annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 262 gæster og 298 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 11 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26572 - 11/12/2018 16:30 Re: Buddhisme [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.
Du skriver om buddhismen:
Citat:
Det som jeg mangler fra buddhismen er en sammenhængende historie.
Hvad laver vi her på jorden?
Skal vi sidde og meditere på det resten af livet?
Så vil jeg hellere stille spørgsmål.
Min replik:
For at tage det sidste først: at du hellere vil stille spørgsmål.
Jo, der er masser af svar på dine spørgsmål, men er de pålidelige?
Jeg ved det ikke.
For mig er buddhismen "en sammenhængende historie": Klare leveregler førende til Nirvana.
Men dogmet om genfødsler - inden for dyreverdenen (Homo sapiens incl.) - men ikke planteverdenen (som jo også er levende væsener) - er det troværdigt?
Jeg ved det ikke - og at ignorere planteverdenen forekommer mig at være en svaghed.
Jeg har stor respekt for det at meditere - omend jeg kun kender ganske lidt dertil - men buddhister sidder jo ikke og mediterer hele dagen blinker
Imidlertid tror jeg, de finder svar på mange spørgsmål ad den vej smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26579 - 15/12/2018 22:28 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Jeg'ets illusioner jo en væsentlig del af buddhismen:
Citat:
Samsara begynder med at enhedstilstanden brydes i kraft af, at der opstår en skelnen mellem et jeg og noget andet, der er ikke-jeg. Her vågner en urdrift til at beskytte sig, der findes hos alt levende.
Samsara er jo, hvad vi i Vesten kalder genfødslernes kredsløb:
Citat:
Sanskrit "genfødslernes kredsløb". Et begreb inden for hinduisme, buddhisme, sikh- og jainreligion der henviser til den vedvarende cyklus af fødsel, død og genfødsel, som man skal forsøge at frigøre sig fra.
Og det man kan opnå er jo hvad buddhisterne kalder Nirvana:
Citat:
Man bliver ét med helheden, kosmos og med den højere åndelige bevidsthed.Det er ofte meget svært for mange mennesker at forstå, hvad nirvana er, fordi nirvanas bevidsthedsplan er hinsides tidens og sansningens dimension, hinsides intellektets tænkning og fatteevne og dermed hinsides sproget. Efter buddhisternes virkelighedsopfattelse lever almindelige mennesker i en illusion om at være begrænset af det fysiske, forgængelige legeme. Denne erkendelse opnås ofte gennem erfaring og sjældent gennem tænkning eller tro. Ved hjælp af genfødsler i samsara kan man opnå højere og højere stadier, hvor man så til sidst kan nå til erkendelsen/oplysningen. Derved vil begrænsningerne øjeblikkeligt ophøre, og man vil indgå i nirvana.
Men "at indgå i nirvana" - er man så stadig et "man"?
Det ved jeg ikke, men hvis man ikke er, så ligner det jo i høj grad naturvidenskabens opfattelse af det at dø: Det, man er i dødsøjeblikket: atomer og molekyler - indgår jo fortsat i universet blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26581 - 16/12/2018 15:57 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Vistnok alle religioner "lokker" med et tilbud om en form for eksistens efter døden, og buddhismen kunne se ud som mest avanceret: fortsat eksistens, men uden et "jeg".

Der er jo nok ikke megen tvivl om, at vi stort set alle lider af angst for døden.
Nogle skubber det fra sig, andre støtter sig til den aktuelle religions løfter om en himmel, en genfødsel, et nirvana - eller hvad der nu tros på.
Og materialistens indstilling er nok ofte: Maksimal nydelse, så længe som muligt - og en hurtig og smertefri død - når den tid kommer.
Den totale udslettelse - det absolutte intet - den fuldstændige tomhed - slet ikke at være - det er der vist ikke mange, der tør/kan forestille sig.

Ifølge buddhisterne kan man ikke "tænke sig til" nirvana, men måske man kan nærme sig det lidt, hvis man kan nå til at fornemme sig som en ufatteligt lille del af det ufattelige univers - og måske endda det kan berolige angst for døden en smule forvirret

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26582 - 16/12/2018 18:18 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
høj høj hr. lægprædikant..

"Ifølge buddhisterne kan man ikke "tænke sig til" nirvana..."

- Til gengæld går det jo så udmærket for små lægprædikanter med gamle Ron Hubbard i hjertet; ak ja, mon den gamle sidder på sin sky og svinger med benene, mens han ler lidt over de små får...;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#26583 - 16/12/2018 21:58 Re: Buddhisme [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej, hej hr. poesikopist.

Hvor står du selv - i forhold til din egen død?

Arne blinker
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 11 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 10 11 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
By i Slovakiet i alarmberedskab efter fl..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Kongeriget Danmark støtter FN-forslag o..
18/03/2024 21:44
Nyheder fra Religion.dk