annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kristus-Ordet

Hej Thomas.

Du citerer mig for dette:
Citat:
Kristendommens Gud har givet os en fri vilje til at kunne vælge "det onde".
Dét er da ikke hverken godt eller kærligt!
og du svarer:
Citat:
Har det større værdi at være en marionet-dukke uden fri vilje?

Jeg forestiller mig, at den frie vilje i sig selv er en værdi. Ligeledes forestiller jeg mig, at vi kun kan beskæftige os med det, vi kan kalde værdifuldt og meningsfuldt ved at have en fri vilje.

Hvor er den ægte kærlighed udtrykt i tanke og handling, hvis den ikke øves af en fri vilje?
Min replik:
Du fokuserer på den fri vilje til at kunne gøre noget godt, og bekymrer dig tilsyneladende ikke om alt det onde, den fri vilje også kan bruges til, og som ofte går ud over i denne sammenhæng uskyldige mennesker, andre levende skabninger, kloden.

Hvis du vil fastholde, at kristendommens skabende Gud er almægtig, fuldkommen, god og kærlig, så magtede han jo ikke - eller ønskede ikke - at styre sine engle, og derpå fristede han os gennem en falden engel i Paradisets Have til noget, som han havde forbudt.

Havde kristendommens Gud undladt at friste os, havde vi jo fortsat levet i skøn harmoni i Paradis - og gerne med en fri vilje til alt godt.

Tænk hvis f.eks. Gud havde givet Adolf Hitler en fri vilje til alt godt, men ikke til noget ondt - så havde jeg foretrukket dét - marionet-dukke eller ej.

Der kan vel ikke være tvivl om, at alt er skabt af kristendommens Gud - også ondskaben.

Og hvordan med den af Darwin opdagede evolution, hvor kun de bedste egnede overlever - og alle de andre uskyldige væsener må gå til grunde.

Og så er der tsunamier, og vulkanudbrud, der dræber uskyldige mennesker - er det en god og kærlig Gud?

Det er sådanne dele af virkeligheden, der får mig til at kassere kristen teologi og kristne præsteskaber - men ikke til at opgive kristendommens kærlighed heart

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk