annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
SÃ¥ er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 181 gæster og 242 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

Hans-Jørgen Schanz - fra bogen "Ånd":

Han påstår at kun kristendommen af de tre monoteistiske religioner opererer med Helligånden og at kristendommen er den mest sekteriske ihvertfald i sin oprindelse og derfor også den mest åndelige af de tre store monoteistiske religioner:

Citat:
Jødedommen var – i modsætning til kristendommen, men på linje med islam – i udgangspunktet en majoritetsreligion, altså en religion, der gjorde sig gældende i et relativt homogent folk og her som en absolut majoritetsreligion. Det har betydning for denne religions forhold til statsmagt, nemlig, at den så at sige har et udbygget repertoire af forskrifter, normer og befalinger i forhold til dette at styre et folk statsligt og samfundsmæssigt (og ikke bare, om man vil, snævert religiøst). Det samme gælder islam, men ikke kristendom, der i udgangspunktet var en absolut minoritetsreligion, en lille perifer sekts religion, der ikke fra dag ét havde indbygget statsideologi, ja som egentlig og slet ikke har noget statsligt perspektiv.
Det var dog ikke kun i forhold til statsmagten, at der var stor forskel mellem jødedom og den lille undertrykte sekt kristendom. Den kendsgerning, at de kristne var en undertrykt sekt – og ikke en statsbærende religion – spiller også en rolle i forhold til forestillinger om ånd. Ånd bliver nu i langt højere grad end i Det gamle Testamente en frelseforudsætning. Og den mister en del af, hvad der havde været centralt tidligere, nemlig at være en art samfundsmæssig stabiliseringskraft. Nu bliver den i langt højere grad en eskatologisk kraft.



Citat:
På en række måder kommer ånd – pneuma – mere i fokus i Det nye Testamente end i Det gamle Testamente. Det gælder således, at forestillingen om Helligånden nu begynder at antage faste konturer og begrebsmæssig soliditet, det gælder i forbindelse med Guds skabelse af Jesus og hans gerninger. Det gælder ikke mindst, at ånden får en langt større betydning, både for den kristne menighed og for den enkeltes frelse, altså selve troen. Endelig gælder det vel også dette, at der så at sige ryddes lidt op i åndeverdenen med dens hidtidige utallige størrelser af gode og onde ånder. Lad os kort se på det.
Men det var ikke kun i treenighedsproblematikken, at Helligånden gjorde sig gældende, Helligånden spiller også en rolle ved Jesu fødsel, i Jesu gerninger, og hertil spiller den en rolle som den kristne menigheds sammenhængskraft – uden Helligånd ingen menighed. Endelig, og måske mest afgørende, er Helligånden aktiv i selve troen. Troen som Guds gave til mennesket skænkes i form af Helligåndens indflydelse. Da religiøsiteten ikke længere som i Jødedommen er bundet til en lovfølgelse, men derimod til en tro som en art inderligheds-samvittighedsrelateret base, ses åndens eller Helligåndens enorme betydning. Den, helligånden, gør sig også gældende i kraft af nåden og dermed frelsen.
Størrelsen Helligånd forekommer nu lidt klarere end i Det gamle Testamente. Det drejer sig om en komponent i den såkaldte trinitet: faderen, sønnen og Helligånden. Denne trinitet førte, da filosofien senere begyndte at blive middel eller redskab for udlægningen af kristendommen, til utallige tolkninger, som – heldigvis – ikke skal optage os her. Problemet er og var én gud (faderen), som ikke kunne anerkende andre guder, men som alligevel også gjorde sig gældende i Sønnen og Helligånden. Før Jesu fødsel var Helligånden det primære middel, Gud anvendte i kontakten med mennesker – og det blev det vel også efter Jesu korsfæstelse, død og opstandelse. Under alle omstændigheder blev Helligånden i og uden for trinitetsproblemet et centralt træk i den kristne tro. Som bekendt døbes man stadig her i faderens, sønnens og Helligåndens navn.

Seneste indlæg
Troens frihed
af Tikka
03/06/2025 22:46
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
Kinesiske forskere sigtet for at smugle ..
04/06/2025 06:23
30-Ã¥rig tiltalt for trafikdrab pÃ¥ 24-Ã..
04/06/2025 06:00
EU modtager miljøklage mod Danmark
04/06/2025 05:45
I Vietnam skal der nu fødes flere børn
04/06/2025 05:37
Storsponsor truer med at trække sig eft..
04/06/2025 03:01
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Sass: Jeg modtog klip med seksuelt overg..
04/06/2025 04:37
Kvinde nægter sig skyldig i drabssag om..
04/06/2025 04:33
Fordobling af amerikansk metaltold er tr..
04/06/2025 04:02
Novo-fond giver en halv milliard til for..
04/06/2025 04:00
2800 danskere mistede status som dollarm..
04/06/2025 04:00