annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 28 < 1 2 3 4 5 ... 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32804 - 27/07/2021 14:47 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Din trådstart – åhe nej – Gammel vin på nye flasker

Jeg tænkte: ikke noget nyt, men igen en indpakning for ord som guddommeligt - Hvad der ligger bag den mirakuløse væren – det ufattelige - og her i trådstart inddrages så også religiøse væresteder, hvor du kan elske … og alt dette - giver så mulighed for igen, at fortælle ikon historien, som jo så også kom i det indlæg, jeg svarer på.

*

Citat:
Hvad der ligger bag denne mirakuløse væren, ved jeg intet om. Det behøver jeg heller ikke.
For mig er ”meningen” at elske – i dagligdagen – og tillige gerne på religiøse samlingssteder, der vender sig mod det ufattelige.


Det er jo underligt, at meningen for dig er at elske i hverdagen – hvornår ellers – men også at du på disse hverdage gerne vil elske: på religiøse samlingssteder, der vender sig mod det ufattelige.

Hvad forstår du ved at elske, og hvad kan du elske disse steder? … faktisk havde jeg forventet du ville væmmes, for mener du ikke, det er storhedsvanvid, hvis mennesket gør sig tanker om skaberen – det ufattelige … og kan man inspireres af noget man ikke anerkender – ikke vil kendes ved?

At du ikke vil/kan tænke på skaberen/det ufattelige og alligevel søger det uden, at ville erkende et billede af denne er mega mystisk, men forstår jo godt et eller andet sted andres religiøsitet kan smitte lidt af og kan inspirere når du har omformet din forståelse af det som du ikke anerkender til dit eget, men her er vi jo i følelsernes vold via fantasien

*

Når jeg henviste til hjemmesiden; Jesus frelser var det som skrevet et tilfælde jeg faldt over den.
En hjemmeside som ser ud til at være aktiv, og hvor man kan chatte om sin tro eller mangel på samme og tillige blive ført sammen med mennesker i ens nærområde man matcher med - så et religiøst samlingssted, men, jeg forstår du er kræsen – ikke alt er lige godt – inspirerende kalder du det - så de religiøse samlingssteder skal altså være inspirerende – du har et billede af hvad der religiøst behager dig og hvor du kan elske, men ok – hverdagens kærlighed gælder åbenbart ikke på religiøse samlingssteder

Hvad er det så, du elsker der, og hvordan viser det sig? … for jeg forstår jo, at Jesus ikonet elskede dig, men at du ikke elsker tilbage


Men godt du elsker i hverdagen, hvis dette betyder du er der, for de som du ikke inspireres af, for er det ikke sådan, at det ofte er de udstødte og anderledes der har brug for dette at blive elsket, men også disse - der faktisk ved hvad kærlighed er - der både giver mad og husly – om muligt – uden at udnytte en eller tage sig betaling.

*

Ps:

Stadig lidt koks med at få vist kladde, men også nul farve smadrpc

Også laaaaaang tid for at indsende indlæg

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#32805 - 27/07/2021 15:06 Re: Guder og det guddommelige [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jo - jeg forstår godt dine indvendinger, men den dybt alvorlige kærlighed via Ikonen - også direkte til mig - jeg oplevede, lader sig - for mig - ikke spærre inde i forestillingen om en menneskelignende person, der kaldes Gud.

Min fornemmelse er, at kærligheden fra det guddommelige ikke lader sig begrænse til noget, som vi mennesker kan fatte, men at Kristus Ikonen - ad symbolsk vej - åbenbart alligevel gør denne kærlighed mærkbar.

Alt elskende kærlighed fra det guddommelige - også til mig - det er for mig det væsentlige.
Resten er detaljer - og - tror jeg - ofte mere menneskelige end guddommelige.

Og jeg forstår godt trangen til at have en menneskelignende Gud at prise og at bede til, men min skepsis "spærrer".

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32806 - 27/07/2021 15:59 Re: Guder og det guddommelige [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Nå da - Tikka, mens jeg svarede på dit indlæg af 14:04, skrev du et mere 14:47, som jeg vil søge at besvare:
Du skrev:
Citat:
Det er jo underligt, at meningen for dig er at elske i hverdagen – hvornår ellers – men også at du på disse hverdage gerne vil elske: på religiøse samlingssteder, der vender sig mod det ufattelige.

Hvad forstår du ved at elske, og hvad kan du elske disse steder? … faktisk havde jeg forventet du ville væmmes, for mener du ikke, det er storhedsvanvid, hvis mennesket gør sig tanker om skaberen – det ufattelige … og kan man inspireres af noget man ikke anerkender – ikke vil kendes ved?
Mit svar:
Når jeg skriver "at elske" i denne sammenhæng, mener jeg - helt kort - ydmyg og dybt taknemmelig glæde over verdens væren - og dermed også egen væren - - og dens årsag.

Egentlig er det vel netop dét, længsel efter det guddommelige, mennesker samles om religiøse steder - uanset hvilke "teologier", de har opbygget - hvilket jeg finder mindre vigtigt.

Du skriver også:
Citat:
- jeg forstår jo, at Jesus ikonet elskede dig, men at du ikke elsker tilbage
Mit svar:
Kristus Ikonen er jo et symbol, som "kanaliserer" det guddommeliges kærlighed, som jeg jo elsker.

Endelig skriver du:
Citat:
Men godt du elsker i hverdagen, hvis dette betyder du er der, for de som du ikke inspireres af, for er det ikke sådan, at det ofte er de udstødte og anderledes der har brug for dette at blive elsket, men også disse - der faktisk ved hvad kærlighed er - der både giver mad og husly – om muligt – uden at udnytte en eller tage sig betaling.
Mit svar:
Helt enig. Jeg tror ikke på ondskab, men på at mennesker "kan komme galt afsted", og det er noget spontant, at hjælpe medmennesker, som har behov - uanset idéer og holdninger - men ikke kun medmennesker - alt værende.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32807 - 27/07/2021 16:03 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
"For således elskede Gud verden -" står der et sted i Johannesevangeliet.
Det var dén kærlighed, jeg fik - dybt, dybt ind i mit inderste.

Citat:
Jo - jeg forstår godt dine indvendinger, men den dybt alvorlige kærlighed via Ikonen - også direkte til mig - jeg oplevede, lader sig - for mig - ikke spærre inde i forestillingen om en menneskelignende person, der kaldes Gud.

ikke spærre inde i forestillingen om en menneskelignende person

stortchock jamen det er jo det du gør, når du sammenligner ord i skriftstedet: "For således elskede Gud verden -" med oplevelse - kærligheden fra ikonet

*

PS:

Her mangler billekoden til indsend - og heller ingen farve her

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#32808 - 27/07/2021 17:05 Re: Guder og det guddommelige [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Jo - din logik her respekterer jeg, men at der i Bibelen står Gud, hvor jeg hvor jeg tror på noget langt mere ufatteligt, som jeg benævner det guddommelige, det tager jeg ikke så tungt.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 28 < 1 2 3 4 5 ... 27 28 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Nyheder fra Religion.dk