annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Hammershus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 419 gæster og 200 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32374 - 01/06/2021 18:30 Grebet af KRISTUS
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
En af 1900 -tallets mest udfordrende åndelige skikkelser var Simone Weil fra Frankrig. Om sin egen vej til tro fortæller hun i sin selvbiografi: "Jeg har ikke en eneste gang i mit liv søgt Gud." I næste øjeblik udbryder hun: "KRISTUS steg ned og greb mig!"

Når vi endelig opgiver alle vore forsøg på at skabe tro selv, stiger KRISTUS ned og griber os. Uventet. Overraskende. Så får vi en tro, der ikke afhænger af "menneskers visdom, men af Guds Kraft". 1 Kor 2,5. Så ved vi, med Paulus: "Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud". 2 Kor 3,5.

Her ser vi at tro som bibellæsning - ifølge Tikka hjernespind - der går over og sætter sig som tro - er mig fuldstændig fremmed - jeg aner simpelthen ikke hvad det er, også fordi jeg havde været grebet af KRISTUS i årevis - grebet af ÅNDEN - ÅNDEN havde været over mig i årevis og givet mig så mange ufattelige indsigter og åbenbaringer og godt humør. På et tidspunkt bliver dette så markant at jeg som medicin studerende og tidligere psykologi studerende Århus Universitet simpelthen må finde ud af hvordan den kulturelle diskurs havde becifret eller beskrevet disse fænomener og det blev først Jung og langt senere Paulus og igen senere Paul Tillich og igen senere Nicolai Berdyaev.

Jeg må sige at med Paulus der følte jeg mig straks hjemme - alt hvad han skrev om at være grebet af KRISTUS og være i KRISTUS og blive iklædt KRISTUS, og KRISTUS der skulle vinde skikkelse i mig, ja alt dette havde jeg jo i årevis levet i og nu fandt jeg et geni der bedre end andre beskrev dette.

Når Gud giver sig selv til os, mens vi endnu er skrøbelige, behøver vi ikke længere tvivle på, at den tro, som skælver i vores indre, kommer fra ham og ikke fra os selv. "Men denne skat har vi i lerkar, for at den overvældende kraft skal være Guds og ikke vores" 2 Kor 4,7.

Skælver og overvældende kraft - alle disse udtryk og lignende som der er så mange af hos Paulus (og ja Berdyaev og Tillich der skelner mellem begreberne Fornuft og Ekstatisk Fornuft) gjorde at jeg endelig endelig langt om længe havde mødt mennesker med de samme erfaringer jeg selv havde gjort i hele mit liv, selv som barn.


At læse mig til tro ville være en umulighed da det er en ydre legemlig kropslig jorderystelse og indre katastrofe der rammer os i vores center, cor, hjertet ❤️ og på Ekstatisk vis straks sætter os i vores kosmiske totalitet - altså min fysiske kropslige sanselige biologiske i verdens værens tilstedeværelse sætter mig på EKSTATISK vis i min kosmiske totalitet (ikke adskilthed), samhørighed kosmos, universet, naturen -sådan er det at blive grebet af KRISTUS.

Jeg vil sige at her har vi prototypen på dette at blive grebet af KRISTUS for mig. Jeg har haft så mange af disse erfaringer igennem hele mit liv - og i perioder hyppigt, meget hyppigt, dagligt. Det kommer sig af at jeg er et naturbarn og meget fysisk og sanselig fysisk tilstede i naturen.

Mine forældre var usædvanlige stærke atletiske mennesker med en arbejds begejstring og humør uden lige.

Der er selvfølgelig andre måder at være grebet af KRISTUS på, som at ÅNDEN er over mig og fylder mig med åbenbaringer og forunderlige store indsigter - ja det var faktisk dette forhold der fik mig til seriøst at ville have besked om hvordan andre mennesker i den vestlige kulturkreds havde becifret, beskrevet, disse sjæls kraftige manifestationer og vældige rørelser - der er så kraftige at kun vores center, cor, hjertet ❤️ kan være det chakra på hvis grund det sker, og her fandt jeg først Jung og noget senere Paulus.

-0-0-0-0-0-

At undvære Gud er for mig en umulighed, en utænkelighed og bibelfundamentalisme har jeg ikke engang fantasi til at forestille mig for mit eget vedkommende, det er en umulighed.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32378 - 01/06/2021 20:56 Re: Grebet af KRISTUS [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Jeg har sagt at min tilgang tingene, det religiøse spirituelle, er som BIOLOG (altså det nærmest biolog jeg er, har været, er et par år på psykologi og medicin studiet Århus Universitet og at jeg er et naturbarn og født på landet og omgikkes et væld af dyr - ja var fuldstændig fortrolig med husdyr af alskens slags og de vilde ude i marken, nede i mosen og engen og oppe på heden og i skovene).

Grebet af KRISTUS - og ÅNDEN og at ÅNDEN er over mig - HELLIGÅNDEN der genføder mig - alle disse religiøse spirituelle manifestationer og fænomener er min tilgang til og undersøgelser af som en biolog (medicinsk biolog - og neurobiolog).

Har alle dage tænkt i biologi - eller biologisk - over livet.

Mit nye undersøgelses objekt er SAMTALEN - hvad sker der biologisk også neurobiologisk i en LIVLIG SAMTALE.

Mine ekskærester kan bevidne hvor stille det bliver efter at de har smidt mig ud og også det de savner mest: MINE LIVLIGE SAMTALER

JEG ER MANDEN DER IGANGSÆTTER UTALLIGE LIVLIGE SAMTALER.

JEG KAN VÆRE ET FESTFYRVÆRKERI I DEN SAMMENHÆNG.

Nå men altså nu har jeg fået den idé med en biolog og neurobiolog's tilgang at undersøge fænomenet DE LIVLIGE SAMTALER.

Min far sagde altid at hvis Hans kom så blev det en go fest, for han kan få alle mennesker til at snakke med hinanden.

Min kæreste nummer tre sagde at hun blev betaget af at jeg var en førerhund der altid provokerede så herligt til fester og sociale sammenkomster.

Mine onkler sagde at de altid søgte mig til familiefesterne - fordi det var her den gode stemning og høje humør og megen latter og morskab var.

Min bedstemor var fuldstændig enestående de her forhold, så måske jeg har arvet, genetisk såvel som socialt hendes måde at være på.

Nå det var et sidespring fra at jeg nu vil undersøge det SPIRITUELLE I VORES MEGET BEGEJSTREDE LIVLIGE SAMTALER VI HAR MED HINANDEN.

GRUNDTVIG er værd her at mindes. Clement Kjersgaard, mange af vores dygtigste politiker og Johannes Møllehave ikke mindst.


Det sidste jeg vil minde jer om er HELLIGÅNDEN som vi hører om denne, ikke mindst også i Apostlenes Gerninger - hvordan den SKABER DE MEGET BEGEJSTREDE LIVLIGE SAMTALER ja der gør at folk pludselig kan TALE SAMMEN - endda selv om de taler med forskellig dialekt og tungemål og måske ikke naturligt er opdraget til at føre ordet og have ordet i deres magt.

I Vestjylland var det værste der kunne hænde et menneske at det MISTEDE MÆLET - hvis et menneske først MISTEDE MÆLET så var det forbi med dette menneske, så var det først alvorligt galt fat med vedkommende. Dette er jo vestjysk Grundtvig'sk folkepsykologi på fornemste niveau, som vores moderne psykiater og psykologer kunne lære ikke så lidt af.


Vores egen Simon er iøvrigt fremragende såvidt meget livlige samtaler og han taler med stor iver og begejstring - nærmende sig ENTUSIASME. Men han er meget dannet og uddannet og yderst veltalende, god til at bruge sproget og formulere sig. Dette flydende kan vi også finde i hans indlæg her på trosfrihed.


Bjørn var uden tvivl også fyldt med LIVLIGE SAMTALER.


Alle mennesker kan TALE ret FLYDENDE når ÅNDEN er over dem. Endda tungetale som vi hører en del om det hos Paulus.

Det kan også være en OND ÅND der har BESAT folk og TALER igennem dem.


Jeg tror det er passende at give JAKOB ordet, her fra Jakobs Brev kapitel 3:


Citat:
Tungens magt

Mine brødre, kun få af jer skal være lærere; I ved, at vi får en særlig hård dom. Alle begår vi mange fejl. Hvis én ikke fejler i tale, er han fuldkommen og kan tøjle hele sit legeme. Når vi lægger bidsel i munden på hestene, for at de skal lystre os, styrer vi dermed hele deres krop. Tænk også på, at skibene, der er så store og tilmed drives frem af hårde vinde, styres af et ganske lille ror, hvorhen styrmanden vil; på samme måde er tungen kun en lille legemsdel, men kan prale af stor magt.

Tænk på, at den mindste ild kan sætte den største skov i brand; også tungen er en ild. Som selve den uretfærdige verden sidder tungen blandt vore lemmer; den smitter hele legemet og sætter tilværelsens hjul i brand og er selv sat i brand af Helvede. For enhver art af vilde dyr og fugle, krybdyr og havdyr kan tæmmes og er blevet tæmmet af mennesket; men tungen kan intet menneske tæmme, den er ustandselig på færde med sin ondskab og fuld af dødbringende gift. Med den velsigner vi Herren og Faderen, og med den forbander vi mennesker, som er skabt i Guds billede; fra samme mund lyder både velsignelse og forbandelse. Mine brødre, sådan bør det ikke være. Kan en kilde give både fersk og salt vand af samme væld? Mine brødre, kan et figentræ måske bære oliven eller en vinstok figner? Nej, og lige så lidt kan en salt kilde give fersk vand.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32427 - 06/06/2021 22:40 Re: Grebet af KRISTUS [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Jeg kunne godt forestille mig en verden fyldt med oplyste mennesker...

https://www.worldometers.info/da/

Kan vi blive enige om noget...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-5/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-v/

Hvorfor beskæftige sig med værket...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Lad os tænke i de rigtige baner...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA's regering sætter forbud mod mentol..
27/04/2024 00:40
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Nyheder fra Religion.dk