annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15733943
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386903
Et andet syn 1994904
Åndelig Føde 1535027
Jesu ord 1526920
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 180 gæster og 196 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 215 af 245 < 1 2 ... 213 214 215 216 217 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35719 - 08/05/2022 16:31 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
nu er det link du henviser til ikke noget Løgstrup har skrevet men Gads religionsleksikon artikel.

og ej heller står der følgende:

de "spontane suveræne livsytringer"

den eneste der bruger vendingen de "spontane suveræne livsytringer" er HansKrist

vendingen de "spontane suveræne livsytringer" findes ikke hos Løgstrup, han bruger gerne "suveræne livsytringer"

men som HansKrist gør, så er det bestemt ikke forkert at bruge betegnelsen de "spontane suveræne livsytringer" selv om det ikke findes hos Løgstrup men kun hos HansKrist


er den bog du påstår du har af Løgstrup: "Norm og Spontanitet"

du kan jo så kigge i bogen og se om du kan finde vendingen de "spontane suveræne livsytringer" -- efter hvad de kloge siger, findes disse tre ord sat sammen ikke hos Løgstrup - men kan du bevise at de gør er det jo fint,,, så igang med arbejdet Arne eller du er dumpet endnu engang


-0-0-0-0-

din underbevidsthed kan du ikke manipulere Arne - så din underbevidsthed har ikke noget imod hvad HansKrist skriver, fx de spontane suveræne livsytringer --- grebet --- etc etc

men din bevidsthed og din bevidste holdning til HansKrist er at være negativ og fuldstændig afvisende overfor hvad jeg skriver

derfor er det din underbevidsthed der kan lide mig og hvad jeg skriver, din underbevidsthed har ikke noget imod spontanitet, motivation, inspiration, grebet, de spontane suveræne livsytringer,,, men din bevidsthed raser imod mig ligemeget hvad jeg skriver og sådan har det været siden 2003 hvor du brægede op om at du havde blokeret mig og spurgte de andre debattører om de dog ikke også havde gjort det samme,, men nej det havde de ikke, jeg lå endda i privat mail korrespondance med de dygtigste og mest aktive debattører som ALH (Anne) Kræn-p - Fl Vang og Disciple med flere andre


jamen HansKrist kan du ikke tilgive Arne at han altid har betragtet dig som ingenting ved siden af ham selv - Arne er jo meget stolt i eget sind - han har jo virkelig store tanker om sig selv og han synes jo nok at du HansKrist var et nul og niks ved siden af ham selv
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35721 - 09/05/2022 12:36 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Tak for svar - er lidt presset så her kort reaktion på dit skriv

Citat:
Hvor optræder begrebet Gud Helligånden sat ind i en omfattende kontekst - og videregivet for al eftertid at forstå, jo hos Paulus.

Gud Helligånden????

Hvor ser du den formulering i biblen?


Citat:
Og begrebet Gud Helligånden (en neologisme fra Paulus) dækker selvfølgelig over noget der er virkeligt og konkret - hvilken enhver jo selv kan forsikre sig om ved at læse hvor detaljeret Paulus formår at tale om Gud Helligåndens Frugter og ikke mindst Karismatiske Åndsgaver.

Så Paulus har skabt et nyt ord??? - (Helligånden - eller) Gud Helligånden?


Citat:
Hvor detaljeret Paulus kan tale om hvordan Gud Helligånden virker er enestående og uden fortilfælde og hvad der efter Paulus's breve dukker op af tanker og ideer om Gud Helligånden er enten taget direkte fra Paulus eller det er dårligt forklaret og forstået og slet ikke kontekstet, sat ind i sammenhæng med andre ideer og tanker, som det er hos Paulus.

uden fortilfælde

Jamen klart nok, hvis hans skrifter i NT er ældst ... men
Gud Helligånden ???

Hvorfor omtaler du Helligånden som gud?

Top Svar Citer
#35722 - 09/05/2022 17:22 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Paulus er Åndens Apostel pr se.

Paulus hoved diskurs eller hoved tema er bygget op over den historiske begivenheden Kristus - den Gud Åndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Genskabelsen (løsningen, forløsning, frelse og forligelse) eller "Ny-Skabelsen" den Ny Skabelse apropos og til forskel fra Skabelsesberetningen i 1 Mosebog.

Citat:
Herren er Ånden 2 Kor 3. og her nævnes Herren i forbindelse med at Moses læses op, så Herren går på Gud som når der i Gamle Testamente tales om at vende om til Herren din Gud.

Ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.

Gud er Ånden som Ånden er Gud.



Gud i Kristus ifølge Paulus men sørme også Gud i Ånden - som Jesu Kristi Gud Fader er Gud. Så altså vi kender Gud i og med og ved Kristus (Sønnen) fordi Gud er i Kristus - vi kender også Gud i og med og ved Guds Ånd, Ånden da Gud Herren er Ånden 2 Kor 3 og vi kender Gud som Fader, Jesu Kristi Gud Fader. Det er i Kristus Gud åbenbares for os som vor kære himmelsek Fader og vi Guds børn - ja Gud er endda alles Fader (Ef 4).


Citat:
Der er forskel på nådegaver men Ånden er den samme. Der er forskel på tjenester, men Herren er den samme. Der er forskel på kraftige gerninger, men Gud er den samme, som virker alt i alle. 1 Kor 12.


Gud er den samme som virker alt i alle. Så Åndens nådegaver og frugter er Gud der virker alt dette i os - Gud er selvfølgelig i sin Ånd og gerninger -- hvilket 1 Kor 2 også tydeligt udtrykker:


hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds Ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. 1 Kor 2



Citat:
nu, da I er i Kristus Jesus (Sønnen):

gennem ham har både vi og I i én ånd adgang til Faderen (Faderen)

I ham bliver også I sammen med os bygget op til en bolig for Gud i Ånden. (Ånden - Helligånden) Ef 2


igen igen igen vi ser hvordan Paulus diskurs om Gud i begivenheden Kristus (Sønnen) uløseligt kædes sammen med: Gud Fader og Gud i Ånden - i sine Åndsgerninger (Gud som virker alt i alle):


det er Gud, der virker i jer både at ville og virke for hans gode vilje Fil 2 – således er Åndens Gerninger, Frugterne og de Karismatiske Åndsgaverne Gud der virker i os — hvorfor det er nærliggende at tale om Gud Helligånden da det er Gud der virker i al den Åndelige velsignelse, Åndens frugter og Gaver vi har i Kristus.

2 Kor 3 siger det jo bramfrit, "Herren er Ånden", Gud er Ånden. "Den Herre som Ånden er" - den Gud som Ånden er.

derfor jeg taler om Gud Ånden eller Gud Helligånden.

Jeg vidste godt det var en tilsnigelse at tale om "Gud Helligånden" som en neologisme af Paulus, men direkte får vi fra Paulus at Gud er i Ånden, ja endda at Gud Herren er Ånden - den Herre Gud som Ånden er.


Ånden (Ånden i forbindelse Kristus - og Helligånden i forbindelse vores dåb) er sand Gud og kan ikke være noget andet eller mindre end Gud ifølge Paulus



Citat:
I bærer over med hinanden i kærlighed og stræber efter at fastholde Åndens enhed med fredens bånd: et legeme og én Ånd, ligesom I jo også blev kaldet til ét håb; én Herre, én tro, én dåb; én Gud og alles Fader, som er over alle gennem alle og i alle. Ef 4. —- et legeme og én Ånd - én Herre - én Gud og alles Fader, som er over alle gennem alle og i alle.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35723 - 10/05/2022 11:32 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
da jeg skrev at Gud Helligånden var en neologisme hos Paulus - var jeg klar over det var en "tilsnigelse" --- sjovt nok tænkte jeg, det opdager Tikka måske

og det gjorde Tikka -

vendingen Gud Helligånden er min - dog også andres, og ja har at gøre med den treenige Gudsopfattelse - som hviler solidt på alt Paulus skriver, hvor vi

1): kender Gud som vores alles fader og vi Ǵuds børn

2): og vi kender Gud i og med og ved den historiske begivenhed Kristus (Guds indgreb i menneskets historiske tid - i tiden) (de nye skabninger vi er i Kristus) Gud i Jesus Kristus og Gud i os - vi er alle Gudmennesker (ikke menneskeguder, men Gudmennesker eller mennesket med Gud - mennesket i samarbejde med Gud på vej mod virkeliggørelsen af GudsRiget)

3): vi kender Gud som Ånden (Guds Ånd, den Hellige Guds Ånd - Gud Helligånden) -

2 Kor 3:

Herren er Ånden -- Ved den Herre, som Ånden er

1 Kor 2:

hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds Ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. 1 Kor 2

Så vi kender Gud igennem Ånden - den Ånd som Gud er


1) og 2) og 3) ser vi at den treenige Gudsforståelse bygger på meget solidt Nye Testamente Kristusvidnesbyrd - vidnesbyrd om Gud i tiden - Gud der handler med os - handler ind i historisk tid, ind i tiden.

-0-

i forbindelse med at jeg skulle undersøge det med Helligånden hos Paulus var jeg omkring - Apostlenes Gerninger men også fik jeg skimmet de ægte Paulus breve og jeg blev overrasket over Paulus skriverier - måden det hele er bygget op omkring begivenheden Kristus som den Gud Åndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus vi mennesker tildeles, skænkes

i begivenheden Kristus har vi Ånden og Friheden fra Gud som et væld af Nådegaver og Åndelige Velsignelser og Visdom fra Gud - iørigt alt dette kalder Paulus for KRISTUSHEMMELIGHEDEN - og ja det er altsammen tegn på de Nye Skabninger vi er i Kristus

det hele hænger sammen med vores DÅB vores OMVENDELSE - at vi afdør fra det gamle adam menneske der levede spærret inde af Loven som opdrager - der var optaget af det Moralske fordi det som sagt havde gnasket moralske æbler i sig i sin tid og var blevet meget forfængelig med sin egen selvretfærdighed (frem for retfærdigheden fra Gud) af at kende forskel på godt og ondt og glemte Livets Træ og Livets Ånds Love som Gud jo har indskrevet i vore hjerter fra tidernes morgen som de spontane suveræne livsytringer

egentlig er Paulus Kristus Mystik slet og ret HJERTE MYSTIK:


Jøde er man i det indre, og omskåret er den, som er det i sit hjerte, i Ånden, ikke efter bogstaven. Hans ros kommer fra Gud, ikke fra mennesker.


Citat:
i sin rige barmhjertighed og på grund af den store kærlighed, han elskede os med, gjorde Gud os, der var døde i vore overtrædelser, levende med Kristus – af nåde er I frelst – og han oprejste os sammen med ham og satte os med ham i himlen, i Kristus Jesus, for i de kommende tidsaldre at vise sin overstrømmende rige nåde og sin godhed mod os i Kristus Jesus. For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.


-0-0-0-0-
-0-0-0-0-


PS:

sprogvendingen de "spontane suveræne livsytringer" troede jeg for en del år tilbage var en vending vi finder hos Løgstrup, men jeg blev klogere og fandt ud af at der kun var mig selv HansKrist der brugte den vending. Der er intet forkert i at bruge den vending, sætte de tre ord sammen, men manden der har gjort det og brugt det utallige gange er HansKrist

iøvrigt også derfor jeg kan sige at Arne ikke har det fra Løgstrup da Løgstrup ikke anvender den formulering, sprogvending, med disse tre ord samstillet. Arne's underbevidsthed der intet har imod HansKrist har stjålet det fra mig som så meget andet Arne's underbevidsthed stjæler fra mig - hvorimod Arne's bevidsthed afskyer mig og alt jeg skriver fordi Arne har en bevidst modvilje imod mig og af hvilken grund har jeg aldrig rigtig fundet ud af

tror det skyldes hovmodighed og stolthed - at han opfatter sig selv som den helt store åbenbaring og ekspert og mig som ingenting ved siden af ham selv (sådan var det tydeligvis i 2003 - hvilket han selv afslørede ved flere lejligheder) - iørigt har Arne kaldt mig alt muligt og ringeagtet mig ved enhver lejlighed og påstået urigtig at både jeg og Paulus var inkvisitoriske dogmatiske - og sandheden er det stik modsatte at Paulus er anti-dogmatisk, han bliver endda kaldt for Tænkningens Skytshelgen der ikke levner den mindste smule pladt til blind tro og dogmatisk rettroenhed.

Paulus er Åndens Apostel og der hvor Ånden er der er også Friheden. Så tvang, menneskelig tvang og magt, eksisterer ikke hos Paulus, ja Paulus er endda stolt af at han fuldstændig ligeglad med menneskelig autoritet og han betragter menneskefrygt som noget mindreværigt og det fordi Guds Ærefrygt er hvad Paulus er fyldt op af ud i enhver fiber, nervecelle
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35729 - 10/05/2022 17:13 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Hans-Jørgen Schanz - fra bogen "Ånd":

Han påstår at kun kristendommen af de tre monoteistiske religioner opererer med Helligånden og at kristendommen er den mest sekteriske ihvertfald i sin oprindelse og derfor også den mest åndelige af de tre store monoteistiske religioner:

Citat:
Jødedommen var – i modsætning til kristendommen, men på linje med islam – i udgangspunktet en majoritetsreligion, altså en religion, der gjorde sig gældende i et relativt homogent folk og her som en absolut majoritetsreligion. Det har betydning for denne religions forhold til statsmagt, nemlig, at den så at sige har et udbygget repertoire af forskrifter, normer og befalinger i forhold til dette at styre et folk statsligt og samfundsmæssigt (og ikke bare, om man vil, snævert religiøst). Det samme gælder islam, men ikke kristendom, der i udgangspunktet var en absolut minoritetsreligion, en lille perifer sekts religion, der ikke fra dag ét havde indbygget statsideologi, ja som egentlig og slet ikke har noget statsligt perspektiv.
Det var dog ikke kun i forhold til statsmagten, at der var stor forskel mellem jødedom og den lille undertrykte sekt kristendom. Den kendsgerning, at de kristne var en undertrykt sekt – og ikke en statsbærende religion – spiller også en rolle i forhold til forestillinger om ånd. Ånd bliver nu i langt højere grad end i Det gamle Testamente en frelseforudsætning. Og den mister en del af, hvad der havde været centralt tidligere, nemlig at være en art samfundsmæssig stabiliseringskraft. Nu bliver den i langt højere grad en eskatologisk kraft.



Citat:
På en række måder kommer ånd – pneuma – mere i fokus i Det nye Testamente end i Det gamle Testamente. Det gælder således, at forestillingen om Helligånden nu begynder at antage faste konturer og begrebsmæssig soliditet, det gælder i forbindelse med Guds skabelse af Jesus og hans gerninger. Det gælder ikke mindst, at ånden får en langt større betydning, både for den kristne menighed og for den enkeltes frelse, altså selve troen. Endelig gælder det vel også dette, at der så at sige ryddes lidt op i åndeverdenen med dens hidtidige utallige størrelser af gode og onde ånder. Lad os kort se på det.
Men det var ikke kun i treenighedsproblematikken, at Helligånden gjorde sig gældende, Helligånden spiller også en rolle ved Jesu fødsel, i Jesu gerninger, og hertil spiller den en rolle som den kristne menigheds sammenhængskraft – uden Helligånd ingen menighed. Endelig, og måske mest afgørende, er Helligånden aktiv i selve troen. Troen som Guds gave til mennesket skænkes i form af Helligåndens indflydelse. Da religiøsiteten ikke længere som i Jødedommen er bundet til en lovfølgelse, men derimod til en tro som en art inderligheds-samvittighedsrelateret base, ses åndens eller Helligåndens enorme betydning. Den, helligånden, gør sig også gældende i kraft af nåden og dermed frelsen.
Størrelsen Helligånd forekommer nu lidt klarere end i Det gamle Testamente. Det drejer sig om en komponent i den såkaldte trinitet: faderen, sønnen og Helligånden. Denne trinitet førte, da filosofien senere begyndte at blive middel eller redskab for udlægningen af kristendommen, til utallige tolkninger, som – heldigvis – ikke skal optage os her. Problemet er og var én gud (faderen), som ikke kunne anerkende andre guder, men som alligevel også gjorde sig gældende i Sønnen og Helligånden. Før Jesu fødsel var Helligånden det primære middel, Gud anvendte i kontakten med mennesker – og det blev det vel også efter Jesu korsfæstelse, død og opstandelse. Under alle omstændigheder blev Helligånden i og uden for trinitetsproblemet et centralt træk i den kristne tro. Som bekendt døbes man stadig her i faderens, sønnens og Helligåndens navn.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 215 af 245 < 1 2 ... 213 214 215 216 217 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
13-årig dreng er død af sine kvæstels..
30/04/2024 14:09
Kong Charles har første arbejdsdag samm..
30/04/2024 12:49
Ølst laver borgerforening efter jordskr..
30/04/2024 12:32
Kvinde dømt for at fremme Islamisk Stat..
30/04/2024 12:27
Fem mænd idømmes livstid for dobbeltdr..
30/04/2024 12:26
Nyheder fra Religion.dk