annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 472 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 88 af 97 < 1 2 ... 86 87 88 89 90 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31231 - 23/12/2020 18:18 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Hej Arne

Tak for din tålmodighed heart

Hvorfor vil HansKrist ikke beskæftige sig med Kristus ler blinker 🍺

http://thelightuniversal.org/page46.html

Hvad skal siges til menneskene...

http://lydkunsten.dk/

Jeg har det lidt svært med panteismen = for mig er Gud en person med bopæl i himlen - men jeg er ikke sikker på noget som helst andet end, at det er hjernedødt at sætte børn ind i en "deprimerende" verden...

https://www.youtube.com/watch?v=5VzprYCxPBQ

Håber du får en god jul engel

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#31232 - 23/12/2020 20:02 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Entusiasme er en følelse af iver og interesse. Bruges ofte om en følelse i arbejdslivet og opfattes som regel som en positiv følelse. At være entusiastisk er typisk noget, man er i forhold til en opgave eller et problem. Bruges sjældnere om følelser mellem mennesker. Citat fra nettet


HK:
Citat:
ENTUSIASME betyder: i Gud Væren

Og entusiasme SPIRITUALITET så tænker jeg på at være født af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN (Gud Helligånden)


- nå – ok … jeg forstår ENTUSIASME som iver/engagement ud over det normale og SPIRITUALITET som det, at være og/eller beskæftige sig med ”det åndelige”

hvidglødende entusiasme SPIRITUALITET ville jeg oversætte til – brændende åndelig iver – eller som Paulus skriver* brændende i ånden - altså noget ”overgiret” som påvirket i længere tid af en ild, der tilskynder og oplyser i tjenesten for gud i en sådan grad, så det er synligt for enhver, der hvor man nu befinder sig

*Paulus
Citat:
Vær ikke tøvende i jeres iver, vær brændende i ånden, tjen Herren


Dette - hvidglødende entusiasme SPIRITUALITET - ser jeg ikke i dit skriv, hvor du ofte bruger samme sætninger/ord, som ligner noget du har sakset og kopieret tilsat blokbogstaver som gør det agressivt

Nå men sådan er det så ikke.

Der er altså tale om en sindsændring til det bedre og åndelig iver i guds tjeneste –

HK:
Citat:
Og entusiasme SPIRITUALITET så tænker jeg på at være født af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN (Gud Helligånden)

... men opfattelsen af gud og ånden er hjernespind trods det, at det er virkeligt, for den som tror.


HK:
Citat:
Uden denne hvælving i hjernen: neo paleo limbic brain struktur hvor dopamin blandt andet spiller en afgørende rolle, ville de højere former for menneskelig religiøsitet og SPIRITUALITET være utænkeligt


Det er klart at ”alt det der med gud og den hellige ånd” skabes i hovedet – hvor ellers. I øvrigt i samme område der ved scanning er aktivitet ved kunstneriske tiltag, når der forskes, hvor i hjernen der er aktivitet i bestemte sammenhæng.

Jeg hørte den anden dag, at lediggang er roden til al kunst – hvis nok et citat af Asger Jorn …

… og du har ret, man kan sagtens lave eksperimenter og blive draget af gud i en sådan grad at denne bliver virkelig.

Hvad der igangsætter tanker om en gud – en åndelig almægtig skaber afhænger nok af hvilken tidsalder og kultur man lever i, og selvfølgeligt nok også de til alle tider store spørgsmål: Hvor kommer vi fra, og hvad er meningen med livet ect. ect.

...
Top Svar Citer
#31233 - 23/12/2020 22:22 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Det er det samme med dig igen igen Tikka

Citat:
Tikka:

Dette - hvidglødende entusiasme SPIRITUALITET - ser jeg ikke i dit skriv, hvor du ofte bruger samme sætninger/ord, som ligner noget du har sakset og kopieret tilsat blokbogstaver som gør det agressivt


NEJ det er ikke sakset og kopieret hvad jeg beskriver og redegør for, og de citater jeg altid opgir referencer til er kopieret fra tidligere indlæg, og sådan bør alle gøre. Alle kan se i mit skriv hvad der er citater, da jeg opgir referencer. Men ellers er der ingen der beskriver tingene som jeg gør det (og er der nogen der kan vise at andre har sagt hvad jeg siger så skal de vise mig det, fordi jeg jo så hjertens gerne vil læse nogen der er nået frem til de samme nye religionsfilosofiske erkendelser).

Enhver kan se jeg er original og nytænkende og også derfor jeg møder modstand og bliver ignoreret af folk der overhovedet ikke magter at forstå hvad jeg skriver. Men det ændrer sig, begynder at få tilbagemelding fra kendte mennesker i Danmark der er fan af mig, anede ikke jeg havde sådanne, ud over at jeg for år tilbage modtog mange private mails hvor folk roste mig.

Men jeg er ej heller bange for at sige at jeg er en original tænker, især teologisk og religionsfilosofisk tænker, der som ingen andre formår tværvidenskabeligt at kontekste til psykologien, neurobiologien, og den medicinske videnskab om sundhed.

Det er som det er, og ingen behøver overfalde mig af den grund at jeg selv påpeger disse forhold, føler godt jeg kan sige det uden at det er selvglad praleri.


Citat:
men opfattelsen af gud og ånden er hjernespind trods det, at det er virkeligt, for den som tror

Det er klart at ”alt det der med gud og den hellige ånd” skabes i hovedet – hvor ellers. I øvrigt i samme område der ved scanning er aktivitet ved kunstneriske tiltag, når der forskes, hvor i hjernen der er aktivitet i bestemte sammenhæng.


Nej og atter NEJ

Og det er det samme med dig igen igen for Gud ved hvilken gang, at du bliver ved med at hævde denne din misforståelse tingene, som må stamme fra at din bibelfundamentalisme er og bliver hjernespind og noget der skabes i hjernen, abstrakt mentalt gennem overtroisk udenadslære.

Så tal for dig selv.

Jeg er ikke og har aldrig været beskæftiget med bibelfundamentalisme og overtroiskhed.

I troens akt er det hele mennesket med alle dets evner der er aktiveret og det er mennesket i dets eksistens's totalitet, i dets i verdens værens engagement og tilstedeværelse og her findes ikke hjernemæssige skabte epifænomener til noget mentalt forestillet. Du taler om mentalt udenadslære, jeg taler om liv og eksistens hvor man ikke terper rundt i Bibelen men lever sit liv.

Mit udgangspunkt er eksistensen og livet, ikke noget teoretisk eller en abstraktion.

For dig har det været hjernespind og noget der er opstået i din hjerne gennem udenadslære.

Og det skyldes at du misforstår TRO - nemlig mener du det er at tro noget (alt det der står i Bibelen) men at have TRO betyder i Ny Testamentlig sammenhæng at erfare Gud Helligåndens Nærvær, at vi har Ånden og Gejsten og SPIRIT.

Vi to er så forskellige som mennesker kan være når det gælder kristendommen. Vores indgang er så forskelligt som tænkes kan.

Jeg ville aldrig med min personlighed kunne blive offer for bibelfundamentalisme, eller for overtroiskhed. Jeg er født på landet og levede med i det praktiske landbrugslivet og derefter blev min far murermester og igen levede jeg med i byggeriet.

Jeg er overhovedet ikke sproglig men matematisk fysisk student i ekstrem udpræget grad, da kun virkeligheden, den fysiske biologiske og livet og eksistensen havde min bevågenhed.

Jeg er en fuldstændig rendyrket naturvidenskabelig orienteret menneske.

Og ja vores neo paleo limbic brain har at gøre med passion og motivation (iver/engagement ud over det normale) men hjernen opfinder ikke på eget initiativ noget, uafhængig af dette menneskets engagement og handlinger. Hjernen indgår, er inddraget og i brug men skaber ikke noget på egen foranledning. At hjernen er i brug og aktiveret betyder ikke at den altid som i overtroisk bibelfundamentalistisk udenadslære skaber illusioner og hjernespind.

Du har været offer for hjernespind og det er tragisk, men dobbelt tragisk er det at du bliver ved og ved med at hævde det du har været udsat for er lig med kristendom. Det har aldrig været i nærheden af kristendom eller hvad Jesus og Paulus og de første kristne stod for, ja det har intet at gøre med det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.


-0-0-0-0-

Du er en meget spøjs profil Tikka, og bare Tikka kunne få en og anden til at tro du var en kvinde, og det du skriver forvirrer folk fordi de sjældent kan læse du er ateist og at du mener at kristendommen kun kan opfattes som bibelfundamentalisme (og her har du ret i at dette er hjernespind).

Når jeg tænker på hvem Simon er (en ikke hvem som helst i dansk "åndsliv") så begynder jeg også at blive interesseret i hvem du er, der med snedig skjult dagsorden forsøger med al magt som Simon at fremme ateismen. Du gør det skjult men Simon gør det åbenlyst i skrift og tale som anonyme Simon og som den kendte dansker han er og har været igennem mange mange år med stærk tilknytning til Københavns Universitet og avisen Politiken.

Jeg har på fornemmelsen at I to kender hinanden ret godt og at ateisme er jeres religion.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31235 - 24/12/2020 11:51 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hej Tikka

Uanset jeg er uenig med dig i hjernespind og at det blot er noget der sker i hjernen (noget hjernen skaber)


Så må jeg lige sige at du faktisk er konstruktiv og måske den første der tør tænke sammen med mig, tør eller er villig til at følge min tankegang, tænke med mig (selv om du når frem til en anden konklusion).

👍🙏

🌲❤

Go jul

Din viden om bibelen er også interessant - men det kristne trosliv TROEN og dets SPIRITUALITET er altså efter min mening ikke gået død i Bibelske bogstaveligheder - er ikke lig med bibelkonkordantiske mentale holdt oppe i hovedet trosforestillinger - i så fald det var dette, ja så har du ret i at det er hjernespind - men lykkeligvis bliver vi altså ikke mere kristne TROENDE af at kende bibelen. Kristne lever ikke i et bibelkonkordantisk mentalt tanke og forestillings univers - vi er nøjagtig lige så frie og rene i ÅNDEN og HJERTET som alle andre mennesker.

1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Rom 7 - 8 taler sit tydelige sprog - bibelen peger ikke på sig selv. Ingen mennesker kan lære Gud at kende gennem bibelen da Gud alle dage har været alene i menneskets liv og eksistens at blive klog på. Det er her mødet finder sted mellem Gud og mennesket - dette kan man så vidne om på skrift og på den måde kan vi lære af hinanden, vi moderne mennesker kan lære af at lytte til vores forfædres erfaringer, men vi må altid også lytte til Tillich og Jung og HansKrist og R Steiner og Albert Schweitzer med mange mange flere.

Men vigtigse vigtigste af alt er at vi lytter til Gud 1 Kor 2

Og Jungs psykologi er også bygget op på 1 Kor 2

At leve i bøn som Jesus Søn Gud Fader gjorde det - er hvor vi møder de kreative skabende SPIRITUELLE proces udviklende forhold som vi også ser så smukt forklaret i 1 Kor 2 - og ja det er nøjagtig her vi finder Jung også.

Gud og mennesket er en uløseligt sammenfiltret størrelse, lidt en hjerne/ånd gordisk knudepunkt hvor løsningen er ❤️

Guds Kærlighed KRISTUS

Vi skal elske får vi at vide

Jul er ❤️💕 hjerternes fest
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31236 - 24/12/2020 15:41 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Thomas
Uregistreret

Hej Hanskrist

Og glædelig jul smiler

Hvordan går det med dig, og hvordan formår du vedblivende at rumme og udtrykke dig med så meget energi og power?

Da vi i sin tid lærte hinanden at kende her på debatten, så var jeg imod, hvad du sagde. Imod. Imod. Imod. Men siden da er der sket meget. Forsoningen som brød ind og omfavnede hele situationen. Og nu læser jeg dig med stor interesse.

Der er så meget at hente fra en intellektuelt kapacitet, som samtidig har følelsen, drivet, gejsten med inde over.

Hvordan går det på fb?

---
---

Hej Arne

Jeg forstår din position delvist. Men kun delvist. Du og jeg tillægger ydmyghed høj værdi. Men vores tilgang til ydmyghed er nu alligevel meget forskellig. Det ser jeg, når du uddyber, hvad det betyder for dig. Så lad mig se, om jeg forstår dig ret.

For dig er det ydmygt at erkende, at vi ingen værdi har. At vi blot er ligegyldige fnug i et kæmpe univers. At erkende dette, for dig, "sætter dig fri" ... egoet opløses, og du kan elske mere ægte.

For mig er det ydmygt at erkende, at vi skabt i Guds billede, ment til at reflektere Gud ind i Guds skabelse. At vi er sat til at forvalte verden og gøre den til et vidunderligt sted.

---
---

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 88 af 97 < 1 2 ... 86 87 88 89 90 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Nyheder fra Religion.dk