annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 109 af 130 < 1 2 ... 107 108 109 110 111 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26265 - 24/09/2018 21:23 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Indsendt af: Arne Thomsen
Det Rudolf Steiner link, du ikke fik til at virke må vist være dette.

Ja

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#26266 - 24/09/2018 22:14 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Tak for din lange og venlige replik smiler

Du har ret i, at mine oplevelser ved at opfatte budskabet fra en Kristus-Ikon betyder meget for mig - først og fremmest kærligheden heart
Men som jeg også pegede på i #25851 - 08/08/2018 11:41 i "SAMTALER MED EN IKÓN":
Citat:
Siden jeg dengang for så mange år siden skrev om mine ikon-oplevelser, har jeg haft to yderligere.

Den første var, at jeg "fik at vide", at kristendommens dogmer ikke skal tages højtideligt.
Det gjorde mig dybt forvirret, for hvad bliver der så tilbage af kristendommen, hvis dogmerne kun er nogle "kulisser" og ikke "sandhed"?
Men svaret ligger jo ligefor: Guddommelig kærlighed tommelop

Den anden oplevelse er vanskelig at beskrive anderledes end, at denne kærlighed - foran ikonen - blev født - og voksede - inden i mig - så den nu er noget helt fundamentalt i min tilværelse tommelop

Angående mine forgæves forsøg på at forstå dig, er jeg i dag kommet i tanker om, at det måske kunne hjælpe at læse noget mere om Poul Tillich, så jeg vil se at få nok energi til at komme i gang med at læse om ham - selv om dét, jeg har fundet, er på engelsk, hvilket jo ikke gør det nemmere blinker

Jeg vender tilbage, når jeg er kommet så vidt - forhåbentlig med større forståelse blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26268 - 25/09/2018 14:13 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Det link om Paul Tillich, jeg ovenfor viste, synes jeg, er "for tungt at danse med", men jeg fandet et
andet:
Citat:
Når man skal fremstille Tillichs tænkning så kort som muligt, så kan det gøres med stikordet formidling.
Formidling, forsoning, syntese, en tredje vej er begreber, som nøje er knyttet til Tillichs metode. Han kalder det selv for "korrelationsmetoden. Denne metode i hans tænkning hviler på, at der altid er en forbindelse mellem Gud og menneske. Denne vekselvirkning mellem Gud og menneske kommer til udtryk i den religiøse oplevelse.
Religion er for Tillich et positivt ord - iøvrigt modsat tidens førende teologi. Religion betyder slet og ret, at mennesket oplever Guds virkelighed, det vil sige ser mening i sit liv at der er noget, der kommer mennesket ved helt ubetinget. Ja, det, der kommer mennesket ubetinget ved, kalder Tillich også for Gud.
Men forbindelsen mellem Gud og menneske drejer sig også om erkendelse. Og hermed er vi ved det egentlige i hans korrelationsmetode. Han skriver selv: Symbolsk talt betyder det: under indtryk af Guds svar stiller mennesket sine spørgsmål.
Min kommentar:
Meget muligt er jeg idiot her, men for mig er dette det rene "volapyk".

Gad vide, om der er nogen, der forstår det - og måske endda kan forklare det?

"Den religiøse oplevelse" omtales, men den uddybes/karakteriseres/forklares/beskrives ikke.

Jeg giver op trist

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26270 - 25/09/2018 16:35 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Her er endnu en orientering om Paul Tillich, som jeg synes er nemmere at læse - men som stadig forekommer mig uklar og tåget - næsten som om forfatteren heller ikke selv har forstået, hvad han skriver om:
Citat:
Tillich vil en vekselvirkning mellem de evige og det historiske. Teologien må bevæge sig frem og tilbage mellem to poler, den evige sandhed der er kristendommens grundlag, og den tidsbestemte situation, i hvilken den evige sandhed må modtages.
(Af en eller anden grund kan artiklen ikke klare bogstavet æ - men det er jo til at leve med blinker )

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26271 - 25/09/2018 16:43 Re: Lidt strøtanker ... [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas...

Jeg forstår godt at det er trættende med mine branderter - er også selv træt af dem. Det er blevet en dårlig vane som jeg skal have stoppet.

Mon vi kunne tage samtalen herfra:

Citat:
Jeg vil meget gerne tale med dig om tingene, men jeg interessere mig for spørgsmål som...hvor kom Gud fra? Har Gud altid været der? Hvad foretog Gud sig før universet blev til? Har Gud gennemgået en udvikling som beskrevet i bogen Vandrer mod Lyset? Hvem ved? Jeg udelukker ikke noget på nuværende tidspunkt medmindre det kan udelukkes.


Det ville være rart med andre som kendte til Vandrer mod Lyset for det er meget længe siden, at jeg læste værket. Det eneste problem synes for mig (og vel også dig Arne?) at være beskrivelsen af universet. Som sådan er det jo ikke utænkeligt at nogle skulle have fjernet Jesus legeme fra graven. Eller at menneskelegemet skulle være skabt af nogle faldne engle. Eller at Gud har gennemgået en udvikling.

Men måske du hellere vil tale om et startpunkt - 0 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 -6 -7 - 8......

Hvad er problemet med en uendelig fortid?

Jeg kan jo godt forestille mig en uendelig fremtid, så...?

Er der ikke et problem?

Hvordan forstår du tingene?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 109 af 130 < 1 2 ... 107 108 109 110 111 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
Nyheder fra Religion.dk