annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653468
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379763
Et andet syn 1989185
Jesu ord 1522295
Åndelig Føde 1513090
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
2 registrerede somo, ABC 311 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Guder og det guddommelige

Citat:
Arne:

Hanskrist, jeg har aldrig set dig udtale dig om Løgstrups spontane suveræne livsytringer.


Nu nærmer vi os at samtalen med dig ingen mening længere giver når du ikke husker hvad vi har drøftet.

Jeg har sagt det før, jeg nægter at tro på du læser mine indlæg, noget tyder på at du ikke gør det, eller også er din hukommelse så som så, nærmest forsvundet. Når din hukommelse er så mangelfuld kan vi jo ikke drøfte noget, det forklarer mine vanskeligheder med at få dig til at give en intelligent feedback og forstå principielle drøftelser.

Iøvrigt har du flere af de utallige gange jeg netop overfor dig har fremhævet de spontane suveræne livsytringer meldt tilbage til mig at mine ord er svulstige intetsigende fraser.


Pynter mig med lånte fjer (nu må du sgu da stoppe mand) når jeg refererer til Løgstrup som jeg har kendt siden midt i firserne (1980 -erne) hvor vi drøftede ham ret ivrigt i mit bofællesskab. En af de spontane suveræne livsytringer jeg har nævnt er også talens åbenhjertighed da den spiller en central rolle i min tænkning og uden hvilken Paulus ville være uforståeligt, men flink refererer jeg til Løgstrup.

Løgstrup's tanker eller måde at tænke på eller Løgstrups eksistens analyser har jeg gennem Heidegger og Nicolai Berdyaev rigtig gode forudsætninger for at forstå.

Ved du overhovedet hvad det betyder at pynte sig med lånte fjer betyder???

Tænk godt på dit misbrug af JESUS KRISTUS måske du så begynder at fatte hvad det betyder at pynte sig med lånte fjer.

Den JESUS KRISTUS du er så uenig med som ingen andre så vidt hvordan det guddommelige kan forstås, ham pynter du dog dig selv med.

-0-0-0-0-

Jeg vil gerne se sætningen de "spontane suveræne livsytringer" - så vidt jeg ved er der stort set kun HansKrist der bruger den vending, hvor spontane sættes foran de suveræne livsytringer. Så hos HansKrist får vi spontane suveræne livsytringer og ikke bare suveræne livsytringer som er den gængse klart mest brugte vending.

Så du har simpelthen stjålet spontane suveræne livsytringer fra mig Arne ellers kunne du jo vise mig hvor du har mødt udtrykket spontane suveræne livsytringer som næsten kun bruges og findes hos HansKrist.

Hvorfor er jeg så glad for Løgstrups tale om de suveræne livsytringer som jeg i mange år som en af de få benævner de spontane suveræne livsytringer, jo fordi det stemmer overens med min forståelse af Paulus Spirit Christology og iøvrigt mine førkulturelle overvejelser, vi finder lignende tanker utallige steder:

""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell".

There would be no freedom if appearances were the very things-in-themselves, if the noumenal exhausted itself in the phenomena. Nor would there be any freedom if there were absolutely no acitivity of the noumenal in phenomena.


Noumenal freedom, is able to break in upon the causal sequence of appearances,,, the one world can invade the other and act creatively within it. Man as a creatively active and free being, as at spiritual being, is not merely phenomenon.

Netop overfor NORM (Loven) sætter Paulus de spontane suveræne livsytringer der kendetegner de nye skabninger vi er i KRISTUS.

Citat:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
det med fede typer er en af de smukkeste udtryk for de spontane suveræne livsytringer fra Paulus hvorfor denne forståelse oprindeligt må føres tilbage til Paulus og ikke er på nogen måde en original ny tanke vi har fra Løgstrup.

Den Paulinske de FØRKULTURELLE NOUMENALE SPONTANE SUVERÆNE LIVSYTRINGER som de gælder for et menneske i KRISTUS.
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Nyheder fra DR
Finland: EU må gøre noget ved migrante..
19/04/2024 11:14
To personer anholdt i Polen - mistænkes..
19/04/2024 10:32
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Nyheder fra Religion.dk