annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 251 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 130 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24497 - 14/01/2018 18:46 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Lige en tilføjelse om "Guds Rige":

Dét begreb siger mig ikke så meget, jeg røres langt mere af ord som dette, der er fra det forkætrede Thomas Evangeliet (Logion 77):
Citat:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: Jeg er dér; løft stenen op, og I skal finde mig dér!"
Men det var jo ikke godt nok til Bibelen - vist nok fordi det blev mistænkt for at være gnostisk - dem, der mente, at verden var et "misfoster" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24498 - 14/01/2018 23:45 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne du skriver:

Lige en tilføjelse om "Guds Rige":

Dét begreb siger mig ikke så meget, jeg røres langt mere af ord som dette, der er fra det forkætrede Thomas Evangeliet (Logion 77):


Citat:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: Jeg er dér; løft stenen op, og I skal finde mig dér!"



1):

Der er intet i det citat som strider imod hvad der står i Nye Testamente

2):

Ufatteligt at du synes om det citat som indeholder alt hvad du har gjort grin med i den tid jeg har kendt dig.

Ja der er intet du har fundet mere tåbeligt end at mennesket giver sig selv, tilskriver sig selv, en så central stilling i universet eller den kosmiske sammenhæng.

Hvorfor har du på så radikal vis ændret dit syn på tingene. Kan og vil du forklare det for os andre?

De bedste hilsner HansKrist

PS:

Jeg har skrevet rigtig mange indlæg til denne her tråd i ugens løb (blot ikke indsendt dem), hvor jeg jo er meget på linje med Richard, hvad han skriver.

Måske jeg bruger et af mine skrevne indlæg og indsender det en af dagene.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24501 - 15/01/2018 12:22 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du gør mig ked af det, når du skriver:
Citat:
Ufatteligt at du synes om det citat som indeholder alt hvad du har gjort grin med i den tid jeg har kendt dig.

Ja der er intet du har fundet mere tåbeligt end at mennesket giver sig selv, tilskriver sig selv, en så central stilling i universet eller den kosmiske sammenhæng.

Hvorfor har du på så radikal vis ændret dit syn på tingene. Kan og vil du forklare det for os andre?
Jeg fatter ikke, at du kan skrive om mig: "alt hvad du har gjort grin med".
Jeg mener ikke, at jeg på noget tidspunkt har gjort grin med andres religiøse indstillinger, og skulle det alligevel - utilsigtet - være sket, sender jeg hermed min dybeste beklagelse og undskyldning.
Min mening er, at hån og spot er gift for god og inspirerende debat og ytringer.

Jeg har også brugt ret mange kræfter på at søge at fatte din særlige paulinske kristendom, de skribenter, der inspirerer dig, den sammenhæng du har peget på med nutidig neurofysiologi, og den afstand du tager fra "Østens mystik", men desværre uden at det er lykkedes for mig.
Din faste tro, overbevisning, eller hvad du vil kalde det, imponerer mig, og det er mit ønske at kunne fatte den.

Når ordene fra Thomas Evangeliet:
Citat:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: Jeg er dér; løft stenen op, og I skal finde mig dér!"
siger mig noget, så kunne jeg supplere dem med ordene i Logion 113:
Citat:
Hans disciple sagde til ham: "Hvornår vil riget komme?"
"Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: "Se her!" eller "Se der!" Men faderens rige er spredt overjorden, og mennesker ser det ikke."
Så vidt jeg husker, er det Lukas Evangeliet, der har næsten de samme ord.
Hvorfor sådanne ord siger mig noget, kan jeg ikke give dig en logisk forklaring på - andet end at de harmonerer med mine religiøse kærligheds-oplevelser, der er helt anderledes ydmyge.

Dér, hvor jeg ikke er ydmyg, er, hvor jeg synes jeg ser menneskers misbrug af det religiøse til udnyttelse af andre mennesker - men dér mener jeg jo ikke at finde dig blinker

Håber, du kan bruge dette svar.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24502 - 15/01/2018 13:07 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du svarede mig ikke på mit spørgsmål Arne.

Du har aldrig brudt dig om at mennesket tilskrev sig selv en central rolle i den kosmiske sammenhæng og pludselig bringer du os et citat som du siger du sætter stor pris på, hvor dette om noget er tilfældet.

Det var bare den kovending fra din side jeg faldt over. Det var bare det.

Venlig hilsen Hans-Kristian
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24503 - 15/01/2018 14:46 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
OK Hanskrist.

Nå, det var dét, det handlede om.
Det havde jeg ikke forstået.
Vi tyder åbenbart citaterne forskelligt.
Når jeg læser: "- mennesker ser det ikke -", så gælder det, som jeg opfatter det: os alle.

Det, synes jeg, hænger godt sammen med saligprisningen:
Citat:
Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.
Hvem tør hævde at være "ren af hjertet"?
Jeg tør ikke!
Tør du?
Og hvis du svarer: Ja - hvordan kan jeg så vide, at jeg kan stole på dig?
Mange søger det - også udenfor kristendommen - også jeg - men ét er jo at søge - noget andet er at være.

P.S.: Det går mere og mere op for mig, hvor svært, det er for os mennesker at forstå hinanden - men det skal da ikke - synes jeg - hindre os i at forsøge blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 130 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 129 130 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Lynanalyse: Regeringen svækket og langt..
19/03/2024 09:33
Region lukker nordjysk skadeklinik
19/03/2024 09:26
Nyheder fra Religion.dk