1
registreret Arne Thomsen
133
gæster og
324
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Mennesket og verden
|
Har du aldrig læst i det Nye Testamente??
Paulus breve?
Jeg gentager det nævnes over 50 gange eksplicit og da at være i tro og troen + retfærdiggørelsen af TRO betyder det samme er vi som Albert Schweitzer siger oppe på langt over 100 gange.
Alle de utallige engelske citater jeg er kommet med, fra Berdyaev, Tillich og Barth og Luther disse må du da have læst. Så virker skørt du siger der ikke er andre der bruger vendingen.
Det er den mest kendte vending i hele den kristne teologi.
Har du aldrig været til et barnedåb?
Alt drejer sig om en eneste ting, et eneste forhold, i kristendommen, hvad vil det siger at være i KRISTUS, de nye skabninger vi er i KRISTUS.
Det virker skørt du aldrig har læst Paulus breve i Nye Testamente og du så har gjort dig klog på kristendommen her i 15 år.
Nogle gange tænker jeg på om du overhovedet læser hvad jeg skriver og hvad jeg citerer Paulus for, Luther for, Albert Schweitzer for, Paul Tillich for, Berdyaev for, Karl Barth for og så videre. Selv Freud har skrevet om forholdet.
Alt og jeg mener ALT drejer sig om de nye skabninger vi er i KRISTUS.
På Århus Universitet og ja universiteter verden over skrives den ene teologiske faglige afhandling om vores "Kristusparticiperende Eksistensforvandlende Ny Natur" ja hvordan skal vi forstå Paulus på dette punkt.
-0-0-0-0-0-
I øvrigt taler du som et barn om tingene i dit seneste indlæg. Og det har du gjort for at fremstille mig som lidt tåbelig og dum. Jeg er jo ikke født igår Arne og der står ikke dum på ryggen af mig, så dit seneste indlæg har kun et formål at få mig til at fremstå tåbelig og dum. Hvis man har din Epikur'ske skubben Gud væk og ud af menneskers liv så kan du skrive et indlæg som dit seneste. Det er jo også det barnlige EPIKUR Gud og guder snak Simon og Bjørn og Treram har disket op med i årevis, men det er jo også mange år siden jeg sagde det er dem du ligner mest.
Lad nu være med at være idiot og fra nu af har du en blok på skrivebordet hvor du hver gang du bliver konfronteret med den vigtigste kristne diskurs overhovedet, nemlig dette at være i Kristus (i TRO i TROEN), de nye skabninger vi er i KRISTUS etc at du noterer dig dette. Ja du kan vel også samle det i et dokument på din computer.
Jeg har nok givet dig 1000 eksempler gennem årene.
Ufatteligt at du ikke har læst de Paulinske breve i Nye Testamente og du taler om finde tilbage til en mere oprindelig urkristendom.
Alle der har disse ambitioner må begynde med de Paulinske breve ellers er man ude i fri fantasi.
Paul Tillich siger at hele hans "Systematic Theology", religionsfilosofisk set nok det 20 århundredes vigtigste værk overhovedet, er bygget op over Paulus konstruktive doktrin om de nye skabninger vi er i KRISTUS.
Alt kredser om det forhold, og Kristologien er bygget op udelukkende på det forhold.
I 2000 år har de udenforstående kristendommen bøvlet med hvad dog de kristne forbandt med dette at være i Kristus.
Den Paulinske KristusMystik, vores mystiske væren i Kristus, er kristendomnens grundessens siger Albert Schweitzer. Og en nærmere præsentation Albert Schweitzer behøvers vist ikke.
Paulus, Luther, Rudolf Steiner, Albert Schweitzer, Karl Barth, Paul Tillich, Nicolai Berdyaev, Alain Badiou etc etc etc hvor mange af de største tænkere indenfor den kristne teologi skal jeg nævne? Og du vil afsløre for mig at du ikke aner overhovedet hvad de taler om og hvordan de taler om tingene.
Jeg husker godt jeg var chokeret da du for et par måneder siden afslørede at du 1): slet ikke var fortrolige med Paulus brevene, hvad værre var du kunne slet ikke læse dem og vurdere hvad der stod.
Jamen det er jo rystende du kan være så blank omkring det alt drejer sig om såvidt kristendommen, såvidt det mest essentielle og helt grundlæggende i teologien og ja Kristologien, vores kristologiske antropologi.
Har du aldrig været til et barnedåb?? Tydeligere kan det dog ikke fremgå end at dette at være i Kristus er hvad alt drejer sig om for os kristne.
Kære Arne du skal da bare indenfor de næste par måneder sætte dig ned og læse verdenslitteratur der næppe fås bedre (Paulus brevene), såvel som du vil blive klogere på livet i de urkristne Paulinske menigheder og ikke mindst du vil begynde at ane hvad kristendom drejer sig om.
Ufatteligt når man tænker på hvor meget bras der dagligt går igennem det poetiske intermezzo at de da ikke kan finde plads til verdenslitteratur, som også er teologisk faglitteratur på samme tid, som også er et historisk indblik i begyndelsen til det samfund vi kender i dag, som det nok er et af verdenshistoriens mest spændende og ældste biografier overhovedet, og det til selveste faderen til det moderne vesten, nemlig Paulus.
Vil vi forstå hvorfor fx Rune Lykkeberg han sidder og taler som han gør, på den død charmerende overskudsagtige spontane humoristiske og kærlige måde med en tårnhøj IQ da må vi tilbage til Paulus. Det er ham der har iklædt os nøjagtig denne spiritualitet, karismatiske overskudsagtige charme og spontanitet og personlighed som så mange af os nyder og har. Jesus og Paulus var karismatiker, veloplagte med et lyst sind og meget tænkende og talende med stor lyst til at debattere tingene frit. Vi har fri taleret overfor Gud, der hvor Kristus er, hvor Ånden er der er også Friheden.
PS:
Selvfølgelig har du kendskab til nogen der forstår mig, du kender da Disciple, Flemming Vang, Kræn-p, Anne (ALH), Michael og Thomas bare for at nævne seks giganter. Vi var jo i meget intense debatter med hinanden i årevis og havde privat mail korrespondance med hinanden for de fire førstes vedkommende.
Men hvis du havde blokeret mig som du skrev du havde, så er du jo gået glip af disse debatter.
|
|
|
|