annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 28 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32814 - 28/07/2021 12:38 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Det får mig til at tænke på Paulus' ord om tro, håb og kærlighed, hvor jeg ikke har kristendommens tro og håb men dog dens kærlighed.


men dog dens kærlighed.


Det er ikke muligt.


Du kan bibelsk ikke ha den kristne kærlighed, når du ikke tror på den gud som kærligheden kommer fra -

Kærligheden der tales om hos Paulus som størst kommer fra gud


Så igen … gud elskede verden så meget -”


***

Top Svar Citer
#32815 - 28/07/2021 13:40 Re: Guder og det guddommelige [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Her fornemmer jeg faktisk at være enig med dig Tikka omkring det forhold at vi synes Arne's JESUS KRISTUS IKON oplevelse virker til at være på skrømt.

Jeg fornemmer også at du kan læse Bibelen i dets Åndelige betydning - hvilket vel også må være mest tilfredsstillende for dig selv at der har været tale om stor ægte religiøs SPIRITUALITET hos de forfattere der står bag Bibelen.

Bibelen kan gøres til dogmatisk bibeltro uden det ægte religiøse spirituelle inderligheds engagement (som vi fx finder så udtalt hos Paulus og Jesus) overhovedet kommer på tale, men det var næppe sådan Bibelens forfattere har forestillet sig deres tekster's vidnesbyrd en dag ville blive misbrugt til noget ikke religiøst og ikke spirituelt - altså blot til mentale trosforestillinger som man skal sluge og sige ja og amen til.

Forståelsen af det åndelige (de objektive religiøse spirituelle forhold som fx jungiansk psykologi med dets videnskabelige lære om det ubevidste har påvist rigtigheden af (og som moderne neurovidenskab støtter op om dagligt sandheden i)) som Paulus forklarer det overalt og da især fx 1 Kor 2 er det grundlag Bibelen må læses på. Iøvrigt kan vi ikke forstå noget som helst af Nye Testamentes SPIRITUALITET eller religiøsitet udenom GUD HELLIGÅNDEN - dette er en Ny Testamentlig kendsgerning så vidt TRO at det ikke er noget vi gennem vores fornuft alene kan læse os frem til - ja mærkeligt nok skal GUD med ind over (det var ironisk sagt til alle bibelfundamentalistisk orienterede der snildt kan undvære Gud i deres liv, for de kan jo nøjes med at læse og tro - men nej det kan man ikke på den måde snyde sig frem til noget udenom Gud (det religiøse spirituelle) blot ved at læse og sige ja og amen til bibelkonkordantiske overtrosforestillinger.

Jeg har altid undret mig over hos bibelfundamentalisterne hvor pokker Gud er i deres liv - hvor pokker er det ægte religiøse spirituelle blevet af - den religiøse dybdedimension som er påvist af først især psykoanalysen igennem deres videnskabelige påvisning det ubevidste og nu dagligt den neurovidenskaben støtter op om, at der er andet end fornuft mellem ørerne på os - der er også Ekstatisk Fornuft uden hvilken vores fornuft tørrer ud og folk ender i mismod og depression.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32816 - 28/07/2021 16:18 Re: Guder og det guddommelige [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Du kan bibelsk ikke ha den kristne kærlighed, når du ikke tror på den gud som kærligheden kommer fra -
Mit svar:
Jeg tror på det guddommelige, som kærligheden kommer fra.
At gøre det guddommelige til en faderskikkelse, en mandsperson forekommer mig at være for primitivt.

Jeg forstår, at du også afviser Løgstrups spontane suveræne livsytringer.
Det gør jeg ikke.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart


Redigeret af Arne Thomsen (28/07/2021 16:23)
Top Svar Citer
#32817 - 28/07/2021 16:37 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Jeg forstår, at du også afviser Løgstrups spontane suveræne livsytringer.
Det gør jeg ikke.


Du har ellers i årevis kaldt de spontane suveræne livsytringer for tomme svulstige intetsigende ord når jeg forsøgte at forklare dig noget hvor jeg brugte den betegnelse. Jeg har revet mig i håret over dig pga disse tilbagemeldinger.

I al den tid jeg har været her har jeg tematiseret over de Spontane Suveræne Livsytringer og et menneske der formår at tematisere over noget har selvfølgelig på en selvstændig måde tilegnet sig en dyb forståelse hvad der er tale om.


-0-0-0-0-

Citat:
Arne:


At gøre det guddommelige til en faderskikkelse, en mandsperson forekommer mig at være for primitivt.


Præcist præcist vi ved du har det sådan Arne også derfor vi ikke forstår din brug af et JESUS KRISTUS IKON

JESUS KRISTI idé om det guddommelige afviser du blankt - men hvorfor bruger du så et JESUS KRISTUS IKON??? Hvorfor kysser du det? Nu du synes JESUS KRISTI ideer om det guddommelige er primitive skyldes det så at du tilbeder et stykke malet træ???

Vi ved du tar afstand fra JESUS KRISTUS og ikke nok med det du mener ligefrem JESUS KRISTI ideer om det guddommelige er primitivt (det kunne jo også være din manglende forståelse det religiøse sprogbrugs billede tale der var noget galt med).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32818 - 28/07/2021 17:23 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Arne (fred være med dig)

Hvor mange guder er der...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Kan du komme op med noget bedre...

https://hinduismen.dk/index.php/indhold/guder/brahman

Hvad søger du...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 28 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 27 28 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk