annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 436 gæster og 274 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 24 < 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9215 - 14/04/2010 22:21 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Tak for dit svar. Jeg har læst i både biblen og koranen. Sammenlignes Muhammeds ord med Jesus' ord, så synes jeg, at der er en verden til forskel. Jesus afviste at bruge enhver form for vold, heller ikke selvforsvar ville han ty til. Ifølge koranen er det lovligt at gribe til våben og korporlig straf (f.eks. dødsstraf). Ifølge Jesus skal sværdet stikkes i skeden, selv om han blev ført til slagtebænken.

Alligevel finder jeg meget godt i sufismen. Men som sagt kan jeg heller ikke se ligheden mellem sufismen og den mere traditionelle islam... det kan sufierne dog - hvilket undrer mig!

Den eneste løsning på dette dilemma er så vidt, jeg kan se, at koranen på arabisk kan fortolkes på meget forskellig vis, og at sufierne tolker den radikalt anderledes end den mere fremherskende folkereligion.

Spændende emne - håber at høre flere af dine tanker.
Top Svar Citer
#9216 - 15/04/2010 07:47 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Oproeret i Thailand er udledt af at den tidligere premierminister, er blevet doemt i korruptionssager og regeringen har beslaglagt 46 mia. thaibath og samtidig foreloebig doemt ham til 2 aars faengsel, han betaler demonstranterne nogle smaapenge for at demonstrere for sig, han har stadigvaek masser af penge, farer verden rundt i sit private store jetfly og investerer penge tyvstjaalet fra det fattige thailandske folk, saa man kan just ikke kalde ham for en Robin Hood, men en gemen tyv, der har misbrugt sin stilling som PM.
Der er vel omkring 10 - 15 mill.daf 65 mill. der tilbeder ham og hans tyvestreger, og disse kraever regeringens afgang, den nye regeringschef som er valgt af flere partier som har lavet en samlingsregering, har startet med at bekaempe korruptionen, noget der er yderst besvaerligt da alle har sugeroeret dybt i statskassen.

Dette galt saerdeles meget i Thaksins regeringstid, alle hans familiemedlemmer, venner og militaerkolleger blev milliardaerer, fik arbejde for regeringen, levering af div. udstyr, en soester fik lov at levere komplet nyt edb udstyr til regeringen, selvom hun ikke havde noget firma, det blev hurtigt oprettet saa hun kunne faa del i pengene og saadan var det hele vejen igennem.

Hvis Thaksins roede lejesvende kommer til roret, vil de faa Thaksin tilbage til Thailand og vil have hans retssager kraevet ulovlige og give ham "hans" penge tilbage--Amazing Thailand.

Med i demonstrationerne var der adskillige munke som blev gennet hen i foerste raekke som menneskeskjolde, men kvindelige policer gik frem i foerste raekke fra modsatte side og da munkene ikke maa roere kvinder, fortrak munkene hurtigt.

Rent muslimsk er vi ikke helt paa boelgelaengde, du har jo en hvis "kaerlighed" for det muslimske, det ved jeg godt, en "kaerlighed" jeg ikke deler med dig, erfaringen viser jo at det er en kvindefjensk religion og det kan du saa godt leve med.

"hvor fanden var din gud henne" nej jeg ved heller ikke hvad for en gud, og du har forladt ide'en om en menneskelignende gud, men du har ikke forladt ide'en om en anden form for en gud, men han er saa heller ikke i stand til hjaelpe, det taenkte jeg nok.
Om jeg forstaar at man kan tilbede noget, uden at faa den mindste respons er mig en gaade, store verdensherskere med masser af blod paa deres haender, katolske praester, biskopper, cardinaler o.s.v.der har oedelagt hundredtusinde af boerns liv, er ikke blevet straffet af en "retfaerdig" gud
og alligevel tror de hellige tosser stadig paa at han eksisterer.

Meget pudsigt saa sidder jeg er ved siden af en engelsk thaimunk, der ogsaa er paa nettet, maerkeligt nok taler han ikke thai, saa maa det skisme vaere svaert at begaa sig i et Wat (Tempel).





Redigeret af treram (15/04/2010 07:54)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9218 - 16/04/2010 08:29 Re: MYTENS MAGT [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Ja, som sagt, Mekka, en handelsby for hårdføre nomadestammer i ørkenen - og Jerusalem, en hovedstad for et noget bedre stillet, men romersk besat, jødisk folk - de er jo så forskellige, at jeg finder det forståeligt, at det påvirker tonen i de to hellige bøger.

Dertil kommer jo, at islam forløber ca. 600 år senere end kristendommen.

Hvis vi ser på korstogene, den romersk-katolske kristne kirkes spanske inkvisition, de lutherske heksebrændinger og f.eks. Ku Klux Klan er det jo heller ikke ligefrem idyl, der er det mest karakteristiske.

Og alligevel findes der jo også her noget der mere eller mindre kunne sammenlignes med sufismen.
Jeg tænker på Athosbjergets hesykasme (Gregor af Palamas) og måske kunne man også pege på Taizé-bevægelsen (som ikke vil være en bevægelse).

Men generelt er religionerne jo præget, synes jeg, af præsteskabernes begær efter magt og penge (og det romersk katolske cølibat gør det jo nok i hvert fald ikke lettere for præsterne at holde fingrene fra børnene).

Alt dette er jo et sørgeligt syn, men det bør, synes jeg, ikke hindre os i at fokusere på de enkelte religioners bedste kvaliteter, som jo f.eks. Jalal al-Din Rumi gjorde allerede for ca. 800 år siden.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/04/2010 08:31)
Top Svar Citer
#9219 - 16/04/2010 09:12 Re: MYTENS MAGT [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Tak for orienteringen om de politiske forhold i Thailand (Korruption er jo nok snarere reglen end undtagelsen - globalt set - og nogle steder, som i Danmark, dæmper den offentlige mening det jo, hvorfor det vel blot sker mere skjult?).

Når du skriver til mig:
"Rent muslimsk er vi ikke helt paa boelgelaengde, du har jo en hvis "kaerlighed" for det muslimske, det ved jeg godt, en "kaerlighed" jeg ikke deler med dig, erfaringen viser jo at det er en kvindefjensk religion og det kan du saa godt leve med."
så bli'r jeg nødt til at protestere.

Jeg har den samme holdning til islam, som til kristendom og alle de andre religioner - de er, set med mine øjne, alle korrupte, men det behøver ikke at betyde, at de er helt uden kvaliteter, der kan være inspirerende.

Og hvad det muslimske kønsrollemønster angår, så tror jeg mere, det er kulturelt end religiøst funderet.
F. eks. går muslimske kvinder i Marokko ikke med slør, så vidt jeg ved.
Dertil kommer, vil jeg mene, at vi skal være forsigtige med at tro, at det kønsrollemønster, vi har, er det eneste rigtige.
Det er jo f.eks. ikke så mange år siden, vi var enige om, at kvinder på landet ikke skulle gå med bukser og ikke skulle være uden tørklæde.
Og vort nuværende mønster er vel heller ikke særlig ideelt - når vi ser på børnenes fødsel og første år.

Du skriver også:
"- og du har forladt ide'en om en menneskelignende gud, men du har ikke forladt ide'en om en anden form for en gud, men han er saa heller ikke i stand til hjaelpe, det taenkte jeg nok."

Jeg tror ikke på nogen gud, der er en "han" - og heller ikke på noget guddommeligt, jeg sådan bare kan bede om at komme og hjælpe mig (selv om jeg ikke kan undslippe den fornemmelse, at jeg faktisk har fået en slags hjælp et par gange i mit liv - endda uden egentlig at have bedt om det).

Jeg tror heller ikke på materialistisk ateisme, men jeg tror på, at der er, hvad man muligvis kunne kalde en sandhed bag verdens væren - og det er ikke en sandhed, hvorom man kan sige "han" smiler

Nu er det ikke nogen stærk tro, jeg har - snarere blot en anelse - men alligevel stærk nok til at give mit liv mening, indhold og retning - og det er fuldt tilstrækkeligt for mig yeah

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/04/2010 09:12)
Top Svar Citer
#9220 - 16/04/2010 13:40 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Tak for dit svar. Nogle input/output.

Jeg er enig med dig i, at vi må fokusere på religionernes bedste kvaliteter. Og jeg tror, at dette ville ende med, at religionerne "forsvinder". For hvad er det bedste i religionerne hvis ikke den naturlige kærlighed og hengivenhed, som små børn kan føle?

Man kan måske også tillade sig en mere kritisk vej og spørge: "Er der nu en af disse herrer, f.eks. Buddha, Jesus, Muhammed, Ron Hubbard (Scientology), Aleister Crowley (satanist og "privat torturbøddel"), der har mere at skulle have sagt rent åndeligt, og er der andre, vi kan pille fra?".

Selv tror jeg på Jesus som den mest oplyste, nærmest Gud, ja ét med Gud. Dette er så mit udgangspunkt - også selv om jeg mener, at kirkerne (f.eks. den katolske børnemishandlerkirke) prædiker noget, der er fjernt fra Jesus.

Jeg vil ikke lade mig narre af dem, som påstår at repræsentere Jesus, når de gør disse afskyelige ting. Og jeg vil heller ikke lade mig narre af dem, der siger, at de er af Gud (bare fordi de siger det!) - Er dette intolerant?

Men hvis nogen kan vidne om den fuldkomne uselviskhed som Jesus og små børn, gennem deres ord og handlinger, så lytter jeg gerne!
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 24 < 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Nyheder fra Religion.dk