annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15902278
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401217
Et andet syn 2005367
Åndelig Føde 1611059
Jesu ord 1535305
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 52 gæster og 66 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: MYTENS MAGT

Hej Anne.

"Den globale kristendom" omfatter iflg. Wikipedia ca. 1,1 milliard katolikker, ca. 240 milioner ortodokse, ca. 115 millioner i Pinsekirken, ca. 73 millioner i den anglikanske kirke, ca. 64 millioner lutheranere og ca. 300 millioner i uafhængige kristne kirker.
Og hvordan, du placerer dig i forhold hertil, er naturligvis din egen sag.

Det samme gælder selvfølgelig din erklærede faste tro på, "at Jesus har eksisteret som et menneske og en guddommelig begivenhed".
Og enten det er tro, som hos dig, eller det "blot" er beretningen (myten) der eksisterer i menneskers sind (Helligånden?), så gør det jo sin virkning på os - og på vores måde at leve på - og at opleve på - endda på mange forskellige niveauer.

Det opfatter jeg som en kvalitet i menneskers liv, en kvalitet, som for mig har ufattelig stor værdi - og afgørende indflydelse på min måde at leve på - uanset om den bibelske Jesus Kristus har eksisteret som et menneske på jorden eller ej - Mytens magt smiler

Her bortset fra - men ikke glemt - de utallige synder, som den kristne kirkes præsteskaber har begået - og fortsætter med.

Idéen, at Gud bliver menneske, er jo også ret unik i religionernes verden (selv om hinduismens Vishnu og Krishna ligner ret meget).

Til dit spørgsmål, om kristendommen, set med muslimske øjne, er "afguderi", er jeg jo ikke kompetent til at svare, da min viden om islam er alt for ringe, men umiddelbart er kristendommen jo - som tidligere i denne tråd citeret fra koranen - sendt fra Gud: "Han har sendt Toraen og Evangeliet ned -".

Det burde vel være tilstrækkeligt til at besvare dit spørgsmål, der vel samtidig afslører - eller i det mindste antyder - at islams forhold til kristendommen synes et være mere afklaret og anerkendende end kristendommens forhold til islam smiler

Føler du dig overbevist om, at Muhammeds beretninger om de åbenbaringer, han påstod at have oplevet ved Ærkeenglen Gabriels hjælp, og som senere samledes til koranen - at de er løgn eller en løgnagtig myte?

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Minister skal forklare faldende tilskud ..
17/05/2024 13:20
Knivstikkeri i Odense: Mand sigtet for d..
17/05/2024 12:20
Beredskabet: Pas på med åben ild i pin..
17/05/2024 11:01
Medicinmangel tager apotekernes tid
17/05/2024 09:42
Fransk politi skyder og dræber mand, so..
17/05/2024 09:09
Nyheder fra Religion.dk