annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Et historisk fly, man helst vil glemme.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 210 gæster og 69 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 24 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9259 - 19/04/2010 20:26 Re: MYTENS MAGT [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Halløj Anne,

Man kan sige, at jeg i islam ikke umiddelbart finder genspejlingen af den kærlighed, som jeg har fundet i mit liv, og som har åbenbaret en helt anden tilgang til livet, ja vækket livet i mit indre.

Men Jesu ord vækker til gengæld genklang i mit indre. Og de giver min sjæl næring. Ja, jeg tror på Jesus.

Men sufismen, buddhismen og hinduismen har også noget godt at byde på, synes jeg.

Dog er Jesus Kristus for mig at se: Perfektion.

Kærlig hilsen
(hvad blev jeg døbt i chatten fra de sædvanlige skytter?)
- "Uselviskhedens kamæleon"
Top Svar Citer
#9260 - 19/04/2010 20:39 Re: MYTENS MAGT [Re: Anonym]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Næh, det var ikke dig, jeg tænkte på, men en anden som hele tiden snakker om uselviskhed, han hedder Thomas og optræder nogle gange som anonym, men er let genkendelig for der er ikke mange der bruger det ord.

Dig, derimod, du er jo ukendt. Anonym.

Jeg formoder at du ikke tør træde frem så man kan se at dine gerninger er gjort i Gud under eget navns nævnelse. Navns nævnelse er lys, anonymitet er mørke og usandhed.

Se bare mig. Jeg vedkender mig gerne Gud overfor menneskene selvom de derved tror, at jeg er indbildsk

Det gør ikke noget. smiler
Top Svar Citer
#9264 - 20/04/2010 10:02 Re: MYTENS MAGT [Re: Michael]
Anonym
Uregistreret

Der er nu mange, der hedder Michael.

- Kødet gør ingen gavn, men ordene og ånden gør. Gå ikke så meget op i navne, men derimod i medfølelse, langmodighed og ikke-fordømmelse.
Top Svar Citer
#9265 - 20/04/2010 10:28 Re: MYTENS MAGT [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

"Den globale kristendom" omfatter iflg. Wikipedia ca. 1,1 milliard katolikker, ca. 240 milioner ortodokse, ca. 115 millioner i Pinsekirken, ca. 73 millioner i den anglikanske kirke, ca. 64 millioner lutheranere og ca. 300 millioner i uafhængige kristne kirker.
Og hvordan, du placerer dig i forhold hertil, er naturligvis din egen sag.

Det samme gælder selvfølgelig din erklærede faste tro på, "at Jesus har eksisteret som et menneske og en guddommelig begivenhed".
Og enten det er tro, som hos dig, eller det "blot" er beretningen (myten) der eksisterer i menneskers sind (Helligånden?), så gør det jo sin virkning på os - og på vores måde at leve på - og at opleve på - endda på mange forskellige niveauer.

Det opfatter jeg som en kvalitet i menneskers liv, en kvalitet, som for mig har ufattelig stor værdi - og afgørende indflydelse på min måde at leve på - uanset om den bibelske Jesus Kristus har eksisteret som et menneske på jorden eller ej - Mytens magt smiler

Her bortset fra - men ikke glemt - de utallige synder, som den kristne kirkes præsteskaber har begået - og fortsætter med.

Idéen, at Gud bliver menneske, er jo også ret unik i religionernes verden (selv om hinduismens Vishnu og Krishna ligner ret meget).

Til dit spørgsmål, om kristendommen, set med muslimske øjne, er "afguderi", er jeg jo ikke kompetent til at svare, da min viden om islam er alt for ringe, men umiddelbart er kristendommen jo - som tidligere i denne tråd citeret fra koranen - sendt fra Gud: "Han har sendt Toraen og Evangeliet ned -".

Det burde vel være tilstrækkeligt til at besvare dit spørgsmål, der vel samtidig afslører - eller i det mindste antyder - at islams forhold til kristendommen synes et være mere afklaret og anerkendende end kristendommens forhold til islam smiler

Føler du dig overbevist om, at Muhammeds beretninger om de åbenbaringer, han påstod at have oplevet ved Ærkeenglen Gabriels hjælp, og som senere samledes til koranen - at de er løgn eller en løgnagtig myte?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/04/2010 10:30)
Top Svar Citer
#9278 - 23/04/2010 22:40 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Arne

Citat:
Det burde vel være tilstrækkeligt til at besvare dit spørgsmål, der vel samtidig afslører - eller i det mindste antyder - at islams forhold til kristendommen synes et være mere afklaret og anerkendende end kristendommens forhold til islam



I forhold til hvad jeg skrev, er jeg nok ikke helt enig i din antagelse her. Jeg hentydede jo netop til, at man set fra islams side ikke accepterer kristendommen som en frelsesreligion eller med andre som en ny virkelighed (I Kristus), men derimod antager, at man med Muhammed og Koranen har fået den absolutte og endegyldige lov og religion for mennesket. Jeg læste forleden en sura, hvor jeg mener, at kristendommen og jødedommen blev set som afguderi. I hvert fald tror jeg næppe, at der er tale om, at kristendommen anerkendes som kristendom (med Guds selvåbenbaring i Kristus, i kød og blod, i vores historie, med Kristus som alfa og omega), men derimod som et led med den korsfæstede profet Jesus frem mod islam. Her kan man netop tale om myte og mytens magt, fordi man ikke ser, tilbeder og tror på den virkelighed og historie, Gud i Kristus nyskaber - men ok dette går hen og bliver teologisk nu.

Lad os i stedet se på dit afsluttende afsnit, der for så vidt stadig handler om forholdet mellem kristendommen og islam, omend dit spørgsmål sigter til min mere personlige overbevisning.

Citat:
Føler du dig overbevist om, at Muhammeds beretninger om de åbenbaringer, han påstod at have oplevet ved Ærkeenglen Gabriels hjælp, og som senere samledes til koranen - at de er løgn eller en løgnagtig myte?


Det ved jeg faktisk ikke, Arne. Jeg er ikke som sådan bare overbevist om de forskellige religioners berettigelse eller "miseksistens", men subjektivt set, så mærker jeg ikke ret meget positivt ift Muhammed og Koranen. Jeg er udmærket klar over, at der kan være visdom og livsindsigt osv, men jeg tror nok ikke på religion i den forstand, og her ender jeg ved noget som nok er et gennemgående træk ved både Hanskrist og mig, men som jeg har svært ved lige nu at finde ord for.. Mon ikke jeg har været inde på det før, især i tråden om Bhagavadgita: Guds virkelighed = vores virkelighed. Kristendommen har ikke en bestemt etik, en bestemt moral eller lære eller sågar en bestemt livsindsigt, men ER etik og eksistens. Vi kan ikke læse os til at blive kristne, men vi er kristne. Derfor kan jeg afsluttende med Bonhoeffer sige, at Gud kalder os ud af vores skjulested.

Hav en god aften og nat.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 24 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Nyheder fra Religion.dk