annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 11 < 1 2 3 4 ... 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42801 - 05/02/2024 22:42 Re: En døgnflue ... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Dagen begyndte lidt uheldigt for mig, ja jeg vågnede desværre, nåh så må jeg tage en dag mere ? en omgang mere - måske jeg ikke vågner imorgen - man har da lov til at håbe.

Nå pjat

En tid af mit liv havde jeg det sådan, at når jeg sov registrerede jeg intet.
Normalt ved jeg, jeg sover, men ikke i den periode jeg beskriver, så når jeg vågnede var oplevelse en slags overraskelse over at være levende, og jeg forbandt det med det at opstå fra de døde.


I forhold til at tidens erindringer også er dagens erfaringer, kan jeg kun være enig i, dog ændre det ikke på, at bevidstheden er medvirkende til tidssættelsen, da mennesket defineres som et bevidst væsen, der kan tænke abstrakt mm … og vel også derfor det at tro og være religiøs kan være en mulighed alt efter hvilke påvirkninger/kultur og andet der taler til en.

Det som optager mig pt er, at uden menneskets bevidsthed ville tidsfornemmelse - opdelingen af tid - være anderledes, men klart vi skal bruge de evner vi har … og kan man fantasere om evigheden - hvis eksistens vel ikke kan bevises – kan man jo fantasere sig til andet ikke beviseligt.

Når det er sagt, er det jo ikke sikkert, at det ubeviselige ikke kunne bevises, hvis vores bevidsthed og evner var anderledes end som nu.

Så når tiden ikke venter – den tid mennesket selv har skabt - betyder det jo netop, vi skal leve livet mens vi har det, og så kan vi lægge det i livet, som vi er sat i og som vi drømmer om, fordi vi ved, vi skal dø.

.
Top Svar Citer
#42805 - 06/02/2024 13:28 Re: En døgnflue ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Det som optager mig pt er, at uden menneskets bevidsthed ville tidsfornemmelse - opdelingen af tid - være anderledes,,,,

Så når tiden ikke venter – den tid mennesket selv har skabt -



Historisk tid - hvor vi i den vestlige verden har før og efter Kristi Fødsel. Og så ellers en kalender hvor et år er jordens tur rundt om solen ☀️ og et døgn er jordens rotation om sig selv. For at få dette til at gå op så forårsjævndøgn ikke forrykker sig i kalenderen må vi hvert fjerde år have 366 dage i et år mod ellers de 365 dage. Og denne ekstra dag gør at februar får 29 dage i skudår (år med 366 dage) mod ellers de normale 28 dage. Døgnrytmen der også er biologisk indlejret i stort set alle levende væsener (søvn og vågen rytme (nat og dag -dyr)) og man har med det vi forstår ved urets tid inddelt døgnet i 24 timer for at vi således kan navigere i fællesskab med hinanden rundt i et døgn.

Mennesket i historisk tid bruger kalenderen og uret til at navigere rundt i tiden - således at vi kan planlægge vores tid/fremtid med hinanden i henhold til ur og kalender.

Søn og Helligdage, kl 7 kører toget fra Næstved station og bussen fra Banegården i Ålborg. Gudstjeneste kl 10 og OL i Paris 2024 etc etc.

Så den historiske tid (som er menneskeskabt) har måttet tage hensyn til astronomiske cyklusser som et år (jordens tur omkring solen) og et døgn (jordens rotation eller snurren om sig selv).

Citat:
Forhistorisk tid er fra før de skriftlige kilder - så det vi kalder historisk tid dækker den tid vi har haft skriftlige kilder. Således er vores viden fra forhistorisk tid især fra bygninger, bopladser og redskaber og skeletter.

Forhistorisk tid dækker reelt set stenalderperioden, inden skriftsproget bliver opfundet. Forhistorien ophører derfor på forskellige tidspunkter forskellige steder i verden. Forhistorisk tid bliver for første gang til historisk tid i Mesopotamien med sumernes opfindelse af kileskriften omkring 3500 f.Kr.



Geologi inddeler jordens forhistorie i

Citat:
Palæozoikum er en æra og opdeles i perioderne:

Perm, (299 til 251 millioner år siden).
Kultiden, (359 til 299 mio. år siden).
Devon, (416 til 359 mio. år siden).
Silur, (443 til 416 mio. år siden).
Ordovicium, (488 til 443 mio. år siden).
Kambrium, (542 til 488 mio. år siden).


Og den nyeste periode er ANTROPOCÆN - den tid vi er i nu, hvor mennesket har forstyrret og ændret alt naturligt miljø på hele jordkloden. Al luften (atmosfære) er forurenet og alt vand (fra oceaner til grundvand) og al jord er nu forurenet og ændret radikalt skyldende menneskelig industriel aktivitet. Ja selv alle menneskers væv organer og celler er påvirket af menneskelig industriel kemi lige fra tungmetaller til PFAS.

Citat:
Hvad er PFAS?
PFAS er en forkortelse for perfluorerede alkylsyrer og er en samlet betegnelse for en stor gruppe fluorholdige stoffer. Der findes flere typer af forbindelser som f.eks. PFOS, PFOSA, PFOA m.v. Stofferne er fremstillet industrielt og nedbrydes ikke i naturen. Nogle af stofferne er kendt som værende kræftfremkaldende. PFOS kan påvirke reproduktionen og er mistænkt for at være hormon- og immunforstyrrende.


Citat:
Antropocæn er et forslag til et navn for den geologiske periode eller epoke fra midten af 1900-tallet og frem. Forslaget er stillet på baggrund af, at menneskets aktiviteter nu påvirker Jorden i en så høj en grad, at det medfører globale ændringer i Jordens tilstand.



Biologer og Zoologer inddeler uden tvivl også vores fortid i perioder - for hvilket liv og dyr der tilhører de forskellige perioder.

-0-0-0-

Nå men der er en tid jeg ikke har nævnt og det er det enkelte individs tid fra fødslen til død. Fra foster til nyfødt over spædbarn til lille barn og stort barn til puberteten (kønsmodning) til fuldt voksen over moden mand kvinde til ældre mand kvinde til olding om vi må være så bramfri i vores sprogbrug.

Vi har fået livet i form af tid - livstid. Og Erik H Eriksson har inddelt vores liv i forskellige udviklingstrin eller faser:

De 8 psykosociale faser:


Citat:
Tillid kontra mistillid (0-1½)
Selvstændig vilje kontra skam og tvivl (1½-3 år)
Initiativ kontra skyldfølelse (3-5 år)
Flid og skaberevne kontra mindreværd (6-12 år)
Identitet kontra identitetsforvirring (12-20 år)
Intimitet kontra isolation (20-30 år)
Forplantning kontra stagnation (30-50 år)
Jeg-integritet kontra fortvivlelse (50 år-)



-0-0-0-

Citat:
Alting har en tid,
for alt, hvad der sker under himlen, er der et tidspunkt.

En tid til at fødes, en tid til at dø.
En tid til at plante, en tid til at rydde.

En tid til at slå ihjel, en tid til at helbrede.

En tid til at rive ned, en tid til at bygge op.

En tid til at græde, en tid til at le.
En tid til at holde klage, en tid til at danse.

En tid til at sprede sten, en tid til at samle sten.

En tid til at omfavne, en tid til ikke at omfavne.

En tid til at opsøge, en tid til at miste.
En tid til at gemme hen, en tid til at kaste bort.

En tid til at rive itu, en tid til at sy sammen.

En tid til at tie, en tid til at tale.

En tid til at elske, en tid til at hade.
En tid til krig, en tid til fred.



Psykoanalysen har forsket i det enkelte individs fortid - ontogenesen taler vi om. Ovenfor så vi et eksempel på Erik H Eriksson's menneskelivets forskellige udviklingsfaser (hvor nogle faser er mere biologiske bestemte end andre).

Og med Jung blev der også lagt stor vægt på vores den fylogenetiske fortid - menneskeslægtens fortid - menneskehedens historiske kulturelle fortid og forhistoriske fortid og ja helt tilbage til primater og endda længere tilbage som små pattedyr vi var der gemte os i jordhuler for ikke at blive spist af dinosaurer der totalt dominerede jorden for mere end 60 millioner år siden - og forudsætningerne for vi mange store forskellige pattedyr som vi har kendskab til i dag skyldes at dinosaurerne uddøde for der ca 60 millioner år siden.

Evolutionspsykologien er beskæftiget med hvordan vores biologiske genetiske arvemateriale gennem vores slægts millioner af års overlevelse af de bedst tilpasningsdygtige på vej til os i dag, stadig styrer og sætter sit præg på vores adfærd og bevidsthed (frygt aggressioner empati kærlighed mmm) og biologi (fx sundhed sygdom). Meget af den menneskelige adfærd kan forstås ud fra hvad vi har biologisk genetisk arvet fra vore slægts forfædre endda mange millioner år tilbage i tiden.


Det helt utrolige er hvor meget hjernen har udviklet sig i størrelse hos vores slægt. Dette er gået i en utrolig hastighed. Og igen da hjernen for ca 100000 år siden når frem til at blive som vores idag illustreret med det tankeeksperiment at vi bortadopterer en nyfødt baby født for 100000 år siden og flytter vedkommende op til et par forældre i vores nutid - så vil vedkommende kunne indgå på lige fod med alle andre børn og blive student og derefter blive fx ingeniør eller læge. Dette er hypotesen for at illustrere at hjernen på en nyfødt for 100000 år siden rummer de samme potentialer som på nyfødte idag. Går vi længere tilbage - fx ca 2 millioner år tilbage og laver samme adoptions eksperiment vil det være tydeligt at barnets hjerne slet ikke er tilsvarende vores tids hjerner for børn og unge og voksne - og vedkommende vil ej heller kunne begå sig i skolen.


Tid er godt nok den altafgørende vigtigste størrelse til at forstå et levende væsens liv - et biologisk individs liv og da især for vi menneskers vedkommende hvor vi fødes hjælpeløse og derfor er afhængige af forældre og andre vigtige personer i omgivelserne, deres pleje og opdragelse og skoling af os.

Vores videnskabelige civilisation og kulturelle formåen skyldes at vi præges og udvikles og modnes igennem mange år efter fødslen. Var vi stort set færdigudviklede og kunne stå på egne ben ved fødslen ville vores evner for at begå os bero på medfødte nedarvede egenskaber - men som det er for os er det de tillærte færdigheder der totalt dominerer vores fornuftige adfærd mere end de nedarvede - selv om de nedarvede selvfølgelig ligger nedenunder og understøtter alt vi bygger ovenpå disse.

Hvorfor hjernen i vores fortidige Homo slægt er blevet så uhyggeligt meget større på få år - fra ca 2 - 2,5 millioner år siden til idag hvor den er vokset med en faktor 3 - 4 gange størrelse - er noget videnskab stadig slås med helt at forstå hvordan evolutionsbiologisk er gået for sig.

Den sociale intelligens og hakkeorden og gruppe tilhørsforhold - størrelsen af grupperne vi tilhører og hvordan vi forstår hinanden gennem udtryk og tegn og fagter og lyde har stor betydning. Så kommer redskaber og med dette nye kalorie og næringsrige fødevarer fra levende dyr og odsler der kan tilgodese den stadig større hjernes krævende store næring og energi forbrug.

Hvorfor er det vores primat slægt der er gået mod større og større hjerner mens andre primater hurtigt har nået et max og så blevet stående ved denne størrelse.

At vi kan imiterer hinandens adfærd igennem spejlneuroner gør at hvad det enkelte individ ved en tilfældighed i en flok lykkes med igennem tusindvis af forsøg og fejl nu straks kan kopieres af de andre i flokken har haft en afgørende betydning for at lære nyt. Og hvis evnen til at imitere og dermed lære nyt beror på større og større hjerner og de der formår at lære mest nyt igennem opvæksten også er de der får flest afkom, er der jo sket en evolutionsbiologisk udvælgelse imod stadig større og større hjerner.

Og jo mere ny nyttig viden og læring - som fx brug af redskaber og sproglighed til at øge samarbejdet i gruppen - der er i gruppen jo bedre fødevarer formår gruppen at komme i nærheden af såvel som at undgå fjender som rovdyr. Dette kræver jo klogskab og viden som er i gruppen og som kan kommunikeres videre til næste generation. Og så har vi kultur og ligefrem konturerne af civilisation.


At det hele tager stor fart for 50000 - 30000 år siden skyldes agerbrug. Der skal landbrug (tam dyrehold) og agerbrug til for at de store bysamfund kan opstå for ca 30000 år siden. Disse skal være organiseret igennem slaveri (arbejdere - at arbejde for andre - de der har magten) og igennem lov og magthavere gennem våbenstyrke til at håndhæve loven. Og samtidig får vi skriftsproget og dermed (de store bysamfund 10000 mennesker) og skriftsproget så begynder den kulturelle udvikling at gå uhyggeligt stærkt og igen noget der ligner civilisation. Den menneskelige bevidsthed ændrer sig vildt meget på de sidste 30000 år. Hvor skriftsproget nok er det vigtigste fremskridt for denne bevidsthedsudvikling også fordi nu kommer logik og matematik og en lang række beregninger af at veje korn og fødevarer til skat og forrådskammer.



Tiden er tilværelsens hjerte ❤️

og store gåde


Jeg/vi mangler Ole Bjørn - men også han faldt for tidens tand og gang

Alt hvad jeg forsøger at redegøre for her ville han kunne i den grad hjælpe til med at få styr på.

-0-0-0-

Ideen om nye samfund hvor hvert enkelt menneske kommer til sin fulde ret i at få lov til at realisere alle dets potentialer og evne anlæg i et retfærdigt samfund hvor der ikke gøres forskel på kvinder og mænd - træl og fri - jøder og græker - er den paulinske kristne spiritualitet og det har i de sidste to tusinde år spillet den altafgørende største rolle for samfundsudviklingen i vesten og hele verdens ungdom vil have del heri - kristendommen er ungdom eller ungdommens religion og spiritualitet. Og det fordi for ungdommen er der intet større end retfærdighed og frihed og lighed mennesker imellem.

Kina og Rusland og Iran med flere andre stater modsætter sig hvad den kristne paulinske ungdoms religiøsitet og spiritualitet ellers har sået i verden som et "i Kristus" frø - der for altid vil spire og vokse og før eller siden bringes til fuld vækst og blomstring.

"I Kristus" er det frø - det begreb - den ide - der er lagt i kultursfæren ideesfæren noosfæren for al fremtid og aldrig vil uddø da det har del i de evige gyldige sandheder der gælder for et muligt Guds Rige her på jorden.

Hvorfor vil den paulinske "i Kristus" kristne spiritualitet og religiøsitet til sidst sejre? Jo fordi den ikke bygger på magt overhovedet men på kærlighed og så frihed og lighed. Eneste grænse Paulus sætter for frihed er at den ikke må forvolde næsten ondt (eller bringe en svagt troende broder og søster til fald) - i så fald må friheden som vi ellers har vores fulde ret til at benytte os af ifølge Paulus - lige begrænses under visse sociale omstændigheder og træde i kraft så i andre sociale netværk.

Paulus er uhyre optaget af at vi alle trods vores forskellige tro kan lykkes med at finde godt ud af det med hinanden indbyrdes. Personligt synes jeg han går for langt i at være diplomatisk og kompromis søgende. Men for at forstå dette skal man forstå hvor højt Paulus sætter kærligheden - så højt at meget frisindede mennesker med en stærk tro uden spor af overtro skal tage hensyn til folk med en svagere tro - folk der har det vi frie "i Kristus" ville kalde overtro. Så altså ud fra forståelsen af KÆRLIGHEDEN hos Paulus må vi forstå at Paulus har respekt for alle forskellige religiøse tilhørsforhold.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42807 - 06/02/2024 19:32 Re: En døgnflue ... [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Beklager at jeg daterede agerbrugs samfund der muliggør større by kulturer til for 30000 år siden. Det er mere præcist kun 11000 år siden. Se fx følgende link:


Agerbrugs samfund og by kultur

Hvad der er sket siden agerbrugs samfundene og til i dag er nærmest ganske uforståeligt.

Det er gået stærkt med kultur og civilisation på disse 11000 år.


En sjov oplysning:

Damaskus (Arabisk: دمشق, Dimashq) er hovedstaden og den næststørste by i Syrien efter Aleppo. Byen er grundlagt ca. 5000 f.Kr., og regnes for at være verdens ældste kontinuerligt beboede by. Damaskus har et anslået indbyggertal på 1.711.000 (2009).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42808 - 06/02/2024 19:36 Re: En døgnflue ... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Det er godt at have styr på tiden tommelop Jeg har altid opfattet mig selv som værende evig ler Hvad med jer andre blinker For hinduerne gælder det om at slippe ud af cyklusen af fødsel og død...

https://da.wikipedia.org/wiki/Moksha
Hvornår forlader menneskene jorden? Om 3 millioner år? Har Gud en plan? Sålænge der er brug for min støtte og hjælp, så inkarnerer jeg på jorden yeah Hvem har besejret mørket...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topi....html#Post42804

Ifølge VML blev mennesket skabt for ca. 5 millioner år siden af nogle faldne engle. Gud knyttede så efterfølgende en ånd til mennesket. Længere historie. Gud har selvfølgeligt ikke villet denne verden af sygdom, lidelse og død. Vi ved at mennesket har udviklet sig fra noget dyrisk. Denne udvikling skyldes ånden der er blevet knyttet til mennesket. Uden den ville mennesket bare være et dyr og ikke have udviklet sig. Aberne har ikke nogen ånd knyttet til sig. Faktisk nedstammer de fra menneskers parring med dyr for flere millioner år siden. Sådan noget kan vi ikke læse om hos Paulus. Eller andre steder for den sags skyld. Kun i VML. Det bliver interessant om videnskaben kan bevise/bekræftige tingene. Hvilke muligheder er der? Hvordan hænger det hele sammen? Kan eleverne selv finde ud af det...

Your friend forever

Krishna

PS: Engang for længe siden...


Top Svar Citer
#42810 - 07/02/2024 12:52 Re: En døgnflue ... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

Aberne har ikke nogen ånd knyttet til sig. Faktisk nedstammer de fra menneskers parring med dyr for flere millioner år siden. Sådan noget kan vi ikke læse om hos Paulus. Eller andre steder for den sags skyld. Kun i VML. Det bliver interessant om videnskaben kan bevise/bekræftige tingene.


Jeg er meget glad for at vi hos Paulus ikke finder sådanne helt uvidenskabelige spekulationer som VML er fyldt med. Hvilket også er grunden til at VML ikke kan fange min interesse da der er alt alt for mange uvidenskabelige og ufrugtbare spekulationer som blot nedbryder langsomt vores forstand og dømmekraft hvis man altså kunne finde på at tage disse dumheder til sig.

"Aberne har ikke nogen ånd knyttet til sig. Faktisk nedstammer de fra menneskers parring med dyr for flere millioner år siden"

Mennesker fandtes ikke for millioner af år siden.

Og ældste fund af mennesker ca som os er 300000 år tilbage og de kunne ikke parre sig med dyr (endsige aber) og få afkom. Så hvorfor skriver VML sådan noget???


-0-0-0-

Citat:
HansKrist:

Hvad ved man om Homo Sapiens Sapiens og ældste fund af Homo Sapiens? Er ældste fund af Homo Sapiens 300000 år tilbage og til et skelet i Marokko? Eller er det stadig ca 200000 år tilbage og knyttet til fund i Øst Afrika?

Hvordan er forbindelsen fra Homo Erectus og frem til Homo Sapiens? Hvornår uddøde Homo Erectus?

AI CHAT:

Den moderne menneskeart, Homo sapiens sapiens, er den eneste overlevende art af Homo-slægten. Det menes, at Homo sapiens opstod i Afrika for omkring 300.000-350.000 år siden. De ældste fund af Homo sapiens, der er blevet fundet i Marokko, er omkring 315.000 år gamle. I Østafrika er der også fundet fossiler, der er omkring 200.000 år gamle, hvilket indikerer muligheden for, at Homo sapiens udviklede sig i flere områder samtidigt.

Forbindelsen fra Homo erectus til Homo sapiens er ikke fuldt ud forstået. Homo erectus var en tidlig menneskeart, der levede for omkring 1,9 millioner til 140.000 år siden. De tidligste Homo sapiens var sandsynligvis evolutionære efterkommere af tidligere Homo-arter som Homo heidelbergensis, der udviklede sig for omkring 700.000 år siden.

Homo sapiens udviklede sig gradvist med forskellige træk, såsom større hjernekapacitet og ansigtsanatomi, der adskilte dem fra tidligere menneskearter. Migreringen og spredningen af Homo sapiens fra Afrika til resten af verden skete for omkring 60.000 til 70.000 år siden.

Nogle kilder hævder, at Homo erectus uddøde for omkring 140.000 år siden, mens andre mener, at de muligvis har overlevet lidt længere. Der er stadig en del usikkerhed og debat omkring deres uddøenstidspunkt, da menneskearters evolution og uddøen generelt er komplekse processer, der kan være svære at fastslå præcist.



Fra Homo Sapiens til Homo Sapiens Sapiens - os idag


Spørgsmål om vores nedstamning


Parring - sex mellem Homo Sapiens og Neandertalerne
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 11 < 1 2 3 4 ... 10 11 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk