annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 537 gæster og 316 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 11 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42842 - 09/02/2024 13:54 Re: En døgnflue ... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvordan går det med bjergbestigningen ler Hvad kan forandres blinker Er du træt af at fejle...

https://vandrermodlyset.dk/guds-tjeners-tale/

Hvornår forlader mennesket jorden? Hvor længe gider vi være her? Hvorfor ikke lægge os til at dø? Har Gud en plan...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Hvem arbejder du for...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Kom ind i kampen...




Your friend forever

Krishna

PS: Kongen står fast...


Top Svar Citer
#42847 - 09/02/2024 20:32 Re: En døgnflue ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919

Man kan ikke mene universet befinder sig i nuet, hvis man ikke selv er til, ej heller hvis man er -

... Begrebet Nuet er menneskeskabt

... men du har da ret, man kan forestille sig meget, imens man er til, eksempelvis at det Nu universet befinder sig i er helligt, og at dette er et mirakel, men begrebet nuet er mennesketid –

At du er glad for livet og betegner det som et ufatteligt og vidunderligt mirakel, forstår jeg giver dit liv mening -

... og ja, det er tankevækkende alt det der med livet, men et mirakel.

Det tænker jeg ikke over, da et mirakel for mig er forbundet med noget guds skabt - og gud er jo død - Gud er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne -

... men tanken og livet med gud giver også menneskene indhold i deres tilværelse, som så meget andet menneskene kan kaste sig over mens tid er.

.
Top Svar Citer
#42848 - 09/02/2024 21:30 Re: En døgnflue ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

gud er jo død - Gud er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne


Gud er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne

Biologi er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne

Neurovidenskab er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne

Fysik er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne

Medicin er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne

Fordi noget er et produkt af menneskers tanker og kultur gennem tiderne - er det jo fordi der er noget om snakken - de diskurser og hypoteser og teorier og de begreber disse forskellige discipliner anvender er om noget - diskurserne og hypoteserne og teorierne og de begreber der anvendes dækker over en konkret virkelighed vi kan gøre os erfaringer med.


De religiøse spirituelle åndelige erfaringer mennesker igennem mange mange tusinde år har haft sætter de selvfølgelig ord på

Nøjagtig som der bliver sat ord på forelskelse og kærlighed - for den sags skyld jalousi og vrede og tristhed - sorg og depression

Det religiøse spirituelle åndelige er at Homo Sapiens igennem nogle 100000 år har haft erfaringer af usædvanlige store sjælskræfter - igennem emotionelle motivationelle ekstatiske affekter, er de blevet kastet ud af sig selv, mens de nævnte sjælskræfter har grebet dem i deres center cor HJERTE ❤️ og gjort dem til helt andre mennesker - Nye Skabninger - takket være Guden - Ånden - Helligånden

Nøjagtig som Paulus siger: "ikke jeg lever længere men Kristus lever i mig".

Vanvid er skønnere end fornuft ifølge de gamles vidnesbyrd, eftersom vanviddet kommer fra guderne, mens fornuften er menneskeværk. Platon

Netop er vanvid ikke menneskeskabt - ja vores emotionelle motivationelle ekstatiske affekter er religiøse spirituelle åndelige muligheder vi er i besiddelse af grundet vores biologi - især vores nervesystem og hjernen (som dog ikke kan isoleres fra resten af kroppens biologi). Som nøjagtig noget kan tænde kærlighed jalousi og vrede og lykke jubel og glæde - at vi er i den syvende himmel. Og det skyldes eller er altid forårsaget af noget og nogen vi gennem eksistens står i forbindelse og forhold til (bare lige for at påpege det ikke er hjernespind og hjerne fabrikation).

Hvad der er død og hjernespind og hjerne fabrikation er din bibelfundamentalisme også derfor Paulus og Luther og ja alle dygtige teologer benægter bibelfundamentalisme som værende kristendom - det er et kætteri og det er som du selv måtte sande efter nogle år, hjernespind og hjerne fabrikation. Har virkelig ondt af dig, men på den anden side er det jo selvforskyldt autoritetstro menneskefrygt og naivitet og dumhed - så du har selv været ude om det. Men se at komme videre - det er sørgeligt at være vidne til dit sortsyn og triste mørke og aggressive humør konstant. Bliv nu voksen for helvede.


Uden disse religiøse spirituelle åndelige erfaringer ville kultur og bevidsthedslivet aldrig have set dagens lys

Endnu har man ikke fundet kultur uden at der også er tydelige tegn på religiøse spirituelle åndelige aktiviteter

Uden Religiøs Åndelig Ekstatisk Begejstring og Entusiasme og Engagement var det aldrig lykkedes Homo Sapiens at nå frem til Homo Sapiens Sapiens og igen uden at vi Homo Sapiens Sapiens holder fast i den religiøse spirituelle åndelige dimension vil vi mennesker her på jorden aldrig kunne forstå hvem vi og næsten er og hvordan vi tilhører ja ligefrem høre hjemme i harmoni og resonans med skabelsen naturen.

En anden måde, end min ovenfor, at forstå den religiøse spirituelle åndelige dimension er Jungiansk Psykologi eller som her efterfølgende Edgar Morin's redegørelse herfor som holder vand neurovidenskabeligt set:

Citat:
Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.
Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit (lateraliseringen: højre venstre hjernehalvdels arbejdsdeling og differentiering via den kulturelle sproglige skoling og opdragelse næste generation); Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin (parentesen er dog min).

Arkeånden.
De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.
Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse. Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.

1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
- repræsentationen smelter sammen med den repræsenterede ting (som det er en oversættelse af);

- sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42852 - 10/02/2024 13:00 Re: En døgnflue ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Jeg syntes, Paulus er en sammensat person, der ville há sin vilje og fik det, og alt efter situationen han befandt sig i, brugte han de virkemidler han kunne, for at overbevise og udbrede sit evangelium – den nye pagt - som han opfattede som det eneste sande -

... men det er klart, at prædiker han kærlighed, må han jo selv være et forbillede … og ud over hans forkastelige fortid - og som jøde kendte han jo de 2 største bud og vidste, at gud elskede først, så der skal noget til for at være troværdig trods det, han kunne fortælle han havde direkte kontakt men den opstandne Kristus, og at hans kaldelse var en gave fra gud, men som han også brugte som et argument for, at han havde guds ånd og derved var apostel.


Nej ikke kun Paulus - men vi har alle Guds Ånd og Kristi Ånd, 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Rom 8 og Galaterbrevet og et utal af andre steder.

I retfærdiggørelse af TRO bliver vi stillet i et frit forhold til Gud - et umiddelbart og uformidlet og ubetinget frit og spontant forhold til Gud uanset vores fortid (forløst af fortidens synder og dumheder). Vi stilles i Jesu Kristi Fader'Søn JEG'DU dynamiske dialogiske samspils virkelighed med Gud gennem Helligånden. I retfærdiggørelse af TRO - vores retfærdiggørelse i Kristus - har vi Guds Ånd til at erkende hvad der bor i Gud og hvad Gud har til os af nådegaver - Guds Hemmelighed Kristus og beskrevet som det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver.

Dette forhold vælter alle mennesker med deres religiøse spirituelle åndelige instinkter og intelligens i behold omkuld:

Citat:
Ovre i Amerika sad den gudfrygtige og sortklædte Johnny Cash og komponerede sange om tilværelsens mørke sider – kriminalitet, druk og stofmisbrug. Han var en modtager næsten 2000 år efter brevenes afsendelse og blev væltet omkuld af Paulus og hans breve.


Johnny Cash væltet omkuld af Paulus Breve


Citat:
Det gav mening at læse den gamle apostels vejvisere til Jesus, for Paulus kendte selv til dæmonen i os og skrev allerede i sit Brev til Romerne kapitel 7, vers 19: »I stedet for at gøre det gode, jeg gerne vil, gør jeg det onde, jeg ikke vil.«

The Man in Black skrev så en roman om Paulus med titlen Man in White; bemærk den ubestemte form: Mand i hvidt, for det er en vigtig pointe, at vi alle både rummer mørke og lyse sider.

Var det ikke, fordi Paulus var sat i kristendommens store bog, ville vi med nutidens måle- og gabestok have sat ham i skammekrogen for alle de mørke sider. Selv tog han det som et Guds under, at han som forfølger af kristne blev sat til at sprede evangeliet i verden, samtidig med at han følte sig særlig udvalgt fra allerhøjeste sted.

Som teolog er den uværdige apostel da heller ikke til at komme uden om som en vigtig grundsten til kristendommens udbredelse – og dermed til vestlig tænkning og kultur – og hans breve skal læses af samme grund, som vi læser Hamsun og Céline: Værket er større end forfatteren.



Ufatteligt mange mennesker har fået deres livs Turning Point og er blevet genfødt af deres møde med Paulus Brevene - Luther er kendt men vi kunne nævne Karl Barth (Teologiens Einstein) Paul Tillich og Rudolf Steiner og David Suchet og Johnny Cash og HansKrist. Men vi taler om millioner af mennesker som Paulus er blevet far til - som Paulus har iklædt Kristus.

De mennesker der forstår Paulus bliver aldrig de samme mennesker efter deres møde med Paulus - de bliver Nye Skabninger i Kristus. Og det fordi han gør vores forhold til Gud Frit eller han stiller os i Kristus i et frit forhold til Gud. For hvor ÅNDEN er, der er også altid FRIHEDEN - alt andet er menneskeværk.

Har et menneske sine religiøse spirituelle åndelige instinkter i behold - er et menneske i besiddelse af sin religiøse spirituelle åndelige INTELLIGENS så begynder et eventyr: ikke jeg lever længere men Kristus lever i mig - Kristus virker mægtig i mig etc etc etc - det er Guds Kraft og Ånd til frelse HELbredelse og HELLIGgørelse.

Det er om noget den virkelighed med Gud Jesus virkede ud fra i verden - nemlig Jesu Kristi Fader'Søn JEG'DU dynamiske dialogiske BØNS samspils virkelighed med Gud igennem Helligånden hvor vi lever i samhørighed Guds Ord og dets mægtige virkekraft.

Vi kender kun Gud fra vores erfaringer med Gud - gennem Guds Ånd - Gud Helligåndens Virksomhed i vores liv - Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver - ja i Kristus er vi velsignet med alle Himmelske Åndelige Velsignelser - Guds Visdom - og ja vi ejer hele Guds Herligheds Stråleglans i ansigtet fra tid til anden.

Alt dette har millioner og atter millioner af mennesker i hver eneste generation de sidste to tusinde år kunnet bevidne sandheden i.

Gud i Kristus - her er Gud kommet nær som virkelighed - er Gud en nærværende virkelighed vi har - vi lever vores liv erfaringsnært til Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger i vores liv - Grebet af Ånden som vi er i Kristus.

Kristendommen lever og eksisterer udelukkende på grund af personlige vidnesbyrd om hvad jeg beskrev lige ovenfor og dette bliver bekræftet af Kirken.

Uden HansKrist og Johnny Cash og Luther og Steiner 's med millioner af andre menneskers vidnesbyrd - Kristus Vidnesbyrd - Vidnesbyrd om de Nye Skabninger vi er i Kristus ville der ingen kristendom eller Kirke være.



💕☦️💘✝️💕

🔥🔥🔥🔥🔥


For Paulus er Tidens Fylde - Kairos - Historiens Omdrejningspunkt - Begivenheden Kristus - Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - tegn på eller indvarslingen af en NY ÆRA - NY EPOCHE - hvor Guds Rigets Komme er at Kristus bliver alt i alle - altså i takt med at flere og flere mennesker i klæder sig Kristus. Så Kristi Genkomst er her allerede virkende - og parusi betyder da også nærværelse og tilsynekomst - og netop er Kristus vi kristne nærværende som Kristus var for Paulus. Det er jo præcist hvad OPSTANDELSEN betyder - ellers er der jo ingen opstandelse hvis ikke Kristus virker mægtig i vores liv og er og en erfarings nærværende virkelighed i vores. Så parusien Kristi Genkomst betyder ikke at vi kan pege og sige se der - det er en gærrings proces i menneskehedens historiske liv hvor Guds Riget ved Jesus Kristus liv realiseres i takt med at Kristus bliver alt i alle.

Parusien der hænger uløseligt sammen med opstandelsen - har Paulus 2 lidt forskellige diskurser om - den for de der kun forstår tingene bogstaveligt og for de der forstår tingene i dets åndelige rette betydning som jeg forklarede ovenfor - læs fx hele 1 Kor 15.

Den Messianske Æra hvor Guds Riget bliver oprettet i KRISTUS - i takt med at Kristus bliver alt i alle.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ❤️ ved Helligånden der er givet os er her hvor tid og evighed, menneske og Gud mødes i et samspil, som finder sted i tidens og rummets verden. Guds komme former sig som et samspil, hvori både Gud og menneske har et indspil.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er Guds Nedstigen til tidens og det værendes verden i Kristus.

Gud der i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus opretter en bolig i tidens verden - hvor Gud og menneske kan bo sammen. Det er Guds Nærvær i Kristus som vi erfarer det i bøn og Gudstjenesten - i salmesangen der åbner os for jubelen over dette livs skønhed og for kærlighedens omsorg for at alt og alle kan udfolde deres værens muligheder.

Jesus Kristi Gud frelser ikke bare
enkeltpersoner og forberede dem til himlen; snarere skaber han et folk på jorden blandt hvem han virker lever og bor og HELLIGgør og HEL'breder os - det er om noget legemet og jorden (naturen) der som Guds Skabelse skal frelses - der skal igen åbnes for os ind til LIVETS TRÆ midt i Edens Have - Paradis er her på jorden - som Troels Kløvedal sagde som noget af det sidste til sin søn vores allesammens kære Mikkel - Mikkel Beha Erichsen.

Frelsen i Kristus må aldrig skilles fra Skabelse - hverken os som skabninger eller naturen som skabelsen. Det er en forløsning af skabelsen og os skabninger og ikke en forløsning fra skabelsen og os skabninger, ja hvis ikke Gud selv lader Jesus liv, død og opstandelse gælder for mennesker også, må denne "skat" ligge ubrugt, spildt og begravet, siger Luther med henvisning til Galaterbrevet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42853 - 10/02/2024 14:19 Re: En døgnflue ... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Nej ikke kun Paulus - men vi har alle Guds Ånd og Kristi Ånd, 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Rom 8 og Galaterbrevet og et utal af andre steder.


Alle? -

Det er jo sådan, at Paulus mente, hans ord var Kristi ord, med mindre han pointerede, der var tale om hans egen ånd -

… og så er det jo sådan, at et troende menneske - altså ikke en der tror, han tror, men en troende – uden tvivl. En fanatisk/fundamentalist - så er dennes tro ikke til diskussion.

Dette kan for andre mennesker virke tiltrækkende, hvis de søger sandheden og ser den repræsenteret gennem den fundamentalistiske troende, særligt hvis denne er karismatisk og eller har personligheds træk og eller attraktive egenskaber, og måske kan tilbyde forhold som virker lokkende – helbredelse mm.

Tilmed er det sådan, at dennes tiltrækningskraft forstærkes jo flere som tilslutter sig, hvor nogle bliver lige så fanatiske og andre ”blot” glider med, som i kejserens nye klæder, fordi et tilhørs forhold er vigtigt for mennesker og måske man også finder andet end troen i gruppen.

Denne tilslutning fra andre, påvirker også lederen og styrker dennes tro på egen autoritet.


Det med tro og ånd er jeg ikke i tvivl om er en virkelighed for mennesker.

Når man knytter sin tro og håb til en levende gud, og tror denne giver noget af sin ånd retur i gave for tilbedelsen, så tror jeg også, mennesker kan tro det, og at det bliver deres virkelighed....

Denne tilstand at opleve guds ånd, mener jeg alle kan, uden der er tale om en guds ånd.

Derfra hvor vi henter ånden i os er tilgængeligt ved troen på muligheden, men også ved at være tidløs i den måde man ser verden på.

Altså man korsfæster sig selv billedligt, som Paulus skrev, og så lever man for noget højere/andet end ens egen egoisme og lever for andre.

.
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 11 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 10 11 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Kong Frederik peger på ny teknologi som..
14/05/2024 21:32
Første portræt af kong Charles afslør..
14/05/2024 19:23
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard..
14/05/2024 19:17
Danmark var i dag 0,2 grader fra årets ..
14/05/2024 17:59
Løbelegende påstår, at supersko havde..
14/05/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk