annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 22 < 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32617 - 01/07/2021 16:19 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg sluttede ovenfor med en sammenfatning:
Citat:
Dét, jeg tror, er, at jeg, som menneske - uanset min ubetydelighed - har grund til at være taknemmelig over, at være en del af "skaberværket" (skabt eller evigt): det guddommelige - en inspiration til aktiv altomfattende kærlighed - i stedet for et hav af teologiske spekulationer.
Og jeg vil tilføje, at jeg tror, vi mennesker i årtusinder - stillet overfor det ufattelige - verdens væren - som vi kalder det guddommelige - hér har følt - og stadig føler - længsel efter noget at støtte os til.

Deraf verdens mange religioner - med alt hvad de har ført med sig af godt og ondt.

Jeg erkender, at det er svært at ophøre med at mene, at vi mennesker er det vigtigste i verden, ligesom jeg erkender, at det nok er endnu sværere at opgive troen på, at vi kan fatte det guddommelige for i stedet alene at være taknemmelige - og inspirerede af dog at være en del af det guddommelige.

I den tid, vi mennesker har eksisteret, har der været enkelte, som mener, at de har oplevet åbenbaringer.
Al ære og respekt for dét.
Men nogle af disse mennesker har så ment, at alle andre skulle underkaste sig deres åbenbaringer - med alt hvad dét har medført af kætterfordømmelser og religionskrige o.m.m.

Tænk hvis vi opgav at "kloge" os - og i stedet - lidt mere ydmygt - fandt kærligheden i vores guddommelige væren blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32618 - 01/07/2021 17:29 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne (fred være med dig)

Hvorfor er der ikke bare en kæmpe klode med plads til alle...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-3/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-iii/

https://www.thelight.net/kingdom.htm

Hvad laver vi her på jorden...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-4/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-iv/

Mon vi kan blive enige om et grundlag, at sætte børn i verden på...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32619 - 01/07/2021 18:34 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Jeg erkender, at det er svært at ophøre med at mene, at vi mennesker er det vigtigste i verden, ligesom jeg erkender, at det nok er endnu sværere at opgive troen på, at vi kan fatte det guddommelige for i stedet alene at være taknemmelige - og inspirerede af dog at være en del af det guddommelige.


som Tikka så ofte har påpeget det overfor dig Arne, hvis vi ikke kan erkende og fatte det guddommelige kan vi ej heller være taknemmelige og inspirerede af dog at være en del af det guddommelige.

-0-0-0-0-0-

uden åbenbaringer findes hvad vi forstår ved det religiøse spirituelle næppe,

det religiøse har at gøre med store sjælskræfter og energier, ideer, syner og billeder og motiver (arketyper motivationer) som tilhører en skjult ubevidst (eller usynligt for os at se og røre ved) verden, som vi altså ikke gennem vores sunde fornuft og naturlige sanser kan gøre os erfaringer med på samme måde som vi kan med de materielle fysiske foreliggende objekter ting i vores fælles med hinanden omgivelser, omverden

jamen hvordan kan vi så erkende alt dette det religiøse guddommelige "stof" (Guds tanker og ideer fx og kald, samtale (kommunikation bøn) med os)??? jo gennem åbenbaringer, det åbenbarer sig for os,,, (gennem drømme, gennem intuition, inspiration, gennem pludselige spontane ideer og tanker og tilskyndelser og gennem samvittighedens indre stemme der taler til os, etc etc etc


jeg kan gøre mig erfaringer med opvaskemaskine i sommerhuset og min bil og cykel, ved at jeg undersøger disse og læse manual, og igennem at jeg har lært hvad jeg skal gøre eller ved at jeg henter en ekspert, et menneske med særlig viden og uddannelse til at se på opvaskemaskinen og bilen og cyklen. Denne måde at erkende og få viden om tingene gælder ikke for det religiøse,,,nej her erkender og får vi viden (gnosis) og erkender vi på en anden måde, gennem det der kaldes åbenbaringer, hvor intuition og inspiration og syner og drømme og ideer med meget mere befinder sig indenfor hvad åbenbaringer dækker over.

-0-0-0-0-0-

alle mennesker har åbenbaringer, det sker fra morgen til aften, og gjorde det ikke ville vi være døde inden aften, da vi lever på åbenbaringer

Paulus har ingen åbenbaringer han forlanger at vi skal tro på, men Paulus siger at de personlige åbenbaringer han har haft og tilstadighed har og lever i (1 Kor 2) disse har vi også adgang til,,, hvorfor dog ikke?

Muhammed mener jeg har et væld af åbenbaringer endda meget af Koranens tekst skulle være guddommelige åbenbaringer som jeg mener muslimerne er forpligtiget på, da de betragtes som værende ufejlbarlige sande og direkte fra Gud og ikke står til diskussion,,, men intet af dette findes i kristendommen da kristendommen ikke er grundlagt på ufejlbarlige nedskrevne åbenbaringer vi bare har at tro på, nej kristendommen påstår at alle mennesker har åbenbaringer og at vi skal drøfte disse vores åbenbaringer med hinanden som man gjorde i de paulinske urkristne menigheder,,, og egentlig burde vi gå tilbage til samme sunde måde at være beskæftiget med tingene,,, iøvrigt også derfor jeg er så meget tilhænger af Paulus fordi han åbner en dør for alle mennesker - og påstår de har frimodig og fri og adgang til Gud (fri taleret overfor Gud), det guddommelige,

-0-0-0-0-

Arne: "Tænk hvis vi opgav at "kloge" os" ---

du gør ikke andet Arne, end at fortælle os hvad vi ikke kan, og at vi hos Paulus finder trostvang og dogmatisk rettroenhed, men dette er usandt, ligeledes siger du at kristne skal tro på åbenbaringer Paulus har haft, nej igen, dette er ikke troens genstand hos Paulus og vi tvinges ikke til at tro på det som vi forstår at tro på noget, nej Paulus henviser os til at vi selv har adgang til et væld af åbenbaringer og at vi skal drøfte tingene frit og fortandigt med hinanden om disse åbenbaringer vi alle har,, hvilket var hvad de gjorde i de urkristne paulinske menigheder



vi andre gør det modsatte, vi kommer med personlige vidnesbyrd som Paulus og alle andre kristne, om alt det der bliver os åbenbaret, hvor åndelig en rig verden vi tager del i, hvor meget Gud gør for os dag og nat
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32622 - 01/07/2021 19:32 Re: Mennesket og verden [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Jeg anbefaler Hans K, at han spiser et kosttilskud, der hjælper på hjernens hukommelse, fordi jeg har tidligere oplyst jer noget lignende.

Wikipedia om ordet ´åbenbaring´: "Åbenbaring er et teologisk begreb, der findes i mange religioner, og hvis indhold er ligeså forskelligt som disse. I almindelighed kan åbenbaringen siges at være det, hvorefter religion fremtræder som et virkeligt forhold fra Gud til mennesket. Da et sådant forhold ikke kan bevises videnskabeligt, må åbenbaringen opfattes og formidles som tro."



he he, det er godt med dig Gerth,,, og din opfordring til at finde et kosttilskud der kunne styrke min hukommelse,,,,


ja åbenbaringer har vi to til fælles Gerth,,, vi indrømmer begge villigt hvor meget de fylder i vores liv, i vores dag fra morgen til aften,,,,

vores forstand har 2 forskellige kilder hvorfra den gør sig sine erfaringer,,,

1): gennem vores 5 sanser rettet imod ting, mennesker, og undervisningsmateriale fra den ydre verden

2): og så de tonsvis af åbenbaringer vi får udenom vores 5 sanser, drømme, syner, ideer, inspiration og intuitioner og pludselige indskydelser og tilskyndelser og pludselige sjælskræfter og energier der overvælder os,,, --- denne den indre eller skjulte og ofte til en begyndelse ubevidste verden eller virkelighed der gør vores liv og bevidsthed så rigt så rigt,, ja vi kunne slet ikke leve uden at vores forstand ikke også har denne kilde til erfaring,,,

vi opdagede hurtigt at det er universelt og har været dette for menneskeheden i ufattelig mange hundrede tusinde af år,,, det religiøse er noget af det ældste vi kan spore tilbage til menneskehedens barndom,,,



mennesket har mange intelligenser,, er vi oppe på 10, det begyndte med Howard Gardners de 7 intelligenser, hvor han påstod der var flere, men de 7 var fundet og opfyldte de kriterier de skulle for at blive erklæret være en selvstændig indentificerbar intelligens, men jeg mener at vi idag taler om 10, ihvertfald 9, hvor den spirituelle intelligens er en af disse,,,

uden at fornærme Arne, har han ikke en særlig veludviklet spirituel intelligens,,,, dette er ikke usædvanligt, --- han er jo ej heller bleg for at sige at han ingen spirituelle erfaringer af det guddommelige har, det skriver han jo om i stort set alle sine indlæg,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32623 - 01/07/2021 19:55 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Jeg redigerede mit indlæg næsten samtidigt med dig her og bær venligst over med nogle af mine grammatiske fejl i mit ivrige skriveri. Åbenbaring er kun for gudstroende: "Åbenbaring handler om et kærligt forhold med Det guddommelige og angående det er der ikke bare altid noget så smukt for vantro og hedninge. Hvordan er du en del af det guddommelige, fordi kun med Helligånden har jeg min forbindelse med en guddom?"

Du nævner ti intelligenser, men jeg sagde 11 i projekt OPLYSTHED:

MENTAL TRÆNING

Jeg beklager den ved teksten nedenunder tekniske fejl i skriftstørrelsen! Emnet her er ikke ment som en fordom imod psykisk syge - En sindslidende ældre kvinde siger til mig: "Min hukommelse bliver værre og værre, men det kommer altså også til at ske for alle jer andre, når i bliver gamle, hvor i fatter mindre og mindre." En pædagogisk mand siger til det: "Nej! Den generelisering er ikke sandt. Ligesom med hele resten af kroppen ´dør´ hjernen sandsynligvis, hvis den ikke bruges nok. Hjernen forandrer sig igennem hele et menneskes liv. Hvis hjernen ikke stimuleres intellektuelt, sker der muligvis derfor især fra den modne alder og senere derefter med tiden enten en i mildere grad slags degeneration eller alderdomsygdom i den. Hvis hjernen ikke aktivt beskæftiger sig på en udfordrende måde, opfinder den eventuelt selv istedet nogle alvorlige psykiske problemer, der skal løses. Man kan faktisk forbedre hjernens intelligens på forskellige måder."

Idag er der ifølge naturvidenskabelig teori om mennesket ti intelligenser, men der er også endvidere en elvte om tro, hvilket er ´Den spirituelle´. OPLYSTHED her er godt for følgende intelligensområder og Helligånden har ydermere en helbredende kraft:
1. Sproglig/verbal
2. Følelsesmæssig (EQ)
3. Interpersonel/social
4. Intrapersonel/personlig
5. Den Eksistentielle/livsklog
6. Musikalsk/kreative
7. Logisk
8. Spirituelle

Sund livsstil styrker sindet. Hvis der en dag er eksempelvis fællessang eller musikarrangementer, hjælper det vistnok endvidere lidt på den musiske/kreative intelligens. Det kræver vel også noget kreativitet, når man spontant inspirerende leger med ord i en diskussion/debat/samtalespil ligesom digteres eller forfatteres skriverier og folks opfindelse af sprogligt nye udtryk med termer, begreber og ord? K.E. Løgstrups tanker om de suveræne livsytringer handler også om dette. Hjælp gerne fysisk med nogle praktiske ting, der måske sådan giver en ekstra god jordforbindelse. Følelsen næstekærlighed er omsorgsfuld relevant i projektets sociale samvær vedrørende etik og moral. Fri tænkning for os handler blandt andet om ens personlige medansvar i fællesskabet, egen individuelle selvstændighed og plads til hinandens fornuftige kritik.

Der er i verdenssamfundet en præstationskrævende konkurrencementalitet for viden, talenter, evner og egenskaber, men vi samarbejder åndeligt, hvor man sådan plejer vores personlige udvikling til visdom og menneskehedens opvågning.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 22 < 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk