annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Mennesket og verden

Citat:
Arne:

Jeg erkender, at det er svært at ophøre med at mene, at vi mennesker er det vigtigste i verden, ligesom jeg erkender, at det nok er endnu sværere at opgive troen på, at vi kan fatte det guddommelige for i stedet alene at være taknemmelige - og inspirerede af dog at være en del af det guddommelige.


som Tikka så ofte har påpeget det overfor dig Arne, hvis vi ikke kan erkende og fatte det guddommelige kan vi ej heller være taknemmelige og inspirerede af dog at være en del af det guddommelige.

-0-0-0-0-0-

uden åbenbaringer findes hvad vi forstår ved det religiøse spirituelle næppe,

det religiøse har at gøre med store sjælskræfter og energier, ideer, syner og billeder og motiver (arketyper motivationer) som tilhører en skjult ubevidst (eller usynligt for os at se og røre ved) verden, som vi altså ikke gennem vores sunde fornuft og naturlige sanser kan gøre os erfaringer med på samme måde som vi kan med de materielle fysiske foreliggende objekter ting i vores fælles med hinanden omgivelser, omverden

jamen hvordan kan vi så erkende alt dette det religiøse guddommelige "stof" (Guds tanker og ideer fx og kald, samtale (kommunikation bøn) med os)??? jo gennem åbenbaringer, det åbenbarer sig for os,,, (gennem drømme, gennem intuition, inspiration, gennem pludselige spontane ideer og tanker og tilskyndelser og gennem samvittighedens indre stemme der taler til os, etc etc etc


jeg kan gøre mig erfaringer med opvaskemaskine i sommerhuset og min bil og cykel, ved at jeg undersøger disse og læse manual, og igennem at jeg har lært hvad jeg skal gøre eller ved at jeg henter en ekspert, et menneske med særlig viden og uddannelse til at se på opvaskemaskinen og bilen og cyklen. Denne måde at erkende og få viden om tingene gælder ikke for det religiøse,,,nej her erkender og får vi viden (gnosis) og erkender vi på en anden måde, gennem det der kaldes åbenbaringer, hvor intuition og inspiration og syner og drømme og ideer med meget mere befinder sig indenfor hvad åbenbaringer dækker over.

-0-0-0-0-0-

alle mennesker har åbenbaringer, det sker fra morgen til aften, og gjorde det ikke ville vi være døde inden aften, da vi lever på åbenbaringer

Paulus har ingen åbenbaringer han forlanger at vi skal tro på, men Paulus siger at de personlige åbenbaringer han har haft og tilstadighed har og lever i (1 Kor 2) disse har vi også adgang til,,, hvorfor dog ikke?

Muhammed mener jeg har et væld af åbenbaringer endda meget af Koranens tekst skulle være guddommelige åbenbaringer som jeg mener muslimerne er forpligtiget på, da de betragtes som værende ufejlbarlige sande og direkte fra Gud og ikke står til diskussion,,, men intet af dette findes i kristendommen da kristendommen ikke er grundlagt på ufejlbarlige nedskrevne åbenbaringer vi bare har at tro på, nej kristendommen påstår at alle mennesker har åbenbaringer og at vi skal drøfte disse vores åbenbaringer med hinanden som man gjorde i de paulinske urkristne menigheder,,, og egentlig burde vi gå tilbage til samme sunde måde at være beskæftiget med tingene,,, iøvrigt også derfor jeg er så meget tilhænger af Paulus fordi han åbner en dør for alle mennesker - og påstår de har frimodig og fri og adgang til Gud (fri taleret overfor Gud), det guddommelige,

-0-0-0-0-

Arne: "Tænk hvis vi opgav at "kloge" os" ---

du gør ikke andet Arne, end at fortælle os hvad vi ikke kan, og at vi hos Paulus finder trostvang og dogmatisk rettroenhed, men dette er usandt, ligeledes siger du at kristne skal tro på åbenbaringer Paulus har haft, nej igen, dette er ikke troens genstand hos Paulus og vi tvinges ikke til at tro på det som vi forstår at tro på noget, nej Paulus henviser os til at vi selv har adgang til et væld af åbenbaringer og at vi skal drøfte tingene frit og fortandigt med hinanden om disse åbenbaringer vi alle har,, hvilket var hvad de gjorde i de urkristne paulinske menigheder



vi andre gør det modsatte, vi kommer med personlige vidnesbyrd som Paulus og alle andre kristne, om alt det der bliver os åbenbaret, hvor åndelig en rig verden vi tager del i, hvor meget Gud gør for os dag og nat
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk