annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 137 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 27 af 49 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 48 49 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#25395 - 06/05/2018 15:40 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Lige kort,

under PS: skrev jeg i forrige indlæg:

Dette det EKSTATISKE element kan vi komme udenom dersom vi ønsker at kunne læse og forstå den Paulinske KristusMystik eller "i Kristus væren og Spiritualitet".

Der skulle selvfølgelig ha stået:

Dette det EKSTATISKE element kan vi ikke komme udenom dersom vi ønsker at kunne læse og forstå den Paulinske KristusMystik eller "i Kristus væren og Spiritualitet".

-0-0-0-

Åh jeg nyder bare så meget at Thomas ikke bare har et større hoved end mig men også et bedre hoved end mit. Snylter du Hans? Ja jeg vil snylte og nyde Thomas i vildskab i årene fremover. Ham den mest udskældte og kontroversielle debattør af os alle, han styrer nu for vildt.

At jeg har skrevet mange indlæg i gamle dage, for år tilbage som jeg fortryder har jeg erkendt.
Jeg har læst mange af mine gamle indlæg og de er heldigvis ikke så forfærdelige som jeg husker dem, dog har jeg mødt nogle indlæg jeg har det rigtig skidt med at have skrevet. Især et par stykker hvor jeg angriber Thomas. Men til min held er Thomas helt fantastisk til at tilgive og vi er kommet videre

Nu må jeg se om Tikka tilgiver mig at jeg gerne vil forstå hvorfor hun taler med to tunger.




Arne kan du huske at jeg drillede eller kritiserede dig med at du havde den Epikur'ske Gudsforståelse der lå så langt fra den kristne. Og at det også var den Epikur'ske Gud ateisterne gjorde grin med som de i deres misforståelse det hele troede var det Gudsbegreb eller den Gudsforståelse de kristne havde.

Arne se lige den godbid Thomas viser mig N T Wright har skrevet om forholdet:

Citat:
The point is that in Epicurean philosophy, over against the confused and frightening paganism of the ancient world and the confused and frightening religion of the middle ages, the gods are removed far away, off to a distant heaven from which they don’t even bother to get involved in the affairs of the present world.

The majority of westerners today simply do not realise either that they are Epicureans by default or that Epicureanism was always only one philosophy among others.



Mvh Hans

PS:

Hvis vi skal få noget ud af alt det her vi i øjeblikket roder rundt i, så skal vi gøre ophold ved det vi har fået gravet frem om forskellen på din "spiritualitet" Arne og min, der har det der EKSTATISKE element så centralt i sig, især, om noget, stammende fra den Paulinske "i Kristus Spiritualitet".

Vi skal slå teltlejr her nogle dage Arne for som arkæologer at grave ting frem i det område vi er i nu med hinanden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25396 - 06/05/2018 16:38 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Citat:
Hvis vi skal få noget ud af alt det her vi i øjeblikket roder rundt i, så skal vi gøre ophold ved det vi har fået gravet frem om forskellen på din "spiritualitet" Arne og min, der har det der EKSTATISKE element så centralt i sig, især, om noget, stammende fra den Paulinske "i Kristus Spiritualitet".
Mit svar:
Jeg føler ikke at jeg "roder", jeg føler mig afklaret og ser en mening med mit liv: At videregive den kærlighed, jeg modtager, til alt og alle.
SÃ¥ simpelt er det jo for mig! blinker

Thomas taler nedsættende om at være "epikuræisk" , men der føler jeg ikke, at jeg hører hjemme.

Og så taler han om et højere alternativ: "at stråle Guds lys ind i Hans verden", men der føler jeg heller ikke, at jeg hører hjemme.

Du taler om "i Kristus væren", men jeg ved ikke, hvad det er - hvor meget jeg end har søgt at forstå det - og heller ikke, hvad det fører til.

Så som jeg ser det, har vi tre vore vidt forskellige måder at være menneske på:
Thomas stråler/vil stråle Guds lys.
Du er i Kristus.
Og jeg har bare modtaget kærlighed via en Kristus-ikon og søger at give den - kærligheden - videre heart

De tre måder kan næppe forenes - for mig er det heller ikke nødvendigt.
Jeg respekterer jeres måder at være menneske på.
Og jeg har min blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (06/05/2018 16:44)
Top Svar Citer
#25397 - 06/05/2018 17:26 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Helt fin at du ridser det sådan op Arne og jeg mærker tydeligt at du ikke finder det være et interessant sted at slå teltlejr og grave dybere.

Du skriver:


Citat:
Du taler om "i Kristus væren", men jeg ved ikke, hvad det er - hvor meget jeg end har søgt at forstå det - og heller ikke, hvad det fører til.


Hvis vi havde nogle der læste os ville de simpelthen gå amok på dig Arne for din udtalelse ovenfor.

Jeg plejer også at gøre det. Og skal da også tælle til 10 for ikke at gøre det.

Der er simpelthen urimeligt hvad du skriver og det må være løgn (eller retorisk taktik fra din side, eller åndelig dovenskab eller sløvsind fra din side at du siger du stadig ikke forstår hvad det dækker over, "i Kristus væren og Spiritualitet").

Jeg har pædagogisk penslet det ud, senest omkring punkt 4) min mors gemyt og spiritualitet, hvor det endnu engang forklares, for ja hvilken gang nu igen for dig.

Du har fået så mange levende beskrivelser af hvad det dækker over. Vi er langt over 100 pædagogiske fremragende forklaringer og beskrivelser forholdet.

Jeg ved fra Facebook og andre skriverier med folk at selv folk uden nogen som helst teologiske forudsætninger forstår det straks de bliver præsenteret for det. Teologer og filosoffer er helt oppe at ringe over hvor klart jeg udtrykker mig og hvor mange tværvidenskabelige aha erkendelser der følger med tillige.

Enten læser du mig ikke eller også vil du af bagvedliggende retoriske strategiske årsager lade som om du ikke forstår mig, eller også er der tale om en åndelig dovenskab der ikke burde være tilladt på en debat (slet ikke når vi påtænker hvor mange gange du har skrevet du gerne vil forstå mig på det punkt) ellers er der en sidste mulighed og den vil jeg undlade at nævne, selv om der ikke skal herske tvivl om hvad jeg mener.

-0-0-0-

Jeg husker engang du bad mig præsentere Berdyaev for dig, og jeg gjorde det på fremragende vis, og til sidst fik du det ind på pædagogisk vis med teskeer og alligevel var din tilbagemelding at du ikke forstod noget som helst af det hele.

Jeg var rystet og troede det var løgn. Det er jeg også den her gang.

Men jeg gider ikke hidse mig op. Vi nåede frem til at intelligente læsere nu kan se de principielle store teologiske og religiøse forskelle der er på os, og det glæder jeg mig over, som du også er tilfreds med den tydeliggørelse.


Fint at slutte her, såvidt forskellen på os to og det EKSTATISKE element der er så karakteristisk for den urkristne Paulinske meget talende og tænkende Spiritualitet som har præget hele den vesterlandsk entreprenante og kreative og musikalske spiritualitet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25398 - 06/05/2018 18:28 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du går ud fra at "i Kristus væren" er umiddelbart forståeligt, og at mange forstår udtrykket.

Det har jeg dog tidligere efterlyst eksempler på - men forgæves - der var ingen, der meldte sig!

Man kan være og handle i en bestemt ånd, i krigens ånd, i fredens ånd osv. - men man kan da ikke være i f.eks. statsministeren.
Hvordan kan du så være i Kristus?

Jeg kunne forstå, hvis du sagde at være i Helligånden eller i Kristus' ånd - men du kan da ikke være i Kristus!

Jeg ville kunne forstå, hvis du hævdede, at Kristus er i dig, hvis du kar spist hans legeme og drukket hans blod ved et alter i folkekirken.

Men det omvendte, at Kristus kunne hævde: "Hanskrist er i mig", det lyder da ikke just sandsynligt - og endnu mere umuligt, at det er dig, der hævder, at du er indeni Kristus.

Jeg har ikke hørt andre hævde noget sådant, og jeg har ikke mødt nogen, der forstår, hvad du mener - og dine raserianfald og din hån hjælper mig ikke.

Jeg er klar over, at du selv mener, du er umiddelbart forståelig, men det tror jeg - i hvert fald indtil videre - at du er alene om.

Beklager.

M.v.h. Arne smiler

Top Svar Citer
#25399 - 06/05/2018 19:45 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Har du aldrig læst i det Nye Testamente??

Paulus breve?

Jeg gentager det nævnes over 50 gange eksplicit og da at være i tro og troen + retfærdiggørelsen af TRO betyder det samme er vi som Albert Schweitzer siger oppe på langt over 100 gange.

Alle de utallige engelske citater jeg er kommet med, fra Berdyaev, Tillich og Barth og Luther disse må du da have læst. Så virker skørt du siger der ikke er andre der bruger vendingen.

Det er den mest kendte vending i hele den kristne teologi.

Har du aldrig været til et barnedåb?

Alt drejer sig om en eneste ting, et eneste forhold, i kristendommen, hvad vil det siger at være i KRISTUS, de nye skabninger vi er i KRISTUS.

Det virker skørt du aldrig har læst Paulus breve i Nye Testamente og du så har gjort dig klog på kristendommen her i 15 år.

Nogle gange tænker jeg på om du overhovedet læser hvad jeg skriver og hvad jeg citerer Paulus for, Luther for, Albert Schweitzer for, Paul Tillich for, Berdyaev for, Karl Barth for og så videre. Selv Freud har skrevet om forholdet.

Alt og jeg mener ALT drejer sig om de nye skabninger vi er i KRISTUS.

På Århus Universitet og ja universiteter verden over skrives den ene teologiske faglige afhandling om vores "Kristusparticiperende Eksistensforvandlende Ny Natur" ja hvordan skal vi forstå Paulus på dette punkt.


-0-0-0-0-0-

I øvrigt taler du som et barn om tingene i dit seneste indlæg. Og det har du gjort for at fremstille mig som lidt tåbelig og dum. Jeg er jo ikke født igår Arne og der står ikke dum på ryggen af mig, så dit seneste indlæg har kun et formål at få mig til at fremstå tåbelig og dum. Hvis man har din Epikur'ske skubben Gud væk og ud af menneskers liv så kan du skrive et indlæg som dit seneste. Det er jo også det barnlige EPIKUR Gud og guder snak Simon og Bjørn og Treram har disket op med i årevis, men det er jo også mange år siden jeg sagde det er dem du ligner mest.


Lad nu være med at være idiot og fra nu af har du en blok på skrivebordet hvor du hver gang du bliver konfronteret med den vigtigste kristne diskurs overhovedet, nemlig dette at være i Kristus (i TRO i TROEN), de nye skabninger vi er i KRISTUS etc at du noterer dig dette. Ja du kan vel også samle det i et dokument på din computer.

Jeg har nok givet dig 1000 eksempler gennem årene.

Ufatteligt at du ikke har læst de Paulinske breve i Nye Testamente og du taler om finde tilbage til en mere oprindelig urkristendom.

Alle der har disse ambitioner må begynde med de Paulinske breve ellers er man ude i fri fantasi.

Paul Tillich siger at hele hans "Systematic Theology", religionsfilosofisk set nok det 20 århundredes vigtigste værk overhovedet, er bygget op over Paulus konstruktive doktrin om de nye skabninger vi er i KRISTUS.

Alt kredser om det forhold, og Kristologien er bygget op udelukkende på det forhold.


I 2000 år har de udenforstående kristendommen bøvlet med hvad dog de kristne forbandt med dette at være i Kristus.

Den Paulinske KristusMystik, vores mystiske væren i Kristus, er kristendomnens grundessens siger Albert Schweitzer. Og en nærmere præsentation Albert Schweitzer behøvers vist ikke.

Paulus, Luther, Rudolf Steiner, Albert Schweitzer, Karl Barth, Paul Tillich, Nicolai Berdyaev, Alain Badiou etc etc etc hvor mange af de største tænkere indenfor den kristne teologi skal jeg nævne? Og du vil afsløre for mig at du ikke aner overhovedet hvad de taler om og hvordan de taler om tingene.

Jeg husker godt jeg var chokeret da du for et par måneder siden afslørede at du 1): slet ikke var fortrolige med Paulus brevene, hvad værre var du kunne slet ikke læse dem og vurdere hvad der stod.

Jamen det er jo rystende du kan være så blank omkring det alt drejer sig om såvidt kristendommen, såvidt det mest essentielle og helt grundlæggende i teologien og ja Kristologien, vores kristologiske antropologi.

Har du aldrig været til et barnedåb?? Tydeligere kan det dog ikke fremgå end at dette at være i Kristus er hvad alt drejer sig om for os kristne.


Kære Arne du skal da bare indenfor de næste par måneder sætte dig ned og læse verdenslitteratur der næppe fås bedre (Paulus brevene), såvel som du vil blive klogere på livet i de urkristne Paulinske menigheder og ikke mindst du vil begynde at ane hvad kristendom drejer sig om.

Ufatteligt når man tænker på hvor meget bras der dagligt går igennem det poetiske intermezzo at de da ikke kan finde plads til verdenslitteratur, som også er teologisk faglitteratur på samme tid, som også er et historisk indblik i begyndelsen til det samfund vi kender i dag, som det nok er et af verdenshistoriens mest spændende og ældste biografier overhovedet, og det til selveste faderen til det moderne vesten, nemlig Paulus.

Vil vi forstå hvorfor fx Rune Lykkeberg han sidder og taler som han gør, på den død charmerende overskudsagtige spontane humoristiske og kærlige måde med en tårnhøj IQ da må vi tilbage til Paulus. Det er ham der har iklædt os nøjagtig denne spiritualitet, karismatiske overskudsagtige charme og spontanitet og personlighed som så mange af os nyder og har. Jesus og Paulus var karismatiker, veloplagte med et lyst sind og meget tænkende og talende med stor lyst til at debattere tingene frit. Vi har fri taleret overfor Gud, der hvor Kristus er, hvor Ånden er der er også Friheden.


PS:

Selvfølgelig har du kendskab til nogen der forstår mig, du kender da Disciple, Flemming Vang, Kræn-p, Anne (ALH), Michael og Thomas bare for at nævne seks giganter. Vi var jo i meget intense debatter med hinanden i årevis og havde privat mail korrespondance med hinanden for de fire førstes vedkommende.

Men hvis du havde blokeret mig som du skrev du havde, så er du jo gået glip af disse debatter.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 27 af 49 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
11-årig piges fund af kæbeben stammer ..
18/04/2024 06:01
Storebæltsbroen er åben igen efter kor..
18/04/2024 05:16
Beredskabet om Børsen-brand: 'Vi tager ..
18/04/2024 04:44
Amsterdam til kamp mod masseturisme: Ind..
18/04/2024 03:58
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i vÃ..
18/04/2024 02:40
Nyheder fra Religion.dk