annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 89 af 97 < 1 2 ... 87 88 89 90 91 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31237 - 24/12/2020 17:47 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Thomas

Tak Thomas og også rigtig glædelig jul til dig og jer derhjemme

Da du annoncerede at du i en ny prioritering ville fravælge Facebook var jeg i blækhuset flere gange og skrev et utal af indsigelser og protester imod din beslutning men var vægelsindet mht om jeg skulle offentliggøre det på Facebook til dig og dine venner hvad jeg mente om den sag. Kort sagt var jeg meget imod din beslutning.

Ofte når jeg skriver noget, et indlæg, tænker jeg, uha det her kunne Thomas gøre bedre.

Tikka har en stor viden om Bibelen og det har du også såvel som du har stor teologisk forståelse og viden og jeg har hørt N T Wright på youtube - og det er en fornøjelse at se hans charme og karisma og livlige (og ja meget lærde) måde at berette om kristendom og ja Paulus.

Jeg ville ikke kunne leve uden at der var teologer der kendte Bibelen, som også Tikka og du Thomas gør. Så alle mine protester imod at TROEN ikke er tro på bibelen må ikke misforstås derhen at jeg ikke finder Bibelen særdeles en vigtig bog, vigtige samlinger bøger.

Jeg er glad for dine rosende ord Thomas også fordi Arne nærmest har gjort mig tosset i hovedet ved at påstå år efter år at ingen overhovedet i hele verden forstod så meget som et ord af hvad jeg skrev.

Jeg anede ikke at der fandtes yngre meget succesfulde mennesker (I kender dem) fx indenfor musikbranchen og i den offentlige debat der satte pris på mine skriverier, også fordi jeg ingen tilkendegivelser får på at jeg bliver læst. Først her op til jul jeg har fået meldinger om at der er nogle højt begavede mennesker der morer sig over og nyder hvad jeg skriver.

Så dit spørgsmål om hvordan det går på Facebook må besvares med at det går udmærket, ihvertfald glæder det mig at disse kendte succesfulde mennesker morer sig over den gamle mand her.

Du skulle ikke være smuttet væk fra Facebook Thomas da der jo ikke er så mange som dig, du er tydeligvis en gevinst overalt hvor du færdes. Også fordi du bringer folk sammen, skaber go karma, virker opbyggelig frem for nedbrydelig. Du bygger KIRKEN OP - og du er KIRKE i verden.

Mange kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31238 - 24/12/2020 21:02 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Thomas
Uregistreret

Hej Hanskrist

Tak for ordene. Det betyder meget for mig, hvis jeg kan være til gavn for andre.

Jeg må indrømme, at jeg nu og da godt kan savne Facebook. Det er jo meningsfuldt for mig at skrive og dele tanker. Ud over bekendtskaberne fra vennelisten, så var jeg også medlem af grupper for N.T. Wright og David Bentley Hart. Sidstnævnte er også meget anerkendt og har den filosofiske vinkel, hvor Wright har en meget historisk vinkel.

Det er godt at høre, at du var imod min beslutning. Du skulle endelig bare have skrevet! Måske var jeg blevet smiler

Det har givet mig meget tid ikke at være på Facebook. Men omvendt kunne det som sagt også være meget meningsfuldt at udtrykke sig der.

Jeg er ikke sikker på, at jeg kan skrive ét eneste ord bedre end dig. Du skriver med hele dit væsen på en uforlignelig måde. Når jeg hører Arne sige, at han ikke forstår dig, så tænker jeg, at han må lære både at læse dine ord og tage imod den energi og kraft, som har sat ordene sammen og bærer dem.

Det er godt at høre, at der er højt begavede mennesker, som nyder, hvad du skriver. Det er jeg sikker på, at der er!

Kærlig hilsen Thomas
Top Svar Citer
#31239 - 24/12/2020 23:38 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej HansKrist (og glædelig jul til dig også)

Hvorfor vil du ikke beskæftige dig med virkeligheden ler blinker 🍺

http://lydkunsten.dk/

Hvad vil du sige til os andre...

https://www.youtube.com/watch?v=5VzprYCxPBQ

Lad os samle nogle mennesker med forstand på tingene...

https://www.ringbearersdiary.com/index.htm

https://www.larsmuhl.dk/

https://harthimmer.dk/

https://www.sufi-danmark.dk/

Har du en plan heart

Your friend forever

Jan

Ps. Jeg er glad for at Arne er med på holdet = SANDHEDSSØGERNE halvfuld elsker dig stadigvæk du gamle Kristus tosse engel
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31240 - 25/12/2020 00:22 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Jeg har på fornemmelsen at I to kender hinanden ret godt og at ateisme er jeres religion.

Ateisme er ingen religion, men afvisning af tro på gud/guder, og du tror jo ikke på gud og er ej heller kristen, selv om du skriver du er: født af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN (Gud Helligånden) – trolde rolleri -

... og nok derfor jeg ikke oplever nogen hvidglødende entusiasme SPIRITUALITET i dit skriv, for hvordan kan det lade sig gøre, altså lige ud over der er en hvælving i hjernen og dine indput kommer fra bibelen –

HK:
Citat:
ENTUSIASME betyder: i Gud Væren

Og entusiasme SPIRITUALITET så tænker jeg på at være født af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN (Gud Helligånden)

Fortæl gerne hvordan du blev født af ånden, og hvordan du oplever, den driver dig. Det gør de gerne, som har oplevet det med begejstring,

*

HK:
Citat:
men hjernen opfinder ikke på eget initiativ noget, uafhængig af dette menneskets engagement og handlinger.

Det er korrekt, da påvirkningen kommer først udefra.

Eksempelvis skrev Paulus: Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/10

Hjernen bearbejder indtryk udefra, og kassere det eller omsætter det til eksempelvis handling, jo sådan identiteten dannes.

Eller sagt anderledes. Du bliver jo ikke født som et dannet - eller kristent menneske.

Du kender ej heller talen om gud og dennes ånd. Det er noget, du får ind i hovedet udefra gennem ordet.

Dette forholder man sig til og kan lave egne billeder/universer, hvad mange jo gør, når de plukker lidt her og der til deres spirituelle liv.

Det du kalder hjemmestrik.

… og skribenterne i bibelen har gjort det samme – selv om der om den siges, det er guds ord -

De har skabt universer, som de og deres samtid forstod det, og eller ønskede ”alt det der med gud og ånden” skulle forstås.

Når vi ser på Paulus, var han ifølge skriften, som han var oplært i - jøde – og tilhørte guds udvalgte folk, så jeg antager, der både i synagogen og blandt folk blev talt om gud, da deres lov kom fra denne, og de havde traditioner og ofringer hvor denne gud var centrum.

Tænk dig at leve på sådan en tid, hvor loven kom fra gud. Gud som ingen havde set … jeg vil tro, at hver enkelt har gjort sig sine tanker og helt selvfølgeligt indgået i samfundet med visheden om gud eksistens.

Et folk skal jo ha en lov – nogle regler – noget der binder dem sammen for at være et folk. Og hvis vi antager, at den som har givet folket loven selv havde lavet den, men bildt folk ind den kom fra gud – eller måske selv troede på det - for at give den autoritet, og for at ingen skulle sige, han var en diktator, ja så måtte de jo skabe og forstå billedet af denne usynlige gud, som de tilhørte og skulle underlægge sig.

At leve under/i et sådan miljø og præstestyre er ikke uden påvirkning.

Man måtte indrette sig – vil jeg tro - ellers var man ikke en del af folket, og - hvor de som fulgte Jesus på et tidspunkt blev udelukket fra synagogerne.

Altså. Det jeg vil forsøge at forklare er, at troen kommer udefra og i processen i hovedet og i samspil med ens ”trosfæller” - miljø retter man ind for at blive i fællesskabet, som jo giver en en vis beskyttelse, trods social kontrol – ellers bliver man ensom og da især hvis man tilmed fraskriver sig troen på guds eksistens, hvad man nok ikke gør, når gud er en virkelighed.

Når vi læser om Saulus/Paulus for ”vi” et billede af en meget troende jøde, der bruger sin tid på at forfølge og straffe de fra folket, der fulgte Jesu lære, som her repræsenterer et menneske der påstod han var sendt af gud.

Hvilken opvækst og påvirkning havde han/Jesus været udsat for, hvis vi ser bort fra, bibelen siger han havde været i himlen hos gud fra tidernes morgen –

Derfor er det hjernespind – hjernen producere billeder i kraft af det udefrakommende i samspil med ens opvækst/miljø og ens ønske om at gøre det til virkelighed … hvad det bliver, når man tror og handler derpå, og som oftes forstærkes hvis andre bekender sig til samme virkelighed.

Det fortælles, at for at Paulus virkelighed kunne ændres, skulle han slås til jorden og blive blind og føres af andre. Denne selvsikre og handlekraftige mand, der troede han nidkært tjente den eneste sande gud måtte ”sadle” om og skabe sig en ny virkelighed – motivet til dette kan man så gisne om.

… efterfølgende læser vi så, at hans liv ændrede sig, og han lærte ånden at kende … er denne virkelighed mon mere sand end den første – Ja, for ham da han havde skiftet standpunkt.

Tankevækkende at begge periode/livsopfattelser, var virkelige og sande for ham imens han levede dem, så han i begge tilfælde var parat til at forsvare sit standpunkt.



HK:
Citat:
Du taler om mentalt udenadslære, jeg taler om liv og eksistens hvor man ikke terper rundt i Bibelen men lever sit liv.

Udenadslære bliver skam da også til liv og eksistens, tag ikke fejl af det … må du da vide, hvis du har terpet matematik.

… og det med hvidglødende entusiastisk åndelighed komme jo også fra bibelen, forstår jeg, hvor du fremhæver Paulus.

At du så fokuserer på dette – Paulus fortolkning af åndelighed - er jo nok ud over trolderi fordi, det er ”lidt finere” - uha der er kloge og berømte mennesker, der ikke er naive, der kan tilføre ”gud” og ikke mindst helligånden til livet, så det bliver en videnskab og så kan de kassere alt det der med opstandelsen, som den gode Paulus dog sagde at uden troen på dette, var der ingen tro.

Hvis døde ikke opstår, så lad os æde og drikke, for i morgen skal vi dø!
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

...
Top Svar Citer
#31241 - 25/12/2020 01:26 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Tikka

Citat:
Ateisme er ingen religion, men afvisning af tro på gud/guder, og du tror jo ikke på gud og er ej heller kristen, selv om du skriver du er: født af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN (Gud Helligånden) – trolde rolleri -


Større idiot end dig findes ikke

Først fyldte du mig med utallige løgnehistorier på chatten og ja så tilgav jeg dig vel alle disse løgnehistorier men stoppede dog med at chatte med dig fordi jeg ikke kan relatere til et menneske der konstant lyver - dette er simpelthen i længden meningsløs og viser at om der er nogen der er troll er det dig

Jeg har intet at skjule, Arne heller intet mht til hvem han er, Thomas ej og ABC ej og Gerth ej for vi er alle dem vi er og gir os ud for, der er intet dobbeltspil eller forsøg på bedrag og at narre nogen, men du fungerer kun som anonym endda med kvinde navn selv om du efter al sandsynlighed er en mand.

Hvorfor er du her?

Du er ateist, endda i en hysterisk udgave som Simon og ja Bjørn og at der er alliance mellem dig og Simon stod klar fra første dag du dukkede op

At du dog som ateist prædiker kristendom er ganske uforståeligt - du vil ha kristendom til at være bibelfundamentalisme (Jehovas Vidners af slagsen), men det er og bliver et kætteri, og nøjagtig det hjernespind du påstår det er. Du er nøjagtig lige så skør som den JV'er du har været og det fortsætter efter at du er brudt ud, så du kunne lige så vel været blevet i flokken som det uselvstændige fæ du er.

Nu er der ikke mange her, vi er få, men du bedrager jo folk systematisk, som du på chatten fyldte mig med den ene løgnehistorie efter næste (du slettede iøvrigt konstant hvad du skrev). Du svingede voldsomt i humør og med få timers mellemrum kunne du skifte forklaring, sige det stik modsatte, og lægge afstand til hvad du for kort tid siden havde sagt.

At du er tidligere Jehovas Vidner og yderst desillusioneret og bekæmper kirken og kristendommen efter bedste evne står også klart. Du har et had til kirken og til mennesker generelt. Bitterhed og bedrag og løgn er det du gør i (under dække af anonymitet (det du gør kan du kun gøre som anonym). Et og andet sted har jeg fornemmelsen at vi kender dig.

Du må ha lidt psykisk forfærdeligt meget siden du opfør dig som du gør (de Jehovas Vidner mennesker jeg har stiftet bekendtskab med, har jeg som mennesker ikke haft noget at udsætte på, men enig med dem i deres kristendoms forståelse bliver jeg aldrig)

Første gang jeg mistede tilliden til dig var da du konstant påstod at jeg ikke var den jeg var og Arne heller ikke, først troede jeg ikke mine egne ører og tænkte det kunne ikke være din alvor, men du fortsatte i årevis med at hævde det, og ja har lige gjort det igen, og så mister jeg min tålmodighed.

På mig virker du lidt enten ondskabsfuld eller syg i hovedet.


Citat:
Altså. Det jeg vil forsøge at forklare er, at troen kommer udefra og i processen i hovedet og i samspil med ens ”trosfæller” - miljø retter man ind for at blive i fællesskabet, som jo giver en en vis beskyttelse, trods social kontrol


Det ovenfor kan kun et naivt menneske skrive, hvilket du tydeligvis også har været i ekstrem grad. Ikke engang Dawkins kunne finde på at sige kristendommen praktiserer social kontrol, hvis vi ser bort fra visse autoritær bibelfundamentalistiske kætterier teologer ikke betragter som ægte kristendom.

Og alt du forklarer er vrøvl og dit eget opdigt og fra din begrænsede erfaring kristendommen, nemlig Jehovas Vidners udenadslære. Har lige læst dit indlæg som ingen mening giver, blot kommer du endnu engang med dine evindelige påstande om at kristendommen er lig med Jehovas Vidners fortolkning, iøvrigt så trættende i længden at blive præsenteret for, hvorfor åbner du ikke bøger om teologi og kristendom så du kan få udvidet din horisont og komme ud over det hjernevask du tydeligvis har været udsat for.

Følte egentlig at dit forrige indlæg virkede for første gang som om du forsøgte at tænke ud af boksen men nu er du igen hoppet tilbage i dit dårlige humør og dine evindelige de samme tåbelige påstande, din boks som du ikke kan tænke ud over.

Har læst dit indlæg igen for at se om der dog ikke er noget af værdi, men det er simpelthen det værste fra din pen nogensinde, fordi du ikke kan skelne mellem hvad i Bibelen der er teologisk tale, og hvad der skal forstås i dets rette åndelige betydning og hvad der historisk dokumentarisk. Du sluger det hele råt og tænker som et barn om tingene, du sluger tingene naivt bogstaveligt hvormed du fordobler virkeligheden, eller skaber en parallel overtroisk virkelighed der intet har på sig.

Du har vist haft en dårlig juleaften, ihvertfald er det som om du pludselig samler alt dit vrøvl i samme indlæg.



Tror jeg fandt hvor skoen trykker dig, eller hvad det er du har fået ondt i røven af, det gemmer sig her:

Citat:
At du så fokuserer på dette – Paulus fortolkning af åndelighed - er jo nok ud over trolderi fordi, det er ”lidt finere” - uha der er kloge og berømte mennesker, der ikke er naive, der kan tilføre ”gud” og ikke mindst helligånden til livet,


Det var det der sårede dig og satte dit pis i kog. Stakkels dig, hvor er du et lille menneske, et sølle menneske.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 89 af 97 < 1 2 ... 87 88 89 90 91 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk