annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15733943
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386903
Et andet syn 1994904
Åndelig Føde 1535027
Jesu ord 1526920
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
0 registrerede 237 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 24 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9246 - 17/04/2010 18:16 Re: MYTENS MAGT [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

At der er kvaliteter i en bestemt religion, som især siger dig noget, er jo en ærlig sag.

Jeg kan heller ikke fornægte de kvaliteter, jeg har fundet - eller nok rettere har oplevet - i den ortodokse kristendoms græske version.

Men det farlige er jo, synes jeg, hvis vi bliver "provinsielle", og kun kan få øje på kvaliteterne i den religion, der er mest fremtrædende, hvor vi bor.

Beretningerne om Jesus: undfangelsen, de fyrre dage i ørkenen (i konfrontation med Satan, Djævelen, Bagtaleren, Fristeren, Den onde), miraklerne, ofringen af eget liv, som en frelsergerning, besøget i dødsriget til alle dem før Jesus blev et menneske, genopstandelsen og himmelfarten - de er jo dramatiske og fantastiske.

Det samme kan man jo sige om, hvad der fortælles om de møder, Moses havde med Gud (Tornebusken - på bjerget) - og tilsvarende om de møder Muhammed fortalte, han havde med Ærkeenglen Gabriel (I grotten).

Og hvad sagde de tre (monoteister) så til os?

Ordene fra Moses - de ti bud - som vel dengang var en nyhed, er nok i dag så rodfæstede, at de vel nærmest er en selvfølge (med undtagelse af de kønspolitiske dele, der udpræget tilhører en nomadekultur).

Ordene fra Jesus f.eks. i bjergprædikenens saligprisninger ("de fattige i ånden", hvem er det?), beretningen om den barmhjertige samaritaners næstekærlighed, ordene til den utro kvinde og dem der ville stene hende, og mange andre, de er nok ikke alle helt så ligetil at fatte og følge - og dog - men at kassere dem - NEJ!

Og Ordene fra Muhammed, der jo meget bygger videre på Moses' ti bud, men som jo også er præget af et handelscentrum i et karavanepræget nomadeliv byder ofte os imod, men har vundet tilslutning hos over en milliard mennesker - og blomstrer samtidig i mystikken - udenfor det folkelige.

Er der nogle af de tre, jeg ville vælge fra?
Nej - de har alle tre bidraget med noget, som jeg ikke vil undvære (selv da jeg bare som en af en masse forskellige turister, der i gåsegang gik igennem den blå moske i Istanbul, udenom de bedende, var den særlige intense religiøse stemning og inspiration umiskendelig, husker jeg).

Og når vi så vender os mod fyrstesønnen, Siddharta Gautama, fra Nepal, der ifølge beretningen blev til Buddha (blev "oplyst"), så er der ikke meget udvendigt drama - men til gengæld så meget mere indvendigt (Der er lidelse - der er en årsag til lidelse - der er en vej ud af lidelse) - det at arbejde med sit sind, at slippe fri af illusionerne om verden - og jeg'et.
Her kommer der jo noget - uden hverken én eller flere guder - som "de tre monoteister" jo stort set ikke har beskæftiget sig ret meget med - men som jeg bestemt heller ikke vil undvære.

Hvorfor dog sætte dem - og andre, som jeg ikke fik med - op imod hinanden.
De bidrager jo hver især med deres særlige og rent ud sagt vidunderlige kvaliteter.

Det er jo ikke videnskabelige kvaliteter - de er nok mere beslægtede med de kunstneriske - og det er efter min mening det rene nonsens at forsøge at sætte dem op mod hinanden smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (17/04/2010 18:17)
Top Svar Citer
#9247 - 17/04/2010 18:38 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Jeg er enig i meget af det, du skriver. Især kan jeg godt lide din måde at gå til tingene på.

Jeg vil dog tillade mig at blive konkret - hvilke ord fra Muhammed kan du godt lide? Her følger nogle ord fra koranen:

Sura (8:55) - Surely the vilest of animals in Allah's sight are those who disbelieve

Sura (48:29) - Muhammad is the messenger of Allah. And those with him are hard (ruthless) against the disbelievers and merciful among themselves

Sura (9:30) - And the Jews say: Ezra is the son of Allah, and the Christians say: The Messiah is the son of Allah... Allah (Himself) fights against them. How perverse are they!

Sura (8:12) - I will cast terror into the hearts of those who disbelieve. Therefore strike off their heads and strike off every fingertip of them

Sura (9:123) - O you who believe! Fight those of the unbelievers who are near to you and let them find in you hardness

Sura (5:33) - The punishment of those who wage war against Allah and His messenger and strive to make mischief in the land is only this, that they should be murdered or crucified or their hands and their feet should be cut off on opposite sides or they should be imprisoned; this shall be as a disgrace for them in this world, and in the hereafter they shall have a grievous chastisement
Top Svar Citer
#9248 - 17/04/2010 21:06 Re: MYTENS MAGT [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Du bringer - på engelsk - nogle koran-citater af dem, der er mange af i koranen, og som jeg læser som "grov beduin-snak", men som altså ikke desto mindre står der.

Det første citat, du bringer, Sura 8, vers 55, lyder, som følger, i den nyeste danske oversættelse:

De værste dyr er hos Gud dem, der er vantro, for de vil ikke tro;
Vers 56 fortsætter:
dem som du har sluttet pagt med, og som hver gang bryder deres pagt uden at frygte Gud.
Vers 57:
Hvis du støder på dem i krigen, så skal du ved hjælp af dem forjage dem, der kommer efter! Måske lader de sig påminde!

Jeg vil ikke påstå, at jeg forstår så meget af denne tekst, men der kommer da noget andet ud af det, synes jeg, når de tre vers læses i deres sammenhæng - i modsætning til, hvis du kun læser vers 55.

Du citerer også Sura 48, vers 29 - men kun delvis.
I den danske oversættelse lyder dette vers, som følger:

Muhammed er Guds udsending, og de, der er med ham, er strenge overfor de vantro, men barmhjertige mod hinanden. Du ser dem bøje sig og kaste sig ned i stræben efter gunst fra Gud, og velbehag. Deres tegn i ansigtet er en følge af, at de kaster sig ned. Dette er beskrivelsen af dem i Toraen og i Evangeliet: De er som korn, der sætter sine skud og så giver dem styrke, indtil de bliver tykke og står rankt på deres stilk, til fryd for dem, der har sået; gennem dem vil Han vække de vantros vrede. Gud har lovet dem af dem, der tror og gør gode gerninger, tilgivelse og en vældig løn.

Det tyder dog på en vis respekt for både Bibelens gamle og nye testamente.

Du efterlyser ord fra Muhammed, som jeg godt ka' li'.

Her er fra Sura 3, indledningen (de første 9 vers)

I den nådige og barmhjertige Guds navn.
1
' - L - M. (Jeg ved ikke, hvad det betyder)
2
Gud, der er ingen anden Gud end Ham, Den Levende og Den Bestandige.
3
Han har sendt Skriften med sandheden ned til dig til bekræftelse af det, der var før den. Han har sendt Toraen og Evangeliet ned
4
tidligere, som en retledning for menneskene; han har sendt sondringen ned. De, der ikke tror på Guds tegn, har en streng straf i vente. Gud er mægtig; Ham hører hævnen til.
5
For Gud er intet skjult, hverken på jorden eller i himlen.
6
Han er den, der former jer i moders liv, som Han vil. Der er ingen anden Gud end Ham. Han er Den Mægtige og Den Vise.
7
Han er den, der har sendt skriften ned til dig. Heri er der både entydige vers; og de er skriftens moder - og andre, som er flertydige. De, der i hjertet er vigende, følger det deri, der er flertydigt, i ønsket om at friste til frafald og fortolke den. Men kun Gud kender dens fortolkning. De, der har en grundfæstet viden, siger: "Vi tror på den. Alt kommer fra vor Herre." Kun de forstandige lader sig påminde.
8
Herre! Lad ikke vort hjerte vige, efter at Du først har retledt os! Giv os barmhjertighed fra dig! Du er den stadige giver.
9
Herre! Du vil bringe menneskene sammen til en dag, hvorom der ikke hersker nogen tvivl. Gud bryder ikke et løfte.


Som jeg ser det, er islams Gud en faderskikkelse - og den samme - siger muslimerne - som Moses' og Jesus' Gud.

Jeg kan meget vel acceptere, at de tre religioner omtaler (hvad de kalder) Gud, som de gør, men min intuition siger mig, at det er mere snævert, end vi mennesker egentlig kan tillade os.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (17/04/2010 21:07)
Top Svar Citer
#9249 - 17/04/2010 21:37 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Tak for dit svar, som jeg er meget glad for.

Jeg synes at høre, at tonen i den danske oversættelse - og versene i sin helhed - er langt bedre end den, jeg lod skinne igennem med versene på engelsk (og som ikke var i sin fulde længde).

- Og det glæder mig meget! For min agenda var ikke at tordne mod islam. Jeg havde netop et HÅB om, at jeg kunne finde noget godt i religionen islam. Og det håb føler jeg realiseret i højere grad her nu efter dit seneste indlæg.

Og det skal du have tak for!

Én ting overrasker mig faktisk, og det er der, hvor du citerer det, du godt kan lide. Heriblandt findes der:

"tidligere, som en retledning for menneskene; han har sendt sondringen ned. De, der ikke tror på Guds tegn, har en streng straf i vente. Gud er mægtig; Ham hører hævnen til."

Jeg er faktisk ikke selv uenig i dette vers, om end "hævn" måske kan tolkes på mange måder. Jeg opfatter det nok mest sådan, at ondskaben møder sin egen konsekvens... der måske i et endnu større perspektiv kan ses som en læreproces, der kan føre til godhed.

...nå, dog uden yderligere filosoferen følte jeg mig lige compelled til at nævne dette, da jeg ikke troede, at DU ville citere sådan noget.
Top Svar Citer
#9250 - 17/04/2010 22:06 Re: MYTENS MAGT [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jo,
"De, der ikke tror på Guds tegn, har en streng straf i vente. Gud er mægtig; Ham hører hævnen til."
Det er jo - set med mine øjne - et værre "kameldriversprog".

Men jeg kan til nød acceptere det på den måde, at de, der ikke opfatter, at verden er et mirakel, at de meget muligt forspilder deres liv.
Mon ikke det også så nogenlunde var sådan, Rumi så det?

Muslimer sætter vist ikke spørgsmålstegn ved koranen, men mig bekendt var Muhammed ikke selv i stand til at skrive, hvorfor han måtte diktere til en skriver.
Dertil kommer at alle de mange skrifter først efter Muhammeds død blev ordnet og samlet til koranen - og det udelukker jo ikke, at der kan have indsneget sig fejl.

Men kulturen var jo barsk.
Krige - og strenge straffe - var jo dagligdag dengang, og det gør jo nok tonen mere rå.

Under alle omstændigheder er det de ord i de koran-vers, jeg citerede, som jeg er mindst glad for smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (17/04/2010 22:06)
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 24 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 23 24 >


Seneste indlæg
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Trods kritik og flere penge bliver vente..
30/04/2024 08:43
Sportshal vil tilbyde gratis bind og tam..
30/04/2024 08:32
Dansk børnetøjsfirma begæret konkurs
30/04/2024 08:29
Aarhus Letbane fejrer sin fødselsdag me..
30/04/2024 07:44
Politiet vil overvåge store dele af Mal..
30/04/2024 07:27
Nyheder fra Religion.dk