annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 265 gæster og 284 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Buddhisme

Egentlig har jeg aldrig været rigtig afklaret om buddhisme, denne store østlige religion, der ikke - som kristendommen - har hverken en skabergud, en frelsergud eller en guddommelig helligånd.

Det står ikke ordentlig klart for mig, hvad buddhisme er, men jeg fandt dette:
Citat:
Grundlaget for buddhismen er læren om De Fire Ædle Sandheder[6]. Disse fire sandheder udtrykker:

1. Livet er fuld af lidelse
2. Lidelsen skyldes uvidenhed
3. Der findes en helbredelse for lidelsen
4. Helbredelsen går gennem den ottefoldige vej
I den forbindelse er alle former af buddhisme fokuseret på den ædle ottefoldige vej[7] (atthangika-magga), der altså er den sidste af de fire ædle sandheder (ariya-sacca).
Og linket til den ottefoldige vej siger bl.a.:
Citat:
Den Otteleddede Vej, også kaldet Den Ædle Ottefoldige Vej, består af følgende dele: Ret anskuelse, ret beslutning, ret tale, ret handlen, ret levevis, ret bestræbelse, ret besindelse, ret koncentration/fordybelse. Hvor ret skal forstås som rigtig, dvs. i overensstemmelse med læren. Alle led er indbyrdes afhængige og må udøves på samme tid.
Og hvad er så "det rette" i disse otte aktiviteter?
Det har jeg ikke fundet ud af endnu blinker

Jeg fandt imidlertid noget om Zenbuddhismens Kegonfilosofi:
Citat:
Kegonfilosofien betoner sin betydning for Zen, når det gælder læren om det firfoldige univers. Det firfoldige univers kategoriseres som:

1) fænomenverden

2) den sande virkelighed eller det absoluttes verden, der samtidig er verden uden forskel, den fuldstændige enheds eller tomheds verden

3) alting i denne verden, træer, klipper, støv og snavs, insekter, dyr og mennesker, udgør åbenbarings- og virksomhedsformer af det absolutte; dermed regnes alt dette som helligt, og kan betragtes som del af Buddhas eget væsen

4) alt i universet står i en gensidig permanent og harmonisk forbindelse med alle andre ting.[8]
Zen: Den meditation, der fører til den frelsende indsigt.

Jeg er jo bestemt stadig ikke afklaret om buddhismen og dens forskellige former, men den betyder jo meget for ganske mange af os mennesker her på kloden, så derfor vil jeg bestemt ikke ignorere den - og i stedet håbe på at nogen vil hjælpe med at afklare denne religion/filosofi, der er så meget anderledes, end hvad vi er vant til her i vores vestlige verden.

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Er det din kænguru? Politiet efterlyser..
19/03/2024 10:24
Københavns Politi lukker Pusher Street ..
19/03/2024 09:56
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Nyheder fra Religion.dk