annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Når andre stjæler fokus....
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 28 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32885 - 01/08/2021 17:14 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
du er sjov Arne


frivillig ufrivillig
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32886 - 01/08/2021 18:58 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Jeg startede denne tråd med at omtale de mange religioner og de mange guder, samt mistanken om, at de er menneskelige "konstruktioner", der søger at nå, hvad der er bag - og i - miraklet: Verdens væren.

Denne stræben op mod det guddommelige finder jeg smuk - om end umulig.
For - som jeg ser det - er vi mennesker jo en meget ubetydelig del af kosmos, og at vi skulle bilde os ind at have evner til at opfatte den altomfattende sandhed, ville jeg opfatte som storhedsvanvid.

Det behøver jo imidlertid ikke at forhindre, at nogle mennesker oplever glimt af det guddommeliges væren.
Gerth fortæller jo herom og benævner det: Helligånden.
Den danske mystiker Johs. Anker Larsen kaldte det: Evighedsøjeblikke.
Og der er sikkert mange andre, som blot holder det for sig selv.
Jeg synes også, jeg ikke så sjældent fornemmer det guddommeliges væren i alt værende - om end meget, meget svagt.

Og når K.E. Løgstrup talte om spontane og suveræne livsytringer af næstekærlig art, er det vel også glimt af det guddommelige - endda inden i os mennesker.

Den slags kan jo vist ikke puttes ind udbyggede religioner, som jo til gengæld giver tryghed, når man tilslutter sig dem.

Dét er stort set, hvad jeg har fået ud af denne tråd, og mit håb er, at det må lykkes os alle at nå frem til gensidig accept af hinanden - i stedet for "kætterforfølgelser", religionskrige og religiøse slagsmål.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32887 - 01/08/2021 19:53 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Og når K.E. Løgstrup talte om spontane og suveræne livsytringer af næstekærlig art, er det vel også glimt af det guddommelige - endda inden i os mennesker.

Den slags kan jo vist ikke puttes ind udbyggede religioner



"Den slags kan jo vist ikke puttes ind udbyggede religioner"

Det er ikke et spørgsmål om at putte ind i udbyggede religioner - for de førkulturelle spontane suveræne livsytringer er der masser af vidnesbyrd om før og uafhængig Løgstrup (hvad med Bergson) - hvad med Luther og ja ikke mindst Paulus (der taler om Lov og Nåde - hvor Løgstrup taler om Norm og Spontanitet):

Citat:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)



Citat:
Efeserbrevet 2:

i sin rige barmhjertighed og på grund af den store kærlighed, han elskede os med, gjorde Gud os, der var døde i vore overtrædelser, levende med Kristus – af nåde er I frelst – og han oprejste os sammen med ham og satte os med ham i himlen, i Kristus Jesus, for i de kommende tidsaldre at vise sin overstrømmende rige nåde og sin godhed mod os i Kristus Jesus. For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.



Citat:
Rom 2:

det er ikke dem, som hører loven, der er retfærdige for Gud, men de, som gør loven, vil blive gjort retfærdige. For når hedningerne, der ikke har loven, af naturen gør, hvad loven siger, så er de, uden at have en lov, deres egen lov. De viser, at de har den gerning, som loven kræver, skrevet i deres hjerte,

Rom 3:

nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov,



LOVEN (den etiske fordring) er det kulturelle og de spontane suveræne livsytringer er førkulturelle:

som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i Efeserbrevet 2

når hedningerne, der ikke har loven, af naturen gør, hvad loven siger, så er de, uden at have en lov, deres egen lov. De viser, at de har den gerning, som loven kræver, skrevet i deres hjerte Rom 2

I KRISTUS: har vi Guds Retfærdighed (de spontane suveræne livsytringer) som Gud forud har lagt til rette for os, at vandre i - virksom i kærlighed - indskrevet i hjertet - ja vi har de gerninger, som loven kræver, skrevet i vores hjerte så vi spontant manifesterer, udtrykker, de suveræne livsytringer (som fx forældrene gør overfor barnet (1)*


Iøvrigt der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN = SPONTANITET


Smukkeste eksempel på hvordan de førkulturelle (før Loven altså før syndefaldet) spontane suveræne uimodståelige livsytringer manifesterer sig findes hos Paulus og her efterfølgende gengivet af Luther:

Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.


(1)*:

Et andet eksempel på hvordan de spontane suveræne livsytringer kommer til udtryk er i talens åbenhjertighed som det kommer til udtryk mellem forældrene (og ja alle voksne) og det lille barn - selv om barnet endnu ikke har et sprog så kan ingen voksne (og slet ikke forældrene) modstå den spontane suveræne livsytringer talens åbenhjertighed er som ja manifesterer sig helt spontant - og neurobiologien kan føre bevis for at forholdet er en medfødt disposition både hos barnet og forældrene. Er barnet ikke i besiddelse af disse spontane suveræne livsytringer der er i denne kommunikation og talens åbenhjertighed da er der tale om autisme som kan medføre store sociale vanskeligheder senere i livet.


-0-0-0-0-


Citat:
Arne:

mit håb er, at det må lykkes os alle at nå frem til gensidig accept af hinanden -


Du vil ikke engang acceptere og anerkende at jeg har skrevet, som iøvrigt ingen andre, om de spontane suveræne livsytringer - nej tværtimod forsøger du af al magt på Internettet at sprede usandheder om mig, også selv efter at en Google søgning til overmål har demonstreret jeg har været beskæftiget med de spontane suveræne livsytringer i et utal af indlæg igennem mange mange år.

Magen til hykler du er og hvor ondskabsfuld du er - hvordan kan du så skrive: "mit håb er, at det må lykkes os alle at nå frem til gensidig accept af hinanden"

Hvis du mener hvad du der skriver, starter du med at acceptere og respektere og anerkender at HansKrist sørme har skrevet om de spontane suveræne livsytringer i stedet for bevidst at gøre mig uret og fylde spalterne med usandheder om mig

Du er et svagt menneske - nå du ikke engang tør indrømme dine forkerte usande påstande om en debat kollega

Føj det stinker det her:

mit håb er, at det må lykkes os alle at nå frem til gensidig accept af hinanden

Dine ord er tomme og hykleriske
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32890 - 01/08/2021 22:59 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Foråret 2019 skriver jeg:

Læsevejledning, læs fx kun det med fede typer.



Jeg burde være kendt for, ihvertfald af de mennesker der har læst hvad jeg har skrevet igennem de sidste mange år, ca 30 år, at være ham der taler så meget anderledes end tidsånden, new age, og folkereligiøsiteten (især mindfulness buddhismen) har foreskrevet det for os, og præsenteret det for os, nemlig som manden der fremhævede det stik modsatte, nemlig følgende ved den menneskelige psykologi og spiritualitet:

De spontane suveræne livsytringer, hvor talens åbenhjertighed spiller en central rolle for mig. Løgstrup.


Ekstatisk Fornuft contra kun Fornuften, fornuften alene. Paul Tillich og Paulus Nye Testamente.

Frihed og Spontanitet kommer før VÆREN (Gud, som gør de døde levende og kalder på det, der ikke er til, så det bliver til. Paulus Rom 4). Vores Noumenale Kreative Ekstatiske Spontanitet og Frihedshandlinger kommer før VÆREN, før det der er. Nicolai Berdyaev.

FREMTIDEN og FORTIDEN er vigtigere end NUét (eller at ihvertfald de tre, fremtiden nuet og fortiden aldrig kan adskilles). Ja mennesket er sig selv nærværende ved at være fraværende det vi kalder NUét. Heidegger og Viktor Frankl + en lang række andre kontinental europæiske eksistentialister der alle har TIDEN som tilværelsens gåde og HJERTE, Bergson, ja at vi mennesker har fået liv i form af tid, altså som livstid. Hvorfor vi ikke formår at tilegne os visdom, livsvisdom, udenom vores "sein zum tode" konfrontation. I hovedet, i vores sind, finder vi de ting, forhold og hvem vi ønsker og gerne vil leve for, men i HJERTET finder vi de ting, forhold, og hvem vi er parate til at død for, ofre os selv for.

Kæmp for alt hvad du har kær, død om så det gælder. Det menneske der ELSKER og LIDER er det virkelige menneske, KRISTUS -mennesket, pure passion, det stik modsatte vor tids ånd, new age mindfulness buddhismen, med dens hovedvægt på gennem dispassion og det stille og stillede sind, at opnå EUFRONTALITY god forhjerneaktivitet. Fremtiden vil afsløre at ægte EUFRONTALITY kun opnås gennem de spontane suveræne livsytringer, gennem vores karakterliv, de vores spontane ekstatiske skabende kreative livsytringer og frihedshandlinger.

Hvor må du ha følt dig ensom i tidens ånd, vor tids ånd, Hansemand? Ja jeg har været en fremmed fugl. Hvis sang var så meget anderledes og fyldt med profetier om at alting ville vende tilbage til KRISTUS og at KRISTUS igen måtte blive alt i alle. At: "jeg elsker og lider, derfor er jeg". Der er ingen vej udenom lidelser, men der er en vej igennem vore lidelser, nemlig KRISTUS vejen, vi må gå med KRISTUS og så overlader vi til Buddhisterne at frelse sig selv gennem mentale, sindslige, meditative praksisser, hvorimod vi andre vil død for hinanden og altså ikke for os selv. Det gælder ikke om at undgå lidelser, hvorfor vi aldrig må blive bange for at elske, hvorfor vi aldrig må koncentrere os om/på vores eget sindsligevægtighed og harmoni. Menneskets natur er spænding, frygtelige spændinger, ja livet er frygtelig spændende, hvorfor vi må turde elske, turde risikoen for at få vores sindsligevægtighed og harmoni ødelagt.


-0-0-0-0-


Jeg er ikke modstander af primær narcissisme, men jeg er modstander af at man bliver opslugt af sig selv, selvhøjtidelig, og ikke magter længere at blive sig selv løs og fri i en overgivelse og/eller hengivelse alle de spontane suveræne prosociale kreative livsytringer. Mor og barn titte bøh legen fortæller ligesom alt, vi er naturligt orienteret imod hinanden i stor ekstatisk glæde og begejstring. Vi har et prosocial smart vagus brain face heart system som vores ypperste fulde potentiale her i livet. Derfor Jesus frem for Buddha. Buddha lig med no face (udtryksløs face/ansigt), ingen personlighed, hvorimod hos Jesus det emotionelle lidende elskende face/ansigt, vores personlighed, betyder alt. Not silence, not silence, ikke calm/rolig for enhver pris. Som Paulus siger, syng og spil for hinanden folkens, glæd jer med hinanden, i Kristus er der kun JA



-0-0-0-0-


Hjertet har sine grunde, som fornuften ikke kender' Pascal

Hjertet er sædet for Ekstatisk Fornuft, fx de suveræne livsytringer, intuition og inspiration, ja åbenbaringer, ARKETYPER (MOTIVATIONER) og VISIONER der er fyldt af HEALING POWER og VISDOM.

Fornuften Hovedet, ville slet slet ikke kunne klare sig uden Ekstatisk Fornuft, uden Hjertet, uden kærlighed, uden vores humør og temperament, uden de spontane suveræne livsytringer og den stærke inspiration, uden intuition og vision, og ja den motivation og længsel, higen og stræben, der findes her.

Tager vi ikke HJERTET = EKSTATISK FORNUFT, med i det vi gør så ender vi op i sindet og hovedet, vi bliver matte, vi bliver depressive, vi er et let offer for sygdom og tristhed.

Hvorfor det er meget vigtigt at holde øje med de enorme kræfter der findes i HJERTET, vores spontanitet, spontane suveræne livsytringer, og intuition, fantasi og forestillingsevne, og motivation, og sidst men ikke mindst kærlighed, elsker vi (hvilket også indbefatter sørger vi, for ingen kan elske uden også sorg), hvem og hvad elsker vi, og hvem og hvad hader vi, hvor er vores indignation og vrede, bitterhed.


HJERTETS EKSTATISK FORNUFT hvorigennem vi har kontakt til vores spontanitet (latter og humor), de spontane suveræne livsytringer, hvor vi har kontakt til intuition og inspiration og store SYNER VISIONER DRØMME ÅBENBARINGER og MOTIVATIONER, ARKETYPERNE i vores liv.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32897 - 02/08/2021 10:25 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du skriver:
Citat:
I vor tid er trosfrihed også trosløshed.
Jeg er ikke sikker på, om jeg forstår dig ret.
Troløs kan jo betyde at svigte en tro, men det kan også betyde at savne en tro.

Du skriver også, at bl.a. jeg ikke er spirituelt trængende.
Mit svar:
Nej, jeg føler mig ganske rigtigt ikke spirituelt trængende, for jeg føler mig spirituelt inspireret.
Er det indeholdt i dine ord:
Citat:
Somo, Tikka, Anomym, Jørgen P og Arne er ikke spirituelt trængende -

M.v. h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 28 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 27 28 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk