annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 28 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32819 - 28/07/2021 18:15 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg har aldrig set dig udtale dig om Løgstrups spontane suveræne livsytringer. Det er jo noget om, hvordan mennesker forholder sig til medmennesker, og det mindes jeg ikke nogensinde at have hørt noget om fra dig.
Citat:
Suveræne livsytringer, ifølge K.E. Løgstrup sådanne grundlæggende menneskelige ytringer som tillid, barmhjertighed og oprigtighed, der har en uforklarlig gennemslagskraft. De er ikke resultat af en beslutning, og de formår undertiden at sætte sig igennem stik imod individets bevidste intention.
For mig ser det ud til, at du "pynter dig med lånte fjer".

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32820 - 28/07/2021 18:28 Re: Guder og det guddommelige [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan/ABC.
Du spørger mig:
Citat:
Hvor mange guder er der...
Mit svar:
Kun dem, mennesker har "opbygget".
Jeg tror ikke, det guddommelige kan reduceres til guder.
Men jeg forstår godt længslen efter at have noget mere begribeligt at støtte sig til end det guddommelige.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32821 - 28/07/2021 19:19 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hanskrist, jeg har aldrig set dig udtale dig om Løgstrups spontane suveræne livsytringer.


Nu nærmer vi os at samtalen med dig ingen mening længere giver når du ikke husker hvad vi har drøftet.

Jeg har sagt det før, jeg nægter at tro på du læser mine indlæg, noget tyder på at du ikke gør det, eller også er din hukommelse så som så, nærmest forsvundet. Når din hukommelse er så mangelfuld kan vi jo ikke drøfte noget, det forklarer mine vanskeligheder med at få dig til at give en intelligent feedback og forstå principielle drøftelser.

Iøvrigt har du flere af de utallige gange jeg netop overfor dig har fremhævet de spontane suveræne livsytringer meldt tilbage til mig at mine ord er svulstige intetsigende fraser.


Pynter mig med lånte fjer (nu må du sgu da stoppe mand) når jeg refererer til Løgstrup som jeg har kendt siden midt i firserne (1980 -erne) hvor vi drøftede ham ret ivrigt i mit bofællesskab. En af de spontane suveræne livsytringer jeg har nævnt er også talens åbenhjertighed da den spiller en central rolle i min tænkning og uden hvilken Paulus ville være uforståeligt, men flink refererer jeg til Løgstrup.

Løgstrup's tanker eller måde at tænke på eller Løgstrups eksistens analyser har jeg gennem Heidegger og Nicolai Berdyaev rigtig gode forudsætninger for at forstå.

Ved du overhovedet hvad det betyder at pynte sig med lånte fjer betyder???

Tænk godt på dit misbrug af JESUS KRISTUS måske du så begynder at fatte hvad det betyder at pynte sig med lånte fjer.

Den JESUS KRISTUS du er så uenig med som ingen andre så vidt hvordan det guddommelige kan forstås, ham pynter du dog dig selv med.

-0-0-0-0-

Jeg vil gerne se sætningen de "spontane suveræne livsytringer" - så vidt jeg ved er der stort set kun HansKrist der bruger den vending, hvor spontane sættes foran de suveræne livsytringer. Så hos HansKrist får vi spontane suveræne livsytringer og ikke bare suveræne livsytringer som er den gængse klart mest brugte vending.

Så du har simpelthen stjålet spontane suveræne livsytringer fra mig Arne ellers kunne du jo vise mig hvor du har mødt udtrykket spontane suveræne livsytringer som næsten kun bruges og findes hos HansKrist.

Hvorfor er jeg så glad for Løgstrups tale om de suveræne livsytringer som jeg i mange år som en af de få benævner de spontane suveræne livsytringer, jo fordi det stemmer overens med min forståelse af Paulus Spirit Christology og iøvrigt mine førkulturelle overvejelser, vi finder lignende tanker utallige steder:

""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell".

There would be no freedom if appearances were the very things-in-themselves, if the noumenal exhausted itself in the phenomena. Nor would there be any freedom if there were absolutely no acitivity of the noumenal in phenomena.


Noumenal freedom, is able to break in upon the causal sequence of appearances,,, the one world can invade the other and act creatively within it. Man as a creatively active and free being, as at spiritual being, is not merely phenomenon.

Netop overfor NORM (Loven) sætter Paulus de spontane suveræne livsytringer der kendetegner de nye skabninger vi er i KRISTUS.

Citat:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
det med fede typer er en af de smukkeste udtryk for de spontane suveræne livsytringer fra Paulus hvorfor denne forståelse oprindeligt må føres tilbage til Paulus og ikke er på nogen måde en original ny tanke vi har fra Løgstrup.

Den Paulinske de FØRKULTURELLE NOUMENALE SPONTANE SUVERÆNE LIVSYTRINGER som de gælder for et menneske i KRISTUS.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32822 - 28/07/2021 20:17 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ja, Hanskrist, jeg kan i hvert fald ikke mindes ord fra dig om Løgstrups begreb: spontane suveræne livsytringer, som jo handler om menneske til menneske.
Ej heller har du fortalt om egne sådanne livsytringer.-
Derimod har jeg set fra dig en masse rakken ned på andre (bl.a. mig) imellem en enorm masse selvros.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32823 - 28/07/2021 20:38 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Arne (fred være med dig)

Kan du tænke lidt mere over tingene blinker

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Hvad skal vi glæde os over...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 28 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 27 28 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk