annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15902278
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401217
Et andet syn 2005367
Åndelig Føde 1611059
Jesu ord 1535305
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
0 registrerede 336 gæster og 33 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

Hans-Jørgen Schanz - fra bogen "Ånd":

Han påstår at kun kristendommen af de tre monoteistiske religioner opererer med Helligånden og at kristendommen er den mest sekteriske ihvertfald i sin oprindelse og derfor også den mest åndelige af de tre store monoteistiske religioner:

Citat:
Jødedommen var – i modsætning til kristendommen, men på linje med islam – i udgangspunktet en majoritetsreligion, altså en religion, der gjorde sig gældende i et relativt homogent folk og her som en absolut majoritetsreligion. Det har betydning for denne religions forhold til statsmagt, nemlig, at den så at sige har et udbygget repertoire af forskrifter, normer og befalinger i forhold til dette at styre et folk statsligt og samfundsmæssigt (og ikke bare, om man vil, snævert religiøst). Det samme gælder islam, men ikke kristendom, der i udgangspunktet var en absolut minoritetsreligion, en lille perifer sekts religion, der ikke fra dag ét havde indbygget statsideologi, ja som egentlig og slet ikke har noget statsligt perspektiv.
Det var dog ikke kun i forhold til statsmagten, at der var stor forskel mellem jødedom og den lille undertrykte sekt kristendom. Den kendsgerning, at de kristne var en undertrykt sekt – og ikke en statsbærende religion – spiller også en rolle i forhold til forestillinger om ånd. Ånd bliver nu i langt højere grad end i Det gamle Testamente en frelseforudsætning. Og den mister en del af, hvad der havde været centralt tidligere, nemlig at være en art samfundsmæssig stabiliseringskraft. Nu bliver den i langt højere grad en eskatologisk kraft.



Citat:
På en række måder kommer ånd – pneuma – mere i fokus i Det nye Testamente end i Det gamle Testamente. Det gælder således, at forestillingen om Helligånden nu begynder at antage faste konturer og begrebsmæssig soliditet, det gælder i forbindelse med Guds skabelse af Jesus og hans gerninger. Det gælder ikke mindst, at ånden får en langt større betydning, både for den kristne menighed og for den enkeltes frelse, altså selve troen. Endelig gælder det vel også dette, at der så at sige ryddes lidt op i åndeverdenen med dens hidtidige utallige størrelser af gode og onde ånder. Lad os kort se på det.
Men det var ikke kun i treenighedsproblematikken, at Helligånden gjorde sig gældende, Helligånden spiller også en rolle ved Jesu fødsel, i Jesu gerninger, og hertil spiller den en rolle som den kristne menigheds sammenhængskraft – uden Helligånd ingen menighed. Endelig, og måske mest afgørende, er Helligånden aktiv i selve troen. Troen som Guds gave til mennesket skænkes i form af Helligåndens indflydelse. Da religiøsiteten ikke længere som i Jødedommen er bundet til en lovfølgelse, men derimod til en tro som en art inderligheds-samvittighedsrelateret base, ses åndens eller Helligåndens enorme betydning. Den, helligånden, gør sig også gældende i kraft af nåden og dermed frelsen.
Størrelsen Helligånd forekommer nu lidt klarere end i Det gamle Testamente. Det drejer sig om en komponent i den såkaldte trinitet: faderen, sønnen og Helligånden. Denne trinitet førte, da filosofien senere begyndte at blive middel eller redskab for udlægningen af kristendommen, til utallige tolkninger, som – heldigvis – ikke skal optage os her. Problemet er og var én gud (faderen), som ikke kunne anerkende andre guder, men som alligevel også gjorde sig gældende i Sønnen og Helligånden. Før Jesu fødsel var Helligånden det primære middel, Gud anvendte i kontakten med mennesker – og det blev det vel også efter Jesu korsfæstelse, død og opstandelse. Under alle omstændigheder blev Helligånden i og uden for trinitetsproblemet et centralt træk i den kristne tro. Som bekendt døbes man stadig her i faderens, sønnens og Helligåndens navn.

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Klimaktivister afbryder premieren på Ci..
16/05/2024 23:06
Aalborg Håndbold tager første stik i j..
16/05/2024 22:21
Eurovision-vinder vil have Schweiz til a..
16/05/2024 21:46
Bakken Bears tæt på DM-forsvar i baske..
16/05/2024 21:33
Spanien nægter skib med våben til Isra..
16/05/2024 21:28
Nyheder fra Religion.dk