annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 473 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 93 af 97 < 1 2 ... 91 92 93 94 95 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31261 - 26/12/2020 14:27 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
For hvor stor er forskellen egentlig mellem at være "Guds forvaltere" og at være "en del af det guddommelige"?
Jeg vil ikke kalde det "en strid om kejserens skæg", men nok snarere en strid om, hvor fin en "uniform" vi mennesker skal have på blinker

Og uanset hvor mange stjerner vi giver os selv, så er opgaven vel den samme. I hvert fald - som jeg oplever det - at skabe "Paradis på jord".
Her er mine værktøjer - guddommeligt inspirerede: Harmoni og kærlighed.


Fine uniformer med stjerner tilhører ikke den bibelske og ikke den kristne tankegang. For her er den fine uniform skiftet ud med en tjeners tarvelige kåbe, og stjernerne er skiftet ud med gode gerninger og sårerne fra et hårdt liv.

Harmoni og kærlighed, siger du. Men hvordan?
Du beder også mig om at blive konkret, forstår jeg -

Citat:
Nu bliver jeg så nysgerrig angående, hvordan du og N.T. Wright m.fl. - på vegne af Gud - vil forvalte denne planet og alt, hvad der er på den.


Vi mennesker har jo mange forskellige evner og talenter for at bringe harmoni og kærlighed ind i verden. Den kristne fortælling svøber os mennesker ind i et formål og en relation mellem os og det guddommelige. Og er det ikke sådan, at alle kulturer har et syn på "det højere"? Det som rækker ud over os selv og giver os retning. Altså må det være værd at se på, hvilke forskellige syn de forskellige fiosofier og religioner giver menneskeheden som spejl og kompas: Hvordan oplever vi os selv som menneske(hed), og hvad er vort formål?

Det bliver en meget stor omgang, som vi nok må nærme os lidt efter lidt. Men hvad med at starte med et menneske, som blev født fattig og døde fattig - og gav sit liv i en meget ung alder? Denne fortælling ændrede trods alt meget hurtigt kulturerne omkring sig og gav børn og ydmyghed en helt ny status.

Den Kristne Gud gjorde noget radikalt anderledes end de andre guder, som herskede gennem magt og stolthed. Magt, status, uniformer og stjerner fik en helt ny betydning på baggrund af en historisk begivenhed for ca. 2000 år siden.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#31262 - 26/12/2020 15:06 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Du ændrer konstant dine synspunkter og løber stærkere end en galophest fra dine tidligere synspunkter som du hamrede fast år efter år og hvor du hånede mig konstant, men idag sniger du dig mere og mere i retning af at du vil have også hvad jeg står for med i din rodekasse af samlet sammen uklart upræcist snak om det religiøse spirituelle, som du ikke ret godt magter, hvorfor dine skriverier er fyldt med modsigelser og Arne på tilbagetrækning.

Læste du at der var nogen der forstod mig og satte pris på mig?

Nu du har efterlyst dette i årevis sort på hvidt?

Men jeg forstår godt du sprang det over såvel som hver gang jeg viste dig hvor stor pris Kristeligt Dagblad og Kræn-p og Anne, og Flemming Vang, og Disciple og utallige andre satte på mig, som du aldrig har kommenteret de rosende ord om mig der blev skrevet offentligt på religionsdebatten. Fortrænger du dette fordi det er ubehagelig viden oplysninger at få??
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31263 - 26/12/2020 15:10 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

HK:
Citat:
Som forelskelse og kærlighed ikke er noget man får ind i hovedet udefra gennem ordet på samme måde er det med Gud og Guds Ånd.

Forelskelse er kemi og en slags sindssyge, som igangsættes af påvirkning udefra – og kærlighed er når man agter andre højere en sig selv, men også kemi - der kan tage over efter forelskelsen ”den første kærlighed” som bibelen kalder forelskelsen, som da de første kristne først kom til tro - og begge følelser er noget mennesket ønsker da belønningscenteret giver en en dopamin rus/god følelse, men - det sker som troen ikke kun i hjernen – påvirkningen kommer først udefra – og som det er gud som drager mennesket, bliver mennesket også draget ved forelskelse i et andet menneske - og kærligheden kommer af, at man i forelskelsestiden har skabt et tilhørs forhold – et stærkt bånd - som der sker ved amning mellem mor og barn – og derfor Paulus skriver, de skal være brændende i ånden, de som i deres første tid af troen ”fik mælk” ... han var jo den, der gav dem troen.


Kærligheden skal være oprigtig. Afsky det onde, hold jer til det gode. Vær hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise hinanden agtelse. Vær ikke tøvende i jeres iver, vær brændende i ånden, tjen Herren. Vær glade i håbet, udholdende i trængslen, vedholdende i bønnen. Vær med til at hjælpe de hellige, når de har behov for hjælp. Læg vægt på at være gæstfrie. Velsign dem, der forfølger jer, velsign, og forband ikke. Glæd jer med de glade, græd med de grædende. Hold sammen i enighed. Stræb ikke efter det høje, men hold jer til det lave, og stol ikke på jeres egen klogskab. Gengæld ingen ondt med ondt; tænk på, hvad der er rigtigt over for alle mennesker. Hold fred med alle mennesker, om det er muligt, så vidt det står til jer. Tag ikke retten i egen hånd, mine kære, men giv plads for Guds vrede, for som der står skrevet: »Hævnen tilhører mig, jeg vil gengælde,« siger Herren. Men »hvis din fjende er sulten, så giv ham noget at spise, hvis han er tørstig, så giv ham noget at drikke; for gør du det, samler du glødende kul på hans hoved.« Lad dig ikke overvinde af det onde, men overvind det onde med det gode.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/12


Jagten på dopamin er for nogen som stof for en junkie … og som kan opnås gennem forskellige aktiviteter. Sport, computerspil, sang og andet som begejstre mennesket.

Forelskelsen er ”et værktøj” så mennesket parre sig – eller kommer til gud eller andet som begejstre -
Kærligheden skaber fred -
og troen giver håb -

Alle 3 er dopamin udløsende.

...
Top Svar Citer
#31264 - 26/12/2020 15:26 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ]
Anonym
Uregistreret

GD:
Citat:
Dine ord om miljøets, omgivelsernes og andres ydre påvirkning/prægning/styring/magt over sindet virker selvmodsigende absurd sammenlignet med dine tidligere påstande om alle folks frie vilje også angående en ´endetiden´ ligefør dommens dag til enten fortabelse eller frelsen, fordi så er man jo kun som helt hjernevasket af sine forældre, sit lands regering og et fællesskab uden det indre sjælens/psykens bevidste valg i en selv mellem de to forskellige muligheder.

Den frie vilje er til hver en tid fri i forhold til aktuelle valgmuligheder – og hvem er ikke påvirket af omgivelserne.

Alle bliver jo opdraget - og lever i og ”kigger på verden” … så hvornår er man hjernevasket?

Og hvad betyder dette ord? …

… en super troende er selvfølgeligt hjernevasket i forståelsen ren, da ånden jo frigør fra falsk religion og forkert livsførelse – hvis man følger den - og troen - den kommer jo også udefra …

...
Top Svar Citer
#31265 - 26/12/2020 15:50 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du kommenterer THOMAS EVANGELIET LOGION 77:
Citat:
Jesus sagde:
"Jeg er lyset over dem alle.
Jeg er alt.
Alt er udgået fra mig.
Kløv træet:
Jeg er dér;
Løft stenen op,
og I skal finde mig dér."
og taler om "teokratisk næsten ligesom enevælde", ligesom du mener at jeg har kritiseret "profeten Jesus for noget psykotisk storhedsvanvid".
Jeg husker godt at have brugt de ord "psykotisk storhedsvanvid", men ikke om Jesus, som jeg ikke føler mig i stand til at vurdere.

Men jeg er jo enig med dig i at fordømme religiøst magtmisbrug.

Tillige tænker jeg, at det nok ikke er helt nemt for dig - ud fra dine religiøse åbenbaringer - at forholde dig til kristendommens treenige Gud: Faderen - Sønnen - Helligånden.
Men her tænker jeg, at det nok kun er vi menneskers primitive gudsforestillinger, der kan komme i konflikt med hinanden, og at det er bedre at følge, hvad man selv føler og fornemmer.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 93 af 97 < 1 2 ... 91 92 93 94 95 96 97 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Nyheder fra Religion.dk