annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 21 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29549 - 11/04/2020 19:46 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne:

Citat:
Jeg forstår godt, at religionerne søger at give mennesker et samspil med, hvad jeg med lidt betænkelighed kalder "det guddommelige" - betænkelig fordi, jeg oplever, at vi mennesker allerede med dette udtryk "tramper i spinaten" og reducerer til noget, der er mindre end sandheden bag verdens væren, som jeg ikke tror, at nogen religion kan nå.



"Sandheden bag verdens væren"

"Sandheden bag verdens væren"

Er din tilføjelse, men det spiller ingen rolle overhovedet i menneskets religiøse spirituelle liv.

Så kort kan det siges, du misforstår nøjagtig som Bjørn og Simon også gjorde det, og som der var en tendens til i jeres generation og de aviser og den kulturradikalisme I var børn af hvor Gud virkelig var død (det religiøse spirituelle var ikke eksisterende hos jer)
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29550 - 11/04/2020 22:15 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Det har næppe været din hensigt, men du har foræret mig den for mig rette opmærksomhed på mit udtryk:
Sandheden bag verdens væren.
Omsider går det op for mig, at det var dét, jeg fik peget på for en 20-30 år siden - af den Kristus Ikon, der dengang ændrede mit liv ved at lære mig kærlighed.

Da opfattede jeg kun - fra Ikonen:
Tag ikke dogmerne for alvorligt blinker
Det gjorde mig snotforvirret, jeg fik en sten i min sandal, så det blødte, jeg mistede om aftenen oppe i bjerglandsbyen mine scooternøgler og fik med andres hjælp en taxa ned til mit værelse, hvor jeg ikke kunne komme ind, fordi værelsenøglen var hæftet sammen med scooternøglen. Jeg fandt ingen, der kunne hjælpe mig, men fandt et tomt værelse, hvor jeg faldt i søvn. Næste morgen lykkedes det mig at låne en reservescooter, og jeg kørte op til den forladte, men selvom jeg kunne åbne bagagerummet, var der ingen nøgle dér. Opgivende lod jeg min venstre hånd endnu engang synke ned i min dybe venstre bukselomme, hvor jeg altid havde nøglerne, og nu var de mistede nøgler der! Hvabehar - jeg havde forgæves været i den lomme utallige gange og fundet den tom - men nu var nøglerne der smiler

Det har hjulpet mig at skrive - og læse - her på Trosfrihed.dk, og omsider - i dialog med dig - kommer de rigtige ord - som jeg først for alvor hæfter mig ved, nu jeg ser din stærke afvisning.

Du er stærkt uenig med mig, men jeg er endelig nærmest snublet til, hvad jeg søgte: Ingen religion kan nå blot op i nærheden af sandheden om verdens væren.
Lige nu føler jeg, at det var de 20-30 år værd at arbejde med at fatte Kristus Ikonens kærlige budskab heart

Du er ikke enig - måske er ingen enige. Det er jo enhvers egen sag.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29551 - 12/04/2020 02:36 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg læste det og forstod ihvertfald noget

I min verden møder du friheden og kærlighed fra Gud der

Du bliver sat fri

En frihed og kærlighed du siden har bragt med dig, stået fast på

begivenheden Kristus (som du oplever) er friheden (ånden) og kærligheden fra Gud ifølge Paulus,, så hvorfor skulle vi/du dog nogensinde derefter (efter den oplevelse) spænde os/dig for noget religiøst igen forsætter Paulus
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29554 - 12/04/2020 09:56 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne: " At der så er mystikere, der hævder at have oplevet Unio mystica er jo den gave, de har fået, men som jeg ikke tror, de kan give videre. Jeg tror, det fuldkomne menneske i stedet er aktivt - på en god og kærlig måde - mod verden og mod sig selv."


Her er Paulus og kristendommen anderledes:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

KristusMystikken - vores mystiske væren i KRISTUS - er noget helt nyt religionshistorisk set, aldrig set før.

Jeg tror, det fuldkomne menneske i stedet er aktivt - på en god og kærlig måde - mod verden og mod sig selv." nøjagtig sådan er vores i Kristus Værens GudsMystik, så det er ikke et alternativ som du opstiller det Arne.


Tillich formulerer det sådan:

"Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29555 - 12/04/2020 16:28 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du skriver:
Citat:
Fortæl folket om Helligånden med dens kraft, fordi sådan formidler du et godt budskab til dem og det kalder jeg for en gave.
Min replik:
Kan du det?
Er det rigtigt at søge at beskrive Helligånden?
Bliver det ikke blot en ny religion, som andre skal tro på - måske endda i krig med andre religioner?
Ville ydmyghed ikke være bedre her?
For i stedet at møde omverdenen med aktiv ren og taknemmelig kærlighed?

Det er hvad jeg fornemmer - men jeg er jo heller ikke dig - og har ikke haft dine oplevelser smiler

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 21 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk