annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16112973
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2422892
Et andet syn 2019880
Åndelig Føde 1694629
Jesu ord 1547551
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 88 gæster og 121 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: En døgnflue ...

PS:

Citat:
Tikka:

Der vil altid være folk der udnytter andre (og dit ”i Kristus” er der vist ikke mange som dyrker)

Dette kan for andre mennesker virke tiltrækkende, hvis de søger sandheden og ser den repræsenteret gennem den fundamentalistiske troende, særligt hvis denne er karismatisk og eller har personligheds træk og eller attraktive egenskaber, og måske kan tilbyde forhold som virker lokkende – helbredelse mm.


den mirakuløse HEL'bredelse jeg erfarede som endda er indskrevet i min lægejournal og som har varet livet ud - erfarede jeg en del år før Paulus blev mig bekendt.

Det var igennem Christian Science - Kristen Videnskab - hvor jeg kom en hel del i deres Kristen Videnskabs Læsesal i Hans Broges Gade i Århus. Nøjagtig som Einstein 30 år før mine besøg i Boston også ofte kom i Kristen Videnskabs Læsesal derover.

Sjovt at vi to, Einstein og HansKrist, begge med kun godt 30 års mellemrum har siddet i læsesal tilhørende samme Kirke og religiøse retning, Kristen Videnskab, og læst de samme tekster, bøger og artikler og tidsskrifter. Lidt fedt at tænke på.



"Der vil altid være folk der udnytter andre"

Ingen mennesker kommer nogensinde til at udnytte mig - der står sort på hvidt i min realskole udtalelse at jeg er usædvanlig selvstændig tænkende og som person at være. Overhovedet ikke er påvirkelig overfor flokmentalitet og dette træk var så udtalt i folkeskolen at jeg ligefrem blev berygtet herfor og ofte risikerede korporlig afstraffelse fra de elever der var ældre end mig selv.

Min selvstændighed og moralske integritet er/var jeg berygtet for og du drømmer ikke om hvor ofte jeg har sat mig selv på spil overfor flokkens normer, selv de voksne. Min far var så bekymret for dette personlighedstræk at han mente jeg kunne risikere at blive slået til plukfisk igennem fysiske afstraffelse når jeg satte mig for højrøstet op overfor autoriteter og talte dem direkte imod. Jeg kunne ikke andet - det var bare noget der boede i mig - nej et instinkt - og jeg skævede aldrig til flokkens billigelse og misbilligelse og det er egentlig utroligt jeg ikke har fået ørerne mere i maskinen end jeg fik fra tid til anden. Altid stod jeg på de svages side - de der blev udskammet og udstødt og mobbet. Og jeg fik da også indimellem ørerne i maskinen og havnede i slagsmål.

Så ingen kan udnytte mig - jeg har medfødte personlighedstræk der forhindrer dette forhold. 5 år gammel var jeg sagde min mor, hvor min selvstændighed var hverken til at hugge eller stikke i. Min tænkning og mening om tingene lå fuldstændig på plads.

Jeg troede alle mennesker var sådan - men når jeg ser tilbage kan jeg godt se jeg skilte mig ud. Urokkeligt stolende på min egen dømmekraft har jeg altid været. Og tror også det er det samme jeg tiltrækkes af ved Paulus.

Paulus er også fuldstændig ligeglad med menneskefrygt - hvilke konsekvenser det kan få at han forfølger sagen selv - sandheden selv - uanset om det ikke flugter traditionen og flokkens eller autoriteternes mening om tingene.

Dette kan ligne fundamentalisme - men det er hos Paulus det modsatte - han vogter over hvert enkelt menneskes frihed i Kristus for at lære Jesu Kristi Kærlige Barmhjertige Nådefyldte Tilgivende Gud Fader at kende. Der kan han virke kompromisløs og ubøjelig og som en mægtig og frygtløs stridsmand.

Ikke så mærkeligt at Markion, der hævdede at Nye Testamentes Gud - Jesu Kristi Gud Fader ikke var det Gamle Testamentes Gud, næsten kun ville have Paulus breve med i Nye Testamente. Og han blev da også kaldt Paulinist.
Seneste indlæg
Adskille stat og kirke?
af Hanskrist
11/06/2024 22:47
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Tikka
11/06/2024 18:46
Valg - demokrati - Jesus
af Tikka
11/06/2024 14:31
Spiritualitet
af Anonym
11/06/2024 07:19
Hvad sker der i disse dage?
af somo
11/06/2024 06:00
Nyheder fra DR
Den norske stat bliver ufrivilligt aktio..
11/06/2024 22:54
Ni varetægtsfængslet i sag om indsmugl..
11/06/2024 22:05
Danmark med i samarbejde om 100 patriotm..
11/06/2024 21:13
Regeringen varsler markante skattelettel..
11/06/2024 19:11
Joe Biden: Jeg respekterer den juridiske..
11/06/2024 18:42
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Haitis premierminister udpeger ny regeri..
11/06/2024 21:07
Den norske stat bliver ufrivilligt aktio..
11/06/2024 21:07
Ambassadør kalder anholdelse af russisk..
11/06/2024 21:07
Hamas giver svar på våbenhvileplan - o..
11/06/2024 21:07
Danmark sender Patriot-missiler til Ukra..
11/06/2024 21:07