annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 280 gæster og 268 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 130 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24491 - 13/01/2018 12:08 Re: Kristus-Ordet [Re: Richard]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Richard.

Tak for dine ord. Jeg er egentlig ikke uenig med dig. Din oplevelse: at det "ikke er noget, du skal bryde dit hoved med", er - som jeg ser det - nok ikke så meget anderledes end min: at jeg "ikke skal tage dogmerne alt for højtideligt".

Jeg var ikke dengang opmærksom på, at det især er de kristne teologers skiftende forhold til "Satan/Det onde", som Gud ikke er almægtig overfor, der i mine øjne svækker dem, og som jeg synes, det bl.a. kan ses her.

Det er derfor, jeg skrev:
Citat:
Så dér står jeg - har oplevet kærligheden heart - og er helt uden "fast grund under fødderne" -
eller sagt med andre ord:
Kristendommens kærlighed - oplevet i gennem en Kristus-ikon - og vel Helligånden - tror jeg - ændrede mit liv.

Men kristendommens logik: teologi - og de mange præsteskaber - imponerer mig ikke, hvorfor jeg er blevet "religiøst frisindet" over for også andre syn på "Satan, det onde, lidelse" som f.eks. i buddhisme blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24492 - 13/01/2018 21:11 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne, Tikka og Richard

Arne:
Citat:
Kristendommens Gud har givet os en fri vilje til at kunne vælge "det onde".
Dét er da ikke hverken godt eller kærligt!


Har det større værdi at være en marionet-dukke uden fri vilje?

Jeg forestiller mig, at den frie vilje i sig selv er en værdi. Ligeledes forestiller jeg mig, at vi kun kan beskæftige os med det, vi kan kalde værdifuldt og meningsfuldt ved at have en fri vilje.

Hvor er den ægte kærlighed udtrykt i tanke og handling, hvis den ikke øves af en fri vilje?

Tikka:
Citat:
Det svære for mig at forstå er dog, at Gud sendte sin søn til frelse fra synd og død, for selv, at kunne blive tilbedt som den eneste i det lovede efter skrifterne kommende Guds rige på jord.

Kærlighed er vel ikke en handelsvare.


Det er ikke mit indtryk, at kærlighed er en handelsvare i kristendommen. Hvis Gud var en totempæl eller en tyrannisk maskot af en art, og hvis det var sådan en, vi skulle elske for at "få evigt liv", så ja, så ville der være tale om en handelsvare.

Men hvis Gud er Ånd, og Gud er kærlighed, så mødes jeg af et helt andet perspektiv end et "handelsperspektiv". Så har det for mig noget at gøre med at blive ét med kærligheden forstået som ånd og sandhed og har intet at gøre med at ligge på blødende knæ foran en lille, tyrannisk mandsling, der ser strengt ned på en og som mættet at selvtilfredshed svinger "livgivertryllestaven" over vores hoved.

Richard:
Citat:
Hvad mener du Thomas, prøver vi at komme videre med det som denne tråd faktisk handler om (efter Arne og Tikka's lille mellemværende)? Og vil vi prøve at belyse hvorfor det er godt at følge Kristus i stedet for at leve mere eller mindre i kaos.


Ja, sandelig smiler

heart Thomas
Top Svar Citer
#24494 - 14/01/2018 00:13 Re: Kristus-Ordet [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du citerer mig for dette:
Citat:
Kristendommens Gud har givet os en fri vilje til at kunne vælge "det onde".
Dét er da ikke hverken godt eller kærligt!
og du svarer:
Citat:
Har det større værdi at være en marionet-dukke uden fri vilje?

Jeg forestiller mig, at den frie vilje i sig selv er en værdi. Ligeledes forestiller jeg mig, at vi kun kan beskæftige os med det, vi kan kalde værdifuldt og meningsfuldt ved at have en fri vilje.

Hvor er den ægte kærlighed udtrykt i tanke og handling, hvis den ikke øves af en fri vilje?
Min replik:
Du fokuserer på den fri vilje til at kunne gøre noget godt, og bekymrer dig tilsyneladende ikke om alt det onde, den fri vilje også kan bruges til, og som ofte går ud over i denne sammenhæng uskyldige mennesker, andre levende skabninger, kloden.

Hvis du vil fastholde, at kristendommens skabende Gud er almægtig, fuldkommen, god og kærlig, så magtede han jo ikke - eller ønskede ikke - at styre sine engle, og derpå fristede han os gennem en falden engel i Paradisets Have til noget, som han havde forbudt.

Havde kristendommens Gud undladt at friste os, havde vi jo fortsat levet i skøn harmoni i Paradis - og gerne med en fri vilje til alt godt.

Tænk hvis f.eks. Gud havde givet Adolf Hitler en fri vilje til alt godt, men ikke til noget ondt - så havde jeg foretrukket dét - marionet-dukke eller ej.

Der kan vel ikke være tvivl om, at alt er skabt af kristendommens Gud - også ondskaben.

Og hvordan med den af Darwin opdagede evolution, hvor kun de bedste egnede overlever - og alle de andre uskyldige væsener må gå til grunde.

Og så er der tsunamier, og vulkanudbrud, der dræber uskyldige mennesker - er det en god og kærlig Gud?

Det er sådanne dele af virkeligheden, der får mig til at kassere kristen teologi og kristne præsteskaber - men ikke til at opgive kristendommens kærlighed heart

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24495 - 14/01/2018 12:53 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Richard Offline
ny
Registeret: 07/01/2018
Indlæg: 14
Sted: Esbjerg
Arne, du kan ikke vælge og vrage i Guds rige, nu må du slappe af i dine tanker, specielt når det drejer sig om det onde, lad det ligge, LYT, FØL og vær åben, modtagelig og fleksibel.
Gud velsigne dig med Helligåndens oplysende kærlighedsbudskab og give dig fred i sindet, så du kan gå ind af den åbne dør og sammen med Kristus følges (gennem livet) til Gud rige...
Richard heart
Top Svar Citer
#24496 - 14/01/2018 16:54 Re: Kristus-Ordet [Re: Richard]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Richard.

Tak for dine venlige og velmente ord.
Men når du skriver:
Citat:
Arne, du kan ikke vælge og vrage i Guds rige, nu må du slappe af i dine tanker, specielt når det drejer sig om det onde, lad det ligge, LYT, FØL og vær åben, modtagelig og fleksibel.
"farer der en djævel i mig", der siger:
Jeg har haft - og har stadig - mine oplevelser indenfor kristendommen. De er for mig ikke til diskussion, dem kan jeg ikke - og vil jeg ikke - løbe fra, og de har megen, megen stor værdi for mig.

Men når jeg ser, hvad kristendommen i tidens løb har afstedkommet - og stadig gør - så svækker det min tillid til ufejlbarligheden - og jeg synes, jeg ser et skel mellem sand og ægte kristendom og så, hvad jeg kalder kristen råddenskab - jeg behøver vist ikke at nævne eksempler.

Jeg er bestemt enig med dig i, at man skal være åben og frisindet for kristen inspiration, og det mener jeg også, jeg er, men jeg er ikke i stand til - som du - at undlade, hvad man vel kan kalde skeptiske spekulationer over, hvad præsteskaber, munke/nonne-væsen, missionærer og menigheder i tidens løb måske har fejlet med.

Så jeg magter ikke - som du - lydigt at lade det problematiske ligge - og i stedet udelukkende - som du skriver:
Citat:
- gå ind af den åbne dør og sammen med Kristus følges (gennem livet) til Gud rige...
Jeg er nødt til at være opmærksom på "begge sider af sagen" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 130 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 129 130 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
Landsby i Slovakiet i alarmberedskab eft..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Kongeriget Danmark støtter FN-forslag o..
18/03/2024 21:44
Randers bevilger yderligere 150 millione..
18/03/2024 20:25
Nyheder fra Religion.dk