annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
0 registrerede 348 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 21 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29557 - 12/04/2020 16:54 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Du skriver:
Citat:
Jeg tror, det fuldkomne menneske i stedet er aktivt - på en god og kærlig måde - mod verden og mod sig selv." nøjagtig sådan er vores i Kristus Værens GudsMystik, så det er ikke et alternativ som du opstiller det Arne.
Mit svar:
Jeg kender ikke, hvad du kalder "vores i Kristus Værens GudsMystik" - uanset jeres mange flotte ord - så jeg ved ikke, om min fornemmelse om ikke at "gramse på sandheden om verdens væren" - som jo selv et barn kan forstå - er alternativt til, hvad du og dine hævder.
Men som før sagt: Jeg ønsker ikke at missionere blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29558 - 12/04/2020 18:34 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Arne: "Jeg kender ikke, hvad du kalder "vores i Kristus Værens GudsMystik""

Jeg har lige beskrevet det for dig, følger her:

Citat:
selvkærlighed er den samme kærlighed vi har i forhold til andre mennesker. Der er ikke to slags kærlighed siger han, selvkærligheden, er den samme kærlighed som næstekærligheden. Narcissisten elsker ikke sig selv siger. Narcissten er netop blevet forhindret i sin selvkærlighed og derfor også i næstekærlighed. Når narcissisten ikke elsker det menneskelige og friheden og spontanitet og engagement og skabende produktiv orientering og virkelyst i sig selv, magter han ej heller at se, anerkende, værdsætte, og elske, opelske, disse kvaliteter i næsten. (1)*. Derefter har Erich Fromm et nådesløs angreb på uselvisk kærlighed, som han hævder dækker over en alvorlig bagvedliggende neurose (med depressions lignende symptomer der gemmer sig hos disse mennesker) og mangel på evne til igen selvkærlighed og næste kærlighed.


Men selv om jeg har præsenteret dette paulinske i KristusMystk humanisme nu i alle de år jeg har været her, så nægter du at reagere herpå, men når du selv med møje og besvær, fordi du ubevidst et sted har fanget hvad jeg skriver og tyvstjæler det, når frem til at stave hjælpeløst noget lignende, så er det go latin, og sådan har det altid været, du bider aldrig på hvad andre skriver, men så skal man bare give dig rigtig rigtig mange år, og så siger du pludselig selv det samme, og igen så er det go latin pludselig

Den leg kender jeg til bevidstløshed,

Kun det der kommer ud af din mund tæller, du anerkende ikke andet, andres tanker, som nogle der kunne være værd at drøfte, det magter du ikke,,,

(1)*:

Citat:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


Jeg har kaldt denne selvaktualiserende humanisme hos Paulus for den kristologiske antropologi. Alt det der drejer sig om at forstå de nye skabninger vi er i KRISTUS.

Med Luther i mente såvidt et kristen menneskes frihed, siger Karl Barth om begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus:

Citat:
Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).



Når jeg siger at vi to bør tá en pause er det ikke fordi jeg ikke vil drøfte videre med dig Arne, men fordi jeg har et beskedent håb om at du hæfter dig ved noget af det jeg skriver og har stået for i alle årene. Men det lykkes ikke godt, først når du siger det samme som jeg har sagt forstår du det, men så har du glemt at det er hvad HansKrist altid har sagt. Nå der er nu ingen fare for at du kopiere mig i en sammenhængende forståelse, dertil er afstanden mellem os for stor
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29559 - 12/04/2020 21:28 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Det nogle gevaldige anklager, du fyrer af imod mig - samtidig med at du påstår, at dér, hvor jeg står nu, det er noget, jeg ubevidst har lært af dig, ja ligefrem har "tyvstjålet".

Hvis du har det godt med dig selv ved at tro på dét, du skriver, så for mig gerne - naturligvis - men jeg må sige dig ligeud, at der er ikke noget af det, du skriver, der siger mig noget.
Jeg finder ikke indhold i dine flotte udtryk.

Dertil: Hvis du er overbevist om dér, hvor du står, hvorfor da komme i affekt over, at jeg står et andet - meget enklere - sted, der ikke behøver de store fine ord.
Behøver du tilhængere? Hvis ja, da: Hvorfor?
Er det ikke nok for dig, at du selv har et ståsted?

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29560 - 12/04/2020 21:52 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Så er vi her igen igen igen

For gud hvilken gang

Samme cirkus

Wow

Åh Gud frels mig fra den mand der nægter enhver samtale, nægter at lytte til hvad modparten siger

Arne er og bliver Arne der er Arne

Måske godt nok for det

Nu river jeg ikke mig selv i håret mere, nu stirrer jeg ikke vantro på Arnes fuldstændig manglende evne til at sætte sig ind i andres tanker om tingene. Engang troede jeg det var løgn, at han spillede fatsvag idiot med vilje overfor mig, fordi jeg nægtede at tro et menneske kunne være så ubegavet og dog ha været dyrlæge og skrevet over 5000 indlæg her på stedet.

Idag tror jeg det er manglende vilje. Ikke at gide og være gledet over i den vane at det er skønnere at se sig selv på tekst end det er at drøfte og samtale med andre.

Selvopfattelsen må være meget specielt hos herren.

-0-0-0-0-0-

I to, Arne og Hanskrist, har svært ved at få en konstruktiv dialog og debat.

Måske det skyldes at den ene af jer ikke kan leve uden Gud og ikke er bange for at bruge meget præcise og stærke begreber til at redegøre for menneskets samspil med Gud, om det er Gud Søn (de nye skabninger vi er i Kristus), Gud Fader/Skaber og vores ophav, eller Gud Helligånd, Ånden der griber os og driver på os og får os til at sjunge på skrift og i sang om det vi har når vi bygger en bolig op sammen med og ja i kraft af Gud og den væren han sender os fra evigheden så vi kan være og blive noget af det der er Kristus (mennesket i Gud, mennesket fra Gud) midt i tiden og rummet, midt i det historiske værende.

Hvis jeg nu vælger at være menneske i kraft af Gud.

Jamen så er det ikke Arne du skal snakke med Hanskrist. Et så kraftigt teologisk sprog har Arne ikke også fordi han benægter mennesket har et Gudsliv, liv med Gud. Her er han helt på linje med ateisterne.

Arne har ikke Gud med inde omkring sit liv. Lige så lidt som ateisterne forventes at have det.

Du er den eneste der vil højlydt bekende og erklære og vidne om, og berette om, at du taget Gud med ind over dit liv, ikke som forestillet og bibeltroet tænkt, læst, størrelse, men som en virkelig konkret samspiller og partner, sparringspartner in real life.

Dette er meget voldsomt og sjældent og derfor ikke så mærkeligt du elsker Paulus hos hvem disse træk også er udtalte.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29563 - 13/04/2020 13:40 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg er lidt forvirret over, hvad du skriver.
Du skriver nu, at du ikke vil give "en dybere forklaring om, hvad Helligånden er", men #29553 - 12/04/2020 06:15 i denne tråd skrev du:
Citat:
Fortæl folket om Helligånden med dens kraft, fordi sådan formidler du et godt budskab til dem og det kalder jeg for en gave.
Min tanke var blot den, at det måske var bedre at vise Helligånden "i praksis" end "i fortælling".
Den tanke fik jeg efter min nye afklaring af, hvor jeg selv står - og det var jo blot en tanke blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 21 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Nyheder fra Religion.dk