annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 436 gæster og 274 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 22 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 21 22 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32628 - 01/07/2021 23:40 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hankrist, du skriver:
Citat:
Paulus henviser os til at vi selv har adgang til et væld af åbenbaringer -
Mit svar:
Meget muligt, men det har jeg ikke oplevet, når jeg læser Paulus.

Dét, jeg har oplevet - og oplever - er det guddommeliges væren i Alt.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32630 - 01/07/2021 23:59 Re: Mennesket og verden [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du skriver:
Citat:
Åbenbaring handler om et kærligt forhold med Det guddommelige og angående det er der ikke bare altid noget så smukt for vantro og hedninge. Hvordan er du en del af det guddommelige, fordi kun med Helligånden har jeg min forbindelse med en guddom?
Mit svar:
Jeg tør ikke driste mig til at tale om "et kærligt forhold med Det guddommelige", men godt om om kærlighed til det guddommelige - det guddommelige, som jeg mener, jeg selv er en lille bitte del af - på lige fod med alt andet værende i universet (universerne).

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32631 - 02/07/2021 00:00 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Dét, jeg har oplevet - og oplever - er det guddommeliges væren i Alt.

Hvilken gud/guddom er der tale om?

***

Top Svar Citer
#32634 - 02/07/2021 11:03 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg skrev:
Citat:
Dét, jeg har oplevet - og oplever - er det guddommeliges væren i Alt.
Og du stillede spørgsmålet:
Citat:
Hvilken gud/guddom er der tale om?
Mit svar:
Det guddommelige - som jeg oplever det - kan ikke defineres.
Ethvert forsøg herpå ville være en begrænsning til noget mindre, fornemmer jeg.
Dette at ville spærre det guddommelige inde i noget, som vi mennesker kan fatte, tror jeg, er en fejl, som vi mennesker har begået igen og igen i de mange religioner.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32635 - 02/07/2021 11:49 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Det guddommelige - som jeg oplever det - kan ikke defineres.
Ethvert forsøg herpå ville være en begrænsning til noget mindre, fornemmer jeg.
Dette at ville spærre det guddommelige inde i noget, som vi mennesker kan fatte, tror jeg, er en fejl, som vi mennesker har begået igen og igen i de mange religioner.


nu taler du om at definere menneskets kontakt med det guddommelige, og at spærre det guddommelige inde i noget,,,,

det er overhovedet ikke det vi taler om, vi taler om hvorvidt vi har erfaringer med det guddommelige, med hvad der er fra Gud og hvad der stammer fra os selv,, vores egen ånd og forstand, bevidsthed, og så hvad der ligger udenfor vores normale hverdagsagtige kulturelle bevidsthed og horisont,

og hvad der er fra Gud og ellers alt det guddommelige vidunderlige her, det bliver ved med at være både fra Gud og Guds, mysteriet mellem mennesket og Gud og verden, alt dette det guddommelige, tømmes og svækkes ikke gennem vores erfaringer hermed, tværtimod, tager mysteriet til i styrke,,, det er ikke noget vi skal definere eller kan definere udtømmende gennem vores gudserfaringer

men vi kan som Gerth og HansKrist og millioner ja milliarder af andre mennesker, komme med vidnesbyrd og tale forstandigt og frit (som Paulus forlangte det) med hinanden om vores spirituelle/åndelige Gudserfaringer --- vi kan juble og lovsynge herom som Paulus forlangte af os, og så kom musikken og sangen, salmesang, til at fylde så meget i Kirken som tak og lovprisning vores guddommelige barnekår, vi Guds børn der har Guds Ånd og kender ikke så lidt til Guds tanker, ideer og vilje med os og vores liv

-0-0-0-

Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige. 1 Kor 2



for mange år siden sagde jeg at Jungiansk Psykologi er funderet på hvad Paulus her skriver i 1 Kor 2.

måske jeg er den eneste i hele verden der er kommet med den påstand,,

hvad sker så da jeg læser Aksel Haanings store Jung bog, jo jeg erfare at Jung har opdaget 1 Kor 2 og han selvfølgelig er ret så begejstret for hvad der står her, da det er vand på jungiansk psykologis grundantagelse om det ubevidste.



-0-0-0-0-0-

jeg kender iøvrigt ingen der er så dogmatisk som dig Arne. Du hælder dogmer i hovedet på folk, fx dine absurde negative teologi dogmer, som du slet ikke har forstået pointen med, pointen er ikke at vi ikke har gudserfaringer, og i det hele taget erfaringer med det guddommelige himmelske kontra det menneskelige jordiske, men at vi skal kunne sklene mellem hvad der er menneskeværk, hvad der er fra mennesket og hvad der er fra Gud og dermed guddommeligt,,

derfor blandt andet må vi ikke give bibelen guddommelig status da det er menneskets forsøg på bevidner deres gudserfaringer,,,, så det eneste bibelen skal respekteres for er menneskets mange vidnersbyrd om hvordan Gud har grebet ind i deres liv,,,,

bogstaveligt kan og må vi ikke læse og forstå bibelen fra a - z som værende Guds ufejlbarlige ord til os, hvis vi gør det så kommer vi under bogstavens ånd der slår os ihjel (altså ligesom Tikka og Jørgen der gør det hele til hjernespind og glemmer at det er noget SPIRITUELT mellem Gud og os mennesker, altså at det hele drejer sig om at vi som Jesus er grebet af Guds Ånd, at vi har taget Gud med ombord i vores liv, forstået som eksistens, og det ikke blot er noget vi læser om og tror, hvorved vi gør det hele til hjernespind og noget mentalt og dødt som Paulus siger:


Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3


-0-0-0-0-0-0-


du kan ikke spærre Gud eller det guddommelige inde i noget, da det er liv og eksistens og ÅND - hvor vi er hinsides at et subjekt (et menneske) gør sig forestillinger om noget objektivt sandt det kan beskrive,,,, nej her er liv og kærlighed og healing,, det er LIV og ikke teori
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 22 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 21 22 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Nyheder fra Religion.dk