annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16028600
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2416821
Et andet syn 2014495
Åndelig Føde 1657390
Jesu ord 1539886
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
0 registrerede 151 gæster og 86 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: En døgnflue ...


Citat:
Men ingen andre kendere af Paulus gengiver ham som du gør.

Paulus var jødisk fundamentalist som senere blev kristen fundamentalist.

Dette er jeg enig med Kristian Leth i.

Han søgte jo netop den rette/sande måde begge steder, at være henholdsvis jøde og kristen på, og det er jo klart, at hvis ikke Paulus havde en egen tro på sit virke, og andre troede på ham, havde han ikke fået den autoritet, der var nødvendig for at fremme egne synspunkter med billigelse.

I øvrigt er det lidt spøjst, hvad du har fået ud af mit skriv, der som sådan ikke omhandler Paulus personligt.



Citat:
eller også må du være af den opfattelse at kristendom og religion handler om noget overtroisk vi ikke kan vide noget om.


Min opfattelse af kristendommen har været en rejse, hvor jeg senere indsatte den gud jeg tvivlede, men håbede på ind i biblens univers.

Ja, jeg opfattede det ikke engang som kristendom, men noget med fortællinger og en Jesus der kunne gå på vandet - og den slags - begrebet gud har altid været det centrale og så det at forstå menneskenes handlinger mm.

Faktisk sagde det mig ikke så meget trosmæssigt, og jeg tog rundt i andre trosopfattelser med min gud, uden at finde noget som det passede ind i.

Derimod lærte jeg, hvordan folk udøvede deres tro, og hvorfra den kom, og ligeledes hvordan man praktiserer udøvelsen af en ny trosmåde, ved at kende et eller flere mennesker der ”trækker” en ind i deres tro, som man så ”besøger” af venlighed og nysgerrighed eller kærlighed ect.

Først og fremmest er der jo tale om kultur, men også mennesker og fællesskab - og så er der dem som elsker ritualer – sang, Kirtan og andet.

Citat:
Citat:
Denne tilstand at opleve guds ånd, mener jeg alle kan, uden der er tale om en guds ånd.

Derfra hvor vi henter ånden i os er tilgængeligt ved troen på muligheden, men også ved at være tidløs i den måde man ser verden på.

Altså man korsfæster sig selv billedligt, som Paulus skrev, og så lever man for noget højere/andet end ens egen egoisme og lever for andre.


Citat:
Her betræder du tydeligvis nyt territorium


Nej det gør jeg ikke.

Dette sted har jeg kendt, fra jeg var barn, men måtte holde det nede, senere ”udslette” det, fordi min mor blev vred, og sagde jeg tog fejl af det jeg så - ja hun forbød mig truende at gentage min virkelighed.

Frustrerende, men også en mulighed for at se opleve ”virkeligheden” som folk flest lever i med løgne, forestillinger, fortielser og fjendskab alt imens der er store smil, og har selv praktiseret det, når det var nødvendigt ... (en talemåde dukker op - I krig og kærlighed gælder alle kneb) ... og dette praktiserede Paulus også, ved at være som dem, han var sammen med))

… men jeg ved stedet findes og bruges til forskelligt ud over at se klart, opleve og erfare – herunder udøve kunst mm som man hengiver sig til med indlevelse --- i øvrigt også der tidsoplevelsen ophører og når man ”kommer tilbage” er der gået 4 timer eller mere - derfor tidsløst.


Ang. Paulus eller resten af bibelen, så læser jeg den som sådan ikke, med mindre jeg skal se i hvilken kontekst oplyst eller husket bibelstof befinder sig i, så jeg får aldrig en Damaskus omvendelse, da den gud Paulus troede på, ikke er min gud, og så tror jeg jo ikke på opstandelsen, og at Jesus er i himlen, som Stefanus gik i døden for, men kan sagtens bruge metaforerne korsfæstelse, født på ny og andet til eget brug.

… men tro - sand tro er stærk når den er uden tvivl, men - forhindre også en i at se ”nye veje”

''''''''
Seneste indlæg
Adskille stat og kirke?
af Tikka
31/05/2024 14:19
Vigtige præciseringer
af somo
31/05/2024 05:54
Spiritualitet
af Arne Thomsen
30/05/2024 16:33
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Nyheder fra DR
USA skyder Houthi-droner og missiler ned
01/06/2024 02:08
Efter mere end 20 år står FN-mission t..
31/05/2024 23:59
Hamas ser positivt på nyt forslag til v..
31/05/2024 23:06
Netanyahu: Krigen slutter først, når H..
31/05/2024 21:50
Nu kan du købe skelettet af en gigtsvag..
31/05/2024 20:43
Nyheder fra Religion.dk