gælder alle kneb) ... og dette praktiserede Paulus også, ved at være som dem, han var sammen med))

… men jeg ved stedet findes og bruges til forskelligt ud over at se klart, opleve og erfare – herunder udøve kunst mm som man hengiver sig til med indlevelse --- i øvrigt også der tidsoplevelsen ophører og når man ”kommer tilbage” er der gået 4 timer eller mere - derfor tidsløst.


Ang. Paulus eller resten af bibelen, så læser jeg den som sådan ikke, med mindre jeg skal se i hvilken kontekst oplyst eller husket bibelstof befinder sig i, så jeg får aldrig en Damaskus omvendelse, da den gud Paulus troede på, ikke er min gud, og så tror jeg jo ikke på opstandelsen, og at Jesus er i himlen, som Stefanus gik i døden for, men kan sagtens bruge metaforerne korsfæstelse, født på ny og andet til eget brug.

… men tro - sand tro er stærk når den er uden tvivl, men - forhindre også en i at se ”nye veje”

''''''''
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 11/02/2024 08:33

En gammel bekendt kan efter operation imod grå stær ikke tåle lys fra lamper, men ved vores samtale med en ung cafe mørklødet kvinde kunne hun ikke tåle lokalets belysning med en faktisk hendes ´kristen´ lignende kongeligt krone på benet ifølge min observation. Jeg har godt af dagslys...
Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 11/02/2024 10:10

Hej Tikka -

Du er fundamentalist - endda både som bibelfundamentalist i sin tid - og efter at du opgav dette kætteri og gennemskuede det som hjernespind og hjerne fabrikation - er du sjovt nok stadig fundamentalistisk orienteret - fx gider du ikke danne dig et overblik over Paulus - gider slet ikke høre hvad jeg og andre eksperter siger. Sådan er fundamentalister de gider ikke studere en sag.

Citat:
Tikka:

Paulus var jødisk fundamentalist som senere blev kristen fundamentalist.

Dette er jeg enig med Kristian Leth i.


Jeg har haft en længere snak med Kristian Leth om dette og jeg tror aldrig han siger dette igen uden at nuancere det.

Men af de største Paulus kendere er Paulus netop overraskende nok ikke fundamentalist - men en overbevisende unik og enestående religiøs geni som verden aldrig har kendt magen til siger Albert Schweitzer og Rudolf Steiner og Luther og Alain Badiou - ja er stort set alle enige om selv ateisterne - og at være så stort et geni og være den første i verden nogensinde til at sige noget helt nyt (Begivenheden Kristus der ændrer verden for altid) og kunne beskrive dette både FORSTANDIGT og POETISK for al fremtid så Luther - Karl Barth og Paul Tillich og Johnny Cash og David Suchet og HansKrist og Alain Badiou bliver blæst omkuld - er ikke tegn på fundamentalisme men altså tegn på at han er et religiøst geni endda den største nogensinde efter flere eksperters mening.

Tar vi de største Paulus kendere eksperter så er Paulus ikke det man forstår ved fundamentalist men han er det modsatte som han også er kendt for i sine breve at bekæmpe fundamentalisme - ja som Albert Schweitzer skriver, Paulus er en bombe under fundamentalisk dogmatisk rettroenhed - og bomben springer med Luther og reformationen og igen idag med Alain Badiou og den nyeste forskning i Paulus og kvinderne - hvor at de skulle tie i forsamlinger er indskudt redigeret tilføjet af en senere kirke. Hos Paulus kan en kvinde være overhovedet for en menighed - Kloe's folk. Og en kvinde kan være ikke bare Apostel men endda den ypperste af alle Apostlene (igen her har en senere kirke ændret Junia til et mande navn).

Ligeledes er Paulus med på en kanon liste over store tænkere der har banet vejen for frihed og lighed og demokrati.

Og igen de største Paulus kendere og eksperter opfatter ham også som sådan. Fx Albert Schweitzer der siger at Paulus har bandlyst blind tro og for altid sikret at kristendommen bliver en TÆNKENDE og SEENDE TRO og at TRO og VIDEN ifølge Paulus ikke udelukker hinanden. Ja at kristendommen skænker tænkningen en plads i TROEN skyldes Paulus - og han kalder ham derfor Frihedens Apostel og Tænkningens Skytshelgen i den sammenhæng.

Så nøjes vi med de største Paulus kendere og eksperter så er Paulus det stik modsatte af religiøs fundamentalist - hvilket hans breve og store kapitler også tydeligt vidner om - men disse mange steder springer du Tikka i din Cherry Picking altid over. Hvorfor?? Jo fordi hvis han i din optik skal være fundamentalist kan du ikke læse Paulus overalt hvor han netop siger det stik modsatte. Men du Tikka er og bliver fundamentalist og ja du synger nok ikke.



-0-0-0-



Citat:
Tikka:

I øvrigt er det lidt spøjst, hvad du har fået ud af mit skriv, der som sådan ikke omhandler Paulus personligt.


"--- og så er det jo sådan, at et troende menneske - altså ikke en der tror, han tror, men en troende – uden tvivl. En fanatisk/fundamentalist - så er dennes tro ikke til diskussion.

Dette kan for andre mennesker virke tiltrækkende, hvis de søger sandheden og ser den repræsenteret gennem den fundamentalistiske troende, særligt hvis denne er karismatisk og eller har personligheds træk og eller attraktive egenskaber, og måske kan tilbyde forhold som virker lokkende – helbredelse mm.

Tilmed er det sådan, at dennes tiltrækningskraft forstærkes jo flere som tilslutter sig, hvor nogle bliver lige så fanatiske og andre ”blot” glider med, som i kejserens nye klæder, fordi et tilhørs forhold er vigtigt for mennesker og måske man også finder andet end troen i gruppen.

Denne tilslutning fra andre, påvirker også lederen og styrker dennes tro på egen autoritet."



Jo jeg bemærkede det godt - at du forsøgte at tænke ud af boksen. Men stadig forbandt du det med Paulus selv om det fra din side også var en generel beskrivelse.



-0-0-0-


Citat:
Tikka:

Min opfattelse af kristendommen har været en rejse, hvor jeg senere indsatte den gud jeg tvivlede, men håbede på ind i biblens univers.

Ja, jeg opfattede det ikke engang som kristendom, men noget med fortællinger og en Jesus der kunne gå på vandet - og den slags - begrebet gud har altid været det centrale og så det at forstå menneskenes handlinger mm.

Faktisk sagde det mig ikke så meget trosmæssigt, og jeg tog rundt i andre trosopfattelser med min gud, uden at finde noget som det passede ind i.

Derimod lærte jeg, hvordan folk udøvede deres tro, og hvorfra den kom, og ligeledes hvordan man praktiserer udøvelsen af en ny trosmåde, ved at kende et eller flere mennesker der ”trækker” en ind i deres tro, som man så ”besøger” af venlighed og nysgerrighed eller kærlighed ect.

Først og fremmest er der jo tale om kultur, men også mennesker og fællesskab - og så er der dem som elsker ritualer – sang, Kirtan og andet.


Vidunderligt at du begynder at komme ud af busken som alle os andre og du nu ser ud til endelig at have opgivet din skjulte slette dagsorden (at manipulere læserne). Men istedet for vælger at ville være dig selv autentisk som vi andre.


-0-0-0-


Citat:
Citat:
Tikka:

Denne tilstand at opleve guds ånd, mener jeg alle kan, uden der er tale om en guds ånd.

Derfra hvor vi henter ånden i os er tilgængeligt ved troen på muligheden, men også ved at være tidløs i den måde man ser verden på.

Altså man korsfæster sig selv billedligt, som Paulus skrev, og så lever man for noget højere/andet end ens egen egoisme og lever for andre.


HansKrist:

Her betræder du tydeligvis nyt territorium



Til dette ovenfor er dit svar - igen pludselig ærlig selvbiografisk:


Citat:
Nej det gør jeg ikke.

Dette sted har jeg kendt, fra jeg var barn, men måtte holde det nede, senere ”udslette” det, fordi min mor blev vred, og sagde jeg tog fejl af det jeg så - ja hun forbød mig truende at gentage min virkelighed.

Frustrerende, men også en mulighed for at se opleve ”virkeligheden” som folk flest lever i med løgne, forestillinger, fortielser og fjendskab alt imens der er store smil, og har selv praktiseret det, når det var nødvendigt ... (en talemåde dukker op - I krig og kærlighed gælder alle kneb) ... og dette praktiserede Paulus også, ved at være som dem, han var sammen med))

… men jeg ved stedet findes og bruges til forskelligt ud over at se klart, opleve og erfare – herunder udøve kunst mm som man hengiver sig til med indlevelse --- i øvrigt også der tidsoplevelsen ophører og når man ”kommer tilbage” er der gået 4 timer eller mere - derfor tidsløst.


Ang. Paulus eller resten af bibelen, så læser jeg den som sådan ikke, med mindre jeg skal se i hvilken kontekst oplyst eller husket bibelstof befinder sig i, så jeg får aldrig en Damaskus omvendelse, da den gud Paulus troede på, ikke er min gud, og så tror jeg jo ikke på opstandelsen, og at Jesus er i himlen, som Stefanus gik i døden for, men kan sagtens bruge metaforerne korsfæstelse, født på ny og andet til eget brug.

… men tro - sand tro er stærk når den er uden tvivl, men - forhindre også en i at se ”nye veje”



"Dette sted har jeg kendt, fra jeg var barn, men måtte holde det nede, senere ”udslette” det, fordi min mor blev vred, og sagde jeg tog fejl af det jeg så - ja hun forbød mig truende at gentage min virkelighed".

Okay det passer jo med som jeg altid har hævdet - der gemmer sig noget traumatisk hos dig - jeg har endda påstået du må have været udsat for åndelige psykiske overgreb. Dette har jeg hævdet fordi dit hjerte ❤️ virker hård som sten og flere af os tror du er en mand. Apropos kvindens problemer med at integrere sin modsatkønnethed Animus Sjæl i midtvejs "krisen". Hvor hvis kvinden ikke lykkedes hermed hun bliver hård og rethaverisk og fundamentalistisk firkantet at høre på.


"Ang. Paulus eller resten af bibelen, så læser jeg den som sådan ikke".

Nå det forklarer for mig at størstedelen af Corpus Paulus er du uvidende om - og citerer du aldrig fra.

Jeg synes derfor du skulle stikke piben ind med at fremture som Paulus ekspert når du hverken kender Corpus Paulus eller har studeret værker om Paulus.

Problemet er at du blot som Arne og Christian Braad Thomsen og andre videregiver kun fordomme om Paulus og vi kommer aldrig frem til en større og bedre forståelse Paulus.


"Frustrerende, men også en mulighed for at se opleve ”virkeligheden” som folk flest lever i med løgne, forestillinger, fortielser og fjendskab alt imens der er store smil, og har selv praktiseret det, når det var nødvendigt ... (en talemåde dukker op - I krig og kærlighed gælder alle kneb) ... og dette praktiserede Paulus også, ved at være som dem, han var sammen med))"


""dette praktiserede Paulus også, ved at være som dem, han var sammen med""

Nej - han udskammede netop Peter for dette hykleri.

Når Paulus siger at han blandt jøderne blev som dem og blandt grækerne og andre folk som dem - er der ikke tale om hykleri - men om at se ud fra deres perspektiv - og deres narrativer. Paulus er verdensmand fordi han er fortrolig med mange forskellige kulturelle og religiøse traditioner - han formår at sætte sig ud over etnicitet og forskellige kulturelle og religiøse traditioner og se det hele fra et helt nyt perspektiv - ud fra Begivenheden Kristus.


-0-0-0-

"Ang. Paulus eller resten af bibelen, så læser jeg den som sådan ikke, med mindre jeg skal se i hvilken kontekst oplyst eller husket bibelstof befinder sig i, så jeg får aldrig en Damaskus omvendelse, da den gud Paulus troede på, ikke er min gud, og så tror jeg jo ikke på opstandelsen, og at Jesus er i himlen"


Du har misforstået den Gud du mener Paulus tror på.

Du tror Paulus tror på en bibelens Gud - men det er nøjagtig det Abraham og Paulus ikke gør.

Den Gud du som bibelfundamentalist har som afgud eller har misforstået og fået galt i halsen er ikke den Gud som Jesus og Paulus refererer til og er ej heller Abraham's Gud.

Opstandelsen og Parusien har du også fået galt i halsen - og nu ved vi hvorfor - du har lige indrømmet at du ikke gider studere Paulus Brevene men at du blot gentager de samme citater igen igen som du kender fra din bibelfundamentalisme om Paulus.

Husker også hvor overrasket jeg var over at du kun kendte første del af 1 Kor 15 og sidste halvdel var dig ubekendt.

Du har for mange huller i din viden og du beskriver kristendommen ud fra det kristne kætteri bibelfundamentalisme er.


-0-0-0-


Ikke sikkert jeg yder dit indlæg den fortjenstfulde retfærdighed som det burde få.

Og det fordi du stikker til Paulus hele tiden med dine fordomme og fordumme og jeg derfor bliver for optaget af at tilbagevise disse dumsmarte fordummeligheder om Paulus.

Kunne du lade være med at stikke til Paulus med dine kun dumsmarte sjofle fordumme - kunne jeg nemmere læse dig.

Jeg hader når Christian Braad Thomsen og Arne Thomsen og du Tikka og VML fortsætter og fortsætter jeres fordomme om Paulus - ønsker at vi skal blive klogere og komme videre og følge med i den nyeste forskning og viden om Paulus.


-0-0-0-

Jeg tror dog ikke du er særligt godt begavet mht det Howard Gardner kalder for SPIRITUEL INTELLIGENS - selv om du hævder ovenfor mig at du er og har erfaring her.

Men endnu har vi ikke set de store eksempler på at du er besiddelse af nogen nævneværdig SPIRITUEL INTELLIGENS - begavelse.

Men overrask mig gerne i fremtiden med dine skriverier.

Indtil videre har jeg ikke set eksempler på SPIRITUEL INTELLIGENS fra din side.

Tværtimod synes jeg du misforstår tingene - som fx Bibelens Gud etc såvel som Paulus' begreb om Opstandelsen og Parusien -- det hele lyder som et barn opfatter tingene - som bibelfundamentalisterne opfatter tingene naivt bogstaveligt.


-0-0-0-

Morsomt at overskriften er "En døgnflue"

Vores aftryk på verden kan godt være er at sammenligne med En døgnflue's

Men Paulus tekster ser ud til at være tidløse og indeholde de eviggyldige sandheder om den menneskelige eksistens der gør at man to tusinde år senere stadig drøfter Corpus Paulus med samme relevans og aktualitet som også dengang

Og ja igen teksterne bliver ved og ved med i hver eneste generation at slå folk omkuld - og skabe menneskers Turning Point - genføde mennesker og HEL'breder og HELLIG'gøre folk - sende dem i retning af en kreativ skabende personligs udvikling - gøre mennesker kreative og entreprenante virksomme engageret i verden med en entusiasme og begejstring og uegennyttigt generøsitet uden lige.


Enten tror jeg man vil hade Paulus pga alle fordomme ateisterne og bibelfundamentalisterne har opdyrket og spredt om manden eller også vil man få et nyt liv når man møder Corpus Paulus - som Johnny Cash og David Suchet og HansKrist og Luther og Albert Schweitzer og Rudolf Steiner og Karl Barth og Paul Tillich med millioner af andre

At mennesker bliver HEL'BREDT - og får et langt liv i sundhedens tegn og vitalitet og skabende virke og stor entusiasme og engagement og Ekstatisk Begejstring - højt humør -- viser at manden har set dybere ind i den menneskelige eksistens og dets sjælelige væsen end nogen anden nok er lykkedes med. Sådan har det været for mig og millioner og atter millioner i hver generation de sidste to tusinde år.

Helligåndens Ekstatiske Karismatiske ÅndsGaver skal selvfølgelig bruges - det er jo den benzin man tanker og kommer længst med her i livet.

Og man bliver open minded og ikke enøjet - man bliver fri og frisat
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 11/02/2024 11:51

Namaskaram...

Hvem lytter eleverne til ler Kongen blinker Kom op på bjerget...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Hvorfor har vi taget dette til os...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Hvad står der i åbenbaringen...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Kæmp for det gode...




Your friend forever

Krishna

PS: Går det hele som planlagt...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk


Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 11/02/2024 12:09

Citat:
Citat:
Hvorfor har vi taget dette til os...

Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«


Det har ”vi” heller ikke, og slet ikke det med profeterne, men mange der er opvokset som kristen/kultur kristen kender udsagnet: Du skal elske din næste som dig selv.

Dog er der vist ikke enighed om hvem der er næsten.

I øvrigt står skriftstedet i en kontekst om opstandelsen.

Citat:
I opstandelsen hverken gifter man sig eller giftes bort, men er som engle i himlen. Og om de dødes opstandelse, har I så ikke læst, hvad der er talt til jer af Gud, der siger: ›Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud‹? Han er ikke Gud for døde, men for levende.«


https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/22

.
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 11/02/2024 12:41

Namaskaram...

Er du faret vild i skoven ler Hvem ved blinker Kom op på bjerget...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Hvad går det her ud på...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Kan eleverne selv finde ud af tingene...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Kæmp for det gode...




Your friend forever

Krishna

PS: Går det hele som planlagt...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk


Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 11/02/2024 14:01


Godt du har Tikka, så du tændes og får anledning til at udleve din store skrivelyst.


Sproget er det hus vi bor i, og og jeg benytter de ord jeg kender i forhold til dem jeg henvender mig til for at meddele min opfattelse af ”tingene”

Sproget - ordene og fortællingerne fra biblen er jeg fyldt med, da jeg har læst den i flere år, så det ligger naturligt for mig at bruge billeder derfra, når jeg henvender mig til dig.

Bogens indhold læses og tolkes forskelligt og er alle de mange kristne trosretninger bevis på, så at jeg ikke har den samme tilgang til bogen som dig, kommer ikke bag på mig, og skulle jeg indtage dit syn, komme du til at henvende der anderledes til mig.

Den der BING intelligens chat ting er jeg lidt vild med. Den svarer uden at angribe og nedgøre.



.
Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 11/02/2024 14:11


Se! - Der var engang - eller - I begyndelsen - Sådan begynder mange eventyr smiler


Jeg hørte nyligt en novelle, der handlede om en pige, der var den sidste på jorden.

Da hun ingen havde at tale med andet sig selv og fuglene, mistede hun sproget - hun glemte simpelthen ordenes betydning - og så døde hun til sidst, efter hun i længere tid havde gået rundt for at finde mad og ly i de efterladte - tomme huse.

Snip snap snude - Så gik den tid engel

.
Indsendt af: Tikka

Re: En døgnflue ... - 11/02/2024 14:17

Citat:
Tiden venter ikke.

En sætning der har kørt i min bevidsthed som en døgnflue en tid.


Tak for deltagelse i tråden - Jeg trækker mig smiler

.
Indsendt af: Anonym

Re: En døgnflue ... - 11/02/2024 14:29

Namaskaram...

Hvad er din rolle på jorden ler Hvem ved blinker Kom op på bjerget...




Your friend forever

Krishna

PS: Går det hele som planlagt...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk


Indsendt af: Arne Thomsen

Re: En døgnflue ... - 11/02/2024 17:58

Hej Tikka.
Jeg har fulgt dig i denne tråd.
Det har været interessant.
Mvh. Arne smiler
Indsendt af: Hanskrist

Re: En døgnflue ... - 11/02/2024 22:03

Jamen Tikka da - hvad sker der da for dig


Men sjovt du vælger et af de mine indlæg, der er imødekommende overfor dig, at påstå jeg nedgør dig.

Netop dette indlæg er jeg ret så imødekommende overfor dig.


Citat:
Jeg skrev netop:

Ikke sikkert jeg yder dit indlæg den fortjenstfulde retfærdighed som det burde få.


Og det med Howard Gardner og den Spirituelle Intelligens var både lidt dril men også at jeg synes du her springer over hvor gærdet er lavest - ihvertfald har du da aldrig givet prøver på at du skulle være i besiddelse af Spirituel Intelligens - du har jo doceret dogmatisk bibelfundamentalisme i stort set alle dine indlæg gennem årene. Så det er ikke lige dig jeg forbinder med Spirituel Intelligens - tværtimod påstår du man skal tro Bibelen fra a - z uanset om det er til at forstå eller måske skal læses i dets åndelige symbolske eller metaforiske rigtige forståelse. Nej hævder du hårdnakket på tiende år - det skal forstås bogstaveligt og sådan læser og fortolker du Bibelen for os. Og dette tyder ihvertfald ikke på at du er i besiddelse af nogen Spirituel Intelligens. Så at du pludselig begynder at hævde at der sørme findes Spirituel Intelligens mellem ørerne på dig - synes jeg nu vi har tilgode at se prøver på - du har jo ihvertfald ikke rigtig afsløret noget i den retning.



I mit indlæg (hvor du siger jeg nedgør dig) får du lidt svar på tiltale i forbindelse med at du fortsat kalder Paulus fundamentalist uanset om han religionshistorisk er anerkendt for det stik modsatte.

Det der er så morsomt er at du nægter at reagere på alt det Paulus kendere eller eksperter ellers mener om Paulus, som netop ikke det vi forstår ved fundamentalisme -- han er jo netop blevet religionshistorisk anerkendt for det stik modsatte.

Han bandlyser blind tro og dogmatisk rettroenhed.

Han gør det kristne trosliv til sublim SPIRITUALITET - selv ateisten Bertrand Russell der er ateist og meget kritisk overfor Kristendommen, anerkender hvor sublim smuk en SPIRITUALITET den urkristne paulinske Kristus Mystik er et udtryk for.

Han søsætter kristendommen tænkende - og SEENDE - at TRO og VIDEN (tænkning og forstandighed) ikke må udelukke hinanden men skal kunne følges ad.

Alting er tilladt men ikke alt er lige gavnligt og der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN og vi skal Lovsynge med vores forstand om tingene og tænke selvstændigt og lære at profetere. Ikke så mærkeligt Albert Schweitzer kalder Paulus for Tænkningens Skytshelgen og han er anerkendt som Frihedens Apostel og Åndens Apostel pr se som den store Paulus fan forfatteren til Johannes Evangeliet.

Der er udarbejdet en demokrati kanon over mennesker hvis tanker har beredt vejen for Frihed og Lighed og Demokrati og her figurer Paulus.

Og især med de senere års nye forståelse af Paulus's syn på kvinder - hvor han som ved skæbnens historiske ironi paradoksalt nok er blevet kendt for det stik modsatte af hvad han af alle som den første har arbejdet for - nemlig at på alle måder er mænd og kvinder lige i menighederne. En kvinde kan være overhoved for en hel menighed - Kloe's Folk - ja hun kan ikke bare være Apostel men endda den ypperste af alle Apostlene.

Dette er historisk set ganske revolutionerende uhørt når vi ser på hvordan grækerne og jøderne behandlede kvinder.

Nå men at kalde Paulus fundamentalist er bestemt ikke det der kommer fra den moderne forskning i Paulus - nej her er det, det stik modsatte der falder i øjnene.

Behøver kun nævne Luther og Albert Schweitzer og Rudolf Steiner og Alain Badiou og Troels Engberg-Pedersen.

Hvis man vil vove at betegne Paulus som fundamentalist får man store forklaringsproblemer med mange af Paulus's nøglekapitler og hvorfor majoriteten af Paulus eksperter mener det stik modsatte.

Men det er du fuldstændig ligeglad med. Du skriver dig det ikke engang bag ørerne - og alle de Paulus kapitler og Breve hvor du får røven på komedie og store forklaringsproblemer hvis du fortsat vil hævde manden er fundamentalist, disse springer du over. Du citerer af en eller anden grund aldrig fra største delen af Corpus Paulus.

-0-0-0-

Nå det er hvad det er - at du er ligeglad med hvad din modpart skriver omkring den nyere viden om Paulus. Og hvordan de mest kendte Paulus eksperter opfatter Paulus. Og det stik modsat som du opfatter ham.


Noget andet og endnu vigtigere er at du nu for første gang springer ud af skabet og begynder at være selvbiografisk ærlig og du begynder at afsløre hvad du selv mener og står for.

Interessant ny stil som jeg hilser velkommen - tror vi alle hilser velkommen, da flere af os jo virkeligt i mange år har spurgt dig om hvad du selv mener og står på mål for.

Altid fik vi slynget i hovedet at dette var irrelevant.

80% af dine indlæg har du optrådt som Bibelfundamentalist - og folk på sidelinjen tror du er konservativ bibelfundamentalistisk kristen.

16% af dine indlæg er måske neutrale

4% af dine indlæg er kristendommen hjernespind og hjerne fabrikation og du foragter kristendommen lige så meget som kirken og kirkelivet og du er da også udmeldt af folkekirken. Når du rigtig åbner op er du endda besat af et indædt had til kirken og de kristne.

Hvad du selv stod for - står for - er en gåde.

Men du har afsløret noget om NU'et og et Nu'ets møde en dag på Kirkegården. Det var også igennem en google søgning på NU'et at du opdagede Trosfrihed.

Nå men dit sidste indlæg er sådan set meget spændende fordi her springer du virkelig ud af skabet og der begynder at opstå et selvbiografisk stabilt billede af profilen Tikka.

Ja virkelig interessant hvem der har gemt sig i så mange år bag profil navnet Tikka.

Du må gerne forblive anonym - for det jeg finder interessant er hvad du mener og står for - hvad det er du skriver du selv vil stå på mål for.