annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15682432
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381824
Et andet syn 1991490
Åndelig Føde 1524000
Jesu ord 1523295
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 201 gæster og 113 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Buddhisme

Jeg har fundet lidt mere om den ædle ottefoldige vej:
Citat:
Den ædle ottefoldige vej
1. Ret forståelse, dvs. forståelsen/erkendelsen af de første tre sandheder af de fire ædle sandheder, før effektiv praktisering af den ottefoldige vej.
2. Ret sindelag, dvs. det modsatte af (det forkerte sindelag behersket) af begær, ond vilje og en voldelig mentalitet.
3. Ret tale, det modsatte af forkert tale, dvs. løgn, løs snak og ukvemsord.
4. Ret handling, nemlig det modsatte af forkert handling, dvs. drab, tyveri og et udsvævende liv.
5. Ret vandel, det modsatte af forkert vandel, nemlig bedrageri, forførelse, sandsigeri, bondefangeri og åger.
6. Ret stræben, det modsatte af forkert stræben, nemlig at leve uden "opmærksomhed",
7. Ret opmærksomhed, dvs. at udvikle en speciel og konstant bevidsthed, der skal føre frem til indsigten i at alt, således også mennesket, er forgængeligt. Det er denne indsigt, der er en del af befrielsen.
8. Ret fordybelse, en bevidsthedstilstand, hvor bevidstheden er tømt for indhold.
De sidste tre: om stræben, om opmærksomhed, og om fordybelse er - synes jeg - ikke helt så ligetil.

Jeg gætter, at stræben uden "opmærksomhed" betyder: uden at stræbe efter andres opmærksomhed, mens egen opmærksomhed og egen fordybelse vel hører hjemme i meditationens verden:
Citat:
Meditation findes som en spirituel praksis i alle verdens store religioner og har været praktiseret af mennesker langt tilbage i historien.
og
Citat:
Selv om de forskellige traditioner er enige om at mene at meditation kan give os adgang til dybere lag af vores egen bevidsthed og at dette har nogle gavnlige virkninger, såsom større selverkendelse, større følelsesmæssig frihed, et bredere perspektiv og en klarere og mere etisk måde at tænke og handle på, kan metoderne være endda meget forskellige.
Her er en meget enkel, som jeg synes er nem at prøve:
Citat:
Meditation - sådan gør du
Afsæt 10 til 20 minutter hver dag, eller evt. to gange om dagen. Vælg det tidspunkt, hvor der er størst chance for fred og ro. Find et roligt sted i hjemmet, hvor du ikke bliver forstyrret. Sluk for telefonen. Det er en god idé at bruge samme sted, hver gang du mediterer. Det kan nemlig forstærke effekten.
Sæt dig på en stol (eller sengekanten), der er god at sidde på, men ikke så god, at du falder helt sammen. Hold hoved, hals og ryg ret. Du kan også ligge på sengen, men så løber du en risiko for at falde i søvn. Vil du sidde på gulvet, skal du indtage den mest behagelige stilling, gerne på en pude.
Luk øjnene, og læg hænderne lige over knæene. Koncentrer opmærksomheden om vejrtrækningen. Gør gradvist åndedrættet dybere ved at bruge mellemgulvet, og lad indåndingen følge lige efter udåndingen. Brug et par minutter på det.
Ret så opmærksomheden mod ansigtet: Slap af i pandemusklerne, øjenmusklerne og ansigtsmusklerne. Bid ikke kæberne kraftigt sammen, og lad tungen ligge afslappet i munden. Slap af i skuldre, hænder og fingre. Afslap bryst og mave og herefter lår, knæ, ankler og fødder.
Ret atter opmærksomheden mod åndedrættet, og hold vejrtrækningen ubesværet og regelmæssig. Under indåndingen skal du nu lægge lyden såu på vejrtrækningen uden at bevæge læberne. Og mens du ånder ud, placerer du lyden hmmm... på vejrtrækningen også uden at bevæge læberne.
Fortsæt med at trække vejret ubesværet og regelmæssigt, mens du gentager lydene såu og hmmm... under indånding og udånding.
Hvis tanker, bekymringer eller distraktioner trænger sig på, så lad dem komme frem, og slip dem så igen, så du atter kan koncentrere dig om åndedrættet og lydene.
Fortsæt i 10-15 minutter, mens du gentager lydene i harmoni med vejrtrækningen. Når tiden er inde til at stoppe, tager du et par dybe ind- og udåndinger og åbner forsigtigt øjnene.
Husk, at formålet er at befri sindet fra bevidsthedens kontrol. Det er vigtigt at lære (og øve sig i), hvordan du "giver slip" og overgiver dig til de dybere og hemmeligere dele af dig selv.
Det er jo ikke buddhisme, men jeg synes, det er nemt at prøve, og jeg må indrømme, at jeg fornemmer, det har en vis virkning på sindet blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 17:18
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Iransk rapper dømt til døden i forbind..
24/04/2024 16:58
Samarbejde skal forhindre bandemedlemmer..
24/04/2024 16:22
Tour de France Femmes bliver uden verden..
24/04/2024 15:55
Anholdt 16-årig stod ikke bag bombetrus..
24/04/2024 15:51
Varetægtsfængslinger i terrorsag forl..
24/04/2024 15:20
Nyheder fra Religion.dk