annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15902278
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401217
Et andet syn 2005367
Åndelig Føde 1611059
Jesu ord 1535305
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 384 gæster og 67 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

da jeg skrev at Gud Helligånden var en neologisme hos Paulus - var jeg klar over det var en "tilsnigelse" --- sjovt nok tænkte jeg, det opdager Tikka måske

og det gjorde Tikka -

vendingen Gud Helligånden er min - dog også andres, og ja har at gøre med den treenige Gudsopfattelse - som hviler solidt på alt Paulus skriver, hvor vi

1): kender Gud som vores alles fader og vi Ǵuds børn

2): og vi kender Gud i og med og ved den historiske begivenhed Kristus (Guds indgreb i menneskets historiske tid - i tiden) (de nye skabninger vi er i Kristus) Gud i Jesus Kristus og Gud i os - vi er alle Gudmennesker (ikke menneskeguder, men Gudmennesker eller mennesket med Gud - mennesket i samarbejde med Gud på vej mod virkeliggørelsen af GudsRiget)

3): vi kender Gud som Ånden (Guds Ånd, den Hellige Guds Ånd - Gud Helligånden) -

2 Kor 3:

Herren er Ånden -- Ved den Herre, som Ånden er

1 Kor 2:

hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds Ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. 1 Kor 2

Så vi kender Gud igennem Ånden - den Ånd som Gud er


1) og 2) og 3) ser vi at den treenige Gudsforståelse bygger på meget solidt Nye Testamente Kristusvidnesbyrd - vidnesbyrd om Gud i tiden - Gud der handler med os - handler ind i historisk tid, ind i tiden.

-0-

i forbindelse med at jeg skulle undersøge det med Helligånden hos Paulus var jeg omkring - Apostlenes Gerninger men også fik jeg skimmet de ægte Paulus breve og jeg blev overrasket over Paulus skriverier - måden det hele er bygget op omkring begivenheden Kristus som den Gud Åndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus vi mennesker tildeles, skænkes

i begivenheden Kristus har vi Ånden og Friheden fra Gud som et væld af Nådegaver og Åndelige Velsignelser og Visdom fra Gud - iørigt alt dette kalder Paulus for KRISTUSHEMMELIGHEDEN - og ja det er altsammen tegn på de Nye Skabninger vi er i Kristus

det hele hænger sammen med vores DÅB vores OMVENDELSE - at vi afdør fra det gamle adam menneske der levede spærret inde af Loven som opdrager - der var optaget af det Moralske fordi det som sagt havde gnasket moralske æbler i sig i sin tid og var blevet meget forfængelig med sin egen selvretfærdighed (frem for retfærdigheden fra Gud) af at kende forskel på godt og ondt og glemte Livets Træ og Livets Ånds Love som Gud jo har indskrevet i vore hjerter fra tidernes morgen som de spontane suveræne livsytringer

egentlig er Paulus Kristus Mystik slet og ret HJERTE MYSTIK:


Jøde er man i det indre, og omskåret er den, som er det i sit hjerte, i Ånden, ikke efter bogstaven. Hans ros kommer fra Gud, ikke fra mennesker.


Citat:
i sin rige barmhjertighed og på grund af den store kærlighed, han elskede os med, gjorde Gud os, der var døde i vore overtrædelser, levende med Kristus – af nåde er I frelst – og han oprejste os sammen med ham og satte os med ham i himlen, i Kristus Jesus, for i de kommende tidsaldre at vise sin overstrømmende rige nåde og sin godhed mod os i Kristus Jesus. For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.


-0-0-0-0-
-0-0-0-0-


PS:

sprogvendingen de "spontane suveræne livsytringer" troede jeg for en del år tilbage var en vending vi finder hos Løgstrup, men jeg blev klogere og fandt ud af at der kun var mig selv HansKrist der brugte den vending. Der er intet forkert i at bruge den vending, sætte de tre ord sammen, men manden der har gjort det og brugt det utallige gange er HansKrist

iøvrigt også derfor jeg kan sige at Arne ikke har det fra Løgstrup da Løgstrup ikke anvender den formulering, sprogvending, med disse tre ord samstillet. Arne's underbevidsthed der intet har imod HansKrist har stjålet det fra mig som så meget andet Arne's underbevidsthed stjæler fra mig - hvorimod Arne's bevidsthed afskyer mig og alt jeg skriver fordi Arne har en bevidst modvilje imod mig og af hvilken grund har jeg aldrig rigtig fundet ud af

tror det skyldes hovmodighed og stolthed - at han opfatter sig selv som den helt store åbenbaring og ekspert og mig som ingenting ved siden af ham selv (sådan var det tydeligvis i 2003 - hvilket han selv afslørede ved flere lejligheder) - iørigt har Arne kaldt mig alt muligt og ringeagtet mig ved enhver lejlighed og påstået urigtig at både jeg og Paulus var inkvisitoriske dogmatiske - og sandheden er det stik modsatte at Paulus er anti-dogmatisk, han bliver endda kaldt for Tænkningens Skytshelgen der ikke levner den mindste smule pladt til blind tro og dogmatisk rettroenhed.

Paulus er Åndens Apostel og der hvor Ånden er der er også Friheden. Så tvang, menneskelig tvang og magt, eksisterer ikke hos Paulus, ja Paulus er endda stolt af at han fuldstændig ligeglad med menneskelig autoritet og han betragter menneskefrygt som noget mindreværigt og det fordi Guds Ærefrygt er hvad Paulus er fyldt op af ud i enhver fiber, nervecelle
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Politiet lukker skoleelevers fest i Fæl..
17/05/2024 18:25
Dobbelt vejarbejde ved Lillebæltsbroern..
17/05/2024 18:04
Nu kan kæmpe AGF-gavlmaleri ses i centr..
17/05/2024 17:58
De sveder i nationaldragterne: Varmereko..
17/05/2024 17:41
Israel bjærger ligene af tre gidsler fr..
17/05/2024 17:39
Nyheder fra Religion.dk