annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 282 gæster og 296 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 11 1 2 3 ... 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26445 - 17/10/2018 15:16 Buddhisme
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Egentlig har jeg aldrig været rigtig afklaret om buddhisme, denne store østlige religion, der ikke - som kristendommen - har hverken en skabergud, en frelsergud eller en guddommelig helligånd.

Det står ikke ordentlig klart for mig, hvad buddhisme er, men jeg fandt dette:
Citat:
Grundlaget for buddhismen er læren om De Fire Ædle Sandheder[6]. Disse fire sandheder udtrykker:

1. Livet er fuld af lidelse
2. Lidelsen skyldes uvidenhed
3. Der findes en helbredelse for lidelsen
4. Helbredelsen går gennem den ottefoldige vej
I den forbindelse er alle former af buddhisme fokuseret på den ædle ottefoldige vej[7] (atthangika-magga), der altså er den sidste af de fire ædle sandheder (ariya-sacca).
Og linket til den ottefoldige vej siger bl.a.:
Citat:
Den Otteleddede Vej, også kaldet Den Ædle Ottefoldige Vej, består af følgende dele: Ret anskuelse, ret beslutning, ret tale, ret handlen, ret levevis, ret bestræbelse, ret besindelse, ret koncentration/fordybelse. Hvor ret skal forstås som rigtig, dvs. i overensstemmelse med læren. Alle led er indbyrdes afhængige og må udøves på samme tid.
Og hvad er så "det rette" i disse otte aktiviteter?
Det har jeg ikke fundet ud af endnu blinker

Jeg fandt imidlertid noget om Zenbuddhismens Kegonfilosofi:
Citat:
Kegonfilosofien betoner sin betydning for Zen, når det gælder læren om det firfoldige univers. Det firfoldige univers kategoriseres som:

1) fænomenverden

2) den sande virkelighed eller det absoluttes verden, der samtidig er verden uden forskel, den fuldstændige enheds eller tomheds verden

3) alting i denne verden, træer, klipper, støv og snavs, insekter, dyr og mennesker, udgør åbenbarings- og virksomhedsformer af det absolutte; dermed regnes alt dette som helligt, og kan betragtes som del af Buddhas eget væsen

4) alt i universet står i en gensidig permanent og harmonisk forbindelse med alle andre ting.[8]
Zen: Den meditation, der fører til den frelsende indsigt.

Jeg er jo bestemt stadig ikke afklaret om buddhismen og dens forskellige former, men den betyder jo meget for ganske mange af os mennesker her på kloden, så derfor vil jeg bestemt ikke ignorere den - og i stedet håbe på at nogen vil hjælpe med at afklare denne religion/filosofi, der er så meget anderledes, end hvad vi er vant til her i vores vestlige verden.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26450 - 18/10/2018 16:02 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Jeg har fundet lidt mere om den ædle ottefoldige vej:
Citat:
Den ædle ottefoldige vej
1. Ret forståelse, dvs. forståelsen/erkendelsen af de første tre sandheder af de fire ædle sandheder, før effektiv praktisering af den ottefoldige vej.
2. Ret sindelag, dvs. det modsatte af (det forkerte sindelag behersket) af begær, ond vilje og en voldelig mentalitet.
3. Ret tale, det modsatte af forkert tale, dvs. løgn, løs snak og ukvemsord.
4. Ret handling, nemlig det modsatte af forkert handling, dvs. drab, tyveri og et udsvævende liv.
5. Ret vandel, det modsatte af forkert vandel, nemlig bedrageri, forførelse, sandsigeri, bondefangeri og åger.
6. Ret stræben, det modsatte af forkert stræben, nemlig at leve uden "opmærksomhed",
7. Ret opmærksomhed, dvs. at udvikle en speciel og konstant bevidsthed, der skal føre frem til indsigten i at alt, således også mennesket, er forgængeligt. Det er denne indsigt, der er en del af befrielsen.
8. Ret fordybelse, en bevidsthedstilstand, hvor bevidstheden er tømt for indhold.
De sidste tre: om stræben, om opmærksomhed, og om fordybelse er - synes jeg - ikke helt så ligetil.

Jeg gætter, at stræben uden "opmærksomhed" betyder: uden at stræbe efter andres opmærksomhed, mens egen opmærksomhed og egen fordybelse vel hører hjemme i meditationens verden:
Citat:
Meditation findes som en spirituel praksis i alle verdens store religioner og har været praktiseret af mennesker langt tilbage i historien.
og
Citat:
Selv om de forskellige traditioner er enige om at mene at meditation kan give os adgang til dybere lag af vores egen bevidsthed og at dette har nogle gavnlige virkninger, såsom større selverkendelse, større følelsesmæssig frihed, et bredere perspektiv og en klarere og mere etisk måde at tænke og handle på, kan metoderne være endda meget forskellige.
Her er en meget enkel, som jeg synes er nem at prøve:
Citat:
Meditation - sådan gør du
Afsæt 10 til 20 minutter hver dag, eller evt. to gange om dagen. Vælg det tidspunkt, hvor der er størst chance for fred og ro. Find et roligt sted i hjemmet, hvor du ikke bliver forstyrret. Sluk for telefonen. Det er en god idé at bruge samme sted, hver gang du mediterer. Det kan nemlig forstærke effekten.
Sæt dig på en stol (eller sengekanten), der er god at sidde på, men ikke så god, at du falder helt sammen. Hold hoved, hals og ryg ret. Du kan også ligge på sengen, men så løber du en risiko for at falde i søvn. Vil du sidde på gulvet, skal du indtage den mest behagelige stilling, gerne på en pude.
Luk øjnene, og læg hænderne lige over knæene. Koncentrer opmærksomheden om vejrtrækningen. Gør gradvist åndedrættet dybere ved at bruge mellemgulvet, og lad indåndingen følge lige efter udåndingen. Brug et par minutter på det.
Ret så opmærksomheden mod ansigtet: Slap af i pandemusklerne, øjenmusklerne og ansigtsmusklerne. Bid ikke kæberne kraftigt sammen, og lad tungen ligge afslappet i munden. Slap af i skuldre, hænder og fingre. Afslap bryst og mave og herefter lår, knæ, ankler og fødder.
Ret atter opmærksomheden mod åndedrættet, og hold vejrtrækningen ubesværet og regelmæssig. Under indåndingen skal du nu lægge lyden såu på vejrtrækningen uden at bevæge læberne. Og mens du ånder ud, placerer du lyden hmmm... på vejrtrækningen også uden at bevæge læberne.
Fortsæt med at trække vejret ubesværet og regelmæssigt, mens du gentager lydene såu og hmmm... under indånding og udånding.
Hvis tanker, bekymringer eller distraktioner trænger sig på, så lad dem komme frem, og slip dem så igen, så du atter kan koncentrere dig om åndedrættet og lydene.
Fortsæt i 10-15 minutter, mens du gentager lydene i harmoni med vejrtrækningen. Når tiden er inde til at stoppe, tager du et par dybe ind- og udåndinger og åbner forsigtigt øjnene.
Husk, at formålet er at befri sindet fra bevidsthedens kontrol. Det er vigtigt at lære (og øve sig i), hvordan du "giver slip" og overgiver dig til de dybere og hemmeligere dele af dig selv.
Det er jo ikke buddhisme, men jeg synes, det er nemt at prøve, og jeg må indrømme, at jeg fornemmer, det har en vis virkning på sindet blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26493 - 04/11/2018 21:35 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Når jeg ser tilbage i denne tråd på indlægget lige før dette og ser på "Den ædle ottefoldige vej" især det 7. led:
Citat:
7. Ret opmærksomhed, dvs. at udvikle en speciel og konstant bevidsthed, der skal føre frem til indsigten i at alt, således også mennesket, er forgængeligt. Det er denne indsigt, der er en del af befrielsen.
så virker det allersidste ord: "befrielsen" for mig nærmest absurd - eller i hvert fald noget i den retning - døden som en befrielse - for det er jo næppe et liv, der er så uudholdeligt, at døden på den måde bliver en befrielse, der tænkes på.

Og når jeg så kommer til det sidste, det ottende led:
Citat:
8. Ret fordybelse, en bevidsthedstilstand, hvor bevidstheden er tømt for indhold.
så er jeg virkelig "på Herrens mark", hvis man kan udtrykke det sådan blinker

Men når over en milliard mennesker herpå kloden går ind for disse to led,så er det jo nok mig der ikke fatter, hvad det handler om.

Det ville være skønt, om nogen kunne hjælpe til forståelse.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26495 - 06/11/2018 15:03 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne Thomsen:
Citat:
Når jeg ser tilbage i denne tråd på indlægget lige før dette og ser på "Den ædle ottefoldige vej" især det 7. led:
Citat:
7. Ret opmærksomhed, dvs. at udvikle en speciel og konstant bevidsthed, der skal føre frem til indsigten i at alt, således også mennesket, er forgængeligt. Det er denne indsigt, der er en del af befrielsen.
så virker det allersidste ord: "befrielsen" for mig nærmest absurd - eller i hvert fald noget i den retning - døden som en befrielse - for det er jo næppe et liv, der er så uudholdeligt, at døden på den måde bliver en befrielse, der tænkes på.


SVAR ... Jeg har fundet følgende:
https://www.emu.dk/sites/default/files/Intro%20theravada-buddhisme.pdf

Citat:
7. Ret opmærksomhed, dvs. at leve med en konstant bevidsthed, der skal føre frem til
indsigten i at alt, således også mennesket, er forgængeligt. Det er denne indsigt, der er
forudsætningen for befrielsen fra samsara.



"Buddhister stræber efter at blive oplyst for at omdanne samsara til nirvana."


OG:

https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-religion/2014-09-01/hvordan-opn%C3%A5r-man-nirvana
Citat:
Befrielsen betegner et bevidsthedsplan, hvor illusionen om et ego ophører. Man forstår her, at man ikke er sin krop eller sine tanker og følelser, men bevidstheden om dem og forstår videre, at bevidstheden ikke er noget personligt.



Arne:
Citat:
Og når jeg så kommer til det sidste, det ottende led:
Citat:
8. Ret fordybelse, en bevidsthedstilstand, hvor bevidstheden er tømt for indhold.
så er jeg virkelig "på Herrens mark", hvis man kan udtrykke det sådan blinker


SVAR ... bemærk tilføjelsen:
https://www.emu.dk/sites/default/files/Intro%20theravada-buddhisme.pdf
Citat:
8. Ret fordybelse, en bevidsthedstilstand, hvor bevidstheden er tømt for indhold, således at bevidsthedstilstanden er i overensstemmelse med den kosmiske lov – dharma.


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#26499 - 06/11/2018 20:30 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5351
Sted: Vanløse
Hej Arne

Lyt til en fuld mand...lykken er en brandert. Nirvaner er der hvor vi mødes og der ikke er forskel på dig og mig...dette er svært at opnå. Specielt hvis man har drukket ler Men det kan lade sig gøre...bare drik rigeligt blinker Nu kalder den næste bajer på mig...og fortiden ruller derudaf...forfærdeligt...men hvad med fremtiden? Kender den ikke...måske du er med i den...sådan stående foran verdens ledere og tale til dem på et sprog de forstår...hvad ville du sige? Lyt til Buddha? Eller ABC engel Storhedsvanvid tommelop Sådan kan det gå når man ikke er ligesom alle de andre...har set det hele...og integreret det i mit system...frelse til alle...men hvem vil frelses i disse tider? Ikke mig...vil bare leve med mine venner som elsker mig...resten kan rende mig i røven...undtagen alle dem som jeg elsker...og det er alle...så...det er lidt fuck up det hele...hvem skal jeg slå ihjel? Dig? Ham? Hende? Ingen? Kast ikke med sten når du selv bor i et glashus...skal jeg endevende dit liv?
Kom du bare og kig på mit liv, så vil du nok blive overrasket over den orden der er i kaosset stortchock Skåål du gamle kære menneske - skal vi ikke snart spille lidt petanque sammen? Os mod Thomas og HansKrist heart

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 11 1 2 3 ... 10 11 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Togbusser indsættes efter fejl på Sven..
19/03/2024 07:50
Sol først på dagen, men ellers bliver ..
19/03/2024 07:32
Kulturminister vil have russere smidt ud..
19/03/2024 07:19
Eksplosion i lejlighedskompleks i Sverig..
19/03/2024 06:16
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Nyheder fra Religion.dk